Lapin ohrarieska

Vanha kokki

Tässä taannoin joku kyseli lappalaisen ohrarieskan
teko-ohjetta. Tein juuri leivinuunissa muutamia rieskoja ja tässä ohje 4 rieskalle:

Tarvitset

litran piimää (rasvaton käy , tai piimä kuin piimä)
1-1,2 kg ohrajauhoja
puoli pakettia hiivaa (25 gr.)
1,5 rkl hienoa merisuolaa

Kaada piimä kulhoon ja lisää sinne hiiva, suola ja jauhoja sen verran että syntyy vellintapainen seos.
Jonkin ajan kuluttua alusta taikina ohrajauhoilla ja kauli heti ohuiksi, reilusti alle parin sentin paksuisiksi kiekoiksi.
Pistele rieskat ennen kuin laitat ne uuniin.
Uuninlämpö saa olla melko kova, eli 250C
Ota rieskat uunista, kun niiden pintaan ilmaantuu tummahkoja pilkkuja.
Peitä rieskaleivät liinalla.
Lämpimän rieskan päälle sipaisu maalaisvoita ja pala graavia kalaa, kyytipojaksi olutta, nami!

43

25583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vahinko, että ohran käyttö on mennyt niin heikkoon jamaan Suomessa, että sitä ei enää juuri näy kuin tällaisissa perinneruokaresepteissä.

      Taitaa olla käyttöä vain rehuissa ja olutmaltaissa enää eikä niinkään ruokaviljana. Kuitenkin ohra voisi korvata riisin enenevää käyttöä ruoanlaitossa vallan hyvin - onhan se jopa terveysvaikutteinen elintarvike.

      Puhumattakaan tietysti näistä ohrarieskoista, joissa on makua ihan toisella tapaa kuin vehnäpullassa ja patongissa.

      • leipäkoneleipään

        Leipäkoneleipään voi laittaa melkein mitä milloinkin huvittaa ja aina tulee syödyksi viimeiseen murenaan.


      • Anonyymi

        Ohra maistuu ei niin hyvälle kuin riisi. Kokeiltu on ja en niin ihastunu makuun. Riispiiraissa yhdistelmä on fantastinen... o rieska


    • Piti vielä sanoa näistä erilaisista rieskoista, että tässähän meillä olisi kotimainen korvike koko ajan alaa voittaville intialaisille nan-leiville, Balkanin ja Mustanmeren lavash-leivälle, kaiken maailman muovisille wrapeille - jotka eivät muuten maistu yhtään miltään, jollei nyt sitten vain pahalle, meksikolaisille tortilloille, pappadameille yms.

      Helppoja tehdä, ei vaadi erillisiä nostatuksia, osin ei edes mitään uuniakaan, paistinpannu riittää...

      • Anonyymi

        Sanos muuta! Ota joku työtön onkeesi' ala tekeen piiraita' rieskoja' myymään tuotteita niin kuin toriluonteisesti.


    • voisin sen verran

      vihjasta noista RIESKOISTA Kainuussa,Savossa ja Karjalassa käytettiin erinlaisia nimityksiä rieskasta.Sitten oli ohra-,nyrkki-,kaura-,piimä-,tattari-ja perunasieska.
      Leipä on komija ko emäntäkin.Lapsi tuo leivän tullessa.

      • Vanha kokki

        Sitten on vielä "savolaista sananrieskaa".
        Itäsuomalaiset rieskat poikkeavat jo ulkonäkönsäkin puolesta lapin ohuesta rieskasta.
        Kysyjä vain kaipasi lapinrieskan ohjetta ja niinpä annoin niistä yhden, sillä lapinrieskojakin on erilaisia.
        Kiitoksia vain muistutuksesta ja leipään littyvistä sananlaskuista.


      • lapinrieska
        Vanha kokki kirjoitti:

        Sitten on vielä "savolaista sananrieskaa".
        Itäsuomalaiset rieskat poikkeavat jo ulkonäkönsäkin puolesta lapin ohuesta rieskasta.
        Kysyjä vain kaipasi lapinrieskan ohjetta ja niinpä annoin niistä yhden, sillä lapinrieskojakin on erilaisia.
        Kiitoksia vain muistutuksesta ja leipään littyvistä sananlaskuista.

        Karjalainen (ja liekö savolainenkin?) otrane (otrane kakkara) on sama kuin lapinrieska. Samat aineet, tosin nesteenä voi olla myös smetana tai pelkkä vesi tai vedellä jatkettu piimä.


    • Mummo4

      olisi lapinrieska veteen tehtynä?
      Kun tuota piimää on talossa niin harvoin.

      • rieska ainakin

        tehdään veteen tai kuorittuu maitoon eli ennenvanhaan kurriin nykysin kevyt maitoon.


      • säily huomiseen, vaan

        häältyy ja kovettuu. Nykyään ei juuri veteen otrasta tehdä, kun on tuota maidonpuolta talvellakin yllinkyllin ja rahaakin sen ostamiseen.


      • vedellä jatkettuun
        rieska ainakin kirjoitti:

        tehdään veteen tai kuorittuu maitoon eli ennenvanhaan kurriin nykysin kevyt maitoon.

        Meillä on tehty maailman sivu tattaririeska vedellä jatkettuun piimään eikä ole muusta kuultukaan. Missä päin maata tattaririeska tehdään veteen tai kurriin ts. kevytmaitoon? Vai onko kyseessä oma kehitelmä viime vuosilta?


    • rieskatar

      Mä teen välillä rieskaa näin simppelisti:
      kylmää maitoa
      suolaa
      ohrajauhoja

      Kaikki vaan äkkiä sekasin, kaulitaan tosi ohueksi, alle 1cm. Sitten tosi kuumaan uuniin (250 astetta), kunnes tulee tummempia pilkkuja pintaan. Mukavan rapeaa ja hyvää voin kanssa.

      • jussi.com

        Minäkin olen nyt opetellut rieskoja tekemään, kun kaupan hinnat menee jo niin kalliiksi, ettei ole vara valmista ostaa.
        Mutta !!
        Monella resptillä olen kokeillut, soodalla, leivinjauheella, kurrilla, kevytmaidolla maku on ollut mitä lailla kohdillaan.
        Mutta miksi ne on jo seuraavana päivänä kivikovia, ei hampaat ennä pysty niihin, aikoinaan äiti teki niitä perinteisiä lapin rieskoja jotka oli paksuja ja halkaistuja, ne ei kovettuneet moneen päivään, ja oli hyviä.
        Mikä neuvoksi ??
        Muistaako joku ennen vanhaan sai ainaki Osuuskaupasta ns. Hulikakkua oli semmosta pyöreää ohutta ruisleipää, oiskohan siihen kellään reseptiä, tai ruisleivän ohjetta:


      • rieskatar
        jussi.com kirjoitti:

        Minäkin olen nyt opetellut rieskoja tekemään, kun kaupan hinnat menee jo niin kalliiksi, ettei ole vara valmista ostaa.
        Mutta !!
        Monella resptillä olen kokeillut, soodalla, leivinjauheella, kurrilla, kevytmaidolla maku on ollut mitä lailla kohdillaan.
        Mutta miksi ne on jo seuraavana päivänä kivikovia, ei hampaat ennä pysty niihin, aikoinaan äiti teki niitä perinteisiä lapin rieskoja jotka oli paksuja ja halkaistuja, ne ei kovettuneet moneen päivään, ja oli hyviä.
        Mikä neuvoksi ??
        Muistaako joku ennen vanhaan sai ainaki Osuuskaupasta ns. Hulikakkua oli semmosta pyöreää ohutta ruisleipää, oiskohan siihen kellään reseptiä, tai ruisleivän ohjetta:

        No minä tykkään kyllä just semmosesta sitkaasta, ohkasesta ja hiukan kovasta rieskasta. Parasta juuri paistettuna, vähän lämpimänä. Yleensä ei normaaliannoksilla ole jäänyt mitään seuraavaan päivään. Ootkos pottumuussia koittanu sekottaa, jos vaikka perunarieska olis just sitten vähän pehmeämpää?


      • Vanha kokki
        rieskatar kirjoitti:

        No minä tykkään kyllä just semmosesta sitkaasta, ohkasesta ja hiukan kovasta rieskasta. Parasta juuri paistettuna, vähän lämpimänä. Yleensä ei normaaliannoksilla ole jäänyt mitään seuraavaan päivään. Ootkos pottumuussia koittanu sekottaa, jos vaikka perunarieska olis just sitten vähän pehmeämpää?

        Niin saamme taas erilaisenleivän jota lemiläiset kutsuvat lepuskaksi, olen sekoittanut perunamuusia ohrajauhojen kanssa ja leiponut tuota mainiota lepuskaa!


      • Itse kävin just "rieskaretkellä" Oulussa,ja parhaan rieskan (tais olla Räihän leipomo) pussista luin: Vesi,ohrajauho,vehnäjauho,suola.
        Kokeilisin leivinuunissa,mutten tiä saanko sen niin kuumaksi ilman että koko hökötys halkeaa.
        Oululainen rieska on vähimmillään puolisen senttiä paksu.
        Tietysti pelkät ainekset ei riitä onnistuneeseen lopputulokseen,mutta luulen ettei tämä kummenpaa vaadi tosiaan,kuin että aineet sekasin,kaulitaan ohueksi ja uuniin.
        Mutta mitenkäs se Oulun rieskan tummalaikkuinen maukas pinta saadaan?
        Pitäisi kai olla uunin kuuma katto kyllin lähellä. Leivinuunuhan on sellaset 25-30 senttiä korkea,joten mahtaako katto paahtaa laikut leipään...

        Yrittelen etsiä neuvoa muualtakin,eiköhän tämä tästä,pitää kokeilla.


      • rieväkö se
        u.ahmaharju kirjoitti:

        Itse kävin just "rieskaretkellä" Oulussa,ja parhaan rieskan (tais olla Räihän leipomo) pussista luin: Vesi,ohrajauho,vehnäjauho,suola.
        Kokeilisin leivinuunissa,mutten tiä saanko sen niin kuumaksi ilman että koko hökötys halkeaa.
        Oululainen rieska on vähimmillään puolisen senttiä paksu.
        Tietysti pelkät ainekset ei riitä onnistuneeseen lopputulokseen,mutta luulen ettei tämä kummenpaa vaadi tosiaan,kuin että aineet sekasin,kaulitaan ohueksi ja uuniin.
        Mutta mitenkäs se Oulun rieskan tummalaikkuinen maukas pinta saadaan?
        Pitäisi kai olla uunin kuuma katto kyllin lähellä. Leivinuunuhan on sellaset 25-30 senttiä korkea,joten mahtaako katto paahtaa laikut leipään...

        Yrittelen etsiä neuvoa muualtakin,eiköhän tämä tästä,pitää kokeilla.

        et oo tainnu leivinuunia nähäkkään...........


      • Mummi
        u.ahmaharju kirjoitti:

        Itse kävin just "rieskaretkellä" Oulussa,ja parhaan rieskan (tais olla Räihän leipomo) pussista luin: Vesi,ohrajauho,vehnäjauho,suola.
        Kokeilisin leivinuunissa,mutten tiä saanko sen niin kuumaksi ilman että koko hökötys halkeaa.
        Oululainen rieska on vähimmillään puolisen senttiä paksu.
        Tietysti pelkät ainekset ei riitä onnistuneeseen lopputulokseen,mutta luulen ettei tämä kummenpaa vaadi tosiaan,kuin että aineet sekasin,kaulitaan ohueksi ja uuniin.
        Mutta mitenkäs se Oulun rieskan tummalaikkuinen maukas pinta saadaan?
        Pitäisi kai olla uunin kuuma katto kyllin lähellä. Leivinuunuhan on sellaset 25-30 senttiä korkea,joten mahtaako katto paahtaa laikut leipään...

        Yrittelen etsiä neuvoa muualtakin,eiköhän tämä tästä,pitää kokeilla.

        Rieska on Lapissa perinteisesti tehty veteen. Ohrajauhot pitää säilyttää kylmässä ja veden pitää olla jääkylmää. Vielä kun ostatte Alatalon myllyn ohrajauhoja, saatte Euroopan parasta rieskaa. Uunin pitää olla kuuma ja paisto nopeasti, voi paistaa myös molemmin puolin, että paistoaika lyhenee. Lapin Kansassa oli rieskaleipojalla hiillos koko ajan uunin perällä, voisi paistaa paremmin, itse en ole vielä kokeillut.


      • Rehennös
        Mummi kirjoitti:

        Rieska on Lapissa perinteisesti tehty veteen. Ohrajauhot pitää säilyttää kylmässä ja veden pitää olla jääkylmää. Vielä kun ostatte Alatalon myllyn ohrajauhoja, saatte Euroopan parasta rieskaa. Uunin pitää olla kuuma ja paisto nopeasti, voi paistaa myös molemmin puolin, että paistoaika lyhenee. Lapin Kansassa oli rieskaleipojalla hiillos koko ajan uunin perällä, voisi paistaa paremmin, itse en ole vielä kokeillut.

        Toiset pitivät hiillosta uunin suulla, ainakin siihen aikaan kun ei vielä ollut kunnollisia valurautaisia uuninsuuluukkuja joka talossa.


    • anni

      kohotusaineeksi, kilo ohrajauhoja ja pari desiä vehnäjauhoja niin saa pehmeämmän rieskan.

    • .............

      tuorehiivan sijasta laittaa kuivahiivaa?ja voisiko ohrajauoista osan korvata vehnäjauhoilla?

    • Lapin tyttö

      Hei,

      Voisikohan piimän sijasta käyttää luonnon jogurttia? Asun ulkomailla ja täällä ei valitettavasti voi ostaa piimää mistään..

      Taikka käyttää maitoa piimän sijasta? Olisikohan tuo jogurtti ihan hullu ajatus?? Antaisi sen happaamuuden mitä ilmeisesti piimä tekee?

      Avusta kiittäen!

      • lkjölh

        Tottahan jogurttia voi käyttää. Etenkin jos ´se on oikeaa. Luulisin että jogurttia vois vaikka reilusti ohentaa vedelläkin.


      • Lapin tyttö
        lkjölh kirjoitti:

        Tottahan jogurttia voi käyttää. Etenkin jos ´se on oikeaa. Luulisin että jogurttia vois vaikka reilusti ohentaa vedelläkin.

        Niin kans mietin että varmaan aika paksu taikina tulee jogurtilla, ja tosiaan vois kokeilla ohentaa vedellä, tai miksei maidollaki.

        Kiitos sulle vastauksesta!

        Ja eiku rieskan paistoon sit vaan ja kokeileen!


      • Rieskojan kunkku
        Lapin tyttö kirjoitti:

        Niin kans mietin että varmaan aika paksu taikina tulee jogurtilla, ja tosiaan vois kokeilla ohentaa vedellä, tai miksei maidollaki.

        Kiitos sulle vastauksesta!

        Ja eiku rieskan paistoon sit vaan ja kokeileen!

        Olen purskahtanut äidin kohdusta tornionjokilaakossa ja siellä se Oikea Ainoa Rieska on tämmöttinen:
        5 dl hyvin kylmää vettä
        1 tl suolaa
        n. 9 dl ohrajauhoja

        Eikä sitte mitään hiivoja, piimiä, jogurttia (!!), maitoa, soodaa (??)

        Hyvin kuumaan 275 uuniin. Jos vielä heittää kahvikupillisen kylmää vettä uuniin kun jo on rieskat siellä, tulevat rapeiksi. Voi kokeilla. Ah. Sitten voita päälle mikä sulaa sormille ja rapsakka rieska kiertää kaikki makunystyrät, voi ja voi ja voi ja ahh ja ah ja ah


      • Riekoja leiponut
        Rieskojan kunkku kirjoitti:

        Olen purskahtanut äidin kohdusta tornionjokilaakossa ja siellä se Oikea Ainoa Rieska on tämmöttinen:
        5 dl hyvin kylmää vettä
        1 tl suolaa
        n. 9 dl ohrajauhoja

        Eikä sitte mitään hiivoja, piimiä, jogurttia (!!), maitoa, soodaa (??)

        Hyvin kuumaan 275 uuniin. Jos vielä heittää kahvikupillisen kylmää vettä uuniin kun jo on rieskat siellä, tulevat rapeiksi. Voi kokeilla. Ah. Sitten voita päälle mikä sulaa sormille ja rapsakka rieska kiertää kaikki makunystyrät, voi ja voi ja voi ja ahh ja ah ja ah

        Kiitos ohjeesta Rieskojan kunkku.


    • Aito lappilainen

      Olen samaa mieltä,että ei mitään hiivoja ja piimiä rieskaan.Laittaisin tuohon ohjeeseen vielä vähän vehnäjauhoja:)

    • 9.10.2011.

      Minulle äiti neuvoi aikanaan; Laita vähän soodaa, niin ei tule niin kovaa ja hyvin on toiminut. Muuten vain kylmää vettä, vähän suolaa, ohrajauhoja ja ihan vähän vehnäjauhoja leipomiseen. Äiti oli Ounasjokivarresta kotoisin.

      • Rieskoja leiponut

        Tulee todella hyviä rieskoja!


    • ei hiivaa

      Niin aivan, tämän ketjun aloittaja on joku pösilö joka ei rieskan teosta mitään tiedä.

    • Hiivaakohan??

      Jos hiivataikinan kaulii vajaan kahden sentin paksuiseksi, niin siitähän tulee paistettaessa n. kolmen sentin paksuista leipää. Onko oikea Lapin rieska josain päin noin paksua vai oliko tässä virhe?

      Meidän mummu laittoi rieskaan yleensä vaan vettä, suolaa ja ohrajauhoja. Joskus osa nesteestä oli maitoa tai piimää, niin säilyi vähän paremmin eikä heti häältynyt. Rieskat oli valmiina n. sentin paksuisia korkeintaan, joten taikina on ollut alle sentin.

      Graavilohta tai siikaa ja oikeaa voita päälle!

    • versioita ovat

      Ei oikeaan rieskaan mitään hiivaa laiteta,ei sitä ole hiivoja ennen tarvinnut ruisleipäänkään...

      • Ei juureton

        Joopa,ei hiivaa ole tarvinnut mutta juuri kuitenkin.


    • rieskanpurija

      Minulla on rieskoille vanha , ison talon emännän, ohje Oulun seudulta: 6 kpl rieskoja
      1 l kurria(=rasvatonta maitoa)
      2tl suolaa
      0,5 tl soodaa
      1,5 kg ohrajauhoja
      1dl vehnäjauhoja
      Alusta hyvin, käytä kaulitessa vehnäjauhoja, kauli puolen sentin paksuiseksi. Sähköuunissa 300 asteessa 5 minuuttia. Peitä pyyhkeellä.
      Onnistuvat todellakin myös sähköuunissa.
      Jussi taisi kaipailla hulikakun ohjetta. Oululainen leipomo lopetettiin, leipurimestari jäi eläkkeelle mutta säilytti hulikakun juuren. Hulikakku oli hyvin hapan ohut ja maistuva ruisleipä. Leipurimestari kuoli ja pösilö miniä nakkasi juuren roskiin. Voi elämän käsi!!!!! Synti suuri surkia!!!!! Miniä on muuten oikein mukava ihminen.

    • aina onnistuu

      sallalainen rieska syntyy jääkylmästä vedestä ohrajauhoista suolasta ja lusikallisesta leivinjauhetta.
      Äkkiä tavarat yhteen , napakka taikina , taputellaan sentin vahvuiseksi, pistellään ja koristellaan sahateräisellä veitsellä ristikkopinta.
      Kuumaan uuniin pariksi kymmeneksi minuutiksi. Silmät ja järki käyttöön lasisen uuninluukun katselussa.

    • Äetin tyttö

      Olihan monenmoista rieska ohjetta. Äet-vainoo kans teki nyrkkirieskoo ja ja samahan se on vesrieskakin. Ei hiivaa milloinkaan ja kuuma uuni et tuli mustia kupruja. Teki myös perunarieskaa. Perunat muusattiin keitin vetteen suolaa ja otrajauhoja. Oli tosi maukasta. Lapsena nimitin otra rieskoo pieneks rieskaks. Nykyään jos muusia jää tähteeks laitan kananmunan vähän maitoo suolaa ja vehnäjauhoja ja taputtelen pyöreen ohuen rieskan leivinpaperin päälle pellille. Kuumassa uunissa n.250asteessa kunnes tulee ruskeita pilkkuja. On hyvää vaikka puolukkahillon kans tai voita päälle. Varmaan maistus teillekkin!

    • tiulikki

      Kunnon rieska tehdään kylmään veteen. Suolaa, hieman vehnäjauhoja, enimmäkseen ohrakauhoja. Ei siis mitään piimä, hiiva, muna ym juttuja. Taikinasta tehdään ohuita rieskoja. Ei siis mitään pullaa. Herkullista lämpimänä voin kans

    • lappilainen

      Lapin rieskaan ei tule muuta kuin kylmää vettä ohrajauhoja ja suolaa,muut eivät ole lain rieskoja!

    • Rieskaleipuri

      Kohotusaine sooda lapin rieskassa, ei hiiva

    • Anonyymi

      Lappilaiseen ohrarieskaan ei kuulu hiiva eikä muukaan nostatusaine.Siihen tulee vain ohrajauhot, kylmä vesi ja suola.

    • Anonyymi

      Äiti teki rieskoja' hyviä' nam. Tein joskus äidin kanssa voita' meillä tehtiin aina itse kaikki' voi' piimä' olimme omavaraisia. Karjalanpiirakat oli kans hyviä äidin tekeminä tietty. Äippä osas todella' oli hän joskus kutsuttu pitoemännäksi vaikka kotona riitti töitä aamu viidestä ilta kahdeksaan. Ilmankos hän kuoli 63v

    • Anonyymi

      Isä. Mun isä. Hän oli vanha isäksi' kuin toisten ikäisteni ukki' mut mun isä nuoremman veljeni isä. Ihana isä' ei koskaan vihainen' ei väkivaltainen. Esim kun tuhmasteltiin niin isä vain rykäisi' niin osattiin rauhoittua... o sen när har jag varit ilkeikevä isää kohti' eli ilkeilyni kohdistui häneen' otti hän havun ja lähti ajamaan mua' yrittämättäkään saada kiinni. Isä ei lyönyt koskaan' ei meitä lapsia' ei myöskään äippää' ei siis ketään. Isä oli ns enkeli naan päällä:köyhä' mutta antoi avun sitä pyytävälle:yösijan' ruoan (josta äiti pyysi vain 20 penniä) työtä sellaselle joka työhön pystyi. Eli' isä teki kekkostietä kajaanissa' väinö kaatoi metsää meillä teki polttopuita talven tarpeisiin. Kiertolaisia oli siihen aikaan' nykyään ne on kodittomia. Väinöllä oli koti mut hän oli silti irtolainen' isänsä asui kotona ja oli sokea. Väinö ei pystynyt olemaan isänsä tukena...hän' siis väinö' sanoi ihon menevän "siiraan" kun koskettaa isäänsä auttamismielessä. Muutoin hän kyllä auttoi tekemällä töitä' kuten meille puita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe