Velkainen kuolinpesä ja hautajaiskulut

saa maksaa

Olemme nyt läpikäyneet velkaisen kuolinpesän perunkirjoituksen ja saman kokeville tiedoksi.


Ensin perunkirjoituksessa vähennetään myös velkaisen kuolinpesän tapauksessa hautajaiskulut, joissa kelpaavat seuraavat menot:

- Varsinaiset hautajaistoimistokulut (Vainajan siirto, arkku, uurna, arkkukukat jne.)
- Seurakunnan hautajaiskulut (tuhkaus, kukkien siirto haudalle, uurnapaikan kaivaus jne. jotka HUOM! eivät sisälly hautaustoimiston kuluihin, ja joita ei yleensä erikseen mainita missään, ennen laskun tuloa)
- Hautapaikkamaksu vuosimaksu
- Hautakivimaksu tai varausmaksu (n. 700-1000 €)

- Muistotilaisuuskulut (Paikka, kukkaset, muistopöytäesineet, tarjoilu, tarjoilija jne.)
- Puhelin- ja asiointikulut (n. 50-100 €)

- Kuolinilmoitus lehteen (keskimäärin hinta isossa paikallislehdessä 250-500 €)

- Perunkirjoituskulut


Vaikka kuolinpesä on siis velkainen edellä olleet kulut voi vähentää perunkirjoituksessa ensin ja vasta mahdollisesti yli jääneet vainajan varat ovat velkojien käsissä. Jos tilillä on vähän rahaa, on kaikkien kannalta parasta saada summa käytettyä kohtuullisiin hautajaiskuluihin, jotta kuolinpesä voidaan todeta varattomaksi ja säästyä monelta harmilta. Tämä on parempi myös perunkirjoittajan kannalta.

Mikäli tilillä on rahaa varsinaisiin hautauskuluihin, hautausavustusta ei saa sosiaalikeskuksesta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että tilillä tai käteisenä on ainakin noin 500 € rahaa, joka kattaa halvimman arkun, uurnan ja arkkukukat jotka sosiaalikeskus on hyväksynyt.

Jos vainajan perikunta, siis kuolinpesän osakkaat tai joku heistä on vähävarainen on järkevää mennä kaupungin oikeusaputoimistoon ja antaa heidän hoidettavakseen perunkirjoitus. Mikäli kuolinpesän osakas perheineen on työtön tai toimeentulotukeen oikeutettu, perunkirjoitus on ilmainen ilman käyntimaksuakaan. Oikeusaputoimiston sivuilla olevat tulorajat ovat vain viitteellisiä, lisäksi otetaan huomioon perheeni asumiskulut ja lasten määrä ym, joten hyväksyttyvät tulorajat nousevat jonkin verran ylemmäs oikeusaputoimiston sivuilla mainituista. Oikeusaputoimistossa ei oteta huomioon muiden kuolinpesän osakkaiden eli perikunnan tuloja, ainoastaan apua hakeneen perheen tai yksinäisen tulot. Näin siis varakaskin perikunta saattaa saada täysin ilmaisen perunkirjoituksen, jos yksikin perikunnan osakas on vähävarainen.

Pankki saattaa maksaa tililtä jo ennen perunkirjoitusta hautajaiskuluja kuitteja vastaan, mutta yleensä vain pakollisia kuluja siis hautaustoimiston hautajaiskustannukset, seurakunnan hautauslaskut, hautakivi-laskun. Mutta niitä varten vaaditaan vainajan kuolintodistus sekä valtakirjat kaikilta kuolinpesän osakkailta tilin käyttöön.

Muut laskut saa maksuun yleensä perunkirjaa vastaan, mutta HUOM! edelleen kaikkien kuolinpesän osakkaiden valtakirjaa vastaan.
Perunkirjaa ja valtakirjoja vastaan pesän osakkaalla on vapaat oikeudet tilin käyttöön tai lopettamiseen. Kannattaa kuitenkin varoa nostamasta rahaa muihin kuin perunkirjassa sovittuihin maksuihin, ettei kajoa pesään ja saa pahimmassa tapauksessa velkoja itselleen. Mutta perunkirjan kanssa voi siis nostaa rahaa myös hautauskululaskuihin jotka on jo ennakkoon maksettu tai joista ei ole kuitteja (esim. perunkirjassa mainitut puhelin- ja asiointikulut). Myös hautakiven varausmaksun voi nostaa, mutta summa tulee käyttää kokonaisuudessaan kiveen tai palauttaa loppusumma tilille, jos tiliä ei lopeteta ennen kiven ostoa.
Mahdollisessa velkojien asettamassa selvityksessä totuus kuitenkin selviää ja mikäli rahaa on käytetty muuhun kuin perunkirjassa sovittuun, tilinkäyttäjä on vastuullinen.

Tilille mahdollisesti vuoden lopulla tulevat veronpalautukset ovat uusi mahdollinen murheenkryyni. Jos hautajaiskuluja ei saatu katettua kokonaan tilillä olleista rahoista, puuttuvan summan voi nostaa jos tilille tulee veronpalautusta. Ei kuitenkaan kannata nostaa yhtään enempää, jotteivät mahdolliset velkojat älähdä. Velkojat voivat asettaa selvitysmiehen myöhemminkin, joten vilppi ei kannata.

Perunkirjoittaja yleensä ilmoittaa velallisille varattomasta kuolinpesästä lähettämällä heille kopiot perunkirjasta, jos näin ei sovita sen tekee perikunta.

Velkojien laskuja tulee yleensä vanhimmalle pesän osakkaalle, ja näissä on osakkaan nimi, osoite ja merkintä k.p eli kuolinpesä. Velat eivät kuulu osakkaalle, mutta niistä voi ilmoittaa velkojalle ja lähettää vaikka kopiot perunkirjasta jotta pommitus loppuu. On selvää että kun kuolleen asunto myydään tai vuokrataan toiselle, tuleva posti ohjataan jollekin kp:n osakkaalle. Tai sitten velkojat saatuaan tietää kuolemasta, lähettävät tietoja veloista kuolinpesän päämiehelle.

Mikäli kuolleen irtaimisto on arvoton, tästä laitetaan merkintä perunkirjaan esim. Koti-irtaimisto: vanha, vähäinen ja arvoton.
Jos joku ulkopuolinen taho tulee noutamaan koti-irtaimen, voidaan sopia myös että he antavat tositteen "haettu ilmaiseksi". Tavallisen ihmisen tapauksessa koti-irtaimesta ei yleensä nouse porua velkojien taholta.

!!! Muistakaa myös tarkistaa vainajan mahdollinen ryhmähenkivakuutus. Se on _kaikilla työntekijöillä pakollinen_ ja antaa leskelle tai alaikäisille lapsille yleensä 6000-20000 €:n kertakorvauksen. Tätä korvausta eivät velkojat voi vaatia, vaan se kuuluu aina vakuutuksen edunsaajille kokonaisuudessaan.
Se on myös hyvä muistaa että edellisen työpaikan ryhmähenkivakuutus on voimassa vielä useita vuosia eläkkeelle menon jälkeen tai jos työpaikkaa on vaihdettu. Ryhmähenkivakuutuskorvauksia jää hakematta paljon, koska asiasta ei tiedoteta arvatenkin säästösyistä.


asiasanat:
kuolinpesän konkurssi
velkainen kuolinpesä
kuolinpesän velat

31

16690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri tulossa

      KIITOS!

    • Tarkennuksia

      Kirjoitit paljon asiaa ja nopeasti lukien löytyi myös virheitä.
      "Mikäli kuolinpesän osakas perheineen on työtön tai toimeentulotukeen oikeutettu, perunkirjoitus on ilmainen ilman käyntimaksuakaan."
      En ymmärrä miten kuolinpesän tilanne mitenkään vaikuttaa varattoman perunkirjoitukseen sillä kyseinen lakiin kirjattu velvollisuus on vainjan eli pesän velvollisuus.

      "ryhmähenkivakuutus. Se on _kaikilla työntekijöillä pakollinen"
      Ei aivan näin, valtaosassa tyehtosopimuksia se on määritelty pakolliseksi mutta ei kaikissa eli suomennettuna, voi olla aloja jossa ei ole ryhmähenkivakuutusta.
      "6000-20000 €" Summat tuntuvat olevan myös hatusta temmattuja, oikeat summat löytyvät esim. retron sivuilta, oikeat summat lasten kohdalla reilusta 6000€-reiluun 9000€ ja lesken kohdalla reilu 14000€-reiluun 21000€

      Mitä tulee kestityskuluihin yms. niin kyllä sielläkin kohtuurajat löytyvät, ei varattoman nimissä voi ökyläksiäisiä viettää, kyllä joutuu vastuuseen.

      Myös maininta perunkirjoittaja tekee ilmoituksen velkojille.
      Kukahan se perunkirjoittaja mahtaa olla.
      Perunkirjoitustilaisuudessa on läsnä pesän ilmoittaja, 2 uskottua miestä sekä jos haluavat olla paikalla muut perilliset.
      Perunkirjoittajaa ei ole olemassa.

      Valitettavasti kirjoitus oli aika vapaasti kirjoitettu ja vapaasti tulkittu kirjoitelma jonkun omista havannoista, sekä yleistäviä yhteenvetoja jotka eivät päde joka tilanteessa.

      Näistä asioista löytyy ihan faktatietoa lakipykälineen kaikkineen ihan täältä keskustelupalstaltakin sekä myös guuglettamalla.

      • omainen

        Perunkirjoitus = perukirjoitus


      • korjaus!
        omainen kirjoitti:

        Perunkirjoitus = perukirjoitus

        Perunkirjoitus = Perunkirjoitus
        Perukirja = Perukirja


      • Leski876

        Meillä alaikäinen sai kyllä tasan 22.000 eur. tuosta vakuutuksesta.Olin iloisesti yllättynyt!


      • perusteluja
        Leski876 kirjoitti:

        Meillä alaikäinen sai kyllä tasan 22.000 eur. tuosta vakuutuksesta.Olin iloisesti yllättynyt!

        Summa muodostuu ( korvaus ) perussummasta sekä lapsi ja tapaturmakorotuksesta. Perussummaan lisätään lapsikorotus jokaisesta edunsaajana olevasta lapsesta. Vakuutetun kuoltua tapaturmaisesti perusumman ja lapsikorotuksen yhteismäärää korotetaan tapaturmakorotuksella, jonka suuruus on 50% perussumman ja lapsikorotuksen määrästä. Perussumma määräytyy vakuutetun iän mukaan kuolinhetkellä.


      • kempera

        Sitä ryhmähenkivakuutusta ei saa jos puoliso on 72 vuotias pitäis olla alle 68


    • huom, huom

      ryhmähenkivakuutuksesta. Jos vainaja on velkainen niin velkojat ei voi ottaa ryhmähenkivakuutusrahoja. Mutta huom! jos sen henkivakuutuksen edunsaaja on ulosotossa , niin uo voi mitata ulos ryhmähenkivakuuksen tai osan siitä riippuen summasta. Ryhmähenkivakuutus on uo-kelpoinen edunsaajan kohdalla.

    • Kohtuutta

      En jaksanut lukea ihan kaikkea mitä kirjoitit mutta puutun tuohon hautauskuluihin.
      Kyllä velkaiseen pesään sovelletaan samoja lakeja kuin esim. yrityksien konkurssitapauksissa.
      Laki jota meineen on velallisen epärehellisyys.
      Jos tiedetään että vainaja on varaton tai hänen omaisuus ei riitä kuittaamaan kaikkea velkaa niin joku kohtuu täytyy olla hautajaistarjoilussa.
      Tapanani on ollut että kärjistän että ihmiset tajuavat mitä meinaan.
      Esimerkki: varattomalle pidetään hulppeat hautajaiset ja sen jälkeen muistotilaisuus kämppiin ja piikki auki koko seurueelle aamuun asti kulut 20000€. Tämä oli siis kärjistetty esimerkki.

      Itse yrittäjänä olen sitä mieltä että jos mulle tullaan sanomaan että et saa saataviasi kun hautajaiset oli aika hulppeat ja rahaa ei jäänyt jäljelle yhtään, niin käräjille mennään että vilahtaa.

      Eli ajan takaa sitä että kukaan ei voi sanoa että ehdoitta hyväksytään kaikki hautauskulut, järkeä täytyy käyttää. Kohtuulliset hautauskulut varmasti hyväksytään.

      Tämä teksti vain sen takia että näitä palstoja lukee myös sellaiset henkilöt jotka eivät älyä käyttää sitä omaa harkintaa, eli älkää paasatko ehdottomina totuuksina asioita, älkääkkä yleistäkö asioita.

    • Samassa tilanteessa

      Kiitos! Tästä oli valtavasti hyötyä, osaan varautua kysymään perunkirjoittajalta oikeita asioita. Tässä oli ajatuksia joita en olisi osannut ilman tätä edes ajatellakaan. Nyt voin suoraan tarttua pariin asiaan jotka askarruttavat, vaikka teetänkin perukirjan ammattilaisella. Heitäkin vain on moneen junaan, toisia kiinnostaa omaisten neuvominen enemmän, toisia vähemmän.

      Kiitos :)

    • >>Pankki saattaa maksaa tililtä jo ennen perunkirjoitusta hautajaiskuluja kuitteja vastaan, mutta yleensä vain pakollisia kuluja siis hautaustoimiston hautajaiskustannukset, seurakunnan hautauslaskut, hautakivi-laskun. Mutta niitä varten vaaditaan vainajan kuolintodistus sekä valtakirjat kaikilta kuolinpesän osakkailta tilin käyttöön.

      Muut laskut saa maksuun yleensä perunkirjaa vastaan, mutta HUOM! edelleen kaikkien kuolinpesän osakkaiden valtakirjaa vastaan.

      • Tiedosta kiitollinen

        JA mistähän tälläistä ryhmähenkivakuutusta voisi sitten kysellä?
        Aviomieheni,nyt vainaja.Oli sairas eläkkeellä,/työkyvyttömyys eläkkeellä n.8 vuotta ennen kuolemaansa.Finnairin palveluksessa ehti olla sitä ennen n.30 vuotta.

        Nyt on testamentin teon aika,vielä kesken..! Mitään henkilökohtaista vakuutusta en löydä,papereista.Mitä ihmettelenkin? Asunnon ja autonkin Hän on aikanaan kyllä vakuuttanut ja kesämökinkin.Mutta ei itseään..!

        Olemme lapseton pariskunta.Joten perillisiä on tasan yksi,eli minä leski.
        Myös ennen avioitumistamme,mieheni oli tehnyt yhden ainoan testamentin.Kaiken omaisuuden minulle kuoltuansa.

        Olisin kiitollinen tiedosta,mistä tälläistä ryhmähenkivakuutusta voisin kysellä minun tapaukseeni liittyen..?


      • nasse-setä.
        Tiedosta kiitollinen kirjoitti:

        JA mistähän tälläistä ryhmähenkivakuutusta voisi sitten kysellä?
        Aviomieheni,nyt vainaja.Oli sairas eläkkeellä,/työkyvyttömyys eläkkeellä n.8 vuotta ennen kuolemaansa.Finnairin palveluksessa ehti olla sitä ennen n.30 vuotta.

        Nyt on testamentin teon aika,vielä kesken..! Mitään henkilökohtaista vakuutusta en löydä,papereista.Mitä ihmettelenkin? Asunnon ja autonkin Hän on aikanaan kyllä vakuuttanut ja kesämökinkin.Mutta ei itseään..!

        Olemme lapseton pariskunta.Joten perillisiä on tasan yksi,eli minä leski.
        Myös ennen avioitumistamme,mieheni oli tehnyt yhden ainoan testamentin.Kaiken omaisuuden minulle kuoltuansa.

        Olisin kiitollinen tiedosta,mistä tälläistä ryhmähenkivakuutusta voisin kysellä minun tapaukseeni liittyen..?

        Google on oiva neuvonantaja. Kirjoitapa sinne ryhmähenkivakuutus, niin tulokseksi saat mm. seuraavan: http://www.retro.fi/ Eiköpähän asiasi tuolta selviä.


      • raja viisi vuotta
        Tiedosta kiitollinen kirjoitti:

        JA mistähän tälläistä ryhmähenkivakuutusta voisi sitten kysellä?
        Aviomieheni,nyt vainaja.Oli sairas eläkkeellä,/työkyvyttömyys eläkkeellä n.8 vuotta ennen kuolemaansa.Finnairin palveluksessa ehti olla sitä ennen n.30 vuotta.

        Nyt on testamentin teon aika,vielä kesken..! Mitään henkilökohtaista vakuutusta en löydä,papereista.Mitä ihmettelenkin? Asunnon ja autonkin Hän on aikanaan kyllä vakuuttanut ja kesämökinkin.Mutta ei itseään..!

        Olemme lapseton pariskunta.Joten perillisiä on tasan yksi,eli minä leski.
        Myös ennen avioitumistamme,mieheni oli tehnyt yhden ainoan testamentin.Kaiken omaisuuden minulle kuoltuansa.

        Olisin kiitollinen tiedosta,mistä tälläistä ryhmähenkivakuutusta voisin kysellä minun tapaukseeni liittyen..?

        Vaikka näyttää olevan vanha ketju ja kysymys, niin vastaan silti. Ryhmähenkivakuutuksessa oli ainakin aiemmin sääntö, ettei sitä saa jos ollut yli viisi vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä ennen kuolemaa. Oletan ettei ole muutettu. Mutta jos ollut alle viisi vuotta niin kannattaa selvittää.


    • åööäöåäöp

      ...................

    • Miksi valehtelet?

      Anteeksi vaan.

      Mutta.... Täyttä sontaa koko viestisi. Ehkä jossain halinalle maassa menee asiat näin.
      Oikeassa elämässä tilanne on:

      Perukirja tehty 2 vuotta sitten. Kaksi kuukautta henkilön kuolemasta... Oikeusaputoimistossa. Nyt keväällä 2012 julkinen oikeusavustaja siirtää homman yksityiselle lakimiesfirmalle. Niin... Kuolinpesän varat miinus velat on lähemmäs 100000 euroa miinuksella. Mutta ei vaan voi / halua julistaa kuolinpesää varattomaksi.
      Ollaan kuolinpesänosakkaina pyydetty asiaa.
      Kaikki pesänosakkaat on todettu oikeutuksi ilmaiseen oikeusapuun. Hautajaiskulut meni ihan meidän omasta pussista. Ja pesänselvittäjä ilmoitti suoraan, ettei hoida mitään vakuutusasioita koska ei hyödy niistä.

      Joten älä selitä mitään mistä et tiedä.

      • Mitenkäs te

        Liitytte velkaiseen pesään?

        Jos pesä on velkainen ja perunkirjoitus pidetty ajallaan niin te voitte antaa sen pesän vaikka olla omissa veloissaan.

        Sen selvittely ei teille kuulu mitenkään.

        Tietenkin jos pesässä onkin jotakin minkä te haluatte ja sen takia roikutte siinä kiinni niin se on aivan eri asia.


    • Ei vaan ymmärrä...

      Ei kukaan halua pesästä mitään. Mutta pesänselvittäjä ei ymmärrä tätä. Siirtää yksityiselle asianajaja firmalle koko pesän. EMME suostu siihen koska jokainen meistä on varaton ja oikeutettu ilmaiseen julkiseen oikeusapuun.
      Niin perunkirjoituksen yhteydessä olisi pitänyt halunsa saada julistaa kuolinpesä varattomaksi. Kukaan ei neuvonut meitä... Myöhemmin pesänselvittäjä informoi meitä.
      Kukaan ei ole saanut mitään kuolinpesästä ja hautajaiskulut ovat myös menneet meidän varoista.

    • maalikkotuomari

      Istelläni on kokemusta viime vuosilta kun olen ollut sukulaisen pesänhoitajana.
      Ensimmäisenä olen selvittänyt pesän varallisuuden kuolinpäivänä. Näin olen
      tarkistanut onko edellytyksiä hoitaa Perukirjoitus, vai pitääkö hankkia pesänsel
      vittäjä. Ihmettelen että pidetään muistotilaisuuksia ja hankitaan kiviä haudalla
      ja pesällä ei ole varoja ?

    • Riista

      Äitini kuoli aikoja sitten. Myytiin sukutila, josta sain osuuteni, ja maksoin veroni.
      Enoni, ryyppäsi osuutensa, kuoli, ja jätti myyntivoittoveronsa maksamatta.

      Osakkaista henkiin jääneet tätini, 4 huuhaaladya, vaativat nyt minua osallistumaan edesmenneen enoni, maksamattomien verojen maksuun !!! ???

      Pitäisiköhän maksaa ?

      • *^*^*

      • ________

        Jakamaton kuolinpesä
        " Luovutusvoitto on erillisenä verovelvollisena verotettavan kuolinpesän tuloa, jos myynti tapahtuu ennen pesän jakamista."

        Kuolinpesä jaettu
        "Jos kuolinpesä on jaettu ja siitä on laadittu jakokirja Perintökaaren 23:9 §:ssä säädetyllä tavalla ennen myyntiä, luovutusvoitosta verotetaan osakkaita (KHO 1992 B 521)."
        http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Luovutusvoitot_ja_tappiot/Kuolinpesa_ja_luovutusvoiton_verotus


    • Järki käteen

      Aloittajan teksti on aivan älytöntä, ei noin saa tehdä!

      Jos kuolinpesää epäillään varattomaksi, ei pidä tehdä mitään sitoumuksia ennen tilanten selvittämistä. Varojen puutteessa kunta huolehtii hautauskuluista, mutta on hyvä huomata, että monella kunnalla on sopimus jonkun tietyn hautaustoimiston kanssa, joten mitä tahansa laskua kunta ei maksa.

      Hautauskulut maksetaan halvimman mukaan, eikä apua saa esim. lehti-ilmoituksiin, kukkalaitteisiin, tarjoiluun tai hautakiveen, ne jäävät omaisten/ystävien maksettaviksi, jos niitä haluavat.

      Periaate on sama silloinkin kun pesässä on jotain varoja. Vaatimattomat hautauskulut saa maksaa, mutta muuten pesän velkojien etua ei saa kohtuuttomasti huonontaa.

      • Kädessä on

        Et nyt ymmärrä, vainajalla on oikeus kohtuullisiin maahanpanijaisiin. Ihan lain mukaan. Velan antaja ottaa aina riskin ja pienimuotoisesti se voi tosiaan toteutua niin että rahat kuluivatkin hautajaisiin vaikka niillä olisi muuten saanut velat maksettua


      • Suojaton velkoja
        Kädessä on kirjoitti:

        Et nyt ymmärrä, vainajalla on oikeus kohtuullisiin maahanpanijaisiin. Ihan lain mukaan. Velan antaja ottaa aina riskin ja pienimuotoisesti se voi tosiaan toteutua niin että rahat kuluivatkin hautajaisiin vaikka niillä olisi muuten saanut velat maksettua

        Jos rahat kuluvat kohtuullisiin hautajaisiin, niin sitten velkojat eivät tosiaan voi mitään, ellei ole vakuuksia, esim. takaajia, panttia tms. Lehti-ilmoitukset, tarjoilut eivätkä aina hautakivetkään kuulu kohtuullisiin kuluihin. Edullinen kivi tai kaiverrus olemassaolevaan voidaan sallittaneen.

        Jos pesä on kokonaan varaton, kunta sitten päättää mitä maksaa ja yleensä maksusitoumus on saatava etukäteen. Jos joku ominpäin tilaa jotain, on hyvä tietää, että hän ottaa myös riskin maksamisesta.

        Ennen vanhaan ihmiset sanoivat, että aina pitää olla arkkurahojen verraan säästössä, mihin sekin periaate on unohtunut?


    • köyhät kyykkyyn

      Perunkirjoituksen jälkeen varoja jäi hieman yli 400€, kuolinpesän varoihin laskettiin vanhan jakamattoman kuolinpesän osuus 1000€ , jota ei noin vain voi rahaksi muuttaa, koska osakkaita on useita kymmeniä. oikeusapu veloitaa perunkirjoituksesta 400€, pitääkö mun maksaa se omistani vaikka olen itse varaton?

      • 4pq3äoaeriöb

        Ei tietenkään. Oikeusapu hoitaa saatavansa joskus siitä toisesta perinnöstä


      • mun mielestä

        jos kerta varoja jäi, niillähän voi kuitata perukirja laskun.


      • 4pq3äoaeriöb
        mun mielestä kirjoitti:

        jos kerta varoja jäi, niillähän voi kuitata perukirja laskun.

        Niinhän mä just sanoin


      • köyhät kyykkyyn
        4pq3äoaeriöb kirjoitti:

        Niinhän mä just sanoin

        Käteisvarat meni hautajaiskuluihin ym. Eli jos vanhan jakamattomaa pesää ei koskaan tulla jakamaan niin jääkö oikeusapu ilman saatavaansa?


      • 4pq3äoaeriöb
        köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Käteisvarat meni hautajaiskuluihin ym. Eli jos vanhan jakamattomaa pesää ei koskaan tulla jakamaan niin jääkö oikeusapu ilman saatavaansa?

        Ensinnäkin eihän se ole sun murha. Toiseksi kyllä se jakaminen rupeaa tapahtumaan kun oikeusapu haluaa oman osansa sieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe