Cyclocross vai maastopyörä???

vanha mies

Onko tuommoisissa paremman luokan cyclocrosseissa lenkkeilyajoon riittävästi joustoa ja vaimennuksia, vai olisiko varmempi vaihtoehto hommata kunnollinen maastopyörä (jäykkis tai jäykkisperäinen) jos aikoo kohotella kuntoa hiekka- ja maastopoluilla?
Joku Salsa Chili con Crosso kiinnostaisi kovasti, mutta onko riittävän mukava ajella?

9

1065

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PyöräPäinen

      Tietyillä poluilla ainakin etelä-Suomessa ärsyttää se,että ne on ajettu maastopyörillä syville urille.
      Itselleni riittää ajo maanteillä/pyöräteillä ja vauhtiakin on enemmän.

      Ihan asiallisesti kysyn,onko pakko mennä kyntämään maastoa???

      • vanha mies

        On. Haluan luonnon keskelle, raittiiseen ilmaan ja omaan rauhaan. Mutta en varsinaisesti metsään ja metsäpoluille, eli täysjousto ei kiinnosta. Tällaisia minua miellyttäviä reittejä on täällä pk-seudulla paljon. Kävin kesällä tour de Sipoon maantien laitaa polkien, en lämpene sille vaihtoehdolle. Työmatka on sekoitus asfalttia ja soraa.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        vanha mies kirjoitti:

        On. Haluan luonnon keskelle, raittiiseen ilmaan ja omaan rauhaan. Mutta en varsinaisesti metsään ja metsäpoluille, eli täysjousto ei kiinnosta. Tällaisia minua miellyttäviä reittejä on täällä pk-seudulla paljon. Kävin kesällä tour de Sipoon maantien laitaa polkien, en lämpene sille vaihtoehdolle. Työmatka on sekoitus asfalttia ja soraa.

        Kuitukeulaisessa tai kokoteräksisessä crossarissa riittää varmasti mukavuus. Enemmän on kiinni siitä, riittääkö kuskin tekniikka. Jos kaikki ajettavat reitit ovat edes kohtuullisia uria, niin ei pitäisi olla senkään puolesta ongelmaa. Oma tekniikkani ei riitä crossarilla, kun mennään pois kovapohjaisilta poluilta. Toisaalta oikeat crossarithan on muotoiltu niin, että ne on helppo nostaa pahimpien esteiden yli.


      • fillari vie
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Kuitukeulaisessa tai kokoteräksisessä crossarissa riittää varmasti mukavuus. Enemmän on kiinni siitä, riittääkö kuskin tekniikka. Jos kaikki ajettavat reitit ovat edes kohtuullisia uria, niin ei pitäisi olla senkään puolesta ongelmaa. Oma tekniikkani ei riitä crossarilla, kun mennään pois kovapohjaisilta poluilta. Toisaalta oikeat crossarithan on muotoiltu niin, että ne on helppo nostaa pahimpien esteiden yli.

        jota muokattu enemmän maantieajoon sopivaksi vaihtamalla keula jäykkään ja asfalttille/kovapohjaiselle hiekalle sopivammat renkaat. Kulkee aika mukavasti ja kevyesti. Hyvä rymistelypyörä kaupunkiin; kanttarit ja epämääräiset alustat (tietyöt, sepelit, mutavelli) menee leikiten. Alkanut harkita seuraavaksi pyöräksi cc:tä, isompi rengaskoko ja enempi maantielle soveltuva runkogeometria houkuttaa vauhdin puolesta. Tosin sillä ei tarttis satunnaisia hiekkapolkujakaan vältellä. Ollut joskus kilpapyörä alla ja siinä otti ainoastaan päähän se ettei hiekkateille ollut asiaa ja jokainen töyssy pitää ottaa ultravarovasti. Mutta kun tasasta baanaa riitti, menokin oli mopovauhtia.
        Jäi askarruttamaan viestissäsi että mitä tuo crossarin tekniikka pitää sisällään? Mihin sen kanssa kannattaa varautua kun poistutaan pehmeämmille sivupoluille?


    • fillaristi mies-81

      Kylläpä se kannattaa hommata maastopyörä jos meinaa maastopoluilla ajella. Tonnin hintaluokkaan alkaa saada jo ihan kunnollisia jäykkäperäisiä. Esimerkiksi Cube LTD pro ja Radonin Zr Team ovat ihan kunnollisia vehkeitä. Merida TFS 700 on sekin ihan ok peli.

      • alkup. Maantiepyöräilijä

        Tonnin maaastopyörissä on haarukan mukavuus vielä huonompi kuin vastaavan hintaisessa crossarissa, jossa on teräs- tai hiilarihaarukka. Halvat joustohaarukat ovat pintakovia. Jos on valmis satsaamaan 3000€, niin sitten ollaan tasoissa.


      • fillaristi mies-81
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Tonnin maaastopyörissä on haarukan mukavuus vielä huonompi kuin vastaavan hintaisessa crossarissa, jossa on teräs- tai hiilarihaarukka. Halvat joustohaarukat ovat pintakovia. Jos on valmis satsaamaan 3000€, niin sitten ollaan tasoissa.

        Kysehän on keulasta. Rock shock tora, dart 2 ja 3 sekä reba alkavat olla ihan kunnollisia keuloja maastokäyttöön, samoin tora. Huono keula on tietysti huono keula, siksi kannattaa hankkia pyörä jossa on ihan oikea joustokeula.

        Mutta koetapa mennä tekemään metsään kunnon maastolenkki jollain cc.llä. Vähän suota, mutaista pätkää, juurakkoisia kinttupolkuja kallionousuja ja laskuja, sammalikkoa... ei pärjää millään käyräsarvisella metsäolosuhteissa. Kyllä maastoon tarvitaan kunnollinen maastopyörä. Mieluummin tietysti maastopyörä jossa on kunnollinen keula ja hydrauliset levyjarrut. V-jarrutkin käyvät, mutta sitten pitää jarrujen ja jarrupalojen olla tasoltaan vähintään STX-RC:tä. Tavallisilla v-jarruilla ei ole metsään mitään asiaa, ainakaan märässä kelissä. Eli pyörän hintalapun tulee alkaa tuhannesta eurosta.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Kysehän on keulasta. Rock shock tora, dart 2 ja 3 sekä reba alkavat olla ihan kunnollisia keuloja maastokäyttöön, samoin tora. Huono keula on tietysti huono keula, siksi kannattaa hankkia pyörä jossa on ihan oikea joustokeula.

        Mutta koetapa mennä tekemään metsään kunnon maastolenkki jollain cc.llä. Vähän suota, mutaista pätkää, juurakkoisia kinttupolkuja kallionousuja ja laskuja, sammalikkoa... ei pärjää millään käyräsarvisella metsäolosuhteissa. Kyllä maastoon tarvitaan kunnollinen maastopyörä. Mieluummin tietysti maastopyörä jossa on kunnollinen keula ja hydrauliset levyjarrut. V-jarrutkin käyvät, mutta sitten pitää jarrujen ja jarrupalojen olla tasoltaan vähintään STX-RC:tä. Tavallisilla v-jarruilla ei ole metsään mitään asiaa, ainakaan märässä kelissä. Eli pyörän hintalapun tulee alkaa tuhannesta eurosta.

        ...luepa uudestaan tuo käyttötarkoitus. Jos kysyjä olisi halunnut maastolenkille, niin silloin maastopyörä olisi se oikea valinta. Nyt ajelu on selvästi teitä ja uria pitkin, jolloin ei tarvita maastopyörää vaan crossari on paras valinta. Tuotahan juri kysuin tulla alussa ;)


      • fillaristi mies-81
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        ...luepa uudestaan tuo käyttötarkoitus. Jos kysyjä olisi halunnut maastolenkille, niin silloin maastopyörä olisi se oikea valinta. Nyt ajelu on selvästi teitä ja uria pitkin, jolloin ei tarvita maastopyörää vaan crossari on paras valinta. Tuotahan juri kysuin tulla alussa ;)

        Sain muuten tässä syntymäpäivälahjaksi ihan kelvollisen maastopyörän. Kaveri myi vanhemman xc-pyöränsä pois kohtuuhintaan. Tuli paketti, jossa on STX-RC kahvat ja vivut sekä jarrut XT pakka ja ketjut sekä takavaihtaja ja Deore LX etuvaihtaja. Kiekot ovat Spectrat, vaihtuvat tässä jossain vaiheessa sitten Maviceiksi. Runko on kevyt ja juuri sopivan kokoinen Mongoose, joka on käsityönä upeasti jauhemaalattu. Jarrut nyt ovat edelleen sitä v-jarrua, mutta ovatpa kuitenkin stx-rc:tä. Kumeiksi on tulossa Schwalben Smart samit tai Racing ralphit. Etupää on joku vanhempi öljykeula, sekin vaihtuu todennäköisimmin Rock shock Rebaksi.
        Nyt ihan ensiksi pyörään vaihtuu jo ensi viikon aikana kaverin Feltin vanha ohjaustanko nousulla. Se nyt parantaa hieman ajomukavuutta. Kaikkiaan olen Mongooseen erittäin tyytyväinen. Tuntuu alla ihan oikealta polkupyörältä, eikä ole ihan halpapalikoista koottu. Kyllä kelpaa lähteä maastolenkille.

        Sitten aikanaan kun saan säästöönkin rahaa tässä pikkuhiljaa, hommaan Cube LTD pro:n hydraulisilla levyjarruilla. tietenkin jos oikein viitsii säästää niin joku Trek Fuel-sarjalainenkin voi olla tulevaisuudessa realistinen hankinta.

        Pääasia, että on taas pyörä jolla kehtaa lähteä kavereidenkin kanssa maastolenkille. Nykyistä pyörääni ei sitten pöllitäkään, koska kannan sen ajon jälkeen kotiin sisälle enkä mene sillä minnekään missä pyörä pitäisi jättää ulos odottamaan. Lenkeillä jos on pakko käydä kaupassa eväsostoksilla, käytän sitten järeää U-lukkoa ja laitan tolppaan kiinni.

        DBS Intruder jää työmatka- ja asiointipyöräksi, tosin sekin saa uuden rungon. Wanha rautaromu lentää roskikseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      49
      9887
    2. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      111
      5447
    3. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      60
      4388
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      138
      2957
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      143
      2738
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

      Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      197
      2653
    7. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      29
      1983
    8. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

      Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      20
      1717
    9. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      37
      1569
    10. Liikaa vauhtia

      Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp
      Suomussalmi
      23
      1177
    Aihe