Kaikissa automalleissa kannattaa tehdä itse kaikki ne huollot ja korjaukset, jotka osaa. Oman Punton määräaikaishuolto maksoi 400 euroa merkkiliikkeessä, ja mm. 4000 km ajetut sytytystulpat vaihdettiin "varmuuden vuoksi" uusiin.
Kannattaa ostaa auton Haynes-korjauskirja, niitä saa halvimmalla http://www.ago.fi
Kaikki korjaus- ja huoltohommat neuvotaaan yksityiskohtaisesti sanoin ja kuvin ja arvioidaan työn vaikeus (vaikeimmat kannattaa tietenkin teettää ammattitaitoisessa korjaamossa). Esim. Punton pelkissä määräaikaishuolloissa näin säästyy 250-300 euroa vuodessa vaikka bensarahoiksi.
Automaahantuojien katteet ovat pienentyneet hintojen eli autoveron alenenmisen ja vähentyneen myynnin takia, kun yhä useampi tuo autonsa käytettynä ulkomailta. Sen takia nämä puuttuvat katteet koetetaan kerätä nostamalla roimasti määräaikaishuoltojen hintoja. Kenenkään ei pitäisi hyväksyä sellaista rosvousta.
Kannattaa huoltaa itse
17
681
Vastaukset
- Auto Masentaja 2
ajat kevyesti vielä satatuhatta kilometriä kunhan huollat ne 10-20 tuhannen km:n välein. Sekin huolto lienee opetettu Haynesin korjausoppaassa.
- mainostaa
kyseistä "kirjakauppaa" eri merkkien palstoilla. Samat kirjat saa muuten samaan hintaan Alfameristä.
- Katsoppas
Alfamerilla kaikki on 30-50% kalliimpaa kuin muualla. Ei pitäisi levitellä täällä vääriä tietoja, vaikka olisitkin Alfamerilla töissä. Suomenkieliset ovat 10 euroa kalliimpia kuin Haynesit, ja kaiken lisäksi paljon huonompia.
- Just jetsulleen
Katsoppas kirjoitti:
Alfamerilla kaikki on 30-50% kalliimpaa kuin muualla. Ei pitäisi levitellä täällä vääriä tietoja, vaikka olisitkin Alfamerilla töissä. Suomenkieliset ovat 10 euroa kalliimpia kuin Haynesit, ja kaiken lisäksi paljon huonompia.
Täällä saa mainostaa vain Alfameriä, koska se on paljon kalliimpi kuin muut kirjakaupat.
- Alfa-Lawal
Just jetsulleen kirjoitti:
Täällä saa mainostaa vain Alfameriä, koska se on paljon kalliimpi kuin muut kirjakaupat.
On muuten kummallista, että noita niiden omiakin kirjoja myydään muualla paljon halvemmalla kuin niiden omassa liikkeessä Helsingissä! Lopun alkua? Se olisi sama kuin Aalto-maljakoita myytäisiin Stockmannilla halvemmalla kuin Iittalan tehtaanmyymälässä. Aikamoista ostajien älykkyyden aliarviointia.
- Jecculix
Alfa-Lawal kirjoitti:
On muuten kummallista, että noita niiden omiakin kirjoja myydään muualla paljon halvemmalla kuin niiden omassa liikkeessä Helsingissä! Lopun alkua? Se olisi sama kuin Aalto-maljakoita myytäisiin Stockmannilla halvemmalla kuin Iittalan tehtaanmyymälässä. Aikamoista ostajien älykkyyden aliarviointia.
Pari (Alfamerilla töissä olevaa?) kaveria on mainostanut täällä parikymmentä vuotta. Kun joku muu firma mainitaan jossain, nousee hirveä haloo, kun pelkäävät työpaikkojaan. Saahan noita Hayneseja Biltemastakin, Alfamerin kirjat ovat vain kalliita ja heikkoja kopioita.
- Mmakine'
Jecculix kirjoitti:
Pari (Alfamerilla töissä olevaa?) kaveria on mainostanut täällä parikymmentä vuotta. Kun joku muu firma mainitaan jossain, nousee hirveä haloo, kun pelkäävät työpaikkojaan. Saahan noita Hayneseja Biltemastakin, Alfamerin kirjat ovat vain kalliita ja heikkoja kopioita.
Kaikki tietävät, että kirjat maksavat Alfamerilla melkein tuplasti enemmän kuin muissa kirjakaupoissa. Erikoisinta on kuitenkin se, että muut kirjakaupat ja marketit myyvät heidän omia kirjojaankin paljon halvemmalla. Eli sen, joka ehdottomasti haluaa ostaa Alfamerin kustantaman kirjan, kannattaa ostaa se mistä tahansa muualta, paitsi - Alfamerilta.
- Äpryk
Yleensäkin omatoimisuus on hyvästä. Leikkaan itse hiukseni, paikkaan hampaani, ompelen vaatteeni, leikkaan tyräni...
Kenellekkään alansa ammattilaiselle ei kannata maksaa mistään!- vai provosoitko
vaan?
Autoni huollan itse ja samoin ompelen vaatteeni.
Mutta hiuksia en osaa leikata, en paikata hampaita
enkä leikata tyriä.
Kyse ei ole haluttomuudesta maksaa ammattilaiselle
vaan järjen käytöstä.
Et kai sinäkään harjauta hampaitasi hammalääkärillä
joka ilta, vaikka sekin mahdollista olisi? - Hammaspeikko2
vai provosoitko kirjoitti:
vaan?
Autoni huollan itse ja samoin ompelen vaatteeni.
Mutta hiuksia en osaa leikata, en paikata hampaita
enkä leikata tyriä.
Kyse ei ole haluttomuudesta maksaa ammattilaiselle
vaan järjen käytöstä.
Et kai sinäkään harjauta hampaitasi hammalääkärillä
joka ilta, vaikka sekin mahdollista olisi?Niin, on kyllä monia semmoisiakin ihmisiä, jotka todella eivät osaa harjata itse hampaitaan. Todellisia hammaslääkärien ihannepotilaita.
- kantaa´´
tuohon kirjakaupan mainostukseen, vaan auton huoltoon.
Öljyt oppii jokainen vaihtamaan itse, kuten myös pallonivelet sun muut kikkareet. Ja vielä helposti. Ammattitaitoa taasen vaati se että osaa katsoa ja tutkia ja ennenkaikkea tehdä arvio tulevasta. Huolto-ohjeet sisältävät erinäisiä tarkastuskohteita, jotka mekaanikko tarkistaa ja tekee arvion siitä että pääseekö esim jarrupaloilla seuraavaan huoltoon. Samoin on muiden kuluvien osien kanssa. Silloin voi vielä itse määritellä osien vaihtoajankohdan. Jos taas korjaat vasta kun osa hajoaa/kuluu loppuun, on auto silloin se joka sanoo koska mennään pajalle. Jos osaa ja todella tekee itse sen homman, ei ongelmia ole. Jos taas parkkiksella vaihdat öljyt edes suurinpiirtein määräajoin, jossain vaiheessa mennään hinurilla pajalle, tai haetaan hylky katsastuksesta.- ertgserdtt
"Öljyt oppii jokainen vaihtamaan itse,"
Tottakai, ei se osaamisesta ole kiinni. Mutta viekö jokainen öljyjä itse vaihtava jäteöljyt asianmukaiseen kierrätyspisteeseen? Vähän epäilen.
- käytän korjaamoa
Kaikilla ei ehkä ole taitoa tai paikkaa tehdä huoltoja itse. Tai sitten ei halua liata käsiään...
- leivottu loppuun
ei älliä olla kaivamatta vanhoja typeriä viestejä ja olla kommentoimatta niitä.
- mppeh
Jos haluaa käyttää kallista merkkihuoltoa, ei pidä tietenkään valittaa hintatasoa. Eivät merkkihuollotkaan mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä ole.
- isänmaan toivot
mppeh kirjoitti:
Jos haluaa käyttää kallista merkkihuoltoa, ei pidä tietenkään valittaa hintatasoa. Eivät merkkihuollotkaan mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä ole.
Ja nero kaivaa vanhoja juttuja antaakseen todeela älykkäitä neovoja ja vinkkejä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k583712On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382371Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712328Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602218Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.281648Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711574- 761477
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?561042Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?681002Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40899