Tahtoo vaihteettoman auton!

Mikä maksaa?

Ei riitä automaatti, pitäisi olla sellainen että mitä enemmän kaasua painaa sitä nopeampaa mennään ja päinvastoin, ei tarvitse mistään vaihteista välittää. Nyt ollaan vuodessa 2009 ja vieläkin näiden kirottujen vaihteiden kanssa pelataan, surkeata, hävetkää insinöörit!

15

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On olemassa

      Selviät halvalla!!

      Vanha 340 volvo kuminauhavedolla, se on siinä.

    • on.

      Muistaakseni 343 Volvossa oli varjaatori,sehän ei ole varsinaisesti vaihteisto vaan kytkin.

      • CVT - variaattori

        Variaattori on portaattomasti välityssuhdetta muutava vaihteisto. Siinä on kaksi hihnapyörää missä hihnapyörän toiminnallista halkaisijaa säädetään portaattomasti ja näiden hihnapyörien välillä on hihna.

        Eli kyseessä on nimenomaan portaattomasti säätyvä vaihde. Se voi toimia myös kytkimenä.

        Nykyaikainen portaaton variaattorivaihde tunnetaan nimellä CVT-vaihteisto.


    • ladon takaa
    • pelaa

      juuri noin kuin haluat. Vain lähtiessä D-asentoon ja sitten ajat miten tahansa, niin vaihdekeppiin ei tarvitse koskea kuin peruutettaessa koska sen tiedon auto tarvitsee, ajatuksia se ei osaa lukea. Kun lopetat ajon niin vaihdekeppi vain P-asentoon ja se on siinä.
      Ei pitäisi olla liian vaikeaa 2000-luvun ihmiselle, ei vaikka uusavuton olisikin.

    • Audi...
      • Onko portaaton

        MInkälainen automaatti on Priuksessa?

        Siinähän ainakin välityssuhdetta muutetaan portaattomasti käyttämällä planeettapyörästöä sähkömoottorin avulla.


    • AE111

      Sähköautoissahan on käytännössä suoraveto. Vauhtia säädellään pätkimällä sähköä nopeassa tahdissa. Täyskaasua sitten vastaa jatkuva sähköntulo. Oli sitten vaihto- tai tasavirtamoottori. Sähkömoottorit kiertää sieltä nollasta useampaan kymppitonniin.

      Jenkeissähän porukka on jo aikoja muunnellut tavallisia autoja tolpasta ladattaviksi sähköautoiksi. Siellä taidetaan myydä jopa bolt-on-tyyppisia ratkaisuja, joissa on moottori, akku ja se mikälie virransäätöboksi mukana. Manuaalivaihteistosta sitten vain hitsataan ykkönen tai kakkonen kiinteäksi, ainakin jos kyseessä on tasavirtamoottori. Silloin suunta vaihdetaan jännitteen napaisuutta vaihtamalla.

      Suomessa tuo vain ei onnistu, koska valtio tukee sinua taskujen tyhjentämisellä ja muilla kielloilla.

      • vai suoraveto

        No ei kyllä taatusti ole 1:1 välitystä sähköautoissakaan, vaan niissäkin on vaihteisto (usein yhdellä, kiinteällä välityssuhteella, mutta vaihteisto kuitenkin) moottorin ja pyörien välissä.

        Mutta tästähän ei ollutkaan kyse - ei kysyjä tahtonut päästä eroon vaihteistosta moottorien ja pyörien välillä, vaan vaihdekepin hämmentämisestä.

        Jolloin vastaus ongelmaan mikä tahansa automaattivaihteinen auto ... pl. ns. robottivaihteet, jotka eivät kaikki osaa (vielä) vaihtaa niin siististi, ettei vaihtamiseen pitäisi kiinnittää huomiota (lue: avustaa vaihtotapahtumaa kaasua löysäämällä tms) ... ainakin, mikäli tahtoo vaihdon tapahtuvan siististi (lue: ei "niskojennitkautustyyliin", päätä niskatukeen paukuttaen)


      • AE111
        vai suoraveto kirjoitti:

        No ei kyllä taatusti ole 1:1 välitystä sähköautoissakaan, vaan niissäkin on vaihteisto (usein yhdellä, kiinteällä välityssuhteella, mutta vaihteisto kuitenkin) moottorin ja pyörien välissä.

        Mutta tästähän ei ollutkaan kyse - ei kysyjä tahtonut päästä eroon vaihteistosta moottorien ja pyörien välillä, vaan vaihdekepin hämmentämisestä.

        Jolloin vastaus ongelmaan mikä tahansa automaattivaihteinen auto ... pl. ns. robottivaihteet, jotka eivät kaikki osaa (vielä) vaihtaa niin siististi, ettei vaihtamiseen pitäisi kiinnittää huomiota (lue: avustaa vaihtotapahtumaa kaasua löysäämällä tms) ... ainakin, mikäli tahtoo vaihdon tapahtuvan siististi (lue: ei "niskojennitkautustyyliin", päätä niskatukeen paukuttaen)

        Joo, meni vähän vierestä. Mutta tuossa ratkaisussa on kuitenkin kiinteä välityssuhde. Sanoinhan tuossa hitsattavan 1. tai 2. vaihteen kiinni, eli ei se toki ole 1:1. Eipä tarvitse koneenkaan vaihtaa vaihteita.

        Tosin sähköautoja ja automaattiautoja on kumpiakin tainnut olla jo melkein sata vuotta. Sähköautoja jopa enemmän.


      • on asia
        AE111 kirjoitti:

        Joo, meni vähän vierestä. Mutta tuossa ratkaisussa on kuitenkin kiinteä välityssuhde. Sanoinhan tuossa hitsattavan 1. tai 2. vaihteen kiinni, eli ei se toki ole 1:1. Eipä tarvitse koneenkaan vaihtaa vaihteita.

        Tosin sähköautoja ja automaattiautoja on kumpiakin tainnut olla jo melkein sata vuotta. Sähköautoja jopa enemmän.

        Olkoon vaihteistona hihna tai mikä hyvänsä automaatti, 3-vaihdetta löytyy vähintään > eteen > vapaa > taakse , myös Toyotan "planeettahybridissä".

        Sähkömoottoria voi pyörittää kumpaankin suuntaan, joten pelkkä alennusvaihde riittää.


      • ale nnusvaihde
        vai suoraveto kirjoitti:

        No ei kyllä taatusti ole 1:1 välitystä sähköautoissakaan, vaan niissäkin on vaihteisto (usein yhdellä, kiinteällä välityssuhteella, mutta vaihteisto kuitenkin) moottorin ja pyörien välissä.

        Mutta tästähän ei ollutkaan kyse - ei kysyjä tahtonut päästä eroon vaihteistosta moottorien ja pyörien välillä, vaan vaihdekepin hämmentämisestä.

        Jolloin vastaus ongelmaan mikä tahansa automaattivaihteinen auto ... pl. ns. robottivaihteet, jotka eivät kaikki osaa (vielä) vaihtaa niin siististi, ettei vaihtamiseen pitäisi kiinnittää huomiota (lue: avustaa vaihtotapahtumaa kaasua löysäämällä tms) ... ainakin, mikäli tahtoo vaihdon tapahtuvan siististi (lue: ei "niskojennitkautustyyliin", päätä niskatukeen paukuttaen)

        menee saivarteluksi mutta kiinteä alennusvaihde ei ole "vaihteisto" joka on monikkomuoto.

        Muutamissa tehdastekoisissa sähköautoprotoissa on tosin näkynyt kaksiportainen planeettavaihteisto pyörännavassa mutta toivottavasti tuollaisesta luovutaan tuotantomalleissa.

        Nykyaikaiset sähkömoottorit kattaisivat yhdellä kiinteällä alennusvaihteella koko sen nopeusalueen jota todellisuudessa käytetään edes keski-euroopan moottoriteillä (eli max 160km/h).

        Pelkään kyllä pahasti että nykyisten 1,6l perhefarkkkujen tapaan mainosmiehet vaativat sähköautojen prosyyreihinkin kolmannelle sadalle ulottuvan huippunopeuden vaikka yhtä maata lukuunottamatta yksikään ostaja ei koskaan luukuta autoaan huippunopeudella eivätkä edes sakumakkarat polje jotain 1,6l astraa kahta sataa pitkin autobahnia vaikka se periaatteessa sen verra kulkisikin.


    • Retkuilija

      äläkä valita.

    • taas apua..

      ..Kun muut ei osaa niin hondalla mm:ssa löytyy honda jazz cvt eli variaattori.

      • vw passat

        Olen siirtynyt automaattin ja manuaaliin ei ole paluuta join tytön skdalla jossa dsg vaihteisto uusi versio tavanomaisesta automaatista (ei luista enään koko aikaa joten auton polttoaineen kulutuskin pienenee Taksimiehet kertoivat että 6 vaihteinen kestää mutta 7 vaihteinen reistailee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe