Lappeenrannassa pahoinpitelystä tuomitun konstaapelin virassaoloa harkitaan....
Tikurilan epäillyn "kokelaan" tirkistelijäpoliisin kohtalo lienee selvä?
Sodankylässä tuomion saaneen poliisin virka-asiaa ei edes harkita....
Antaako kansa tosiaan vallan ja väärinkäytösten siirtyä ilman reagointia poliivaltiolle?
Tämäkin virassa ja jatkaa yhä...
Useat muut poliisit pelkäsivät pahaa: "Kun ei vain tulisi uutta Jokelaa"
03.12.2009 12:04
Kauhajoen surmaa edeltäneitä aselupapäätöksiä koskevan oikeudenkäynnin esitutkintapöytäkirjoista ilmenee, että useat Kauhajoen poliisit aavistivat Matti Saaren sopimattomuuden aseen kantajaksi.
He olisivat halunneet ottaa tämän aseen pois, mutta nyt syytetty komisario esti sen.
Ensimmäinen yritys tehtiin perjantaina 19. syyskuuta. Kaupungin puistotyöntekijä oli varhain aamulla löytänyt palavan hautakynttilän Kauhajoen lukion luota.
Nainen huolestui ja laittoi internetin YouTube-palveluun hakusanaksi Kauhajoki. Hän löysi nimimerkin Wumpscut eli Matti Saaren nettisivustot ja kauhistui yhä pahemmin.
Nainen soitti lukion talonmiehelle, joka kävi kello 11 tekemässä ilmoituksen poliisilaitoksella.
Syytetty komisario ei ollut tuolloin töissä, vaan vetovastuussa oli Seinäjoen apulaispoliisipäällikkö Vesa Nyrhinen.
Poliisi ryhtyi selvittämään Saaren taustaa. Nyrhinen päätti, että ase pitää ottaa Saarelta pois. Mielleyhtymä Jokelan koulusurmaajaan Pekka-Eric Auviseen oli niin selvä.
Nyrhinen epäili myös, että Saari oli henkisesti tasapainoton. Saareen oli kiinnittänyt huomiota jo pari viikkoa aiemmin vanhempi konstaapeli, joka oli tarkastanut Saaren aseen.
- Toivottavasti kaveri ei ole seuraava kouluampuja, konstaapeli oli sanonut työtoverilleen jo tuolloin.
Kun Saaren nettimateriaali löytyi, useat konstaapelit olivat sitä mieltä, että ase pitää hakea.
- Kahvihuonekeskustelussa tuli tavallaan yhteinen päätös, että tuollainen mies ei asetta tarvitse, vaan haemme sen pois, eräs konstaapeli kuvaili.
Kaksi partiota meni luotiliiveissä ja Nyrhisen luvalla Saaren asunnnolle, mutta tämä ei ollut kotona.
Nyrhinen päätti, että on taktisesti viisainta odottaa Saaren kotiinpaluuta, jotta tämä ei saa tietää poliisin etsivän hänen asettaan. Sehän saattoi olla hänellä mukanaan. Siksi kotietsintää ei tehty.
Lauantaina 20. syyskuuta syytetty komisario oli kollegansa hääjuhlissa Kurikassa. Siellä oli runsaasti myös muita Kauhajoen poliiseja.
Perjantain ratsiaa johtanut ylikonstaapeli pyysi tuolloin komisariolta lupaa mennä heti sunnuntaina uudestaan Saaren asunnolle.
Komisario kielsi. Hän sanoi puhuttavansa Saaren maanantaina itse.
Ylikonstaapeli vaihtoi pari sanaa komisarion päätöksestä toisen poliisin kanssa.
- Hän kommentoi päätökseen, että kun ei vain tulisi uutta Jokelaa.
Maanantaina 22. syyskuuta komisario tapasi Saaren. Tämä sai pitää aseensa.
Tiistaina 23. syyskuuta Saari surmasi 10 uhria ja itsensä Kauhajoen ammattikoululla. Ylikonstaapeli oli kotonaan aamupäivällä, kun Nyrhinen soitti kysyäkseen, eikö asetta oltu haettu pois.
Hän vastasi, ettei komisario ollut antanut lupaa.
Nyrhinen kertoi esitutkinnassa, että oli itse arvioinut Saaren vaaralliseksi nettiaineiston ja käytöksestä tehtyjen havaintojen takia. Komisario ei kysynyt hänen mielipidettään.
- Hän on asian itsenäisesti ratkaissut.
Oikeudenkäynti
Ei hyvältä näytä!
Ei helv.....
3
289
Vastaukset
- ............
Meinaatko vielä montakin kertaa kirjoitella saman, jonka olemme lukeneet jo kymmeniä kertoja.
- poliisirikoksista
koskaan liikaa? taidat toivoa ettei kukaan huomaisi... :)
- Anonyymi
Saari oli mun mielestä söpö. <3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 851495
- 711179
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1691010- 47838
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38828Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t44819Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!51764- 46762
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35759Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9743