Pienkonebensiini

Sahuri Sussu

Hei!

Onko pienkonebensiini valmista käytettäväksi moottorisahassa eli onko siinä 2T-öljy sekoitettuna valmiiksi?

177

29984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olemassa sekä

      4T ja 2T tavarana. Eli lue purkin kyljestä jos et ole varma. Yleensä 4T on vihreässä kannussa ja 2T oranssissa kannussa (Ainakin Nesteen tavarassa)

    • keikkasahuri

      Eikös tuo pienkonepensa ole aika kallista tavaraa, no sama tietenkin ellei sitä paljoa kulu, tavallinen 98 pensa 2t-öljyä mukaan käy sahaan yhtä hyvin.

      • åpkoj

        Arvokastahan pienkonepolttoaine on, mutta on se myös parempaa. Niin sahalle kuin erityisesti sahurille. Palaa huomattavasti puhtaammin ja paremmalla hyötysuhteella kuin tavallinen bensiini.


      • se alkoi
        åpkoj kirjoitti:

        Arvokastahan pienkonepolttoaine on, mutta on se myös parempaa. Niin sahalle kuin erityisesti sahurille. Palaa huomattavasti puhtaammin ja paremmalla hyötysuhteella kuin tavallinen bensiini.

        ... taas tämä parempi hyötysuhde huuhaa.


      • Nurmikonleikkaaja
        se alkoi kirjoitti:

        ... taas tämä parempi hyötysuhde huuhaa.

        Meillä firmassa käytetään tuota Nesteen 2T pienkonebensiiniä. Helppo napata kannu mukaan kun lähtee leikkaamaan siimaleikkurilla tms!
        Ennen aineet sekoiteltiin itse.. aina pää huuruissa kun bensaa ja öljyä sekotteli. Nyt ei ole tuota vaivaa. 2t koneet lopettivat savuttamisen eivätkä vaatteet haise!


      • haluast
        se alkoi kirjoitti:

        ... taas tämä parempi hyötysuhde huuhaa.

        Mikä siinä hyötysuhteen paranemisessa on niin vaikeaa on ymmärtää? Parantaahan etanolikin bensiinin merkittävästi hyötysuhdetta. Omiin kokemukseen jatkuvassa käytössä olevista pienkoneista perustan näkemykseni.


      • Sekoittaja
        Nurmikonleikkaaja kirjoitti:

        Meillä firmassa käytetään tuota Nesteen 2T pienkonebensiiniä. Helppo napata kannu mukaan kun lähtee leikkaamaan siimaleikkurilla tms!
        Ennen aineet sekoiteltiin itse.. aina pää huuruissa kun bensaa ja öljyä sekotteli. Nyt ei ole tuota vaivaa. 2t koneet lopettivat savuttamisen eivätkä vaatteet haise!

        Kunnollista 2 t öljyä ja sitä ei sekoiteta liikaa bensaan mitaan mitalla vain todellinen tarve ei savuta yhtään itse sekoitettu bensa.


      • woij
        Sekoittaja kirjoitti:

        Kunnollista 2 t öljyä ja sitä ei sekoiteta liikaa bensaan mitaan mitalla vain todellinen tarve ei savuta yhtään itse sekoitettu bensa.

        Ei se pelkästään öljystä ole kiinni. Tavallinen bensa muodostaa palaessaan huomattavastsi enemmän pakokaasuja kuin alkylaattibensiini.


      • jos kerrot
        haluast kirjoitti:

        Mikä siinä hyötysuhteen paranemisessa on niin vaikeaa on ymmärtää? Parantaahan etanolikin bensiinin merkittävästi hyötysuhdetta. Omiin kokemukseen jatkuvassa käytössä olevista pienkoneista perustan näkemykseni.

        Miten olet tuon mainitsemasi hyötysuhteen paranemisen mitannut? Ettei vaan olisi niitä pikku kaljassa naapurilta kuultuja näkemyksiä.


      • hgdgahhhhhh
        se alkoi kirjoitti:

        ... taas tämä parempi hyötysuhde huuhaa.

        joka on molempia kokeillut huomaa kyllä eron,pienkonebensasta ei tule käryä ja pääkipua niinkuin tavallisesta bensasta..
        Kallistahan se on enkä sitä itse käytä kuin joskus.


      • Öre
        Sekoittaja kirjoitti:

        Kunnollista 2 t öljyä ja sitä ei sekoiteta liikaa bensaan mitaan mitalla vain todellinen tarve ei savuta yhtään itse sekoitettu bensa.

        Ainakaan itse henkilökohtaisesti kun on astma/allerginen yhdelle sun toiselle jutulle. En voi sahata moottorisahalla normaalilla huoltoasemalta ostetulla bensalla olipahan 95 tai 98 ei sillä väliä eikä myöskään ole vaikutusta vaikka olen kokeillut 2T öljyä varmaankin kaikki mahdolliset merkit ja laadut. Tuo normaali bensa aiheuttaa hengenahdistusta, silmien ja nenän kirvelyä sekä pitkäaikaista väsymystä! Mutta nesteen pienkone bensalla voin sahata vaikka kuinka paljon niin ei tule näitä oireita, ja sahaankin vuodessa noin 25L bensaa omakotitalon puu tarpeet. Sahana minulla on husgvarna 346XPG eli ei ainakaan sahasta ole kiinni etteikö polttaisi hyvin bensaa....
        Eli pienkone bensa on hyvä esim.astmaatikoille ja allergisille!


      • ÖLJY::.!!%#?+!
        jos kerrot kirjoitti:

        Miten olet tuon mainitsemasi hyötysuhteen paranemisen mitannut? Ettei vaan olisi niitä pikku kaljassa naapurilta kuultuja näkemyksiä.

        .

        palamistapahtumaa

        Sen huomaa selvemmin pienitehoisissa vehkeissä esim. 23cc trimmereissä

        .


      • nesteoililainen

        98 bensa haisee, mutta pikkubensa ei haise eikä jätä vaatteisiinkaan ikävää tuoksua. ja on turvallisempi allergikonkin käyttää. pikkubensassa ei ole bentseeniä mikä on yksi syöpää aiheuttavia aineita. Ruotsissa metsurit eivät saa käyttää muuta kuin pikkubensaa työsuojelusyistä.


      • juopajuo
        nesteoililainen kirjoitti:

        98 bensa haisee, mutta pikkubensa ei haise eikä jätä vaatteisiinkaan ikävää tuoksua. ja on turvallisempi allergikonkin käyttää. pikkubensassa ei ole bentseeniä mikä on yksi syöpää aiheuttavia aineita. Ruotsissa metsurit eivät saa käyttää muuta kuin pikkubensaa työsuojelusyistä.

        Höpöhöpö. Siinä haisee pikkubensa kuin tavallinenkin mutta vaan erilaiselta. Samoin jää haju vaatteisiin.
        Allergikkona etu ei ole suuri jos hiukankin sahauspaikalla käy tuuli.
        Ruotsissa metsurit saa käyttää ihan mitä bensaa haluavat samoin kuin suomessakin.
        Omituisia väitteitä...


      • FFForssaa
        haluast kirjoitti:

        Mikä siinä hyötysuhteen paranemisessa on niin vaikeaa on ymmärtää? Parantaahan etanolikin bensiinin merkittävästi hyötysuhdetta. Omiin kokemukseen jatkuvassa käytössä olevista pienkoneista perustan näkemykseni.

        Toisinpäin se kai on. Alkoholipitoista bensiiniä kuluu vastaavasti enemmän kuin tavallista bensaa, joten rahansäästöä ei paljoa tule.
        Eikö esim. RE85-bensiinin hyöty mitätöidy, vaikka hinta on selästi alempi kuin 95E10:n?


      • Anonyymi

        Mulla on sahana Stihl 201 ms. Mainio peli eikä ikinä ole ollut mitään häikkää, olen itse tehnyt seosbensan 98 bensasta ja hyvin on pelittänyt. Nyt sitten ostin niin kovasti kehuttua 2t pienkonebensaa ja muutaman tankillisen jälkeen saha alkoi temppuilemaan, ei ottanut kierroksia ja tehot katos. Ei auttanut mitkään konstit... Kaveri sanoi että kokeileppa itsetehtyä seosbensaa ja kas kummaa tankki tyhjäksi ja itsesekoitettua tankkiin ja saha käyntiin. Hetken köhittyään saha alkoi toimimaan vanhaan malliin. Ikinä en enää pistä tankkiin pienkonebensaa, toivottavasti en saanut mitään vauriota aikaan sahaani moisella litkulla...


      • Anonyymi
        ÖLJY::.!!%#?+! kirjoitti:

        .

        palamistapahtumaa

        Sen huomaa selvemmin pienitehoisissa vehkeissä esim. 23cc trimmereissä

        .

        No, miksi et käytä nitrometanolia. RC-laite kaipoista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sahana Stihl 201 ms. Mainio peli eikä ikinä ole ollut mitään häikkää, olen itse tehnyt seosbensan 98 bensasta ja hyvin on pelittänyt. Nyt sitten ostin niin kovasti kehuttua 2t pienkonebensaa ja muutaman tankillisen jälkeen saha alkoi temppuilemaan, ei ottanut kierroksia ja tehot katos. Ei auttanut mitkään konstit... Kaveri sanoi että kokeileppa itsetehtyä seosbensaa ja kas kummaa tankki tyhjäksi ja itsesekoitettua tankkiin ja saha käyntiin. Hetken köhittyään saha alkoi toimimaan vanhaan malliin. Ikinä en enää pistä tankkiin pienkonebensaa, toivottavasti en saanut mitään vauriota aikaan sahaani moisella litkulla...

        Voi johtua siitä että olet käyttänyt seosta niin kauan että ei nykybensoilla toimi


      • Anonyymi
        Nurmikonleikkaaja kirjoitti:

        Meillä firmassa käytetään tuota Nesteen 2T pienkonebensiiniä. Helppo napata kannu mukaan kun lähtee leikkaamaan siimaleikkurilla tms!
        Ennen aineet sekoiteltiin itse.. aina pää huuruissa kun bensaa ja öljyä sekotteli. Nyt ei ole tuota vaivaa. 2t koneet lopettivat savuttamisen eivätkä vaatteet haise!

        Tyhmä täytyy olla jos polttoainetta on pitkin vaatteita ja seos 5%. Vika on tekiässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sahana Stihl 201 ms. Mainio peli eikä ikinä ole ollut mitään häikkää, olen itse tehnyt seosbensan 98 bensasta ja hyvin on pelittänyt. Nyt sitten ostin niin kovasti kehuttua 2t pienkonebensaa ja muutaman tankillisen jälkeen saha alkoi temppuilemaan, ei ottanut kierroksia ja tehot katos. Ei auttanut mitkään konstit... Kaveri sanoi että kokeileppa itsetehtyä seosbensaa ja kas kummaa tankki tyhjäksi ja itsesekoitettua tankkiin ja saha käyntiin. Hetken köhittyään saha alkoi toimimaan vanhaan malliin. Ikinä en enää pistä tankkiin pienkonebensaa, toivottavasti en saanut mitään vauriota aikaan sahaani moisella litkulla...

        Kaasarin säädöistä kiinni, kun vaihdat pienkonebensiiniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sahana Stihl 201 ms. Mainio peli eikä ikinä ole ollut mitään häikkää, olen itse tehnyt seosbensan 98 bensasta ja hyvin on pelittänyt. Nyt sitten ostin niin kovasti kehuttua 2t pienkonebensaa ja muutaman tankillisen jälkeen saha alkoi temppuilemaan, ei ottanut kierroksia ja tehot katos. Ei auttanut mitkään konstit... Kaveri sanoi että kokeileppa itsetehtyä seosbensaa ja kas kummaa tankki tyhjäksi ja itsesekoitettua tankkiin ja saha käyntiin. Hetken köhittyään saha alkoi toimimaan vanhaan malliin. Ikinä en enää pistä tankkiin pienkonebensaa, toivottavasti en saanut mitään vauriota aikaan sahaani moisella litkulla...

        Mulla Stihl 231 teki juuri samoin! Laitoin pienkonebensaa, ei kiertänyt, tehot hävisi. Vaihdoin 98 bensaan 2% sekoitussuhteella ja saha kiertää kuin raketti!


    • vuosia

      Olen käyttänyt tuota pienkonebensaa vuosia, sekä kaksitahti- että nelitahtibensaa. Syy ei ole hyötysuhde tai puhtaasti palaminen. Syy on se, että normaalibensa tukkii kaasuttajan pienet putket jos kone on käyttämättä yli puoli vuotta tai sitä luokkaa. Silloin kone pitää viedä korjaamolle. Nykybensalle annetaan kuulemma takuu 3 kk, sitä vanhempaa bensaa ei pidä käyttää eikä valmistaja vastaa käyntihäiriöistä.

      Pienkonebensa on minulla kestänyt koneissa jotka ovat käyttämättä yli talven / kesän. Esimerkkejä ovat moottorisaha, ruohonleikkuri, perämoottori, puutarhajyrsin ja moottorikelkka. Ne viimeiset kymmenen käyntiminuuttia ennen seisokkia on hyvä ajaa tuolla pienkonebensalla.

      On se kallista juu, kolminkertainen hinta. Vaihtoehtoja on joitain:

      * aja moottori niin että se sammuu bensan puutteeseen, silloin kaasuttajakin tyhjenee.
      * lisää bensaan stabilointiainetta joka vähentää käyntihäiriöitä.

      Mutta jokainen tavallaan.

      • melko uskomatonta

        höpö höpö juttua. Ei se bensa mitään tuki vaan siitä haihtuu ogsygenaatit eikä kone lähde käyntiin. Jos kaksitahtisekoitus tehdään 98E bensaan niin varmalla lähtee käyntiin vaikka aine tankissa reilun puoli vuotta.

        Uskomatonta miten jotkut voi levittää noin asiantuntematonta paskaa.


      • jsjhfjsjj
        melko uskomatonta kirjoitti:

        höpö höpö juttua. Ei se bensa mitään tuki vaan siitä haihtuu ogsygenaatit eikä kone lähde käyntiin. Jos kaksitahtisekoitus tehdään 98E bensaan niin varmalla lähtee käyntiin vaikka aine tankissa reilun puoli vuotta.

        Uskomatonta miten jotkut voi levittää noin asiantuntematonta paskaa.

        On,mulla seisoi ruohonleikkuri varmaan n7 vuotta autotallissa ja tankki oli puolillaan bensaa..Kesällä puhaltelin siitä pölyt pois kompuralla ja vetäsin käyntiin enkä huomannut mitään erikoista käynnissä.


      • kaasuttelija

        Vai tukkii normaalibensa kaasuttajan pienet putket... ja kaasuttajakin tyhjenee.

        Koneessa on kaasutin, mutta koneen käyttäjä yleensä toimii sen kaasuttajana. Miksei, voihan hänkin olla ihan tukossa ja toisaalta myös ihan tyhjäpää.


      • AB09876
        melko uskomatonta kirjoitti:

        höpö höpö juttua. Ei se bensa mitään tuki vaan siitä haihtuu ogsygenaatit eikä kone lähde käyntiin. Jos kaksitahtisekoitus tehdään 98E bensaan niin varmalla lähtee käyntiin vaikka aine tankissa reilun puoli vuotta.

        Uskomatonta miten jotkut voi levittää noin asiantuntematonta paskaa.

        Olen kuullut että jotain hartsin tapaista tukkii kaasuttimen pienet reiät. Minulla 2T moottoripyörä kävi huonosti aikansa ja sitten sammui. Oikeastaan vaati ryypyn päälle että kävi. MP-korjaamon tyypit sanoivat liottaneensa kaasuttimen auki. Sitten toimi taas hyvin.


      • Anonyymi

        Voi lisätä teelusikallisen tai kaksi bensiinin lisäainetta esim bilteman ainoaa tuotetta, niin köhiminen loppuu ja ei sammu, kun kaasun vapauttaa. On kokemusta vuosikausia kättämättömänä olleesta raivaussahasta, 5 minuuttia ajoa riitti tyhjäkäynnin tervehtymiseen.


    • 80cc

      entä onko pienkonebensiini tehottomampaa verrattuna tavalliseen bensiiniin?

      • köh köh

        näemmä vaieka tajuta, miksi pienkonebensa on kokonaisuudessaan paljon parempaa kuin mittaribensat. Kannattaisi tulla bensanuuruisista poteroista nykyaikaan.


      • asdqwerwqe
        köh köh kirjoitti:

        näemmä vaieka tajuta, miksi pienkonebensa on kokonaisuudessaan paljon parempaa kuin mittaribensat. Kannattaisi tulla bensanuuruisista poteroista nykyaikaan.

        Miksi se on paljon parempaa? Onko niin paljon parempaa että kannattaisi maksaa melkein 4e litralta.


      • pienkone_benzin
        asdqwerwqe kirjoitti:

        Miksi se on paljon parempaa? Onko niin paljon parempaa että kannattaisi maksaa melkein 4e litralta.

        Mä oon käyttäny pienkone bensaa sen takia, ettei tarvitse itse sekoitella ja ei kaikki vaatteet haise bensalle. Tehoista en tiedä, eroa en ole huomannut omiin sekoituksiin. Hinnalle on aivan sama koska bensaa menee n. 4-5 litraa vuodessa.


      • köh köh
        pienkone_benzin kirjoitti:

        Mä oon käyttäny pienkone bensaa sen takia, ettei tarvitse itse sekoitella ja ei kaikki vaatteet haise bensalle. Tehoista en tiedä, eroa en ole huomannut omiin sekoituksiin. Hinnalle on aivan sama koska bensaa menee n. 4-5 litraa vuodessa.

        1) KÄYTTÄJÄN TERVEYS Mittaribensan terveydelle haitalliset aineosat puutuvat kokonaan tai ovat paljon pienemmät pienkonebensassa. Mm syövälle altistavat bentseeni ja rikkiyhdisteet puuttuvat kokonaan. Lisäksi pinekonebensaa höyrystyy selvästi vähemmän kuin tavallinen bensa, jolloin käyttäjän ei tarvii työskennenllä keskellä bensahuuruja. 2) TEKNIIKKA KESTÄÄ 2-tahtisessa pienkonebensassa käytetään korkealaatuista, sakkautumatonta 2T öljyä, jolloin koneiden hyvä voitelu on taattu. Samaan tekniseen tasoon ei Matti Meikäläinen pysty omilla sekoituksillaan. Lisäksi pienkonebensan käyttöikä (=varastointi) on mittaribensaan nähden moninkertainen. Nämä ominaisuudet takaavat moottoreille pidemmän käyttöiän. Pienkonebensa palaa huomattavsti puhtaammin kuin perusbensa ja tämä taas on moottorille eduksi. 3) HINTA Kuten edellä on joku todennut, niin korkeammalla hinnalla ei juuri ole merkitystä satunnaiskäyttäjälle, joka polttaa max. muutaman kannun vuodessa. Ja kyllä löytyy ammattikäyttäjiäkin, jotka eivät enää suostu mittaribensaa pienkoneisiinsa laittamaaan.


      • ontuvaa selitystä
        köh köh kirjoitti:

        1) KÄYTTÄJÄN TERVEYS Mittaribensan terveydelle haitalliset aineosat puutuvat kokonaan tai ovat paljon pienemmät pienkonebensassa. Mm syövälle altistavat bentseeni ja rikkiyhdisteet puuttuvat kokonaan. Lisäksi pinekonebensaa höyrystyy selvästi vähemmän kuin tavallinen bensa, jolloin käyttäjän ei tarvii työskennenllä keskellä bensahuuruja. 2) TEKNIIKKA KESTÄÄ 2-tahtisessa pienkonebensassa käytetään korkealaatuista, sakkautumatonta 2T öljyä, jolloin koneiden hyvä voitelu on taattu. Samaan tekniseen tasoon ei Matti Meikäläinen pysty omilla sekoituksillaan. Lisäksi pienkonebensan käyttöikä (=varastointi) on mittaribensaan nähden moninkertainen. Nämä ominaisuudet takaavat moottoreille pidemmän käyttöiän. Pienkonebensa palaa huomattavsti puhtaammin kuin perusbensa ja tämä taas on moottorille eduksi. 3) HINTA Kuten edellä on joku todennut, niin korkeammalla hinnalla ei juuri ole merkitystä satunnaiskäyttäjälle, joka polttaa max. muutaman kannun vuodessa. Ja kyllä löytyy ammattikäyttäjiäkin, jotka eivät enää suostu mittaribensaa pienkoneisiinsa laittamaaan.

        Jos tää pienkonebensa on niin satumaisen hyvää sekä koneelle että kuskille, niin miksi sitä ei sitten saa mittarista. Meinaan jos se palaa niin puhtaasti kuin sinä hehkutat olisi kaikki liikenteen aiheuttamat saasteongelmat ratkaistu. Ettei nyt vaan olisi kuitenkin niin että sinunlaisia tietämättömiä voi kusettaa noilla kertomillasi jutuilla ... ja kiskoa satumaisen korkeaa hintaa siinä sivussa.


      • köh köh
        ontuvaa selitystä kirjoitti:

        Jos tää pienkonebensa on niin satumaisen hyvää sekä koneelle että kuskille, niin miksi sitä ei sitten saa mittarista. Meinaan jos se palaa niin puhtaasti kuin sinä hehkutat olisi kaikki liikenteen aiheuttamat saasteongelmat ratkaistu. Ettei nyt vaan olisi kuitenkin niin että sinunlaisia tietämättömiä voi kusettaa noilla kertomillasi jutuilla ... ja kiskoa satumaisen korkeaa hintaa siinä sivussa.

        kannattaisi ottaa tästä pienkonebensa-asiasta hieman selvää, niin et olis noin auttamattoman tietämätön. Niin ja muuten.... harvemmin pienkoneilla liikenteessä ajetaan, joten eipä sitä pienkonebensaa tarvii mittareista saada. Jösses sen tään sun logiikkaasi :-(


      • 132
        köh köh kirjoitti:

        kannattaisi ottaa tästä pienkonebensa-asiasta hieman selvää, niin et olis noin auttamattoman tietämätön. Niin ja muuten.... harvemmin pienkoneilla liikenteessä ajetaan, joten eipä sitä pienkonebensaa tarvii mittareista saada. Jösses sen tään sun logiikkaasi :-(

        tarkoitti varmaan et miksi tämmöstä bensiiniä ole "isoille" koneille, autot sun muut


      • tietää...
        132 kirjoitti:

        tarkoitti varmaan et miksi tämmöstä bensiiniä ole "isoille" koneille, autot sun muut

        Pienkonebensaa saa pumpusta esim. hesasta Eläintarhan Nesteeltä, ilman sekoiteöljyä kylläkin, siis 4t-versiota. Edullisempaa kuin kannussa. Fiksua jättää talvisäilytyksen ajaksi koneeseen, lähtee taas keväällä kuin palmun alta.


      • naulan kantaan
        132 kirjoitti:

        tarkoitti varmaan et miksi tämmöstä bensiiniä ole "isoille" koneille, autot sun muut

        Mutta jamppa alkoi selittelemään omiaan ja paljasti tyhmyytensä. Juuri tuollaiset asintuntemattomat juntit maksavat itsensä kipeiksi.


      • nhnm
        naulan kantaan kirjoitti:

        Mutta jamppa alkoi selittelemään omiaan ja paljasti tyhmyytensä. Juuri tuollaiset asintuntemattomat juntit maksavat itsensä kipeiksi.

        vitosen kannua kakstahtista jos vuodessa käytän, niin en kyllä viitsi minnekään huoltsikalle lähtee lirutteleen omiin kannuihin jos saan vaivatta valmiiksi pakattua tavaraa rautakauppareissulla.


      • MikäOnPienkone

        Pienkoneita näkyy tiellä ihan päivittäin. Tänäänkin on tullut useampi mopedi vastaan. Puutarhakoneita vähermmän.


      • laaja käsite
        MikäOnPienkone kirjoitti:

        Pienkoneita näkyy tiellä ihan päivittäin. Tänäänkin on tullut useampi mopedi vastaan. Puutarhakoneita vähermmän.

        tuo mopedikin olla pienkone myös? Toisaalta onhan niitä pienkoneita keittiöissäkin...vatkaimet sun muut.


      • MikäOnPienkone
        laaja käsite kirjoitti:

        tuo mopedikin olla pienkone myös? Toisaalta onhan niitä pienkoneita keittiöissäkin...vatkaimet sun muut.

        Onhan se mopedi pienkone. Samoin moottorikelkka. Sähkövatkain ei ole. Ei ainakaan tullut vatkain kohdalle kun opiskelin pienkonemekaanikoksi.


      • nesteoililainen
        köh köh kirjoitti:

        1) KÄYTTÄJÄN TERVEYS Mittaribensan terveydelle haitalliset aineosat puutuvat kokonaan tai ovat paljon pienemmät pienkonebensassa. Mm syövälle altistavat bentseeni ja rikkiyhdisteet puuttuvat kokonaan. Lisäksi pinekonebensaa höyrystyy selvästi vähemmän kuin tavallinen bensa, jolloin käyttäjän ei tarvii työskennenllä keskellä bensahuuruja. 2) TEKNIIKKA KESTÄÄ 2-tahtisessa pienkonebensassa käytetään korkealaatuista, sakkautumatonta 2T öljyä, jolloin koneiden hyvä voitelu on taattu. Samaan tekniseen tasoon ei Matti Meikäläinen pysty omilla sekoituksillaan. Lisäksi pienkonebensan käyttöikä (=varastointi) on mittaribensaan nähden moninkertainen. Nämä ominaisuudet takaavat moottoreille pidemmän käyttöiän. Pienkonebensa palaa huomattavsti puhtaammin kuin perusbensa ja tämä taas on moottorille eduksi. 3) HINTA Kuten edellä on joku todennut, niin korkeammalla hinnalla ei juuri ole merkitystä satunnaiskäyttäjälle, joka polttaa max. muutaman kannun vuodessa. Ja kyllä löytyy ammattikäyttäjiäkin, jotka eivät enää suostu mittaribensaa pienkoneisiinsa laittamaaan.

        Pikkubensaa saa myös mittarista noin 2 €/litra kuudelta asemalta kautta maan: katso neste.fi/asemahaku sitä myyvät asemat.


      • abc98765
        tietää... kirjoitti:

        Pienkonebensaa saa pumpusta esim. hesasta Eläintarhan Nesteeltä, ilman sekoiteöljyä kylläkin, siis 4t-versiota. Edullisempaa kuin kannussa. Fiksua jättää talvisäilytyksen ajaksi koneeseen, lähtee taas keväällä kuin palmun alta.

        Täytyypä käydä katsomassa. Tosin viestisi on jo 5 v. vanha!
        En ole ennen kuullutkaan pumppumyynnistä.
        Itse laitoin 4T bensakäyttöiseen halkomakoneeseeni 4T pienkonebensaa. 3 litran tankillisella halkoo jopa 5 tuntia, ja se on jo aika pitkä aika.


      • Anonyymi
        ontuvaa selitystä kirjoitti:

        Jos tää pienkonebensa on niin satumaisen hyvää sekä koneelle että kuskille, niin miksi sitä ei sitten saa mittarista. Meinaan jos se palaa niin puhtaasti kuin sinä hehkutat olisi kaikki liikenteen aiheuttamat saasteongelmat ratkaistu. Ettei nyt vaan olisi kuitenkin niin että sinunlaisia tietämättömiä voi kusettaa noilla kertomillasi jutuilla ... ja kiskoa satumaisen korkeaa hintaa siinä sivussa.

        Moottorisahalla on vaikea ajaa mittarille.


    • pienkone pensaa

      Mää ajan mun lava dodgella pienkone bensalla, ai että toimii hyvin..
      pakkas aamuna vie startissa 3 pänikkää että alkaa käymään tasaisesti ( v-12kone) öhöm..
      ajossa vaivaiset 5-6 purkkia sataselle, käy ihan pirun hyvin, ei pätki..
      Tilit menee työmatkoihin..

    • FougaMagister xXx

      On vaarallinen aine tuo pienkonebensiini. Tänä vuonna pn pudonnut jo monta pienkonetta ja vainaita on tullut. Älkää tankatko tuota, jos mielitte ilmassa pysyä.

    • Ei uusavuton

      Pienkonebensiini on tarkoitettu niille uusavuttomille, niin kuin valmisruatkin.

      • Näin on

        Hyvä HOKAUS. Jes.


      • hus varma

        Nyt on ainakin nesteen henkilöt myöntäneet että vasta nyt pienkonebensa on laadultaan kohtuullista. Aiemmin juuri pienkonebensa pilaantui kun jos koneita ei käytetty säännöllisesti. Aiheutti tukoksia ym. Myös seoksia sai säätää isommalle eli energiaahan niissä oli juuri vähemmän. Käyntihäiriöitä jopa uusissa koneissa. Tiedän tämän koska ostan koneen- pari vuodessa. Raivaussahaa tai moottorisahaa. Alkuun jopa myyjä kyseli kukas bensat sekoittaa ? Kun kerroin että itsehän annoit kannun pienkonebensaa kaupan päälle niin muuttui ääni kellossa. Sittemmin ovat myöntäneet että itse sekoitettu on paras ja varmin. Minullakin on kokemusta vaan kohta 40 vuotta....Osaamattomalle laiskalle harrastelijalle valmis pienkonebensa soveltuu tietysti mainiosti. Kenellä on aikaa juosta konettaan säädättämässä ja putsauttamassa.


    • Kehitys kulkee...

      Jos haluaa sekoitella itse, niin kannataa käyttää sitten 4T-pienkonebensaa, jota saa nyt monelta paikkakunnalta lähes sen normimyrkkybensan hinnalla.

      Pienkonebensa on tehty parhaista öljyjakeista ja sa palaa huomattavasti puhtaammin kuin normibensa. Ja pitää koneen puhtaampana. Ja säilyy moninkeraisesti pidempään. ja on ratkaisevastiu terveellisempää ja miellyttävämpää käyttää. Jne...

      Omat uskomukset voivat tietysti monella konkarilla mennä faktatiedon ohi, mutta se kertoo lähinnä siitä että omaa mielipidettä on vaikea muuttaa, jos sihen uskoo kuin betseenijumalaan ;)

    • kerro ihmeessä?

      Mistä 4T- pienkonebensaa saa halvemmalla kuin 2T-pienkonebensaa? Yleensä ne ovat saman hintaisia esim bensa asemilla on molemmat 16.90€ 5l.

    • kerron ihmeessä!
    • HEKSULIINI2

      Amattisahuri olen käyttännyt molenpia laatuja.
      Itse sekoitettu on paljon ärjynpää
      Käytä SEHELLIN 98,Bensaa ja täyssyntettinen
      Öljy mukaan esim SEHELLIN avandanceultra.
      Tai Castrol raicing 2.T.ÖLJY mitaaöljy määrämittta.
      kannulla. Tulee Ärjyäkeittoa. ei savuta.

      • mistä saa

        mistä sehellin pensaa.....


    • heksuliini2

      Muutamia SEHELLIN jakeluasemia on
      vielä jäljellä ainakin etelässä.

      • käryäkö

        Herätellääs vanha ketju kun sattuit eteen tulemaan. Aiheesta varmasti miljoona ketjua jo tehty...
        Kertokaas kumpi teistä tuoksuu paremmalle
        -nesteen 2-tahti valmis polttoaine vaiko esim. 98e ja siihen sekoitettu 2-tahti öljy?
        Oma mielipiteeni on omasekoitus. Tuo valmis aine kyllä palaa puhtaammin kun liian "tumma" omasekoitus, mutta nenään tulee kitkerä käry tästä. Olen kahdessa stihl sahassani käyttänyt eri polttoaineita . Stihl ms 241 m tronic on valmisaineella ajettu 11 tankkia ja stihl ms 261 m tronic 12 tankkia ja selvästi tämän viimeksi mainitun sahan pakoputken suu on öljyisempi, kun taas toisen ei yhtään nokinen. Mutta miksi se valmis tavara on niin kitkerän tuoksuista? Tämä asiani ei nyt ole se mailman vakavin, mutta olisi mukava kuulla mitä muut ajattelee tästä?


    • Turhaa höpinää vain

      Kyllä minä olen sitä mieltä että samaa paskaa ne on molemmat niin pienkonebensiini ja normi bensiini. Etanoli pitoisuus on vain suurempi niin jopas kummasti palaa puhtaampana ja lisätty jotain muuta aiuneita, hajuahan pystytään myös muuttamaan. Taitaa olla vain pelkkä rahanlähde.

      Itse sekoitettu seos bensiini ei kerkiä vielä talven aikana väljähtyä. perustelen asian näin, ennen talvee putsaan aina jokaisesta koneesta ilmanputsarit ja jätän bensat talveksi tankkiin. Talvella sillon tällöin käyn muutaman kerran nykimässä ette aivan kalvot kuivu ja aina on lähtenny kesällä kuin palmunalta käyntiin. Kasuttimeen ei jää minkään laista karstaa jos kaasuttimen säädöt on oikeat ja bensiinin ja öljyn seos oikea!

      • :o0

        No tuo ilmanputsarin puhdistaminen ei ainakaan vaikuta mitään bensan väljähtymiseen, eikä oikeastaan se nykiminenkään. Jos käytät 95:sta voi silti vanheta. 98 tankiin ja hyvä lisäaine sekaan eikä tarvii koskea talven aikana mihinkään.


      • :o0 kirjoitti:

        No tuo ilmanputsarin puhdistaminen ei ainakaan vaikuta mitään bensan väljähtymiseen, eikä oikeastaan se nykiminenkään. Jos käytät 95:sta voi silti vanheta. 98 tankiin ja hyvä lisäaine sekaan eikä tarvii koskea talven aikana mihinkään.

        Kaivelin juuri vanhan 2-tahtiperämoottorin esiin ja tankissa oli vielä puolet bensasta jäljellä. Tankattu ennen kuin sinä viestiäsi kirjoitit.

        Kolmannella nykäyksellä käyntiin. Kävi ihan normaalisti. Ei paha.

        Ei se bensa miksikään mene. :)


    • Turhaa höpinää vain

      Sekotus bensiini tehdään aina 98, eikä sinne tarvi laittaa minkäänlaisia lisäaineita.

      • Turhaa höpinää vain

        Niin ja ei tosiiaan vaikuta väljähtymiseen mitään ilmanputsarin puhdistus ja se nykiminen. nykiminen vain pitää kaasuttimen kalvon hyvänä.


      • :o0

        Voi sen tehdä 95 seen kin, mutta ei kannata. Ja lisäaine parantaa bensan säilyvyyttä.


    • Ei tarvitse uskoa

      Olkaa toki ihan vapaasti mitä mieltä haluatte, mutta kerron nyt kuitenkin...
      Olen pienkonekorjaamon omistaja ja alalla 22 vuotta. Liikkeessäni EI myydä, EIKÄ käytetä valmiita pienkonepolttoaineita, eikä myöskään tulla koskaan myymään tai käyttämään. Huoltoon tai korjaukseen tuoduista pienkoneista kaadetaan valmiit pienkonepolttoaineet pois joka kerta ennen työn aloittamista. Viimeisen viiden vuoden aikana on liikkeesäni tehty tilastoa pienkoneiden huoltoon tuomiseen johtavista syistä ja ylivoimainen syy on ollut käyntihäiriö. Näistä pienkoneista lähes 90% on pitänyt sisällään pienkonepolttoainetta. Tästä 90% eriasteisia kiinnileikkautumisia on noin 37%, 19% käytiongelmista on korjaantunut pelkästään polttoaineen vaihtamisella. Loput on sekalaisia, kuten kalvojen normaalia väsymistä jne. Tämän tilastokauden aikana ei ainutkaan moottorisaha jossa on käytetty itse oikein sekoitettua polttoainetta ole vaurioitunut korjauskelvottomaksi tai vain kannattamattomaksi. Kun taas pienkonepolttoainetta käyttäneistä laitteista korjauskelvottomaksi vaurioituu keskimäärin joka kuudes. Nyt KOROSTAN hieman! Harvoissa tapauksissa saan tietooni minkä valmistajan pienkonepolttoaine tankissa milloinkin on, joten en voi varmasti todeta esiintyykö ongelmia yhdellä vai kaikilla pienkonepolttoaineen valmistajilla, mutta varmasti voin sanoa että ongelmia esiintyy ja paljon. Tästä huolimatta olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että, jokainen tulee uskollaan autuaaksi ja käyttää sitä polttoainetta mitä haluaa. Ja mitä enemmän käytetään pienkonepolttoaineita, sitä enemmän kaltaisillani yrittäjillä on töitä. Jos joku nyt haluaa esittää eroavan mielipiteensä, olkaa niin hyvät ja tehkää se, mutta älkää kopioiko päätelmiänne mistään valmistajan verkkosivuilta ja sen mukaan kertoko kuinka hyvää ainetta se on laitteille, se kun nyt vaan ei pidä paikkaansa. KIITOS

      • lkjbljnölkgiycvöklno

        Pientä kommentointia vaikka peruslinjasta olen samaa mieltä. Valmisbensa ei ainakaan itselle mitään lisäarvoa miksi pitäisi käyttää..

        Minkä vuoksi valmisbensakoneilla joka kuudes vaurioituu korjauskelvottomaksi?
        Eli miksi niitä ei voi korjata ja mikä valmisbensassa tekee vaurion mielestäsi pahemmin kuin muu bensa? Olen korjannut aika pahojakin lämpökilahduksia vaikkakaan en osaa milä polttoaineella ne on aikaansaatu,


        Pieni kommentointi tuohon kalvoasiaankin että kalvot ei mielestäni yleensä aiheuta käyntihäiriöitä. Paremminkin aiheuttaa säätötarvetta kun ei pysy kohdallaan.


      • Jo kokeneempi

        Kirjoitanpa vielä sinulle. 22 vuotta pienkonekorjaamoa pitäneenä sinun pietäisi ainakin tietää, että pienkone bensiini on sellaisenaan valmista käytettäväksi. Ja huomata kaasuttimen säädöissä tehty kämmi. Olettaen että epäilet valmis pienkone bensiinin voitelu ominaisuuksien puutetta ja bensiinin/öljyn vääriä sekoitus suhteita. Se on niin että vika ei ole merkissä tai valmistajassa vaan käytäjässä! Epäilen tämän kyseisen 22 vuotta pyörineen pienkonekorjaamon ammattipätevyyttä, jos näin nopeasti tulevia vian aiheittajia ei oteta jo ensinmäisenä huomioon.


      • Anonyymi

        tämä kirjoitus antoi lisäepäilyäolettamukseeni,- kokeilin raivaussahaani valmista 2t pienkonebensiiniä ja neljän tankillisen jälkeen kone leikkasi kiinni toimi tätä ennen omasekoitteisella reilu 30 vuotta ei tosin hehtaareja hirveästi takana oisko joku 20 ha taimikonhoitoa ja ruohoraivausta melko paljon
        tämä on siis oma epäilykseni jota tuskin pystyn varmuudella sanomaan
        tiedä sitten jos vielä veis polttoaineen labraan testattavaksi


      • Anonyymi

        Itsekkin huomasin tuon pienkonebensiinin haitat heti,käyntihäiriöina ja rikkoi kaasuttimen alla olevan sormella painettava rikasrin tyynyn.


    • djdhfghskjks

      No niin... Korjauskelvottomalla tarkoitan moottoriin syntynyttä vauriota jonka korjaaminen korjaamolla ylittää 60% vastaavan laitteen uushankintahinnasta. Lähes kaikki, muuta kuin ammattikäyttöön tarkoitettujen laitteiden hankintahinta on niin alhainen, ettei esimerkiksi mäntä-sylinterisarjaa kannata vaihtaa korjaamo-olosuhteissa. Taitava käsistään oleva henkilö vaihtaa osat tietenkin itse ja säästää kustannuksissa, näin ollen myöskään kannatavuusraja ei ylity.
      Pienkonepolttoaine ei aiheuta yhtään sen vakavampia vauriota moottoriin, kuin itse huonosti sekoitettu polttoainekkaan, jos voitelu ei ole riittävä niin se on yhtä riittämätön molemissa polttoaineissa. Tästä syystä mainitsinkin edellisessä kommentissa "oikein sekoitetun". Käsittelinkin pienkonepolttoainetta aiheena "käytettynä sellaisenaan".
      No mitä sitten kalvoihin tulee... Kalvojen väsyminen, haurastuminen ja venyminen todellakin aiheuttaa paljonkin käyntihäiriöitä joissa polttoaineen kierto kaasuttimessa häiriintyy tai estyy kokonaan. Olet oikeassa siinä, että säätämällä voidaan ongelmia kompensoida, välillä jopa hyvinkin pitkälle. Kyseinen tapa vaan ei ole vian poistamista eli korjaamista vaan vian korjaamisen pitkittämistä. Katson tätä asiaakin siis nyt ihan korjaamon näkökannalta. Mutta kyllä voidaan säätää, siinä olet oikeassa, se ei vain ole minun tapa korjata vikaa.

      • os<dgnj<skfjgoknjgdg

        Ei tullut ihan selväksi vieläkään... Eli pääkysymys oli miksi valmisbensalaitteista vaurioituu korjauskelvottomiksi joka kuudes kun taas itsesekoitetuissa ei yhtäkään?

        Pitääkö tulkita niin että bensoissa ei sinänsä ole eroa mutta valmisbensaa käytetään väärin kun sitä "käytetään sellaisenaan" Eli pitäisikö valmisbensaa lisäaineistaa joitakin käyttötarkoituksia varten?

        Jos näin niin vikahan ei ole bensassa vaan käyttöohjeiden vastaisessa käytössä. Tuollaisten asioiden ei pitäisi vaikuttaa kun mietitään bensojen paremmuutta.

        Haiskahtaa vähän että tilastotulkinta on puolueellista koska tarinassa ei ole eritelty käyttäjä ryhmiä. Eli harvemmin sahaa käyttävät usein tankkaa valmisbensaa ja kokemattomuuttaan säätävät koneen kilahtamaan jolloin vaurio kirjataan valmisbensalle.

        Kun verrataan vaihtoehtoja pitäisi huolehtia että olosuhteet on vertailukelpoisia.

        Tämä juttu olisi mielenkiintoinen käsiteltävä mutta tällaisenaan tässä on liikaa määrittelemätöntä jargonia ja ristiriitaisuuksia.


    • hussander 345

      Mä saatan tulkita tekstin väärin, mut aika selkeeltä tuo vaikittaa... jos oikein ymmärsin ton tilaston teon aikana, ei yhtään moottorisahaa jossa on itse OIKEIN sekoitettu bensa laikannut kiinni ja joka kuudes pienkonebensaa käyttänyt saha on leikannut enemmän kuin pikkasen...
      mun mielestä tossa ei ole mitään epäselvää???

      • <ldsjgöjadg<kdgdzg

        Juu mutta miksi on leikannut enemmän kuin pikkasen? Ja sitten toisaalla sanottiin että vauriot ei ole kummallakaan bensalla sen ihmeellisempiä.

        Oikeasti on ihan sama mitä bensaa käyttää niin takuulla kilahtaa kuin säätää laihalle ja/tai ylikuormittaa. Outoa että viimeisen viiden vuoden aikana ei ole tullut yhtään ylikuormitus kilahdusta.


    • varmaanvarmaan

      Korjaamomies haluaa varmaan sanoa että valmiiksisekoitetuissa pienkonebensoissa saattaa esiintyä virheitä, osassa ei ole tarpeeksi öljyä mukana, josta seuraa kiinnileikkaamisia.

    • Jo kokeneempi

      Syy kiinnileikkautumisiin ole bensiinissä, vaan on osaamisen ja tiedon puuttuminen. Moni ei vain käytä pienkone bensiiniä siksi että se olisi terveydelle tai luonnolle turvallisempaa. Vaan siksi että oikeeta bensiini ja öljy suhdetta ei joko vain tiedetä tai seos bensiiniä ei osata itse tehdä, joten ostetaan kaupasta valmista pienkone bensiiniä.

      Syy kiinnileikkautumiseen tuleekin sitten tässä.

      Se osaamisen ja tiedon puute aiheuttaa sen, heti kun sahaan ilmenee pientä käynnistys tai käynti ongelmaa. Niin otetaan se ruuvari kouraan, sitten aletaa säätämään niitä kaasuttimen ruuveja joiden oikeista säädöistä ei ymmärretä. Ja saha säädetään liika laihallle koska huomataan että käynti paranee. lopulta tämän takia saha lämpöleikkaa kiinni.

      Vika näihin käynti ja käynnistys ongelmiin olisi voinut olla ainoastaan vain likainen ilman tai bensansuodatin. Mutta kun ei tiedetä niin aletaan osaamattomana säätämään kaasuttimen ruuveja. Sitten saha viedään liikkeeseen korjattavaksi, liike katsoo että aha tankissa on pienkone bensaa. Ja ajatellaan siksi sahan rikkoutuneen.

      (TIEDOKSI NIILLE KETKÄ EI TIEDÄ) Pienkone bensiinin ei kuulu lisätä itse enään mitään, vaan se on sellasenaan valmista käytettäväksi!

    • Stihl230

      Käytin juuri oman 10v moottorisahani merkkihuollossa koska bensaletku oli hapertunut ja täynnä reikiä. Syy on huollon mukaan sekoitettu bensa. Asia kuulema työllistää heitä hyvin, suosittelivat ehdottomasti pienkonebensaa. Tällainen ohje siis isolta pienkoneketjulta pk-seudulla. Ongelma on heidän mukaansa yleinen eikä siis esim. merkkikohtainen.

      • justjoo1

        "Syy on huollon mukaan sekoitettu bensa. Asia kuulema työllistää heitä hyvin, suosittelivat ehdottomasti pienkonebensaa. Tällainen ohje siis isolta pienkoneketjulta pk-seudulla. Ongelma on heidän mukaansa yleinen eikä siis esim. merkkikohtainen."

        Nykyiset bensaletkut tehdään vain sellasesta materiaallista mikä ei kestä kunnon bensaa. Vanhemmissa sahoissa tätä ongelmaa harvemmin edes on. Siinäkin tavallaan tullut samalla yhenlainen myyntikikka pienkonebensiinille


    • :oo

      Uskokaa nyt hyvät ihmiset ammattilaisia, kyllä pienkonebensalla saa koneen leikkaamaan helpommin kiinni. Itse en käytä pienkonebensaa, koska sen seosprosentti on vain 2%. No se kyllä periaatteessa riittää, mutta kun kysessä on korkea kierroslaitteet, niin öljyn tulee olla hyvälaatuista ja onko pienkonebensan öljy riittävän hyvää, jos käytetään noin laihaa seosta. Itse käytän crossipyöriin tarkoitettua synteettistä öljyä ja 2,5% seosta.

      • justjoo1

        Vastauksenhan tietää heti. Eri virmat tekee yhteityötä toisilleen ja tällä tavoin virman menestyvät.

        Kuluttaja joutuvat ostamaan pienkonebensaa koska nykyiset bensaletkut evät kestä normaalia seosbensaa. Kun pienkonebensiini valmistetaan huonolaatusesta öljystä, sillä edesautetaan pienkonekorjaamoja asiakaiden saannissa ja samalla taas saha valmistajia uusien sahojen myynnissä. Eli samanlailla myyntikikka


      • Stihl230
        justjoo1 kirjoitti:

        Vastauksenhan tietää heti. Eri virmat tekee yhteityötä toisilleen ja tällä tavoin virman menestyvät.

        Kuluttaja joutuvat ostamaan pienkonebensaa koska nykyiset bensaletkut evät kestä normaalia seosbensaa. Kun pienkonebensiini valmistetaan huonolaatusesta öljystä, sillä edesautetaan pienkonekorjaamoja asiakaiden saannissa ja samalla taas saha valmistajia uusien sahojen myynnissä. Eli samanlailla myyntikikka

        Pienkonebensoissa lienee eroja. Täällä on kuitenkin yleistetty pienkonebensan mahdolliset ongelmat koskemaan kaikkia valmistajia. On aika vaikea uskoa, että esim. Nesteen 2T-bensassa käytetty täyssynteettinen öljy olisi huonoa.


      • Stihl230
        Stihl230 kirjoitti:

        Pienkonebensoissa lienee eroja. Täällä on kuitenkin yleistetty pienkonebensan mahdolliset ongelmat koskemaan kaikkia valmistajia. On aika vaikea uskoa, että esim. Nesteen 2T-bensassa käytetty täyssynteettinen öljy olisi huonoa.

        Ei ehkä ole kovin kaukaa haettua, että koneista tietämätön ostaa kaupan hyllystä 4T-pienkonebensaa ja laittaa sitä moottorisahaansa. Tästäkö tämä kiinnileikkaamisongelma pienkonebensalla .. ??


      • ABC09876
        Stihl230 kirjoitti:

        Ei ehkä ole kovin kaukaa haettua, että koneista tietämätön ostaa kaupan hyllystä 4T-pienkonebensaa ja laittaa sitä moottorisahaansa. Tästäkö tämä kiinnileikkaamisongelma pienkonebensalla .. ??

        Sepä tulikin minulle myös mieleen.
        M-saha leikkaisi kiinni ilman 2T-öljyä, jota ei tietenkään ole 4T-pienkonebensiinissä.


    • nyt keksin

      Ilmeisesti tämän keskustelun yhteenvetona voidaan sanoa, että olisi paras ostaa 4-T pienkonebensaa ja sekoittaa hyvä öljy siihen itse. Silloin bensaletkut kestää eikä koneet leikaa kiinni.

    • Mikanderi

      20V.ammattitikseen sahaillut jotka työkseen sahaa
      Valmislitku liian kalllista ja haiseepahalle
      Itsekäytän SHELLIN ,V.POVERIA öljynä shellinavandancultra.
      Gastrolraicing.Osta öljyn mittaastia saat tarvikeliikkeistä.
      Mittaa öljy 5l1.5dl.öljyä 10l2.5dl.öljyä sekoita annapalaa
      Mulla ei yksikään leikannut kiinni kun pistät sahan varstoon
      Etkä tarvi Bensat ulos vedä käyntiin mitä jäi sahaan.
      Odota kuin sammuu näin saat seuraavan kerran.
      Helposti käyntiin.

    • Hyvin

      käynyt pienkonebensalla 2-T vehkeistä raivaussaha sekä moottorisahat ja 4-T versioista mönkijä, ruohonleikkuri, lumilinko ja aggregaatti. Eivät käryä eikä mitään käynnistymisongelmia vaikka esim raivaussaha seisoo välillä 2 vuotta bensat tankissa .

    • Moottorisahaan3prossaa

      Siis ihan oma asiasi, laitakkona pienkone bensaa vai tavallista 98 pohjalla olevaa itsesekoitettua 2-T bensaa. Mutta jos moottorisahaan meinaat pienkonebensaa laittaa niin muist sekottaa ihan inan enempi 2-T öljyä, niin että siitä pienkonebensasta tulee sen 3% seosta, koska Moottorisahaa käytetään yleensä väkisinkin aikas melkosella rasitus asteella, kun sitä yleensä painellaan kaasupohjassa menemään. Tavallinen valmis pienkonebensan 2% seos ei välttämättä riitä, joten hieman lisäät öljyä sekaan niin ei varmasti leikkaa kiinni. Itse en yleensä kajoa noihin valmis pienkonebensoihin vaan yleensä ostan tavallista 98 ja siihen minä lisään 2-T öljyä esim: jos vaikka 6 litran kombikannullinen bensaa, niin siihen noin 2 desilitraa 2-T öljyä, niin silloin siitä tulee just sen 3% ja muistakaa se tärkein öljyvalinnassa 2-Tahti öljyn valinta on sitten Täyssynteettinen, eikä mitään muuta ja se että se on laatumerkki esim: Mobil, Castrol tai Valvoline ovat parhaita.

    • pöpperö

      Minä laitan Motulia, maksoin liki 25 ekee litran tönö.

    • mara

      Mara;
      Minulla vähän käytetty STIHL 200 moottorisaha olen aikaisemmin sekoittanu itse bensiinin nyt ostin TEHO 2t. Pienkonebensiiniä sahattuani vähän toista tankkia niin kiinni leikkas .Enpä tiedä onko syy pensasa vai sahurissa

      • rangankaataja

        mulla on sthil 200 05 ostettu viime vuonna innostuin 2t pienkonebensasta mutta se ei toiminut sillä koko ajan oli käynti häiriöitä mutta vaihdoin itse sekoitetuun satsiin niin pelittää


      • voimara

        nuo tokmannin ja muiden random tukkureiden pienkonepensa on myrkkyä sahalle eli pensassa syy. Ei kannata säästää kolmea euroa pönikän hinnassa kun seuraus on tuo.


    • Tällee

      Minä sekoitan itse näin eli litra 95 bensiiniä sekä 40 millilitraa öljyä sillä saa neljän prosentin öljyn
      bensiiniin ja hyvin on moottorisaha toiminut eli neljä prosenttia öljyä bensiiniin mutta bensiini ei
      saa olla puolta vuotta vanhempaa, näin jos sahaa harvakseltaan.

      • Pienkonebensiinin yhtenä erikoisominaisuutena on juurikin hyvä säilyvyys, eli sitä käytettäessä ei tarvitse miettiä onko tämä kannu tai tankillinen nyt kurantti vai ylivuotinen.


      • Johanneksena

        Ylivuotinen itsesekoitettu bensa on käyttökelpoista edelleen. Aina olen käyttänyt sekoittamani bensan loppuun vaikka olisi ylivuotistakin.


      • Anonyymi

        Tuollasella 4% seoksella saha hajoaa ennenaikojaan.


    • poltinkarva

      Säilyvyyden takia ei tarvitse ostaa pienkonebensaa . Myynnissä on bensiinin säilöntäainetta. Kympilla saa pikku pullon.

    • 09898

      Minulla tulee kummastakin pää kipeäksi, vaikka juon vaan desin aamuisin.

    • Hipp

      Miksi nyt puhutaan bensiinistä mitä pienkone (bensiini ei edes ole ) ?

      • Anonyymi

        Miten niin ei ole bensiiniä? Pienkonebensiini on toiselta nimeltään alkylaattibensiini, ja alkylaatti puolestaan on korkeaoktaanista ja erityisen laadukasta bensajaetta.


    • lisäaineetpuuttuu

      tuo pienkoneaine kuluttaa muuten laakereita ja sylinteriä enemmän kuin tavallinen itsesekoitettu 3%kama. monet ihmetelleet nykyään kun koneet väljiä ja syövät öljyä ja ne kaikki olivat ajaneet vuoden pari tuolla litkulla. siitä puuttuu tärkeät aineet joita kone tarvitsee.
      sekoittakaa bensat itse jotta vältytte kulumiselta.

      • vetoaxel

        meillä meni 372 huskista petilaakerit tuolla bensalla. kuulemma ei kestä montaa vuotta kone tuolla litkulla.
        eikös nyt ollut jossakin lehdessä kestotesti tuosta bensasta ja ei hyvältä näyttänyt.
        välttäkää sitä ainetta. itse en laita mihinkään kun nuotioon moista kusta.


    • Anonyymi

      tuo myytävä bensa ei sovellu käytettäväksi sahoissa tai raivaussahoissa koska pidemmänpäälle ne leikkaa kiinni ja menee laakerit!!!
      tämä on todistettu juttu!
      itseltä paloi 242 mäntä kiinni ekalla tankilla kun erehdyin uskomaan"myyjän puheita"
      tuo bensa vaarallista moottoreille!
      tuota kanisteri kusibensaa en laittaisi kuin juhannus kokkoon!

      • Anonyymi

        Etkö osannut säätää sahaasi.


      • Anonyymi

        meillä samantyylisiä kokemuksia parinvuoden takaa, sthil 024 jumitti renkaat kiinni tuolla aineella. ehkä jossakin kiinanromussa tuommoinen litku voi toimiakkin sen minkä kestää:D
        ei ammattivehkeisiin kannata laittaa ellei halua pelata venäläistä rulettia


    • Anonyymi

      eii toimii noi aineet

    • Anonyymi

      Ei sellasii Valmisbensoja kannata muutenkaa ostella, maksaakin vielä perkeleesti sellanen 5 Litran kannu, olisko jotain
      16-17€/kannulta taitaa varmaa ehkä olla enempikin. Paremman saa kun sekottaa itse
      5 litraa 98:a ja siihen laitat noin 1,5dl Täyssynteettistä 2-T öljyä niin tulee 3% seosbensaa ja käy sahaan kuin sahaan kuin myös muillekkin 2-tahti Härveleille.

    • Anonyymi

      266xp jurnahti kiinni kun sahasin koivuja poikki!!!!!
      15 vuotta pelannut saha täydellisesti omasekoitteisella bensalla ja nyt toisella tankilla"valmispaskaa" leipoi kiinni!!!
      kuka prkkkeee tekee tömmöistä kuslitkua joka pilaa koneet?
      älkää ikinä kaatako valmisbensaa kuin juhannuskokkoon korkeintaan!
      ps. ja saha nelisti niinkuin pitääkin eli ei ollut mistään ylikierroksista kiinni jos joku neropatti keksii selityksiä ja puolustelee tuota kuspensaa.

      • Anonyymi

        ei pienkonebensa ole tarkoitettu ammattikäyttöön/ammattivehkeille. tuo valmisbensa on amatöörien tai osaamattomien käsiin ja harrastelaitteiden ainetta.
        jollakin einhel royal moottorisahaan voi käydäkkin sen verran että kerran vuodessa risun katkaisee.
        ammattivehkeille OMASEKOITTEINEN 3% niin toimii.


      • Anonyymi

        "ei pienkonebensa ole tarkoitettu ammattikäyttöön/ammattivehkeille".

        Joopa joo. Oman työpaikan sahoja ja raivureita ajettu viitisen vuotta pelkästään aspenin alkylaattibensalla ilman mitään ongelmia. Myös esim Evon metsäopiston sahoja, joita on kuitenkin toista sataa, käytetään vain ja ainoastaan alkylaattikamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ei pienkonebensa ole tarkoitettu ammattikäyttöön/ammattivehkeille".

        Joopa joo. Oman työpaikan sahoja ja raivureita ajettu viitisen vuotta pelkästään aspenin alkylaattibensalla ilman mitään ongelmia. Myös esim Evon metsäopiston sahoja, joita on kuitenkin toista sataa, käytetään vain ja ainoastaan alkylaattikamalla.

        niin 1 tunti päivässä ...sitten kun sahataan 10 tuntia päivässä niin rupeaa näkymään tuon aineen "vahvuudet" eli moottorit vaihtoon.
        kiitos ei.
        nyt puhutaan ammattikäytöstä, ei leikkihommista


      • Anonyymi

        Osoitappa yksikin varma tapaus jossa saha on rikkoutunut pienkonebensiinin takia. Aivan, et pysty koska varmoja tapauksia ei ole, mutta nettikeskustelut on kyllä mutuilua täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin 1 tunti päivässä ...sitten kun sahataan 10 tuntia päivässä niin rupeaa näkymään tuon aineen "vahvuudet" eli moottorit vaihtoon.
        kiitos ei.
        nyt puhutaan ammattikäytöstä, ei leikkihommista

        Tavallinen huoltoasemabensa ei ole paljon sahaavalle ammattilaisellekaan parasta mahdollista. Jos sitä käyttää, niin 98E05 on se parempi vaihtoehto. Sekaan laitetaan 2-2,5% täyssynteettistä 2T-öljyä.
        Sahojen valmistajilla, esim. Stihlillä on huippukalliita 2T öljyjä, eräs maksaa n. 18€/litran muovipullo ja mahtaakohan sitä isommissa kanistereissa saadakaan.
        Teboilin 2T täyssynteettinen öljy, kai moottoripyöriin tarkoitettu 4 litran kanistereissa on paljon halvempaa. Siinä taitaa nimenä olla Teboil 2T bike.
        En tiedä, uskallanko sitä käyttää esim. Stihl 201 CM sahaani. Ei se kovin halpa ole, hinta lienee n. 700-800€ nykyään. Voisin kokeilla tätä öljyä 98E bensiinin sekoitusta vaikka kiinalaisiin sahoihin, niitä olen ostanut useamman kerrallaan pikkuvikaisina.

        Ammattilaisen ongelma voi olla se, että sahaa liian paljon yhteen putkeen. Sahan pitää antaa jäähtyä välillä, eikä saisi kai suoraa sammuttaakaan sahaa äkkinäisesti ilman että antaa käydä jonkin aikaa tyhjäkäyntiä, joka jäähdyttää moottoria.

        Eräs vanhempi ammattilainen sanoi, että 6 tuntia on jo sopiva aika teholliselle metsurin työpäivälle. Kuka hullu muka käyttää moottorisahaa 10 tuntia päivässä? Nyt on kyllä valittu väärät työvälineet. Isommat sahaukset tehdään jollain metsäkoneilla. Kas kun et käytä pelkkää sahaa ja kirvestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei pienkonebensa ole tarkoitettu ammattikäyttöön/ammattivehkeille. tuo valmisbensa on amatöörien tai osaamattomien käsiin ja harrastelaitteiden ainetta.
        jollakin einhel royal moottorisahaan voi käydäkkin sen verran että kerran vuodessa risun katkaisee.
        ammattivehkeille OMASEKOITTEINEN 3% niin toimii.

        Moottorisahojen myyjät suosittelevat pienkonebensiiniä myös ammattiluokan sahoihin. Ammattimies ei kyllä säästä paljoakaan, jos ostelee 98E bensiiniä ja kallista synteettistä 2T-öljyä kun tekee näistä sen 2-2,5% seoksen sahaansa.
        Nyt on jostain saanut tarjouksella 15€/5 litraa kanisteri valmista 2T seosbensiiniä, taitaa se olla 2,5%.

        Valmista 4T bienkonebensiiniä 0% öljyä saa esim. Nordenskiöldinakun Neste-asemalta suoraan pumpulta omaan astiaan. Hintaa en tiedä, mutta varmasti nykyään maksaa yli 2€/litra. Siihen tietysti pitää lisätä itse 2T öljyä sekaan oikea määrä, jos esim. moottorisahoihin sitä laittaa. Loppuviikosta olen menossa Helsinkiin, jolloin voisin ostaa kanisteriini esim. 10 L tätä pienkonebensaa. Sekaan on siis laitettava 2-2,5 desiä synt. 2T-öljyä. Paras tehdä sekoitus heti siinä oston jälkeen ja laittaa tarrat kanisterin kylkeen, että pysyy vakaasti tiedossa se, että kyseessä on 2T (2,5%) moottorisahan bensiini.


    • Anonyymi

      Kirjoitanpa minäkin kokemukseni tästä pienkonebensasta.
      Ostin pikaiseen tarpeeseen Huyndai-"raivaussahan" , jota sitten yrittelin käyttää sekä tavallisella sekoitebensalla, että tällä valmiilla litkulla. Miten kuten kävi molemmilla, mutta saha siis itsessään oli kelvoton. Lopuksi ei käynnistynyt enää ollenkaan. 2 päivää toimi.

      Vein Huihain helkutin kuuseen (onneksi sain rahat takaisin), ja jatkoin vanhalla kunnon Husqvarna 245 RX:llä (jonka siis sain kunnostettua. Huihai paska oli korjauksen ajan "käytössä").

      No Huski kävi komeasti itse sekoittamallani 98 öljy -seoksella.
      Minulle kuitenkin oli jäänyt 3/4 kanisteria tuota monen kehumaa valmisbensaa, ja tankkasinkin sitten sitä.
      Huski lähti käyntiin, mutta ei ottanut kierroksia ja sammui. Tämä joka käynnistyskerralla.
      No, valmislitku helvetin kuuseen ja omasekoite tilalle. A vot. Huski käy taas ja kukkuu.

      Eli minä ainakaan en enää osta tuota "valmisbensaa". Sysipaska tuote ainakin meikäläisen vehkeissä.

      • Anonyymi

        Etkö osaa kaasaria säätää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa kaasaria säätää.

        ei auta säädöt kun tuo kusi on tankissa


      • Anonyymi

        "Vein Huihain helkutin kuuseen (onneksi sain rahat takaisin), ja jatkoin vanhalla kunnon Husqvarna 245 RX:llä (jonka siis sain kunnostettua. Huihai paska oli korjauksen ajan "käytössä").

        No Huski kävi komeasti itse sekoittamallani 98 öljy -seoksella.
        Minulle kuitenkin oli jäänyt 3/4 kanisteria tuota monen kehumaa valmisbensaa, ja tankkasinkin sitten sitä.
        Huski lähti käyntiin, mutta ei ottanut kierroksia ja sammui. Tämä joka käynnistyskerralla.
        No, valmislitku helvetin kuuseen ja omasekoite tilalle. A vot. Huski käy taas ja kukkuu."

        Itellä on vanha kunnon 252RX toiminut vuosikaudet hienosti pumpusta ostetulla alkylaattibensalla johon lisään itse 2,5% laadukasta öljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei auta säädöt kun tuo kusi on tankissa

        Höpö höpö. Se on helppo syyttää aina viimeksi tankkiin kaadettuja nesteitä, ettei tarvitsisi arvioida omia taitojaan kriittisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa kaasaria säätää.

        kuinkas nämä autotunet.Oma vanha jonsered fraivurini hirtti kiinni kun aloin käyttää pienkonepaskaa hajos kolmannen tankin jälkeen toimi sitä enne reilu 30 vuotta omasekoitteisella että repikääsitte siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuinkas nämä autotunet.Oma vanha jonsered fraivurini hirtti kiinni kun aloin käyttää pienkonepaskaa hajos kolmannen tankin jälkeen toimi sitä enne reilu 30 vuotta omasekoitteisella että repikääsitte siitä

        Niin mitähän pitäsi repiä ja tämän tyhmän kommentin takiako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mitähän pitäsi repiä ja tämän tyhmän kommentin takiako?

        hyvää bensaa tuo "pienkone" kusi.
        :D


      • Anonyymi

        SE PITÄÄ SÄÄTÄÄ UUDEESTAAN PIENKONEBENSALLE JOS SIIHEN VAIHDAT..


    • Anonyymi

      2T bensiinissä öljy on se joka voitelee. Mutta mitä öljyä valmiisiin 2T bensoihin käytetään? Bisnes on bisnestä, niin halpaa litkua?

      • Anonyymi

        Nesteen aineessa öljynä heidän Neste Super Bio 2T.


      • Anonyymi

        halvinta öljyä mutta kanisterissa muuttuu kullan arvoiseksi


    • Anonyymi

      Älkää hyvät ihmiset käyttäkö sitä 2t valmisbensaa jos koneessa on aiemmin käytetty itsesekoitettua. Tämä on yksi kusetuskeino jolla rikotaan kaikki ehjät koneet ja saadaan niitä ah niin ihania uusia myytyä. Riistokapitalistin pankkitilin kasvattamiseen nämä on tarkoitettu.

    • Anonyymi

      Sahasin puoli tankkia vanhalla 98bensalla, lisäsin pienkonebensaa ja nyt se saha on tuossa kappalena ja puhdistuksen alla. ÄLKÄÄ SAATANA IKINÄ LAITTAKO TUOTA VIHERLUTKIEN ILMASTOBENSAA MUUHUN KUIN PALAMAAN JÄTEÖLJYPÖNTTÖÖN!

      • Anonyymi

        Oiskohan kannattanut ajoissa siirtyä käyttämään pienkonebensaa eli ennenkuin tuhosit sahasi normibensan aiheuttamalla karstalla.


    • Anonyymi

      Pienkonebensa vanhenee suht nopeasti ja pysyvästi. Vanhalla pienkonebensalla ei saa sahaa käyntiin lainkaan! Ihme juttu että muutaman vuoden vanhalla 98 sekoitteella sahan saa kuitenkin käyntiin.

    • Anonyymi

      Vieläkö tulee enemmänkin näitä ihme kommentteja ?

      • Anonyymi

        Sitähän ei voi tietää kukaan muu kuin sinä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän ei voi tietää kukaan muu kuin sinä itse.

        Kyllä oli korkea aika aloittaa uudelleen lämmitetty tappelu tästä vanhasta tappelusta. Mitähän seuraavaksi uusiolämmitetään.


    • Anonyymi

      Jönköping tai Huyndai- moottorisaha aloituksia kaipailen !

    • Anonyymi

      pienkonekusi aiheutti moottorisahan kiinnipalamisen, pienkonehuollossa sanottiin että 2t pienkonekama ei vaan sovellu ns ammattimiehen käyttöön. se on harrastelijan aine joka sahaa silloin tällöin.
      se kuluttaa moottorin erittäin nopeasti

      • Anonyymi

        Alkylaatti bensassa se aine palaa kovemmalla lämmöllä. Siksi kiinnijumiutuminen sekä männän renkaitten kiinnijuuttuminen


      • Anonyymi

        Missä "pienkonehuollossa" näin sanottiin? Vai jonkun kylänmiehen autotallissa?


      • Anonyymi

        Samaa sanottiin minullekin kun omasta Mäntä oli sulanut. Tehkää hyvät ihmiset oikeasta bensiinistä oikeat seokset ja jättäkää nämä pukumiesten helppoheikkien aineet ryöstöhintoineen hyllylle jotka särkevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa sanottiin minullekin kun omasta Mäntä oli sulanut. Tehkää hyvät ihmiset oikeasta bensiinistä oikeat seokset ja jättäkää nämä pukumiesten helppoheikkien aineet ryöstöhintoineen hyllylle jotka särkevät.

        Kanisteri on niin helppo poimia kyytiin cittarin hyllystä jos on kokouksista tulossa tai ravintoloista eikä tarvii tahmeitten öljyjen kans tapella ja sotkee käsii.
        Toi kannu riittää kesäksi ja nois hyvä kaatonokka niin ei riski yli.
        Mielenkiintoista haiseva bensa ruveta pyyhkii ja haisee koko kerrostalo sit sille litkulle.


    • Anonyymi

      Kukupa kertoo meille seuraavaksi monelleko sahan omistajalle Neste joutunut maksamaan korvauksia heidän valmistaman pienkonebensan rikottua näinkin lukuisan määrän sahojen moottoreita mitä tämä ja muutama muukin viestiketju antaa ymmärtää ??

      • Anonyymi

        Naapurikin käytti pienkonepensaa. Kiinni leikkasi Stilh.


      • Anonyymi

        helppo poimia kanisteri kyytiin eikä puku sottaannu mönjään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        helppo poimia kanisteri kyytiin eikä puku sottaannu mönjään

        Kävin poimimassa kannun tätä ainetta halpiksesta. Paljon helpompaa ostaa kun itse sekoitella limaisia aineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin poimimassa kannun tätä ainetta halpiksesta. Paljon helpompaa ostaa kun itse sekoitella limaisia aineita.

        Kannu on helppo poimia Citymarketista pukupäällä.
        Kannu kestää vuosia


    • Anonyymi

      Vaan entäs jos naapurin "Stilh" leikkaa kiinni?

    • Anonyymi

      Jos sahaa on käytetty normiseosbensalla niin ei kannata siirtyä pienkonebensiiniin,sillä karstat lähtevät palotilasta liikkeelle ja aiheuttavat kiinilekkautumista.

    • Anonyymi

      Ja nämä oli asjantuntijat Esson paarista.Lällällääää.

    • Anonyymi

      Kuka Suomi24:n ammattimetsureista / tietäjistä vihdoinkin kertoisi montako sahaa Neste on korvannut pienkonebensiinin aiheuttamien konerikkojen takia?

      • Anonyymi

        Kuka nyt kusesta mitään korvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nyt kusesta mitään korvaa.

        samaa mieltä, edes naapurin rouva kieltään lotkautttanut kun kusin saha kädessä nesteen kannuun jossa oli kusta valmiiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        samaa mieltä, edes naapurin rouva kieltään lotkautttanut kun kusin saha kädessä nesteen kannuun jossa oli kusta valmiiksi.

        Valmisbensa on juurikin näitten kädettömien kerrostaloasukkien aineita, tähtisumu n kanssa.
        Molemmat vaarallisia käyttää, sekä menee sekaisin ja rikki vehkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmisbensa on juurikin näitten kädettömien kerrostaloasukkien aineita, tähtisumu n kanssa.
        Molemmat vaarallisia käyttää, sekä menee sekaisin ja rikki vehkeet.

        hyvää joulua kaikille suomi24 kusella sahaaville


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmisbensa on juurikin näitten kädettömien kerrostaloasukkien aineita, tähtisumu n kanssa.
        Molemmat vaarallisia käyttää, sekä menee sekaisin ja rikki vehkeet.

        Kiitos kehuista, meillä käytetään kaikissa peleissä (Husqun ja Echon yleissahat, Stigan työnnettävä ja Bolensin päältä ajettava) pienkonebensaa. Koneet käynnistyvät, toimivat ja pysyvät käynnissä.

        Lisäksi silmät eivät ole killissä eikä kuola valu, kuten mittaribensaa haistelevilla.


    • Anonyymi

      Kyllä on 2t öljy mukana mutta pienkonebensiinihän ei jäähdytä moottoria yhtä tehokkaasti kuin tavallinen 98. Älä käytä täyttä kaasua.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Kaasu aina pohjassa, kun terälaitteella leikataan puuta, pienkonebensallakin. Kun ei, höllätään kaasua eikä tehdä kuin hirrenveistäjät, että kone käy yhtä soittoa minuuttikaupalla.


    • Anonyymi

      Meillä ei nuotioonkaa laiteta kyseistä kusta

    • Anonyymi

      Ainakin pienkone huollossa sanottiin että 2t valmiskama ei oli pitemmänpäälle koneelle hyvä koska alkylaattia ja huonompi hyötysuhde 20%, ja 2 x kalliimpaa,
      Kesän aikana useita 2t kiinnileikkautumisia ollut

      • Anonyymi

        Kiuruveden Metsolan Youtube sivulla kyllä sanottiin että juuri kiinnileikkautumiset loppui siirryttäessä pienkonebensaan? Luulisin että ammattimies kuitenkin tietää paremmin kuin Suomi 24 sahurit? Taitaa moni pistää oman osaamattomuutensa polttoaineen piikkiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiuruveden Metsolan Youtube sivulla kyllä sanottiin että juuri kiinnileikkautumiset loppui siirryttäessä pienkonebensaan? Luulisin että ammattimies kuitenkin tietää paremmin kuin Suomi 24 sahurit? Taitaa moni pistää oman osaamattomuutensa polttoaineen piikkiin?

        Liiasta sekä halvasta öljystä muodostuva karsta aiheuttaa suurimman osan kiinnileikkautumisista. Tunnettujen pienkonebensiinien käyttäminen vähentää karstan muodostumista sekä puhdistaa jo aiemmin muodostunutta karstaa. Jos laitetta on käytetty bensaseoksella, johon on varmuuden vuoksi öljyä lirautettu enemmän kuin valmistajan suositus niin vaarana on karstan irtoaminen ja moottorin leikkautuminen pienkonebensaan siirtymisen jälkeen. Kaasutin tarvitsee säätää polttoaineen laadun vaihtamisen yhteydessä.
        Toinen syy on tavallisen bensan tiivisteitä turvottava ominaisuus. Pienkonebensaan siirryttäessä tiivisteet palautuvat ja alkavat mahdollisesti vuotamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiuruveden Metsolan Youtube sivulla kyllä sanottiin että juuri kiinnileikkautumiset loppui siirryttäessä pienkonebensaan? Luulisin että ammattimies kuitenkin tietää paremmin kuin Suomi 24 sahurit? Taitaa moni pistää oman osaamattomuutensa polttoaineen piikkiin?

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa.

        Ehkä heidän kohdalla jotka on unohtaneet aikaisemmin öljyn bensasta ja leikkauttaneet kiinni. Ja alkaneet ostaa valmiiksi sekoitettua on loppunut kiinnileikkaukset.

        Olen tuollaisia puhtaalla sahattuja sahoja ostanut 2000 luvun puolella 20 kpl, 19 kpl noista puhdistin sylinterin ja ostin männän ja sahat on sen jälkeen olleet käytössä.

        Kaikista on kuvat tallella koneella ja videoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa.

        Ehkä heidän kohdalla jotka on unohtaneet aikaisemmin öljyn bensasta ja leikkauttaneet kiinni. Ja alkaneet ostaa valmiiksi sekoitettua on loppunut kiinnileikkaukset.

        Olen tuollaisia puhtaalla sahattuja sahoja ostanut 2000 luvun puolella 20 kpl, 19 kpl noista puhdistin sylinterin ja ostin männän ja sahat on sen jälkeen olleet käytössä.

        Kaikista on kuvat tallella koneella ja videoita.

        Itse sahaan aina omilla pumpulta haettu bensa ja sekoitus omaan tuttuun seokseen.
        Olen varma että siellä on öljyä kun itse laitan, toinen hyöty on halvempi hinta, kolmas on että ei tule muovijätettä kanistereista.

        Valmiissa bensassa kukaan käyttäjä ei tiedä paljonko kanisterin seokseen on eksynyt öljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiuruveden Metsolan Youtube sivulla kyllä sanottiin että juuri kiinnileikkautumiset loppui siirryttäessä pienkonebensaan? Luulisin että ammattimies kuitenkin tietää paremmin kuin Suomi 24 sahurit? Taitaa moni pistää oman osaamattomuutensa polttoaineen piikkiin?

        Siellä myydäänkin metsurinevästä, puhujat ja oikeat mekaanikot on asia erikseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa.

        Ehkä heidän kohdalla jotka on unohtaneet aikaisemmin öljyn bensasta ja leikkauttaneet kiinni. Ja alkaneet ostaa valmiiksi sekoitettua on loppunut kiinnileikkaukset.

        Olen tuollaisia puhtaalla sahattuja sahoja ostanut 2000 luvun puolella 20 kpl, 19 kpl noista puhdistin sylinterin ja ostin männän ja sahat on sen jälkeen olleet käytössä.

        Kaikista on kuvat tallella koneella ja videoita.

        Kyllä se pitää paikkansa. Syynä on kanisterin väri joka erottuu paremmin ruohonleikkurin kanisterista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liiasta sekä halvasta öljystä muodostuva karsta aiheuttaa suurimman osan kiinnileikkautumisista. Tunnettujen pienkonebensiinien käyttäminen vähentää karstan muodostumista sekä puhdistaa jo aiemmin muodostunutta karstaa. Jos laitetta on käytetty bensaseoksella, johon on varmuuden vuoksi öljyä lirautettu enemmän kuin valmistajan suositus niin vaarana on karstan irtoaminen ja moottorin leikkautuminen pienkonebensaan siirtymisen jälkeen. Kaasutin tarvitsee säätää polttoaineen laadun vaihtamisen yhteydessä.
        Toinen syy on tavallisen bensan tiivisteitä turvottava ominaisuus. Pienkonebensaan siirryttäessä tiivisteet palautuvat ja alkavat mahdollisesti vuotamaan.

        Sehän ei ole pienkonebensan vika jos aiemmin sahailija on heittänyt ylimääräisen kulauksen varmuuden vuoksi ja siten rikkoo sahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse sahaan aina omilla pumpulta haettu bensa ja sekoitus omaan tuttuun seokseen.
        Olen varma että siellä on öljyä kun itse laitan, toinen hyöty on halvempi hinta, kolmas on että ei tule muovijätettä kanistereista.

        Valmiissa bensassa kukaan käyttäjä ei tiedä paljonko kanisterin seokseen on eksynyt öljyä.

        Minä haen myös jakajasta alkylaattibensan ja sekoitan itse seoksen paremmalla öljyllä kuin valmistavara. Saa sopivan seoksen joka käyttökohteeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä haen myös jakajasta alkylaattibensan ja sekoitan itse seoksen paremmalla öljyllä kuin valmistavara. Saa sopivan seoksen joka käyttökohteeseen

        Miksi joka kohteeseen tarvitaan sopiva seos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi joka kohteeseen tarvitaan sopiva seos?

        normisahaukseen käytän 2% joka on sama kuin valmis 2T-bensassa.
        2,5% seosta käytän yhdessä spesiaalikohteessa, jota ei tällä palstalla viitsi mainita. Jos sen menen sanomaan niin mulle aletaan viisastelemaan.


    • Anonyymi

      Pienkonepolttoaineeseen kannattaa lisätä varmuuden vuoksi 2 t öljyä jos on vanhempi saha käytössä. Ruohonleikkureihin saa myös paljon käyttöikää lisää kun varmistaa voitelua vielä seos öljyllä. Nyky öljyt ei edes juuri savuta.

      • Anonyymi

        Minä käytän öljylisäystä myös autossa vaikka ajankin sähköautolla. Lisäys tuo lisäturvaa eikä siitä ole ollut haittaa. Myös kuski tarvii pientä lisäystä vsrsinkin talvella. Autolle ryyppy ja kuskille huikka.


      • Anonyymi

        Moottorisahat ovat 2-tahtisia ja tarvisevat öljysekotteisen bensan. Ei varmuuden vuoksi vaan pakosti.
        Ruohonleikkurit ovat yleisesti 4-tahtikoneita. Bensaan ei pidä lisätä öljyä, siitä on vain haittaa, ei pienintäkään hyötyä.

        Pienkonebensat olen ostanut aina mittarista. On paljon edullisempaa kuin kannussa ostettuna. Mittarista pk-bensaa myyvät Nesteen asemat löytyvät täältä https://www.neste.fi/asemat?field_station_tuotteisto_value_5[1]=1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorisahat ovat 2-tahtisia ja tarvisevat öljysekotteisen bensan. Ei varmuuden vuoksi vaan pakosti.
        Ruohonleikkurit ovat yleisesti 4-tahtikoneita. Bensaan ei pidä lisätä öljyä, siitä on vain haittaa, ei pienintäkään hyötyä.

        Pienkonebensat olen ostanut aina mittarista. On paljon edullisempaa kuin kannussa ostettuna. Mittarista pk-bensaa myyvät Nesteen asemat löytyvät täältä https://www.neste.fi/asemat?field_station_tuotteisto_value_5[1]=1

        Hinta vaihtelee. Välillä pumppu on halvempi välillä kannu. 98 on aina halvempi kuin pienkonebensa. Ja aina parempi. Pienkonebensasta ei ole mitään hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta vaihtelee. Välillä pumppu on halvempi välillä kannu. 98 on aina halvempi kuin pienkonebensa. Ja aina parempi. Pienkonebensasta ei ole mitään hyötyä.

        Aggregaatissa 10 v vanhat pienkonebensat ja laite unohdettu pihavajaan. Syksyllä nykäisin, niin kolmannella käyntiin ja kävi täysin moitteettomasti. Teepä sama 98 bensalla.

        Pienkonebensa on pumpussa aina halvempaa kuin kannussa. Mökillä 2 x 20 l jerrykannua, jotka täyttelen mittarista tarpeen mukaan.

        Suurin hyöty = säilyvyys. Ei tartte pelleillä kausiluonteisessa käytössä olevien koneiden kaasarien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aggregaatissa 10 v vanhat pienkonebensat ja laite unohdettu pihavajaan. Syksyllä nykäisin, niin kolmannella käyntiin ja kävi täysin moitteettomasti. Teepä sama 98 bensalla.

        Pienkonebensa on pumpussa aina halvempaa kuin kannussa. Mökillä 2 x 20 l jerrykannua, jotka täyttelen mittarista tarpeen mukaan.

        Suurin hyöty = säilyvyys. Ei tartte pelleillä kausiluonteisessa käytössä olevien koneiden kaasarien kanssa.

        Eiku helkatti. Agrren bensat oli 15 v ikäistä tavaraa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aggregaatissa 10 v vanhat pienkonebensat ja laite unohdettu pihavajaan. Syksyllä nykäisin, niin kolmannella käyntiin ja kävi täysin moitteettomasti. Teepä sama 98 bensalla.

        Pienkonebensa on pumpussa aina halvempaa kuin kannussa. Mökillä 2 x 20 l jerrykannua, jotka täyttelen mittarista tarpeen mukaan.

        Suurin hyöty = säilyvyys. Ei tartte pelleillä kausiluonteisessa käytössä olevien koneiden kaasarien kanssa.

        No jos on tarve säilytellä bensaa 15-vuotta. Itsellä ei ole näköpiirissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos on tarve säilytellä bensaa 15-vuotta. Itsellä ei ole näköpiirissä.

        Nykybensa voi pilaantua jo vuodessa ja tukkia kaasuttimet. Vallankin 95 oktaanista, jossa 10% viinaa seassa ei kannata säilöä. Kausiluonteisen seisonnan aikana kaasuttimeen voi muodostua pilaantuneesta bensasta eräänlaista "lakkaa", joka estää bensan virtauksen. Korjaus = kaasarin purku ja putsau putsaus, mikään muu ei auta.

        Kyllästyin mökilla jokavuotiseen perämoottorin, ruohonleikkurin, moottorisahan, lumilingon, raivaussahan ja puutarhajyrsimen kaasarien purkuu ja putsaukseen. Hommasinkin jo 10 v sitten 2 x 20 l jerrykannua. Niihin tankkaan pk-bensat mittarista. Toiseen 2 % öljyseos, niin on valmista käytettäväksi 2-t koneissa. Kaasarien putsausrumba loppui siihen.
        Kotona käytän lumilingossa 98 bensaa ihan kustannusten vuoksi, mutta seisonta-ajaksi laitan joko pk- bensat tai stabiloidut 98 bensat tankkiin. Voi luoja, että onkin luminen vuosi täällä Itä-Suomessa.


    • Anonyymi

      mummolan tallissa ford anglia, jätetty 80 luvun alussa seisomaan ja tankki täynnä sen aikasta tavaraa. kärkien puhdistus sekä kaasuttimen kalvojen uusinnanjälkeen moottori lähti käyntiin ja ajettiin tuo tankki tyhjäksi vaikka oli ollut siellä jo 40 vuotta!
      lasinen sakkakuppi bensapumpussa oli vain hiukan kellertävää mutta toimi täydellisesti.

      • Anonyymi

        Sen aikainen tavara onkin vielä oikeaa bensaa. Päälle hieman hyvää tuuria...


    • Anonyymi

      Nykyisessä 98:ssa on etanolia joka tuhoaa bensaletkuja yms, ei kannata pienkoneissa käyttää. Pienkonebensiini on parempaa.

      • Anonyymi

        Joopa joo, miksi lähdit niin.


    • Anonyymi

      15 v vanha aggregaatti, jossa yhtä vanhat pienkonebensat tankissa. Seissyt käyttämättömänä ainakin 10 vuotta. Lähti käyntiin muutamalla nykäisyllä ja toimii...

    • Anonyymi

      vanha homeliten super mini jäänyt ammattimetsurin poislähdettyä nurkkaan 1983, (saha siis nurkassa, ei metsuri)tankki oli puolillaan sen ajan bensiiniä niin 3 nykäisyllä käyntiin ja se läppäventtiilien ihana roklatus vain kuului vienossa kesäsäässä.
      eli bensa ei mee vanhaksi jos on 99 tahtista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe