Sveitsiin muuttaminen, mahdotontako

normi hyypälle? :P

Voiko Sveitsiin noin vain muuttaa esim. työn perässä? Jostain luin että pitää olla se ja se määrä tuloja että edes harkitaan että pääseekö. En tiedä mitään, kertokaa vain.

9

9313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thor S.

      Ei muuttaminen ole vaikeaa jos on työ . Mutta jos Sveitsin Kasalaisuutta aijot niin sitten tarkempaa .

    • perässä

      Tarvitset oleskelulupaan työpaikan. Työnantajan on annettava tätä varten selvitys, ettei sopivaa Sveitsiläistä työntekijää löytynyt ko. paikkaan. Jos sinulla on jo työpaikka siellä niin voit luonnollisesti muuttaa.

      Tuloraja koskee eläkeläisiä, jos he haluavat oleskeluluvan. Silloin nettotuloja on oltava luokkaa 5500e/kk. (on voinut muuttua) ja omat sairasvakuutukset.

      • schwiiz

        Jokin aika sitten luvat olivat vielä kiintiöity vuositasolla ja työnantajan piti todistella jos ulkomaalaisen palkkasi. Nyt voit mennä kovin helposti Sveitsiin, lupa tulee automaattisesti kun esität työsopparin. Ja voithan siellä lorvailla muutenkin EU-kansalaisena.

        Nyt tosin äänestävät taasen helmikuun alussa tuosta vapasta liikkuvuudesta mutta tuskin mitään radikaaleja muutoksia ainakaan lähiaikoina tulee..


      • Epäilevä...
        schwiiz kirjoitti:

        Jokin aika sitten luvat olivat vielä kiintiöity vuositasolla ja työnantajan piti todistella jos ulkomaalaisen palkkasi. Nyt voit mennä kovin helposti Sveitsiin, lupa tulee automaattisesti kun esität työsopparin. Ja voithan siellä lorvailla muutenkin EU-kansalaisena.

        Nyt tosin äänestävät taasen helmikuun alussa tuosta vapasta liikkuvuudesta mutta tuskin mitään radikaaleja muutoksia ainakaan lähiaikoina tulee..

        "Ja voithan siellä lorvailla muutenkin EU-kansalaisena"

        Onko tämä tosiaan totta? Käsittääkseni Sveitsi on edelleen varsin tarkka maahanmuutosta, ja jättäytyi EU:n ulkopuolelle osittain myös siitä syystä että ei tarvitse laskea kaikkia EU-kansalaisia maahan tuosta noin vaan.


      • Wanna80
        Epäilevä... kirjoitti:

        "Ja voithan siellä lorvailla muutenkin EU-kansalaisena"

        Onko tämä tosiaan totta? Käsittääkseni Sveitsi on edelleen varsin tarkka maahanmuutosta, ja jättäytyi EU:n ulkopuolelle osittain myös siitä syystä että ei tarvitse laskea kaikkia EU-kansalaisia maahan tuosta noin vaan.

        Kolme kuukautta saa käsitykseni mukaan olla ilman oleskelulupaa. Työtkin voi eu-kansalaisena aloittaa jo ennen työluvan saamista mutta asia kannattaa kuitenkin tarkastaa paikallisen kantonin virastosta. Työlupa voi olla työnanatajasidonnainen tai kantoni-sidonnainen. Tähän käsittääksen vaikuttaa kuinka pitkäksi aikaa olet tehnyt työsopimuksen ja sitä myöden millaisen oleskelu/työluvan saat. Naimisissa oleville puoliso saa automaattisesti oleskeluluvan jos on osoittaa että toisella on työpaikka ja vakituinen asunto.


      • auki..
        Wanna80 kirjoitti:

        Kolme kuukautta saa käsitykseni mukaan olla ilman oleskelulupaa. Työtkin voi eu-kansalaisena aloittaa jo ennen työluvan saamista mutta asia kannattaa kuitenkin tarkastaa paikallisen kantonin virastosta. Työlupa voi olla työnanatajasidonnainen tai kantoni-sidonnainen. Tähän käsittääksen vaikuttaa kuinka pitkäksi aikaa olet tehnyt työsopimuksen ja sitä myöden millaisen oleskelu/työluvan saat. Naimisissa oleville puoliso saa automaattisesti oleskeluluvan jos on osoittaa että toisella on työpaikka ja vakituinen asunto.

        Työttömänähän ne rallikuskitkin siellä lojuu, ammattiansa kun eivät voi lain mukaan Sveitsissä harjoittaa. Rahatukku vain mukaan ja veroprosentista neuvottelemaan kaupungintalolle.


      • -------------
        auki.. kirjoitti:

        Työttömänähän ne rallikuskitkin siellä lojuu, ammattiansa kun eivät voi lain mukaan Sveitsissä harjoittaa. Rahatukku vain mukaan ja veroprosentista neuvottelemaan kaupungintalolle.

        Pohdintoja. Kun tulit maininneeksi Kimin. Moottoriurheiluhan on Sveitsissä muistaakseni kiellettyä eli Kimi on siellä "työtön" ja sopinut verotuksensa ja muut neuvottelemalla?


      • oVo
        ------------- kirjoitti:

        Pohdintoja. Kun tulit maininneeksi Kimin. Moottoriurheiluhan on Sveitsissä muistaakseni kiellettyä eli Kimi on siellä "työtön" ja sopinut verotuksensa ja muut neuvottelemalla?

        Eihän se Kimi Sveitsissä moottoriurheilekaan. Tuskinpa Sveitsin lainsäädäntö kieltää sitä tekemästa muissa maissa, vaikka palkka virtaisikin Sveitsiläiselle tilille.


      • xyz xyz
        oVo kirjoitti:

        Eihän se Kimi Sveitsissä moottoriurheilekaan. Tuskinpa Sveitsin lainsäädäntö kieltää sitä tekemästa muissa maissa, vaikka palkka virtaisikin Sveitsiläiselle tilille.

        Eihän täällä kukaan ole väittänytkään että Sveitsin laki kieltäisi "urheilemasta" muualla. Edellinen kirjoittaja tulkitsi aivan oikein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe