aloitan uuden ketjun erityisopetuksesta, koska edellinen meni pituutensa takia vaikeaksi lukea.
poikkeuksellisen asiallinen keskustelu kemijärven erityisopetuksen tilanteesta on poikinut käsityksen, että erityisopetuksen tilanteen selvittämiseksi ja kehittämiseksi olisi käynnistettävä työ nimenomaan sivistysosaston johdon suunnasta.
kyse ei ole pelkästään muutaman lapsen hetkellisestä huolenpidosta, vaan erityisopetuksen hyödyt tai laiminlyönnin haitat kumuloituvat ja näkyvät aikuisiässä asti. erityisopetuksessa vaikuttaa olevan puutteita eri puolilla suomea ja kemijärvellä olisi varsin pienillä panostuksilla mahdollisuus nousta koko maan johtavaksi kunnaksi erityisopetuksen saralla. sivistysosaston johdolla lienee mahdollisuus selvittää ulkopuolisen rahoituksen hankkiminen tällaiseen ruohonjuuritason syrjäytymisenehkäisyyn.
koulujen sijainnista ja seinistä on riidelty pitkään. olen ymmärtänyt erääksi perusteeksi koulujen lakkauttamiselle että rahaa on mielekkäämpi ohjata kiinteistön ylläpitokulujen sijaan opetuksen sisältöön. ehkä sivistysosasto voisi tulla koulujaan puolustavia vanhempia ja opettajia vastaan ryhtymällä kehittämään sisältöä heti.
erityisopetus on yksi tärkeimmistä opetuksen sisällön kehittämiskohteista, koska suomen hyvässä koululaitoksessa normioppilaat pärjäävät jo nyt. kansainvälisissä vertailuissa suomalaiset koululaiset sijoittuvat kärkisijoille ja korkeakouluihin riittää motivoituneita, hyvät perustiedot omaavia hakijoita. erityishuolenpidon kohteena pitäisi olla niiden, joilla tie toivottuun tulevaisuuteen näyttää kuoppaiselta.
eikä erityisopetus ole vastakohta yleisopetukselle. inkluusion eli erityisopetuksen täydellisen integroimisen puolestapuhujat ovat kysyneet tarvitaanko erityisopetusta lainkaan: kun kaikki oppilaat huomioidaan yksilöinä ei erillistä erityisopetusta tarvita. yksilöllisestä huomioimisesta hyötyvät myös hyvin pärjäävät oppilaat.
erityisopetuksessa aloite on sivistysosaston johdolla
18
377
Vastaukset
- -63
Kirjoituksesi oli kaunis mutta en ymmärrä mistä rahat. Suhteella 3 lasta ja 1 ope, niin juttu toimisi mutta utopia on utopiaa.
Ihmettelen mihin olemme joutuneet 40 vuoden aikana. Aikoinaan kävimme koulua 30 hengen ryhmässä koko oppivelvollisuuden ajan.Luokassa oli meitä laidasta laitaan ja olin se minäkin siellä laidan puolella. Muistan 6- päiväisen kouluviikon ja penskoja oli kuin "merenmutaa" ja silti huomatkaa että Suomi kehittyi meidän aikanamme yhdeksi maailman menestyvimmäksi maaksi maailmassa.
Kysynkin onko "älymystö" menettänyt talonpoikaisjäjen??? joka helvetin naraukseen ollaan puuttumassa. Muistan myös sen että meidän vanhemmat oli aina huolissaan mitä meistä (lapsista tulee) sama kyllä jatkuu meidänkin perheessä, mutta uskon että ihmisyys ei kun kasvaa ja mennään eteen päin. Ei tarvitse kuin katsoa tuota meidän kaikista pienimmäistä, hänestä saa iloa ja naurua sekä hämmästystä irti positiivisesti.
Nyt nostankin PERKELEEN ESIIN ollaan niin itsekkäitä että mikään palkka ei riitä, aina vain enemmän pitää saada. Se johtaa enenevissä määrin työttömyyteen ja varsinkin nuorisotyöttömyyteen. Ei riitä maksukyky työnantajilla. Pahiten kärsivät juuri nuoret lapsiperheet. Täällä tuntuvat moralisoivan keski-ikäiset virka-ihmiset hyvine palkkoineen ja lapsetkin on jo aikaa sitten saatu maailmalle hyvän koulutuksen kera (HAISTAKAA PASKA). Olette itsekyyden sukupolvi ja se leima tulee teissä aina olemaan.
Tärkeintä olisi saada säännöllinen elämänrytmi sekä kohtuullinen toimeentulo ja tunne että kuuluu yhteiskuntaan hyvänä "jäsenenä". Niin kasvaisi jälleen uusi ja terve sukupolvi... :)- penseä
neljänkymmenen vuoden takaisilla autoilla, sairauksia ei hoideta neljänkymmenen vuoden takaisin menetelmin, eivätkä talvivaatteiden materiaalitkaan enää ole samanlaisia kuin neljäkymmentä vuotta sitten. en ymmärrä miksi erityisopetuksenkaan pitäisi olla neljänkymmenen vuoden takaisella tasolla.
- asiaa!!!!
Edellinen kirjoittaja on hyvin perustellut asiansa. Erityistukea tarvitsevan lapsen vanhempana toivon Kemijärvellä panostettavan erityisopetukseen. Suuri osa lapsista jotka tarvitsevat erityisopettajan tukea opiskelevat tälläkin hetkellä yleisopetuksessa. Kuvittelen yleisopetuksessa toimivien erityisopettajien kamppailevan jatkuvasti ajan puutteen kanssa. Heille olisi moninverroin enemmän tulossa tukea tarvitsevia lapsia kun he voivat ottaa. Lisäksi on paljon vanhempia jotka eivät osaa vaatia lapselleen erityisopettajan tukea, nämä lapset hyötyisivat tuesta mutta eivät sitä resurssien puutteen takia saa. Nämä niitä lieviä oppimiseen liittyviä pulmia jotka olisi helposti erityisopetuksen tuen avulla autettu.
- kirjoittajaa!!
Selvennykseksi en kannata edellistä kirjoittajaa vaan ketjun aloittajaa!
- Eirtyisopetukseen
kirjoittajaa!! kirjoitti:
Selvennykseksi en kannata edellistä kirjoittajaa vaan ketjun aloittajaa!
Olen ymmärtänyt että lapsilla on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta jos kyseessä on lievät oppimisen vaikeudet. Näin käsittääkseni sanotaan perusopetuslaissa. Tästä ei taida vanhemmilla olla tietoa. Jos on oikeus niin eikö se tarkoita että oikeus on kaikilla tarvitsijoilla. Miten tämä lainkohta voi täyttyä jos erityisopetuksen resurssit ole riittäviä?
- optiimi
Eirtyisopetukseen kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että lapsilla on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta jos kyseessä on lievät oppimisen vaikeudet. Näin käsittääkseni sanotaan perusopetuslaissa. Tästä ei taida vanhemmilla olla tietoa. Jos on oikeus niin eikö se tarkoita että oikeus on kaikilla tarvitsijoilla. Miten tämä lainkohta voi täyttyä jos erityisopetuksen resurssit ole riittäviä?
LAINAUS "erityisopetuksen hyödyt tai laiminlyönnin haitat kumuloituvat ja näkyvät aikuisiässä asti.."LAINAUS
juu,varmaan näkyy,mutta eritysopetus lähtee kotioloista. Aikaa vanhemmuudelle,alkää siirtäkö vastuuta viranomaisille. - Perustele!
optiimi kirjoitti:
LAINAUS "erityisopetuksen hyödyt tai laiminlyönnin haitat kumuloituvat ja näkyvät aikuisiässä asti.."LAINAUS
juu,varmaan näkyy,mutta eritysopetus lähtee kotioloista. Aikaa vanhemmuudelle,alkää siirtäkö vastuuta viranomaisille.mm. lukivaikeudet ovat perinnöllisiä eikä niihin voida kotioloilla vaikuttaa. Myös erilaiset neurologiset oireet periytyvät. Erityisopettajan tuella lapset jotka em. oireista kärsivät saavat tietoa miten oireiden kanssa voidaan tulla toimeen ja miten niitä voidaan harjoituksen avulla harjoittaa niin että opiskelut sujuvat. Näin lapset/nuoret saavat ammatin ja toimeentulon ilman että joutuvat syrjäytymiskierteeseen.
- Aina sama virsi!
Perustele! kirjoitti:
mm. lukivaikeudet ovat perinnöllisiä eikä niihin voida kotioloilla vaikuttaa. Myös erilaiset neurologiset oireet periytyvät. Erityisopettajan tuella lapset jotka em. oireista kärsivät saavat tietoa miten oireiden kanssa voidaan tulla toimeen ja miten niitä voidaan harjoituksen avulla harjoittaa niin että opiskelut sujuvat. Näin lapset/nuoret saavat ammatin ja toimeentulon ilman että joutuvat syrjäytymiskierteeseen.
Miksi aina joka asiaan vedetään kotiolot? Eivät lapset ole valinneet koteja joihin syntyvät. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus opiskella omien kykyjensä mukaisesti. Jos tämä onnistuu erityisopetuksen tuella niin hyvä niin. Vanhemmat ovat oman tiensä valinneet - annetaan heidän lapsille mahdollisuus saavuttaa parempi tulevaisuus.
- Koulun mielestä
Aina sama virsi! kirjoitti:
Miksi aina joka asiaan vedetään kotiolot? Eivät lapset ole valinneet koteja joihin syntyvät. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus opiskella omien kykyjensä mukaisesti. Jos tämä onnistuu erityisopetuksen tuella niin hyvä niin. Vanhemmat ovat oman tiensä valinneet - annetaan heidän lapsille mahdollisuus saavuttaa parempi tulevaisuus.
Olen kuullut useamman vanhemman kertovan kuinka opettaja on syyttänyt suoraan vanhempia siitä ettei lapsi esim. nuku tarpeeksi. Jos lapsi on vilkas, ei istu kiltisti paikallaan, on poika (yleensä) niin helposti syytetään kaikista vaikeuksista sitä ettei vanhemmat laita lasta ajoissa nukkumaan. Toinen yleinen syy on että lapsi pelaa liikaa tietokoneella tai pelikonsoleilla. Vanhemmat yrittävät selittää että lapsi nukkuu tarpeeksi eikä pelaa kun esim. 2 tuntia illassa. Usein on käynyt niin ettei vanhempia uskota. Vanhempien syy. Ei viitsitä etsiä muita syitä joita voisi olla esim. opetuksessa. Muistan lukeneeni jostain että pojat tarvitsevat erilaista opetusta kuin tytöt. Nyt tuntuu että kaikki opetus on suunnattu tytöille.
- Huolestunut äiti
Koulun mielestä kirjoitti:
Olen kuullut useamman vanhemman kertovan kuinka opettaja on syyttänyt suoraan vanhempia siitä ettei lapsi esim. nuku tarpeeksi. Jos lapsi on vilkas, ei istu kiltisti paikallaan, on poika (yleensä) niin helposti syytetään kaikista vaikeuksista sitä ettei vanhemmat laita lasta ajoissa nukkumaan. Toinen yleinen syy on että lapsi pelaa liikaa tietokoneella tai pelikonsoleilla. Vanhemmat yrittävät selittää että lapsi nukkuu tarpeeksi eikä pelaa kun esim. 2 tuntia illassa. Usein on käynyt niin ettei vanhempia uskota. Vanhempien syy. Ei viitsitä etsiä muita syitä joita voisi olla esim. opetuksessa. Muistan lukeneeni jostain että pojat tarvitsevat erilaista opetusta kuin tytöt. Nyt tuntuu että kaikki opetus on suunnattu tytöille.
Olen seurannut edellistä ketjua jossa oli todella hyviä kirjoituksia erityisopetuksesta. Tietoni asiasta on lisääntynyt huomattavasti. Minulla on kova huoli ala-asteella olevasta lapsestani jolla ei matematiikka ole sujunut toivotulla tavalla. Tukiopetusta hän on jo saanut mutta se ei ole tuottanut tulosta. Nyt toivon hänen saavan myös erityisopettajan opetusta. Olen keskustelusta ymmärtänyt ettei se varmaankaan tule käymään niin vaan. Erityisopettajan tunneista "taistelee" useampi lapsi. Miten voin perustella toiveeni niin että lapseni varmasti saa tuen ja näin hänellekin avautuu matematiikan salat.
- alan spesialisti
Huolestunut äiti kirjoitti:
Olen seurannut edellistä ketjua jossa oli todella hyviä kirjoituksia erityisopetuksesta. Tietoni asiasta on lisääntynyt huomattavasti. Minulla on kova huoli ala-asteella olevasta lapsestani jolla ei matematiikka ole sujunut toivotulla tavalla. Tukiopetusta hän on jo saanut mutta se ei ole tuottanut tulosta. Nyt toivon hänen saavan myös erityisopettajan opetusta. Olen keskustelusta ymmärtänyt ettei se varmaankaan tule käymään niin vaan. Erityisopettajan tunneista "taistelee" useampi lapsi. Miten voin perustella toiveeni niin että lapseni varmasti saa tuen ja näin hänellekin avautuu matematiikan salat.
Vuosi pari sitten kirjoitti lehdessä lastenpsykiatri Antti Kuulasmaa erittäin epäitsekkäästi ja omaa ammatinharjoittamistaan vastaan tavallaan. Hän totesi että yhteiskunnan pitäisi satsat runsaasti resursseja kouluavustajiin, erityisopettajiin ja koulukuraattoreihin sekä kouluterveydenhoitajiin. Tällaisia saa palkattua Kuulasmaan mukaan monta yhden psykiatrin palkalla. Sitäpaitsi vahingot jäävät pienemmiksi kun niihin ajosisa puututaan. Kun lastenpsykiatria joutuu pyytämään mukaan kuvioihin, on ongelmat tavallaan Kuulasmaankin mukaan jo liian pitkällä, koska aiheuttavat jo aivan liikaa inhimillistä kärsimystä lapsille, heidän vanhemmilleen ja jopa koko yhteisölle sekä kouluille. Lisäksi korjaavat toimenpiteet henkisissä kärsimyksissä ja niiden aiheuttamissa aineellisissakin vaurioissa ovat moninverroin yhteiskunnan taloutta rasittavia verrattuna ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, joita yo pienipalkkaiset ammattikunnat voivat ja osaavat hyvin tehdä. Vanhemmat, opettajat, sosiaalityöntekijät vaatikaa päättäjiltä ja yhteiskunnalta yo toimia ja virkoja ajoissa.
- nyt toimiin
alan spesialisti kirjoitti:
Vuosi pari sitten kirjoitti lehdessä lastenpsykiatri Antti Kuulasmaa erittäin epäitsekkäästi ja omaa ammatinharjoittamistaan vastaan tavallaan. Hän totesi että yhteiskunnan pitäisi satsat runsaasti resursseja kouluavustajiin, erityisopettajiin ja koulukuraattoreihin sekä kouluterveydenhoitajiin. Tällaisia saa palkattua Kuulasmaan mukaan monta yhden psykiatrin palkalla. Sitäpaitsi vahingot jäävät pienemmiksi kun niihin ajosisa puututaan. Kun lastenpsykiatria joutuu pyytämään mukaan kuvioihin, on ongelmat tavallaan Kuulasmaankin mukaan jo liian pitkällä, koska aiheuttavat jo aivan liikaa inhimillistä kärsimystä lapsille, heidän vanhemmilleen ja jopa koko yhteisölle sekä kouluille. Lisäksi korjaavat toimenpiteet henkisissä kärsimyksissä ja niiden aiheuttamissa aineellisissakin vaurioissa ovat moninverroin yhteiskunnan taloutta rasittavia verrattuna ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, joita yo pienipalkkaiset ammattikunnat voivat ja osaavat hyvin tehdä. Vanhemmat, opettajat, sosiaalityöntekijät vaatikaa päättäjiltä ja yhteiskunnalta yo toimia ja virkoja ajoissa.
Jos ja kun asia on yleisessä tiedossa miksi sille ei mitään tehdä. Kemijärvi on profiloitunut vanhusten kaupunkina, onko siis lapset unohdettu? Luulisi yleisopetuksen erityisopettajan (tai kahden) palkkaaminen olevan pieni kulu jos sillä pystyttäisiin säästämään esim. lastenpsykiatrian tai huostaanoton kustannuksissa. Aiemmin on ehdotettu mm selvitysmiestä joka perehtyisi erityisopetuksen nykyteorioihin ja juurruttaisi niitä Kemijärvelle, ei huononpi idea. Lisäksi pitäisi miettiä mitä tehdään erityiskoululla jos yleisopetuksen erityisopetusta tarvitsevat oppilaat saavat olematonta tukea. On hullunkurista että kaupungissa on useita päteviä erityisopettajia mutta heitä ei voida käyttää muualla kun erityiskoulussa. Voisiko heille antaa tunteja yleisopetuksen puolella ja näin täydentää muiden koulujen erityisopetuksen puutteita.
- yleisopetukseen
nyt toimiin kirjoitti:
Jos ja kun asia on yleisessä tiedossa miksi sille ei mitään tehdä. Kemijärvi on profiloitunut vanhusten kaupunkina, onko siis lapset unohdettu? Luulisi yleisopetuksen erityisopettajan (tai kahden) palkkaaminen olevan pieni kulu jos sillä pystyttäisiin säästämään esim. lastenpsykiatrian tai huostaanoton kustannuksissa. Aiemmin on ehdotettu mm selvitysmiestä joka perehtyisi erityisopetuksen nykyteorioihin ja juurruttaisi niitä Kemijärvelle, ei huononpi idea. Lisäksi pitäisi miettiä mitä tehdään erityiskoululla jos yleisopetuksen erityisopetusta tarvitsevat oppilaat saavat olematonta tukea. On hullunkurista että kaupungissa on useita päteviä erityisopettajia mutta heitä ei voida käyttää muualla kun erityiskoulussa. Voisiko heille antaa tunteja yleisopetuksen puolella ja näin täydentää muiden koulujen erityisopetuksen puutteita.
Jos kerran yleisopetuksessa on kova pula pätevistä erityisopettajista miksi heitä ei voida erityiskoululta siirtää muille kouluille? Eikö kaikilla lapsilla ole oikeus saada erityisopetusta? Miksi vain erityiskoulun oppilaat saavat erityisopetusta? Onko laskettu kuinka montaa oppilasta opettaa yleisopetuksen erityisopettaja ja vastaavasti erityiskoulun erityisopettaja? Miksi luokanopettajilla ei ole mahdollista saada työyhteisöönsä erityisopettajan jatkuvaa erityisosaamista?
- kohtaakyynistyvät
yleisopetukseen kirjoitti:
Jos kerran yleisopetuksessa on kova pula pätevistä erityisopettajista miksi heitä ei voida erityiskoululta siirtää muille kouluille? Eikö kaikilla lapsilla ole oikeus saada erityisopetusta? Miksi vain erityiskoulun oppilaat saavat erityisopetusta? Onko laskettu kuinka montaa oppilasta opettaa yleisopetuksen erityisopettaja ja vastaavasti erityiskoulun erityisopettaja? Miksi luokanopettajilla ei ole mahdollista saada työyhteisöönsä erityisopettajan jatkuvaa erityisosaamista?
Erillistä byrokraattia ei tarvita kysymään jo selvää asiaa. Kuulasmaalta ja sosiaalityönteikijöiltä vain päättäjät heti kysymään, mitä pitää tehdä jotta säästetään inhimillistä hätää ja selvää rahaa ennaltaehkäisevin toimenpitein, jotka ovat lisäksi halpoja korjaaviin toimenpiteisiin verrattuna. Päättäjät ja kaupunginjohto heti töihin!
- anna rahua kööhäle
Aina sama virsi! kirjoitti:
Miksi aina joka asiaan vedetään kotiolot? Eivät lapset ole valinneet koteja joihin syntyvät. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus opiskella omien kykyjensä mukaisesti. Jos tämä onnistuu erityisopetuksen tuella niin hyvä niin. Vanhemmat ovat oman tiensä valinneet - annetaan heidän lapsille mahdollisuus saavuttaa parempi tulevaisuus.
ei ni miteskää,mut aina tuo helekatin valitus et täytyy tukea.tosiasia on et vastuu kotiin jos kaveri ei opi niin ei opi .maailmassa ja tässä kunnasa on rahareikiä tärkeempäänkin ku palkkaamaan erityisopeja.normaali opekkin on epäpäteviä enimmäkseen.höh ja hööh ja pari lisää.
rahlla saa ja autolla pääsee mut kuka kustantaa - jos opetettais
anna rahua kööhäle kirjoitti:
ei ni miteskää,mut aina tuo helekatin valitus et täytyy tukea.tosiasia on et vastuu kotiin jos kaveri ei opi niin ei opi .maailmassa ja tässä kunnasa on rahareikiä tärkeempäänkin ku palkkaamaan erityisopeja.normaali opekkin on epäpäteviä enimmäkseen.höh ja hööh ja pari lisää.
rahlla saa ja autolla pääsee mut kuka kustantaaSiitähän on kyse että lapset oppisivat jos otettaisiin erityisvaikeudet huomioon. Ei ole oikein että vain rikkaiden lapset saavat tukea oppimisvaikeuksiin tai ne joilla on vanhemmat jotka ymmärtävät mistä on kyse ja osaavat vaatia. Esim. lukivaikeus on todella yleinen pulma joka ei ole kiinni älykkyydestä. Jos lapsi ei saa osaavaa opetusta hänen motivaatio opiskeluun katoaa ja ollaan taas lähempänä syrjäytymisvaaraa.
- !!!!!!!!!!!!!
jos opetettais kirjoitti:
Siitähän on kyse että lapset oppisivat jos otettaisiin erityisvaikeudet huomioon. Ei ole oikein että vain rikkaiden lapset saavat tukea oppimisvaikeuksiin tai ne joilla on vanhemmat jotka ymmärtävät mistä on kyse ja osaavat vaatia. Esim. lukivaikeus on todella yleinen pulma joka ei ole kiinni älykkyydestä. Jos lapsi ei saa osaavaa opetusta hänen motivaatio opiskeluun katoaa ja ollaan taas lähempänä syrjäytymisvaaraa.
Erityisopettaja on lapsen tukena jos hänellä on oppimiseen liittyviä vaikeuksia. Päättäjien velvollisuus on antaa opetukseen tarpeelliset resurssit. On arvovalinta mihin rahat syydetään. Tuetaanko pieniä koululaisia heidän opintojensa alkutaipaleella vai käytetäänkö varat vaikkapa työttömyyskorvauksiin jos lapsi ei ole pystynyt erilaisten oppimiseen liittyvien pulmien vuoksi hankkimaan itselleen ammattia.
- --> klikkaa tänne!
!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
Erityisopettaja on lapsen tukena jos hänellä on oppimiseen liittyviä vaikeuksia. Päättäjien velvollisuus on antaa opetukseen tarpeelliset resurssit. On arvovalinta mihin rahat syydetään. Tuetaanko pieniä koululaisia heidän opintojensa alkutaipaleella vai käytetäänkö varat vaikkapa työttömyyskorvauksiin jos lapsi ei ole pystynyt erilaisten oppimiseen liittyvien pulmien vuoksi hankkimaan itselleen ammattia.
Parhaimmat keskustelut käydään
tällä seuraavalla sivulla
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8513495
joten kannattaa klikata sinne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.3272616Veriteko Kajaanissa.
Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.281831Anna vihje jonka vain te tiedätte
Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e1251579Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano511417- 68939
Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat
Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko158905Mitä sanoisit jos uskaltaisin
Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha69894- 55820
- 62813
Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!
Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,14799