AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Auton akun lataaminen

Auton akun lataaminen

48 Vastausta 28 791 Lukukertaa
Polossa tälläinen Exide merkkinen akku 12 v 55 Ah. Auto ei pakkasyön jälkeen lähtenyt käyntiin. Epäiltiin jäätymistä ja akku tuotiin pirttiin sulamaan ja lataukselle. Nyt ollu laturin nokassa 5 tuntia ja tarkistussilmä yhä musta. Ohjeissa oli, että kun tarkistussilmä on vihreä, akku on täysi. Kuinka kauan yleensä menee, akun lataamiseen. Akku ei mielestäni ollut aivan tyhjä, koska ensi starttauksella rykäisi, mutta toisella vain napsahteli. Akku ei ole vanha .. vimme vuoden marraskuussa ostettu. Ei tullut silloin katsottua tuota tarkastussilmää (että toimiiko ja minkä värinen oli), kun luotin että uusi akku kestää monta vuotta. Akku on ns huoltovapaa, joten sen nesteitä ei voi tarkistaa....Autolla oli ajettu viimeksi viitisen päivää sitten ja silloinkin lyhyt matka. Apuja ohjeita pliis...

Sehän

riippuu ihan laturista. Jaa se 55 ampeerituntia laturisi työntämällä latausvirralla (ampeereilla) niin saat tunnit.
Tämä on ns hehtaariarvio eikä tarkka.
Oletko varma, että auton laturi toimii? Se merkkivalo kun ei ilmaise hiilien loppumista. Osta kympin mittari halpakaupasta ja mittaa akun napajännite moottorin käydessä. Pitäisi olla jotain 14,1-14,6 volttia. Jos on alle ja akku suunnilleen täyteen ladattu, vika on melko varmasti laturissa. Voi se laturin hihnakin olla löysällä tai napakengissä huono kosketus (putsaa napakengät ja navat vaikka santapaperilla).

Laturissa

tällaiset merkinnät ( Biltema)
5 A
230 v
50/60 mz
12 V

latausaika

10 tuntia teorisassa.

Ainaski viisari

Ainaskin viisari värähtää (asteikon puolivälissä tällä hetkellä ) ja laturi on lämmin.

kyllä se sitten lataa

anna olla päällä vähintään 12-16 tuntia, ei kuitenkaan työnnä täyttä 5 A :ta koko aikaa.

kiitos siulle

No antaapa sen latailla.. aamuun asti kun hurisee, niin eiköhän näytä jo vihreetä valoa. Kiitokset vastauksista... : D

Lähti käyntiin

Aamulla kiikutettiin akku takaisin autoon ja auto pärähti käyntiin niin kuin pitikin. Ihmettelin vaan kun akkulaturi ei kuitenkaan mennyt nollin ja kun tässä akussa minun käsittääkseni pitäsi sen tarkistussilmän varin muuttua mustasta vihreeksi, niin eipä se väriään muuttanut. tässä kopsattu tieto:
EXIDE EXCELL - korkealaatuiset käynnistysakut

Excell-akkujen kylmäkäynnistys- ja muut ominaisuudet tekevät siitä luotettavan akun Suomen olosuhteisiin.

Excell-akku soveltuu erinomaisesti useimpiin moderneihin ajoneuvoihin. Se tarjoaa +15% suuremman käynnistystehon vakioakkuihin verrattuna. Siinä on keskitetty tuuletus ja sen rakenne on kipinäsuojattu. Huoltovapaan Excellin varaustilan voi tarkistaa yhdellä silmäyksellä varaustilan ilmaisimesta.

huoltovapaa ei ole aina huoltovapaa

latausvirta ei juuri mene aivan nollaan, vaikka akku alkaisi olla ihan täynnäkin.Hyvä automaattilaturi on eri asia, mutta yleensä ne on kalliimpia hankkia satunnaiseen käyttöön.

Se indikointi ei akussasi ehkä enään toimi. Joskus huoltovaapaaseenkin akkuun pitäisi laittaa korvaus vettä, jos ei ole sellainen hyytelöakku. Nestepinta jos on liian alhaalla, silmä ei muutu vihreälle.Asia kannattaa tutkia, liian kuivat kennot pilaa koko akun

sitikkamies

oisko linkkiä, mistä voisi tilata tuon mittarin ?

Siis osta halpa

mistä vain. Tai lainaa naapurilta. Saat tietysti verkkokaupoistakin. Jos muutakin käyttöä, osta parempi n. 40 e yleismittari.

Lisää ongelmia

Itselläni on sama akku autossa ja samat ongelmat. Akun kun lataa vaikka vaan tunnin, auto lähtee käyntiin, mutta akku ei tunnu oikein pitävän latausta siinä määrin, että käynnistys onnistuisi toisenakin päivänä vielä, vaikka autolla ajaa ylimääräisiä kilometrejä. Akkuni on myös melko uusi ja "vihreä" silmä mustana.

Lisäys

Luin vasta kaikki vastaukset ja ihmettelen mistä sinne voisi sitä akkuvettä lisätä, kun en löytänyt sellaista kohtaa akusta.

Ei sinne voi vettä lisätä

Akku on huoltovapaa, ei sinne voi vettä lisätä. Teipit päällä ja liimattu kotelo ! Jos takuu voimassa viekää sinne mistä ostitte ! Oliko se silmä vihreä silloin kun akun ostitte ?

Kun en ymmärtänyt katsoa

Akku laitettiin autooni merkkikorjaamolla. Olen aina vähän purnannut sitä, että kun työn ja vaihdon tekee muut kuin itse, ei saa mitään tietoja ostamastaan tuotteesta, ei takuita, käyttöohjeita ei edes tietoa onko geeli- vai lyijyakku, huoltovapaa vai ei jne. On ihana kun joku tekee työt ja saa valmiin tuotteen asennettuna, mutta huonotkin puolet tulevat myöhemmin esille. En tiennyt "vihreästä silmästä" ennen kuin etsin ko. akun netistä.

Akku

Mikäeli akku on päässyt jäätymään, ei sillä ole virkaa vaan uuden hakinta edessä.
Ei ota virtaa vastaan vaikka olisi latauksessa kuukaudenkin.

Jäässä

Eilen totesin akun olevan jäässä. Oli jopa pullistunu reunoilta. Annoin sulaa ja tänään aamulla tuuppasin lataukseen, ja on kyllä alkanu virtaa imemään. Eip kait tässä ny mitää hätää ole? Tarkotan, että onko vaarallista käyttää kerran pakastettua akkua. Muovipussissa on, eikä mitää ainakaa o valunu pihalle :)

Ei hätää

Jäätyminen saattaa rikkoa akun sisuskaluja, mutta jos toimii ok niin senkun käytät.
Viittaan kintaalle, noille vihreille silmille akussa, saattaapi muutaman vuoden toimia, niihin ei ole luottamista.
Lueskellu näitä akkukeskusteluja ja monessa sanotaan ettei auton laturi muka jaksa ladata kunnolla akkua joutokäynnillä ja suositellaan ajamaan. Minun nähdäkseni latausjännite pysyy kokoajan samana oli sitten käynnissä paikallaan tai ajossa, joten eikö sinne samat virrat mene silloin kokoajan. Jos lataus lisääntyisi kierrosten noustessa niin eikö silloin ole lataussäädin sökö, heh...
eikös kyse ole kylmän akun lautauskyvystä.
Niin, mistä moinen uskomus lie tullut mutta tosiasiassa vaihtovirtageneraattori tuottaa virtaa riittävästi akun lataamiseen ja kaikkien sähkölaitteiden käyttöön myös joutokäynnillä, mikäli auton sähköjärjestelmä on alkuperäisessä kunnossaan.

Nykyisin autoissa käytetään sähkövastuksia lämmitykseen, joita moottorinohjaus tarvittaessa kytkee pois päältä mikäli generaattorin käyttöaste nousee 100%, eli kapasiteetti on kaikki käytetty. Moottorinohjaus seuraa käyttöastetta generaattorin DF navasta.

Latausjännite on lämpötilakompensoitu ja pitäisi nousta kovilla pakkasilla 14,5 volttiin, tai jopa ylemmäksi.

Monessa keskustelussa esitetyllä sähkön säästämisellä moottorin käydessä esim. pihtaamalla penkinlämmittimien ja takalasinlämmittimen käyttöä ei todellisuudessa auta akun latautumista yhtään mitenkään.

Sen sijaan tärkeää on erityisesti diesel-autoissa jo ennen virran päälle kääntöä katsoa ettei mitkään penkinlämmittimet, takalasinlämppärit, lämmityspuhallin jos manuaalisäätö ym. ole päällä, koska ne vievät virtaa hehkutuksen aikana ihan turhaan.

Automatiikalla jos on niin ennen moottorin sammuttamista kaikki pois jolloin ne ei lähde päälle kun käännetään virrat ja hehkutus päälle. Valoautomatiikalla olevat valot voi laittaa parkeille.

Sitten kun moottori käy, voi kaikkia laitteita käyttää huoletta. Miksei autoissa voisi olla toimintoa että silloin kun dieselin hehkutus on menossa niin mikään ylimääräinen laite ei saisi virtaa, virrat kytkettäisiin vasta moottorin käynnistyttyä ja generaattorin alettua lataamaan?
Stanan stana ku alkaa tympiin nää akut vai voiko olla näin paska tuuri autojen kanssa että kaikissa joku sähkövika... entinen auto söi akkuja ku karkkia enkä keksiny missä vika, no auton vaihdoin ja tässäkin näköjään akun jännite seisoessa paennut nyt tuonne lähemmäs 12 volttia. Nyt pari päivää oli yli -20 pakkasessa ja jännite näytti muistaakseni vähän alle 12.3V luokkaa. Vielä muutama päivä ja ei varmaan lähtis edes käyntiin. Pitäskö se akku sitten raahata sisälle ja koittaa ladata täyteen ja katsoa että pitääkö jännitettä edes yksinään. Alkaa vaan pikkuhiljaa tympiä tää akkujen ostelu, no jos vielä tämän kerran kun ei tuo akku kovin uudelta näytä...
Mitesse muuten on, onko vielä toimivaakin auton akkua parasta ladata niin pienellä virralla kuin mahdollista? Jos laturissa valittavissa 4A tai 1A niin olisko tuo 1A noinniinku "elvytyksellisesti" parempi ja poistaa paremmin sitä sulfaattia yms.
Pikkulaturilla ei ole mitään väliä onko 1 vai peräti 4 ampeeria, kesälämpimillä se akku ottaa heti käynnistyksen jälkeen auton omalta laturilta hetkellisesti, siis ihan vain sekunnin tai pari latauksen alettua jopa 100 ampeerin virran.

Sitten virta tasoittuu johonkin ehkä 30-40 ampeeriin ja parissa minuutissa viimeistään nollaan.
Jaahans, akun kun -13 pakkasesta tempaisin autosta sisälle, heti kun mittasin niin näyttikin yhtäkkiä taas lähemmäs 12.6V mikä lienee aika "jees" ja autolla ei viime 12.3V mittauksen jälkeen ole ajettu. Onko normaalia että jännite tippuu päälle -20 pakkasilla noin paljon ja palaa sitten takaisin kun lauhtuu? Koitin akun lämmettyä sitä ladata niin eipä sinne mennyt virtaa tunninkaan vertaa kun näytti täyttä. Nyt muutama tunti myöhemmin jännite 12.7V tai 12.79V, tuolla biltsun mittarilla kun on näköjään kumma tyyli pyöristellä arvoja eri asteikoilla...

Aaarghh taidan olla jo neuroottinen näiden jännitteiden kanssa kun edellisellä autolla sai kokoajan olla vahtimassa. Siinä kyllä jänö tahtoi pysyä kelillä kuin kelillä aina 12.3V:ssä mikä aina vähän jännitti kun kovemmat pakkaset iski ja startti alkoi laiskistua...
Juuri noin akku käyttäytyy eli kylmä akku ei anna virtaa ulos vaikka se olisi lämpimässä ladattu täyteen. Kylmästä -18 asteisesta akusta saadaan virtaa ulos vain 50%. Tuo akku minkä kannoit sisälle oli oikeastaan jo melkein täysi ja kun se lämpeni niin jännite luonnollisesti nousi.

Vastaavasti jos yrittää ladata kylmää akkua niin sinne ei mene virtaa. Akkulaturien valmistajat hehkuttavat noita laureita vaan eivät kerro meille totuutta, ettei niillä pakkasella tee yhtään mitään.
Sitä vastoin jos akku on lämmin niin virtahan menee akkuun. Näinhän käy kesällä ja auton oma laturi riittää.

Tuosta akun filosofiasta löytyy aika vähän tietoa.
Tuolla on aika hyvin tuo juttu selostettu

http://www.polarheater.fi/page/6/
polar akkulämmitintä ei kannata ostaa vaan arctic battery heater akkulämmitin koska polar toimii vain verkkovirralla mutta arctic toimii moottorin käydessä auton oman laturin tuottamalla sähköllä ja näin on huomattavasti parempi ratkaisu.

arctic lämmittimen saa toimimaan myös verkkovirralla kun lisää riittävän kokoisen akkulaturin lohkolämmittimen yhteyteen. mutta tärkeämpää on että akku lämpenee moottorin käydessä koska silloinhan sitä virtaa sinne pitää saada menemään eikä roikkaa aina ole käytössä, joillain ei jopa ollenkaan.
Sijoittaa tommosten viritysten sijaan kerralla hyvään akkuun ja ajelee monta vuotta huoletta.
Tuossa linkin jutussa on hyvin kerrottu kuinka kylmä akku lyhentää sen ikää. Ei sillä akullä nykyisin montaa vuotta aja. Virtaa kuluttavia laitteita on jo niin paljon jotka syövät sitä virtaa. Taksimiehet vaihtaa akun nykyisi miltei joka vuosi.

Tuttu linja-autoyrittäjä vaihtaa akut kahden vuoden välein.

Jos taas autolle on tallipaikka niinhän voi se akku kestääkin.
Molemmat varmasti parempia kuin pelkät akkulaturit.

Jos noita vertaa keskenään niin Polarin eduksi on edullisempi kokonaishinta ja se, että akku on lämmin jo kun startataan. Valmiiksi lämmin akku ottaa heti virtaa vastaan. Lyhytkin matka riittää lataamaan akun täyteen.

Arcticissa jos ei ole verkkolaturia niin akku lämpenee vasta parin tunnin kuluttua niin paljon, että se voi latautua täyteen. Ei siis sovellu normaalisti lyhyelle matkalle ilman laturia eli Arcticissa on pakko olla iso verkkolaturi ja ne yhdessä maksaa yli 400 ekeä kun Polarin saa jo 159 ekeen ja ei tarvi sitä verkkolaturia.

Lisäksi Arcticin asennus on konstikkaampi ja vaatii autokorjaamon miestä. Paketin hinta nousee helposti yli 500 euron.

Kumpikin hyviä pelejä jotka ajavat asiansa. Minulle ainakin hinta merkitsi kun oli jo moottorin lämmitin valmiina mihin sen sai kytkettyä ja päädyin Polariin.
Polar akkulämmittimen saa jo 129 euroon eli ei enää mikään kallis kampe. Lisäksi laitteelle luvataan 5 vuoden takuu.

http://www.polarheater.fi/

Itselläni on Webasto mikä tyhjäsi aina akun ja laturista ei ollut pakkasilla mitään hyötyä. Kun asensin akun lämmittimen niin johan riittää virtaa myös Webastolle.
Mun akkulämmitin on pahvit syylärin eessä. lämpenee silloin myös konehuone:)
Joskus se indikaattorin vihreä kuula kertakaikkiaan jumittaa, eikä näin ollen tarkoita heti, että akku olisi sökö, sitä paitsi se silmä näyttää vain yhden kennon osalta tilanteen, ei kaikkien. Kuula toisinaan lähtee liikkeelle, kun akkua hieman ravistelee. Voi toki silti olla että akku on tyhjä.

Ei noita huoltovapaita akkuja ole tarkoitettu avattaviksi ja usein varsinkin exiden tietyt mallit tahtovat kannen osalta tuhoutua, kun niitä väkisin kammetaan auki. Akku kuivuu nykyisin liiallisesta latauksesta ns. liika höyryttäminen kuivattaa akun ja jos näin käy niin varmasti akku on jo hyvää vauhtia tuhoutumassa. Parasta kuitenkin tehdä aina kuormitustesti vaikka pariinkin kertaan täyteen lataamisen jälkeen ja todeta tilanne sitä kautta. Aina paras jos ominaispainot voisi mitata täyteen lataamisen jälkeen ja sitten tehdä jännite/tehotesti, eli paljonko on jännite ja amppeerit ko. akussa. Elikkä jos ominaispainot näyttää täyttä, mutta tehot ovat huonot on akku sökö.

Mikäli korkit ovat auki ruuvattavissa auki voi sinne lisätä vaikka tuoretta happoa(akkuliikkeistä), jolloin kaikki on taas kunnossa. Mikäli lisäät vettä muista ladata akku huolella täyteen. Mikäli akku on esim. käyttämättömyyden takia päässyt tyhjentymään, niin on levyrakenne alkanut jo kovettumaan(sulfatoituminen), mikä tarkoittaa sitä että virran luovutus ja vastaanottokyky on jo oleellisesti heikentynyt ja akusta ei välttämättä enää saa toimintakelpoista suomen olosuhteisiin nähden.

Mikäli happoakun jännite laskee alle 11 V on akku alkanut jo sulfatoitumaan. Akku kuitenkin voi tyhjentyä hetkellisesti ja muutamaankin kertaan ihan vaikka alle puolityhjäksi, niin sen saa silti täyteen latamalla henkiin vielä. Talvella jos akku tyhjenee pahasti akku jäätyy, jolloin se pitää ehdottomasti sulattaa ennen latausta ja joissakin tapauksissa esim. vanhemmat akut eivät ne enään herää ollenkaan.

Herättelyyn ei aina riitä mitkään perusautomaattilaturit, vaan jännite pitää saada tarpeeksi ylös, jolloin akku saadaan toipumaan paremmin. Kaikkein luotettavimmaksi laturiksi olen itse havainnut Exiden älylaturin, jossa on myös sulfatoitumisen esto toiminto.
Kait se akun merkkikin jotain meinaa ja huolto. Minulla oli aikanaan Datsunissa alkuperäinen akku 13 vuotta ja kun se sippasi niin senjälkeen seuraavat akut kestivät vain hätäisesti takuuaikansa. Ajoin autolla 17 vuotta. Minulla oli Valmet 16 vuotta ja sama akku oli koko ajan. Talvella ajoja oli yleensä vain linkous ja kertaakaan en käyttänyt akkuja sisällä. Säännöllisesti puhdistin navat ja päällyksen sekä lisäsin vettä tarvittaessa. Muutaman kerran talvessa laitoin pikalaturin päälle samalla kun laitoin lohkolämmittimeen. Sitä en tiedä lataantuiko, mutta aina lähti käyntiin startista. Nykyinen traktorini on Fordi ja siinä on edelleeen sama vanha akku joka oli ostettaessa noin 7 vuotta sitten. Kannattaa huoltaa ainakin kalliimpia akkuja.
Itsellä myös veneessä 8 vuotta vanha akku, Pelittää joskaan ei tietty pakkasakku ole. Mutta vanhassa autossa varmaan 4 vuotta vanha akku. Toimi talven ihan hyvin, välillä latasin autotallissa täyteen. 2 vk sitten jäi lämpimään talliin ja yks kaks oli akku tyhjä eikä startannut lämpimässä. Latasin laturilla 1 vrk. Otin laturin pois. Jännite 12,1 V. Laitoin lataukseen 12 h. Otin laturin pois. Jännite putosi 9 tunnissa 11,6 volttiin lämpimässä tallissa ilman että autoa käytettin.
Viime kesä-syksynä ostin tuollaisen Cetek MXS 5.0:n. Sen etuina on ettei akkua tarvitse ottaa autosta pois, siinä on useampia latausmoodeja kuten ylläpitolataus ( auto talvella tallissa ilman ajoa, työkoneet jne. ) syväpurku (herättää henkiin hieman heikommassakin kunnossa olevan akun johon peruslaturit eivät kykene) jne., sekä lataa myös pienemmät akut kuten kaksipyöräisten.

Jos omaa tallin, niin tuon pienen älylaturin voi korjaamoiden tapaan ruuvata seinään ja on aina käsillä. Siihen saa myös erilaisia käytännöllisiä lisälaitteita. Akun kenkiin voi ruuvata Cetekin kiinnittimet kiinteästi (peruspaketissa mukana) ja sitten vain kliksauttaa laturin jatkolittimen kiinni, ei tarvitse käytää puristimia navoissa. Tai voi ladata lisälaitteen avulla akun savukkeensytyttimen kautta jne.

- http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/MXS%205.0

Kaiken kaikkiaan osoittautunut hyväksi uudeksi tuttavuudeksi. Aiemin en ollut Cetekiin sen kummemmin edes kiinnittänyt huomiota, jonka mallit ovat monilla korjaamoilla perusvarusteena.
tuskinpa noin uusi jäätyy,luultavasti siellä on ihan muu vika joka on hajoittanut akun tai jotakin muuta
Miten näiden auton akkujen latauksen suhteen on, tulisiko lataus aina viedä loppuun saakka, eli ehdottomasti ladata täyteen saakka, vai haittaako jos joutuu jättämään latauksen osin kesken ja aloittaa myöhemmin uudestaan?

- - >

Pikkuhärpäkkeiden Litium-ionakuille on sitten ihan omat suositukset niiden pitkäikäisyyttä parantamaan.

"Litium-ioniakku kannattaa ladata silloin, kun siinä on jäljellä vielä noin 50 prosenttia varauksesta. Tyhjäksi akkua ei kannata päästää, sillä varsinkin toistuvasti tyhjentyessään akun käyttöikä lyhenee huomattavasti."

- http://www.iltalehti.fi/digi/2013100417550070_du.shtml
se riittää että moottori lähtee käyntiin, lopulliseen varaustilaansa akku sitten latautuu käytössä. ajoneuvoakut ei ole ikinä 100% täynnä, ehkä 80% varaus on tyypillisempää.

akku ei ota virtaa enään vastaan kovin nopeasti kun se alkaa olla lähes täynnä joten täyteen akkuunn vaaditaan useiden vuorokausien lataaminen.
Valitettavasti kommenttisi ei vastannut lainkaan itse kysymykseen, että onko auton akuille haitaksi jos lopettaa akun latauksen kesken ja jatkaa myöhemmin uudestaan.

Kysymys heräsi kun en tiennyt varmuudella tämän päivän ohjelmaa ja amulla alkavaksi suunnitellun latauksen olisin saattanut joutua keskeyttämään ja aloittamaan myöhemmin uudestaan.

Ps. Itse en aja kovin paljoa ja jossakin vaiheessa starttaus alkaa olla hieman ontuvaa. Akku lataukseen ja taas mennään pitkän aikaa. Näillä metodeilla on edetty.
onko autosi generaattorin jännite pakkasellä 14,4-14,5 volttia ja saadaanko sama lukema sekä generaattorin päävirtanavasta b+ ja generaattorin rungon väliltä että myöskin akun napojen väliltä.

että saako akku täyden latausjännitteen. lisäksi kannattaa tarkistaa ettei ole normalia suurempaa purkuvirtaa. kovia pakkasia lukuunottamatta lyhyessäkin ajossa akku pystyy ottamaan virtaa vastaan generaattorilta niin että varaustaso pysyy riittävänä eikä starttaus pidä alkaa ontumaan.

missään nimessä kesällä eri laturia ei pidä tarvita. akku lataantuu alle minuutissa käynnistyksen jälkeen. esimerkiksi kun traktorin käynnistin tuossa pari päivää sitten, siinä on vanha akku. vaivalloisesti lähti pyörimään ja amppeerimittari näytti alkuun reilun 30a latausta.

muutamaa minuuttia myöhemmin vilkaisin niin melkein nollassa oli jo. akku oli ladattu lähes täyteen, sen jälkeen latausvirta enään muutaman ampeerin.
>> onko autosi generaattorin jännite pakkasellä 14,4-14,5 volttia ja saadaanko

Voisihan nuo varmuuden vuoksi tarkistuttaa jonkin huollon yhteydessä, joskaan ei erityistä syytä epäillä laturiongemia.

Kyllähän akun lataustaso vähäisellä auton käytöllä tahtoo laskea, luonnonlaki, ellei latausta ole / kerry riittävästi, niin varaustaso hiljalleen laskee.

Akku ( 6-7 v ? en muista tarkkaan ) ladattu Cetekillä yön yli ja taas mennään hyvän aikaa.

Edelleen kiinnostaa varsinainen kysymäni asia tulevaisuuden varalta. Onko autojen akuille vahingoksi jos latauksen joutuu jättämään kesken ja aloittamaan myöhemmin uudestaan?
voit tarkistaa jännitteet yleismittarilla moottorin käydessä. kuitenkin jos moottori on käynyt pidemmän aikaa ja on lämmin sää et saa 14,4-14,5 volttia koska jännite on lämpötilakompensoitu. silloin esim. 13,8 voi löytyä. mutta kaikkein oleellisinta on, että jännite on likimain sama generaattorilla ja akun navoilla ettei häviä matkalle.

pakkaset kun tulee, niin käynnistät ja menet heti mittaamaan jännitettä. lämpimällä ilmalla akun lataustason pitää pysyä korkealla vaikka ajomatkat olisivatkin lyhytiä, akku ottaa vastaan useita kymmeniä, juuri startin jälkeen jopa yli 100a piikin. voi todeta tarkalla, piirtävällä mittarilla.

tosin akku on jo vanha ja voi alkaa hyytymään, ehkä tulee olemaan uuden hankinta edessä.

kannattaa myös tarkistaa ettei virtaa kulu mihinkään epänormaalin paljon kun moottori on sammutettuna. jos akku onkin aina seisomisen jälkeen melkein tyhjä niin ei se "täyteen" parissa minuutissa lataannu kylläkään, lämpimällä ilmalla aika nopeasti kuitenkin. pakkasella tulee ongelmia.

johan siihen kysymääsi asiaan on vastattu! että ajoneuvoakut ei ole koskaan täynnä 100% joten lataus on tavallaan aina "kesken"? aina sinne moottorin käydessä vähän menee latausvirtaa, ehkä 1-2a. lataus keskeytyy joka kerta kun pysäytät moottorin ja alkaa taas kun moottori käynnistyy uudelleen.

latauksen keskeytyminen ja jatkuminen on normaalia käyttöä lyijyakulle. varaustila pysyy n. 80% tietämillä jos ylimääräistä virran kulutusta moottorin ollessa pysäytettynä ei ole.
Omassa exicedessä 13.5volttia ja tarkistussilmä mustana, (eli pitäs ladata)
onkohan mennyt virran-antokyky?/kuormituksessa ei kestä?
Auto antaa myös vikavaloa kaikilta syt,puolilta "low voltage"
voiko akku antaa moisen vian? kaikki +/- navat puhdistettu ja kaikki maadoituspaikat putsattu crc/tarkistettu
lataako generaattori, mikä on käynnistyksen aikainen jännite? lepojännite 13,5 pirun korkea olitko juuri pysäyttänyt moottorin ennen mittausta. pitäisi mitata niin että moottori ollut pysäytettynä esim. yön yli eikä mitään sisävaloja tms. ollut päällä.

vaikka kaapeli irti muutamaksi tunniksi ja sitten mittaa.
Tuli kirjoitusvirhe siis 12,5V oli, mutta tuo ei ollut lepojännite vaan autoa käytettiin muutama minuutti ennen mittausta.(oisko ennen käynnistystä jännite about ~12,3v)
Tuo akku oli suht heikossa hapessa talven jäljiltä mitattiin jännite 11.9v ollut pitkään tuossa jännitteessä ja on huoltovapaata mallia.
Lataus tarkistettiin ja akun jännite oli v14,4v paikkeilla auton käydessä
12,3 volttia on jo ihan riittävä jännite kyllä se siitä lataantuu. generaattori toimii kunnolla eli siinä ei ole vikaa.

tuskin sytytyspuolien low voltage akun jännitteestä johtuu muutenhan melkein joka kerta kovalla pakkasella tiukemmassa startissa vikavalot syttyisi. ehkä siinä on jokin muu vika ?

tai olisiko tullut ensimmäisellä käynnistyksellä jos oli vain 11.9 niin melkein tyhjä akku saattoi jännitteet notkahtaa. nyt vaan seuraa tilannetta josko silmä muuttuisi vihreäksi pikku hiljaa.
 /   /  /  / Auton akun lataaminen

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta