Joululahjat

E.T. Iikka

Sain aikoinaan kummiltani ohjeen, että seurakunnan pappia tai rippi-isää ei tule muistaa joululahjalla tai edes joulukortilla, koska se "kuulu systeemiin". Pitää ajatella, että kyseessä on ammatillinen suhde ja muistamista voi tapahtua vain erityistapauksissa. Lahjomisella voi manipuloida hengellistä ohjaajaa, kerätä pisteitä, niin minua opastettiin.

Olen toiminut tähän asti tämän ohjeen mukaan. Nyt olen kuitenkin ymmärtänyt, että erityisesti rippi-isän joulumuistaminen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Miten pitäisi toimia? Onkohan papistolla eettistä ohjeistoa lahjojen vastaanottamisen suhteen?

5

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ____________--------

Ken lahjan antaa, hän lahjan saa! Pitää erottaa lahjonta ja lahja.

• <-<-<-<-

Aikoinaan opettajillekin piti antaa lahja. Nykyään sitä katsottaisiin mielistelyksi. Rippi-isää saa muistaa lahjalla, kunhan ei ole kallis tai pröystäilevä. Poispotkittuja pappeja pitää muistaa ja pitää muistaa kaikkea hyvää mitä he ovat tehneet.

• Syntisäkki!

Mitäs pahaa siinä on jos syntinen piruparka saa edes sillä tavalla jonkun pisteen tulevaa elämää ajatellen?
        Eikös aikaisemmin rahalla ostettu kirkollisia palveluja kuolleiden sielujen aseman parantamiseksi?

• uuuuuuuuu

Kummisi on oikeassa. Perinteisiimme ei kuulu lahjojen anto papeille. Pyhä Nikolaus jakoi lapsille lahjoja, muttei papeille.

• asia on fakta

Ei mitään joululahjoja papeille. Seurakunnan papistolla oli aikoinaan tapana käydä "slaavimassa" seurakuntalaisten kotona suurina juhlapyhinä, kuten myös jouluna. Tällöin talon isäntäväki antoi papille lähtiäisiksi vielä syötävääkin ja "juotavaa", kun pappiparka oli pastorskan tai ruustinnansa kanssa niin kiireinen ettei kerinnyt tehdä itselleen ja suurelle perheelleen "kunnon joulua". Näin saatiin papin suurperhe ruokittua seurakuntalaisten avustuksella. Kyllä papilla oli aikaa käydä eri perheissä hakemassa "joululahjoja". Onneksi nyt asiat ovat toisin. Seurakuntalaiset ovat valveutuneita.
        Olen muuten ollut sellaisessa ortodoksisessa kirkossa missä jouluaaton ehtoopalveluksen jälkeen isännöitsijä ja diakoni jakoivat suklaarasioita menestyneille seurakuntalaisille joululahjaksi. Rasiaa eivät saaneet kuitenkaan kaikki, vain harvat ja valitut!!!
        Rasiat oli tietenkin ostettu seurakunnan verovaroista. Mistäs muustakaan.
        En hyväksy moisia menettelyitä. Papisto tulkoon toimeen omalla palkallaan ja kilometrikorvauksilla!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      90
      2169
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      139
      1797
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      731
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      560
    Aihe