Mikä hiton OBD-mittaus

rahastusta

eikö tätä mittaustulosta saa selville normaalilla pakokaasumittauksella? Rahastusta sanon minä.

50

21105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikkii

      eihän niitä vikakoodeja pysty päästöjenmittauksella todeta, melko paha vika pitää olla että mittarissa näkyy...

      Toisaalta testi melko hyvä, mutta sen arvostelu turhan jyrkkää katsastuksessa, parempi olisi jos kirjattaisi korjauskehoitus vikakoodista jos mitattavat päästöt olisi kunnossa.

      onneksi testi aiheuttaa melko harvoin hylkäyksen ehkä 3-5 prosenttia testatuista autoista.

    • vaikkei onnistunut

      Kun käytin omaa Primeraani katsastuksella ekaa kertaa, ei OBD-luenta edes onnistunut.

      Leima tuli kun päästöt kunnossa ja vikavaloja ei palanut. Huollossa lukeminen onnistui, eli
      katsastusaseman laitteet olivat rikki tai yhteensopimattomat. Siitä huolimatta veloittivat.

      • Turbo Rampe

        Minulla taas Nissan huollossa ei OBD-luenta onnistunut,sanoivat että ei mene katsastuksesta läpi ja pyysivät tilaamaan ajan autosähkö miehelle siis heille.
        Jotenkin asia jäi vaivaamaan, käytin autoa tutulla huoltoasemalla,kaveri teki OBD-luentatestin ja hyvin
        onnistui.Olisko jotenkin rahastuksen maku hommassa tai Nissan huollon laitteissa vika.


    • REAL suikkapää
      • Rattivinossa

        Jep. Hyvin menee ja tavallista auton omistajaa kusetetaan. Puuttuu enää MS:n valmistama järjestelmä
        autoihin. Se jos olisi niin kyllä joka äijä valittaisi oli pers auki tai ei.
        Moottoritiellä kun leimahtaa mittaritaulu joulukuusen väreihin niin kiva etsiä että missäs
        on RESET nappula.
        Minun mielestäni TODELLISILLA automarkkinoilla asiakas on yleensä oikeassa.
        Jos asiat jotain muuta niin metsässä ollaan. Muutenkin suomeni maassa autoja katsastetaan
        useammin kuin muualla Euroopassa, miksi? Autokanta vanhako, miksi? Näitä syitä ja 'tekosyitä'
        tuntuu löytyvän kyllä mutta yhtään NIIN viisasta ihmistä ei vain löydy että ongelmat tulisivat
        ratkaistuksi, miksi? Päättele siitä itse missä mennään.

        Me olemme todella Euroopan viimeinen Pers....ä, ainakin mitä autoiluun tulee.
        Pers auki tai ei.


      • tuulipukukansa
        Rattivinossa kirjoitti:

        Jep. Hyvin menee ja tavallista auton omistajaa kusetetaan. Puuttuu enää MS:n valmistama järjestelmä
        autoihin. Se jos olisi niin kyllä joka äijä valittaisi oli pers auki tai ei.
        Moottoritiellä kun leimahtaa mittaritaulu joulukuusen väreihin niin kiva etsiä että missäs
        on RESET nappula.
        Minun mielestäni TODELLISILLA automarkkinoilla asiakas on yleensä oikeassa.
        Jos asiat jotain muuta niin metsässä ollaan. Muutenkin suomeni maassa autoja katsastetaan
        useammin kuin muualla Euroopassa, miksi? Autokanta vanhako, miksi? Näitä syitä ja 'tekosyitä'
        tuntuu löytyvän kyllä mutta yhtään NIIN viisasta ihmistä ei vain löydy että ongelmat tulisivat
        ratkaistuksi, miksi? Päättele siitä itse missä mennään.

        Me olemme todella Euroopan viimeinen Pers....ä, ainakin mitä autoiluun tulee.
        Pers auki tai ei.

        valittaa...heilläkö ei ole muka kahisevaa.....onhan niillä....meinaan TUULIPUKU.....


      • ObeyTotuus

        Koko autokatsastuksen olemassaololle ei löydy perustetta. Netistä löytyy tutkimustulokset siitä mikä on autokatsastuksen vaikutus liikenneturvallisuuteen. Väitettyä vaikutusta ei tutkimusten mukaan ole olemassa. Katsastajat ovat loispummeja joita tutkijoiden mukaan autoilijoiden ei tarvitse elättää.

        Mikä ei vaikuta, sitä ei tarvita. Kaikille pakollinen katsastus lakkautetaan.


      • What ?
        ObeyTotuus kirjoitti:

        Koko autokatsastuksen olemassaololle ei löydy perustetta. Netistä löytyy tutkimustulokset siitä mikä on autokatsastuksen vaikutus liikenneturvallisuuteen. Väitettyä vaikutusta ei tutkimusten mukaan ole olemassa. Katsastajat ovat loispummeja joita tutkijoiden mukaan autoilijoiden ei tarvitse elättää.

        Mikä ei vaikuta, sitä ei tarvita. Kaikille pakollinen katsastus lakkautetaan.

        Kohtako entinen katsastaja?


      • Koshta
        What ? kirjoitti:

        Kohtako entinen katsastaja?

        Kohta, kohta.


      • Kumpaakusetetaan

        Kyllä obd mittauksen hyväksyn mutta en sitä että pitää vielä maksaa pakokaasu analyysistä
        josta saa samat arvot kuin obd mittauksesta!


      • Mindos
        Kumpaakusetetaan kirjoitti:

        Kyllä obd mittauksen hyväksyn mutta en sitä että pitää vielä maksaa pakokaasu analyysistä
        josta saa samat arvot kuin obd mittauksesta!

        Maksan sinulle heti suuren summan rahaa, jos esittelet minulle sellaisen pakokaasuanalyysin, josta saa samat arvot kuin OBD-testistä!


      • yks paukinen

        Persaukisten elämäkin on uuvuttavaa elää.


      • kusetettu pa
        yks paukinen kirjoitti:

        Persaukisten elämäkin on uuvuttavaa elää.

        Siksihän suomessa on niin paljon persaukisia kun tässä paskamaassa kusetetaan niin paljon rahaa kaikilta mitä ihmeellisimmin tekosyin, esimerkkinä pahimmasta päästä katsastus!


      • MrTa
        Kumpaakusetetaan kirjoitti:

        Kyllä obd mittauksen hyväksyn mutta en sitä että pitää vielä maksaa pakokaasu analyysistä
        josta saa samat arvot kuin obd mittauksesta!

        Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245 sanoo että ottomoottorikäyttöiselle ajoneuvolle, joka on varustettu sisäisellä valvontajärjestelmällä, joutokäynnin hiilimonoksidi- ja hiilivetypäästöjen mittauksen asemesta suoritetaan ajoneuvon sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastus.

        Siis pakokaasumittauksen sijaan tehdään OBD-mittaus. Elikkä ei pakokaasumittausta tarvitse tehdä eikä siitä myöskään maksaa.


      • Autoilija vai?
        MrTa kirjoitti:

        Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245 sanoo että ottomoottorikäyttöiselle ajoneuvolle, joka on varustettu sisäisellä valvontajärjestelmällä, joutokäynnin hiilimonoksidi- ja hiilivetypäästöjen mittauksen asemesta suoritetaan ajoneuvon sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastus.

        Siis pakokaasumittauksen sijaan tehdään OBD-mittaus. Elikkä ei pakokaasumittausta tarvitse tehdä eikä siitä myöskään maksaa.

        Väärin. Kyseisitä ajoneuvoista tulee mitata päästöt yli 2000 min/kierroksella.

        Lukee siellä lakikirjassa, myös siitä laskutetaan.

        Tieto tästä löytyy esimerkiksi Tieliikennelait 2011 opuksesta.

        Valtionneuvostonasetus (VNA) liinkenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta.

        8§ (pykälä) pakokaasupäästöjen tarkastus

        2. (momentti) Ottomoottirilla varustettujen ajoneuvojen pakokaasupäästöjen raja-arvot ovat seuraavat:

        1.7.2002 jälkeen (obd:n toiminta) (vähintään 2000 rpm pyörintänopuedella)
        Tarkastu CO[%] 0,2 HC[ppm] 100 lambda 1 -0,03

        Elikkä päästöt mitataan.


      • MrTa
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Väärin. Kyseisitä ajoneuvoista tulee mitata päästöt yli 2000 min/kierroksella.

        Lukee siellä lakikirjassa, myös siitä laskutetaan.

        Tieto tästä löytyy esimerkiksi Tieliikennelait 2011 opuksesta.

        Valtionneuvostonasetus (VNA) liinkenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta.

        8§ (pykälä) pakokaasupäästöjen tarkastus

        2. (momentti) Ottomoottirilla varustettujen ajoneuvojen pakokaasupäästöjen raja-arvot ovat seuraavat:

        1.7.2002 jälkeen (obd:n toiminta) (vähintään 2000 rpm pyörintänopuedella)
        Tarkastu CO[%] 0,2 HC[ppm] 100 lambda 1 -0,03

        Elikkä päästöt mitataan.

        Se sama VNA ja
        26 §

        Siirtymäsäännökset

        Pakokaasupäästöjen raja-arvoihin perustuvan 8 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetun joutokäynnillä suoritettavan tarkastuksen asemesta 1 päivästä tammikuuta 2004 suoritetaan 8 §:n 5 momentissa tarkoitettu sisäisen valvontajärjestelmän tarkastus seuraaville ajoneuvoille:...

        Elikkä tuon mukaan päästöja ei mitata.


      • Autoilija vai?
        MrTa kirjoitti:

        Se sama VNA ja
        26 §

        Siirtymäsäännökset

        Pakokaasupäästöjen raja-arvoihin perustuvan 8 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetun joutokäynnillä suoritettavan tarkastuksen asemesta 1 päivästä tammikuuta 2004 suoritetaan 8 §:n 5 momentissa tarkoitettu sisäisen valvontajärjestelmän tarkastus seuraaville ajoneuvoille:...

        Elikkä tuon mukaan päästöja ei mitata.

        Ilmiselvästi et ole haka lain tulkinnassa, etkä edes lukemisessa.

        Mitä luulet että siteeraamasi pykälän lause: JOUTOKÄYNNILLÄ suoritettavan mittauksen ASEMASTA sisäisen valvontajärjestelmän tarkastus tarkoittaa?

        Siinä ei todeta ettei päästöjä mitattaisi yli 2000 rpm:llä vaan JOUTOKÄYNNIN (alle 1000 rpm) asemasta suoritetaan sisäisen valovntajärjestelmän (OBD) tarkastus. Missään ei todeta ettei päästöjä mitattaisi enää ollenkaan. Vaan tyhjäkäynti mittaus korvataan OBD:llä ja päästöt mitataan normaalisti yli 2000 rpm:llä. (tarkasta 8§:n 5 momentti, johon kyseisessä 26§:ssä viitataan)

        Joten älä ala mulle lukemaan lakia jota et osaa siteerata oikein.


      • MrTa
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Ilmiselvästi et ole haka lain tulkinnassa, etkä edes lukemisessa.

        Mitä luulet että siteeraamasi pykälän lause: JOUTOKÄYNNILLÄ suoritettavan mittauksen ASEMASTA sisäisen valvontajärjestelmän tarkastus tarkoittaa?

        Siinä ei todeta ettei päästöjä mitattaisi yli 2000 rpm:llä vaan JOUTOKÄYNNIN (alle 1000 rpm) asemasta suoritetaan sisäisen valovntajärjestelmän (OBD) tarkastus. Missään ei todeta ettei päästöjä mitattaisi enää ollenkaan. Vaan tyhjäkäynti mittaus korvataan OBD:llä ja päästöt mitataan normaalisti yli 2000 rpm:llä. (tarkasta 8§:n 5 momentti, johon kyseisessä 26§:ssä viitataan)

        Joten älä ala mulle lukemaan lakia jota et osaa siteerata oikein.

        Tulkintasi taidoistani lain siteeraamisessani oli hätäinen, sillä 8 §:n 3 momentti puhuu joutokäynnistä ja korotetusta joutokäyntinopeudesta. Siis joutokäyntejä ovat molemmat tämän mukaan.


      • Autoilija vai?
        MrTa kirjoitti:

        Tulkintasi taidoistani lain siteeraamisessani oli hätäinen, sillä 8 §:n 3 momentti puhuu joutokäynnistä ja korotetusta joutokäyntinopeudesta. Siis joutokäyntejä ovat molemmat tämän mukaan.

        Totta mutta siinähän puhtuaan JOUTOKÄYNNISTÄ ja korotetusta joutokäynnistä.

        Ne ovat kaksi eri asiaa. Ellet sattunut teitämään.

        Ja pykälässä lukee että OBD:testi (näin epävirallisesti ilmaistuna) korvaa JOUTOKÄYNNIN ei korotettua joutokäyntiä.

        Et voi yhdistää näitä kahta asiaa vain sen perusteella että niissä lmolemmissa on sana joutokäynti.

        Tässä sitä lain tulkintakykyä tarvitaan. Joskus täytyy ottaa kirjoitettu sana kirjaimellisesti joskus täytyy oikein miettiä mitä sillä tarkoitetaan ja mihin sillä viitataan.

        Satutko olemaan oikeusteiteiden opiselija? Jos olet niin vähän enemmän yritystä ja vähemmän ryyppäämistä niin eiköhän se lain lukeminen ala sujua.


      • MrTa
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Totta mutta siinähän puhtuaan JOUTOKÄYNNISTÄ ja korotetusta joutokäynnistä.

        Ne ovat kaksi eri asiaa. Ellet sattunut teitämään.

        Ja pykälässä lukee että OBD:testi (näin epävirallisesti ilmaistuna) korvaa JOUTOKÄYNNIN ei korotettua joutokäyntiä.

        Et voi yhdistää näitä kahta asiaa vain sen perusteella että niissä lmolemmissa on sana joutokäynti.

        Tässä sitä lain tulkintakykyä tarvitaan. Joskus täytyy ottaa kirjoitettu sana kirjaimellisesti joskus täytyy oikein miettiä mitä sillä tarkoitetaan ja mihin sillä viitataan.

        Satutko olemaan oikeusteiteiden opiselija? Jos olet niin vähän enemmän yritystä ja vähemmän ryyppäämistä niin eiköhän se lain lukeminen ala sujua.

        Ei, vaan nimenomaan nämä kaksi asiaa voi yhdistää sen perusteella että niissä molemmissa on sana joutokäynti.
        Lisäksi uskon, että jos korvaavan OBD-mittauksen lisäksi pitäisi suorittaa päästömittaus niin siitä olisi kirjoitettu oma momentti pykälään.

        Lakien pitäisi olla kirjoitettu niin ettei niistä tarvita tulkintaa vaan luentaa.
        Tämä tulkinta-asia ei kuitenkaan saa ratkaisua näillä palstoilla. Pitänee laittaa oikeuskanslerin ratkaistavaksi.


      • Autoilija vai?
        MrTa kirjoitti:

        Ei, vaan nimenomaan nämä kaksi asiaa voi yhdistää sen perusteella että niissä molemmissa on sana joutokäynti.
        Lisäksi uskon, että jos korvaavan OBD-mittauksen lisäksi pitäisi suorittaa päästömittaus niin siitä olisi kirjoitettu oma momentti pykälään.

        Lakien pitäisi olla kirjoitettu niin ettei niistä tarvita tulkintaa vaan luentaa.
        Tämä tulkinta-asia ei kuitenkaan saa ratkaisua näillä palstoilla. Pitänee laittaa oikeuskanslerin ratkaistavaksi.

        Totaalinen idiootti näemmä. Vedä alahuuli pään ylitte ja nielase.

        Et selvästikkään osaa tulkita pykäliä, miksi sitten luet niitä? Laissa on aina kyse tulkinnasta, harva laki on kirjoitettu niin että se on otettava kirjaimellisesti.

        Et selvästikkään ole oikiksessa, jos olisit niin emme kävisi tätä keskustelua.

        Et voi yhdistää kahta eri asiaa. Joutokäyni ja joutokäynti korotetulla kierrosnopeudella tarkoittaa täysin eri asioita. Tiedätkö miksi pykälissä ei lue muualla kuin erillisessa taulukossa että päästöt mitataan alle 1000 kierroksella minuutissa ja yli 2000 kierroksella minuutissa?

        Koska siinä ei kerrota onko kyseessä ajotapahtuma vai seisooko auto paikallaan.

        Kun sanotaan että auton päästöt mitataan joutokäynnillä, niin auto seisoo paikallaan. Samoin kun sanotaan että joutokäynti KOROTETULLA kierrosnopeudella josta on olemassa täsmentävä taulukko jossa kerrotaan kierrosnopeudet.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
        5§ Moottoriajoneuvon tarpeettoman JOUTOKÄYNNIN kielto.

        Tässä pykälässä on mainittu aikarajat ja lämpötilat ja poikkeukset jolloin moottorikäyttöistä ajoneuvoa voidaan käyttää JOUTOKÄYNNILLÄ. Pykälässä mainitaan että auto seisoo paikallaan.

        Mitä luulet siis joutokäynnin tarkoittavan? Sitä että auto on paikallaan vai sitä että se on liikkeessä?

        Tässä kohtaa tulee vastaan typeryytesi ja kyvyttömyytesi tulkita lakia. Ei riitä että osaat lukea ja että luet vain yhden alueen tieliikennelaista, koska kaikki tiedot eivät löydy samasta kappaleesta.

        Jos haluat Kullervo hyvä että haen sinulle vielä sen kohdan missä määritellään mitä joutokäynti ihan erikseen, jotta saat harmaat aivosolusi ymmärtämään mitä joutokäynti tarkoittaa.

        Kivaa vääntää tolloille asioita rautalangasta.


      • MrTa
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Totaalinen idiootti näemmä. Vedä alahuuli pään ylitte ja nielase.

        Et selvästikkään osaa tulkita pykäliä, miksi sitten luet niitä? Laissa on aina kyse tulkinnasta, harva laki on kirjoitettu niin että se on otettava kirjaimellisesti.

        Et selvästikkään ole oikiksessa, jos olisit niin emme kävisi tätä keskustelua.

        Et voi yhdistää kahta eri asiaa. Joutokäyni ja joutokäynti korotetulla kierrosnopeudella tarkoittaa täysin eri asioita. Tiedätkö miksi pykälissä ei lue muualla kuin erillisessa taulukossa että päästöt mitataan alle 1000 kierroksella minuutissa ja yli 2000 kierroksella minuutissa?

        Koska siinä ei kerrota onko kyseessä ajotapahtuma vai seisooko auto paikallaan.

        Kun sanotaan että auton päästöt mitataan joutokäynnillä, niin auto seisoo paikallaan. Samoin kun sanotaan että joutokäynti KOROTETULLA kierrosnopeudella josta on olemassa täsmentävä taulukko jossa kerrotaan kierrosnopeudet.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
        5§ Moottoriajoneuvon tarpeettoman JOUTOKÄYNNIN kielto.

        Tässä pykälässä on mainittu aikarajat ja lämpötilat ja poikkeukset jolloin moottorikäyttöistä ajoneuvoa voidaan käyttää JOUTOKÄYNNILLÄ. Pykälässä mainitaan että auto seisoo paikallaan.

        Mitä luulet siis joutokäynnin tarkoittavan? Sitä että auto on paikallaan vai sitä että se on liikkeessä?

        Tässä kohtaa tulee vastaan typeryytesi ja kyvyttömyytesi tulkita lakia. Ei riitä että osaat lukea ja että luet vain yhden alueen tieliikennelaista, koska kaikki tiedot eivät löydy samasta kappaleesta.

        Jos haluat Kullervo hyvä että haen sinulle vielä sen kohdan missä määritellään mitä joutokäynti ihan erikseen, jotta saat harmaat aivosolusi ymmärtämään mitä joutokäynti tarkoittaa.

        Kivaa vääntää tolloille asioita rautalangasta.

        Huomaan kirjoitustyylisi käyvän korotetulla joutokäyntinopeudella, varmaankin yli 4000 rpm:n ulinaa. Päästöarvosi ovat törkyisen korkeat. Vie moottorisi huoltoon.

        Oman moottorini sammutan nyt tällä palstalla tyytyväisenä siitä että se käy normaalisti ja puhtaasti.


      • Autoilija vai?
        MrTa kirjoitti:

        Huomaan kirjoitustyylisi käyvän korotetulla joutokäyntinopeudella, varmaankin yli 4000 rpm:n ulinaa. Päästöarvosi ovat törkyisen korkeat. Vie moottorisi huoltoon.

        Oman moottorini sammutan nyt tällä palstalla tyytyväisenä siitä että se käy normaalisti ja puhtaasti.

        Myönnän että kone käy ylikerroksilla, mutta sen se tekee kun kaiken täytyy vääntää rautalangasta. Se on pidemmänpäälle rasittavaa.

        Täällä on useampi heppu jolle joutuu kaiken vääntämään rautalangasta joten en jaksa olla sinun kanssasi asiallinen.

        Varsinkin kun yksinkertaistat asioita tietämättä niiden taustoja.


    • 2002 car

      Tämä on auton oma diaknostiikka systeemi.Kyllä tämä mitattiin ennenkin jos kys.ajoneuvossa sellainen oli,mutta nykyisin siitä myös otetaan hinta katsastuksen yhteydessä.Niillä on seinällä kaikkien autojen koodit mistä näkevät OBD-systeemin häiriöt jos niitä ilmenee.Nykyisinhän katsastuksen hinnasta voi tinkiä jos tämän osaa(esim.tuo mittaus voi olla ilmainenkin).Kyllähän hinnat on nousseet pilviin vartin tarkastuksesta 90e..Ei jää nämäkään eurot kotimaahan..kele.

      • Vikamuisti pettää

        Minun autossa vikavalo syttyy pakkasella käynnistettäöessä. Yleensä siitä ei ole katasatuksessa mainittu mitään, mutta pari vuotta sitten kirjasi korjauskehoituksen rekisteriotteeseen. Kun nollaan vikamuistin, niin valo sammuu ja en käynnistä autoa pakkasessa ennen katsastusta, niin ei valokaan pala katsastustilanteessa. Jos nyt taas pakkasessa syttyy, niin palakoon rauhassa seuraavaan katsastukseen. Mitään vikaa autosta ei ole huollossa löytynyt.


      • joo...
        Vikamuisti pettää kirjoitti:

        Minun autossa vikavalo syttyy pakkasella käynnistettäöessä. Yleensä siitä ei ole katasatuksessa mainittu mitään, mutta pari vuotta sitten kirjasi korjauskehoituksen rekisteriotteeseen. Kun nollaan vikamuistin, niin valo sammuu ja en käynnistä autoa pakkasessa ennen katsastusta, niin ei valokaan pala katsastustilanteessa. Jos nyt taas pakkasessa syttyy, niin palakoon rauhassa seuraavaan katsastukseen. Mitään vikaa autosta ei ole huollossa löytynyt.

        Jos autosi on -01 tai uudempi ja vieläpä bensakäyttöinen, niin silloin OBD -mittaus tehdään ja jos häiriövalo palaa niin se on ilman mittaustakaan hylsy! Vanhemmissa aivan sama palaako häiriövalo vai ei, eikä niistä mitään korjauskehoituksia kirjoitella, jotta näin!


    • niinpä niin

      OBD-viestien resetointia varten on keksitty laitteita, saaätää aikapian rahaa vanhemmille autoille. Itsellä kyseinen laite on ja resetoin joka kerta juuri ennen katsatukseen menoa kaikki OBD logit.

      Tällä olen säästänyt vanhan Opelin uudelleenkatsastusta monta kertaa.

      • Porde

        Mikset pistä koslaasi kuntoon, vaan harrastat tekohengiystä?


      • paremmin

        Ei ole poika tainnut testeriä nähnytkään, tai ainakaan siihen paremmin tutustunut. Jos nollaat vikakoodit, ei häiriövalo pala vähään aikaan siksi, että auto suorittaa ensin itsetestauksen, johon liityy muutamia kylmästartteja ja vaihtelevaa ajoa. Vasta sitten diagnostiikan tila on ok. Sitä ennen tulee hylky ODB-testissä. Kun joskus hankit oman oikean testerin, niin ehkä ymmärrät paremmin testin toiminnasta.


      • niinpä niin
        paremmin kirjoitti:

        Ei ole poika tainnut testeriä nähnytkään, tai ainakaan siihen paremmin tutustunut. Jos nollaat vikakoodit, ei häiriövalo pala vähään aikaan siksi, että auto suorittaa ensin itsetestauksen, johon liityy muutamia kylmästartteja ja vaihtelevaa ajoa. Vasta sitten diagnostiikan tila on ok. Sitä ennen tulee hylky ODB-testissä. Kun joskus hankit oman oikean testerin, niin ehkä ymmärrät paremmin testin toiminnasta.

        Vai vielä poika, .... heheheheheheh, testeri ja ECU ohjelmointilaite on ollut jo monta vuotta. Vai vielä "jos hankit oikean testerin..." heheheheh. Mitähän mulla sitten on ollut kourassa, jotain HongKong paskaa ilmeisesti, kun katsastuksen testi menee aina läpi.

        Poika.... heheheheheh... Poika..... Repesin näin ollessa melkein 50 v, Poika.... aika hyvin.... ;)


      • Autoilija vai?
        niinpä niin kirjoitti:

        Vai vielä poika, .... heheheheheheh, testeri ja ECU ohjelmointilaite on ollut jo monta vuotta. Vai vielä "jos hankit oikean testerin..." heheheheh. Mitähän mulla sitten on ollut kourassa, jotain HongKong paskaa ilmeisesti, kun katsastuksen testi menee aina läpi.

        Poika.... heheheheheh... Poika..... Repesin näin ollessa melkein 50 v, Poika.... aika hyvin.... ;)

        kyllä 50 vuotias voi olla täysin lapsi ainakin kun juttuja kuuntelee?


      • Perdas
        niinpä niin kirjoitti:

        Vai vielä poika, .... heheheheheheh, testeri ja ECU ohjelmointilaite on ollut jo monta vuotta. Vai vielä "jos hankit oikean testerin..." heheheheh. Mitähän mulla sitten on ollut kourassa, jotain HongKong paskaa ilmeisesti, kun katsastuksen testi menee aina läpi.

        Poika.... heheheheheh... Poika..... Repesin näin ollessa melkein 50 v, Poika.... aika hyvin.... ;)

        Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys.


      • heheheh hehehehe
        Perdas kirjoitti:

        Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys.

        Näin se on, kaikkia monivärisiä tabuja rutkasti..... ;) idiootti...


      • Poistuu
        paremmin kirjoitti:

        Ei ole poika tainnut testeriä nähnytkään, tai ainakaan siihen paremmin tutustunut. Jos nollaat vikakoodit, ei häiriövalo pala vähään aikaan siksi, että auto suorittaa ensin itsetestauksen, johon liityy muutamia kylmästartteja ja vaihtelevaa ajoa. Vasta sitten diagnostiikan tila on ok. Sitä ennen tulee hylky ODB-testissä. Kun joskus hankit oman oikean testerin, niin ehkä ymmärrät paremmin testin toiminnasta.

        Mutta kaikki tämä turha hössötys loppuu pian. Ei enään tarvitse tapella kun katsastusta ei muutaman vuoden päästä ole.


      • hehehehe
        heheheh hehehehe kirjoitti:

        Näin se on, kaikkia monivärisiä tabuja rutkasti..... ;) idiootti...

        niimpä niin tabuja hyvinkin... ;)


    • Porde

      Niinpä näytät sanovan.

      • tiedän tiedän

        Ja kun autossa voi olla vikakoodeja vaikka vikavalo ei ole koskaan palanutkaan. Esimerkiksi: starttaa autoa, mutta älä käynnistä -> vika koodi -> ei leimaa. Korjauksena on taas vikamuistin resetointi ja lapun tulostus. Pelkkää rahastusta koko touhu. Vikamuisti tulisi pystyä resetoimaan samalla tavalla kuin trippimittari.


      • Mindos
        tiedän tiedän kirjoitti:

        Ja kun autossa voi olla vikakoodeja vaikka vikavalo ei ole koskaan palanutkaan. Esimerkiksi: starttaa autoa, mutta älä käynnistä -> vika koodi -> ei leimaa. Korjauksena on taas vikamuistin resetointi ja lapun tulostus. Pelkkää rahastusta koko touhu. Vikamuisti tulisi pystyä resetoimaan samalla tavalla kuin trippimittari.

        Saman napin pitäisi suorittaa myös osatestit autoa käynnistämättä.


      • vanha suikkapää
        Mindos kirjoitti:

        Saman napin pitäisi suorittaa myös osatestit autoa käynnistämättä.

        On Board Diagnosticsystem Europe. On järjestelmä, jonka tarkoitus vähentää haitallisia päästöjä, jotka
        saattavat aiheuttaa ilmaston lämpiämistä, y.m paskaa. Jos se mmoottorin kuva vilahtaa ennen katsastusta,
        niin käykää nollaamassa se. Nollata se joka tapauksessa täytyy, jos siellä on virhe olemassa.


    • kysymys sekä vastaus

      onneksi ruotsin ihmeissä on että laitat tripin pohjaa jonka jälkee laitat virrat ja odotat että service alkaa vilkkua sekä lasket n´4 sekuntia niin nollaa servicen jne? mutta onko kellään hajua mistä hemmetistä vois johtua että syttyi abs valo palamaan kovilla pakkasilla? oli -34 astetta pakkasta ja lähti vasta 10hehkutuksen jälkee käyntiin ihan viimesillään ni rävähti abs valo palamaan? prkl volvoko muka paras talvi auto.. pskan tutut sanon minä kylmä ajaa kun siperiassa vaikka puhaltaa tuli kuumaa =)

    • vanha suikkapää

      Ensiksi viesti tälle 50v pojalle, jos sinulla on moinen testeri, niin lue vikakoodi ja korjaa vika sen jälkeen nollaa. Volvo miehelle sanoisin samat sanat , tosin sinun tapauksessasi kyseessä lienee vain heikentynyt akku.

      • kyyninen mies

        Ei se vian korjaus ole niin yksinkertaista, vikakoodina esim. liian laiha seos, on monta mahdollisuutta minkä takia sellainen vikakoodi ilmaantuu.
        Korjaamotkaan ei osaa muuta kuin summassa vaihdella osia ja toivoa että se helvetin valo sammuu, kukaan ei oikeasti tiedä hevon vittuakaan mistään, ainut mitä korjaamoilla osataan on asiakkaiden nylkeminen viimeistä senttiä myöten rahoistaan!


      • Kaiken Nähnyt
        kyyninen mies kirjoitti:

        Ei se vian korjaus ole niin yksinkertaista, vikakoodina esim. liian laiha seos, on monta mahdollisuutta minkä takia sellainen vikakoodi ilmaantuu.
        Korjaamotkaan ei osaa muuta kuin summassa vaihdella osia ja toivoa että se helvetin valo sammuu, kukaan ei oikeasti tiedä hevon vittuakaan mistään, ainut mitä korjaamoilla osataan on asiakkaiden nylkeminen viimeistä senttiä myöten rahoistaan!

        Totta puhut,arpapeliä kun rupevat etsimään vikoja.


    • BillHill

      Minkä hiton takia käytte turhaan katsastamassa autoja. Tehkää ADHD-mittaus.

    • vanha suikkapää

      Onko sulla saakelin viherpiipertäjällä edes autoa ? hillinpiilli?

    • pöööööööööööööööö

      ajelen 2002 vm autolla enkä käy katsastamassa ollenkaan miloin viimeksi katsottu katsastus ratsijassa

    • asdf24sadf234
    • JJohanso

      Mitähän kuuluu lain mukaan sisältyä n. 30e OBD-Mittaukseen ( siis päästöt). Jos löytyy vikakoodi, kuuluuko se ilmoittaa asiakkaalle ? Joskus joku vääntänyt, että mittauksessa ei "lueta" vikakoodeja asiakkaalle, vaan luku vian etsintä on erillinen hinnoiteltu pakettinsa. Yhdessä (vanha ihminen) tapauksessa auto viedään 30e OBD-mittaukseen erityisellä huomautuksella että ottavat yhteyttä jos vikaa, toki mittaavat, sitten lukevatkin vikakoodit, nollaavat ja lasku 100e, edes kysymättä asiakkaalta mitään tai ilmoittaisivat mikä vika siellä oli ! Oma-aloitteista on, tosin aika sekavaa meininkiä.

    • koulutettuapina

      Minkä vitun takia OBD maksaa erikseen? Miksei sitä voi leipoa katsastuksen hintaan?

      Miksei samalla mallilla voisi rahastaa:
      Alustan naputtelu 10€
      Nivelien runkkaus 15€
      jarrutesti 15€
      Iskaritesti 10€
      Valojen tarkastus 3€
      Lämmittyslaitteen ja pissapojan testaus 2,79€

      • jepajeejeejee

        Koska sen saman testin voi tehdä ennakkoon korjaamolla ja mennä todistuksen kanssa katsastukseen. Muutkin voi, mutta niitäpä ei voi millään todistuksella hyväksyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe