Miten sienet tulee putsata? vedellä vai harjalla?

opaxi

moi

Olen noviisi sieniasioissa, olen kysellyt tutuilta miten sieniä tulisi putsata. toiset sanoo että hanan alle ja vedellä pesemään/huuhtelemaan. jotkut taas kieltävät tämän ja kehottavat vain harjaamaan ja kostealla liinall a pyyhkimään... mitäs muut on mieltä?

13

5397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siänimiäs

      ...kun putsaat sieniä! Saat vaan pilattua sienet ihan totaalisesti. Putsaa sienet harjalla, esimerkiksi pullasuti on hyvä siihen tarkoitukseen, jos sinulla ei ole varsinaista sieniveistä harjalla. Pahimmat ja sitkeimmin kiinni olevat liat voit pyyhkäistä tai raaputtaa pois veitsen terällä. Älä siis edes pyyhi millään kostealla liinallakaan.

      Hyviä sieniretkiä ja -hetkiä!

      • opaxi

        jeps =)

        näin sanotaan, mutta osaako kukaan perustella miksi on parasta jättää vesi pois....?


      • uk-ko
        opaxi kirjoitti:

        jeps =)

        näin sanotaan, mutta osaako kukaan perustella miksi on parasta jättää vesi pois....?

        selitykseni on se, että sienihän imee vettä - kuin sieni. Ja sitten pohditaan, että missä ruuanvalmistus- tai säilömistavassa vedellä kyllästetty sieni on nimenomaan toivottava ilmiö. Vastaus on että ei missään.
        Yleensä vedestä yritetään päästä eroon: jos kuivaat sieniä niin onhan se älytöntä ensin varmistaa että ne on litimärkiä. Jos pakastat niitä, niin yleensä ne paistetaan ensin, eli paitsi kypsennetään, myös haihdutetaan ylimääräiset nesteet.
        Ruuanlaitossa, jos sieneen jotain nestettä imeytetään, se lienee keiton lientä tai kermaa? Eli vesi on kaikissa tapauksissa jonkin asteinen ongelma.
        Luulen että se pesemällä putsaaminen on vain yleinen keittiöhygieeninen tapa. Ei vain sovi sienille.


      • opaxi
        uk-ko kirjoitti:

        selitykseni on se, että sienihän imee vettä - kuin sieni. Ja sitten pohditaan, että missä ruuanvalmistus- tai säilömistavassa vedellä kyllästetty sieni on nimenomaan toivottava ilmiö. Vastaus on että ei missään.
        Yleensä vedestä yritetään päästä eroon: jos kuivaat sieniä niin onhan se älytöntä ensin varmistaa että ne on litimärkiä. Jos pakastat niitä, niin yleensä ne paistetaan ensin, eli paitsi kypsennetään, myös haihdutetaan ylimääräiset nesteet.
        Ruuanlaitossa, jos sieneen jotain nestettä imeytetään, se lienee keiton lientä tai kermaa? Eli vesi on kaikissa tapauksissa jonkin asteinen ongelma.
        Luulen että se pesemällä putsaaminen on vain yleinen keittiöhygieeninen tapa. Ei vain sovi sienille.

        kiitos kovasti. oli hyvä perustelu =)


    • Ruma mies

      Veden välttäminen on osatotuus eikä päde rouskuihin. Rouskuille huuhtelu tekee pelkästään hyvää.

      Jos rousku on oikein limainen, käännän sen poimimisen jälkeen alassuin ja pyyhkäisen lakin sammaleeseen. Sitten kotona vielä huuhtelen ne ennen ryöppäystä.

      Tattien, vahveroiden ja haperoiden osalta olen samaa mieltä uk-ko:n kanssa.

      • uk-ko

        kun unohdin rouskut kokonaan ajatuksistani. Ryöpätyt eli keitetyt sienet... on ihan eri juttu?

        Tuo saa kyllä pohtimaan omia tottumuksia. Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan? Sitten liottaisin ja paistaisin pannulla muhennokseksi kuten rouskut. En ole koskaan ajatellut asiaa. Pitäisköhän tehdä yksi testierä suolatattia?


      • Ruma mies
        uk-ko kirjoitti:

        kun unohdin rouskut kokonaan ajatuksistani. Ryöpätyt eli keitetyt sienet... on ihan eri juttu?

        Tuo saa kyllä pohtimaan omia tottumuksia. Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan? Sitten liottaisin ja paistaisin pannulla muhennokseksi kuten rouskut. En ole koskaan ajatellut asiaa. Pitäisköhän tehdä yksi testierä suolatattia?

        "Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan?"

        Minä kokeilin kerran. Poimin tatteja rouskujen joukkoon, keitin ja suolasin. Tatit menivät puuromaiseksi mössöksi rouskujen sekaan ja pois heitettiin koko annos.

        Käytän 'ryöppäystä' sienien keittämisen synonyyminä. Muinoin, kun opettelin sienien käsittelyn, rouskut oli tapana vain 'kiehauttaa' niin että vaahtoa vähän ryöpsähti. Arvaukseni on, että 'ryöpätä' -sana johtuu siitä. Nykyisin rouskutkin kehotetaan käsittelemään 5-10 minuutin keittämisellä, mutta minulle 'ryöppäys' on jäänyt selkäytimeen.


      • uk-ko
        Ruma mies kirjoitti:

        "Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan?"

        Minä kokeilin kerran. Poimin tatteja rouskujen joukkoon, keitin ja suolasin. Tatit menivät puuromaiseksi mössöksi rouskujen sekaan ja pois heitettiin koko annos.

        Käytän 'ryöppäystä' sienien keittämisen synonyyminä. Muinoin, kun opettelin sienien käsittelyn, rouskut oli tapana vain 'kiehauttaa' niin että vaahtoa vähän ryöpsähti. Arvaukseni on, että 'ryöpätä' -sana johtuu siitä. Nykyisin rouskutkin kehotetaan käsittelemään 5-10 minuutin keittämisellä, mutta minulle 'ryöppäys' on jäänyt selkäytimeen.

        suoraan purkista? No hyvä kun jaoit tämnän kokemuksesi, niin mun ei tarvitse kokea samaa pettymystä omien sienten kanssa, edes kokeilun vuoksi :-)


      • Reede
        uk-ko kirjoitti:

        kun unohdin rouskut kokonaan ajatuksistani. Ryöpätyt eli keitetyt sienet... on ihan eri juttu?

        Tuo saa kyllä pohtimaan omia tottumuksia. Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan? Sitten liottaisin ja paistaisin pannulla muhennokseksi kuten rouskut. En ole koskaan ajatellut asiaa. Pitäisköhän tehdä yksi testierä suolatattia?

        löytyy Dalla Vallen sivuilta. Ostavat keitettyä/suolattua tattia.


      • uk-ko
        Reede kirjoitti:

        löytyy Dalla Vallen sivuilta. Ostavat keitettyä/suolattua tattia.

        hyvästä linkistä. Otin sen kirjanmerkkeihin. Tuo tulee väkisinkin nyt kokeiltavaksi.


      • reede kirjautumaton
        uk-ko kirjoitti:

        hyvästä linkistä. Otin sen kirjanmerkkeihin. Tuo tulee väkisinkin nyt kokeiltavaksi.

        Olen säilönyt itselleni keittämällä/suolaamalla tatteja lasipurkkeiin. Pienet tatit on hauskan näköisiä lasipurkissa. Käytin ne sienisalaattiin, rouskujen sekaan.


    • kluuperi

      sellasen kaupan ostoskärryn, sinne sienet, ja painepesurilla puhtaaks, jos jotain jää, voit yrittää myydä sieninä...

    • sienitumpula

      Kyll mä oon kanttarellit huuhtassu, pilkkon sanomalehdellä ja si pannus nesteet pois ja pakkaseen. Ei oo ollu vetisii. Saman oon tehny vaaleaorakkaille, joskus samaan pakettiinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe