erosin ortodoksikirkosta ja poltin kaikki Ikonit
ja "pyhätkirjoitukset liturgian käsi kirjan ja vigilian filokaliat.
Jeesus on oikea väli mies
ja Raamattu kieltää kuvien palvonnan.
Joosef yhtyi Mariaan Jeesuksen syntymän jälkeen
Matt.1:24. Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25. eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.
Teitä on huijattu kun sanotaan että hän olisi ainainen neitsyt.
Minä sanoin papille että rupean lukemaan Raamattua niin hän säikähti.
Olen entinen Ponomari.
Poltin
34
1531
Vastaukset
- J.K.
Onnea.
Toivottavasti löydät rauhan levottomalle sielullesi, jota suuresti epäilen.
Syyllinen onnettomaan elämääsi ei ole kirkko, ikonit, väärä raamatun tulkinta tms.
Syyllisen kurjaan elämääsi löydät kun katsot peiliin.
Toivottovasti löydät helpotusta tuskaasi. - Saara
Olen samaa mieltä kuin J.K.
Harri, epäilen, ei ikonien polttaminen tai kirkosta eroaminen tuo sinulle helpotusta elämääsi.
Elät ilmeisesti jonkinlaista elämäsi etsikkovaihetta, kiusauksia ja koettelemuksia on elämämme polku täynnä.
Usko on kuitenkin se ainoa tie, ja sitä tietä meidän tulisi kulkea.
Onneksi meille kaikille on annettu useita mahdollisuuksia palata takaisin uskon tielle katumuksen kautta.
Ortodokseina näemme Jumalan rakastavana ja anteeksi antavana. - Mar Sarug
HELPOTTIKO!?
- Harri
Poltn nämä epäjumalan kuvat jo vuonna 2000
- ponomari Jerma
... ja pelkäämistä Raamatun lukemisessa on? Raamattuhan on ortodoksinen kirja eli ort.tradition keskeisin osa.
- stara
Lue aloituskirjoitus uudelleen.
- Harri
Raamattua vain papit osaavat tulkita tämä on
kirkon opetus jo vuosisatoja eikä koskaan papit oikein kehoitakaan ihmisiä lukeman Raamattua.
Ja toiseksi ei ole mitään pyhimyksiä joita pitäisi rukoilla ei ainakaan Raamattu mainitse
jos oikeasti uskoo Jumalaan ja lukee hänen sanaansa ei voi yksinkertaisesti enää olla tuossa saatanan synagookassa. - ponomari Jerma
Harri kirjoitti:
Raamattua vain papit osaavat tulkita tämä on
kirkon opetus jo vuosisatoja eikä koskaan papit oikein kehoitakaan ihmisiä lukeman Raamattua.
Ja toiseksi ei ole mitään pyhimyksiä joita pitäisi rukoilla ei ainakaan Raamattu mainitse
jos oikeasti uskoo Jumalaan ja lukee hänen sanaansa ei voi yksinkertaisesti enää olla tuossa saatanan synagookassa.... jäsen olet ollut? Minua ort.papit ovat kehottaneet lukemaan raamattua ja olenpa osallistunut ort.papin vetämään raamattupiiriin.
Ort.Kirkossa ei todellakaan ole pyhimyksiä. Liite mus mys kuuluu sellaisiin sanoihin kuin ilkimys, törkimys, surkimus. Pyhä ihminen, siis sellainen jonka Pyhän Hengen armovoima on pyhittänyt ei kuulu tähän mus- mys- loppuisiin juttuihin, vaan hän on katumuksen kautta löytänyt pelastukseen vievän tien eli Jeesuksen. Jos raamattu kieltää meiltä esirukoukset toistemme puolesta niin olemmeko lukeneet samaa kirjaa? - Harri
ponomari Jerma kirjoitti:
... jäsen olet ollut? Minua ort.papit ovat kehottaneet lukemaan raamattua ja olenpa osallistunut ort.papin vetämään raamattupiiriin.
Ort.Kirkossa ei todellakaan ole pyhimyksiä. Liite mus mys kuuluu sellaisiin sanoihin kuin ilkimys, törkimys, surkimus. Pyhä ihminen, siis sellainen jonka Pyhän Hengen armovoima on pyhittänyt ei kuulu tähän mus- mys- loppuisiin juttuihin, vaan hän on katumuksen kautta löytänyt pelastukseen vievän tien eli Jeesuksen. Jos raamattu kieltää meiltä esirukoukset toistemme puolesta niin olemmeko lukeneet samaa kirjaa?Raamatussa ei mainita että kuoleitten puolesta esitetään esi rukouksia
- Harri
Harri kirjoitti:
Raamatussa ei mainita että kuoleitten puolesta esitetään esi rukouksia
huomaan että ortodoksit ja jehovantodistajat
ovat saman laisia kun Raamatusta ei löyd puolusteluja esim kuvan palvontaan niin pitää
hakee joku papinretaleen tekemä opus tueksi - ponomari Jerma
Harri kirjoitti:
Raamatussa ei mainita että kuoleitten puolesta esitetään esi rukouksia
... jos Sinun uskosi ja lähimmäisenrakkautesi loppuu kuoleman rajalla, niin loppukoon. Se Kristus, joka on minun Vapahtajani kuoli ristillä, laskeutui tuonelaan ja nousi kuolleista. Minulle Kristus on kuoleman voittaja, siksi voin rukoilla myös edesmeneittein puolesta. Jumala on sekä elävien että kuolleitten Herra.
- ponomari Jerma
Harri kirjoitti:
huomaan että ortodoksit ja jehovantodistajat
ovat saman laisia kun Raamatusta ei löyd puolusteluja esim kuvan palvontaan niin pitää
hakee joku papinretaleen tekemä opus tueksi... vaan kun joku toinen on asian hyvin esittänyt ja perustellut niin on oikeus ja kohtuus, että tästä kertoo muillekin. Voisinhan itsekin omin sanoin kertoa ort.kirkon ikoniteologiasta mutta Harri, on Sinun oma etusi, että perehdyt asiaan minua paremmman todistajan kautta. Lue mainitsemani Johannes Damaskolaisen teos ja ota vasta sitten kantaa, mutta muista myös perustella juttusi jotta et huitoisi ilmaan.
- Harri
... vaan kun joku toinen on asian hyvin esittänyt ja perustellut niin on oikeus ja kohtuus, että tästä kertoo muillekin. Voisinhan itsekin omin sanoin kertoa ort.kirkon ikoniteologiasta mutta Harri, on Sinun oma etusi, että perehdyt asiaan minua paremmman todistajan kautta. Lue mainitsemani Johannes Damaskolaisen teos ja ota vasta sitten kantaa, mutta muista myös perustella juttusi jotta et huitoisi ilmaan.
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; Ex 20:4,5
- savuton
Harri kirjoitti:
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; Ex 20:4,5
Vilkaisepas Vuorisaarnaa, jossa Jeesus kehottaa repimään silmät päästäsi, jos ne sinua viettelevät. Toivon ettet ota Raamattua vakavasti tässä tapauksessa, tulee ruuhkaa ensiapupolille. Entä mitä Juudakselle kävi? Hirttäytyikö vai halkesiko kahtia? Miten onnistut pitämään VT:n sapattimääräykset? Taitaa olla hankalaa nyky-Suomessa.
Tolkkua raamatuntulkintaan, Harri. Huomaat vielä, että ei se ort. kirkkokaan kuvia "palvo" jumalankuvina. Mitäs jos lukisit UT:tä sanomana Jumalan armosta ja rakkaudesta ihmistä kohtaan. Mouhuaminen pois ja armoa tilalle! - Harri
savuton kirjoitti:
Vilkaisepas Vuorisaarnaa, jossa Jeesus kehottaa repimään silmät päästäsi, jos ne sinua viettelevät. Toivon ettet ota Raamattua vakavasti tässä tapauksessa, tulee ruuhkaa ensiapupolille. Entä mitä Juudakselle kävi? Hirttäytyikö vai halkesiko kahtia? Miten onnistut pitämään VT:n sapattimääräykset? Taitaa olla hankalaa nyky-Suomessa.
Tolkkua raamatuntulkintaan, Harri. Huomaat vielä, että ei se ort. kirkkokaan kuvia "palvo" jumalankuvina. Mitäs jos lukisit UT:tä sanomana Jumalan armosta ja rakkaudesta ihmistä kohtaan. Mouhuaminen pois ja armoa tilalle!ei mitään kuvia tule kumartaa
näin ainakin Raamattu sanoo. - Pakana(M)
Harri kirjoitti:
ei mitään kuvia tule kumartaa
näin ainakin Raamattu sanoo.että mies joka yhtyy toiseen mieheen niin naiseen yhdytään, pitää tapettaman. Montako homoa olet tappanut?
Mitä? Etkö noudatakaan Raamattusi sanaa? - Harri
Pakana(M) kirjoitti:
että mies joka yhtyy toiseen mieheen niin naiseen yhdytään, pitää tapettaman. Montako homoa olet tappanut?
Mitä? Etkö noudatakaan Raamattusi sanaa?Polliisi ei antannut aseen kanto lupaa kun kerroin että rupean homoja lopettamaan
- Pakana(M)
Harri kirjoitti:
Polliisi ei antannut aseen kanto lupaa kun kerroin että rupean homoja lopettamaan
kun kunnioitat poliisia enemmän kuin Jumalasi erehtymätöntä sanaa?
- Harri
Pakana(M) kirjoitti:
kun kunnioitat poliisia enemmän kuin Jumalasi erehtymätöntä sanaa?
uutta testamenttia
- savuton
Oletko tullut ajatelleeksi, että pappi tuskin säikähti uutta lukuharrastustasi vaan sitä MITEN siitä kerroit ja MITÄ MUUTA sanoit. Tuli mieleen eräs tuttu, joka laukkasi mielestään "leipäpapille" (ev. lut.) kertomaan "tulleensa uskoon". Pappi ei hyppinyt riemusta vaan kysyi, että mitä se tarkoittaa. Tuttuni oli pettynyt ja piti tätä entistä suurempana osoituksena uskon puutteesta.
Monet näistä termeistä (esim. "tulla uskoon") sisältävät ylimääräisiä latauksia ja kuuluvat tiettyyn viitekehykseen. Esim. tuttuni tarkoitus ei ehkä ollut vain ilahduttaa pappia kertomalla uskostaan vaan viestiä, että hän (uskoon tullut) on "oikea uskova", mitä hän aktiiviluterilaisena ei muka ollut. Sinun ilmoituksesi saattoi vain viestiä papille, että olet jättänyt/jättämässä ort. kirkon. Sitä on papin syytäkin säikähtää. Yksikään pappi ei säikähdä Raamattua tai ihmisen uskoa.
Uskonnollisilla ryhmillä on omat tapansa ilmaista samoja asioita ja termien sekoittaminen kertoo, että olet ulkopuolella. Termiin "tulla uskoon" liittyy ajatus, että on olemassa pieni uskovien porukka ("ecclesiola" eli kirkko kirkossa), joka pelastuu ja johon liitytään yhdellä tietyllä tavalla, kun taas kaikki "rivikristityt" eivät oikeasti usko. Henk. koht. minua kiehtoo se "suurten" kirkkojen viisaus, että kirkon sisällä ei ole jotain erityistä ydintä, "tosiuskovia", vaan kaikki kamppailevat samalla tiellä synteineen. Siinä on armoa ja nöyryyttä ilman uhoa.
Viitsisitkö vielä kertoa, miten keksit "ortodoksien harhaopit"? Juttelitko esim. jonkun saarnaajan kanssa tms vai luitko kirjallisuutta? Vai ihan omin päinkö keksit?- Harri
Lukemalla Raamattua ja vertaamalla sitä Kirkon oppiin niin ovat pahasti ristiriidassa.
Silloin on tehtävä valinta noudattaa Jumalansanaa vai kirkonoppeja - savuton
Harri kirjoitti:
Lukemalla Raamattua ja vertaamalla sitä Kirkon oppiin niin ovat pahasti ristiriidassa.
Silloin on tehtävä valinta noudattaa Jumalansanaa vai kirkonoppejaJos näin on, niin sitten teit oikean ratkaisun. Toivottavasti et kuitenkaan liian hätäisesti. Papin tai muun teologin kanssa keskusteleminen näissä tilanteissa kannattaa, voi testata omia havaintoja kirkon opin kannalta.
Onnea matkaan. - ponomari Jerma
Harri kirjoitti:
Silloin on tehtävä valinta noudattaa Jumalansanaa vai kirkonoppeja... isien uskonkappaleet ovat Kirkolle yhden uskon vahvistaneet ja Kirkko puettuna totuuden pukuun, ylhäältä annetusta jumaluusopista kudottuun, oikein hoitaa ja säilyttää hurskauden suurta salaisuutta.
Näin eräässä kirkkoveisussa opetetaan. (Kirjoitin veisun ulkomuistista, jospa se meni sanatarkasti oikein.)
- Mar Sarug
kyseessä on ärsytysfeikki! harri tahtoo herättää asiasta keskustelua, koska pitää kirkkoaan eli ortodoksista kirkkoa yli-klerikaalisena virkamies organisaationa -joka ei vastaa harrin kovempaan kilvoituskaipuuseen.
eli harriskuukkeli! mene athokselle kilvoittelee niin pääset ko. ongelmista eroon?ja!- ort.fi
Taidat olla oikeassa...teksti oli sitä luokkaa, että joku tahtoo taas provosoida.
- mbnet
Kirkkomme on nimeltään ortodoksinen kirkko, ei ortodoksikirkko. Ikoni kirjoitetaan pienellä kirjaimella. Käsikirja kirjoitetaan yhteen. Filokalia- kirjat eivät ole jumalanpalveluskirjoja vaan kirkkoisien kirjoituksia.Liturgian käsikirja 8myös yhteen kirjoitettu) ei ole "pyhä kirja" tosin toimitus on pyhä. Kuvia ei palvota kirkossamme. Neitsyt Maria oli ainainen neitsyt.Pappi tuskin olisi säikähtänyt Raamatun lukemisesta, olisi todennäköisesti kehoittanut lukemaan lisää, luetaanhan Raamattua kaikissa jumalanpalveluksissammekin. Ponomari kirjoitetaan pienellä.
Mitä muuten väitettyihin ponomarin tehtäviisi oikein kuului?- Mar Sarug
toi oli mielestäni. tarpeetonta loukkaantua moisesta ja jos harri on tosissaan lisäät hänen vihaansa moisella.
- Harri
Ensinäkin piti laittaa kynttilät palaa katilloon
hiili palamaan laitaa papille puku valmiiksi kun hän tulee niin edelleen.
Ja jos niitä hirveitä kuvia ei palvota miksi niitä kummarretaan ja suudellaan eli se on palvontaa toiseksi Maria sai MUNAA Joosefilta Jeesuksen syntymän jälkeen lue Raamatusta Matt 1
Ortodoksinen Kirkko voisi kirjoittaa antiortodoksinenkirkko. - ponomari Jerma
Harri kirjoitti:
Ensinäkin piti laittaa kynttilät palaa katilloon
hiili palamaan laitaa papille puku valmiiksi kun hän tulee niin edelleen.
Ja jos niitä hirveitä kuvia ei palvota miksi niitä kummarretaan ja suudellaan eli se on palvontaa toiseksi Maria sai MUNAA Joosefilta Jeesuksen syntymän jälkeen lue Raamatusta Matt 1
Ortodoksinen Kirkko voisi kirjoittaa antiortodoksinenkirkko.... entinen ort.kirkon jäsen. Anteeksi, mutta minusta näyttää siltä, että olet huonosti, luvattoman huonosti perehtynyt ort.kirkon uskoon ja oppiin. Esim. ikoneista kirjoitti jo 700-luvulla jKr Johannes Damaskolainen niin pätevästi, että tuskin kukaan hänen jälkeensä on asiaa paremmin eli raamatullisemmin esittänyt. Hänen kirjansa on suomennettu ( Pyhä Johannes Damaskolainen: "Ikoneista. Kolme puhetta ikonien syyttäjiä vastaan."), sieltä se selviäisi ort.kirkon raamatullinen ikoniteeologia, jos vain joku viitsisi lukea.
- Harri
... entinen ort.kirkon jäsen. Anteeksi, mutta minusta näyttää siltä, että olet huonosti, luvattoman huonosti perehtynyt ort.kirkon uskoon ja oppiin. Esim. ikoneista kirjoitti jo 700-luvulla jKr Johannes Damaskolainen niin pätevästi, että tuskin kukaan hänen jälkeensä on asiaa paremmin eli raamatullisemmin esittänyt. Hänen kirjansa on suomennettu ( Pyhä Johannes Damaskolainen: "Ikoneista. Kolme puhetta ikonien syyttäjiä vastaan."), sieltä se selviäisi ort.kirkon raamatullinen ikoniteeologia, jos vain joku viitsisi lukea.
Olen lukennut Raamattua ja näiden äijien kirjoittamat opukset mutta minkä sille mahtaa että Raamattua väänetään kieroon ja minulla on ollut läheinen suhde isä Sergeihin eli valamon pomoon eli olen jutellut näistä asioista
Mutta sekään ei muuta Raamatun kieltoa kumartamasta mitään kuvaa ja kyllä on pyhimyksiä
ortoboxikirkossa.
- Uskovainen darvinisti
Vaikka en olekkaan ortodoksi niin siitä huolimatta täytyy puuttua tähän keskusteluun. Tuli vain mieleen, että eikös UT:ssa kerrota tarinaa arvostetusta etiopialaisesta miehestä, joka matkusti Jerusalemiin ja eräs Jeesuksen opetulapsi opetti hänelle raamattua, koska hän ei ymmärtänyt erästä lukemaansa kohtaa. Eikö näin kaikilla ole oikeus lukea raamattua?
- savuton
Totta kai. Mutta eihän tässä sitä oikeutta ole kukaan kieltänytkään. Kaikissa kristillisissä kirkoissa luetaan Raamattua jumalanpalveluksissa ja yksittäinen kristitty voi lukea Raamattua niin paljon kuin haluaa. Perinne on tosin vähän erilainen: protestanteille Raamatun lukeminen yksin/kotona (ja siten lukutaito) on ollut keskeisempää kuin ortodokseille ja katolisille. Kyse on vain eroista perinteessä, ei niinkään itse Raamatun asemasta. Ja eroista virkateologiassa (protestanteilla on ns. yleinen pappeus).
- mbnet
Jokaisella on oikeus ja velvollisuus lukea Raamattua, koska siitä löytyy opetus johonka kirkko perustuu.Kukaan ei ole kieltänyt Raamatun lukemista tai sen sanoman mietiskelyä.Se ei ole edes mahdollista.Nimimerkki Harrin näkemys on hänen omansa, ei muiden.
- on yrttitarha
mbnet kirjoitti:
Jokaisella on oikeus ja velvollisuus lukea Raamattua, koska siitä löytyy opetus johonka kirkko perustuu.Kukaan ei ole kieltänyt Raamatun lukemista tai sen sanoman mietiskelyä.Se ei ole edes mahdollista.Nimimerkki Harrin näkemys on hänen omansa, ei muiden.
Yhdeksäs
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202242Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi762195Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä412069Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma521438- 741366
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46893Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?63892Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8781- 52753
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33744