Pekkaset

b-Kuski

mitä hyötyä Akt:n sopimuksen pekkasista kun työantaja pisti jouluksi ne eli meni taas 3 pekkaspäivää jouluun, kuntasopimuksessa esim. helbillähän joulu on palkallinen vapaa ja vuosiloma pitempi kuin akt.n sopimuksessa, Helbin vuosiloma on pitempään alalla olleilla 7 viikkoa kolme päivää vuodessa kun Akt 5 viikkoa vuodessa!.
Kumma kun muilla ihmisillä joita tunne on joulu kaikilla palkallinen vapaa, mutta Akt:n bussikuskeilla ei vaan jos vapaa ,siihen menee pekkaset! Huono Sopimus!

29

2102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ABCeDE kuski..

      onnellinen,että ees saat ne.itse sain pekkaset vasta kun otin lopputilin ja ilmoitin liittoon.
      kesti 1/2 vuotta ja rahat tuli,4200euroo 2,5 vuodesta..
      ainut huono puoli,että tuon tapahtuman jälkeen ei ole kukaan ottanut mua töihin,vaikka omia oikeuksia
      peräsin,että tämmönen tapaus tällä kertaa..
      Akt myös viivyttelee työttömyys korvausten maksussa,aina kestää yli 3 viikkoa että rahat tulee tilille..
      sinne kyllä maksut kelpaa ,mutta ku takaspäin pitäs saada kestää,kestää...
      eka hakemus viime keväänä kesti helmikuusta toukokuun loppuun,ennenkuin rahat tuli..
      Hyvä liitto,just joo..

      • Elämä jatkuu!

        Kyllä niille fyffe kelpaa mutta jos tarvitset esim. juriidista niin unohda koko homma mikäli tapauksessa on pienintäkään epäselvyyttä. Jouduin itse tällaiseen tilanteeseen jokunen vuosi sitten työkalun ulosliputuksen yhteydessä, ja koska tapaus oli ongelmaallinen ja voittomahdollisuudet olivat kuullema noin 50/50, liiton edustajan mukaan, niin eivät lähteneet ollenkaan mukaan edes yrittämään vaan jouduin palkkaamaan oman juristin. Kaikki päättyi noin 4 vuotta myöhemmin ja suhteellisen hyvin minun kannaltani, mutta kyllä tämä taistelu oli todella raskasta aikaa koska kyseessä oli kuitenkin todella isot rahat kaikkine oikeuskäsittelyineen. Tämän jälkeen voin vain sanoa että kiitos ja näkemiin AKT. AND THANKS FOR NOTHING!!!


    • Kerropa minulle(ja ehkä muillekin) mitä ne pekkaset sinun mielestäsi ovat?? Palkatonta lomaa?? Niistä saa kahdeksan tunnin palkan ja vielä keskitunti ansion mukaan! Eli sehän on palkallinen vapaa. Tosin sehän on samaa työajan lyhennystä mikä helbillä päivittäin 21 min. ;) Ja helbillä kaikki arkipyhät on palkallisia vapaita niillä jotka ajavat pelkkää arkivuoroa eli aina vkl. vapaa... Akt:llä niihin usein laitetaan pekkanen, eli sinne ne Akt:n muka pidemmät lomat häviää.... Ei kaikilla tietty jos osaa pekkaset pitää oikeaan aikaan pois...

      • äksä kuski

        Siinä missä valtaosalla soppareita kyseinen päivä on palkallinen vapaapäivä, niin em sopimuksessa se kulkee nimellä edesmennyt "Pekkarinen". Eli kyseessä on työnajan lyhennys, joka korvataan rahalla, myös pyhäpäivinä.

        Sinällään ihan hyvä, mutta jos tekisi hommia oikealla vapaapäivällä, niin siitä korvaus olisi työsopimuslain mukainen.

        Taksiliikenne on sitten ihan oma lukunsa.


    • ABECD

      Kajonin työsopimus: "Tämä sopimus sulkee pois kaikki ns. pekkas vapaat ja muut ylimääräiset lakiin kuulumattomat vapaapäivät ja korvaukset."

      • YH jota EI kuseteta

        Vein Kajonin työsopimuksen AKT liittoon ja heti se paperi lähti eteen päin Jos ei neuvottelut tuota tulosta mennään sit oikeuteen mut se sopimus on kaiken väristen ihmisten perse paperia jolla voi perseen pyyhkiä.Eikä ole eka paperi kannattaa lukea lakia kun sopimuksia tekee tänä päivänä sen olen oppinut vaik akka olenkin ja muksuja kasvamassa..


      • Kajon on väärässä
        YH jota EI kuseteta kirjoitti:

        Vein Kajonin työsopimuksen AKT liittoon ja heti se paperi lähti eteen päin Jos ei neuvottelut tuota tulosta mennään sit oikeuteen mut se sopimus on kaiken väristen ihmisten perse paperia jolla voi perseen pyyhkiä.Eikä ole eka paperi kannattaa lukea lakia kun sopimuksia tekee tänä päivänä sen olen oppinut vaik akka olenkin ja muksuja kasvamassa..

        Linja-autohenkilökunnan työehtosopimus on yleissitova. Työehtosopimuksen yleissitovuus tarkoittaa sitä, että työsopimuslain mukaan myös järjestäytymättömän työnantajan on noudatettava sitä.

        Työsopimuksen ehto, joka on ristiriidassa yleissitovan työehtosopimuksen vastaavan määräyksen kanssa, on mitätön ja sen sijasta on noudatettava yleissitovan työehtosopimuksen määräystä. Eli Kajonin pekkaslausekkeella voi hyvinkin pyyhkäistä takapuoltansa.

        Suomen yrittäjien sivuilta:
        http://www.yrittajat.fi/fi-FI/tyonantajanabc/tyoehtosopimukset/


      • AKKA MYÖS
        YH jota EI kuseteta kirjoitti:

        Vein Kajonin työsopimuksen AKT liittoon ja heti se paperi lähti eteen päin Jos ei neuvottelut tuota tulosta mennään sit oikeuteen mut se sopimus on kaiken väristen ihmisten perse paperia jolla voi perseen pyyhkiä.Eikä ole eka paperi kannattaa lukea lakia kun sopimuksia tekee tänä päivänä sen olen oppinut vaik akka olenkin ja muksuja kasvamassa..

        VEIN MYÖS ASIAT LIITTOON TAKSIN PUOLELTA JA HETI MENI ETEEN-PÄIN .KYSEKIN SIITÄ ASIASTA JA JATKOSKTA LIITOSTA TULI VASTAUS ETTÄ PAPEREITA TULLUT KAMALA MÄÄRÄ JUST SOPIMUSTEN JA PALKKOJEN PUOLELTA KAJONILTA .MENEE KUULUMA AIKAA ENNEN KUN SAAVAT ASIAT JÄRJESTYKSEEN....LINJA-AUTON TYÖEHTO SOPIMUS ON YLEISSITOVA KOSKEE KAIKKEA JOTKA AJAA LINJA-AUTOA ......


    • tyttökuski

      koko jouluviikko pekkasia, ja olin tosi tyytyväinen. Sain olla koko joulun lasten kanssa kotona ja viettää sitä heidän kanssan. Ollaan onnnellisia että ne pekkaset meillä edes ovat...

      • joppe62.

        on onnellisia,keiden työnantajat niitä noudattaa...
        kaikki vaan ei toimi näin,vaikka työsopimuksessa lukee,noudatetaan alan Tes.iä


    • lakkkaaa

      Ketkä siellä on töissä olleet tai muuten tietävät niin onko lapsukaiset turvassa kajonin kyydeissä.
      Ajattelen asiaa juuri pohjalta kun homma ei taida olla mitään loistohommaa monesta paikkaa lukeman perusteella niin työmotivaatio voi olla heikkoa ja toiseksi veikkaa että kokeneempia kuljettajia siten siellä näy.

      • turvassa ovat?

        Kajon tulee kuitenkin voittamaan seuraavankin tarjouskilpailun koulukuljetuksista mikäli kilpailijat maksavat kuljettajilleen lainmukaisen palkan.


      • fcvee
        turvassa ovat? kirjoitti:

        Kajon tulee kuitenkin voittamaan seuraavankin tarjouskilpailun koulukuljetuksista mikäli kilpailijat maksavat kuljettajilleen lainmukaisen palkan.

        ja kun meilläkin ne rookieita on matkassa välillä ja kun niiden ajoa saa siinä seurata niin onneksi on itse mukana korjaamassa kaikkein järkyttävimmät mokailut ajamisissa ja ajotavoissa. Ei meinaan monestakaan uskoisi että on autokoulussa käyty koskaan, ajaminen on juuri sitä koheltamista mitä liikenteessä näkee muutenkin eikä tarvitse ihmetellä miksi kolareita ajetaan joskus täysin selittämättömiäkin joita ei voi siis enää käsittää miten joku ajattelee asian niin nurinkurisesti miten muka pitää ajaa.

        Melkein kun kuulee jonkun sanovan että olen mä ajanut inva-ajoja yms niin voisi melkein näyttää että ulko-ovi on tuolla päin että kiitosta vaan.


      • Turvallisuus heikko

        Kuljettajat puhuvat puhelimeen ilman handsfreetä ja chattailevat auton tietokoneella toisten kuljettajien kanssa, ajon aikana. Toisella kädellä ohjataan ja toisella kirjoitetaan viestiä.


      • Ala Vaihdettu
        Turvallisuus heikko kirjoitti:

        Kuljettajat puhuvat puhelimeen ilman handsfreetä ja chattailevat auton tietokoneella toisten kuljettajien kanssa, ajon aikana. Toisella kädellä ohjataan ja toisella kirjoitetaan viestiä.

        Ja mitä sitten? Voin kertoa että itselläni oli pakettiautossa puhelin jo 1980-luvulla ja ongelmitta sujui ohjaaminen toisinaan jopa polvella Hiacen ratista kun tein muistiinpanoja ja puhuin puhelimeen. Radiokin oli samanaikaisesti auki ja joskus piippasi sellainen vyöllä kannettava sen aikainen henkilöhakulaitekin. Mistään handsfreestä ei ollut noihin aikoihin tietoakaan saatikka tietokoneista. Kännyköistäkään ei vielä juurikaan tiedetty ,vaikka sellaisen esiaste tuo autopuhelin jo sinällään oli. Että en pitäisi ongelmana kuljettajan puhelimeen puhumista. Yleensä näitä asioita arvostelevat henkilöt , joilta ei onnistu purukumin pureminen ja kävely samanaikaisesti ja sormeaan liikauttamaankin joutuvat siihen erikseen keskittymään häiriöttömissä olosuhteissa. Neurologinen asia mikä ei kaikkia vaivaa.


    • Puikoissa

      AKT:n sopimuksella tienaa 15,21 e/tunti, se on perustuntipalkka. Kuinkas on kuntasopimuksen piirissä olevilla? Käsittääkseni heillä on huonompi palkka.
      Työnantajalla on oikeus laittaa pekkasia esim joululoman ajaksi. Toisaalta työntekijä voi pitää vaikka kuukauden ajan pekkaspäiviä, jos ilmoittaa siitä esimiehelleen riittävän ajoissa.

      • hyvin pelittää

        Itse olin pari viikkoa sitten Turkissa. Pidin viikon pekkasia. Ilmoitin kuukausi sitten asiasta ja ei ollut ongelmia saada pekkasia kesäkuussa. Jos olet öykkäri, en minäkään antaisi pekkasia työvuorosuunnittelijana sellaiselle, mutta kyllä hyvät kuskit saa pekkaset silloin kun haluaa. Itsellä muutenkaan pekkasia harvoin laitetaan työvuorolistaan vaan niitsä saa sitten kun tarvitsee.


      • koukkari
        hyvin pelittää kirjoitti:

        Itse olin pari viikkoa sitten Turkissa. Pidin viikon pekkasia. Ilmoitin kuukausi sitten asiasta ja ei ollut ongelmia saada pekkasia kesäkuussa. Jos olet öykkäri, en minäkään antaisi pekkasia työvuorosuunnittelijana sellaiselle, mutta kyllä hyvät kuskit saa pekkaset silloin kun haluaa. Itsellä muutenkaan pekkasia harvoin laitetaan työvuorolistaan vaan niitsä saa sitten kun tarvitsee.

        Niinpä niin...ja öykkärihän on jolle pekkasia ei anneta haluamanaan ajankohtana sellainen kaveri joka:
        -Ei suostu kumartelemaan ja nuoleskelemaan
        -Ei tee ylitöitä
        -Vaatii jokaisesta tehdystä työtunneista ja minuuteista palkan tai ainakin vaatii että ne kirjataan ylös
        -Ei suostu olemaan käytettävissä ja töihin hälytettävissä kaiken aikaa vapaallakin.
        -Vaatii paitsi itseltä, myös työnantajalta tiukkaa tarkkaa työmoraalin noudattamista
        Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta antaa olla jo tälläkertaa.
        Näin se asia vaan on että pekkaste saavat haluamanaan aikana vain kyllä-miehet.
        On tiedossa sellaisiakin kyllämiehiä, tai hame heille itseasiassa kuuluisi kun ovat valmiita luopumaan lomista ja pekkasista kokonaan ja jättävät niitä pitämättä työnantajan pyynnöstä tietenkin. Hävetkää.


      • vastarannankiiskii
        koukkari kirjoitti:

        Niinpä niin...ja öykkärihän on jolle pekkasia ei anneta haluamanaan ajankohtana sellainen kaveri joka:
        -Ei suostu kumartelemaan ja nuoleskelemaan
        -Ei tee ylitöitä
        -Vaatii jokaisesta tehdystä työtunneista ja minuuteista palkan tai ainakin vaatii että ne kirjataan ylös
        -Ei suostu olemaan käytettävissä ja töihin hälytettävissä kaiken aikaa vapaallakin.
        -Vaatii paitsi itseltä, myös työnantajalta tiukkaa tarkkaa työmoraalin noudattamista
        Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta antaa olla jo tälläkertaa.
        Näin se asia vaan on että pekkaste saavat haluamanaan aikana vain kyllä-miehet.
        On tiedossa sellaisiakin kyllämiehiä, tai hame heille itseasiassa kuuluisi kun ovat valmiita luopumaan lomista ja pekkasista kokonaan ja jättävät niitä pitämättä työnantajan pyynnöstä tietenkin. Hävetkää.

        En tee ylitöitä ja ilmoitan kyllä kaikki vuoron ylitykset työnjohtoon ja saan siitä korvaukset niinkuin pitää. Kyllä asiallinen käytös riittää.


      • koukkari
        vastarannankiiskii kirjoitti:

        En tee ylitöitä ja ilmoitan kyllä kaikki vuoron ylitykset työnjohtoon ja saan siitä korvaukset niinkuin pitää. Kyllä asiallinen käytös riittää.

        Juurihan sinä paljastit että teet ylitöitä vaikka alkuun kiistät tekeväsi. Vuoron ylitys on ylityötä. Minä olen vaatinut että vuoroni ei ylity. Jos niin käy, ei käy montaa kertaa.
        Pekkasten kanssa on hankaluuksia mutta osaan olla hankala minäkin. Ja vieläpä ihan tiukan asiallisesti tykättiin tyylistäni sitten tai ei.


      • sdjshjhjsissss
        koukkari kirjoitti:

        Juurihan sinä paljastit että teet ylitöitä vaikka alkuun kiistät tekeväsi. Vuoron ylitys on ylityötä. Minä olen vaatinut että vuoroni ei ylity. Jos niin käy, ei käy montaa kertaa.
        Pekkasten kanssa on hankaluuksia mutta osaan olla hankala minäkin. Ja vieläpä ihan tiukan asiallisesti tykättiin tyylistäni sitten tai ei.

        Aijaa, vai oikein vaadit ettei vuorosi ylity ? Että jos sattuu kaapunnilla olemaan ruuhkaa tai
        muuta mukavaa, niin pistät auton oven lukkoon ja lähdet kesken linjan kotiin ?
        Hieno työmies.


      • koukkari
        sdjshjhjsissss kirjoitti:

        Aijaa, vai oikein vaadit ettei vuorosi ylity ? Että jos sattuu kaapunnilla olemaan ruuhkaa tai
        muuta mukavaa, niin pistät auton oven lukkoon ja lähdet kesken linjan kotiin ?
        Hieno työmies.

        Työvuoro voidaan suunnitella siten että sellainen mahdollisuus otetaan huomioon että ruuhkaa nykyliikenteessä mitä ilmeisimmin on jatkuvasti joten työvuoro päättyy varikolle ilman ylityksiä kun suunnitellaan oikein.
        Aivan oikein oivalsit. En nyt ehkä yhdestä kerrasta, varsinkaan jos se todellakin on työnantajasta riippumattomasta syystä ( joku onnettomuus reitillä tai jokin muu erittäin harvoin tapahtuva ja ennalta arvaamaton tapaus) mutta jos rupeaa olemaan jokapäiväistä ja työnantajan taholta tarkoitushakuista päivän pidennystä, siitä teen äkkilopun ilmoittamalla että hakekaa ropposenne kun mun kaasujalkaan sattui tulemaan kramppi.


    • Lomalla 9 viikkoa

      Katsokaapa mitä TAXIkuskille tulee, tai oikeammin sanottuna, EI tule.
      -Pekkasista ei tietoakaan vaikka työpäivät vielä bussikuskiakin pitemmät.
      -Sairasajan palkka heittokuskille. Kukaan sitä ei maksa vaan on nollatuloilla ellei sitten KELAsta....
      -Lomapalkka vain vaki-isännälle ajavalla vakikuskilla. Heittomiehillä ei kerry lomaa.
      -Lomaltapaluurahaa ei tipu ellei taksi-isäntä kuulu työnantajaliittoon.

      Olkaa tyytyväisiä kun teitä ei sahata koko ajan joka tilissä silmään työnantajaliittoon kuuluvilla isoissa bussitaloissa. Niissä on toimiva edunvalvonta; kaikki tiliin kuuluvat monet lisät tulevat AKT kuskeille. Jos ei, pannaan luotto asialle.
      Sääliksi käy pikkutaloissa ajavia bussikuskeja. Niissä AKThen kuulumattomia kuskeja on helppo suorastaan jymäyttää joka tilissä.

      Olen ollut muutaman bussin PERHEyrityksessä ulkopuolisena ja voin sanoa, että se oli yhtä helvettiä senjälkeen kun aloin vaatimaan saataviani. Niin kauan kun olin hiljaa ja he pitivät saatavani ittellään, olivat makeita ja mukavia kunnes....
      AKT-luotto siellä oli mutta se raukka ei uskaltanut tehdä mitään. Sanoi sen suoraan minulle. Menin itse aluetoimitsijan puheille papereineni ja lopulta liiton lakimiehen avulla sain kahden vuoden ajalta saatavani. Palkassa yrittivät sumuttaa pidättämällä liian vähän veroa. Näin nettoliksa näytti isommalta. Sain mätkyt liian pienestä verosta. Tämäkin selvitettiin AKT lakimiehen avulla raastuvassa edukseni.
      Siihen aikaan tilinauha oli tosiaankin nauha, josta ei paljon mitää selvää saanut.
      Onni että kuuluin AKThen. Loimaalaisena tai villinä olisin nuollut näppejäni....

    • Mikersoninboy

      Kajon Oy:stä on täällä ja muualla kirjoiteltu paljon ja siksi annankin oman panokseni, mahdollisimman objektiivisen sellaisen tästä työpaikasta jossa sain toimia muutaman vuoden ajan. Tietoa voi kukin kuljettajan alalle hakeutuva halutessaan käyttää tietolähteenä, joskin aina kannattaa olla kriittinen sillä en minäkään kykene täysin objektiiviseen kannanottoon.

      Vaikka keskusteluketju on vanha rohkenen tähän todeta että mainittu Kajon on kierteessä, jossa kokeneet kuljettajat hakeutuvat muualle pääasiassa seuraavista syistä;

      - palkkaus provisiopohjainen
      - sanellaan ihmeelliset ehdot mm.sairauspoissaoloille(uhkaillaan mahdollisilla puhalluskokeilla ym)
      - tuli tunne työntekijänä että kaikesta mitä voidaan nyysiä kuljettajalta, nyysitään(tehdään se juuri ja juuri lain puitteissa
      - mm.perehdytyksestä ei maksettu euroakaan
      -paljon puhetta hyvästä työyhteisöstä- teot puuttuvat
      -peset ja huollat sekä katsastat autoja ilman asiaan kuuluvaa palkkaa.(tämä on tosi Kajonilla)

      Hyviä puolia oli:
      -voit määritellä työsi sisältöä paljolti itse(tauot jne...)
      - Suht mukavia työkavereita
      -Lomatoiveita pyrittiin kuulemaan
      -Jos oli ongelma, työnjohto pyrki kuulemaan myös kuljettajaa ja kysyi mitä oli tapahtunut
      Onnea matkaan!

      • Karpollaasiaa

        Mitä pelkäämistä on puhalluskokeella vaikka puhallutettais sadan metrin ajon jälkeen ?
        Perehdytyksestä maksetaan , tai itkjetään ja maksetaan korotkin. Oli sitten Kajon , jonka tunnuslause on Pohjalle Vajon.
        Pesuja, huoltoja , ylipäätänsä mitään ei tarvitse tehdä ilman palkkaa. Autot jää huoltamatta jollei siitä makseta. Selviää Kanjonillekin hyvin pian.
        jk. Pitäiskö pestautua ihan piruuttaan vaikka viikoksi ja kiusata niitä nilkkejä.
        Jäljestäpäin vielä käräyttää


      • Partajugi

        Vain koirakäkkyrällä syytä pelätä puhalluskokeita.


      • Eläkemartti

        Mutta eikö ole hyvä vaan että saa viettää Joulun ettei työt häiritse ? Pekkaset takaavat Joulurauhan työläiselle. Antakaa arvoa sille.


      • jaratikat

        Jouluna vietetään suomalaista siestaa, bussiliikenne seis!


      • Eläkemartti
        jaratikat kirjoitti:

        Jouluna vietetään suomalaista siestaa, bussiliikenne seis!

        Niinhän se pitää ollakin. Hyvin silti kaikki eloon jääneet vaikka Jouluisin koko Suomi käytännössä kiinni. Miksi joku siis viitsiikin haikailla suurena ainoana juhlapäivänä työntekoa ? Onko niin suuri nautinto ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe