Vanhempien riitely!

aaaaaaaargh

Elikkä... mun vanhemmat riitelee melkein koko ajan, monta kertaa ne on melkein eronnukki mut sit ne sopii. Nyt täl hetkelläkii ne riitelee enkä mä jaksa tota enää! Mä oon vaa 14v enkä kestä kattoo tota noitte riitaa, millo iskä lähteny ovet paukkuen pois, millo äiti itkee... Mä en jaksa! Tekis nii mieli vaa vetää pää täytee viinaa ja jotaa lääkkeit ja kaatuu katuojaa... oon sanonu niille monta kertaa et en jaksa tota noitten riitaa mut ei ne välitä... ;( onks muil kokemuksii?

233

18465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KJGVYUT/&

      Mun isä rähjää, eikä ikinä pyydä anteeks, ja sitten se mielestelee, jotta unohtaisin. Ällöä!:( Äiti vain nalkuttaa ja suututtaa isää entisestään, eikä sillä ole mitään itsetuntoa! Isä pilkkaa ja haukkuu sitä välillä, mut se vain hymähtelee ja sanoo "isä on vaan sellanen". Aargh!! Mä vihaan niitä kumpaakin, kunnes ne eroaa!!

      • en kestä enää

        sama asia mua ragettää et ne riitelee ei aa koskaan olla rauhassa:(


      • Randommiii

        Oon ite vasta 12v ja iskä ja äiti riitelee aina välin esim nytte en kestä sitä se on rasittaavaa oon ollu ulkona ja kuuntelin musiikkii täysillä mut ei auta. mua sekä ärsyttää että pelottaa olla kotona sillon ku ne riitelee ku paiskoo ja huutaa vaan joten en tiiä mitä tekis et voisin ees olla kotona sillon. haluisin et jos ne ei pysty olee yhessä nii sitten eroais mut nii


      • Randommiii kirjoitti:

        Oon ite vasta 12v ja iskä ja äiti riitelee aina välin esim nytte en kestä sitä se on rasittaavaa oon ollu ulkona ja kuuntelin musiikkii täysillä mut ei auta. mua sekä ärsyttää että pelottaa olla kotona sillon ku ne riitelee ku paiskoo ja huutaa vaan joten en tiiä mitä tekis et voisin ees olla kotona sillon. haluisin et jos ne ei pysty olee yhessä nii sitten eroais mut nii

        Sama!!! Mut oon vaa 10


      • Anonyymi
        Alisaaaaaav kirjoitti:

        Sama!!! Mut oon vaa 10

        Oon myös 10.v ja vanhemmat riitelee jatkuvasti!🤯


      • Anonyymi
        Alisaaaaaav kirjoitti:

        Sama!!! Mut oon vaa 10

        Sama mullekin ja oon vaan 10


      • Anonyymi
        Alisaaaaaav kirjoitti:

        Sama!!! Mut oon vaa 10

        Oon 11 ja koko aja riidellään


    • 16vee

      Isä huutaa ja raivoo pienemmästäki asiasta ja haukkuu/nimittelee äitiä ja sit muo ja sisaruksii. On se joskus läimäyttäny tai potkassu kun kunnolla on suuttunu ja vanhempien riitelyy on jatkunu niin kauan ku muistan. Joskus mä luulin et ne eroais, mut luulen et mun äidil ei oo tarpeeks rahaa et se pärjäis omillaan. Tavallaan mä myös toivoin et ne ois eronnu, ois niin paljon helpompaa...
      Mäkään en jaksais enään kuunnella ja katella niiden riitelyy, odotan vaan sitä et pääsen muuttamaan pois kotoa, vanhemmat sisarukset on jo lähtäny eikä ne kovin lämpimissä väleis isään oo. Äidin kaa tullaan hyvin toimeen, mut käy sääliks välil ku tietää et sil ei oo helppoo ja me lapset päästään muuttaa pois mut se jää :/
      Pahinta on se ku nuoremmat sisarukset ei osaa enään kommunikoida keskenään ku huutamalla ja lyömällä ja muo pelottaa et musta tulee isompana samanlainen kun mun isästä ...

      • lopen kyllästynyt

        Sama ongelma täälläkin. Pois muuttoa odotellessa yritän sulkea mielen vanhempien päivittäisiltä riidoilta harrastuksilla ja ystävillä. Voimia kaikille, joilla on samanlainen tilanne.


      • jonne.hissi

        Olen tällä hetkellä riidoissa äidin kanssa, nyt mun elämä on pilalla, olen 9-vuotias(en vastaa kenelekkään)


      • Anonyymi
        jonne.hissi kirjoitti:

        Olen tällä hetkellä riidoissa äidin kanssa, nyt mun elämä on pilalla, olen 9-vuotias(en vastaa kenelekkään)

        Onko elämäsi pilalla vielä 7 vuoden pääästä ? :D


        Ei varmaa ole.


    • tääauttaa

      rukoilu vois auttaa.

      • 3+2

        Joo mä tiedän ton tunteen. Se on niin vittumaista suoraan sanoen kun vanhemmat vaan riitelee ja riitelee, tuntuu et kaikki vaan kaatuu ja pää räjähtää.

        Meillä aina äiti haasto riitaa, iskä ei koskaan haastanut. Äiti aina vittuili iskälle ja iskällä meni hermot. Siis joka hemmetin viikonloppu riitelyy ja aina ku iskäl oli lomaa ni aina äiti haasto riitaa. Kerran jouduin jopa pakenee himasta kaverille koska tääl ei pystyny enää olemaa. Sit jossain vaihees mä rupesin puuttuu riitelyy ja sit aina ku iskä näki mun itkevän se melkein sekos koska äiti aiheutti mulle pahaa oloo ja iskälle on tärkeetä et mulla on hyvä olla. Tottakai se on tärkeetä et omalla lapsella ois mahdollisimman hyvä olla. Mulla on sietokyky äitiä kohtaan ihan nollassa. Mä en voi vieläkään sietää sitä. Se on vaan satuttanu mua niin paljo elämän aikana et ei niitä noin vaan pyyhitä pois. Me muutettiin sit iskän kans pois tästä koska mä rupesin olee niin stressaantunu etten meinannu jaksaa ees kouluu enää käydä. No sit me asuttii 4kk muual kunnes muutettiin takas äitinkaa saman katonalle ja se oli elämäni hirvein hetki ku jouduin takas tähän hullujentaloon. Luulin ettei koskaan tarvis tulla takas tänne. Ollaan riidelty äitin kans aika rajustikin pariin otteeseen. Se on haukkunu mut maasta taivaaseen. Se ärsyttää mua ihan tahallaa et mul menis hermot. Iskä taas tietää et mulle ei pidä jauhaa yhtä vitun paskaa koska mä en vaan kestä sen takia kauheesti samoista asioista jauhamista just noitten ikuisten riitojen takia. Vois sanoo et noi riidat on pilannu mun lapsuuden. Äiti olettaa että annan sille kaiken anteeks mut ei se oo niin helppoo, vihaan sitä edelleenkin. Mutta jos sulla on sisaruksia, mee niitten luokse? Tai sukulaisten? Ei kannata jäädä sinne mätänemään, koska loppujen lopuks oot tyylii ettet enään jaksa ja se ei oo kyl mikää mukavin tunne.


      • tervakosken valittaja
        3+2 kirjoitti:

        Joo mä tiedän ton tunteen. Se on niin vittumaista suoraan sanoen kun vanhemmat vaan riitelee ja riitelee, tuntuu et kaikki vaan kaatuu ja pää räjähtää.

        Meillä aina äiti haasto riitaa, iskä ei koskaan haastanut. Äiti aina vittuili iskälle ja iskällä meni hermot. Siis joka hemmetin viikonloppu riitelyy ja aina ku iskäl oli lomaa ni aina äiti haasto riitaa. Kerran jouduin jopa pakenee himasta kaverille koska tääl ei pystyny enää olemaa. Sit jossain vaihees mä rupesin puuttuu riitelyy ja sit aina ku iskä näki mun itkevän se melkein sekos koska äiti aiheutti mulle pahaa oloo ja iskälle on tärkeetä et mulla on hyvä olla. Tottakai se on tärkeetä et omalla lapsella ois mahdollisimman hyvä olla. Mulla on sietokyky äitiä kohtaan ihan nollassa. Mä en voi vieläkään sietää sitä. Se on vaan satuttanu mua niin paljo elämän aikana et ei niitä noin vaan pyyhitä pois. Me muutettiin sit iskän kans pois tästä koska mä rupesin olee niin stressaantunu etten meinannu jaksaa ees kouluu enää käydä. No sit me asuttii 4kk muual kunnes muutettiin takas äitinkaa saman katonalle ja se oli elämäni hirvein hetki ku jouduin takas tähän hullujentaloon. Luulin ettei koskaan tarvis tulla takas tänne. Ollaan riidelty äitin kans aika rajustikin pariin otteeseen. Se on haukkunu mut maasta taivaaseen. Se ärsyttää mua ihan tahallaa et mul menis hermot. Iskä taas tietää et mulle ei pidä jauhaa yhtä vitun paskaa koska mä en vaan kestä sen takia kauheesti samoista asioista jauhamista just noitten ikuisten riitojen takia. Vois sanoo et noi riidat on pilannu mun lapsuuden. Äiti olettaa että annan sille kaiken anteeks mut ei se oo niin helppoo, vihaan sitä edelleenkin. Mutta jos sulla on sisaruksia, mee niitten luokse? Tai sukulaisten? Ei kannata jäädä sinne mätänemään, koska loppujen lopuks oot tyylii ettet enään jaksa ja se ei oo kyl mikää mukavin tunne.

        Miks noi aina huutaa,eikä välitä meistä muista ollenkaan! Ne huutaa ja huutaa,tai iskä enimmäkseen.se hermostu tänäänkin vaan jostain ihmeen lampusta,siis voiko uskoo? Jostakin hiton lampusta.äiti on muka viis vuotta Ollu jotakin lamppua olohuoneessa.ottaa muuten päähän aika paljon.
        Ja heti aamulla ne on unohtanu jo koko asian.siis mitä v####a. Nyt kyl meil muuten menee hyvin. Ne ei vaan jaksa toisiaan välillä.no mut ei se mitään. joskus tekoa mieli avata ikkuna ja juosta metsään,ottaa 20 € mukaan, mennä juna asemalle ja ottaa junalippu mahollisimman kauas pois.nyt meil on tosi hauskaa välillä.sit ku sanoo jotakin mitä iskä on isiä se ragee totaalisesti


      • tervakosken valittaja
        3+2 kirjoitti:

        Joo mä tiedän ton tunteen. Se on niin vittumaista suoraan sanoen kun vanhemmat vaan riitelee ja riitelee, tuntuu et kaikki vaan kaatuu ja pää räjähtää.

        Meillä aina äiti haasto riitaa, iskä ei koskaan haastanut. Äiti aina vittuili iskälle ja iskällä meni hermot. Siis joka hemmetin viikonloppu riitelyy ja aina ku iskäl oli lomaa ni aina äiti haasto riitaa. Kerran jouduin jopa pakenee himasta kaverille koska tääl ei pystyny enää olemaa. Sit jossain vaihees mä rupesin puuttuu riitelyy ja sit aina ku iskä näki mun itkevän se melkein sekos koska äiti aiheutti mulle pahaa oloo ja iskälle on tärkeetä et mulla on hyvä olla. Tottakai se on tärkeetä et omalla lapsella ois mahdollisimman hyvä olla. Mulla on sietokyky äitiä kohtaan ihan nollassa. Mä en voi vieläkään sietää sitä. Se on vaan satuttanu mua niin paljo elämän aikana et ei niitä noin vaan pyyhitä pois. Me muutettiin sit iskän kans pois tästä koska mä rupesin olee niin stressaantunu etten meinannu jaksaa ees kouluu enää käydä. No sit me asuttii 4kk muual kunnes muutettiin takas äitinkaa saman katonalle ja se oli elämäni hirvein hetki ku jouduin takas tähän hullujentaloon. Luulin ettei koskaan tarvis tulla takas tänne. Ollaan riidelty äitin kans aika rajustikin pariin otteeseen. Se on haukkunu mut maasta taivaaseen. Se ärsyttää mua ihan tahallaa et mul menis hermot. Iskä taas tietää et mulle ei pidä jauhaa yhtä vitun paskaa koska mä en vaan kestä sen takia kauheesti samoista asioista jauhamista just noitten ikuisten riitojen takia. Vois sanoo et noi riidat on pilannu mun lapsuuden. Äiti olettaa että annan sille kaiken anteeks mut ei se oo niin helppoo, vihaan sitä edelleenkin. Mutta jos sulla on sisaruksia, mee niitten luokse? Tai sukulaisten? Ei kannata jäädä sinne mätänemään, koska loppujen lopuks oot tyylii ettet enään jaksa ja se ei oo kyl mikää mukavin tunne.

        Miks noi aina huutaa,eikä välitä meistä muista ollenkaan! Ne huutaa ja huutaa,tai iskä enimmäkseen.se hermostu tänäänkin vaan jostain ihmeen lampusta,siis voiko uskoo? Jostakin hiton lampusta.äiti on muka viis vuotta Ollu jotakin lamppua olohuoneessa.ottaa muuten päähän aika paljon.
        Ja heti aamulla ne on unohtanu jo koko asian.siis mitä v####a. Nyt kyl meil muuten menee hyvin. Ne ei vaan jaksa toisiaan välillä.no mut ei se mitään. joskus tekoa mieli avata ikkuna ja juosta metsään,ottaa 20 € mukaan, mennä juna asemalle ja ottaa junalippu mahollisimman kauas pois.nyt meil on tosi hauskaa välillä.sit ku sanoo jotakin mitä iskä on isiä se ragee totaalisesti


      • tervakosken valittaja
        3+2 kirjoitti:

        Joo mä tiedän ton tunteen. Se on niin vittumaista suoraan sanoen kun vanhemmat vaan riitelee ja riitelee, tuntuu et kaikki vaan kaatuu ja pää räjähtää.

        Meillä aina äiti haasto riitaa, iskä ei koskaan haastanut. Äiti aina vittuili iskälle ja iskällä meni hermot. Siis joka hemmetin viikonloppu riitelyy ja aina ku iskäl oli lomaa ni aina äiti haasto riitaa. Kerran jouduin jopa pakenee himasta kaverille koska tääl ei pystyny enää olemaa. Sit jossain vaihees mä rupesin puuttuu riitelyy ja sit aina ku iskä näki mun itkevän se melkein sekos koska äiti aiheutti mulle pahaa oloo ja iskälle on tärkeetä et mulla on hyvä olla. Tottakai se on tärkeetä et omalla lapsella ois mahdollisimman hyvä olla. Mulla on sietokyky äitiä kohtaan ihan nollassa. Mä en voi vieläkään sietää sitä. Se on vaan satuttanu mua niin paljo elämän aikana et ei niitä noin vaan pyyhitä pois. Me muutettiin sit iskän kans pois tästä koska mä rupesin olee niin stressaantunu etten meinannu jaksaa ees kouluu enää käydä. No sit me asuttii 4kk muual kunnes muutettiin takas äitinkaa saman katonalle ja se oli elämäni hirvein hetki ku jouduin takas tähän hullujentaloon. Luulin ettei koskaan tarvis tulla takas tänne. Ollaan riidelty äitin kans aika rajustikin pariin otteeseen. Se on haukkunu mut maasta taivaaseen. Se ärsyttää mua ihan tahallaa et mul menis hermot. Iskä taas tietää et mulle ei pidä jauhaa yhtä vitun paskaa koska mä en vaan kestä sen takia kauheesti samoista asioista jauhamista just noitten ikuisten riitojen takia. Vois sanoo et noi riidat on pilannu mun lapsuuden. Äiti olettaa että annan sille kaiken anteeks mut ei se oo niin helppoo, vihaan sitä edelleenkin. Mutta jos sulla on sisaruksia, mee niitten luokse? Tai sukulaisten? Ei kannata jäädä sinne mätänemään, koska loppujen lopuks oot tyylii ettet enään jaksa ja se ei oo kyl mikää mukavin tunne.

        Miks noi aina huutaa,eikä välitä meistä muista ollenkaan! Ne huutaa ja huutaa,tai iskä enimmäkseen.se hermostu tänäänkin vaan jostain ihmeen lampusta,siis voiko uskoo? Jostakin hiton lampusta.äiti on muka viis vuotta Ollu jotakin lamppua olohuoneessa.ottaa muuten päähän aika paljon.
        Ja heti aamulla ne on unohtanu jo koko asian.siis mitä v####a. Nyt kyl meil muuten menee hyvin. Ne ei vaan jaksa toisiaan välillä.no mut ei se mitään. joskus tekoa mieli avata ikkuna ja juosta metsään,ottaa 20 € mukaan, mennä juna asemalle ja ottaa junalippu mahollisimman kauas pois.nyt meil on tosi hauskaa välillä.sit ku sanoo jotakin mitä iskä on isiä se ragee totaalisesti


      • lomasuunnitelma
        tervakosken valittaja kirjoitti:

        Miks noi aina huutaa,eikä välitä meistä muista ollenkaan! Ne huutaa ja huutaa,tai iskä enimmäkseen.se hermostu tänäänkin vaan jostain ihmeen lampusta,siis voiko uskoo? Jostakin hiton lampusta.äiti on muka viis vuotta Ollu jotakin lamppua olohuoneessa.ottaa muuten päähän aika paljon.
        Ja heti aamulla ne on unohtanu jo koko asian.siis mitä v####a. Nyt kyl meil muuten menee hyvin. Ne ei vaan jaksa toisiaan välillä.no mut ei se mitään. joskus tekoa mieli avata ikkuna ja juosta metsään,ottaa 20 € mukaan, mennä juna asemalle ja ottaa junalippu mahollisimman kauas pois.nyt meil on tosi hauskaa välillä.sit ku sanoo jotakin mitä iskä on isiä se ragee totaalisesti

        Okei, siis tänään noi kaks Alko riidellä taas. Tässä tarina:

        Me oltiin lähössä lomalle Helsinkiin. kun äiti On pakannut koko päivän ja iskä on Ollu töissä. Kun mä tulin kotiin niin kaikki oli pilalla. Äiti oli joutunut pitämään 2v pikkuveljee mukana koko pakkaamisen aikana. Sir ku äiti ei Olli saanu olleen mitään aikaseks niin isiä vetää HIRVEET RAGE GUITIT ihan turhaan. Nyt me sitte ei lähetäkkään lomalle vaan pysytään kotona ankeissa tunnalmissa. :( auttakaa meitä lapsia joku !!!.


      • rukoilu vai perkeke

        Mee sää kotiis rukoilee ei se auta jos vituttaa


      • Anonyymi
        3+2 kirjoitti:

        Joo mä tiedän ton tunteen. Se on niin vittumaista suoraan sanoen kun vanhemmat vaan riitelee ja riitelee, tuntuu et kaikki vaan kaatuu ja pää räjähtää.

        Meillä aina äiti haasto riitaa, iskä ei koskaan haastanut. Äiti aina vittuili iskälle ja iskällä meni hermot. Siis joka hemmetin viikonloppu riitelyy ja aina ku iskäl oli lomaa ni aina äiti haasto riitaa. Kerran jouduin jopa pakenee himasta kaverille koska tääl ei pystyny enää olemaa. Sit jossain vaihees mä rupesin puuttuu riitelyy ja sit aina ku iskä näki mun itkevän se melkein sekos koska äiti aiheutti mulle pahaa oloo ja iskälle on tärkeetä et mulla on hyvä olla. Tottakai se on tärkeetä et omalla lapsella ois mahdollisimman hyvä olla. Mulla on sietokyky äitiä kohtaan ihan nollassa. Mä en voi vieläkään sietää sitä. Se on vaan satuttanu mua niin paljo elämän aikana et ei niitä noin vaan pyyhitä pois. Me muutettiin sit iskän kans pois tästä koska mä rupesin olee niin stressaantunu etten meinannu jaksaa ees kouluu enää käydä. No sit me asuttii 4kk muual kunnes muutettiin takas äitinkaa saman katonalle ja se oli elämäni hirvein hetki ku jouduin takas tähän hullujentaloon. Luulin ettei koskaan tarvis tulla takas tänne. Ollaan riidelty äitin kans aika rajustikin pariin otteeseen. Se on haukkunu mut maasta taivaaseen. Se ärsyttää mua ihan tahallaa et mul menis hermot. Iskä taas tietää et mulle ei pidä jauhaa yhtä vitun paskaa koska mä en vaan kestä sen takia kauheesti samoista asioista jauhamista just noitten ikuisten riitojen takia. Vois sanoo et noi riidat on pilannu mun lapsuuden. Äiti olettaa että annan sille kaiken anteeks mut ei se oo niin helppoo, vihaan sitä edelleenkin. Mutta jos sulla on sisaruksia, mee niitten luokse? Tai sukulaisten? Ei kannata jäädä sinne mätänemään, koska loppujen lopuks oot tyylii ettet enään jaksa ja se ei oo kyl mikää mukavin tunne.

        Mulla on sama 😭


      • Anonyymi
        rukoilu vai perkeke kirjoitti:

        Mee sää kotiis rukoilee ei se auta jos vituttaa

        Rukoilu ei auta kaikkeen


    • laxis98

      Munki vanhemmat riitelee melkein koko ajan ihan pienemmistäki asioista en kestä enää mut en haluu et ne eroo. Mä oon vaa 12v ENKÄ JAKSA! auttakaa meitä kaikkia

      • Huolestuin

        Mulla on ihan sama ongelma oon kanssa 12


      • Anonyymi

        Sama mun äiti valittaa kun isä ei maksa laskuja ja äiti itkee oon 12v


    • 16vvv

      Joo mun äitiki on iha vitun kauhee, joskus meil on hauskaa mut sit suurimman osan se on ärsyttävä ja haastaa mun isän kans riitaa ja ärsyttää ja syyllistää sitä. Mut ajattelin muutta lähi-aikoina pois kotoota yksin tai isin kans :). Mut vittu tiedän tuntee ku ei tota jaksa ku äiti iha seonnu ja väittää et meidä talos käy jotain ihmisiä ja pilaa esim sen vaatteita ja valokuvia yms... Tekis mieli viedä toi ämmä hoitoo -.-

      • tyttööö16v

        Mä oon yhperheen lapsi eli asutaa äidi ja sisarusten kaa nelistää, mut meil on toi sama juttu,
        eli äiti ihan tosissaa väittä et meidä talos käy ihmisii ja vie vaatteita ym! mitä vittua oikeesti.
        Ku mä olin pienempi (nyt oon 16v) ni olin oikeestaa kaverisuhteessa äidin kaa ja selitti aina noita
        juttuja mulle, sit pari vuotta sitte aloin jotenki kapinoimaa eikä se enää oo puhunu mulle niist. Mua vaa pelottaa et se puhuu mun pikkusiskolle:s siis oikeesti noist menee toisenki pää sekasi ku kuuntelee.

        Sit se väittää et tääl meidä asunnos on jotaa salaovii ja meitä kuunnellaa ym? öööö
        sama juttu viime asunnos

        Kiinnostas vaa tietää mikä tohonki on syynä mutten oikee voi kyksyä ku se uskoo siihe nii tosissaa:D muutenki tuskin se vastais, loukkaantus vaa


    • onneksi en ole ainoa

      tossa joku sanoki jo että "rukoilu vois auttaa." ni kyllä, sitäki on kokeiltu.. ei noille vaan voi mitään. täällä nimittäin just sama tilanne.. mistäköhän johtuu, että aina äiti on se riidan haastaja? meillä riidellään esim. kokoajan ja joskus haluis vaan lähtee pois.. äiti on niin ääliö ja se haukkuu aina sillon ku suuttuu, enkä uskallla oikeen puhuu sille mitään tollasista. isä nyt on paljon rauhallisempi ja jos noi erois, niin muuttasin ihan saletisti iskän luo. äiti on ihan hullu oikeesti -.-" joskus oon aatellu itsemurhaa koska en jaksa noiden tappelua AINA, mutta en siihen oo V I E L Ä päätyny, koska en haluu heittää mun unelmii hukkaan, mitä mulla on tulevaisuutta varten. ois unelmana perustaa perhe & saada lapsii.. ja lyön oman pääni vetoa siitä, että en aido ikinä riidellä mieheni kanssa lasten kuullen. tuo on nimittäin aivan hirveää kuunneltavaa.. JA KATSOTTAVAA! :(

      • Luulin et oon ainoo

        Mulla on aivan sama juttu! Olen itsekin harkinnu itsemurhaa.... Oon sanonu parhaalle kaverilleni tästä itsemurha jutusta ja se tsemppaa mua jaksamaan tän kaiken paskan :((((


      • Anonyymi

        Mun vanhemmilla on IHAN sama juttu. Ei oo kyll itsemurhaa tullu ajatelleeks, mutta on kyllä rasittavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun vanhemmilla on IHAN sama juttu. Ei oo kyll itsemurhaa tullu ajatelleeks, mutta on kyllä rasittavaa.

        Kaikille sellanen juttu että se mikä ei tapa se vahvistaa


    • mjau~

      vanhempani erosivat 3v sitten, mutta ennen sitä meillä oli ihan samanlaista. isäni on myös ollut koko ikäni alkoholisti, ja äitini ollut masennuksen takia sairaalassa. äitini oli tuolloin myös työtön, joten työnarkomaanin isäni oli tietenkin pakko elättää meitä. riitely alkoi aina kun "menin nukkumaan", muutoin he eivät kunnolla edes puhuneet toisilleen. aina äiti itki, kerran isäni uhkasi häntä veitsellä, muttei onneksi tehnyt mitään. yleensä he riitelivät siitä, kumpi oli parempi vanhempi minulle... en ymmärtänyt sitä, sillä rakastan heitä kumpaakin.
      yksi ilta, kun olin keskellä heidän riitaansa, huusin heille käskien heitä lopettamaan, ja sanoin, etten jaksa enää. vähän ajan kuluttua äitini tavallaan heitti isäni ulos... sitten, äitini tapasi nuoruuden ajan poikaystävänsä siskon kahvilassa, ja hänen kauttaan äitini ja tämä vanha rakastettu päätyivätkin yhteen.
      nyt olemme jo lähes onnellisia, äitini masennusta lukuunottamatta. äitini ja isäpuoleni riitelevät silloin tällöin ja rahaakin riittää laskuihin, ruokaan ja huvitteluun!c(: ja tietysti näen isääni usein.
      yritän vain sanoa, että älä luovu toivosta! koeta yhä uudestaan saada heidät tajuamaan, että vain satuttavat käytöksellään kaikkia. jos he todellakaan eivät pysty pelastamaan suhdettaan, eroaminen on parasta ja järkevintä! molemmat vanhemmat osallistuvat lasten elämään ja elatukseen, ja heistäkin tulee varmasti onnellisia. jos haluat, sinulla on aina mahdollisuus puhua esim. nuorisopsykiatrille, ulkopuoliselle puhuminen auttaa(:
      jaksamisia! ystävien seurasta on apua! vanhempasi kuitenkin rakastavat sinua oikeasti ja haluavat että olet onnellinen. kaikki järjestyy kyllä

    • ChupaChups~

      Mul on käyny sama juttu olin 2v ku mun vanhemmat alko riidellä ja ne eros kyl sitte monen riidan jälkee olin jotaa 7v. Nyt mun äitil on uus mies ja se mies tuli meille ku oli melkee kaheksa sitte meni vuos ja neki alko riidellä mut ei oo eronnu ja oon nyt jo 14v. ELi oon jotunu olee riitojen parissa 2vuotiaasta 14vuotiaasee. Oon sanonu et eiks ne vois erota mut ei ne kuuntele sitte oon tehny kaikkeni et ne ei riitelis mut ei ne ota huomioo sitte ku mun äitil ja mun isäpuolel on semmonen 5 vuotias yheteinen lapsi ja se on joutunu kestää niitä riitoja myös. Isäpuoli juo suunillee jokatoinen päivä jotaa ja istuu kaiketpäivät tietokoneel. Mä riitelin tänää mun äitin kaa ja se jotu mun isäpuolesta se ei oo ees huomaavinaan mua.

    • 13veeee poika

      Ei toi tosiaan oo mitään kivaa.

      Itelläniki vanhemmat riitelee ja koulussakaan ei oo mitään hauskaa.

    • Kyllävain

      Samaa p**kaa täälläkin.... 13 vuotta ja kyllästynyt - . -

    • aliisa00

      Menkää ihmeessä kertomaan tilanteestanne terveydenhoitajalle tai sosiaalitoimistoon kaupungintalolle. Itse tein niin ja pelastin samalla pikkusiskoni, saimme sijaisperheen. Tuollaista ei tarvitse kestää, olkaa vahvoja ja hankkikaa itsellenne parempi elämä. Vanhempien ongelmat ei ole teidän syytä.

      • Anonyymi

        Ookko varma


    • Tuntematon-300

      Mul on iihan sama juttu joka viikonloppu ja joskus viikkokin.
      Just iskä lähti ovet paukkuen ja EI JAKSA.
      Mä taidan alkaa jo masentua.Just rojahin lattialle ja itkin ja itkin,kunnes ajattellin että jollekki pitää kertoo tai kirjottaa.Viesti tulee myöhäs,mut kiitos!

    • rasittunut

      Mun isä huutaa mun veljelle ja mulle joka ikisesta asiasta ja kerranki se huusi mulle ja mun veli tuli välii et mitä se mulle huutaaja nytki se huusi täyttä kurkkua sille! Mää en kestä tätä enää!Mikä niitä riivaa

    • Romppuskaani

      Mulla on kanssa juuri samanlainen tilanne. Olen nyt 12w ja mun vanhemmat riitelee.http://www.suhdesoppa.fi/lapset-perhe/saako-lasten-kuullen-riidella/
      Kirjotin täältä heille kerran kirjeen.Se auttoi vähän..Niin juuri tältä sivulta.
      Ja sain tietää että iskää vitutti sen isä.. Se on rapajuoppo..Juojuojuojuo koko ajan.Mut mä pelkään mun vanhempia kun ne huutaa,tappelee ja haukkuu toisia.
      Olen yrittänyt olla välittämättä mutta tuloksitta. Kerran isä on lyöny mun äitiä..Ja monesti oon nähny kun äiti itkee. En ole uskaltanut kertoa tai puhua kellekkään.
      Ja mun äiti huutaa mulle jatkuvasti.Toivoin jo kerran tai no monestikki että ne eroo... :(((

      • 10v. tyttö

        Romppuskaani, mulla on IHAN sama juttu! Oon ite vaan 10 v, ja oon varmaan meijän luokan ainut jonka vanhemmat riitelee ja juoo. Just äsken ne riiteli ja isä löi äitiä ja se itkee keittiössä. Isä riitelu mun teini-isoveljenki kaa, ja isä meinas lyödä mun veljeä! Ne huutaa toisilleen koko ajan ja isä sanoo et se lähtee ihän just kävelee jonnekkin muualle ja me ei nähä sitä pariin vuoteen, on jo 2 kertaa ollu nii lähellä että isä oli jonkun kaverin luona yötä mutta tuli takas. Mäkin vaan toivom että ne erois :(


      • kärsivä
        10v. tyttö kirjoitti:

        Romppuskaani, mulla on IHAN sama juttu! Oon ite vaan 10 v, ja oon varmaan meijän luokan ainut jonka vanhemmat riitelee ja juoo. Just äsken ne riiteli ja isä löi äitiä ja se itkee keittiössä. Isä riitelu mun teini-isoveljenki kaa, ja isä meinas lyödä mun veljeä! Ne huutaa toisilleen koko ajan ja isä sanoo et se lähtee ihän just kävelee jonnekkin muualle ja me ei nähä sitä pariin vuoteen, on jo 2 kertaa ollu nii lähellä että isä oli jonkun kaverin luona yötä mutta tuli takas. Mäkin vaan toivom että ne erois :(

        Mun vanhemmat riitelee noin joka toine viikonloppu.äskeki ne riiteli.heräsin siihe mut e kehannu mennä sanoo ku kello oli vast 7:45.auttakaa joku.


    • LEGULIINI

      Mun äiti ja isi riitelee koko ajan mä en kestä enää tätä!!!!!!!!!!!!! Ne on meenannu erota monesti ja nyt ne taitaa erota kokonaan äiti sanoo: "koko ajan et tää ei kuulu enää mulle nää on iskän maita!"mä en kestä!!!!!!!!mä oonsanonu miljoona kertaa et lopettakaa mut ne ei kuuntele ja oon mä kysyny niiltä et miks ne riitelee niin ne aina sanoo et en tiiä äiti itkee ja isikin on pari kertaa itkeny!!!!!!kuka vois auttaa?????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!HELP!!!!!!!!

    • riitelijöidenlapsi

      Olen itse nyt 17-vuotias ja uskaltaisinpa melkein väittää, että ihan oikeasti todella harva lapsi on joutunut yhtä riitaista elämää kokemaan kuin minä läpi koko lapsuuden.

      Ihan ensimmäiset lapsuusmuistotkin liittyvät vanhempien taukoamattomaan ja ainaiseen riitelyyn. Muistan niin lukuisat ja lukuisat kerrat, jolloin olen herännyt riitelyyn, nukahtanut riitelyyn, yrittänyt ratkaista vanhempien riitoja, itkenyt vanhempien riitelyn takia jne. Voin lähettää täydestä sydämestä virtuaalisen halauksen teille joka ainoalle, joka on tätä samaa joutunut kestämään. Sitä ei minun mielestäni nimittäin yhden ainoan lapsen pitäisi joutua kokemaan.

      Minä yritin pitkään ratkaista tilanteen huutamalla väliin. Itkin ja raivosin, menin väliin ja kiljuin, etteivät vanhemmat voi riidellä meidän lasten kuullemme. Ettei sellainen ole reilua. Ajan myötä kuitenkin tajusin sen olevan hyödytöntä. Yksittäisen riidan se saattoi ratkaista hetkeksi siten, että isä lähti peräänsä kiroillen pois paikalta ja äiti jäi meidän lasten kanssa itkemään perään. Riidat jäivät kuitenkin kytemään ja hiertämään ja loppujen lopuksi väliin meneminen kriittisimmällä hetkellä kenties vain pahensi kokonaistilannetta.

      Kun jossain vaiheessa aloin ymmärtää tilannetta, jätin väliin menemisen sikseen. Sen sijaan yritin olla paikalla kun tilanne alkoi hiertämään. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, vanhempia voi pitää monin tavoin samanlaisina kuin he pitävät meitäkin. Joskus vanhempien kytevän riidan voi tukahduttaa yksinkertaisesti kääntämällä jomman kumman vanhemman huomion muualle. Siinä voi käyttää omaa mielikuvitustaan. Esimerkiksi joku oma huoli voi saada vanhemmat unohtamaan omat riitansa. Olennaisinta on kuitenkin saada jonkinlaista kapulaa rattaisiin ennenkuin vesi alkaa sen enempää myllyssä kiertämään.

      Samoin kannattaa myös itse olla tarkkana, ettei ala ainakaan tahalteen sellaisia asioita vatvomaan, jolla tietää asettelevansa vanhemmat vastakkain. Meillä ainakin ennen todella monet vanhempien riidat liittyivät nimenomaa kasvatuksellisiin asioihin, jolloin itse riitojen alkamista on mahdollista jollain tapaa säädellä yrittämällä sopeutua ja löytää jonkinlaisia kompromisseja.

      Aina riitaa ei ehdi ennaltaehkäistä. Olen nyt todennut, että siinä tapauksessa sitä ei kannata lapsen alkaa setviä. Vanhemmat riitelevät aikansa omalla painollaan ja se kaikkein äänekkäin vaihe ratkeaa joka tapauksessa jotenkin jossain vaiheessa. Riidan ajaksi kannattaa hankkiutua pois jaloista ja ainakin välttää joutumasta kummankaan vanhemman puolelle riitaan mukaan. Riidan jälkeen voi kärsivämmän osapuolen tunteita yrittää parantaa ihan vain yhdessäolemalla. Ihan samanlailla vanhemmatkin jäävät murheita murehtimaan kuin me nuoretkin.

      Oma tapani on houkutella omien mahdollisuuksieni mukaan äiti vaikka katsomaan leffaa olohuoneessa kanssani. Jossain vaiheessa, tilanteen lauhduttua aikansa, saatan alkaa jutustella isälle niitä näitä siinä samassa ja pikkuhiljaa isä siirtyy siihen sohvalle kanssani jutustelemaan. Sopivan hetken saatan ottaa riidan puheeksi ja yrittää vähän sovitella tilannetta tai liueta mahdollisesti itse paikalta jättäen riitelijät oman onnensa nojaan sovinnon suhteen.

      En sano, että tämä toimii kaikissa perheissä. Siihen tarvitaan tietynlaiset - helposti vietävissä olevat :D - vanhemmat ja tietenkin tietynlaiset suhteet vanhempiin. Näin minä olen pystynyt joitakin riitoja ennaltaehkäisemään ja varsinkin parantamaan sitä kylmää tunnelmaa, joka riitojen jäljiltä jää. Eihän sen tietenkään lasten homma pitäisi olla, mutta kyllä minä mielelläni teen jonkinlaisen panostuksen rauhallisemman kotielämän puolesta. Kyllä nuo kuitenkin kaiken riidan takana toisiaan rakastavat, kunhan vain ymmärtäisivät sen itsekin :D

      Ja ehdottoman paljon voimia ja jaksamista jokaiselle teille riitaisan perhe-elämän kokeneelle!! TEIDÄN EI TARVITSE SIETÄÄ SITÄ! Itse olen jaksanut sen takia, että perheemme on aivan täydellinen hyvinä hetkinään, mutta jos vanhempien riitely menee yli teidän jaksamisenne, kertokaa siitä jollekulle aikuiselle. Jos sosiaaliviranomainen tuntuu liian vaikealta, kertokaa vaikka jollekin läheiselle aikuiselle. Kyllä teitä autetaan :-) Kenenkään ei pidä omassa kotonaan jaksaa kuunnella omien vanhempien riitaa.

    • ei kivaa

      Joo mulla ei kans pää kestä ollenkaan porukoitten riitelyn takia. Aina on sama kaava - ukko ottaa liikaa kaljaa ja alkaa huutaa ja vittuilla äidille. Syy on aina sama, se luulee että meidän mutsilla on vitusti muita miehiä. Sinänsä vitun typerä syy, koska mutsi ei juuri muualla käy ku töissä ja kaupassa, missä välissä se ehtis paneskella muitten miesten kanssa?

      Monesti on tullu kuunneltua niitten tappelua ja mutsin itkua omassa huoneessa stereot täysillä. Se tuntuu pahalta, ja viime viikolla sain paniikkikohtauksen siksi koska MUN KAVERIT RIITELI. ??? Seuraavana päivänä sain paniikkikohtauksen, kun porukat riiteli. Nyt mua pelottaa saatanasti seuraava riitelykerta, koska oon varma että saan uuden kohtauksen silloin. Porukoille en jaksanu ees mainita asiasta.

      Vietän mahollisimman paljon aikaa pois kotoa, ja toissapäivänä vältinkin taas uuden itkunsekaisen riidan. Tuntuu ihan älyttömän pahalta mutsin puolesta ja pahemmalta nuorempien sisarusten puolesta, jotka itkee siellä riidan keskellä. Mä en tiedä mitä vittua teen jos en pääse opiskelemaan syksyllä. Tänne en todellakaan halua jäädä, mutta jos lähden ni mutsi jää tänne sit sisarusteni kanssa....

      En tiiä mikä idea tässäki avautumisessa oli, piti vaan purkaa tätä jonnekki. Kamalaa ku tuntuu että tommonen riitely on hiton yleistä, en haluuu et kukaan joutuis kokemaan sellasta :( Pelottaa, että jos MINÄ, muija 19v saan paniikkikohtauksia, ni mitä mun pikkusisaruksest sit tuntee päänsä sisässä?

    • Surullinen 95

      Mua rasittaa, kun isä aina joskus vetää viinaa ja tulee siteen mussuttamaan jotain schaissea äidille.
      Suunnitellaan äidin kanssa poismuuttoa, talokin on jo ja vähän tavaroita siellä. Isä tietää, että äiti on ostanut asunnon, muttei sitä että mie tiedän siitä. Isoveljelle kerrotaan kunhan koulu loppuu.
      Nyt isä on taas kännissä äänistä päätellen ja toivon, että se ei tulisi tänne selittämään mitään.

      Olisi helpompaa, jos äiti olisi häipynyt minun ja veljeni kanssa jo vuosia sitten.

    • jokujoku..asd

      sama juttu täällä. vanhemmat riitelee aika usein, sitten lapsien pitää olla siinä vahtimassa ja yrittämässä ratkaista riitaa. :(

    • 14v poju

      Kännyköitä on mennyt rikki! Voi vittu kun vituttaa! Tuntuu ettei tulevaisuutta ole!

    • 12 v

      Munkin äiti haukkuu iskää ja iskä alistuu sille !! sit iskä valittaa meille (mulle ja mun siskolle) kuinka äiti aina unohtaa ostaa kaikkee ja kuinka se raivoo sille koko ajan...

    • edp

      kylläpä on nykyajan vanhemmat hirveitä! ei voi muuta sanoa .meillä ei huudeta,ei viinanjuontia joka kk,ei pakoteta lapsia harkkoihin,eikä lapsia läpsitä.sensijaan meillä on aikaa tehdä yhdessä,vaikka vaan ollaan rennosti.
      jutellaan jokapvä kuulumiset,tehdään yhdessä,mukuloiden mielipiteitä kuunnellaan,pidetään rajat aikuisten ja lasten asioissa,kerrotaan tunteitakin.

      oma lapsuus meni per...ja siksi kai osaan haluta parempaa lapsilleni.pumpuliin en myöskään heitä upota.

      joidenkin aikuisten elämänmalli on sellainen,että lapsella ei niin väliä kunhan itse aikuisena saan tehdä mitä lystään.lapset tuntuvat jo 8-vuotiainakin olevan pieniä aikuisia.pukeutuminen,ei leikitä vaan hääritään keskittymättä olennaiseen.missä vika?
      kertokaa nuoret toisille aikuisille(sosiaalihuolto,terveyskeskus,terkkari) oikeassa elämässä näitä huolianne.he voinevat jotain tehdä.
      aika hurjalta vaikuttaa tulevien aikuisten elämä nykyään.

    • en jaksa

      Minustakin tuntuu, että vanhemmat eroaa nykyään paljon herkemmin, kuin ennen. (Olen siis vasta 15, mutta vanhempani ja mummoni ovat kertoneet kaikenlaista omasta lapsuudestaan). Omat vanhempani ovat olleet yläaste -ajalta asti yhdessä ja tietäähän sen, että ne ottaa yhteen todella useestikin, kun ovat niin pitkään toisensa tunteneet. Nyt tosin tuntuu, kun myö lapsetkin (meitä on 3) ollaan kasvettu isommiksi, niin vanhemmat riitelee yhä enemmän. En pääse minnekkään pois ja oon joutunu kuuntelee tota väittelyy niin monesti, että janoan jo muuttamista pois, heti, kun täytän 18. Pelkään osittain, et ne eroaa, sit on kaikki muutot ja elämä muuttuu täysin. Joutuu asuu kahessa paikkaa ja en tiedä mitä käy siskoni ja minun hevoselle (en usko, et porukoilla on varaa maksaa sitä, jos kummallakin on omat talot). Yleensä riidanaiheena on kotityöt. Äiti kun tulee kotiin, se rupeaa väsyneenä raivoamaan, et miks ei isä voi siivota ja tehdä kotitöitä. Isä käy pitkää työpäivää, parhaimmillaan 21 tuntia päivässä ja on yleensä todella väsynyt. Se tekee kuitenkin kaikki pihatyöt ja imuroinnit ym. Sen jälkeen ne alkaa riitelemään koulutuksesta ja palkasta, ja ne vois jatkaa sitä väittelyä vaikka muurahaisiin asti. Luulen, et ne ois jo muuttanu pois, ellei meitä ois. Yleensä pikkusisarukseni menevät väliin, jolloin tulee kauhea huuto koko taloon; kaks pikkukersaa rääkyy, kun vanhemmat huutaa toisilleen, voisin todellakin olla jossain muualla! Tuntuu, että tää lapsuus menee niitten sietämiseen, joskus ne väittelee _keskellä yötä_ kello kahdelta -.- Uskon, että poden jo masennusta, makaan sängyllä kaikki päivät ja dataan, eikä koulukaan kiinnosta pätkääkään, en jaksa lukea kokeisiin, enkä tehdä läksyjä, teen ne kaikki joko kello 11 yöllä tai viideltä aamulla.

      Itse, jos menen joskus naimisiin, LUPAAN, etten ikinä riitele, ainakaan lasten kuullen. Vanhemmat ei varmaan tajua miltä se tuntuu, sillä heidän vanhemmat eivät juuri riidelleet. Ei ne myöskään kuuntele, mitä niille sanotaan, ne vaa rupee huutaa ja valittaa toisesta, en siksi juuri puhu mistään ongelmistani heille ja olen melko patoutunut.

    • 11.v

      Olen siis vasta 11.v meitä kaikkia kirjottajia pitää auttaa! Minun isä ei onneksi ole sortutnut vielä lyömiseen! Onneksi! Mutta multa ähtee kohta hermo niitten kaa!

    • lukio-93

      Itellä ollu vähä samaa ongelmaa, ja ainakin minun mielestäni isä on useimmin syyllinen.. tosi vainoharhainen ja se raivostuu hirveesti jos äiti ei jaksa enää "keskustella" sen kans. joskus oon sanonu etten voi nukkuu ku joudun kuulee sitä ja isä suuttu... :P lisäks se aina kaivelee jotai vanhoja asioita ja mun mielestä sen "keskustelu" on henkistä väkivaltaa.

      tavallaan säälin isääni, ku se on kertonu että sitä kiusattii lapsena :(´

      jos joskus saan tyttöystävän ni en koskaa, en koskaan haluu alkaa syyttelee ja raivoamaan.

    • Sosiaalityön opiskel

      Hei!

      Opiskelen Jyväskylän yliopistossa sosiaalityötä, ja teen kandidaattitutkielmaa otsikolla: Lasten kokemuksia vanhempiensa välisestä väkivallasta. Tutkielmani aineiston kokoan internetistä löytyvistä, aihetta käsittelevistä teksteistä. Hyödynnän myös tälle palstalle lähetettyjä kirjoituksia. Tekstien kirjoittajat pysyvät tutkielmassani täysin anonyymeinä eikä kirjoitukset esiinny tutkielmassani sellaisinaan. Mikäli toivot, ettei palstalle lähettämääsi tekstiä käytetä tutkielmassani, pyydän sinua ottamaan minuun yhteyttä sähköpostitse, osoitteeseen [email protected].

    • neiti98...

      mun äiti ja isä eros ku olin 9. ne riiteli ihan kamalasti ja iskä heitteli tavaroita josta yks osu mun päähän ja särky (lasilautanen). mulle laitettiin sit otsaan 15 tikkii ja kamala arpi siihen kyllä jäi mut onneks on tarpeeks ylhäällä nii ei näy otsahiuksien alta. en oo sen takia iskän kanssa ollu hirveemmin tekemisissä enää paitsi raha asioissa ku tarviin kaupungille rahaa aina, en oo iskän kanssa myöskään tekemisissä sen takii ku se on juoppo.

    • Samat kokemukset, katoin äitin ja iskän riitelyjä ihan vauvasta siihen asti ku olin 6luokalla, sillon ne eros. Oli tosi raskasta kattoo vierestä, vaikka ne ei muutakun 'vaan' huutanu toisilleen. Olin paljon kavereilla ja sillonku olin kotona olin sulkeutunu omaan huoneeseeni.
      Ymmärrän ja voin vaan kuvitella miten pahalta susta tuntuu... Koita jaksaa, kyllä ne susta välittää, vaikka ei ehdi sitä näyttää (: Eikä tilanne varmasti oo niillekkään helppo! Koita jaksaa ja tsemppiä, käy koulu hyvin ja pidä kaverisuhteista huolta! Mee jutteleen vaikka kuraattorille tai kouluterveydenhoitajalle jos tuntuu, että tarviit luotettavan aikuisen kelle voi jutella tilanteesta. Ne ymmärtää varmasti ja kuuntelee

    • ahgt

      äiti ja isi riitelee kokoajan, nytkin. Miten ne vois lopettaa sen riitelyn? onko ideoita?

    • vittuuntunu.

      mul on sama! ja oon kans 14v. ja tälläkii hetkellä äiti ja iskä riitelee enkä mäkää jaksa enää!

    • XXX

      Aika myöhään tää viesti tulee,mut...En oo ikinä kertonu kellekkää mun vanhempien riitelystä.Ne riitelee harvoin,mut sit ku ne riitelee,se on sitten kova riitelyy se...Oon tosi pahoillani kaikkien puolesta jotka joutuu kokee tän...Myönnän,että en tiedä miltä tuntuu kun kotona joka päivä riidellään,mut tiedän et sen kuunteleminen tuntuu HIRVEÄLTÄ... Ja joka kerta ku mun vanhemmat riitelee kävelen suoraan kylppäriin ja itken siel hiljaa semmoset 15 minuuttii...Tuntuu oudolta kertoo tää juttu,mut toivon et tää auttaa...Ja mie oon vielä niin tyhmä ,että luulen kaiken kääntyvän hyväks jonain päivänä...toivon totisesti että olen oikeassa.

    • surullinen100%

      Sama juttu!Mä oon sanonu niil,et olkaa ny hiljaa,mut ne vaa jatkaa!Äiti on kysyny mult jo kaksi kertaa,et kumman kans haluun asua!En mä sitä voi tietää!Oon 11v.
      Mä en kestäis enää.Ne vaa koko ajan huutaa,sit sopii ja taas se alkaa!
      Auttakaa joku!

      • XXX

        voi kun voisin auttaa...Auttasin oikeesti jos voisin.Ite oon 12-vuotias.


      • auttakaa♥

        sama täällä oon 11v ja vanhemmat riitelee en haluu et vanhemmat eroaa rakastan heitã♥ rukoillen etteiväthe eroaisi auttakaa meitä kaikkia


    • XXX

      ne riitelee taas...ja surullinen100% mä niin tiiän miltä se tuntuu...Siis mul o nytkin
      aivan hirvee olo,mut en mä voi jutella kenenkään kaa.Siis,mua OTTAA niin päähän!

    • todella kyllästynyt!

      Siis se on aivan kauheeta kuunnella kun äiti valittaa kaikesta (esim. iskän "muista" naisista joita sillä ei todellakaan edes ole) ja sit ku iskä on saanu siihen aiheeseen jotain sanottua ni sit äiti keksii jonkun muun aiheen ja sitä ei oikeesti jaksa kuunnella ja iskälläki menee aina hermot! En tiiä onko ne eronnu , mut äiti varmaa luulee et ei ja iskä taas et on.. Mulla on pikkusisko ja pikkuveli ja mä oon 15 ja mua harmittaa niittenki puolesta ku nekin joutuu aina kuuuntelemaan sitä...... Äiti on sillon tosi läheinen mulle ja mukava sillon kun se ei oo missään tekemisissä iskän kanssa mutta kun se aina keksii jotain aihetta mistä valittaa ja oon jo todella kyllästyny siihen. Oon sanonu siitä monesti niille ja äiti aina sanoo vaan että joo anteeks en tee enää noin, mutta silti se ei oo lopettanu sitä vieläkään.
      Enkä muutenkaan jaksa kattoa sitä kun äiti on ensin ollu iskän kanssa jonkun tunnin puhelimessa ja sit se vaan itkee mutta se ei koskaan tajua et se aiheuttaa ite itelleen ja muille sen pahan olon, vaikka ollaan yritetty jankuttaa sille että se ite on se joka valittaa, mut sit se vaan sanoo siihen et joo syyttäkää vaan mua, kaikki on mun vika ja sit se rupee vaa vituttaa kaikkia vielä enemmän.
      Oon muuttamassa nyt kesällä äitin kanssa kahestaan pois, koska meen lukioon toisellle paikkakunnalle ja toivon ettei se ainainen valitus ja vittuilu jatku enää koska mulla menee muuten hermot oikeesti.

    • Olen itse vasta 12v ja vanhempani riitelevät koko ajan äiti käskee meidän lähteä isän kanssa pois kotoa ja tälläkin hetkellä ne riitelee. Äiti sanoo aina että syy riitelyyn on joko minä tai isä vaikka se on itse äiti. Ja tällähetkellä ne ovat eroamassa eikä minulle ole kerrottu mitään että ne eroavat 20 päivä ja minulle ei ole kerrottu mitään kuulen vain ko ne hokevat sitä '' onneks 20 päivä me eroamme'' ja täytän itse 26.päivä 13vuotta. kertokaa mitä neuoksi?

      • Ja viellä siihen äiti saattaa hakata isää ja kerran se on raapassut isää silmä kulmasta että tuli verta. Seuravvan kerranko kuulen että se meinaa lyödä niin mene väliin ja sanon että jos lyöt isää lyöt myös minua.


    • harmittaahan tuo

      Kannattaa vaan lähteä tyynesti ulos pienelle lenkille =)

    • ;(((

      Lähtisinkin jos vain voisin :(

      • Anonyymi

        Harmi
        D:


    • :(

      Mää en jaksa enää!!! joka kerta ku iskälle tulee tili, niin se on varmaa että se lähtee baariin ryyppäämään. sitten yöllä se tulee aina huutamaan kotiin ja valittaa äitille joka ikisestä asiasta. minä itse nukun korvatulpat päässä, mutta ei nekään enään auta. aamulla sitten äiti haastaa riitaa iskälle joka ikisestä asiasta ja siitä seuraa hirveää huutoa molempien suusta. monesti olen toivonut että he eroavat niin ei tarvisi enään kestää hedän riitojaan! kuulin kerran kun äiti puhui siskoni kanssa(joka ei asu enään kotona) että hän voisi muuten erota iskästä, mutta sitten meidän pitäisi muuttaa tästä nykyisestä talosta pois sillä ei olisi enään varaa pitää tätä taloa. isäni on sairaseläkkeellä joten hän ei käy töissä, äidilläkään ei ole kovin hyvä palkka.
      olen harrastanut melkein koko elämäni ajan (olen kohta 16) yhtä urheilulajia, josta todella pidin ja siellä olin aina iloinen. mutta kerran äiti huusi minulle vahingossa että meillä ei ole varaa enään kustantaa kyseistä lajia! hänen ei ollut tarkoitus sanoa sitä minulle, mutta päätin kuitenkin lopettaa harrastuksen. Parhaat kaverini olivat joukkueessa, ja tuntuu että olen jäänyt kaveriporukastamme ulkopuolelle.
      Olen yrittänyt monesti puhua tästä asiasta kavereilleni, mutten ole pystynyt, vaan olen aina esittänyt parempaa mitä oikeasti olen.
      En jaksa tätä ainaista riitelyä enään!!

    • _KYLLÄSTYNYT_

      Meillä on sillei, että vanhemmat riitelee melkein joka asiasta, jopa aivan tyhmästä jutusta esim. jos meiän koko perhe ei oo samaan aikaan syömässä ruokapöydän ääressä, n iin aina jompikumpi rupee valittaan asiasta ja jos isä vaikka sanoo äidille että lopettaa tuon ainaisen valituksen nii siitä vasta sota sntyy ja toinen lähtee ovet paukkuen jonnekkin ja tulee vasta illalla takaisin. On tosi ärsyttävää kuunnella niitten huutamista toisilleen, kun itellekin tulee paha mieli sellasesta. En vaan ymmärrä miks ne ei voi erota kun niillä kerran on niin helvetin vaikeeta!
      Olen monesti koittanut lopettaa heidän riitansa sanomalla jotain heidän riitelynsä aikana, mutta ei jos näin käy he molemmat hyökkäävät minua vastaan. Ei oo reilua tällanen.
      Ite ne kuitenki sanoo että pitää käyttäytyy nätisti ja jättää turha huutaminen pois, mutta katsoisivat peiliin! Vanhemmiltammehan me ne kaikki jutut suunnilleen opimme................ Ei oo helppoo..!!

    • petruska1990

      mua harmittaa ku vanhemmat koko ajan riitelee ja mä oon vasta 10-vuotias!!!

      • Harkitsen sitä...

        Oon 12v ja isä ja äitipuoli riitelee,just äskenkin ne riiteli ja myös äitipuoli joka on filippiineilt haukkuu mua mä en jaksa enää,


    • 11.v

      Joo ihan sama juttu vanhemmat räyhää toisilleen niin pienistä asioista(Esim...) Jos
      ei auteta aukaisemaan telkkaria=(

    • i'm fucking sad ): !

      Voivoivoi ...... Ku lukee näitä kommentteja nii tulee todellaki paha olo, meillä sama juttu. Kauhee riita alkaa esim siitä, et kaukosäädin on hukas ja sitte etin sitä, ja sittte isäpuoli rupee äitille et katony kuinka tyhmältä näyttää ku pyörii vaa ja ettii kaukosäädintä. Se niinku yrittää omistaa koko talon varmaan ja yritti nii et en ois ettiny koko kaukosäädintä. No, sitte siitäki nous kauhee riita, nii mä lähin pihalle toppi ja legginssit päällä. Tahallaan jäädytin itteni koska mä en oikeesti olis jaksanu enää tota .. Halusin vaa päästä tonne ylös rauhallisempaan paikkaan. Mut ei, ei tietenkää. (silloin oli talvi, jotai 20 astetta pakkasta) Noo sitte VAAN äiti tuli ettimään mua, MIETTIKÄÄ !!!!!! vaan äiti ja isäpuoli ja tyytyväisenä kattoon teeveetä ja olis vissii vaa halunnu et kuolen. No, mikäs siinä sitte. Ja vituttaa seki ku isoveli on jo nuorisokodis koulun takia, ja sieltä mä oon toki löytäny sen elämäni rakkauden. Kolme vuotta vanhempi, ja en uskalla ottaa yhteyttä ): ! Kenellekään en oo tästä kertonu ja se on saanu mut rupeemaan polttelemaan. Ja juomaan. Toivon nii paljon et pääsisin tästä riitahelvetistä sinne nuorisokotiin. Joo tää aihe ny vähä muuttu täs mut oli pakko avautuu jonneki. Kiitos jos jaksoitte lukea!

      T. 12 vuotias tyttö VASTA -.-

    • elämä on

      Meillä on aikas sama juttu..
      Oon pikkutytöstä lähtien kuvitellu, et "mun vanhemmat on aina onnellisina yhdes.. jne.." Mut mihin ollaan tultu ?! Äiti on aika surullinen (en tiedä miks, koska ne on kuumella AIKUISTEN ASIOITA!), ja iskä on nii hermoheikko, et ku siltä vaik kysyy mikä on, nii se tiuskasee et "ei mikään!!" ...Se tuntuu tosi kurjalta... mut on meillä onnellisiaki hetkiää!! (: Esim ulkomaanmatkat (:!!

    • tähti05

      mun vanhemmat riitelee koko ajan,enkä jaksa kuunnella sitä,äiti on joka päivä vaan jossain ja se ei hoida ikinä lapsii ku meillä on 10-vuotias ja 3-vuotias lapsi ja iskä huutaa aina vaan äitille,rupeen itkee ku iskä lähtee aina pois kotoo!! mitä mä voin tehä?? AUTTAKAA! PLIIS PLIIS PLIIS!!!!!!!!!!!!!

    • Onnekas44

      Mun vanhemmat ei riitele, ENÄÄN. Iskä ostaa aina äidille ruusuja, ja aina ne halailee jne, mut joskus ne riiteli niin paljon et juoksin ulos ilman kenkiä (oli talvi) ja hyppäsin lumihankeen ja yritin paleltua sinne. Se oli niin kamalaa!! Mut zemppiä kaikille!

      • elämä on

        Ei munkaan vanhemmat riitele enää (:
        Mut kiitos zemppaamisesta : D


    • 12v

      Mulla on melkein sama ongelma kun mä sanon isälle et äiti kohteli mua huonosti ja iskä sano se on vaan kyllästyny sun tottelemattomuuteen kyl mä tottelenki niitä. Äiti huus mulle kerran että häivy täst talost hetkeks ja se tapahtu klo 12 ammulla niin mä oli metsässä omassa puumajassa ihan yksin ja otin tavaroita mukaan ja syömistä kanssa nii itkin melkein koko ajan että miks ne ei voi lopettaa riitelyy ja mun haukkumista. EN TAJUU

    • aikuismainen

      heti ku vittu täytän kuustoista ni lähen vetää täältä kämpästä omaa saatana jaksa enää noita.ei ne ny pahasti tappele,mut ei ne nuku esim. samassa sängyssä tms.

      välil ku ne alkaa huutaa ni tekis mieli alkaa polttaa jotai vahvempaa ku rööki ja vetää naama täytee kaljaa ja viinaa.joskus oon jopa harkinnu uhata keittiöveitsellä jos tappelu ei lopu.

      meillä,joka tavallaan sen alottaa on isä,ku alkaa ragee heti jos joku ei ymmärrä tai jos ei ehitä jossai vitun puoles sekunnis lähtee vaik jonnekkii.

      en haluis syyllistää ketää,mut välil on sellai olo,et olis kiva asuu omas kämpässä yksin,kattoo siellä hiljaisuudessa telkkaa ja kutsuu kavereita.olis ehkä joku pien työpaikka ja muuta sellasta,mut oon vasta 13 :((

      onneks on koulu,sinne noi kusipäät ei ainakaa tuu tappelee >:o

    • vituttaa!

      mul on ihan sama juttu! vois vaikka kuolla!!

      • minäpäminäkärsijä

        Siis ihan oikeesti oli joo tosi ihana juhannus ku äiti ja iskä veti tuttavaperheellä kännit ja sit ku iskä ei yleensä juo nii nyt ku se oli juonu vähä enemmä nii äiti rupes valittaa... Eniten kuitenki harmittaa se ettei äiti taida tajuta et kaikki riidat ei välttämättä joudu iskäst tai meist lapsist... Se ei vaa tajuu et elämäs on ylä ja alalmäkiä ja et ain ei mee putkee... Ne on jo monta kertaa meinannu erota mut en kyl haluis sitä.. Sillonku ne ei riiele nii ne on ihanii mut sitku riita alkaa ni ne ei välitä kenestäkää paskaakaa..... Haluisin elää tavallisessa perheessä missä ei lasten tarvi leikkiä suhdeterapeuttia joka korjaa ja ratkoo kaikki riidat... Mut ei voi mitää ku ei uskalla jättää vanhempia kahestaan riitelee... Tulee kuitenki jotai käsikähmää :'( en ymmärrä mihin tää maailma on menossa muttä toivottavasti me kaikki nuoret jotka joutuu tällasta lapsuudessa kokemaan osataan sitte tulevaisuudessa arvostaa omien lasten ja puolison mielipidettä........ : )


    • Vittu ku kuolisin

      mu vanhemmat ei riitele paljoo mut harmittaa iha hitosti monta kertaa meinannu erota
      ja oikeestaa mä toivon ettei ne eroais. Muistan ku muutettii meijän nykyseen taloo ja mä muutin alakertaa ja porukat yläkertaa. sit ku muutin yläkertaa ja porukat alakertaa
      mä muistan ku ne viritti kaikki hienot kaapeli teeveet ja kaikki ja maalas sen yhes ja tilas hieno parisängy ja kaikki. sit noin vuos sen jälkee... iskä nukkuu sohval ja kattoo pornoo. ja äiti nukkuu niitte parisängys koiran kans ja kattoo telkkaa. kerran tulin kysyneeks iskält et "kui sä et nuku äidin kaa?" nii iskä vaa sanos et ne ei tuu enää toimee. ei vittu se harmitti. lähi saman tie mu huoneesee yläkertaa ja itkeen.
      monesti oon kehunu koulus ki et oon protestantti mut kuiteski mä joskus itken ja rukoilen jumalaa ja pyydän anteeks ja kaikkee. voi vittu ku mä en osaa kertoo mun mielipidettä. monesti tulee yksin sanottuu et elämä on perseestä.
      mä oon yrittän upottaa mun surun harrastuksiin, kavereihin ja peleihin. mut kuiteski jossai vaihees aina tulee semmone olo ku ei vittu ku kuolis pois.
      sen mä oon päättäny et jos joudun naimisiin joskus ja sit akka rupee riitelee nii ajattelen mun lapsii vai akal ois naama niinku petolinnun perse.
      toivottavasti muut ovat miettineet samaa.

      • entiiä auttakaa

        Mulla kans et ukko vetää kaljaa aina ku on lomal ja sit onkii semmone huuto pääl ettei huhhuh.. sille ei vaa sovi alkoholi mut se ei ite vaa tajuu-.- ei vaa pysty olemaa kotona millää ja yleensä se viel alkaa sillee et ite on nukkumas ja kuulee kaiken ja tekis mieli vaa juossa ulos.. sit ku on viel oikeet vanhemmat eronnu eli asun isän luona mut sit on 2 siskopuolta ( toine muuttanu omaa kotii ) toinee asuu viel tääl ja 1 velipuoli ( 8-9v )... täs kärsii kaikki ketkä tääl on!!!! kerra ukko myös löi äitipuolta................. sillo meinasin mennä sanoo et kui vitun säälittävä hintti oot mut sit pelkäsin et lyö miutaki joten jätin välii...


    • sad day...

      hmmhmm :/ yllätyin kun huomasin että on näin monta, joiden vanhemmat riitelee:o
      voisko joku kertoo voinko mä itse tehdä mitään? kertoo vaikka kuraattorille tai jollekkin että vanhemmat riitelee jatkuvasti ja sanoo vaikka että en voi opiskella kotona ja en viihdy ja on turvaton olo??? vai mitä mä sille voin tehdä...
      niin, isä luuli/luulee että äidillä on joku toinen mies jne. ja vittuilee äidille tms. tyyliin; jos äiti on ostanu jotain ruokaa niin isä vaan sanoo että "vedä vaan persieesees ne ruuat" tai jotain tyyliin tollasta, ja kun äiti ei jaksa olla kotona kun isä vaan riitelee ja valittaa jne. niin kun äiti on jonkun kaverin luona tai jossain isä luulee että äiti on jonkun miehen luona... isä juo illalla aina olutta ja sille ei voi puhuu mitään kun se on juonut....

      isä kuuntelee ja välittää musta tosi paljon, en ole kehdannut keskustella tai sanoa isälle mitään asiasta että minua häiritsee tai jotain tyyliin "sä karkotat vaan tolla juomisellas mut ja äidin luotas! ja äidille ja mulle tulee tosi paha olla.." jne... en viihdy kotona paljoo ja isä varmaan luulee että se johtuu että olen kasvamassa "aikuiseksi" tai jotain murrosiän juttuja JA VITUt sanon minä:D

      (tyttö kohta 14v)

    • I<3Ronnie

      Sama mulla... mul on vaan isäpuoli ja alkoholi

    • V*ttumainen isä

      Mun ongelma on isä. Riidan-aihe äidin ja muunkin perheen kanssa on yleesä työnteko. Se väittää olevansa tehny taas kerran kaiken. Ja pah. Suuttu kerran kun kukaan ei keittänyt hänelle kahvia.. Eniten ahaa oloa mulle tuottaa se jos äiti on surullinen. Varmasn siks ku äiti on niin tärkeä mulle. Jsokus iskä on tosi mukava, mut sitten se taas menee yli. Äiti on aina se kuka kuskaa harrastuksiin yms. Mulla van hemee yksinkertasesti hermot toho iskää ja sen käyttäytymiseen. Toisaalta toivon et ne eroais nii ois helpompaa, mut toisaalta en koska ajoittain meillä on onnellinen perhe. Jos jollain on samankaltainen ongelma osin kiitollinen jos vastaisit :)

    • sejokaymmärtää

      Mul on ihan sama kokemus tosta vanhempien riitelystä iskä on nyt ollu 2 viikko joka päivä kännissä ja mun vanhemmille tuli kerran semmonen riita et sossu ja poliisit oli meillä käymäs....jos mun äiti ja iskä riitelee viel kerranki sillee et poliisit joutuu tulla paikalle niin joudun lastenkotiin...

      Kerran mun iskä oli ihan kännissä ja ne riiteli sitte äiti tuli mun huoneeseen ja käski mennä piiloon (huom.olin silloin8v) niin ne vaan räyhäs ja sitte iskä heitti lasin suoraan mun naaman vieree....

      Oon nyt 11v ja täytän tällä viikolla 12 ja oon joutunu kestää tätä mun koko pienen elämän.Mun isoveli joka on 17 on myös joutunu kestää sitä sen koko elämän.....

      Mulla on tämmöne kokemus et ymmärrän sua ja se tuntuu kamalalta mut mä en ainakaan kuole tai tee mitää itsarii koska mulla on myös tärkeitä ihmisiä joille olisin ilkee ja itsekäs jos tekisin itsarin vaan itteni vuoks...

    • Julsku.T

      Sama täällä ! Mun iskä raivoo mullekki ! Koko aja ! Että ite kyl täs syytä etin ! Niin en tidä!

    • Myö

      Meillä äiti on aina se joka haastaa riitaa, aivan typeristäkin asioista. Isä ei ikinä ole se joka aloittaa ja vaikka koitan kuinka pysyä puolueettomana, niin on se kyllä aivan mahdotonta ymmärtää äidin motiiveja. Monet sadat tuhannet kerrat olen kuunnellut, kuinka äitini haukkuu ja valittaa isästäni MINULLE. Stna lapselle! Pahinta on kuitenkin se, että isä ei koskaan sano pahaa sanaa äidistäni. Ei milloinkaan ainakaan meille ole sanonut. Kerrankin oli paha riita päällä ja kuulin äitini väittävän isäni kääntäneen meidät kakarat itseään vastaan. Ja just juu, kyllä taitaa rouva ihan itse omaa hautaansa kaivaa...

      Ihan skideinä osattiin jo ennakoida about joka toinen lauantai saapuva myrskypilvi ja koitettiin sitten esim. nukkua sen yli (riita alkoi n. 11 maissa päivällä) tai salakavalasti lähteä juuri silloin lenkille tai mitä parasta, lähteä evakkoon kaverille tai tuoda kaveri meille! Äitini ei IKINÄ aloittanut riitaa kenenkään kanssa kun oli ulkopuolisia läsnä. Katos kun kyllä se on se julkisivu se tärkein, ei niillä omien lasten mielipiteillä niin väliä.

      Itse olen jo 17-vuotias ja kohta puoliin voisin omasta kämpästä haaveilla. Ongelma on vaan se, että minulla on myös jonkin sortin sosiaalisten tilanteiden pelko, joten eniten pelottaa, etten pysty taikka kykene elämään omillani. Toisaalta kotiin jääminen vain todennäköisesti pahentaisi kaikkea joten onneksi pääsen täältä pois :D

      Haleja kaikille!

    • sad...

      Moiijj...

      Juu mulki on toi et äiti ragee ja iskä vaa yrittää puhuu asiat selväks.
      Mikää ei oo enää hauskaa kosk ne vaa riitelee. Hellvetti päivää enne jouluu! Jos ne huome huutaa ni meen viettää joulun jonnekki vitttuun... -_-

    • Tiina Tonttu

      Hei kaikki te lapset ja nuoret, jotka kärsitte vanhempienne riitelystä.

      Tärkein asia on muistaa, että vanhempienne riitely ei johdu teistä, vaan vanhemmista itsestään.

      On kiistaton tosiasia, että he ovat tehneet aivan itse valintansa elämänkumppanistaan, lastensa lukumäärästä ja ylipäätään perheen perustamisesta. Se, että vanhempanne eivät tule toimeen keskenään, eivätkä osaa sopia keskinäisiä riitojaan, ei johdu teistä. Usein kuulee sanottavan, että lasten takia vanhempien pitää olla yhdessä. Totuus on kuitenkin se, että nimenomaan lasten takia joidenkin vanhempien pitäisi ymmärtää erota.

      Toiseksi tärkeintä on hakea apua. Kaikkein parasta olisi, jos voisit puhua asiasta jollekin perheen ulkopuoliselle aikuiselle. Se perheen ulkopuolinen aikuinen voi olla terveydenhoitaja, koulukuraattori, sosiaalityöntekijä, oma opettaja tai harrastustoiminnan vetäjä. Pahinta on jäädä tilanteensa kanssa yksin. Jos tilanne on edennyt vanhempien taholta niin pahaksi, että lapsella on jatkuvasti huono olo, asia ei enää korjaannu ilman ulkopuolista apua. Kannattaa muistaa, että vaikka aluksi tuntuisi häpeälliseltä mennä puhumaan asiasta ulkopuoliselle, vielä häpeällisempää on se, että vanhemmat tekevät toistensa ja lastensa elämästä maanpäällistä helvettiä.

      Jos olet kovin nuori, sinulla on vaara joutua sijaisperheeseen, jossa sama helvetti voi alkaa alusta. Yleensä kuitenkin sijaisperheet on valittu niin tarkkaan, että ainakaan huonommaksi tilanne tuskin menee. Ja jos uusi sijaisperhe tuntuukin pahemmalta, silloinkin voit tehdä uuden ilmoituksen sosiaalitoimistoon ja vaihtaa perhettä. Periaatteena on, ettei yhdenkään lapsen tai nuoren tarvitsisi kärsiä vanhempiensa tai sijaisvanhempiensa takia. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön.

      Jos olet jo 16-vuotias, käänny paikallisen sosiaalitoimiston puoleen. Paikkakuntasi sosiaalitoimiston yhteystiedot löytyvät internetistä hakusanoilla ”sosiaali paikkakunta (eli oman asuinkuntasi nimi)”. Jos kotiolosi ovat sietämättömät, sinulla on oikeus muuttaa toimeentulotuen turvin pois kotoa. Monessa tilanteessa se on nuoren kannalta paras ratkaisu – tällöin nuori saa itse vastuun omasta elämästään. Vastuun myötä tulevat myös velvollisuudet, mutta monesti velvollisuudetkin on helpompi kantaa, kun on tilivelvollinen vain itselleen.

      Kirjoitan tämän viestin, koska omat kotioloni olivat helvetilliset. Olen nyt jo liki 30-vuotias, mutta silti näen toistuvia painajaisia lapsuudestani, riitelystä ja väkivallasta. Nuorena olin yksi kouluni parhaista oppilaista, kova urheilija ja kaikin puolin lupaava nuoren aikuisen alku monessakin suhteessa. Jouduin kuitenkin menemään töihin ennen ylioppilaskirjoituksia, koska halusin niin kovasti muuttaa pois kotoa. Ennen ylioppilaskirjoituksia tein 12-tuntisia työpäiviä, kun kaverini olivat lukulomalla. En voinut keskittyä opiskeluun elämäni tärkeimmässä käännekohdassa ja niinpä ylioppilaskirjoitukseni epäonnistuivat surkeasti. Vasta jälkeenpäin minulle valkeni, että olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen, jos olisin ymmärtänyt hakea sitä.

      • Tiina Tonttu

        Ylioppilaskirjoitusten ja pääsykokeiden epäonnistumisen myötä minusta tuli epäonnistuja elämän jokaisella saralla. Kuvaan tulivat erilaiset päihteet, jatko-opiskelujen laiminlyönti, ristiriidat työelämässä, täydellinen kyvyttömyys puolustautua tilanteissa, joissa olisi pitänyt osata sanoa vastaan, väkivaltaiset seurustelukumppanit, lopulta opiskelujen keskeyttäminen, pätkätyökierre, terveyden pettäminen, jne. Jos elämäni oli helvettiä 15-vuotiaana, 25-vuotiaana se ei ollut enää edes elämää. Se oli sinnittelyä hengissä pysymiseksi päivästä toiseen. Jokainen päivä oli uusi mahdollisuus - tappaa itsensä.

        Vasta näin kymmenen vuotta myöhemmin olen pysähtynyt tarkastelemaan elämääni. Olen täysin yhteiskunnan ulkopuolella, eikä minusta ehkä koskaan ole enää normaaliin työelämään, tai elämään yleensäkään. Aiemmin luulin, että kaikki on vain ja ainoastaan minun syytäni. Nyt ymmärrän, että kotioloilla on ollut hyvinkin suuri merkitys siinä, millaiseksi elämäni muotoutui. Olen näin aikuisiällä hakenut apua useita kertoja mielenterveysongelmiin, mutta en ole sitä saanut. Ilmeisesti on katsottu, ettei minun suhteeni ole enää mitään tehtävissä. Toisin sanoen, hakeuduin avun piiriin 15 vuotta liian myöhään.

        Kolmanneksi tärkeintä riitelevien ja väkivaltaisten vanhempien kanssa kasvavalle lapselle ja nuorelle on ymmärtää se, että vaikka vanhemmat eivät hallitse elämäänsä, sinun ei tarvitse alistua siihen. Jos annat vanhempiesi määrätä elämäsi suunnan nuorena, et välttämättä koskaan opi ymmärtämään, että sinulla on oikeus omaan elämääsi. Tai sitten huomaat sen aivan liian myöhään, kuten minä.

        Sinä itse olet oman elämäsi herra, ei kukaan muu – eivät edes vanhempasi. Jokaisella ihmisellä on oikeus elää itsensä näköinen elämä - ainakin niin kauan, kun hän ei omalla toiminnallaan vahingoita muita. Jos et tiedosta tätä asiaa, saatat alitajuisesti ajautua elämään samanlaista elämää, kuin vanhempasi elävät.

        Vanhempasi saattavat ilkkua, että ”niin kauan kuin meidän ruokia syöt, niin meidän lauluja laulat”. Älä usko heitä, koska sinun ei todellakaan ole pakko elää heidän perhehelvetissään, jos et sitä halua. Jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia, tai ajatuksia vanhempiesi murhaamisesta, on tilanne ajautunut jo niin pitkälle, että sinun on päästävä pois kotoasi, oli mikä oli. Vaikka sitten yhteiskunnan rahoituksella eli sosiaalitoimistosta haettavalla toimeentulotuella. Muista, että sinulla on oikeus muuttaa alaikäisenä pois, jopa kokonaan omaan asuntoon, jos tilanne kotonasi on todella paha.

        Tämä kaikki tuli mieleeni näin joulun aikaan, koska joulut olivat kotonani pahinta aikaa vuodesta. Silloin sai aina pelätä, lähteekö joltain henki pyhien aikaan. Tavallaan sitä toivoikin. Olisi toinen vanhemmista kuollut ja toinen joutunut linnaan, niin olisi loppunut se helvetti. Mutta vasta näin vuosien päästä olen ymmärtänyt, että olisin voinut tehdä paljonkin oman elämäni parantamiseksi. Minun rohkeuteni ja ymmärrykseni ei riittänyt hakea ulkopuolista apua, ja nyt joudun kantamaan sen seuraukset. Tiedostamattani seurasin vanhempieni jalanjälkiä ja pilasin omankin elämäni.

        Näiden sanojen myötä toivotan jokaiselle epätoivoiselle nuorelle voimia ja rohkeutta. Apua kannattaa hakea, ennen kuin se on liian myöhäistä.


      • Tiina Tonttu
        Tiina Tonttu kirjoitti:

        Ylioppilaskirjoitusten ja pääsykokeiden epäonnistumisen myötä minusta tuli epäonnistuja elämän jokaisella saralla. Kuvaan tulivat erilaiset päihteet, jatko-opiskelujen laiminlyönti, ristiriidat työelämässä, täydellinen kyvyttömyys puolustautua tilanteissa, joissa olisi pitänyt osata sanoa vastaan, väkivaltaiset seurustelukumppanit, lopulta opiskelujen keskeyttäminen, pätkätyökierre, terveyden pettäminen, jne. Jos elämäni oli helvettiä 15-vuotiaana, 25-vuotiaana se ei ollut enää edes elämää. Se oli sinnittelyä hengissä pysymiseksi päivästä toiseen. Jokainen päivä oli uusi mahdollisuus - tappaa itsensä.

        Vasta näin kymmenen vuotta myöhemmin olen pysähtynyt tarkastelemaan elämääni. Olen täysin yhteiskunnan ulkopuolella, eikä minusta ehkä koskaan ole enää normaaliin työelämään, tai elämään yleensäkään. Aiemmin luulin, että kaikki on vain ja ainoastaan minun syytäni. Nyt ymmärrän, että kotioloilla on ollut hyvinkin suuri merkitys siinä, millaiseksi elämäni muotoutui. Olen näin aikuisiällä hakenut apua useita kertoja mielenterveysongelmiin, mutta en ole sitä saanut. Ilmeisesti on katsottu, ettei minun suhteeni ole enää mitään tehtävissä. Toisin sanoen, hakeuduin avun piiriin 15 vuotta liian myöhään.

        Kolmanneksi tärkeintä riitelevien ja väkivaltaisten vanhempien kanssa kasvavalle lapselle ja nuorelle on ymmärtää se, että vaikka vanhemmat eivät hallitse elämäänsä, sinun ei tarvitse alistua siihen. Jos annat vanhempiesi määrätä elämäsi suunnan nuorena, et välttämättä koskaan opi ymmärtämään, että sinulla on oikeus omaan elämääsi. Tai sitten huomaat sen aivan liian myöhään, kuten minä.

        Sinä itse olet oman elämäsi herra, ei kukaan muu – eivät edes vanhempasi. Jokaisella ihmisellä on oikeus elää itsensä näköinen elämä - ainakin niin kauan, kun hän ei omalla toiminnallaan vahingoita muita. Jos et tiedosta tätä asiaa, saatat alitajuisesti ajautua elämään samanlaista elämää, kuin vanhempasi elävät.

        Vanhempasi saattavat ilkkua, että ”niin kauan kuin meidän ruokia syöt, niin meidän lauluja laulat”. Älä usko heitä, koska sinun ei todellakaan ole pakko elää heidän perhehelvetissään, jos et sitä halua. Jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia, tai ajatuksia vanhempiesi murhaamisesta, on tilanne ajautunut jo niin pitkälle, että sinun on päästävä pois kotoasi, oli mikä oli. Vaikka sitten yhteiskunnan rahoituksella eli sosiaalitoimistosta haettavalla toimeentulotuella. Muista, että sinulla on oikeus muuttaa alaikäisenä pois, jopa kokonaan omaan asuntoon, jos tilanne kotonasi on todella paha.

        Tämä kaikki tuli mieleeni näin joulun aikaan, koska joulut olivat kotonani pahinta aikaa vuodesta. Silloin sai aina pelätä, lähteekö joltain henki pyhien aikaan. Tavallaan sitä toivoikin. Olisi toinen vanhemmista kuollut ja toinen joutunut linnaan, niin olisi loppunut se helvetti. Mutta vasta näin vuosien päästä olen ymmärtänyt, että olisin voinut tehdä paljonkin oman elämäni parantamiseksi. Minun rohkeuteni ja ymmärrykseni ei riittänyt hakea ulkopuolista apua, ja nyt joudun kantamaan sen seuraukset. Tiedostamattani seurasin vanhempieni jalanjälkiä ja pilasin omankin elämäni.

        Näiden sanojen myötä toivotan jokaiselle epätoivoiselle nuorelle voimia ja rohkeutta. Apua kannattaa hakea, ennen kuin se on liian myöhäistä.

        Tässä vinkkejä avun saamiseksi heti:

        Jos kotonasi on tilanne päällä eli juuri sillä hetkellä uhkaillaan toisia väkivallalla, ollaan jo hakkaamassa toisia tai heilutaan puukkojen kanssa, sinulla on todellakin hyväksyttävä syy soittaa paikalle poliisit. Poliisien väliintulo on yleensä jo sellainen asia, joka pakottaa vanhemmat miettimään vakavammin toimintaansa. Lisäksi poliisi saattaa ottaa yhteyttä lastensuojeluun, jos katsoo sen aiheelliseksi. Yleinen hätänumero: 112.

        Jos kotonasi on uhkaava ilmapiiri, ja pelkäät olla kotona, ota yhteyttä mihin tahansa Nuorten turvakotiin. Muista, että myös henkinen väkivalta on väkivaltaa. Älä anna vanhempiesi nujertaa itsetuntoasi. Vaikka et asuisikaan tietyn turvakodin paikkakunnalla, voit soittaa puhelinpäivystykseen ja kysyä ohjeita. Turvakodit auttavat myös hakattuja äitejä ja isiä. Esim. Vantaan turvatalon puhelinnumero: 09 871 4043.
        http://www.punainenristi.fi/uutiset/20121217/nuorten-turvatalot-paivystavat-jouluna-ympari-vuorokauden


        Jos sinulla on pidempiaikaisia ongelmia, esim. yleistä pahaa mieltä, ongelmia kotona tai koulussa, tai etenkin, jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia, soita valtakunnalliseen kriisipuhelimeen, ja pyydä apua. Voit soittaa kriisipuhelimeen myös siinä tapauksessa, jos et saa turvakotiin yhteyttä.
        Kriisipuhelin päivystää numerossa 01019 5202
        arkisin klo 9.00– 06.00
        lauantaisin klo 15.00–06.00
        sunnuntaisin klo 15.00– 22.00
        Arkipäivään osuvina juhlapäivinä päivystetään lauantaiaikataulun mukaisesti.
        http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin

        Tästä huolimatta, kaikille hyviä pyhiä!


    • 100% vihaa

      mun elämä on : vanhempien tappelua mun haukutaa koulukiusaamista ja fysistä väkivältaa oon alkanu jo viillellä itseäni saan tehdä mitä haluun kun vanhemat ei välitä musta vaan kun ne tappelee ne on tapellu jo viikko ennen joulua ja vieläkin tappelee oon alkanu miettii mistä saisin apua:( jos voitte niin auttakaa mua PLEASE! ;(

      • RE:100%väkivaltaa

        RE: 100% väkivaltaa

        Heti kun sinulla on mahdollisuus mene poliisi asemalle. Kerro mitä on tapahtunut ja sano että haluaisin paikan jossa ei tapella. Itse lähdin kotoa kun olin12 sain apua mannerheimin lastensuojeluliitolta sain sijais perheen ja nyt elämä on parempaa mutta hyvää uuttavuotta kaikkille tän blogin lukioille;-):-)


      • äipäke

        Tossa edellisessä tuli vaihtoehtoja ja kun koulu alkaa on terkkari hyvä paikka aloittaa.
        Pääasia, että haet apua. Jos on mahdollista voisit koittaa puhua vanhemmillesi tai toiselle heistä kun tilanne kotona on rauhallinen, joskus on nimittäin niin, että vanhemman on vaikea nähdä miten paljon nuori/lapsi kärsii, kun omakin elämä on kriisissä. On vaikea tietää mikä missäkin tilantessa on oikea tapa toimia, kun toisaalta kokoajan asetetaan paineita sanomalla miten paljon lapset erosta kärsivät. Meilläkin riideltiin paljon, mutta kun huomasin, että lapset kärsivät siitä päätin lopettaa. En enää suostunut näihin yhteenottoihin, mutta isä jatkoi raivoamista itsekseen. Jos olisin saanut selkeän viestin lapsilta olisin ehkä tehnyt ratkaisun aikaisemmin. Totesin ettei ole muuta vaihtoehtoa pelastaa itseään ja lapsia kuin ero. Nykyään elämme rauhallista kotielämää ilman huutoa ja riehumista ja lapsetkin vaikuttavat tosi onnellisilta ja tasapainoisilta. Eli rakkaat lapset hakekaa apua ja jos edes toinen vanhemmista on tavoitettavissa puhukaa hänelle. Jokaisella on oikeus onnelliseen ja rauhalliseen nuoruuteen ja on meidän vanhempien tehtävä taata se teille. Joskus vaan tarvitaan vähän ohjausta siitä, mikä olisi oikein. Jos taas kumpikaan vanhemmista ei pysty auttamaan pyytäkää rohkeasti apua muualta, joskus sekin auttaa avaamaan vanhempien silmät. Rohkeutta ja voimia teille kaikille ja uskon, että asiat muuttuvat parempaan, kun saatte niistä puhuttua jonkun turvallisen aikuisen kanssa.


    • riitaankyllästynyt

      Mulla on ihan sama ongelma ku teilläkin!

      eli mun vanhemmat tappelee nykyään melkeen joka päivä, yleensä kaikki alkaa siitä kun äiti alkaa ärsyttää ja kuittailee iskälle. Sitte ne tappelee ja huutaa toisilleen on pari päivää puhumatta toisilleen ja sit ne sopiii. on ehkä päivän sovussa ja taas alkaa tappalu! oon niin kyllästyny tähän. mun sisko on 19vuotias se on muuttanu pois toivon että mäki täytäisin jo 18v että voisin lähteä.
      En haluis että vanhempani eroisivat mutta nyt olisin jopa sen kannalla koska ei nekään jaksa enään tälläistä. mullakin alkaa lukio, pitäisi pystyä keskittymään siihen mutta jos joudun kokoajan olemaan stressaantunut ja surullinen vanhempieni riitelystä, ei siitä tule mitään!
      Kaverini ihmettelee miksi ei ikinä voi tulla meille. en halua kertoa että vanhempani tappelee. menen useasti kavereilleni koska en yksinkertaisesti jaksa olla kotona! tulen todella surulliseksi kun näen äitin ja iskän surullisina ja kun kuulen heidän haukkuvan toisiaan.
      Luulen että koko perheeni on masentunut myös minä jatkuvaan riitelyyn. olen kyllästynyt mielistelemään ettei tulisi riitaa.
      Mikä voisi auttaa minua / vanhempiani ?

      • :(:(:(:(:(

        mun vanhemmat just tappeli huus ja haukku ku isä puhu suihkuverhoista ja äiti suuttu.


    • ööps

      munkin vanhemmat riitelee nyt

      • RoopeAnk

        Tunnetko jonkun munkin? Vähän hienoo


    • 13v poikkeli

      Mun vanhemmat riiteli just äske... ;(

    • kokenu 14v poika

      itellä kokemusta kans....
      ehkä joskus hyvä juttu et vanhemmat eroo.mun vanhemmat eros riitelyn takii mut sit ne taas sopi mut varmaa vaa vuosi niide sopimise jälkee ne eros TAAS
      ite olin jollai tavoin helpottunu et ne eros nii ne ei enää riitele ja nykki ne o iha hyvis väleis.ohan se aluks rankkaa ku vanhemmat eroo mut siihe tottuu. ite saan asua iha kumman luona vaa et vaa viikonloput ollaa vuorotellen kummanki luona (siis mul o 2 siskoo)

    • shiny4

      Mulla on ihan kauhee tilanne. Mun vanhemmat on miettiny erota. mä oon täs koko ilta itkeny ja miettiny miten voin estää sen. oon yrittäny sanoo, et rakastan teitä molempia, enkä vaan yhtä, koska haluun, että asutaan kaikki samassa talossa. Äiti ja iskäki on kysyny multa, että haluutko asuu iskän kanssa samassa talossa, koska se juo viinaa ja on kokoajan humalassa? Tää on kaikista kauhein tilnne mun elämässä, koska oon asunu jo äitin ja iskän kaa jo 13 vuotta koira, kissa, kaks pikkusiskoo ja mä. (oon 13 vuotias poika). Siis pyyän teiltä ihmiset, että annatte jotain vinkkejä mulle. ;(!!

      • minä

        Mulla on melkee sama tilanne. Vanhemmat riitelee kokoajan ja ihan kaikesta mahdollisesta. Nuorempana itkin iltasin itteni unee, ku ne riiteli. Riita lakkas yleensä hieman, ku isoveli meni sanoo et lopettakaa, et tää tääl itkee. Ne ei koskaan sovi riitojaan tai mitää. Oon kestäny päivittäistä huuto riitelyy jo 14 vuotta, koko elämäni siis. Käytännössä mun vanhemmat ei ees vuosiin oo ollu yhessä, asuu vaan saman katon alla. Äiti on yrittäny, mut iskä on nii paska et ei se viitti. Rakastan molempii hirveesti ja yritän sopii niiden riitoi, mut tiiän et se ei onnistu. Oon kuullu liikaa ehkä, sillä Oon viis vuotiaasta tienny, et vanhemmat eroo kun Oon vanhempi. Mun äitil on ollu tosi vaikee lapsuus ja sen äiti on ollu alkoholisti ja näi. Iskä ja äiti oli enne mun syntymää miettiny, et erooako vai tekeekö vielä toisen lapsen. Ei olis tehny.


    • kahden pienen äiti

      Kaikkien riitelevien vanhempien pitäis lukee tätä palstaa, miltä tiestä tuntuu. Itse olen 40 vuotias kahden lapsen äiti. Erosimme lasten isän kanssa, koska en halunnut sellaista kotia lapsillemme, missä saa pelätä tai olla surullinen aikuisten takia. Eron jälkeen välimme paranivat, riida loppuivat ja pystyimme sopimaan lasten asiat täysin sovussa.

      Lapset olivat pieniä, 3 ja 5v silloin, 5 vuotias sanoi myöhemmin, että hyvä kun muutettiin pois. Takaisin en koskaan harkinnut meneväni, koska tiesin, että tilanne ei olisi muuttunut minnekään suuntaan. Nyt, kun lukee ihmisten ongelmia, miten pienistä asioista vanhemmat riitelee, tekis mieli huutamalla muistuttaa siitä, mikä on tärkeintä, rakkaat lapset ja se rakas, jota on luvannut rakastaa niin myötä, kuin vastamäessä, se että ihmisillä kotona olis hyvä olla ja sekin on välittämistä ja rakkautta, että eroaa, jos tietää, että asiat on eron jälkeen lapsilla paremmin.

      Pitäis laittaa itsensä taka- alalle ajatuksissaan ja pysähtyä miettimään, mikä on tärkeintä. Tärkeintä on se, että lapsilla olis hyvä olla, eikä oman huonon lapsuuden tarumat siirtyis lasten harteille. Vaikka olis ollu kuinka vaikeeta, ite voi vaikuttaa aikuisena siihen, miten elämänsä elää. Vaikka vanhemmat eroo, ne rakastaa teitä...

      Tsemppiä kaikille, muistakaa rakastaa ja olla rehellisiä, mä en kadu itse muuta, kuin sitä, etten osannut kertoa vanhemmilleni, kuinka paha olo mulla oli, kun mun omat vanhemmat oli kans tosi riitasia, nyt mun äiti on 70v ja nyt se sit kelaa, että oliko hyvä vai huono äiti...

    • Shiny 4 future

      Vanhemmat loppas riitelemästä ja sopi kaikki asiat ja nyt kaikki on ihan normaalii ;). Voiko muka lapsella olla tunne että vanhemmat ei enää välitä eikä rakasta häntä? varmaan voi, mutta vaikka mun vanhemmat ei oo välillä välittäny musta, mutta mulla ei oo koskaan tullu ajatusta, että ne ei rakastais mua. Oon vaan ilonen jos musta välillä ei välitetä.

    • poika151

      Hei! mitä mun pitäs tehdä kun vanhemmat riitelevät ja isä aina lupaa lopettaa juomisen mutta ei pysty. vähä aika sitten se uhkasi äitiä lyödä ja haukku niillä kaikilla miesten sanoilla! Oon 15v ja asun kotona isän. äidin ja 1 veljeni kanssa 19v ja sekin muutta kohta pois. KERTOKAA MITEN TÄSSÄ TILAANTEESSA TOIMISITTE?

    • 13veePoika

      Mulla on toi sama juttu :((

      mun iskä ja äitipuoli riitelee joka- tai joka toinen päivä. Nytkin äitipuoli huutaa ihan niin kovaa kuin kurkusta lähtee. soitin just seinän toisella puolella asuvalle naapurille ja kysyin että paljonko meikun (äitipuolen) huuto häiritsee, ja se vastas että "ihan hirveesti". äitipuoli suuttuu aina, ihan aina jostain v1tun turhasta syystä! tällä kertaa se suuttu siitä ku iskä ei halunnut lähteä mun serkuille, niin siitä sitten äitipuoli tulee raivoomaan mun silmien edessä. se ei ikinä välitä että naapurit kuulee, minä kuulen, ulkona olevat kuulee. Tää on niin stressaavaa. joskus haluisin vetää lääkekaapin tyhjäks hypätä sillalta. Mä oon niin vittu myötä täynnä äitipuolen raivoomista!! kerran kaverikin oli yökylässä nii oltii menos nukkumaan. kello oli jotain 01.30 nii ne huutaa puoli tuntia. sit meni hermot ja menin ihan kirjaimellisesti huutaa niille että turvat kii, me
      nukutaan!!!!!. ja äitipuoli vaa huutaa että ole hiljaa!. mä haluun että se joko muuttaa tapansa tai muuttaa pois. mitä mä teen?!??!?

      oikeesti auttakaa mua! mä en enää haluu elää äitipuolen kaa. kiitos jos luit tämän! olen hyvin kiitollinen T: 13v

    • 12v

      Sama juttu täällä isä ragee kaikesta sanon väärin jotain puhun eri äänen sävyllä jos oon väsynyt huutaa siitäkin, rikko mun tavaroita.Ja kerran se on lyönyt mun äidistäkin ilmat pihalle mua se haukkuu uhkaa vittuilee,ja hakkaa mun pikkuveljeä remmillä ja kaiken tämän takana on viina.Pelkään isääni ja en voi muuttaa pois en halua sijais kotiin joten tämä on arki päivää ja vanhempani riitelevät joka viikonloppu.Minulla on aivan hel**tin huono olla täällä isä lyö huutaa uhkaa ja olen koittanu itsemurhaakin mutta isäni pääsi estämään sen ja se vaan kysyi sillon mikä sulle tuli? huusin ja juoksin karkuun ja isäni löi minua ja sanoi puhu mulle mitä on tapahtunut,vastasin sinä saa*anan kusi*ää Auttakaa meitä Sori jos on kirjotus virheitä kirjotan tän itkien koska isäni T:12V Poika porista

      • 13veePoika

        Sinuna soittaisin poliisille heti kun olet jossain mihin isäsi ei tule. oikeesti, kyl tohon pitää puuttua! kerro vaikka kaverin vanhemmille, tai soita poliisiin. Tai sosiaalivirastoon. voit myös yrittää puhua äidillesi pelostasi. Sinun ei tarvitse kärsiä sisarustesi kanssa tuollaista. voit kertoa minulle lisää. minä kuuntelen kyllä sinua.


    • 12v tyttö

      Mun isä ja äiti riitelee, enkä mäkää jaksa tätä :'( Pelkään, että ne eroaa.. :'( En oikeesti jaksa! :( Äiti haukkuu mua, ja isä suutuu pikkuasiasta! :'(
      Voisinpa vaan lähtee jonnekki kauas, josta kukaan mua ei löydä.
      Oon vaa 12v, ja en kestää!

      • 12v

        Pitäis puhuu jollekkin.. Kertoa vaikka terveyden hoitajalle! Ystävistäkin on apua. Kannattaa puhua myös äidin ja isän kanssa kertoa niille miten kamalaa se on lapsille!!


    • Isac Elliot

      Siis mun vanhemmat riitelee koko ajan ja se on tosi ärsyttävää. Yleensä ne riitelee siitä et äiti väittää et iskä on muka juonu jtn. vaikkei oo! Ja sitte ne riitelee ihan kaikesta. Se on just sillee et äiti kävelee iskän ohi. Äiti-"just!" Iskä-"mitä mä taas oon tehny?!?"
      Siis taas ne riitelee. Joudun huutaa niille et lopettakaa ja sitte ne lopettaa ja alottaa saman riidan viiden minuutin sisäl. Siis wtf?? En jaksa enää! En voi ns. paeta frendejen luo koska en tykkää mun Tampereen kavereista. Muutettiin tänne vuoden vaihteessa ja tää riiteleminen on vaan lisääntynyt uusien perheen jäsenien myötä! En jaksa enää ajattelen et tää on vaa pahaa unta mut ei oo. Siis en pysty puhuu ees sossuille ja tuntu oudolta kirjottaa tännekin mut johonkin tän tarinan halusin kirjottaa. Itken aika usein.:(

    • dark five

      Mä niin ootan että täytän 18 niin saan muuttaa pois j ei tarvii kuunnella vanhempien riitaa.

    • Nyt loppu..

      Joo-o,vaikka tämä nyt ikivahna ketju onkin nii päätin sit kirjottaa silti tän: mul on sama tilanne, mutta mun vanhempien riitely johtuu yleensä mutsin viinan litkittämisesta.. Mä oon siis niin täynnä sen huutoa! Meidän perheessä isä on se suojelusenkeli, sen kanssa ollaan hyvissä väleissä.. Monesti olen toivonut niiden eroavan. Mä en voi enää laskee kuinka monta kertaa mun äiti on lyöny/potkassu mua. ;__; , En mä jaksa tätä enää!

    • Täti82

      Hei!

      Tiedoksi kaikille teille nuorille, että voitte koska tahansa soittaa Mannerheimin lastensuojeluliiton nuorten puhelimeen ja keskustella siellä huolistanne, olivat ne minkäläisiä tahansa (puh. 161 111). Nettisivuilta https://mll-fi.directo.fi/nuorille/lnpn/ löytyy lisää tietoa. Sinne saa soittaa nimettömänä ja sieltä saa varmasti ammattimaista apua.

      Toinen tehokas tapa saada vahemmat ymmärtämään tilanteen vakavuus on soittaa poliisit paikalle seuraavan kerran kun he riitelevät. Eli yleisen hätänumeron 112 kautta jolloin hätäkeskus pyytää poliisipartiota käymään teillä. Tämä vatii ehkä vähän enemmän rohkeutta, mutta voi olla tosi hyvä tapa saada vahemmatkin ymmärtämään, ettei riidellä voi koko ajan.

    • KAIKKEA HYVÄÄ!

      JUMALAN SIUNAUSTA TEILLE KAIKILLE ITTELLÄNI VANHEMMAT HUUTAA JA TAPPELEE RAJUSTI HAUKKUU TOISIAAN :( HYVÄÄ ELÄMÄÄ TEILLE KAIKILLE PIAN PÄÄSETTE POIS KOTOA NAUTTIKAA ELÄMÄSTÄ SITTEN JA ÄLKÄÄ VÄLITTÄKÖ RIITELYSTÄ TAI HÄVETKÖ ETTE OLE VANHENPANNE! :)

    • ....

      "Hei!

      Tiedoksi kaikille teille nuorille, että voitte koska tahansa soittaa Mannerheimin lastensuojeluliiton nuorten puhelimeen ja keskustella siellä huolistanne, olivat ne minkäläisiä tahansa (puh. 161 111). Nettisivuilta https://mll-fi.directo.fi/nuorille/lnpn/ löytyy lisää tietoa. Sinne saa soittaa nimettömänä ja sieltä saa varmasti ammattimaista apua.

      Toinen tehokas tapa saada vahemmat ymmärtämään tilanteen vakavuus on soittaa poliisit paikalle seuraavan kerran kun he riitelevät. Eli yleisen hätänumeron 112 kautta jolloin hätäkeskus pyytää poliisipartiota käymään teillä. Tämä vatii ehkä vähän enemmän rohkeutta, mutta voi olla tosi hyvä tapa saada vahemmatkin ymmärtämään, ettei riidellä voi koko ajan. "

      Hyvä viesti, kuunnelkaa. Myös nuorten puhelu on keksitty, jonne voi purkaa tunteitaan ja ne sitten auttaa ja ohjeistaa. Itse olen vastaavissa tilanteissa mennyt väliin ja pistänyt poikki sitten vaikka huutamalla. Nyt ei ole tarvinnut tehdä, mutta olen saanut itseäni korostamalla riitoja loppumaan. Eli huudot vaan väliin että voi perkele riiteletteks te jostai astianpesu koneest järkipäähä ei lapsetkaa jaksa kuunnella tota vitun huutamist koko aja.
      Johan loppu. (:

      ONNEA TEILLE! ~

    • sama juttu meilXD

      Onks ne jo eronnu jos ei niin ei kannata yrittää toivoo että ne erois. Mun vanhemmat eros ku olin kaka.

    • ;(;(;(

      Mua ainakin harmittaa se kun huudan äidille ;(
      Oon 12-vuotias ja mulla on PAHA murkkuikä ;( Huudan koko ajan äidille ja sen jälkeen tulee paha mieli ja alkaa oksettaa ;((
      VIHAAN NIIIIIIIN MURKKUIKÄÄ!

    • enjaksaenää!!

      No meillä on silleen, et mun vnhemmat ei käytä alkoholia, mutta ne riitelee tosi usein!! EN KESTÄ TÄTÄ!!! :'(
      Iskä ottaa vaan aina herneen nokkaan jostai niiiiin turhanpäiväsestä jutusta, eikä kerro muille miks se on vihanen!! Sitte äitil on vaan hirveen paha mieli, ja tietenkin meillä lapsilla. Kerran mä ja mun pikkusisko meinattiin soittaa poliisit paikalle, ku saatiin pelätä niin paljon.. Eilen iskä taas alko menee hirveen hiljaseks, ja ärtysäks, sitte tänää se meni omaa huoneeseen, ollu sielä melkein koko päivän, paitsi hetki sitten kävi huutaa jotain alakerrassa:(!!! Sit ku meille piti huomenna tulla vieraita, ni iskä vaan huusi, ettei meille tarvii kenenkään tulla, ja sano äitille että saa soittaa niille ettei meille saa tulla. Sit ku isi taas meni huoneeseensa, ni kysyin äitiltä, et mikä iskää vaivaa, ni se alko itkee, sano ettei se tiiä, ja haluais et kaikki tää loppuis!! :'( EN JAKSA TÄTÄ ENÄÄÄÄÄ!!!! En vastannu äitille mitään, menin vaan omaa huoneeseen, ja nyt kirjotan täälä. En halua et ne eroo, mut en myöskään jaksa tätä riitelyä! Itellekki tulee niin paha mieli, ku tietää kuin paha mieli äitillä on! Enkä uskalla soittaa sinne johki nuorten puhelimeenkaan..! Haluaisin lähtee täältä talosta jonnekki ainaki muutamaks kuukaudeks, ja ottaa äiti ja muut sisarulset mukaan, jättää iskä tänne yksin!!!!!!!! Tai ainaki ite haluisin lähtee jonnekki, mut ei oo oikeen paikkaa minne . Ja entä jos iskä huomaa et itken?!?! Apua!:'(

    • krisseee99

      huhhuh yllätyin ku näin et kui paljo näitä viestei on o.O

      Mut jooo siis meilläki vanhemmat riitelee koko ajan! Ja yleensä vika on isäs. Iskä ei ikinä tee mitää väärin ja kirjoilee vittu joka asiaa eikä oo koskaa tyytyväine mitä minä ja mun sisko (-99&-98) tekee. Iskä aina haukkuu äitiä ja kaikkee, mut sitteku äiti sanoo jotain pientä iskällle ja haukkuu sitä ni vittu heti äitin pitäs pyytää anteeks ja olla vitun hiljaa joka asiasta. en oo kertonu tästä ystäville tai mitään , mut puretaa tätä vihaa aina siskon kans. ja sit mulla on sellane vitun paska päiväkirja mihin aina kirjotan kaikki vitun turhamaiset tunteet iskää kohtaa ja mitä se on mulle tehny! Vanhemmat on jo kerran eronnu mut sit ne palas takas yhtee. ne on ollu jo viis vuotta taas yhes mutta alko varmaa riitelee heti ekan vuoden jälkee. se on nii turhauttavaa kuunnella ku isä haukkuuu koko ajan äitii. mä monesti oon kylä yrittäny puolustaa äitii jne mut sitte isä vaa huutaa että "tää asia ei kuulu sulle, joten oo hiljaa" . mua vaan vituttaa aina niin paljon se!!
      Mulla ei oo enää mitää tunteita mun isää kohtaa eikä olla oikee minkäälaisis väleis , siis kyllä se joskus kysyyy jotain ni vastaan mutta en todellakaa ite ala sille koskaa selittäää mitää mun elämästä.
      Joskus epäilen et se ei oikeesti ees ooo mulle yhtää mitää sukuu ! Ja sillä on varmasti päässä jotai tyhjii aukkoi ku se on nii vitun mielisairas..

      Kukaan ei varmaa jasa ees lukee tätä, mut on kiva purkaa tähän näitä vitun tunteita.

      mää oon aina niin innossaa ku faija menee jonnekki moottoripyörä reissulle tai jonnekki sellaselle koska sit se ei oo kotona huutamassa .

      Tästä varmaa jäää jotain tärkeetä pois mutta ihansama!

      Eli vihaan isääni, se ei saa enää ikinä korjattuu meijän välejä. se on pilannu mun kotielämän, en usko että se oikeasti on mun isä ees..
      ja eniten mua huolettaa mun pikkuveli johon isä käyttää eniten väkivaltaa ja haukkuu.. mun veljestä on tullu samanlainen ja se on varmaa isona jossai mielisairaalas iha oikeesti!! :(

      • Tästä apua?

        Menkää suhdesoppa.fi ← sieltä "lapset ja perhe" ja sieltä ettikää "saako lasten kuullen riidellä" kävin näitä asioita vänhempieni kaa läpi. :-/ auttoihan se vähän. KANNATTAA KOKEILLA


    • minä1986

      Oli mullaki silloin teininä vaikiaa kotona ku vanhemmat riiteli...oonki nykyään 27v ja annan teille näin vanhempana neuvon et menkää ulos siksi aikaa ku vanhukset riitelee...ei tarvi kuunnella nalakutusta. Silloin ku olin teini nii iskä joi v-loppuisin ja huuti sitten äiteelle ja välillä kävi kiinni,,,no pari kertaa kävin iskän päälle ku se raivos nii sillo kyl se rauhottu. Näin jälkikäteen mietin et se tais purkaa työstressiä kotona mikä ei ollu oikein kun töitä pitäis kotia vierä. Koittakaa nuoret jaksaa, asiat vois olla huonomminkin.

    • ,,,,,,,,,,,,,,

      Vanhempien pitäs muuttua hetkes lapsiks nii tietäis kuinka kauheeta se on ku kuulee toisten huutavan kurkku suorana jos meillä vanhemmilla joku asia tippuu maahan tai muutenn vaan vähä kolisee niin mä säikähän ihan vitusti ku pelkään että ne riitelee!

    • VITTU TÄTÄ

      ÄRSYTTÄÄ VANHEMPIEN RIITELY! Oon 14v ja joudun välillä nukkumaan veneessä tai jossain ulkona kun vanhemmat riitelee JATKUVASTI EN JAKSA ENÄÄ tätä! Välillä vanhemmat tappelee ja lyö toisiaan sitten huudan ja itken. Välillä olen koulussa ja meen kouluun aina 8.00 ja aina väsyttää sen takia kun vanhemmat on riidellyt kun nukun ulkona tai jossain paikassa missä ei tunnu kodilta.Tulevaisuus menee perseeleen näiden riitelyitten takia ja tämä riita on isän ja äidin välillä jatkunu jo 3 kuukautta joka on perseestä!

    • kyllästynytelämään

      Oon kuunnellu mun vanhempien riitelyä ja tappelua jo 16 vuotta. Se alkaa haukkumisilla ja päättyy tavaroiden rikkomiseen ja lyömiseen. Lähtisin pois jos voisin mutta en halua jättää mun pikkusiskoa ja veljeä kuuntelemaan ja olen niitten turvana. En myöskään uskalla lähteä riidan välistä pois koska pelkään mitä vanhemmat tekevät toisilleen,koska se ei jää pelkkiin sanoihin. Tänäänkin vanhemmat tappelivat ja iskä uhkas tappaa ittensä, joten en voi jättää sitä vahtimatta. minulla on koeviikot tulossa ja en pysty edes lukemaan mitään. Pelkään nykyään pienintäkin tappelua koska olen joutunut kokemaan sitä niin paljon. Oli pakko purkaa asioita jonnekkin en vaan enää kestä tätä yhtä samaa päivästä päivään. Välillä itsemurha tuntuu oikelta ratkaisulta, mutta toivotaan että se aurinko joskus tänne risukasaankin paistaa :).
      ps: pysykää lujina ja pitäkää kiinni pienimmistäkin iloista joita teillä on :)!

      • Lukiolainen

        Niin... Tietäisit vaan miltä tuntuu lukea yo-kirjotuksiin näin vanhempien riitelyn keskellä. Ei ole helppoo mullakaan :(


    • ärsyyntynyt

      Moi! Tiedän tunteen koska mun vanhemmat riitelee nytkin ja mua ärsyttää varsinkin et ne riitelee illalla. Olen vasta 10 vuotias. Mitä voisin tehdä??????

    • harmistunut

      meilläkin vanhemmat riitelee koko ajan ja huutaa ja vittuilee ja aukoo päätä ja iskäö on lyöny äitii ja jos ne on yksin mun seurassa iskä nimittelee mulle äitiä ja äiti nimittelee iskää ku oon sen kanssa se ei oo kivaa kuunneltavaa ja rupeen aina itkee ku ne riitelee ja mulla on niin paha olo :(

      • 19v tyttö

        Sama juttu... Äsken alko riita kostain imurista, siis ihan käsittämätöntä... Voimia kaikille... Oon siis 10v.


    • traumatized

      Sama homma ;(( tuntuu ett porukat riitelee jatkuvasti suurin syy niitte riitoihin on kyllä aina ollu mustasukkasuus on se vaan niin sairasta ja itekki joutunu lähi etäisyydeltä näkee ku isä hakkaa äitiä meen aina jotenki paniikkii enkä saa henkee pelottaa iha ett ne Viel tappaa toisensa.Sit seuraavana aamuna hirveet mustelmat ja käyttäydytää niiku mitää ei ois tapahtunukkaa... Veli yleensä ollu selvittämäs noita niitte pahempia riitoja mut nyt seki muutta pois..

      • en jaksa enää...

        En yksinkertasesti jaksa enää... Oon 12 v ja vanhemmat riitelee kokoajan. Sit ne puhuu jostai muutosta... Sit kysyin äidiltä et mitä tää on nii se sano vaa et kertoo ku on sen aika... Oikeesti ei vaa jaksa!!!!


      • Voi voi..
        en jaksa enää... kirjoitti:

        En yksinkertasesti jaksa enää... Oon 12 v ja vanhemmat riitelee kokoajan. Sit ne puhuu jostai muutosta... Sit kysyin äidiltä et mitä tää on nii se sano vaa et kertoo ku on sen aika... Oikeesti ei vaa jaksa!!!!

        voi.. joillakin on niin kamala lapsuus...:(


      • Salla

        Mullaki on toi juttu ja ne riitelee mun takii:( Äiti taisi saada arpeekseen..... Ei oo enää sääntöi mulla;(


    • Jeemiii

      :(...

    • ärsyyntynyt jo

      Mullakin riitelee vanhemmat joka ikinen viikonloppu. Äiti aina sanoo iskälle jotain josta iskä sitten kiihtyy ja rupee riittelee ja raivoomaan. Se ei oo hauskaa todellakaan. Mä aina meen huutaa niille mut ei se auta mitään ja yritän sanoo niille et miettikkää et miltä musta tuntuu jne. Se on niin ärsyttävää!! Mun muut sisarukset on jo muuttanu pois kotoo ja mä vaan toivon itelleni kans sitä. Mut oon vasta 11 nii mulla on siihin viel pitkä aika.. Halusin ettii apuu täältä netistä koska se alkaa jo mua suorastaan vituttamaan se riitely! Miks ne ei vois vaan olla ihan rauhassa ja sovussa? Mulle tuli kyllä vähän parempi mieli kun huomasin et en oo yksin tän asian kanssa. Joskus ne käy käsiks toisiinsa nnii se mua ärsyttää ihan sikana. Mua pelottaa aina viikonloppusin et millo ne rupee riitelee.

      • Kamalauus

        Tulin tähän sivulle nyt kun vanhemmat riiteli just. Tät tapahtuu noi. 1 kerta 3kk äiti alottaa puheenaiheen ka alkaa riita. Osä löi äske äitiä tyynyllä. Haki audistray pullon ja aiko lyödä sillä. Ruoesin itkee ja huutaa ei! Vedin isää hihast jolloi se ei pystyny. Vei takas ja alko kauhee huuto. Äiti itkee. Isä raivoo menee alas. Myöhemmi äiti menee vessaa pyyhkii kyyneleit ja huuta enemmä ku koskaa ...." Me mies lyönti hilintä terapiaa!"" Isä puhuu ja äiti jatkaa lipuks tilanne rauhottuu


      • Itkevätyttö
        Kamalauus kirjoitti:

        Tulin tähän sivulle nyt kun vanhemmat riiteli just. Tät tapahtuu noi. 1 kerta 3kk äiti alottaa puheenaiheen ka alkaa riita. Osä löi äske äitiä tyynyllä. Haki audistray pullon ja aiko lyödä sillä. Ruoesin itkee ja huutaa ei! Vedin isää hihast jolloi se ei pystyny. Vei takas ja alko kauhee huuto. Äiti itkee. Isä raivoo menee alas. Myöhemmi äiti menee vessaa pyyhkii kyyneleit ja huuta enemmä ku koskaa ...." Me mies lyönti hilintä terapiaa!"" Isä puhuu ja äiti jatkaa lipuks tilanne rauhottuu

        Täällä munki vanhemmat riitelee. Ne meni reilu vuos sitten naimisiin(sitä ennen oli kihlois) nii sillon aattelin et ne suuremmat riidat loppuu mut noin 3kk välein tulee uus riita joka kestää toosi pitkään tääki riita kestäny vrm 3kk...äiti huutaa ja nalkuttaa josta iskä hermostuu ja kiroilee ja sit ne hermostuu lisää ja huutaa, joskus lens kaukosäädin ja sipsit mut ei kohti kuitenkaan. Mut tuntuu et ne pysyy yhessä vaan mun ja velien takia ne vaa riitelee ja en tiiä kumpaa ymmärrän paremmin. No ymmärrän kumpaaki, eihä mu kummankaa puolel tarvii olla..no saimpahan kertoa ja purkaa johoki.. No en enempää jaksa kertoa, mut joskus pelkään et ne oikeesti tekee jotain tyhmää


      • Highmom
        Itkevätyttö kirjoitti:

        Täällä munki vanhemmat riitelee. Ne meni reilu vuos sitten naimisiin(sitä ennen oli kihlois) nii sillon aattelin et ne suuremmat riidat loppuu mut noin 3kk välein tulee uus riita joka kestää toosi pitkään tääki riita kestäny vrm 3kk...äiti huutaa ja nalkuttaa josta iskä hermostuu ja kiroilee ja sit ne hermostuu lisää ja huutaa, joskus lens kaukosäädin ja sipsit mut ei kohti kuitenkaan. Mut tuntuu et ne pysyy yhessä vaan mun ja velien takia ne vaa riitelee ja en tiiä kumpaa ymmärrän paremmin. No ymmärrän kumpaaki, eihä mu kummankaa puolel tarvii olla..no saimpahan kertoa ja purkaa johoki.. No en enempää jaksa kertoa, mut joskus pelkään et ne oikeesti tekee jotain tyhmää

        Miul ei riitele mut äske äiti tuli niinku antamaan mulle
        Päärynän syötäväks mie sanoin et en haluu sit äiti niinku itkee (en oo varma) ja anos mut syödä sen ja äiti vähän high :D


    • pilluuu

      Perhe helvetti kyl kannattais erota ku ei vaa noi kemiat kohtaa aviopareilla, sekopäistä touhua! Kannattas ekana haistaa kun menee maistelee!

      • topi ja joona

        Vanhemmat eivaa osaa tehä muuta ku riiellä:-(
        )


      • 1012
        topi ja joona kirjoitti:

        Vanhemmat eivaa osaa tehä muuta ku riiellä:-(
        )

        Munkii vanhemmat riiteli joskus joka ilta mut sit se jossaa vaihees vaa loppu


      • tuukka-

        Joo oon samaa mieltä, "härkäkin haistaa ennekun astuu"


    • Riitelyy vaa ;(

      Iskä lähtee ulkomaille aina piloo todellisuutta mutta kun se palaa se on aina ollukki jonku naisen kanssa ja ku äiti saa tietää nii ne alkaa riitelee ja äiti itkee ne vaa puhu puhelimessa ja ne on sopinu jo varmaa 4 tai 5 kertaa. Äiti sano että nyt se on ohi mutta ku se on niin vitsin vaikeeta meille lapsille. iskä taas lähti mökille karkuun todellisuutta ); Tällast tää on! Mut nyt uskon et se on ohi kerroin iskälle päin naamaa mitä mieltä oon! Ja ne puhuu nytki ni äiti sano että ''tää loppuu ää pelaaminen'' eli ne eroo ihan tosissaan. iskä ei oo välittäny koskaan äitistä eikä meistä lapsista ;( äiti sano nii! Menetin hermoni äsken. ja huusin iskälle viestillä oon siis tyttö ja mulla on 2 veljee kummatkin iso ): huokaus! ;(

    • miin

      Niin joo siis mun tutulla on sama ongelma se ei tiedä mitä tehdä

    • vittuuntunut riitelyyn

      Vittuunnuin omien vanhempieni riitelyyn kerran niin että löin ja potkin ja huusin niin perkeleesti että kyllä rupes hiljenee. Vink vink ;)

    • tuntematon7

      Vanhemmat eros ku olin 9 ja nyt äiti on uuden miehen kaa uudessa talossa ja nytkin ne riitelee ku on joulun aaton-aatto

    • killikili

      Kannattaa kertoo jollekki koska se auttaa voimia kaikille kaikki järjestyy ;-)

    • TiredChild

      Mun vanhemmat riitelee KOKO AJAN kaikesta. Ne on molemmat viel alkoholistei et mun elämä on hauskaaaa :)
      Sit sain viel kuulla et meiän talo ulosmitataa. :)
      Ja iskä sai potkut töistä :)
      Mitä vittua mä oikeesti teen? Mä en jaksa mun elämää oikeesti... Vanhemmat vaa nytki kännis huutaa toisillensa. Ja oon vast 13, koko vitun elämä tällasta.
      Sanokaa et tääl on ees yks kenel on samallaine tilanne kotona? Tuntuu et kukaa ei ymmärrä mua. Mun kaveritki aina on sillee "kiva juttu"

      Mä oon vaa loppu :(

      • itkulevelover9000

        tänä vuonna aikasemmin, iskä veti liikaa viinaa päähä ja siitä se rumba alko... äiti ja iskä huutaa ja sisko (20v) yrittää sopii vieres, mä itken vaa vieres ja mietin erooko vai ei.. :( ja aina enne iskä on kirjottanu lapun äitille riidan jälkee ku se on tajunnu mitä se on tehny. äiti kaivo kaapist jonku lapun ja luki sen isille ja sit iskä vaa vastaa "nii joo.!" ja molemmat riiteli edelleen... sanoin kans väliin "onks vittu pakko riidellä?!" ja ei mitää eloo, sit iskä meni röökille ja mä äiti ja sisko vaa olkkaris... itkin äitin sylis ja sisko sohval, sanoin äitille "en haluu et te erootte mut en myöskää haluu et tää taphatuu joka viikonloppu" ja sisko kysyy "onks tää tapahtu ny joka viikonloppu?" (sisko ei ollu tuolloin kotona hirveesti) ja äiti vaa nyökkäs, itkin vaan äidin olkapäähän itteni kuiviin... sit äiti kysy "nukuksä omas huonees vai siskon kaa?" vastasin heti "siskon kaa" en vaa pystyny olee vierekkäisis huoneis... sit aamul ku heräsin ni iskä itkee niitten makkaris ku miettii mitä se on tehny ja sano vaa mulle et tollein ei tuu enää ikinä tapahtuu.. iskän vanhemmat oli tehny tota paljon ku isi oli pieni ennenku ne eros... nyt mua pelottaa välil viikonloput ku miettii tuleeks huutoo vai ei, ja aina ku tulee muistan joka kerta sen yön ku ne huus ja itken itteni uneen ja tuun aina tänne lukee näit.. ja aina tulee mun siskoo ikävä ku se oli aina mun turvana näis riidois, mut kaikki nää riidat on tullu siitä saatanan alkoholist... sori jos oli sekava mut itken ku kirjotin/kirjotan


      • voimia

        Hirveetä luettavaa, kumpa mä voisin joten auttaa. Kuin vanha oot ja missä asut? Ymmärrän täysin että itket, toivon että voisin jotenkin auttaa. Eiks sun vanhempas vois vähän ymmärtää että niiden talossa on vähän nuorempi henkilö joka voi kärsiä. Voimia!


      • itkulevelover9000

        unohin sanoo edellises et oon 11v.. just eilen illal sama juttu mut onneks oli tosi lyhyt riita ja molemmat hiljeni... iskä sano äitii kusipääks ja itkin taas itteni uneen ja kysyin hiljaa "onks pakko riidellä..?" ja jatkoin itkemist.. aina ihan aina ku iskä ottaa liikaa viinaa ni tulee tämmöstä haukkumist ja huutoo en vaan kestä... joudun kans oleen nykyään ilman siskoo! sisko muutti opiskelemaan lohjalle.. ja ei mulla veljeekää turvana oo ku on kuollu :'(( mul on vaan mun onni ja toivo ettei kukaan tuu mun huoneeseen ku mä itken.. en vaa kestä ku iskä on kännis ja siit tulee riita se tuntuu ku joku repis iskän lämpimän sydämmen irti ja tulee riita :(( sit mä suljen oven ja meen piiloon peiton alle itkee... aina ku tää tapahtuu itken joka kerta enemmän.. pelottaa et äiti ja iskä eroo 25 vuoden jälkeen :( en vaa kestä kuunnella ku iskä haukkuu äitii ja ne huutaa ja kaikkee paskaa ja ne tekee mulle arpia koko elämän ajaks ja tuun aina muistaa ne... niit ei saa pois, ei millään...


      • voimia
        itkulevelover9000 kirjoitti:

        unohin sanoo edellises et oon 11v.. just eilen illal sama juttu mut onneks oli tosi lyhyt riita ja molemmat hiljeni... iskä sano äitii kusipääks ja itkin taas itteni uneen ja kysyin hiljaa "onks pakko riidellä..?" ja jatkoin itkemist.. aina ihan aina ku iskä ottaa liikaa viinaa ni tulee tämmöstä haukkumist ja huutoo en vaan kestä... joudun kans oleen nykyään ilman siskoo! sisko muutti opiskelemaan lohjalle.. ja ei mulla veljeekää turvana oo ku on kuollu :'(( mul on vaan mun onni ja toivo ettei kukaan tuu mun huoneeseen ku mä itken.. en vaa kestä ku iskä on kännis ja siit tulee riita se tuntuu ku joku repis iskän lämpimän sydämmen irti ja tulee riita :(( sit mä suljen oven ja meen piiloon peiton alle itkee... aina ku tää tapahtuu itken joka kerta enemmän.. pelottaa et äiti ja iskä eroo 25 vuoden jälkeen :( en vaa kestä kuunnella ku iskä haukkuu äitii ja ne huutaa ja kaikkee paskaa ja ne tekee mulle arpia koko elämän ajaks ja tuun aina muistaa ne... niit ei saa pois, ei millään...

        Toi saa ajattelemaan asiaa aina vaan enemmän, sä vaan kärsit. Millainen isä käyttäytyy noin? Millainen aviomies haukkuu vaimoaan? Se ei selvästikkään osaa elää lapsen kanssa.


      • itkulevelover9000

        no iskä haukkuu äitii silloin ku se on kännissä, ei se muuten meil on normaali onnellinen perhe mut välil vaan muistan joka ikisen riidan... ku täytän 18v en uskalla ees koskee alkoholiin se on pilannu mun elämää jo tarpeeks siinä vaihees... enkä ymmärrä miks iskä tekee kännis sen miten sen vanhemmat teki sille ku se oli mun ikäne.. sit ku menin kouluun maanantaina olin ihan maassa en tehny tunneil oikee mitää ja itkin vähän ja mietin mitä on tapahtunu... iskä on oikeest mulle ihan hirveen tärkee mut sit kännis se on ku eri ihminen. oon vast 11v ja en pysty käsittelee kaikkii riitoi muuta ku itkemäl ja en haluu koskaan kertoo kenellekkään... mut ne vaan jättää liian isot arvet muhun.. ja nyt mun uus opeki on suoraan sanottuna kusipää, se haukkuu meijän luokkaa.. ja se ei auta asiaa jos melkeen joka viikonloppu tääl on huutoo ja riita, pelkään et mut viedään täält pois ku täält kuuluu hirvee huuto ja asutaan kerrostalos. mut tiiän et äiti ja iskä rakastaa toisiaan mut välil se ei vaan tunnu siltä ja oon ihan varma et ne eroo! enkä haluu sitä.. ja aina niitten riitojen aikana haluun vaan mennä kauas piiloon mist mua ei löydetä, oon meinannu paiskaa lasin otsaan ku itkin ja itkin riitojen takii ku olin yksin kotona sen viikonlopun jälkeen... en vaan kestä! haluun et mun vanhemmat lopettais tupakan polton ja alkoholin.. tupakan kestän paremmin ku alkoholin haluun vaan et se vähentyy rajusti, haluisin vaa kadottaa kaikki päihteet pois täst maailmast ku ne on pilannu mun elämää jo tarpeeks:(


      • itkulevelover9000
        voimia kirjoitti:

        Toi saa ajattelemaan asiaa aina vaan enemmän, sä vaan kärsit. Millainen isä käyttäytyy noin? Millainen aviomies haukkuu vaimoaan? Se ei selvästikkään osaa elää lapsen kanssa.

        ja sit kans sitä et meijän perhees ei oo mitään vikaa mut vaan se et alkoholi välil muuttaa juttui vähä liikaa,meijän perhe on onnelline ja kaikke mut sit välil viikonloput otetaa kahel kädel.. tulin tänne sen takia ton lauantain tempauksen jälkeen koska tääl ku mä luen ni tulee rauhallisempi olo.. kosk nään et ihmiset yrittää auttaa muita ja kertoo kokemuksia. mut mun pääpointti oli se et meijän perhees ei riidellä varsinaisesti vaan alkoholin takii tääl on välil meininki katos, mut en haluu muuttaa mun kotoota minnekkään koska tunnen et saan turvaa tääl


    • haluunauttaatuupuhuu

      Tuu juttelee mulle! Kik venla____(4 alaviivaa)

    • HeiNuoriso
    • Ehjä

      Kunnan lastensuojelu auttaa,voit kysyä koulustasi alueesi puhelin numeroa,hakevat kyllä sut,saat hetkeksi oman kämpän.Saattaa herättää jopa vanhempasi arvostamaan toisiansa.Ainakin pääset eteenpäin,isäsi ja äitisi ainakin huomaavat että olet tosissasi,ole rohkea vanhemmpasi tarvitsevat ammattiapua,koko taloudessaan.

    • Psycho

      No nyt puhut asiaa

    • Sfrvbtds

      Kiva kun ne riitelee koko ajan ja vielä loma niin haluisin levätä. Mä en kestä... Mulle piirtäminen oli tosi tärkee juttu jota tein kotona ja menestyin. Nykyään niiden riitelyn takia sekin tuntuu kauheelta kun kuuntelee sitä. Mä vaan itken ja tärisen peloissani mun huoneessa ja piirtäminenkin tuntuu samalta. Ne pilas sen viimeisen ilonkin. Kiitti vaan mä vihaan teitä, te pilaatte mun elämän

      • Hfebeghb

        Ja vieläkin jatkuu sama meno! Iskä kiroilee äidille ilman mitään syytä ja eikä anna sen edes pitää valoja päällä tai istua sohvalla rauhassa. Kauanko kestän tätä? Voisi tehdä itsemurhan niin ehkä katuisi edes sitten!!!


      • Nopknoknh

        Sama tilanne edelleen vaikka on kulunut jo vuosi. Mulla on riitelyn takia tosi paha olla, voiko jostain hakea apua nimettömästi? Olisin erittäin kiitollinen vastauksista!


    • Kyllästynytkans

      On äske ne huusi toisillee ja mul on siis isäpuoli

    • Ndldlsksn

      Mullla on vähän samanlainen tilanne elikkä oon 12v tyttö ja meillä kotona riidellään aika paljon mun isä käy töissä mut äiti on työttömänä ainaku tulee perjantai ni aina ne melkeen juo ei siinä mitään pahaa oo et ne vähä ottaaa perjantaisin mut sitku äiti alkaaa haastaaa riitaaa kännipäissäää ni siit ei mitää hyvää seuraa sillo joskus ku mä olin pieni joku 7-8 ikäne ni sillon ne riidat oli kaikista pahempia äiti heitti iskän tavaroita ulos kaikkee mahollista mut nyt vaaa jos äiti alkaaa riitelee/haastaa riitaaa ni yleensä se menee siihe et äiti menee ovet paukkuen nukkuu mut silti se on ärsyttävää ja ne on monta kertaaa melkee eronnu mut ei ne sit ikin oo eronnu ne ei tavallaa sovi sitä mitä on tapahtunu vaa ne on aamul sit taas sillee et ihanku mitää ei olis tapahtu ja toi mua ärsyttää. Mä oon tällä hetkellä äidin kanssa riiidoissa ja se on tosi ärsyttäväää ei puhutua mitää ei niiku ees katota toisiimme mut oon aika paljon kavereittenkaa ja ne kyl auttaaa mut joo ei mul varmaaa muuta ollu halusin vaa sanoo et monel muullaki on tää tilanne.

    • 12vtyttö12

      Ärsyttää ihan paljo, 10v samaa paskaa. Eilen en kestänyt vanhempien riitelyä vaan karjuin isälle ja haukuin mm. sit se hiljeni. Uhkasin soittaa poliisit viel perää jos edes koskee mun äitiin xD ei se sit enää ärsyttänyt tai haastanu riitaa.

    • 15v

      Itsellä joutunut kestää tuota koko lapsuuden. Oli väkivaltaa ja räyhäämistä, alkoholia, turvattomuutta, vanhempien ns. Puolen valitsemista.
      Jouduin huolehtimaan pienemmistä veljistä kun isä ei siihen pystynyt ja äiti oli muualla. Ja jos oli kotona aina piti kuunella huutoa ja pelätä, että isä hakee pyssyn ja ampuu äidin tai lemmikit.
      Pakoon on tultu juostua monta kertaa itkukurkussa ja kouluaamuina väsytti aina kun ei yöllä saanut nukutuksi huutamisen takia.

      Ero tuli ja tuli vuoroviikot. Isän tykönä oli aina sotkuista ja se oli joka kerta humalassa. Ruokaa ei ollut eikä puhtaita nukkumapaikkoja. Jopa epämääräistä koskettelua. Yhtenä kertana meinasi minut ampua kun yritin puhua järkeä ja pyysin ostamaan uutta ruokaa. Olin 12-vuotias silloin.

      Sossukeskusteluja, poliisipuhutteluja, käräjäkäyntejä ja vaikka mitä paskaa vaan sen takia, että vanhemmat ei voi keskustella asioista asiallisesti.
      Lapsuus meni siihen, että piti opetella käyttäytymään kuin aikuinen ja ottaa vastuuta itestään, veljistä ja isästä.

      Äiti puolestaan oli hieman fiksumpi ja talo puhdas, mutta silti väkivaltainen ja varmaan myös turhautunut isän syytöksistä, joten purki omaa pahaa oloaan meihin.


      Hauskinta tässä on se, vaikka olenkin kokenut kaikenlaista paskaa, olen ihan okei. Kaveripiirissä olen se ns. "Terapeutti" joka yrittää auttaa muita parhaansa mukaan, omista ongelmista huolimatta. Tietenkn pientä masennusta on ollut, mutta ei pahaa johon olisi tarvinnut hoitoa.

      What doens't kill you makes you stronger, ne?

    • Ongelma

      Mun vanhemmat riitelee mun takii nyt tällä hetkellä. Aiheutin itse sen riidan ja hävettää niin et voisin kuolla..... ja ilta on pilalla.... mitä ihmettä mä voin tehä???!!!

    • itkulevelover9000

      Tulin tänne taas vaihteeks. Itsestäni on tullut paljon rohkeempi ja uskallan sanoa ääneen. Alkoholi ei kyllä oo menny minnekkään. Vituttaa ku se menee yli, jotain rajaa sillekki vois tulla. Koulussa aika paskaa, huono olla, huonoimilla päivillä on niin lähellä luovuttamista. Käyn nykyään koulupsykologilla, saa puhua ilman että arvostellaan tai tuomitaan. Äiti koko ajan vähentänyt alkoholin käyttöö mut iskä sitte ei niinkään. Riitoi ei enään tule mutta mua alkaa itseäni ahdistaa koska tiedän ja tunnen milloin on menny yli, ja ei halua puhua iskän kaa ku on juonu liikaa. Sitte tämmöst basic vittuiluu toisille ja on seki aika perseestä ku toinen korottaa vähän ääntä.
      Toivottavasti uus harrastus kans veis mun ajatukset muualle, en jaksais tätä masentavaa ajatusmaailmaa 24/7.

    • Epätoivoinen13

      Munki vanhemmat riitelee paljon, olen kanssa ainut lapsi niinkin nähtävästi säkin niin ei oo ketään kenelle jakaa omii tunteita

    • Napanenw

      Munkin vanhemmat riiteleeei. Välillä siitä että iskän turhiin reissuihin menee saitanen viikossa. ISKÄLLÄ on kyllä taipumus pelikoneisiin ja völillä istuu töitten jälkeen 3tuntia pelikoneen ääressä.

    • Angst2017

      Munkkin vanhemmat riitelee... tosin ei keskenään vaan mun kanssa

    • Minttu005

      mulla on eronnut ja äiti just huus isälle puhelimes ja äiti on se joka vaa huutaa ja isä se joka yrittää sopii ja hoitaa ne asiat asiallisesti ja oon vaa 12v nii välillä menee vaa hermo et ikten joka päivä melkein

    • kokemustaon

      Tiiän että toi on tosi rankkaa lapselle. Oma lapsuus meni kanssa vanhempien riitoja kuunnelessa. Oli paljon jaksoja jollon riideltiin ja huudettiin ja paiskottiin tavaroita, ja sit jaksoja jolloin oltiin onnellinen perhe. Monta kertaa meinattin ertoa mutta sitten kuitenkin sovittiin.
      Nyt on ollu melkein 4 vuotta riidatonta aikaa, ja oon 16. Nyttaas pitkästä aikaa ne alkoi huutamaan, enkä jotenkin enää jaksa kiinnostaa. Olen ollut lapsena ja ihan tässä lähiaikoina masentunut ja on ollut muitakin mielenterveysongelmia äitin ja iskän riitelystä, että en aijo laittaa omaa onnellisuutta enää niiden varaan.

      Jos täällä lukee enää ketään lapsia, joidenka vanhemmat on riitaisia, tosi paljon tsemppiä ja rakkautta teille. Tätä kuulee paljon, mutta se ei ole teidän vika! Koittakaa keskittyä joihinkin muihin asioihin, ja älkää jääkö kuuntelemaan huutoa, menkää vaikka ulos tai laittakaa kuulokkeet päähän.. Toivottavasti joskus vanhemmat tajuaisivat olla riitelemättä lasten kuullen, se vahingoittaa varsinkin herkkien lasten psyykettä oikeesti tosi paljon..

    • Auttakaaminua

      Tää tulee vähän myöhässä. Itellä vanhemmat riitelee tosi usein yleensä se on sellasta suhteellisen pientä mutta sitten välillä ne riitelee tosi pahasti ja kovaan ääneen ite oon vaan 12-vuotias ja mä en oikeasti jaksa tätä varsinkin kun olen koulu ikäinen niin pitää mennä kouluun arkisin siinä ei olisi muuta ongelmaa kun se että minun vanhemmat riitelee aina illalla niin ei saa unta ja seuraavana päivänä on koulua. Mitä tehdä?

    • Auttakaaminua

      Ja monet sanoo mene kaverille mene ulos kuuntele musaa mutta kun ne aloittavat aina kello 19-22 nii ei tämmöinen koulu ikäinen enää silloin ulos tai kaverille mene.

    • kartanon_poika

      siis itsellä ei ole niin paha tilanne mutta tyttöystävällä on eri tarina. Se joutuu tekemään äitinsä työt kotona, koska isänsä vaan ryyppää kotona eikä muuta tee. Äiti sen sijaan tekee töitä ja hoitaa nuorempia sisaruksia mutta silti nokitaa tyttärelleen kaikki siivoamiset ja ruuan laiton. Parhaani mukaan yritän häntä tukea ja se tuntuu jonkin verran toimia, mutta ottaa hänellä koville kuitenkin kuunnella äitinsä huutamista kun koulu menee päin persettä ja joskus jää siivoamiset tekemättä ja hän on hyvin väsynyt tälläiseen ja haluaa päästä edes yhdestä stressin aiheuttajasta eroon. JOS JOLLAIN NYT OIKEASTI OLISI HYVÄ KEINO RATKOA RIIDAT NIIN SAA LAITTAA VIESTIÄ, KOSKA APU OLISI TARPEEN!!!

    • olioltsu

      joo.... on kokemusta! mun vanhemmat riiteli toooooooosi paljo ennenkun ne eros. nyt äitillä on uus mies ja ne on naimisis ja niin.
      mua ärsyttää ihan helkkaristi kun vanhemmat riitelee ja äiti itkee ja iskä tai isäpuoli huutaa.
      joo tulee välil riitoja ja se on ihan normaalii mut mun vanhemmilla tulee usein tärkeinä päivinä esim viimeksi tuli äitienpäivänä. tää on niin tätä perus settii.....
      Riiteleeks teijän vanhemmat usein?

    • Mie1990

      Minun vanhempani joivat aina lapsuudessani,sanosin koeta ymmärtää ja onko tilanne niin että niitten ois parempi olla erillään? Elä kuuntele vaan..

    • Hei!
      Anna niiden ns'teinien riidellä..sit ne taas rakastaa toisiaan,kun ilma on puhditunut ;)
      Jos sit ero tulee..Isi rakastaa sua ja äitikin tekee niin edelleen kaikesta huolimatta.
      ei muuta kuin jatkat elämääsi ,koska niitä on vain 1kpl.

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat riitelee tällä hetkellä nii, että äiti lähti kotoa ja vaan huutaa puhelimeen.Yleensä mä vaan itken ja etin jotain hauskaa ja tekee aina vaan mieli lähtee pois kotoota😭

    • Anonyymi

      Mulla on nyt äitipuoli, eli mun isän uus "tyttöystävä" ja siis ne riitelee todella paljon. Mun äiti taas asuu kauempana ja sillä on uus mies ja nekin riitelee 24/7. Mulla ei oo enään missään tirvallinen olo...

    • Anonyymi

      Meillä näin...

      Äiti vittuilee isälle joka vitun pienestäkin asiasta esimerkiksi... ”Autosta kuuluu taas jotain ääntä ja sillä varmaan ei voi kohta edes ajaa kun ei jarrutkaan varmaan toimi” & ”Et oo sitten taaskaan imuroinut” & ”Taasko menee taas ne rahat sinne ********** (harrastus minun veljeni ja isän kanssa)” & ”Voisit ees joskus tehä ruokaa” & ”Ei taaskaan toi imuri toimi” & ”Taas on niin sotkusta” & vaikka mitä...

      Isä ei oo tehnyt mitään, autossa ei oo vikaa, jos on niin tärkeetä et imuroiko niikun 24/7 niin mä ihan ite voin sitten taas imuroida, imurin se pölypussi on varmaankin täynnä ja kyl sen huomaa sittenkun ne jarrut ei toimi...

      Niikun oon nyt yrittänyt olla silleen **hiljaisesti** ja imuroinut paljon, siivonnut, tehnyt ruokaa ja sitten oon lähtenyt aika paljon sen jälkeen pois vaan pyöräileen ja purkaan sen mun pään et pyöräilen vaikka 10km ihan täysiä ja sitten kun tuun kotiin niin meen omaan huoneeseen.


      ~Monet sanovat että riidat ei ole lapsien vika...~
      No meillä on just mun vika, jos lopettaisin mun rakkaan harrastuksen mitä oon nyt harrastanut 6vuotta niin ne sais selvitettyy sitten asioita...



      Äiti päättää minne mennään kesälomalla... minne mennään hiihtolomalla... mitä tehdään ja miten... mitä tehdään, millon tehdään ja miten tehdään...
      Sitten se tekee sellaisen ”Ota tai jätä” jutun periaatteessa...

      Esim... nyt mennään viikon päästä tai sitten ei mennä ollenkaan!!
      Ja siis kun kilpailen mun harrastuksessa niin mun sarjapisteet tippuu kun ei päästä sinne kisoihin äidin takia...


      -Äiti ei puhu mulle mitään riidoista...
      -Isä kertoo aina että ”Sori... taitaa taas tuo kisa jäädä välistä kun äitis kiukuttelee taas... tai on kiukutellut taas jo parisen viikkoo...

      Nii joo... ei pysty nukkuukkaan kun yritän selvittää mun päätä et miks se on niin vittuileva se mun mutsi ja et mikä on ongelma et mä en saa tehä sitä mitä mä rakastan... mut ei... pitää jäädä kotio nököttää ja kuuntelee ku äiti taas aina alottaa huutaan isälle autosta ja sitten iskä sanoo et no meen huomenna sitten töitten jälkeen kattoon sitä... sit äiti alkaa vittuilee ku ei siinä toimi jarrut niin ei voi ajaa töissä...
      Iskä lähtee töihin 5.30-16.00 ja sitten se menee hallille laittamaan kunnossa olevaa autoa 2h...


      Sitten äiti vielä on mulle koko ajan ”Onko taas kavereiden kans riitaa” & ”Taas ollaan oltu koko päivä kotona” nii yritän siivoo kotona ja tehä valmiiks kaikkee ennenkö äiti tulee taas kotiin valittaa kaikest...
      Sit iskä yrittää auttaa tilannetta et ”Niin taas sitä siinä makoillaan” ja isä yrittää vaan selvittää välei äitinkans ja se on mulle fine


      Niin nyt aina yöl mietin et mitä teen huomenna et vitun mutsi ois kerranki tyytyväine muhun ja isää...


      Äitin kaava:
      Isä: Ei saa mitään aikaseksi
      Äiti: Täydellinen
      Vanhin veli: Täydellinen
      Isosisko: Täydellinen
      Nuorempi isoveli: Täydellinen
      Minä: Ei saa mitään aikaseksi
      -Huomaatteko mitään eroja?


      Huomisen tehtävät:
      imuroi koko kämppä
      siivoa koko kämppä
      herää aikasin
      mee nukkuun aikasin
      Käy pyöräilemässä ainakin 20km
      Treenaa
      Pelaa korttia äitinkans et se leppyis
      Tee ruoka
      Pese hampaas kaks kertaa
      Harjaa hiukses
      Syö

      Ja siis noi muhun liittyvät on vaan jos ehin

    • Anonyymi

      Heippa sielunsisko! Sama juttu täällä. Siis AINA, AINA joudun kuuntelee kun faija joko Raivoo mutsille tai sit se ei vaan vastaa mitään ja murjottaa. oon nii helvetin kyllästynyt siihe. Ja ku mutsi viel melkee joka kerta alkaa itkee... Ja meillä oli viikonlopuksi viel reissu suunniteltuna: faijan mutsille, hotellille ja siitä sitten mökille. Mutta vittu eipä sitten mennäkkään :) Mut tsemppii kaikille jotka kokee samantapaista :3

    • Anonyymi

      Äiti lähti ovesta ulos autolla ja sano et menee nukkuu muualle ja oli tosi äkänen. Ps olen 15v

    • Anonyymi

      kelle pitäsisi soittaa jos äiti pilkkaa poikaystävää jatkuvasti ja aiheuttaa sentakia paskaa mielitilaa?

    • Anonyymi

      Mun äiti riitelee mun puolisän kanssa puhelimen välityksellä. Se huutaa ja itkee koska se ei usko että mun puolisä rakastaa sitä enään. Riita alko mun äidin työpaikasta en tiiä miks mut mun äiti halu päästä pois sen työpaikasta ja kun mun puolisä ei osoittanut mitään rakkautta mun äitiä kohtaan tänään joten äiti pahoitti mielensä.

    • Anonyymi

      Mun isä huutaa koko ajan ja oon 10v nii isä on ollu lähellä lyödä äitiä ja en jaksa enää onneks on koulu olemassa pls auttakaa mua

    • Anonyymi

      Munkin vanhemmat riitelee sillon kun ne vaan pystyy. Oon ite 13v. Äiti aloittaa aina riidan mistä tahansa tyhmästä jutusta. Iskä yrittää rauhoitella samalla kun äiti huutaa kurkku suorana. Iskä voi korottaa ääntään, mutta silloin äiti alkaa paiskimaan tavaroita. Ite aina riidan alkaessa pakenen kaverille tai meen omaan huoneeseen ja laitan musiikin täysille. Sitä riitelyä ei vain jaksais kuunnella. Viime uusivuosikin meni pilalle kun äiti hermostui kynttilälle.

    • Anonyymi

      Siis mä oon miettiny et haluun muuttaa pois ku meil on huono rahatilanne ja pappa sairaalas eikä voida maksaa laskui ja iskä on työtön ja nyt iskä ja äiti riitelee siskon poikaytävästä ja mul on tyylii mielenterveysongelmii

    • Anonyymi

      Mul

    • Anonyymi

      Olen yhdeksan ja vanhemmat ovat riidelleet nyt yli neljä vuotta. meille on kaksi koti mutta se on melkkä löydät nyt lomalla.

    • Anonyymi

      Mul ei iha sama jutttu mut silti. Kerra ku olin menos nukkuu nii äiti ja iskä alko riitelee siis iskö oli varalt hommannu toisen kämpänntämmösten varalle, sit ne riiteli ja äiti itki ku se oli ton takii surullinen iskä heitettii ulos ja se hakkas tiiliseinää purkaakseen "vihaa" sit äiti tuli ja huomas et itken ja kello oli ehk 00.00 sit kerroin sille et toi oli pelottavaaa ja rikai sattunu sit ehk 00.30 äiti meni köymää iskäl joka oli mennu rauhottuu n.100m kaukana olevaa taloonsa ja kaikki meni hyvin sit ku mua yskitti sinä yönä nii ehk 1.00 iskä tuli kotii "herätti" mut kosk esitin nukkuvaa anto lääkettä ja silitti kertoen et ei ikinä satuttais ketään ketä se rakastaa ei mua ei äitii ei mun pikku siskoo ei ketään. On ne tonki jälkee riidelly mut vaa pikku riitoi, nytki on vähä sähköö ilmassa

    • Anonyymi

      En jaksa itsekään😩oon 10 ja vanhemmat riitelee päivittäin... Google tän varmaan miljoona kertaa viikossa et onko se normaalia. En jaksa ku äitil paukkuu ovet ja iskä on kaikille vihanen koko loppu päivän!! Joka ilta kuuluu vaa huutoa... Eikä niillä oo aikaa kauheesti mullekkaan 😕tai no, siltä se ainakin tuntuu...

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan niitä aikoja ku ne EI riidelly😭koska mulla ei oo ikinä ollu sellassia aikoja🥺

    • suosittelisin ite kertomaa tosta koulu kuraattorille ja vanhempien riitelystäkin voi esim masentua niin siinä tapauksessa kääntyy esim koulu psykologin puoleen, ja kyllähän sekasin.chat auttaa myös, ja apuu.fi, ja auttaahan kouluterveyden hoitajakin ees jotenkin koti asioissa? ainakin kysymällä että onko siellä kotona kaikki ihan hyvin.

    • Anonyymi

      Mua ärsyttää kun koko ajan melkein mun iskä ja puol äiti riitelee:// en tiiä mitä pitäis tehä ja iskä huutaa kun puol äiti on vähä et se ei puhu joskus tai vastaa tai sit jos se vastaa sillee kunnol ni se vittuilee ja purkaa sen omaa ärsytystä mut sit taas iskä on sellane et sil on pinna kiree melkee koko ajan ja huutaa ja on vähä ehkä sillee agressiivinen mut ei se oo ikinä lyöny tai mitää tollasta.. se on muuten semi kiltti ja chilli mutta sit kun se suuttuu nii sit se suuttuu tosi paljon:((( mut se ei kestä yleensä hirveen kauan kun se on vihanen mua vaa ärsyttää tommonen käytös molemmilta🙄

    • Anonyymi

      Toivottavasti tästä ois jollekki apua!!

      Oon 25v ja koko elämäni kärsiny vanhempieni riitelystä. Iskä hermostuu helposti, äiti nalkuttaa ja molemmilta todella lapsellista käytöstä. Kumpikaan ei osaa riidellä rakentavasti, vaan mökötetään, lähdetään ovet paukkuen ja uhkaillaan erolla ymsyms. Harvoin oon nähny halausta, anteeksi pyytämistä tai toista kunnioittavaa keskustelua.

      Olen perheessä vanhempi sisarus. Porukat on aina vuorotellen tullut avautumaan minulle toisen vioista ja kysymään neuvoa esim. että pitäisikö tässä nyt erota.

      Minun pitäis varmaan käydä psykologilla, koska traumat. Oon ollu aina todella herkkä ihminen, niin tuntuu, että nuo riidat on repiny mut vaan enemmän sirpaleiksi. Lapsen ei tarviis ikinä nähdä tuommosta riitelyä. Jos ei riitä hermot rakentavaan riitelyyn, niin sitten riidellään muulloin. Kärsin viikoittain omassa elämässä nuista vanhoista tapahtuneista. Tuntuu että oma suhde vanhempiini on jäänyt vajaaksi, ja se on todella surullista.

      Kirjoitan tätä tekstiä nyt, koska olen vanhempieni luona käymässä, ja täällä sama meno vain jatkuu. Nykyään minulla on oma lapsi ja haluan työstää itseäni, että en ainakaan aiheuttaisi hänelle tällaista tuskaa. Toivoisin, että voisin tarjota hänelle ihanat turvalliset isovanhemmat, mutta se taitaa jäädä haaveeksi.

      Mutta te nuoret tehkää tilanteellenne jotain! Enkä tarkoita vanhempienne parisuhteen auttamista, vaan ammattiapua itsellenne. En olisi itse silloin ajatellutkaan, miten pitkät jäljet tuollainen lapsellinen käytös aiheuttaa.

    • Anonyymi

      Joo mä oon 11v enkä jaksa ko vanhemmat riitelee kokoajan nyt tuli vaa idea et voisin tulla tänne vähä juttelee ko ne nytki riitelee keittiössä. Ja se vielä et ne riitelee ihan turhasta eli nyt ne riitelee siitä kumpi siivoo enemmän. Yleensä äiti vaa huutaa isille ja sit se menee siihen et isi lähtee jonnekki nii mitä pitäis tehä. Mua pelottaa välil et ne eroo koska en sit tiiä ko isil on ihan hyvä palkka mut äitil ei oo niin hyvä nii miten me pärjättäis. Onko jollaki vinkkejä mitä kannattais tehä?

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat riitelee parhaillaa oon 12 v ja en oo tottunu tähän ja haluaisin vaa huutaa molemmil mutku en uskalla

      • Anonyymi

        Huuda, että lopettaa. Jos on kunnolliset vanhemmat niin tajuavat, että sinä kärsit ja heidän pitäisi toimia asiallisemmin. He ovat aikuisia ja tuo ei ole reilua sinua kohtaan.


    • Anonyymi

      Meillä oli äsken tosi mukava peli-ilta kunnes äiti teki VAHINGOSSA väärin siinä jotain ja sitte iskä vaa rupes siin jotai et hah nyt et ite muistanu tota ja sitt siitä alko ihan hirvee riita ja nyt iskä on sen huoneessa tuolla ja pikkusisko itkee, äiti itkee ja mä kirjotan tätä meijän olohuoneen lattialla. Mitä mä teen! Tällästä samantyyppistä on ollu kokoajan varmaa jo 5vuotta!! Oon siis nyt 10v

    • Anonyymi

      Oon 11 ja mun vanhemmilla on just nyt riita. En kuitenkaa haluu et ne eroo ja muutenki sillon ku olin 8 nii iskällä muutenki oli 2 kotii eli puolet ajasta asu täälä mun ja mun äitin ja veljen kaa ja sit puolet se asu sen omassa kämpässä, kyllä se sit muutti tänne takas. Mut mä en vaan jaksa sitä riitelyy. Ja aina koko oerhe on yleensä allapäin kun ne riitelee. Yleensä mä pakenen vaan jollekin mun kaverille. Että ei kiva.

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat riitelee just nyt... Mä alan itkemään ku ne riitelee, koska mä en vaan jaksa ja tulee sellainen olo, että mä olisin se syypää. Äiti pitää mykkä koulua ja isi yritti sopia. Mä jotenkin toivoisin et ne erois, koska sitte olis vaan niin paljon helpompaa! Ugh

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat riitelee kun ne juo. kerran ne riiteli päivää ennen jouluaattoa yöllä ja melkein eros. sain unta vasta kolmelta yöllä kun ne meni nukkumaan ja nyt ne taas riiteli kunnolla ja ollaan huomenna lähössä reissuun ja mä menin huutamaan niille että voisittekste olla kerran ess riitelemättä haluaisin ees kerran olla tässä talossa onnellinen. Sit äiti tuli kattomaan mua vasta kun aloin paiskoo tavaroita mun huoneessa sit se tuli lohduttamaan mua. Ja sit mä sanoin sille et mee nukkumaan ja oon 11 :(

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat riitelee. Kerran mun iskällä meni hermot kun äiti oli juonu yhen lasillisen enemmän mitä se ite ja sit se hakkas äitin koiraa ja potkas oman koiransa seinään

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat riitelee jatkuvasti:( en haluu et ne eroo oon 10v haluisin normaalit vanhemmat jotka ei riitele. Ne riitelee siitä kun me ollaan aika köyhii ja iskä vaan ragee äiti on hiljaa😭 Mua pelottaa tosi paljon että iskä ragee ja huutaa mulle:( mitä pitäis tehä?

    • Anonyymi

      Mun isi ja äiti huutaa toisillenssa

    • Anonyymi

      On kokemuksia. Vanhemmillasi on ongelmia. Älä tee sitä virhettä, että alat käyttämään päihteitä.

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat oli juonu päivä aikana paljon ja kun treenattiin koiria ni äiti alko hermoo iskälle siitä että iskä sano hae vaikka sen ois pitäny sanoo nouda mä en vaan ymmärrä mikä sitä vaivaa ja sit äiti potki hakkas sen koiraa ja siinä vaiheessa mulla meni hermot ja mä aloin huutaa ja kiroo sille et sä er saa potkia ketään vaikka se ois eläin ja mä tulin äskön sisälle paiskoo tavaroita kirhottaa tätä ja nyt ne riitelee tossa pihalla
      ps en yleensä kiroile ja oon 11

    • Anonyymi

      Tää ei liity tähän aiheeseen vanhempien riitely. mutta mistä saada apua vanhempien juomiseen. Oon vasta yksitoista ja mun vanhemmat juo joka viikonloppu ittensä sellaseen kuntoon että ne kaatuilee ja melkein tukehtuu ruokaan. Oon kuullu kun ne puhuu arkipäivisin että meidän pitää lopettaa juominen koska meiän tytär joutuu huolehtii meistä. MISTÄ SAADA APUA!!!!! Ja oon 11 vuotias

      • Anonyymi

        Puhu jooko vaikka opettajallesi tunnin jälkeen kun olette kahdestaan. Hänen velvollisuutensa on auttaa sinua tuossa tilanteessa.
        Tiedän, että puhuminen aikuiselle voi pelottaa. Voi tulla ajatuksia että et halua pahaa vanhemmillesi tai nolata heitä, koska he toimivat väärin.

        Vanhempiesi pitäisi kuitenkin pitää sinusta huolta ei sinun heistä. Heidän käytös ei ole normaalia eikä hyväksi sinulle.
        Opettajasi voisi ottaa yhteyttä esim. Lastensuojeluun, sieltä voisi tulla joku käymään ja katsomaan tilannetta.

        Siinä tilanteessa toisen aikuisen paikalla oleminen ja puhe vanhemmillesi voisi toimia hyvänä "pelokkeena" tai oikeastaan herätyksenä, niin että vanhempasi alkaisivat tajuamaan mikä on elämässä tärkeää ja siten harkitsemaan alkoholin käyttämistä.
        Valitettavasti jos tilanteessasi alkoholin käyttö on jatkuvaa (aina viikonloppuisin) niin siitä on vaikea päästä irti. Vaikka vanhempasi rakastavatkin sinua ja tiedostavat osittain että tekevät väärin niin se ei vain riitä.
        Ansaitset paljon parempaa. Jos vanhempasi eivät osaa muuttaa tapojaan niin siinä tapauksessa sinulle parempi olisi ottaa etäisyyttä heihin siihen asti kunnes he oppivat arvostamaan sinua ja pääsemään irti liiasta juomisesta.
        Nämä lastensuojelun aikuiset auttavat ja kertovat sinulle sitten tarkemmin miten he auttavat teitä. Muista! Et tule menettämään vanhempiasi lopullisesti vaikket asuisi heidän kanssaan.

        Vanhempasi yrittävät tällä ajalla päästä eroon alkoholista muiden aikuisten avustuksella.
        Sinun ei tarvitse olla näkemässä heidän huonoa käytöstä. Voit keskittyä itseesi, kouluun ja ystäviin, muista myös keskustella jonkun kanssa jos sinulla murheita.

        Itse kadun etten koskaan puhunut kenellekään aikuiselle vanhempieni alkoholin käytöstä.
        Jouduin koko lapsuuteni seuraamaan vanhempien juomista ja voin sanoa että ei kannata.

        Olisin mielummin ollut muualla turvallisessa paikassa ja samalla tietoinen siitä että on ihmisiä jotka yrittävät auttaa vanhempiani, kuin että olisin jatkuvassa pelossa ja näkemässä että milloin käy se pahin.

        Eli paras tapa auttaa vanhempiasi on siis se että kerrot jollekin toiselle aikuiselle. Jos kukaan ei tiedä mitä kotonanne tapahtuu niin vanhempasi vain jatkavat juomista/tekevät pahaa itselleen tai toiselle.


    • Anonyymi

      On ihan sama asia mutta oon 11

    • Anonyymi

      Mul on kokemusta itsellä vähän asiasta. Oon ite 12v ja alkaa kyllästyttää kyllä se, että vanhemmat tappelee. Ei tappele joka päivä mut monina iltoina. Yleensä se loppuu niin, että toinen paiskasee oven kiinni ja lähtee ja toinen kävelee pois. Sit kun ite sanon, että lopettakaa nii ne sanoo Joo oot oikeassa, mutta jatkaa. Tuntuu siltä et haluu vaan lähtee pois kotoa ottaa happea.

    • Anonyymi

      Mun äiti itkee isä huutaa kun talon laskuista äiti sanoi kun isä ei maksa talon laskuja mä oon 12v ja itkin 😭mua ärsyttää 😠😠😠😠😠😠😠😠😭😭😭😭

    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Mun äiti ja iskä erosi koska ne riiteli ja mun äiti ei välillä pitänyt huolta tavaroista ja Siitä on 8 vuotta joskus on ollut kurjaa ja vaikeaa no olen tottunut kyllä mutta silti on vaan vaikeaa joskus

    • Anonyymi

      Vit**taa

    • Anonyymi

      En olisi halunnut että eroa ei kun siitä vaan saa ta*a

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat riitelee joka ikinen päivä (yleensä illalla). En jaksa sitä!! Nyt kello on puoli kaksitoista illalla ja ne tälläkin hetkellä riitelee. En oo uskaltanut sanoo niille mitään tai kysynyt eroaako ne. Olen vasta 12-vuotias ja minulla on neljä sisarusta, kaksi nuorempaa ja kaksi vanhempaa. Olen nähnyt niillä molemmilla riidan jälkeen kyyneleet silmissä. Ne ei ikinä tee mitään yhdessä ja joka ikisestä asiasta tulee riitaa. Äiti selkeästi piilovittuilee Isälle, josta Isä suuttuu ja tulee pitkä riita. En kestä enää..

    • Anonyymi

      Munkin vanhemmat riitelee ja huutaa koko ajan en jaksa sitä mutta minä rakastan äitiä ja isää mutta en vaan jaksa että mun vanhemmat riitelee Koko ajan. Mut joskus vanhemmat on kiltti joskus ei. Mutta oon miettinyt silleen että haluaisin uudet vanhemmat

    • Anonyymi

      Munki vanhemmat riitelee sillon tällön. 😟😰 Se on kauheeta...

    • Anonyymi

      Sama ne paiskaa oven huutaa ja lähtee mä itken melkein joka ilta kosk ne vaan riitelee ja riitelee joka kerta ku tuun kaverilta ne ei puhu toisilleen ja on ihan suuttunu

    • Anonyymi

      oon 11 v ja mun veli ja äiti riitelee joskus äiti ja iskä tietääk kukaan mitä voin tehä ku ei se kuulosta kivalta ku riitelee joku vastatkaa

    • Anonyymi

      mulla toi ihan sama. Ne riitelee koko ajan tai jos ei riitele nii ei muuten vaa puhu toisillee mitää. mua pelottaa ja ärsyttää ku ne riitelee ja huutaa ja paiskoo ovia. sit iskä välil lähtee ovet paukkuen ja äiti itkee. en enää jaksa tätä mut en haluu et ne erookaa

    • Anonyymi

      Siis mulla on sellanen pikkuveli joka asuu mun kaa samas huonees ja ärsyttää ja tuhoo tavaraa yms. Oon yrittäny tulla sopuun ja muuta mut tääl se on vielki ja kiusaa. Saan syyt niskoille kaikkien ongelmista ja omista myös. Äiti suosittelee lastenkotia ja pois muuttamista nii kerään rahaa nii et pääsen viimestää 18v pois täältä.

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat eros kun olin 4vuotias ja sit asuin äitillä monta vuotta sitku olin 9vuotias muutin iskälle ja oon kokenut kaikee ja itken tosi usein oon nyt 15 vuotias ja mun täti on kuollut pari vuotta sitten 😭😭😭😭

    • Anonyymi

      Siis mun vanhemmat riitelee myös. Tosin ei sitä voi melkein sanoa riitelyksi, kun iskä lähinnä tappelee. Se huutaa, hakkaa ja kontrolloi äitiä. Sillä on legit anger issues. Nyt on kulunut pari tuntia siitä äiti meni ulos, eikä oo tullut takas sisään. Salee iskä pakotti äitin koko yöksi tonne 10° ulos ku äitin puhelinkin on tuol keittiössä eikä sitä näy sohvalla, missä se nyt lähiaikoina on nukkunu. Kello on 0.41. En uskalla mennä kattoo missä äiti olis ulkona ku pelkään iskää oikeesti niin paljon. Meillä kävi joskus joku perheneuvola-täti ku olin tyyliin 10, koska olin käyny puhuu koulukuraattorille, ja nyt nää joka viikonloppuiset iskän hakkaamisintappelut on alkanu uudestaan, tyyliin pahempana ku silloin. En enää ees muista, ku oon nykyään koht 14. Mua pelottaa niin paljon. Jos äiti on tuol ulkon nii sehän saa hypotermian ja iskä vaan makaa sängyssä, haukku just tänään äitiä sieni-, mato- ja tyhjäpääksi ja narsistiksi. Vittu, mikä on narsistisempaa ku just toi mitä iskä tekee? Mua pelottaa niin paljon. Haluiaisin vaan mennä nukkumaan, muttakun pelottaa äitin puolesta. MÄ PELKÄÄN ENKÄ VOI TEHÄ MITÄÄN😩😩😩

    • Anonyymi

      Tiedättekö mitä? Kaikilla kaupungeilla, ja maalaiskunnillakin monilla, on semmonen palvelu sosiaalipalveluissa kun "huoli- ilmoitus", eli niiden kaupunkien ja paikkakuntien kotisivuilla on sosiaalisten palveluiden sivulla semmonen mahdollisuus, linkki, että sinne voi ilmoittaa vaikka nimettömänä , jos pelkää, että jotain hankalaa tapahtuu tai haluaisi apua tai tukea tilanteessa.

    • Anonyymi

      Oon 11 ja meilläkin riidellään. Äiti puhuu pahaa mulle ja veljelle iskästä ja sen sukulaisista. Oikeesti ahdistaa, kun äiti on ailahteleva narsisti.

    • Anonyymi

      Itellä on täysin sama...
      Aina kun mun vahemmat sanoo jotain toisilleen, nii se on joko haukkumista, kiroilua tai sitten siitä kehittyy aivan kauhee sota. Ite oon 12 v ja äiti on uhkaillu erota ja kaikkee .. en todellakaa haluais muuttaa koska täällä missä asun nii tääl on kaikki...😭
      Arvaatteko saanko yöllä unta ku vanhemmat riiteleen kolmee asti ja sitte iskän pitääki mennä jo töihin.
      EN SAA!!
      Tän takia koulu on mun suojapaikka ja lomat on kauheita☹️ Yleensä päivät oon ulkona, tallilla tai kaverilla😩

    • Anonyymi

      Sama mulla mut oon vaa 14

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe