Kumosiko Jeesus vain sapatin sisällön ?

Sirkka-Iita ja muutkin adventistit muistuttavat alati siitä että Jeesus putsasi sapatin sisällön pumpppaamalla
siitä ulos kaikki säädökset. Muistammehan ennakkotapauksen eräämaassa. Kun mies kantoi polttopuita
sapattina ja kuolemantuomio siitä jouduttiin langettamaan kun Jumala käski varta vasten siinä tapauksessa.
Onko nyt niin että kaiken muunkin laintauluissa mainitun sisältö on putsattu pois, esimerkiksi "Älä tapa!"?

Kuitenkin näemme että Jeesus tiukensi aivan mahdottomaksi laintaulujen sisällön! Miksi sapatti olisi niin
turha että vain sen sisältö joutaa kaatopaikalle?

Matt. 5:21-24
21
Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion;
ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion;
ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
23
Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24
niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.

Minun käsittääkseni laki on omassatunnossa ja se juuri ajaa pakenemaan Kristuksen luokse.

21

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matt. 5:18
      Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain,
      ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk. 16:17
      Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Kiitos Jumalalle että tuo edellä luettu on jälkilause. Jeesuksen päälause on tämä:

Luuk. 16:16
      Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti;
      siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

Saamme rohkeassa uskossa astella ahtaasta Jeesus-portista kaidalle tielle.

• veli.vapaa

kautta vanhurskautetulla ei ole lakia eikä sapattia. Lakihössötys on vain muutaman lahkon omia tulkintoja, eikä sellaista kukaan tarvitse pelastuakseen. Jokainen vastaa itse omasta uskostaan, ja tuomari päättää kuka on kelvollinen Jumalan valtakuntaan ja kuka ei.
        Ei täällä kaupallisilla palstoilla jaeta taivaspaikkoja, vaikka kirjoittelisimme toisillemme elämän loppuun saakka. Vanhurskas on uskonsa kautta vapaa laista, eikä ja hän on siirtynyt kuolemasta elämään. Puhun mitä sana todistaa, ja se riittää minulle.

• polku vai valtatie?

Miten kaita se sinun tiesi mahtaa olla jos ei sinulla ole mitään lakia? Senkun rellestät laidasta laitaan omien mielitekojesi mukaan kuuntelematta Jumalan tahtoa.

• veli.vapaa kirjoitti:

kautta vanhurskautetulla ei ole lakia eikä sapattia. Lakihössötys on vain muutaman lahkon omia tulkintoja, eikä sellaista kukaan tarvitse pelastuakseen. Jokainen vastaa itse omasta uskostaan, ja tuomari päättää kuka on kelvollinen Jumalan valtakuntaan ja kuka ei.
        Ei täällä kaupallisilla palstoilla jaeta taivaspaikkoja, vaikka kirjoittelisimme toisillemme elämän loppuun saakka. Vanhurskas on uskonsa kautta vapaa laista, eikä ja hän on siirtynyt kuolemasta elämään. Puhun mitä sana todistaa, ja se riittää minulle.

[][][] Paitsi että uskonsa
        veli.vapaa 15.12.2009 18:31
        kautta vanhurskautetulla ei ole lakia
        eikä sapattia. [][][]

Tietsyti Kristus on lain loppu sille joka uskoo. Mutta uskoon ei tulla ellei ensin laki tuomitse omassatunnossa.
        Nämä alkeet olisi syytä jo jättää ja mennä eteenpäin. Et kasva Kristuksessa jos alati jauhat lakia. Jätä
        sellaiset kuolleet teot ja kiitä Herraa että laki kerran tuomitsisi sinut niin että ymmärsit ottaa vastaan
        armon joka peittää lainrikkomusten paljouden ja armo kasvattaa Kristukseen yhä syvemmälle.
        Päivä päivältä koemme enemmän syntisyytemme suuruuden lain edessä ja armon loppumattomuuden.

Emme ole enää kuolleita ja odota kuolleeseen tilaan jääneiden ikuista rangaistusta, kuten itsekin toteat
        sanoessasi "hän on siirtynyt kuolemasta elämään".

Hepr. 6:1
        Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,

Ei kaikilla vielä ole uskoa ja ilman uskoa ei pelastuta lain kuolleista töistä, tekopyhyydestä, omista lain
        ansioista. Ilman Kristusta jokainen on lain tähden "ansainnut helvetin tuomion". Mahdotonta julistaa
        evankeliumia jos ei puhuta myös armon vihollisesta, armottomasta laista.

• polku vai valtatie? kirjoitti:

Miten kaita se sinun tiesi mahtaa olla jos ei sinulla ole mitään lakia? Senkun rellestät laidasta laitaan omien mielitekojesi mukaan kuuntelematta Jumalan tahtoa.

"Miten kaita se sinun tiesi mahtaa olla jos ei sinulla ole mitään lakia?"

Olen enemmän kuin kukaan muu saarnannut täällä että laki on ja lain tuomio ja rangaistuksen paikka,
        jossa ikuinen laki vartioi. Laki minut ahdisti armon alle ja tiedäthän että se joka paljon saa anteeksi ja
        vielä tulevaisetkin kompastukset - se rakastaa paljon ja kaihtaa laittomuutta. Ei niin että säädöksiä
        tutkisi ja kehittelisi niitä lisää mielin määrin, vaan rakkaus todellakin antaa ideoita auttaa lähimmäistä ja
        siten palvella Kristusta ... maksaa rakkauden velkaa edes pikkuriikkisen pois.

Jaak. 2:8
        Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan:
        "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi",
        niin te hyvin teette;

Jaak. 2:12
        Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
        13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.

Olen ihan samaa mieltä veli.vapaan kanssa, että me katsomme rakkauden lakiin emmekä laintauluihin.

• rippikoulusi?
        veli.vapaa kirjoitti:

Oletko ateistisesta kodista?

Kyllä suurinosa suomen kristinuskovaisista on jo lapsena tottunut Jumalan käskyjä pitämään kaiken oikeuden mittapuuna. Itsekkin luterilaisten lapsena opin jo kansakoulussa Jumalan kymmenen käskyä jotka sitten rippikoulussa vielä kerrattiin.

• AnttiVKantola kirjoitti:

eikä sapattia. [][][]

Tietsyti Kristus on lain loppu sille joka uskoo. Mutta uskoon ei tulla ellei ensin laki tuomitse omassatunnossa.
        Nämä alkeet olisi syytä jo jättää ja mennä eteenpäin. Et kasva Kristuksessa jos alati jauhat lakia. Jätä
        sellaiset kuolleet teot ja kiitä Herraa että laki kerran tuomitsisi sinut niin että ymmärsit ottaa vastaan
        armon joka peittää lainrikkomusten paljouden ja armo kasvattaa Kristukseen yhä syvemmälle.
        Päivä päivältä koemme enemmän syntisyytemme suuruuden lain edessä ja armon loppumattomuuden.

Emme ole enää kuolleita ja odota kuolleeseen tilaan jääneiden ikuista rangaistusta, kuten itsekin toteat

Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,

Ei kaikilla vielä ole uskoa ja ilman uskoa ei pelastuta lain kuolleista töistä, tekopyhyydestä, omista lain
        ansioista. Ilman Kristusta jokainen on lain tähden "ansainnut helvetin tuomion". Mahdotonta julistaa

>>>Tietsyti Kristus on lain loppu sille joka uskoo. Mutta uskoon ei tulla ellei ensin laki tuomitse omassatunnossa.

• 65+
        veli.vapaa kirjoitti:

http://www.ortodoksi.net/index.php/Kymmenen_käskyä

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

http://www.luterilainen.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid=72

http://www.adventtikirkko.fi/opetus/laki.htm

http://www.casagrandepalvelu.fi/raamatun_tieto/kymmkaskya/kaskyt_index.htm

• !!??!!
        AnttiVKantola kirjoitti:

eikä sapattia. [][][]

eihän laki ole armon vihollinen, vaan SYNTIhän se on armon vihollinen. Laki ja armo kättelevät toisiaan sulassa sovussa ristillä.

• Sirkka-Iita kirjoitti:

>>>Tietsyti Kristus on lain loppu sille joka uskoo. Mutta uskoon ei tulla ellei ensin laki tuomitse omassatunnossa.

Ehkä voidaan sanoa niinkin, että niinkuin Kristus kerran syntyi tänne edustamaan Jumalaa lihassa, niin nyt lähimmäisessä tulisi nähdä Jumala avun tarvitsijana, niinkuin Jeesus kerran seimen lapsena.
        ("Minun oli jano ..., minun oli nälkä ..., olin alaston ja te - vaatetitte minut ...")

Mutta joo, juuri tuon halusin sanoa, tuon mitä sinä tiivistetysti kerrot tuossa alla. Kiitos kommentista ja siunausta Rauhanruhtinaassa!

"Laki saa ihmisen näkemään syntinsä ja tulemaan Kristuksen parannettavaksi armon alle.
        Senjälkeen ei ihminen enää ole lain alla, vaan armon, koska Kristus hänessä on tehnyt eläväksi hänen omantuntonsa,
        niin että hän ilman lakia uskon antamalla vomalla koko sydämestään haluaa rakastaa ja kunnioitaa Jumalaa ylikaiken ja lähimäistään niinkuin itseään." Sirkka-Iita

• Arvostelija_1
        !!??!! kirjoitti:

eihän laki ole armon vihollinen, vaan SYNTIhän se on armon vihollinen. Laki ja armo kättelevät toisiaan sulassa sovussa ristillä.

"Laki saa ihmisen näkemään syntinsä ja tulemaan Kristuksen parannettavaksi armon alle.
        Senjälkeen ei ihminen enää ole lain alla, vaan armon, koska Kristus hänessä on tehnyt eläväksi hänen omantuntonsa,
        niin että hän ilman lakia uskon antamalla vomalla koko sydämestään haluaa rakastaa ja kunnioitaa Jumalaa ylikaiken ja lähimäistään niinkuin itseään." Sirkka-Iita

Niin Sirkka-Iita kuin Anttikin ovat ymmärtäneet Raamattunsa. Mutta mitäs sinä tässä höpäjät:
        "eihän laki ole armon vihollinen, vaan SYNTIhän se on armon vihollinen"

Laki joka synnin todeksi näyttää ja synti joka niskoittelevassa sydämessä saa yllykkeensä ... laista - -
        Raamattu kutsuu sitä "synnin laiksi". Laki ja synti ovat kimpassa heikossa ihmisessä. Vastassa on armo ja
        totuus Kristuksessa. Pyhän Hengen voimalla kuoletetaan lihan tekoja ja omavanhurskautta.

Room. 3:20
        sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista;
        sillä lain kautta tulee synnin tunto.

Ei lain kautta pelastuta synnistä vaan synnintunto tulee lain kautta.

Room. 7:6
        mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina,
        niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Room. 8:2
        Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Kyllä Sirkak-Iita ja Antti nyt jakoivat kanssamme aivan erinomaisen kirkasta evankeliumia, armon sanomaa.

• 01,23659+

Ei ole.

• "Ei ole" - tarkoitatko että sapatti ei ole niin turha sisällöltään, että se sisältö poispyyhittiin?
        Minunkin mielestäni lepääminen joka 7. pv olkoon yhä voimassa ainakin minun kohdallani.

Kuitenkin näemme että Jeesus tiukensi aivan mahdottomaksi laintaulujen sisällön! Miksi sapatti olisi niin
        turha että vain sen sisältö joutaa kaatopaikalle?

Matt. 5:21-24
        21
        Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
        22
        Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion;
        ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion;
        ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        23
        Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
        24
        niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.

Minun käsittääkseni laki on omassatunnossa ja se juuri ajaa pakenemaan Kristuksen luokse.

• Sapattiusko pelastaa

Eikös se sanota jo Mooseksen kirjassa että oikean sapatinpäivän valinta on pelastuksen sinetti ja väärän
      päivän veikkaaminen kadotuksen sinetti?

• Bushmanni

MInä taas tiedän, että oikealla päivän valinnalla on sama yhteys Jumalan suosioon pääsemisellä, kuin oikean sinapin valitsemisella.

Joten sinappi on sinetti. Ostat ruotsalaista niin kadotus kutsuu ja kotimaista, mikäli löydät, niin Jahve ottaa kainaloon ja saat hyväksynnän otsaan ja reilun kaupan merkin poskeen.

• Bushmanni kirjoitti:

MInä taas tiedän, että oikealla päivän valinnalla on sama yhteys Jumalan suosioon pääsemisellä, kuin oikean sinapin valitsemisella.

Joten sinappi on sinetti. Ostat ruotsalaista niin kadotus kutsuu ja kotimaista, mikäli löydät, niin Jahve ottaa kainaloon ja saat hyväksynnän otsaan ja reilun kaupan merkin poskeen.

Minä en usko Sinetti-sinappiin. Enkä ruotsalaiseen Turun sinappiin vaan Auran sinappia sen olla pitää.
        Makuasioista ei sovi kiistellä, joten: Auran Sinappi, vahvana tai keskivahvana tai mietona, miten vain.

Mutta jos puhutaan sapattisinetistä niin ellensapattisinetti sen olla pitää.
        Ja kyljessä pitää lukea: "Minun ei tule hyväksyä sunnuntain pyhyyttä".
        Tuo Ilmestyskirjaseminaarista siteeraamani lausehan on se varsinainen sinetti, joka sinetöi lauantaisapatin
        pelastuksen ehdoksi. Nooh, Petri on toista mieltä ja taidetaanpa me protestantit lähes kaikki olla ...

"Eli vielä kerran korostan, että sapatin tarkoitus on lakata työnteosta. Itse en vietä ihmisten keksimiä lepopäivä perinnäissääntöjä lepopäivänäni, vaan lepään työstä, koska Raamattu niin minulle opettaa. Adventistit opettavat myös sapatista
        epäraamatullisesti tehden sunnuntai lepopäivästä pedon merkin, joka tarkoittaa sitä, että heille sapatti on pelastuskysymys.
        Sapatin pitäminen ei ole pelastuskysymys, sillä uskovan ihmisen pelastus perustuu Jeesuksen Golgatan sovitustyön varaan, joka vastaanotetaan Jumalan armosta parannuksen teon ja uskoontulon myötä. Sapatin asettaminen pelastuskysymykseksi on toista evankeliumia, joka korottaa tekoja, ei Jumalan armoa."

( http://koti.phnet.fi/petripaavola/Seitsemas paiva )

• Aatu kysyy

tai Rakkauden laki joksin sitä myöskin kutsutaan on voimassa lähes kaikissa kirkoissa. Olisi muka tietää missä kirkoissa käskyt eivät ole voimassa?

• 65+

• Höppänälle

Mutta voi lapsi kulta, ei rakkausavioliitossa tarvita kymmenen kohdan avioehtolakia.
        Rakkaus yhdistää, eikä mitään pelotteita tarvita. Käskyt on rakkaudettomille niskoittelijoille.
        Kymmenen käskyä eli kuten Olavi Rouhe sanoisi "moraalilaki", se on tuiki tarpeellinen pakanoille.
        Uskovan täytyy pystyä parempaan, täytyy olla rakkautta niin että kieltojen noudattamisen LISÄKSI
        rakastetaan, annetaan, lahjoitetaan, uhraudutaan jne.

• !!??!!

turha, mutta juutalaiset olivat itse tehneet siitä jotain ihan muuta kuin mitä Jumala oli käskenyt. Noihin ihmisten traditioihin Jeesus sanoi suoraan "EI".

• Advv.ummikolle

Mutta hyvänen aika höppänä - - jo ennenkuin oltiin luvatussa maassa, jossa vasta laki astui voimaan, niin
        ennakkotapauksena Jumala KÄSKI tappaa sapattisäädöksen rikkojan. Älä sinä sano sitä muuksi kuin
        Jumalan käsky!

Sapatin rikkojan rangaistus -. 4. Mooses 15.
        32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
        33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
        34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
        35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."
        36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.

Älä ole ummessa valheelle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      71
      6257
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      135
      5648
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      473
      3509
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      111
      1892
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      38
      1296
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      383
      1293
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      68
      1098
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1004
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      932
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      54
      900
    Aihe