Kirje Sardeksen seurakunnalle

Heino1

Olin juuri maksamassa mustikoita, joita tuttavani minulle myi 30 - litraa. Maksaessani soitti minulle uskonystäväni ja kysyi tästä raamatunpaikasta jossa seurakunnan saarnamiestä puhutellaan kovin sanoin. Kun, nuhtelija on itse elämän Herra – silloin on kysymys iankaikkisesta elämästä – uskosta jonka kautta meidät vanhurskautetaan.

Mieleeni ei noussut, kuin Sardeksen viimeinen kuningas Kroisos. Ehkä siksi, kun maksoin mustikat. Kroisos on varmaankin kaikille tuttu hänen rikkaudestaan..

Tätä raamatun kohtaa käytettiin myös ahkerasti 70 – luvulla.
Seurakunnan puhuja sai kovat nuhteet:
Ilm. 3:1” Minä tiedän sinun tekosi. Sinä olet elävien kirjoissa, mutta sinä olet kuollut.”
Herää kysymys; olisiko tässä raamatun paikassa oikeutus henkiopille? Jos ilmoitetaan, että on kuollut, niin se merkitsee, että on hengetön.

Kun tutkimme tätä kirjettä, niin ei käy selville mihin syntiin puhuja on langennut ja lankeemuksen kautta suurin osa seurakunnastakin oli kuollut, tai kuolemaisillaan: ”Herää ja vahvista sitä, mikä vielä on jäljellä, sitä, mikä jo oli kuolemaisillaan.”

Ei tästä kirjeestä kuitenkaan ole tueksi henkiopille. Tässä puhutaan teoista, ei hengestä, joka olisi aiheuttanut kuoleman. ” Olen havainnut, että tekosi eivät täytä minun Jumalani vaatimusta.” Nyt meille herää kysymys; minkälainen työ, tai teko sitten kelpaa Jumalalle? Eikö koko raamattu todista:
Ef. 2:8 ”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.: 9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.”

Kuitenkin sanotaan kirjeessä, että tuon puhujan teot eivät täytä Jumalan vaatimuksia! Meille herää kysymys; eikö usko yksin riitä? Vaatiiko Jumala meiltä vielä muutakin? Oikeastaan tähän voisi vastata; kyllä riittää ja ei sittenkään riitä! Miksi ei riitä?

Tämän Jeesus sanoo hyvin selkeästi:
Joh. 8:12 ”Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."
Eli kun uskoo, tulee seurata Jumalan Sanaa. Jumalalle kelpaava työ onkin siinä, että me pysymme totuudessa, silloin olemme Kristuksen kanssa yhtä:
Joh. 14:20 ”Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä.”
Joh. 3:21 ”Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat lähtöisin Jumalasta."

Saarnaajan tehtävä on niin vaativa, että hänen tulee opetuksensa perustella Jumalan sanalla. Vain näin menetellen hän pysyy totuudessa. Muistamme; ”Minä olen tie, totuus….” Kun on Kristusta julistamassa, tulee saarnan olla ”armoa ja totuutta”. Ei filosofista jaaritusta.

Tätä kohtaa on paljon käytetty väärin: "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.” Nyt ihmiset ovat hoksanneet, että puhujan kautta puhuu ”henki” ja on alettu vaatimaan kuuliaisuutta yhteisille päätöksille, vaikka päätöksiä ei ole voitu perustella Jumalan sanalla.

Tämmöisen käsityksen Pietari tyrmää täysin:
1 Piet. 4:11 ”Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta.”
Kaikessa toiminnassamme tulee siis olla Jumalan sana ylin ohjeemme, ei ainoastaan puhujan, mutta kaikkien uskovien elämässä.

Miten se sitten tänä päivänä Jumala meitä puhuttelee? Sanon, ihan samalla lailla, kuin Sardeksen enkeliäkin: ”Muista, kuinka kuulit sanan ja otit sen vastaan, tarkkaa sitä ja tee parannus. Ellet ole hereillä, minä tulen kuin varas, yllätän sinut hetkellä, jota et aavista.”

Jokainen varmaan muistaa, miten Jumala meitä kutsui ja armahti. Tätä armahdusta Jumalan Poika kehottaa muistamaan ja muistuttaa, että unohtamalla, tehdyt synnit, ne eivät ”nollaudu”, vaan tulee tehdä parannus. On se kumma, miten vaikeaa on tehdä parannus, kun tulee tehtyä syntiä, on vaikka Jumalan Poika tässä muistuttaa; ”saithan armahduksen ensimmäiselläkin kerralla”.

Synnin kautta on tullut lankeemus ja tulee edelleen ja tämän takia meitä kehotetaan valvomaan. Ei ainoastaan omaa vaellustamme, mutta myös opetusta.
Ps. 119:2 ”Onnellisia ne, jotka pitävät hänen liittonsa ja koko sydämestään kysyvät hänen tahtoaan,”

29

568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suuret

kiitokset!

t. uskonystävä

• Heino.

on kummallista tämä kohta, joka tuodaan monessakin kirjan kohdassa esiin – vanhurskauden vaatteen likaantuminen:
      Ilm. 3:4 "Muutamia sinulla sentään on Sardeksessa, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan. He saavat käyskennellä minun seurassani valkeissa vaatteissa; he ovat sen arvoisia.”

Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä kohtaa raamatussa, kun sanotaan, että Jumalan Pojan antama vanhurskauden vaate likaantuu! Tämä ajatuskin tuntuu minusta pahalta ja mahdottomalta, miten joku voisi liata Jumalan – Jeesuksen uhrityön! Tämän takia, en ole koskaan voinut saarnata, että jollakin uskovalla voisi olla likainen vanhurskauden puku!

Kun Jeesus pesi opetuslastensa jalat, hänhän sanoi:
      Joh. 13:10 ”Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki."
      14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat.”

Tämän voi hyvin ymmärtää, meidän ”vaelluksen jalat” kyllä likaantuvat ja joudumme useinkin turvautumaan pesuun ja tämän takia on Siionissa:
      Sak.13:1 "Sinä päivänä Daavidin suvulle ja Jerusalemin asukkaille puhkeaa lähde, joka puhdistaa synnistä ja saastaisuudesta.”

On se kyllä semmoinen juhlapuku Jumalan Pojan vanhurskauden puku, jolla kelpaa olla puettuna. Jo vanhanliiton aikana Israelin kansa oli pukeutunut tähän pukuun, josta sanotaan:
      Neh. 9:21 ”Neljäkymmentä vuotta sinä huolehdit heistä autiomaassa, mitään ei heiltä puuttunut, heidän vaatteensa eivät kuluneet rikki, heidän jalkansa eivät turvonneet.”
      5 Moos. 4:4 ”Noina neljänäkymmenenä vuotena eivät vaatteet kuluneet päältänne eivätkä jalkanne turvonneet.”

Jos jollakin teistä on viisautta, niin selittäkää tämä kohta. Miten uskova voi liata Jumalan Pojan vanhurskauden puvun? Vl seuroissa usein kehotetaan pesemään tätä vanhurskauden pukua.

• sivusta.

"Vl seuroissa usein kehotetaan pesemään tätä vanhurskauden pukua."

Ilm. 7
        13. Ja yksi vanhimmista vastasi ja sanoi minulle: kutka nämät valkeilla vaatteilla puetetut ovat, ja kusta he tulleet ovat?
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.

• Heino.
        sivusta. kirjoitti:

"Vl seuroissa usein kehotetaan pesemään tätä vanhurskauden pukua."

Ilm. 7
        13. Ja yksi vanhimmista vastasi ja sanoi minulle: kutka nämät valkeilla vaatteilla puetetut ovat, ja kusta he tulleet ovat?
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.

viestissäni, että Ilmestyskirjassa puhutaan monessakin kohdassa tämän puvun pesemisestä. Kiitos kun toit paikat näkyville, mutta kerropa onko näin kerrottu muuallakin raamatuissa.

Raamatussa on kyllä sanottu, vahanliiton ja uudenliiton puolella, miten Jeesuksen veri puhdistaa syntisen ihmisen:
        Jes. 1:18 – ”Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. -- Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.”
        Ja vielä:
        Heb. 9:14 ”kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa.”

Näissä kohdissa ei puhuta vanhurskauden vaatteen pesemisestä, vaan syntisen ihmisen armahtamisesta. Keskustellaan, minä kuitenkin lähden nyt nukkumaan, mutta huomenna on uusi päivä, uusi armon päivä.

• xxxoooxxx

On totta, että ihminen ei voi millään teollaan liata vanhurskauden vaatetta eli synneillään tahrata sitä täydellistä Jumalan Pojan lunastustyötä.

Voisikohan tuota asiaa ajatella jotenkin niin, että kun vanhurskauden vaate puetaan ihmisen päälle, niin se "vaate" on ikään kuin tuon ihmisen henkilökohtainen Jeesuksen vanhurskauden "esiintymä", instanssi. Kun ihminen synneillään likaa vanhurskauden vaatettaan, hän ei likaa Jeesuksen vanhurskautta ja lunastustyötä vaan sitä omaa, täysin lahjaksi saatua "esiintymää" tästä vanhurskaudesta? En ehkä osannut hyvin selittää, mitä ajan takaa, mutta toivottavasti ymmärsit.

Tai sitten asian voisi ehkä ymmärtää yksinkertaisesti niin, että jos ja kun tuo "matkavaate" tahraantuu, niin tuon tahran alla vanhurskauden vaate kuitenkin on edelleen lumivalkea. Se syntitahra siis vain estää meitä näkemästä tuota valkeutta.

Myönnän että molemmat "selitykseni" ovat vähän ontuvia. Loppujen lopuksi kyseessä on vain vertauskuva, ja vertauskuvat ovat harvoin täydellisiä. Tärkeintä on ymmärtää, että tuossa "vanhurskauden vaate" -vertauskuvassa on kuitenkin kyse Jumalan lahjoittamasta Jeesuksen sovintotyöllään ansaitsemasta vanhurskaudesta ja tahrojen pesulla tarkoitetaan synnin pois panemista, eli samaa "jalkojen pesua", johon itsekin viittasit.

Joh 12:10 Sanoi Jesus hänelle: joka pesty on, ei se muuta tarvitse, vaan että jalat pestään, ja niin hän on kokonansa puhdas: ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.

• Heino.
        xxxoooxxx kirjoitti:

On totta, että ihminen ei voi millään teollaan liata vanhurskauden vaatetta eli synneillään tahrata sitä täydellistä Jumalan Pojan lunastustyötä.

Voisikohan tuota asiaa ajatella jotenkin niin, että kun vanhurskauden vaate puetaan ihmisen päälle, niin se "vaate" on ikään kuin tuon ihmisen henkilökohtainen Jeesuksen vanhurskauden "esiintymä", instanssi. Kun ihminen synneillään likaa vanhurskauden vaatettaan, hän ei likaa Jeesuksen vanhurskautta ja lunastustyötä vaan sitä omaa, täysin lahjaksi saatua "esiintymää" tästä vanhurskaudesta? En ehkä osannut hyvin selittää, mitä ajan takaa, mutta toivottavasti ymmärsit.

Tai sitten asian voisi ehkä ymmärtää yksinkertaisesti niin, että jos ja kun tuo "matkavaate" tahraantuu, niin tuon tahran alla vanhurskauden vaate kuitenkin on edelleen lumivalkea. Se syntitahra siis vain estää meitä näkemästä tuota valkeutta.

Myönnän että molemmat "selitykseni" ovat vähän ontuvia. Loppujen lopuksi kyseessä on vain vertauskuva, ja vertauskuvat ovat harvoin täydellisiä. Tärkeintä on ymmärtää, että tuossa "vanhurskauden vaate" -vertauskuvassa on kuitenkin kyse Jumalan lahjoittamasta Jeesuksen sovintotyöllään ansaitsemasta vanhurskaudesta ja tahrojen pesulla tarkoitetaan synnin pois panemista, eli samaa "jalkojen pesua", johon itsekin viittasit.

Joh 12:10 Sanoi Jesus hänelle: joka pesty on, ei se muuta tarvitse, vaan että jalat pestään, ja niin hän on kokonansa puhdas: ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.

vanhurskauden puvun pesemistä, selitysyritys on aivan hyvä ihmisjärjen tuote. Juuri tästä raamatussa meitä varoitetaan:
        Matt. 5:37 ”Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.”
        Jaak. 5:12 ”Ennen kaikkea, veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan, älkää maan älkääkä minkään muunkaan kautta. Kun myönnätte, sanokaa vain: "Kyllä", kun kiellätte, sanokaa: "Ei." Muutoin teitä kohtaa tuomio.”

Toki saarnoissa – opetuksessa voidaan sanoa omia päätelmiä, mutta silloin pitää tämä ilmoittaa. Näin teki Paavalikin:
        1 Kor. 7:12 ”Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani:”

Täytyy tunnustaa, että minä myös olen hakenut, niin kuin sinäkin tälle vanhurskauden puvun pesulle oikeutusta. Mutta olen kerta toisensa jälkeen ajautunut umpikujaan. Esim. yritin ajatella, että täytyihän vanhanliiton uskovien pestä vaatteensa, vaikka sanotaan, että vaatteet olivat kulumattomat – mutta pestä varmaankin piti.

Kun, aikoinani tutkin tätä kirjettä Sardeksen seurakunnalle, päädyin siihen, että juuri tämä oli lankeemuksen syy. Eli kun aletaan saarnata ja opettamaan ihmisjärjen päätelmiä Jumalan sanana, silloin ajaudutaan pois totuudesta. En tätä sanonut aloituksessa, olisin voinut sanoa, kunhan ensin olisin maininnut, että tätä sanoo Heino, ei Herra.

Minusta Siionin laulussa sanotaan oikein: ”Ei siinä löydy ryppyjä. Ei mitään saastaista; Vaikk´ olen kuinka mustana. Se minut kirkastaa.”

• vaatteen

1. Tim. 6:14 hoida sinulle määrättyä tehtävää tahrattomasti ja moitteettomasti siihen saakka, kun Herramme Jeesus Kristus ilmestyy.

Juud. 1:
        1 Juudas, Jeesuksen Kristuksen palvelija, Jaakobin veli, tervehtii kutsuttuja, joita Isä Jumala rakastaa ja varjelee Jeesusta Kristusta varten. [Jaak. 1:1]
        2 Tulkoon laupeus, rauha ja rakkaus yhä runsaampana osaksenne.
        Väärät opettajat ja heidän tuomionsa

3 Rakkaat ystävät! Hartaasti olen halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, ja nyt sain aiheen kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu. [Fil. 1:27; 1. Tim. 6:12]
        4 Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen. [Tit. 1:16; 2. Piet. 2:1]
        5 Vaikka te kaiken tiedättekin, tahdon silti muistuttaa teitä siitä, että Herra kyllä ensin pelasti kansansa Egyptistä mutta tuhosi sitten ne, jotka eivät uskoneet. [4. Moos. 14:29; 1. Kor. 10:5; Hepr. 3:17-19]
        6 Ja niitä enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan hylkäsivät omat asuinsijansa, hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten. [2. Piet. 2:4]
        7 Niin kävi myös Sodoman ja Gomorran ja muiden sen seudun kaupunkien, jotka samalla tavoin antautuivat siveettömyyden ja luonnonvastaisten himojen valtaan: niiden saama rangaistus on varoittava esimerkki, joka muistuttaa ikuisesta tulesta. [1. Moos. 19:24,25; Jes. 13:19; 2. Piet. 2:6]
        8 Yhtä kaikki nämä hurmahenget tekevät samalla tavoin. He saastuttavat ruumiinsa, halveksivat Herraa ja hänen valtaansa ja herjaavat henkivaltoja. [2. Piet. 2:10]
        9 Ei edes ylienkeli Mikael, kiistellessään Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa, rohjennut herjata eikä tuomita tätä, vaan sanoi: "Nuhdelkoon Herra sinua!" [5. Moos. 34:6 | Sak. 3:2; 2. Piet. 2:11]
        10 Mutta nämä ihmiset herjaavat sitä, mitä eivät tunne, ja sillä, minkä he luonnostaan, järjettömien eläinten tavoin tuntevat, he saattavat itsensä turmioon. [2. Piet. 2:12]
        11 Voi heitä! He ovat lähteneet Kainin tielle, palkan toivossa he ovat harhautuneet Bileamin jäljille, ja Korahin tavoin he ovat kapinoinnillaan hankkineet itselleen tuhon. [1. Moos. 4:16 | 4. Moos. 22:7; 2. Piet. 2:15 | 4. Moos. 16:32]
        12 Nämä ihmiset ovat häpeätahroja teidän rakkaudenaterioillanne, kun he mässäilevät mistään piittaamatta. He ovat paimenia, jotka huolehtivat vain itsestään. He ovat pilviä, jotka tuuli vie ja jotka eivät vettä anna, puita, jotka syksyllä eivät kanna hedelmää, kahdesti kuolleita, juuriltaan repäistyjä, [1. Kor. 11:20,21 | Hes. 34:8 | Sananl. 25:14; 2. Piet. 2:17]
        13 pärskyviä meren aaltoja, joiden vaahtoharjana on heidän häpeänsä, radaltaan harhautuneita tähtiä, joille ikuisiksi ajoiksi on varattuna synkin pimeys. [Jes. 57:20]
        14 Heistä on myös ennustanut Henok, Aadamista seitsemäs: "Katso, Herra tulee pyhiensä tuhatlukuisen joukon kanssa [1:14,15: 2. Tess. 1:10; Ilm. 1:7 : 1. Moos. 5:21-24]
        15 ja panee jokaisen tuomiolle. Hän rankaisee kaikkia jumalattomia jokaisesta teosta, jonka he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikista julkeista puheista, joita nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet."
        16 Nuo ihmiset ovat osaansa tyytymättömiä valittelijoita, jotka elävät himojensa vallassa. Heidän puheensa ovat suurellisia, ja omaa etuaan tavoitellen he mielistelevät ihmisiä. [2. Piet. 2:18]
        Neuvoja ja kehotuksia

17 Rakkaat ystävät! Muistakaa te, mitä Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat ennalta puhuneet.
        18 Hehän sanoivat teille, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka elävät jumalattomien himojensa vallassa. [Ap. t. 20:29; 1. Tim. 4:1; 2. Tim. 3:1; 2. Piet. 2:1, 3:3]
        19 Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla. [1. Kor. 2:14]
        20 Rakkaat ystävät, rakentakaa te edelleen elämäänne pyhimmän uskonne perustalle, Pyhässä Hengessä rukoillen. [Kol. 2:7; 1. Tess. 5:11]
        21 Pysykää Jumalan rakkaudessa ja odottakaa, että Herramme Jeesus Kristus armossaan johtaa meidät iankaikkiseen elämään. [1. Kor. 1:7]
        22 Armahtakaa niitä, jotka epäilevät. [Aam. 4:11; Sak. 3:2]
        23 Pelastakaa ne, jotka voitte, temmatkaa heidät tulesta! Toisia taas säälikää kavahtaen heitä, inhotkaa jopa heidän RUUMIINSA TAHRAAMAA VAATETTA. [Ilm. 3:4]
        24 Hänen, jolla on voima varjella teidät lankeamasta ja riemun vallitessa asettaa teidät tahrattomina kirkkautensa eteen, [1:24,25: Room. 16:25-27; 1. Piet. 5:10,11 : 1. Kor. 1:8]
        25 ainoan Jumalan, hänen, joka on pelastanut meidät Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta, hänen on kirkkaus, korkeus, voima ja valta, ennen aikojen alkua, nyt ja ikuisesti. Aamen.

• ilm.

Ilm. 16:15
        "Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden." [Matt. 24:43 ]

Ilm. 22:14
        "Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. [1. Moos. 3:22; Ilm. 2:7, 7:14, 21:27]

• Heino.
        vaatteen kirjoitti:

1. Tim. 6:14 hoida sinulle määrättyä tehtävää tahrattomasti ja moitteettomasti siihen saakka, kun Herramme Jeesus Kristus ilmestyy.

Juud. 1:
        1 Juudas, Jeesuksen Kristuksen palvelija, Jaakobin veli, tervehtii kutsuttuja, joita Isä Jumala rakastaa ja varjelee Jeesusta Kristusta varten. [Jaak. 1:1]
        2 Tulkoon laupeus, rauha ja rakkaus yhä runsaampana osaksenne.
        Väärät opettajat ja heidän tuomionsa

3 Rakkaat ystävät! Hartaasti olen halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, ja nyt sain aiheen kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu. [Fil. 1:27; 1. Tim. 6:12]
        4 Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen. [Tit. 1:16; 2. Piet. 2:1]
        5 Vaikka te kaiken tiedättekin, tahdon silti muistuttaa teitä siitä, että Herra kyllä ensin pelasti kansansa Egyptistä mutta tuhosi sitten ne, jotka eivät uskoneet. [4. Moos. 14:29; 1. Kor. 10:5; Hepr. 3:17-19]
        6 Ja niitä enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan hylkäsivät omat asuinsijansa, hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten. [2. Piet. 2:4]
        7 Niin kävi myös Sodoman ja Gomorran ja muiden sen seudun kaupunkien, jotka samalla tavoin antautuivat siveettömyyden ja luonnonvastaisten himojen valtaan: niiden saama rangaistus on varoittava esimerkki, joka muistuttaa ikuisesta tulesta. [1. Moos. 19:24,25; Jes. 13:19; 2. Piet. 2:6]
        8 Yhtä kaikki nämä hurmahenget tekevät samalla tavoin. He saastuttavat ruumiinsa, halveksivat Herraa ja hänen valtaansa ja herjaavat henkivaltoja. [2. Piet. 2:10]
        9 Ei edes ylienkeli Mikael, kiistellessään Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa, rohjennut herjata eikä tuomita tätä, vaan sanoi: "Nuhdelkoon Herra sinua!" [5. Moos. 34:6 | Sak. 3:2; 2. Piet. 2:11]
        10 Mutta nämä ihmiset herjaavat sitä, mitä eivät tunne, ja sillä, minkä he luonnostaan, järjettömien eläinten tavoin tuntevat, he saattavat itsensä turmioon. [2. Piet. 2:12]
        11 Voi heitä! He ovat lähteneet Kainin tielle, palkan toivossa he ovat harhautuneet Bileamin jäljille, ja Korahin tavoin he ovat kapinoinnillaan hankkineet itselleen tuhon. [1. Moos. 4:16 | 4. Moos. 22:7; 2. Piet. 2:15 | 4. Moos. 16:32]
        12 Nämä ihmiset ovat häpeätahroja teidän rakkaudenaterioillanne, kun he mässäilevät mistään piittaamatta. He ovat paimenia, jotka huolehtivat vain itsestään. He ovat pilviä, jotka tuuli vie ja jotka eivät vettä anna, puita, jotka syksyllä eivät kanna hedelmää, kahdesti kuolleita, juuriltaan repäistyjä, [1. Kor. 11:20,21 | Hes. 34:8 | Sananl. 25:14; 2. Piet. 2:17]
        13 pärskyviä meren aaltoja, joiden vaahtoharjana on heidän häpeänsä, radaltaan harhautuneita tähtiä, joille ikuisiksi ajoiksi on varattuna synkin pimeys. [Jes. 57:20]
        14 Heistä on myös ennustanut Henok, Aadamista seitsemäs: "Katso, Herra tulee pyhiensä tuhatlukuisen joukon kanssa [1:14,15: 2. Tess. 1:10; Ilm. 1:7 : 1. Moos. 5:21-24]
        15 ja panee jokaisen tuomiolle. Hän rankaisee kaikkia jumalattomia jokaisesta teosta, jonka he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikista julkeista puheista, joita nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet."
        16 Nuo ihmiset ovat osaansa tyytymättömiä valittelijoita, jotka elävät himojensa vallassa. Heidän puheensa ovat suurellisia, ja omaa etuaan tavoitellen he mielistelevät ihmisiä. [2. Piet. 2:18]
        Neuvoja ja kehotuksia

17 Rakkaat ystävät! Muistakaa te, mitä Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat ennalta puhuneet.
        18 Hehän sanoivat teille, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka elävät jumalattomien himojensa vallassa. [Ap. t. 20:29; 1. Tim. 4:1; 2. Tim. 3:1; 2. Piet. 2:1, 3:3]
        19 Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla. [1. Kor. 2:14]
        20 Rakkaat ystävät, rakentakaa te edelleen elämäänne pyhimmän uskonne perustalle, Pyhässä Hengessä rukoillen. [Kol. 2:7; 1. Tess. 5:11]
        21 Pysykää Jumalan rakkaudessa ja odottakaa, että Herramme Jeesus Kristus armossaan johtaa meidät iankaikkiseen elämään. [1. Kor. 1:7]
        22 Armahtakaa niitä, jotka epäilevät. [Aam. 4:11; Sak. 3:2]
        23 Pelastakaa ne, jotka voitte, temmatkaa heidät tulesta! Toisia taas säälikää kavahtaen heitä, inhotkaa jopa heidän RUUMIINSA TAHRAAMAA VAATETTA. [Ilm. 3:4]
        24 Hänen, jolla on voima varjella teidät lankeamasta ja riemun vallitessa asettaa teidät tahrattomina kirkkautensa eteen, [1:24,25: Room. 16:25-27; 1. Piet. 5:10,11 : 1. Kor. 1:8]
        25 ainoan Jumalan, hänen, joka on pelastanut meidät Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta, hänen on kirkkaus, korkeus, voima ja valta, ennen aikojen alkua, nyt ja ikuisesti. Aamen.

Sanot: ”Synti ja väärä oppi tahraa vaatteen”.
        Sinä laitoit koko luvun – miksi? Kun ihan selvästi huomaa, että et itsekään ole lukenut tarkasti ko. lukua! Luetaanpa:
        Juud. 1:18 ”Hehän sanoivat teille, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka elävät jumalattomien himojensa vallassa. [Ap. t. 20:29; 1. Tim. 4:1; 2. Tim. 3:1; 2. Piet. 2:1, 3:3]
        19 Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla.”

Tästä huomaamme, että ei pilkkaajilla ja väärän opin omaavilla ole vanhurskauden pukua ja joka lähtee heitä seuraamaan – menettää pukunsa. Silloin käy kuten Sardeksen uskoville – tulee hengellinen kuolema. Tosin Jumalan Poika ei nuhtele heitä mistään erityisestä synnistä’, eikä myöskään väärästä opista.

Väärän opin seuraajilla on omavalmisteinen puku, ihan niin kuin Juuda sanoo, etkö lukenut:
        ”Pelastakaa ne, jotka voitte, temmatkaa heidät tulesta! Toisia taas säälikää kavahtaen heitä, inhotkaa jopa heidän RUUMIINSA TAHRAAMAA VAATETTA.”

Jos lähdemme suunnittelemaan ihmisjärjellä opin kiemuroita, eli niin, että uskomme ei ole Jumalan sanan perustuksella, silloin menetämme vanhurskauden vaatteen, emme tahraa sitä – menetämme kokonaan.

• Heino.
        ilm. kirjoitti:

"Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden." [Matt. 24:43 ]

Ilm. 22:14
        "Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. [1. Moos. 3:22; Ilm. 2:7, 7:14, 21:27]

Uskovien tulee valvoa, ettei menettäisi Jumalan Pojan vanhurskauden pukua. Oikein lainasit:

Kuten olen jo useasti sanonut, Ilmestyskirjassa puhutaan ”puvun” pesemisestä, mutta tätä käsitettä ei muut kirjoitukset tue. Tämän takia kysyin. Luulen, että tässä on jokin virhe, joko käännöstyössä tullut – en tiedä. Mutta se on varmaa, että ei pidä lähteä uskomaan yksittäistä kohtaa raamatusta, jos muut raamatut ei käsitystä tue. Miten Paavali sanoikaan, vapaasti muistellen: ”Jolla profetia on, se olkoon uskon kanssa yhteinen”. Näin muistaakseni Bibliassa.

• sama asia
        Heino. kirjoitti:

Uskovien tulee valvoa, ettei menettäisi Jumalan Pojan vanhurskauden pukua. Oikein lainasit:

Kuten olen jo useasti sanonut, Ilmestyskirjassa puhutaan ”puvun” pesemisestä, mutta tätä käsitettä ei muut kirjoitukset tue. Tämän takia kysyin. Luulen, että tässä on jokin virhe, joko käännöstyössä tullut – en tiedä. Mutta se on varmaa, että ei pidä lähteä uskomaan yksittäistä kohtaa raamatusta, jos muut raamatut ei käsitystä tue. Miten Paavali sanoikaan, vapaasti muistellen: ”Jolla profetia on, se olkoon uskon kanssa yhteinen”. Näin muistaakseni Bibliassa.

2. Kor. 7:1
        Että meillä nyt senkaltaiset lupaukset ovat, minun rakkaani, puhdistakaamme siis itsemme kaikesta lihan ja hengen saastaisuudesta, täyttäin pyhyyttä Jumalan pelvossa.
        Hepr. 9:22
        Ja lähes kaikki verellä lain jälkeen puhdistetaan, ja paitsi veren vuodatusta ei yhtään anteeksiantamusta tapahdu.

1. Joh. 1:7
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.
        1. Joh. 1:9
        Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
        1. Joh. 3:3
        Ja jokainen, jolla tämä toivo on hänen tykönsä, puhdistaa itsensä, niinkuin hänkin puhdas on.

Sak. 3:3
        Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään.
        4 Enkeli sanoi palvelijoilleen: "Ottakaa likaiset vaatteet pois hänen päältään." Sitten enkeli sanoi Joosualle: "Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin." [Jes. 61:10; Miika 7:18; Luuk. 15:22]

Hepr. 10:
        25 Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]
        26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. [Hepr. 6:4-6 ]
        27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat. [Jes. 26:11; Sef. 1:18]
        28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

• Heino.
        sama asia kirjoitti:

2. Kor. 7:1
        Että meillä nyt senkaltaiset lupaukset ovat, minun rakkaani, puhdistakaamme siis itsemme kaikesta lihan ja hengen saastaisuudesta, täyttäin pyhyyttä Jumalan pelvossa.
        Hepr. 9:22
        Ja lähes kaikki verellä lain jälkeen puhdistetaan, ja paitsi veren vuodatusta ei yhtään anteeksiantamusta tapahdu.

1. Joh. 1:7
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.
        1. Joh. 1:9
        Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
        1. Joh. 3:3
        Ja jokainen, jolla tämä toivo on hänen tykönsä, puhdistaa itsensä, niinkuin hänkin puhdas on.

Sak. 3:3
        Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään.
        4 Enkeli sanoi palvelijoilleen: "Ottakaa likaiset vaatteet pois hänen päältään." Sitten enkeli sanoi Joosualle: "Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin." [Jes. 61:10; Miika 7:18; Luuk. 15:22]

Hepr. 10:
        25 Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]
        26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. [Hepr. 6:4-6 ]
        27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat. [Jes. 26:11; Sef. 1:18]
        28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

Parannusta ja syntien anteeksi saamista, tätä, juuri Jeesus laittoi opetuslapsensa kertomaan ihmisille:
        Luuk. 9:2 ”Hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita
        3 ja sanoi heille: "Älkää ottako matkalle mukaanne mitään -- ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää eikä rahaa. Älkää ottako toista paitaakaan.”

Näin myös tuhlaajapoika sai uudelleen puvun, jonka oli kadottanut – ei liannut:
        ”Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan.”
        Samoin Joosua:
        "Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin."

Jeesus itse osoitti, että uskovien vaeltaessa täällä maailmassa – ”jalat likaantuvat” ja siksi hän ihan ”kädestä” pitäen opetti, miten tulee toimia – tulee pestä toistensa jalat. (rippi)

Myös apostoli muistuttaa meitä, miten synti meihin tarttuu:
        Heb. 12:1 ”Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme,”

Minä uskon, että mikään synti ei tartu vanhurskauden pukuun, puku on täysin puhdas ja tahraton, eikä sitä pukua ole synnit koskaan lianneet – puku on taivaasta.

• tap

Ei minulla ole kovin hyvää raamatun tuntemusta, mutta ajatuksen voin esittää arvioitavaksi.

Itsellä tuli tuosta likaisesta vanhurskauden vaatteesta mieleen sellainen ihminen, joka on ulkonaisesti uskovainen ja ehkä tunnustaa uskoa. Kuitenkin hän on ehkä sydämessään jo luopunut tuosta vaatteesta eli uskosta.

Jos kyseessä olisi vain syntiin lankeaminen, mutta usko olisi tallella. Silloin kyse olisi enemmänkin tuosta jalkojen pesemisestä.

• tämäkin ajatelma
        tap kirjoitti:

Ei minulla ole kovin hyvää raamatun tuntemusta, mutta ajatuksen voin esittää arvioitavaksi.

Itsellä tuli tuosta likaisesta vanhurskauden vaatteesta mieleen sellainen ihminen, joka on ulkonaisesti uskovainen ja ehkä tunnustaa uskoa. Kuitenkin hän on ehkä sydämessään jo luopunut tuosta vaatteesta eli uskosta.

Jos kyseessä olisi vain syntiin lankeaminen, mutta usko olisi tallella. Silloin kyse olisi enemmänkin tuosta jalkojen pesemisestä.

johtaa: "Kuitenkin hän on ehkä sydämessään jo luopunut tuosta vaatteesta eli uskosta."
        Näin itse totesit, eli tulee eteen kysymys; miten liata sellainen puku, jota ei omista?

• toisin
        Heino. kirjoitti:

Parannusta ja syntien anteeksi saamista, tätä, juuri Jeesus laittoi opetuslapsensa kertomaan ihmisille:
        Luuk. 9:2 ”Hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita
        3 ja sanoi heille: "Älkää ottako matkalle mukaanne mitään -- ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää eikä rahaa. Älkää ottako toista paitaakaan.”

Näin myös tuhlaajapoika sai uudelleen puvun, jonka oli kadottanut – ei liannut:
        ”Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan.”
        Samoin Joosua:
        "Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin."

Jeesus itse osoitti, että uskovien vaeltaessa täällä maailmassa – ”jalat likaantuvat” ja siksi hän ihan ”kädestä” pitäen opetti, miten tulee toimia – tulee pestä toistensa jalat. (rippi)

Myös apostoli muistuttaa meitä, miten synti meihin tarttuu:
        Heb. 12:1 ”Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme,”

Minä uskon, että mikään synti ei tartu vanhurskauden pukuun, puku on täysin puhdas ja tahraton, eikä sitä pukua ole synnit koskaan lianneet – puku on taivaasta.

Heino:"Minä uskon, että mikään synti ei tartu vanhurskauden pukuun, puku on täysin puhdas ja tahraton, eikä sitä pukua ole synnit koskaan lianneet – puku on taivaasta."

Eikö se Paavalin sanat Hebr. 12:1 juuri tarkoita sitä että matkavaate tahraantuu kun synti aina tarttuu.

Hepr. 12:15
        Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet.

• Heino.
        toisin kirjoitti:

Heino:"Minä uskon, että mikään synti ei tartu vanhurskauden pukuun, puku on täysin puhdas ja tahraton, eikä sitä pukua ole synnit koskaan lianneet – puku on taivaasta."

Eikö se Paavalin sanat Hebr. 12:1 juuri tarkoita sitä että matkavaate tahraantuu kun synti aina tarttuu.

Hepr. 12:15
        Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet.

ei Paavali ole kirjoittanut Heprealaiskirjettä, tämä on vain joittenkin ihmisten oletus. Luther sanoo ”ettei sen päällä paljon seiso”. Olen tästä samaa mieltä!

Kun apostoli varoittaa:
        ”Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet.”
        hän puhuu ”katkeruuden versosta” ja tämä tarkoittaa ihmisoppia. Väärä ihmisten keksimä oppi, joka ei perustu Jumalan sanaan, se turmelee kaikkien niidenkin uskon, jotka sen uskovat!

Ymmärtäkää tämä; jos seuraamme ihmisten keksimää oppia, emme silloin seuraa Jeesusta. Tämä saastuttaa uskovan, ei Jumalan antamaa lahjavanhurskautta. Kun ”Jumalan armo on hukattu” niin kuin apostoli tässä sanoo – on hukattu myös vanhurskauden puku.

• tap
        tämäkin ajatelma kirjoitti:

johtaa: "Kuitenkin hän on ehkä sydämessään jo luopunut tuosta vaatteesta eli uskosta."
        Näin itse totesit, eli tulee eteen kysymys; miten liata sellainen puku, jota ei omista?

Voi olla, että olet oikeassa. En sano ymmärtäväni tätä asiaa täysin. Kuitenkin haluan tarkentaa sen verran, että tuossa raamatun tekstissähän itsessään jo sanottiin, että vain PUHDAS vaate on kelpaava. Eli puhdas vaate on se uskon vanhurskaus, joka pelastaa. Likainen vaate voisi siis olla epäusko tai usko, johon on tarttunut jotain ihmisestä itsestään.

• tap
        Heino. kirjoitti:

ei Paavali ole kirjoittanut Heprealaiskirjettä, tämä on vain joittenkin ihmisten oletus. Luther sanoo ”ettei sen päällä paljon seiso”. Olen tästä samaa mieltä!

Kun apostoli varoittaa:
        ”Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet.”
        hän puhuu ”katkeruuden versosta” ja tämä tarkoittaa ihmisoppia. Väärä ihmisten keksimä oppi, joka ei perustu Jumalan sanaan, se turmelee kaikkien niidenkin uskon, jotka sen uskovat!

Ymmärtäkää tämä; jos seuraamme ihmisten keksimää oppia, emme silloin seuraa Jeesusta. Tämä saastuttaa uskovan, ei Jumalan antamaa lahjavanhurskautta. Kun ”Jumalan armo on hukattu” niin kuin apostoli tässä sanoo – on hukattu myös vanhurskauden puku.

Ilm. 3:4 "Muutamia sinulla sentään on Sardeksessa, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan. He saavat käyskennellä minun seurassani valkeissa vaatteissa; he ovat sen arvoisia.”

Eihän tuossa sanota että se likaantunut puku on vanhurskauden puku. Vanhurskauden puku on se valkoinen vaate. Tahratun vaatteen omistaja ei tekstin mukaan saa käydä (kirjoittajan) seurassa, eli se ei ole aito vanhurskauden puku. Se ei ole oikea, pelastava vanhurskaus.

Toisaalta tämä kaikki voi olla vain kirjoittajan tapa kuvata asiaa ja poiketa kielikuviltaan toisten kirjoittajien käyttämistä sanoista. Kyllä tuo teksti silti minusta aika selvä on. Siinä sanotaan, että Sardeksessa vielä on muutamia oikeita uskovaisia.

• Heino.
        tap kirjoitti:

Eihän tuossa sanota että se likaantunut puku on vanhurskauden puku. Vanhurskauden puku on se valkoinen vaate. Tahratun vaatteen omistaja ei tekstin mukaan saa käydä (kirjoittajan) seurassa, eli se ei ole aito vanhurskauden puku. Se ei ole oikea, pelastava vanhurskaus.

Toisaalta tämä kaikki voi olla vain kirjoittajan tapa kuvata asiaa ja poiketa kielikuviltaan toisten kirjoittajien käyttämistä sanoista. Kyllä tuo teksti silti minusta aika selvä on. Siinä sanotaan, että Sardeksessa vielä on muutamia oikeita uskovaisia.

Ei sanota, mutta kuitenkin tarkoitetaan vanhuskauden pukua. Luehan:
        Ilm. 3:5 ”Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.”

Vain muutamat uskovat olivat säilyttäneet uskonsa, tai sanoisinko; riippuneet kiinni Jumalan Sanassa. Voidaan kyllä spekuloida ajatuksella, että tarkoitetaan tässä uskossa kuolleitten vaatteita, heidän omavalmisteisia pukujaan.

Mutta tämäkin ajatus johtaa päin seinää! Eli ei johda mihinkään, sillä Jumalan lahjoittama puku, sen saa jokainen uskova ikiomaksi, jota ei kukaan voi ottaa pois, jos emme itse luovuta, vaan tahdomme seurata Jeesusta opissa ja elämässä. Omavalmisteinen puku tulee riisua, eikä sillä puvulla kukaan pääse ”häähuoneeseen”.

Raamattu todistaa, että omavalmisteinen puku, se ei ole ainoastaan likainen vaan myös saastainen:
        Jes. 64: 6 ”Kuin saastaa me olemme olleet, kuin tahrainen riepu on koko meidän vanhurskautemme. Me kaikki olemme kuin kuihtuneita lehtiä, ja syyllisyytemme pyyhkäisee meidät pois kuin tuuli.”

Hyshys näyttää laittaneen pitkän kirjoituksen, tutkipa ja vastaa, minä en taida malttaa enää olla sisällä – aurinko paistaa – vielä kesää jäljellä on. Voi olla, että illalla palaan tänne kirjoittelemaan.

• xxxoooxxx

Mitä mieltä olet tästä Raamatun kohdasta?

Sak 3:
        1 Sitten Herra antoi minun nähdä ylipappi Joosuan, joka seisoi Herran enkelin edessä. Saatana seisoi Joosuan oikealla puolella ja syytti häntä.
        2 Mutta Herran enkeli sanoi Saatanalle: "Herra nuhtelee sinua, Saatana! Herra, joka on valinnut Jerusalemin, käskee sinun vaieta! Eikö tämä mies ole tulesta temmattu kekäle?" [Sak. 1:17, 2:12 | Aam. 4:11]
        3 Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään.
        5 Hän sanoi palvelijoille: "Pankaa puhdas päähine hänen päähänsä." Palvelijat panivat puhtaan päähineen Joosuan päähän ja pukivat hänet juhlavaatteisiin enkelin seisoessa heidän luonaan.
        6 Herran enkeli vakuutti Joosualle:
        7 "Näin sanoo Herra Sebaot: -- Jos kuljet minun teitäni ja noudatat säädöksiä, jotka olen sinulle antanut, saat hallita temppelissäni ja valvoa esipihojani. Minä korotan sinut näiden palvelijoitteni joukkoon."

• Heino1
        xxxoooxxx kirjoitti:

Mitä mieltä olet tästä Raamatun kohdasta?

Sak 3:
        1 Sitten Herra antoi minun nähdä ylipappi Joosuan, joka seisoi Herran enkelin edessä. Saatana seisoi Joosuan oikealla puolella ja syytti häntä.
        2 Mutta Herran enkeli sanoi Saatanalle: "Herra nuhtelee sinua, Saatana! Herra, joka on valinnut Jerusalemin, käskee sinun vaieta! Eikö tämä mies ole tulesta temmattu kekäle?" [Sak. 1:17, 2:12 | Aam. 4:11]
        3 Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään.
        5 Hän sanoi palvelijoille: "Pankaa puhdas päähine hänen päähänsä." Palvelijat panivat puhtaan päähineen Joosuan päähän ja pukivat hänet juhlavaatteisiin enkelin seisoessa heidän luonaan.
        6 Herran enkeli vakuutti Joosualle:
        7 "Näin sanoo Herra Sebaot: -- Jos kuljet minun teitäni ja noudatat säädöksiä, jotka olen sinulle antanut, saat hallita temppelissäni ja valvoa esipihojani. Minä korotan sinut näiden palvelijoitteni joukkoon."

On oikeastaan kummallista, että tämä raamatun kohta nousi esiin. Olin päättänyt lopettaa tänne kirjoittelun, silloin – muistin Joosuan. Miten hän menetti vanhurskauden pukunsa, kun muut askareet tulivat tärkeämmäksi kuin Herran huoneen rakentaminen.

Joosuan lankeemuksen tulee esiin:
        Hag. 1:1 ”Kuningas Dareioksen toisena hallitusvuotena, kuudennen kuukauden ensimmäisenä päivänä, sai profeetta Haggai tehtäväkseen ilmoittaa Herran sanan Juudan käskynhaltijalle Serubbabelille, Sealtielin pojalle, ja ylipappi Joosualle, Josadakin pojalle. Herran sana kuului:”

2 "Näin sanoo Herra Sebaot: Tämä kansa väittää, ettei vielä ole tullut aika rakentaa Herran temppeliä."
        4 – ”Onko teidän itsenne aika asua ylellisissä taloissa, kun minun huoneeni on raunioina?”

Joosua oli lakannut rakennustöistä, oli vaikka juuri papin olisi pitänyt rakentaa ja rohkaista muitakin rakentamaa Herran huonetta. Se varmaankin on niin, että’ ”leipäpappina” on paljon mukavampi olla, ei tarvitse olla raskaassa rakennustouhussa.

Laiskuus ja välinpitämättömyys olivat vieneet Joosuan pois oikealta tieltä. Kun ei välitä, tulee semmoinen mieli – ei se nyt ole noin nuukaa – kunhan uskon sinne päin, mitä se nyt haittaa, vaikka Jumalan sana ei noin neuvokaan.

Jumala ei hylännyt Joosuaa, vaan lähetti enkelinsä häntä nuhtelemaan. Kun olemme nyt tutkineet raamattua, niin huomaamme, että tuo ”enkeli” oli profeetta Haggain. Raamattu käyttää profetoista nimitystä; ”sanansaattaja”. Biblia sanoo ”enkeli”:
        Mal. 2:7 ”Papin suun tulee jakaa tietoa, hänen huuliltaan odotetaan opetusta. Hän on Herran Sebaotin sanansaattaja.”

Nyt Joosua oli totisen paikan edessä! Tunto oli auennut – hän näki oman mahdottoman tilansa ja niin kuin ensimmäinen ihmispari hoksasi; ”olemme alasti”. He yrittivät peittää alastomuuttaan, Joosua taasen näki; ”minulla on likaiset vaatteet päällään.”

Eikö tämä ole tuttu kuvaus meillekin:
        Sak. 3:1 ”Sitten Herra antoi minun nähdä ylipappi Joosuan, joka seisoi Herran enkelin edessä. Saatana seisoi Joosuan oikealla puolella ja syytti häntä.”

Kun omatunto on auki ja Jumalan sana näyttää alastomuutemme, jota ei omatekemä puku voi peittää. Samoin kuin Joosuan oikealla puolella oli Saatana syyttämässä, niin on ollut meitäkin; ”ei sinulle armo kuulu – olet niin paljon rikkonut. Älä, älä vain usko, että noin helposti saisit anteeksi; vain uskomalla”.

Joosua ei kuunnellut Saatanaa, vaan uskoi – sai armahduksen. Haggain sanoi:
        Sak. 3:5 ”Hän sanoi palvelijoille: "Pankaa puhdas päähine hänen päähänsä." Palvelijat panivat puhtaan päähineen Joosuan päähän ja pukivat hänet juhlavaatteisiin enkelin seisoessa heidän luonaan.

Kun Joosua oli puettu taivaasta juhlapukuun, hän sai ehdollisen viran, olla palvelijana Herran temppelissä. Näin meilläkin on tämä ehto, luetaanpa:
        Sak. 3: Sak. 3:7 "Näin sanoo Herra Sebaot: -- Jos kuljet minun teitäni ja noudatat säädöksiä, jotka olen sinulle antanut, saat hallita temppelissäni ja valvoa esipihojani. Minä korotan sinut näiden palvelijoitteni joukkoon."

Jumala antoi alttiin mielen palvella Jumalan seurakuntaa. Kunpa mekin aina muistaisimme tämän – mikä sittenkin on tärkein työ:
        14 ”Herra antoi Juudan käskynhaltijalle Serubbabelille, Sealtielin pojalle, ja ylipappi Joosualle, Josadakin pojalle, sekä kansalle alttiin mielen, niin että he kokoontuivat rakentamaan Herran Sebaotin, Jumalansa, temppeliä.”

• Jokainen varmaan muistaa, miten Jumala meitä kutsui ja armahti. Tätä armahdusta Jumalan Poika kehottaa muistamaan ja muistuttaa, että unohtamalla, tehdyt synnit, ne eivät ”nollaudu”, vaan tulee tehdä parannus. On se kumma, miten vaikeaa on tehdä parannus, kun tulee tehtyä syntiä, on vaikka Jumalan Poika tässä muistuttaa; ”saithan armahduksen ensimmäiselläkin kerralla”.

Eikö vl lähde tänäpäivänä siitä että synnit nollautuvat ja saa aloitaa puhtaalta pöydältä. Aloitaa aina alusta. Eikä ihminen saakaa alkaa armahdettuna vaan alusta.

Onko se että uskotaan synnit anteeksi parannus. Eikö parannus olekaan mielen muutos ja taipumista adosti totuudessa Jumalan tahtoon joka on hyvä.

• sinun täytyy

selventää, en ainakaan minä tajua ajatustasi. Kun tulee lankeemus - menettää oikean uskon. Silloin tulee tehdä parannus – se on mielenmuutos, muistaa miten sai ensikerralla anteeksi - armahduksen ja näin puettiin juhlavaatteeseen.

• katekismuksesta:

Näin pyhä Paavalikin saarnaa (Room. 3:10-12): "Ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään vanhurskasta, kukaan ei kunnioita Jumalaa, kukaan ei tee hyvää, ei yksikään. Kaikki he ovat kelvottomia luopioita." Samoin (Ap.t. 17:30): "Mutta nyt Jumala tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus." "Kaikkien ihmisten", hän sanoo, tekemättä poikkeusta yhdenkään ihmisen kohdalla. Tämä parannus opettaa meitä tuntemaan synnin: meistä ei ole mihinkään, olemme läpikotaisin kelvottomia, meistä täytyy tulla kokonaan uusia, eri ihmisiä.

Tämä parannus ei ole surkeaa paikkaamista niin kuin tuo parannus tekosynneistä, 21 ei myöskään epävarmaa niin kuin tuo on. Sillä nyt ei kinastella siitä, mikä on syntiä ja mikä ei, vaan kaikki, mitä meissä itsessämme on, julistetaan erottelematta pelkäksi synniksi. Miksi haaskata aikaa penkomiseen, jaotteluun ja erittelyyn? Sen tähden ei tämä katumuskaan ole epävarma, kun jäljelle ei jää mitään, mistä voisimme keksiä jotakin hyvää syntivelan maksuksi. Jäljellä on ainoastaan varma toivottomuus kaikesta mitä me olemme, ajattelemme, puhumme ja teemme. Samoin ei rippikään voi jäädä petolliseksi, epävarmaksi paikkailuksi. Sillä se, joka tunnustaa pelkäksi synniksi kaiken, mitä hänessä itsessään on, se ottaa lukuun kaikki synnit, ei jätä yhtään mainitsematta eikä unohda ainoatakaan. Hyvityskään ei nyt voi olla epävarma, sillä se ei ole meidän omaa syntistä puuhaamme, vaan se on (Joh. 1:29) maailman synnin kantajan, Jumalan viattoman Karitsan kärsimys ja veri.

Tätä kääntymystä julistaa evankeliumissa Johannes ja sitten Kristus, tätä julistamme myös me. Tällä parannuksella me kukistamme paavin ja kaiken, mikä on rakennettu omien hyvien tekojemme varaan. Kaikki se mitä sanotaan "hyviksi teoiksi" tai "laiksi", on rakennettu laholle, kelvottomalle perustukselle. Eihän ole olemassa mitään hyvää tekoa vaan pelkkiä pahoja. Eikä kukaan täytä lakia, niin kuin Kristus sanoo (Joh. 7:19), vaan kaikki sitä rikkovat. Siksi se rakennus koostuu kaikkein pyhimmiltä ja ihanimmilta osiltaan pelkistä petollisista valheista ja teeskentelystä.

Kristittyjen oikea parannus jatkuu kuolemaan saakka, sillä se taistelee lihassa jäljellä olevaa syntiä vastaan koko elämän ajan. Pyhä Paavalikin todistaa (Room. 7:23 8:2), että hän sotii jäsenissään olevaa lakia vastaan, ei omin voimin vaan hänelle lahjoitetun Pyhän Hengen voimalla. Ensin saadaan synnit anteeksi, sitten tämä lahja, joka päivittäin perkaa pois ja lakaisee jäljellä olevia syntejä ja siten näkee vaivaa saadakseen ihmisen täysin puhtaaksi ja pyhäksi.

Tästä ei tiedä mitään paavi, eivät teologit ja juristit eikä omasta päästään kukaan muukaan, vaan tämä on taivaasta evankeliumin välityksellä ilmoitettu oppi, jota jumalattomien pyhimysten on pakko kutsua kerettiläisyydeksi.

Toisaalta saattaa ilmaantua lahkolaisia - kukaties niitä jokunen jo onkin, talonpoikaissodan aikana 22 minäkin niitä tapasin - jotka ovat sitä mieltä, että jos Hengen tai syntien anteeksiantamuksen saaneet, uskoon tulleet ihmiset sittemmin tekevät syntiä, he pysyvät yhtä kaikki uskossa eikä synnistä ole heille mitään vahinkoa. Tähän tapaan he rääkyvät: "Tee mitä lystäät. Kun uskot, se on poissa. Usko pyyhkii kaiken synnin pois!" Ja sitten he taas sanovat, että jos uskon ja Hengen saanut ihminen tekee syntiä, hänellä ei ole koskaan oikein ollutkaan uskoa ja Henkeä. Olen kohdannut useita tuommoisia sekopäitä ja pelkään, että samanlainen piru asustaa muutamissa yhä.

Siksi on tärkeätä tietää ja opettaa, että jos pyhät ihmiset, joissa tosin on perisynti, jotka sitä tuntevat ja sitä vastaan parannusta tehden taistelevat, jos he sitten kuitenkin lankeavat julkiseen syntiin, niin kuin Daavid lankesi (2. Sam. 11) aviorikokseen, murhaan ja jumalanpilkkaan, he sillä kertaa ovat vailla uskoa ja Henkeä. Sillä Pyhä Henki ei anna synnin hallita eikä päästä voitolle, niin että se toteutuisi, vaan Henki pitää sen kurissa ja estää sitä toteuttamasta tahtoaan. Jos se onnistuu toteuttamaan tahtonsa, silloin ovat Pyhä Henki ja usko poissa, sillä näin sanoo pyhä Johannes: (1 Joh. 3:9,1 Joh. 5:18) "Se joka on Jumalasta syntynyt, ei tee syntiä eikä voi syntiä tehdä." Samalla on kuitenkin totta, mitä sama pyhä Johannes kirjoittaa: (1 Joh. 1:8) "Jos sanomme, että meissä ei ole syntiä, niin me valehtelemme, eikä Jumalan totuus ole meissä."

• sinun täytyy kirjoitti:

selventää, en ainakaan minä tajua ajatustasi. Kun tulee lankeemus - menettää oikean uskon. Silloin tulee tehdä parannus – se on mielenmuutos, muistaa miten sai ensikerralla anteeksi - armahduksen ja näin puettiin juhlavaatteeseen.

Eli tarkoitatko sitä että kun ihminen tekee syntiä hänestä tulee epäuskoinen. Ja ei riitä että tekee parannusta synnistä vaan pitää tehdä parannus epäuskosta.

Se tarkoitaisi sitä että me kaiken aikaan vikaan ja syniin joutuvina olemma aina ja alati epäuskoisia ja parnnusta vaille. Ei synnistä vaan epäuskosta. Koska olemme synnin tähden menettäneet uskon.

Opetaako raamattu meitä näin. Ei se opeta. Vaan se opetaa (vaikka vl opetavat siitä toisin) lapiaasssa samarialaisessa. Ihminen oli rikki reivitty ja tien ohee hylätty. Ja tuo vertaus opetaa meitä siitä kuinka Kristus tulee meiden luokemme nostaa meidät asin selkään ja kantaa meidät sisälle Jumalan huoneeseen. Ja maksa meidän täyden ylöspitomme - täyden amon. Maksaa kaiken ja sanoo - kun minä palaan jos hän enempi kulutaa minä palatessani maksan sen mitä jäämme velkaa.

"selventää, en ainakaan minä tajua ajatustasi. Kun tulee lankeemus - menettää oikean uskon. Silloin tulee tehdä parannus – se on mielenmuutos, muistaa miten sai ensikerralla anteeksi - armahduksen ja näin puettiin juhlavaatteeseen."

Tämä oppi tuotiin vl liikeesen hotokokousetn myötä. oppi väärästä hengestä. Jos tekee syntiä (jota teemme kaiken aikaa eikä kukaan ole synnitön) niin tuo synti jota teemme on vain väävän hengen ja epäuskon hedelmä.

Paavali sanoo sitä hyvää minä en tee mitä tahdon mutta sitä pahaa minä teen mitä en tahdo. Ja kyllä se sellainen on ymmärrys ollut että Paavali kuvaa uskoviaseine ihmisen tilaa tässä kohdassa. Tämä ymmärys oli myös LLL.

Kun tulee lankeemus teemme syntiä - synti on sitä mikä erkoitaa meidät Jumalasta - se mikä tuelee meille Jumalaa tärkeämmäksi. Synti ei ole yksitäisiä tekoja ja tekemättä jättämisiä vaan sitä että Jumalan sana menettää meidän elämässämme merkityksen emmekä halua kuula kun Jumala sanansa kautta puhuu meille.

Uskon vastakohta ei ole epäusko vaain välinpitämättömyys. Me voimme olla monesti epäileviä tehdä Jumalan tahdon vastaisia asioita - mutta sitten kun me emme enää viitis halua ja välitä roikkua kiini Jumalan sanan totuudessa olemme uskomme menetäneitä ja Jumalan armoa vaille.

Me olemme erehtyviä ihmisiä - eikä Jumala ole luvannut meitä rangaista siitä että erehdymme joudumme vikaan emme ymmärrä ja teemme väärin. Vaan on luvannut että etsivä löytää kolkutavalle avataan.

Vl ajatellaan että meidän tulee pestä pukuamme ja että synti vie meidät epäuskoon. Niinkö? Että pitää tehdä parannus epäuskon tilasta aina kun joutuu syntiin.

Minä olen Heinon kanssa täysin samaa mieltä että jos me annamme Jumalan ja itsemme väliin tulla asioita jotka ovat meille Jumalaa tärkeämpiä menetämme kokonana tuon puvun. Syntiä on se mikä erottaa Jumalasta - Se on sitä ettemme halua riipua kiini totuudessa ja luopua siitä minkä Jumala sanansa kautta meille synniksi kirkastaa.

Luovumme siitä rukouksesta tapahtukoon sinun tahtosi.

On niin että jokaisella ihmisellä on asioita joissa kerta toisensa jälkeen Jumalan sanan ääressä joutuu sille paikalle että näkee sen kuinka väärin on tehnyt. Ja keta toisensa jälkeen kuulee sen sileluvihollisen puheen siihtä kuinka huonoja olemme ja että olemme epuskoisia kun emme osaa elämäämme tässä ja täsäs kohdassa muutta.

Jos Jeesus opetaa että pitää antaa anteeksi ei vain 7 kertaa vaan sen 70 kertaa 7. Niin emmekö me ole ymmärtämässä niin armo riitää niin kauan kuin haluamme sen varassa roikkua. Haluamme uskoa siihen että Kristus on maksanut meidän puolestamme ... ja jos me enepi kulutamme hän on luvannut maksaa. TÄmä ei oikeuta meitä tekemään synitä pois se. Mutta se missä meilä ymmärrys on että synti on Jumalan ja meidän välimme tulossa siiänä on myös ylenpalttinen armo.

Ja sitä varten on ripietu annettu että itse kukin saa näitä asioita laitaa tunnoltaan pois. Ja vakuttaa niin toinen toisillemme - Mene äläkä enää syntiä tee.

Jumala on armahtanut ei ansion vaan Kirstuksen tähden. Yksin armosta.

Parannus on sitä että sydän käsitää Pyhän Hengen avaamana Jumalan täydellisen armon. Ja se on Jumalan lahja ja teko sen uskovalle.

Me emme ymmärrä sitä Jumalan tahtoa jota rukoilemme - tapahtukoon sinun tahtosi. Muta ei se Jumala meitä silti hylkää ja tuomitse epäuskoiseksi vaan sanoo - sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi ei vain 7 vaan 70 kertaa 7.

• katekismuksesta: kirjoitti:

Näin pyhä Paavalikin saarnaa (Room. 3:10-12): "Ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään vanhurskasta, kukaan ei kunnioita Jumalaa, kukaan ei tee hyvää, ei yksikään. Kaikki he ovat kelvottomia luopioita." Samoin (Ap.t. 17:30): "Mutta nyt Jumala tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus." "Kaikkien ihmisten", hän sanoo, tekemättä poikkeusta yhdenkään ihmisen kohdalla. Tämä parannus opettaa meitä tuntemaan synnin: meistä ei ole mihinkään, olemme läpikotaisin kelvottomia, meistä täytyy tulla kokonaan uusia, eri ihmisiä.

Tämä parannus ei ole surkeaa paikkaamista niin kuin tuo parannus tekosynneistä, 21 ei myöskään epävarmaa niin kuin tuo on. Sillä nyt ei kinastella siitä, mikä on syntiä ja mikä ei, vaan kaikki, mitä meissä itsessämme on, julistetaan erottelematta pelkäksi synniksi. Miksi haaskata aikaa penkomiseen, jaotteluun ja erittelyyn? Sen tähden ei tämä katumuskaan ole epävarma, kun jäljelle ei jää mitään, mistä voisimme keksiä jotakin hyvää syntivelan maksuksi. Jäljellä on ainoastaan varma toivottomuus kaikesta mitä me olemme, ajattelemme, puhumme ja teemme. Samoin ei rippikään voi jäädä petolliseksi, epävarmaksi paikkailuksi. Sillä se, joka tunnustaa pelkäksi synniksi kaiken, mitä hänessä itsessään on, se ottaa lukuun kaikki synnit, ei jätä yhtään mainitsematta eikä unohda ainoatakaan. Hyvityskään ei nyt voi olla epävarma, sillä se ei ole meidän omaa syntistä puuhaamme, vaan se on (Joh. 1:29) maailman synnin kantajan, Jumalan viattoman Karitsan kärsimys ja veri.

Tätä kääntymystä julistaa evankeliumissa Johannes ja sitten Kristus, tätä julistamme myös me. Tällä parannuksella me kukistamme paavin ja kaiken, mikä on rakennettu omien hyvien tekojemme varaan. Kaikki se mitä sanotaan "hyviksi teoiksi" tai "laiksi", on rakennettu laholle, kelvottomalle perustukselle. Eihän ole olemassa mitään hyvää tekoa vaan pelkkiä pahoja. Eikä kukaan täytä lakia, niin kuin Kristus sanoo (Joh. 7:19), vaan kaikki sitä rikkovat. Siksi se rakennus koostuu kaikkein pyhimmiltä ja ihanimmilta osiltaan pelkistä petollisista valheista ja teeskentelystä.

Kristittyjen oikea parannus jatkuu kuolemaan saakka, sillä se taistelee lihassa jäljellä olevaa syntiä vastaan koko elämän ajan. Pyhä Paavalikin todistaa (Room. 7:23 8:2), että hän sotii jäsenissään olevaa lakia vastaan, ei omin voimin vaan hänelle lahjoitetun Pyhän Hengen voimalla. Ensin saadaan synnit anteeksi, sitten tämä lahja, joka päivittäin perkaa pois ja lakaisee jäljellä olevia syntejä ja siten näkee vaivaa saadakseen ihmisen täysin puhtaaksi ja pyhäksi.

Tästä ei tiedä mitään paavi, eivät teologit ja juristit eikä omasta päästään kukaan muukaan, vaan tämä on taivaasta evankeliumin välityksellä ilmoitettu oppi, jota jumalattomien pyhimysten on pakko kutsua kerettiläisyydeksi.

Toisaalta saattaa ilmaantua lahkolaisia - kukaties niitä jokunen jo onkin, talonpoikaissodan aikana 22 minäkin niitä tapasin - jotka ovat sitä mieltä, että jos Hengen tai syntien anteeksiantamuksen saaneet, uskoon tulleet ihmiset sittemmin tekevät syntiä, he pysyvät yhtä kaikki uskossa eikä synnistä ole heille mitään vahinkoa. Tähän tapaan he rääkyvät: "Tee mitä lystäät. Kun uskot, se on poissa. Usko pyyhkii kaiken synnin pois!" Ja sitten he taas sanovat, että jos uskon ja Hengen saanut ihminen tekee syntiä, hänellä ei ole koskaan oikein ollutkaan uskoa ja Henkeä. Olen kohdannut useita tuommoisia sekopäitä ja pelkään, että samanlainen piru asustaa muutamissa yhä.

Siksi on tärkeätä tietää ja opettaa, että jos pyhät ihmiset, joissa tosin on perisynti, jotka sitä tuntevat ja sitä vastaan parannusta tehden taistelevat, jos he sitten kuitenkin lankeavat julkiseen syntiin, niin kuin Daavid lankesi (2. Sam. 11) aviorikokseen, murhaan ja jumalanpilkkaan, he sillä kertaa ovat vailla uskoa ja Henkeä. Sillä Pyhä Henki ei anna synnin hallita eikä päästä voitolle, niin että se toteutuisi, vaan Henki pitää sen kurissa ja estää sitä toteuttamasta tahtoaan. Jos se onnistuu toteuttamaan tahtonsa, silloin ovat Pyhä Henki ja usko poissa, sillä näin sanoo pyhä Johannes: (1 Joh. 3:9,1 Joh. 5:18) "Se joka on Jumalasta syntynyt, ei tee syntiä eikä voi syntiä tehdä." Samalla on kuitenkin totta, mitä sama pyhä Johannes kirjoittaa: (1 Joh. 1:8) "Jos sanomme, että meissä ei ole syntiä, niin me valehtelemme, eikä Jumalan totuus ole meissä."

"Tämä parannus ei ole surkeaa paikkaamista niin kuin tuo parannus tekosynneistä, 21 ei myöskään epävarmaa niin kuin tuo on. Sillä nyt ei kinastella siitä, mikä on syntiä ja mikä ei, vaan kaikki, mitä meissä itsessämme on, julistetaan erottelematta pelkäksi synniksi. Miksi haaskata aikaa penkomiseen, jaotteluun ja erittelyyn?"

Parannus joka jatkuu epäuskon tilasta aina kuolemaan asti on sitä että me uskolla riipuisimme kiini siinä rukouksessa tapahtukoon sinun tahtosi. Parannus vl ymmäretään tekojen ja tekemättä jättämisien inventaarina. Että kun tulee synitä pöytä pitää saada puhtaaksi.

Se on yksin menstysteologian kulmakivistä. Poissa silmistä poissa mielestä. Synnit saa upotta armon mereen... Ajatelisin kuitnekin niin että raamattu opetaa meitä siihen että Jumalan sana poltaa sen mikä on syntiä ja se mikä jää on Jumalan teko.

"Siksi on tärkeätä tietää ja opettaa, että jos pyhät ihmiset, joissa tosin on perisynti, jotka sitä tuntevat ja sitä vastaan parannusta tehden taistelevat, jos he sitten kuitenkin lankeavat julkiseen syntiin, niin kuin Daavid lankesi (2. Sam. 11) aviorikokseen, murhaan ja jumalanpilkkaan, he sillä kertaa ovat vailla uskoa ja Henkeä. Sillä Pyhä Henki ei anna synnin hallita eikä päästä voitolle, niin että se toteutuisi, vaan Henki pitää sen kurissa ja estää sitä toteuttamasta tahtoaan. Jos se onnistuu toteuttamaan tahtonsa, silloin ovat Pyhä Henki ja usko poissa, sillä näin sanoo pyhä Johannes: (1 Joh. 3:9,1 Joh. 5:18) "Se joka on Jumalasta syntynyt, ei tee syntiä eikä voi syntiä tehdä." Samalla on kuitenkin totta, mitä sama pyhä Johannes kirjoittaa: (1 Joh. 1:8) "Jos sanomme, että meissä ei ole syntiä, niin me valehtelemme, eikä Jumalan totuus ole meissä."

Vl kuitnekin mikä tahansa teksynti on osoitus siitä että ihminen antaa synnin hallita ja on Pyhää Henkeä vaille. Myönnämmekö tämän kaksiosisuuden vai emme myönnä. Kuka saa hallita elämäämme. Ja eikö pahuus joka meissä kuitenkin asuu näy. Ihmisen pitää olla niin pyhä ettei tämä kaksiosaisuus näy. Ettei se näy että olemme ihmisiä. Että meissä on periynti ja että se mitä lihan puoleta teemme on pahaa.

• Heino1

Pyhän Hengen virka, eli mitä Pyhä Henki ilmoittaa seurakunnalle, heille: ”Jolla on korvat”? Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona ja Jumala puhuu ja on aina puhunut Pyhän Hengen kautta uskoville.

Jeesus määrittää Pyhän Hengen tehtävän:
      Joh. 16:8 ”ja hän tulee ja paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio.”
      Eli Pyhä Henki näyttää, mikä on Jumalan tahto, mikä ei sitä ole, eli on syntiä.

Nyt voisi ajatella, että kun kuuntelemme saarnaa, niin siinä puhuu Pyhä Henki ja kaikki mitä tuo puhuja meille puhuu, on Jumalan ilmoitusta. Näin olisi, jos puhuja pysyisi Jumalan sanassa, eikä puhuisi omia oivalluksiaan.

Jeesus nimittäin sanoo, että Pyhä Henki ei ilmoita mitään outoa oppia, vaan avaa ympäryksemme ymmärtämään ja muistamaan Jeesuksen opetukset:
      Joh. 14:26 ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.”

Oletteko ajatelleet, että ensimmäinen tehtävä jonka Jeesus sanoo, ei ole vähäinen – puolustaja. Miten Pyhä Henki puolustaa meitä jotka haluamme seurata Jeesusta? Siten, että Pyhä Henki avaa meidän ymmärryksen käsittämään, mikä on oikea oppi:
      Joh. 16:13 ”Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.”

Kun Pyhä Henki on meidän sydämissä, ihmisopit eivät kykene meitä eksyttämään. Pyhä Henki johdattaa meitä tuntemaan totuuden ja näin sielumme tulee ravituksi. Jo Jesajan kautta Jumala käskee ilmoittaa, että sinä elämän vettä janoava saat iloita kuivanakin aikana:
      Jes. 44:3 ”Minä annan vesien virrata janoavalle, purojen kuivaan maahan. Minä vuodatan henkeni lapsiisi ja siunaukseni vesoillesi,”

• seurakunnille sanoo

Tätä kohtaa sinulta Heino kysyisin. Ymmärrätkö niin, että vielä nykyisinkin henki ilmoittaa seurakunnille asioita? Onko puhujan pitämä saarna Pyhän Hengen puhetta? Vaikka puhuisi mitä? Sekö on sitä, mitä Henki seurakunnille sanoo?

• Heino1
        seurakunnille sanoo kirjoitti:

Tätä kohtaa sinulta Heino kysyisin. Ymmärrätkö niin, että vielä nykyisinkin henki ilmoittaa seurakunnille asioita? Onko puhujan pitämä saarna Pyhän Hengen puhetta? Vaikka puhuisi mitä? Sekö on sitä, mitä Henki seurakunnille sanoo?

Kyllä saarnamiehiä riittää - semmoisia joilla ei itselläänkään ole vanhurskauden pukua. Jos ei ole puettuna Jumalan Pojan vanhurskauden pukuun, silloin on itse tehdyssä puvussa, semmoisella puvulla ei kelpaa ”häähuoneeseen”.

Lue tuo viestini; ”Joosuan parannus”. Siinä selvitän, että meillä uskovilla – myös puhujilla ja ennen kaikkea heillä on ehto, pitää virka. Jos ei ehto täyty, ei saarnoista kuulu Pyhän Hengen ilmoitus.

Sak. 3:7 "Näin sanoo Herra Sebaot: -- Jos kuljet minun teitäni ja noudatat säädöksiä, jotka olen sinulle antanut, saat hallita temppelissäni ja valvoa esipihojani. Minä korotan sinut näiden palvelijoitteni joukkoon."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      5006
    2. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      476
      3331
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      75
      2331
    4. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      351
      1755
    5. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      1745
    6. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      216
      1653
    7. Voisiko olla jopa niin

Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      78
      1313
    8. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

Elämääsi miten pian
      Ikävä
      111
      1311
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1187
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1142
    Aihe