Viime keväänä Helsingin seurakunnalle valittiin uusi kirkkoherra. Välittömästi tämän jälkeen alkoivat kappeliseurakuntien pappien vaihtamiset. Yksi kerrallaan saivat papit käskyn siirtyä Uspenskin kirkon apupapeiksi tai ehdotuksen eläkkeestä. Ketjun viimeisenä vapautettiin pienoisseurakunnastaan Rovasti Timo Soisalo. Hän on palvellut pari vuosikymmentä ansiokkaasti Eliaan kirkossa sivutoimisena pappina ja hänen joskus tulikivenkin katkuisia opetuspuheitaan on ollut ilo kuunnella. Valitettavasti jonkun koiran nilkkaan kalahti liian lujaa ja kaiku saatiin kirkkoherralta päivää ennen jouluaattoa. Aika näyttää, miten "isä Camillon" käy. Mielenkiintoista on myös seurata, mitä tapahtuu tälle kappeliseurakunnalle.
Joululahja isä Camillolle
127
3006
Vastaukset
- sellaista
"kappeliseurakuntaa" ole edes ollutkaan, ehkä vain omissa mielikuvissasi. Totta kai kirkkoherran pitää järjestellä asioita, eikä yksikään pappi voi lähteä mitään omaa linjaansa ajamaan, vaikka hänellä olisikin mielipiteitä.
- 12+10
Ortodoksipappi opettaa kirkon opin mukaisesti. Piispa vetää "omaa linjaansa" ja kirkkoherra on tahdoton nukke. Ambrostania pitäisi julistaa pappien ym toimien ihakusaartoon, niin että tänne ei enää saataisi pappeja. Pakkon edessä joutuisi piispakin muttamaan linjaansa.
- on tätäpäivää
12+10 kirjoitti:
Ortodoksipappi opettaa kirkon opin mukaisesti. Piispa vetää "omaa linjaansa" ja kirkkoherra on tahdoton nukke. Ambrostania pitäisi julistaa pappien ym toimien ihakusaartoon, niin että tänne ei enää saataisi pappeja. Pakkon edessä joutuisi piispakin muttamaan linjaansa.
"Ambrostania pitäisi julistaa pappien ym toimien ihakusaartoon, niin että tänne ei enää saataisi pappeja."
Niinhän on tehtykin. Toimia pannaan auki, ja niitä joku hakeekin (ne, joita piispa ei ole kieltänyt hakemasta), mutta ketään hakeneista ei panna ehdolle, eikä asiaa ratkaista muullakaan tapaa. - 18+11
on tätäpäivää kirjoitti:
"Ambrostania pitäisi julistaa pappien ym toimien ihakusaartoon, niin että tänne ei enää saataisi pappeja."
Niinhän on tehtykin. Toimia pannaan auki, ja niitä joku hakeekin (ne, joita piispa ei ole kieltänyt hakemasta), mutta ketään hakeneista ei panna ehdolle, eikä asiaa ratkaista muullakaan tapaa.tarkoittaa sitä, että kukaan ei enää hae papintoimiin sellaiseen hiippakuntaan, jossa piispa kohtelee pappeja täysin mielvaltaisesti. .
Se on eri asia kuin Helsingin metropoliitannjuonittelut.Ambro ei halua täyttää toimia, vaan vetoaa siihen, että hakijoilla ei ole "suomalaista pappispätevyyttä", vaikka henkilö olisi saman piispan papiksi vihkimä. Näin taphatui Helsingissä, kun venäjänkielisen työn papin tointa yritettiin täyttää. Tpomi on toimi, virka taas on virka. Ei toimeen voi olla muodolllista pätevyysvaatimusta. Kun kyseessä eivät enää ole virat, joissa toimivat nauttivat virkamiehelle kuuluvaa lainsuojaa, niin silloin kirkon toimiin pitää valita hakijoista pätevin -ja pulinat pois. Seurakuntalaisille takaisin oikeus valita pappinsa. Piispat pysykööt ruodussaan! - että enää nykyaikana
18+11 kirjoitti:
tarkoittaa sitä, että kukaan ei enää hae papintoimiin sellaiseen hiippakuntaan, jossa piispa kohtelee pappeja täysin mielvaltaisesti. .
Se on eri asia kuin Helsingin metropoliitannjuonittelut.Ambro ei halua täyttää toimia, vaan vetoaa siihen, että hakijoilla ei ole "suomalaista pappispätevyyttä", vaikka henkilö olisi saman piispan papiksi vihkimä. Näin taphatui Helsingissä, kun venäjänkielisen työn papin tointa yritettiin täyttää. Tpomi on toimi, virka taas on virka. Ei toimeen voi olla muodolllista pätevyysvaatimusta. Kun kyseessä eivät enää ole virat, joissa toimivat nauttivat virkamiehelle kuuluvaa lainsuojaa, niin silloin kirkon toimiin pitää valita hakijoista pätevin -ja pulinat pois. Seurakuntalaisille takaisin oikeus valita pappinsa. Piispat pysykööt ruodussaan!asetusten muututtua metropoliitalla ei enää olisikaan Kirkon perinteen mukaisia oikeuksia hiippakunnan papistoa nimittäessään? Pelkkä tarkoituksenmukaisuusko nyt on voimassa?
- heinrich
Hienoa. Sitä saa, mitä tilaa. Kohta meillä ei ole yhtään avoimesti mainstreamia vastaan taistelevaa ja kirkkomme opetuksesta kiinni pitävää pappia, jolla olisi m*naa sanoa asioita suoraan ja selkeästi. Kaikki on tätä menoa pelkkää laimeaa ekumeniapuuroa, jossa toiminnan suuntaviivat haetaan valtaväestön uskomuksista ja Kallvikin "filosofiasta". Ei hyvä.
Kolmesti "eläköön!" pappi Timolle! Voimia ja kestävyyttä!! Totuushan ei pala tulessakaan, vaikka vääryys yrittääkin saada niskalenkkiä. - eroon pahasta
Vielä ehtii eroilmoituksen tehdä. Miksi kuulua tuollaiseen kirkkoon? En usko, että Suomen kirkkoa voidaan enää pelastaa. Kaikissa päättävissä elimissä on pahuus päättämässä.
- eikä meidän
enää sallita täällä edes heittää ensimmäistä kiveäkään, vaikka niin tekisi mieli kivittää
- Fjodor D.
... on erota kirkosta. Ainoastaan jurisdiktion vaihto on harkittavissa oleva toimi. Saatana vaikuttaa keskuudessamme voimakkaasti ja sen suurin toive on, että kristityt luopuisivat ortodoksisesta uskosta.
- Juudas Iskariot
Fjodor D. kirjoitti:
... on erota kirkosta. Ainoastaan jurisdiktion vaihto on harkittavissa oleva toimi. Saatana vaikuttaa keskuudessamme voimakkaasti ja sen suurin toive on, että kristityt luopuisivat ortodoksisesta uskosta.
Jos esipaimen julistaa, että ortodoksisen uskon perinteet eivät ole enäää voimassa, niin mitä jää jäljelle?
Jos joku eroaa tällaisesta hiippakunnasta, niin se ei suinkaan tarkoita ortodoksisesta uskosta luopumista vaan päin vastoin.
Odotan suurella mielenkiinnolla mitä tapahtuu, kun Itäkeskuksen moskovalaiskirkko valmistuu. - päättelijä
Juudas Iskariot kirjoitti:
Jos esipaimen julistaa, että ortodoksisen uskon perinteet eivät ole enäää voimassa, niin mitä jää jäljelle?
Jos joku eroaa tällaisesta hiippakunnasta, niin se ei suinkaan tarkoita ortodoksisesta uskosta luopumista vaan päin vastoin.
Odotan suurella mielenkiinnolla mitä tapahtuu, kun Itäkeskuksen moskovalaiskirkko valmistuu."Jos esipaimen julistaa, että ortodoksisen uskon perinteet eivät ole enäää voimassa, niin mitä jää jäljelle?"
Että esipaimen on harhaoppinen. Siinähän ei kovin paljon uutta ole. Kyllä ortodoksit ovat tottuneet harhaoppisiin piispoihin. Sellaisten kanssa täytyy vain koettaa puljata ja pysyä mahdollisimman etäällä. Toisaalta jo normaali rehellisyys edellyttää olemaan erityisesti peittelemättä harhaoppisten piispojen edesottamuksia.
Näin näitä ongelmia on hoidettu varhaiskirkon ajoista lähtien, ja hoidetaan tänäkin päivänä.
- Inga Byxor
kaikista, ja kaiken lisäksi Lutterin sikiö, että mitä takoittavat kappeliseurakunta ja yhteyspapisto?
- Juudas Iskariot
Esimerkkejä kappeliseurakunnasta (muodollisesti tuo yllämainittu Eliaan yhteisö ei ehkä ole kappeliseurakunta, kysykää joltain yhteisöön kuuluvalta):
Tohmajärven luterilainen seurakunta perustettiin 1653. Sitä ennen Tohmajärvi oli Ilomantsin ortodoksinen kappeliseurakunta vuoteen 1597 saakka, jolloin siitä muodostettiin ortodoksinen kirkkopitäjänsä. Kunta perustettiin vuonna 1869. (http://www.tohmajarvi.fi/Resource.phx/sivut/sivut-tohmajarvi/kunta/tietoatohmajarvesta.htx)
-----
Asutus levisi 1500-luvun kuluessa ja kylien määrä lisääntyi. Samalla vuosisadalla perustettiin Pielisjärvelle ortodoksinen kappeliseurakunta huolehtimaan siihen asti lähes pakanuudessa eläneiden asukkaiden hengellisestä elämästä.(http://www.lieksa.fi/Resource.phx/sivut/sivut-lieksa-pielisen-museo/historia/hist.htx)
-----
12 § Seurakunnasta voidaan, mikäli erityisiä syitä on, osittain itsenäisesti hoidettavaksi erottaa kappeliseurakunta, jolla on tarkkaan määrätty alueensa. Tällainen kappeliseurakunta hoitaa asioitaan sen mukaan kuin sen perustamista koskevassa opetusministeriön päätöksessä on tarkemmin määrätty sekä soveltuvilta kohdin noudattamalla tämän asetuksen säännöksiä.(http://www.ort.fi/fi/kirkko_palvelee/kirkon_hallinto/asetus/asetus.php)
Yhteyspapistolla tarkoitetaan pappeja ja kanttoreita, jotka ovat allekirjoittaneet luterilaisen Yhteys-liikkeen julistuksen sukupuolivähemmistöistä.(http://www.yhteys.org/julistus_frame.html)
- homottaja
Ortodoksi.netistä aihe poistettu jo. Asiasta ei saa puhua. Vaietkaa ja kunnioittakaa yhteyspapistoa!
- 3+19
lukee ortodoksi.nettiä. Uutinen on täysin totta ja muutenkin julkinen asia. Sitä ei voi mikään poisto kumota.
- kohta exä srk
3+19 kirjoitti:
lukee ortodoksi.nettiä. Uutinen on täysin totta ja muutenkin julkinen asia. Sitä ei voi mikään poisto kumota.
Aivan järkyttävää, onko Jumala hylännyt kirkkomme?
- 8+18
kohta exä srk kirjoitti:
Aivan järkyttävää, onko Jumala hylännyt kirkkomme?
Miksi ihmeessä ne, jotka näkevät kirkossamme vain kielteistä ja pahuutta ja väärää opetusta, jota puhetta näillä foorumeilla on vuodesta toiseen toistettu, ja ainakin kirjoitustyylistä päätellen, paljolti samojen ihmisten toimesta, miksi jo ette ole lähteneet siihen jurisdiktioon, missä on mieleisenne ajanlasku ja papit ja piispat. Tätä minä olen ihmetellyt!
Vai ettekö viitsi tai halua lähteä, kun sitten ei enää olisi mihin purkaa pettymyksiään, tai mihin sitten suunnata, jos siellä toisessakin jurisdiktiossa on sellaista, mitä hurskas mielenne ei siedä. - Juudas Iskariot
8+18 kirjoitti:
Miksi ihmeessä ne, jotka näkevät kirkossamme vain kielteistä ja pahuutta ja väärää opetusta, jota puhetta näillä foorumeilla on vuodesta toiseen toistettu, ja ainakin kirjoitustyylistä päätellen, paljolti samojen ihmisten toimesta, miksi jo ette ole lähteneet siihen jurisdiktioon, missä on mieleisenne ajanlasku ja papit ja piispat. Tätä minä olen ihmetellyt!
Vai ettekö viitsi tai halua lähteä, kun sitten ei enää olisi mihin purkaa pettymyksiään, tai mihin sitten suunnata, jos siellä toisessakin jurisdiktiossa on sellaista, mitä hurskas mielenne ei siedä.Toivomasi siirtyminen saattaa olla totta jo melko läheisessä tulevaisuudessa, eikä se koske vain minua.
Kukapa haluaisi kuulua luterilaisen kirkon "uniaatteihin". - --------------------
Toivomasi siirtyminen saattaa olla totta jo melko läheisessä tulevaisuudessa, eikä se koske vain minua.
Kukapa haluaisi kuulua luterilaisen kirkon "uniaatteihin".Onpas täällä taas pahanilmanlinnut liikkeellä.
- 11+12
Toivomasi siirtyminen saattaa olla totta jo melko läheisessä tulevaisuudessa, eikä se koske vain minua.
Kukapa haluaisi kuulua luterilaisen kirkon "uniaatteihin".Siitä sitten vaan! Ei tuota ainaista rutinaa viitsi lukea. Onko elämänne mahdollisesti tylsää, liian vähän haasteita ja koettelemuksia, mahdollisesti? Hesassa ja monessa muussakin paikassa on näinäkin pyhinä yksineläviä vanhuksia ja myös nuoria vaikeavammaisia, jotka saattaisivat tarvita hurskaankin ihmisen auttavaa mieltä ja tarvita vaikkapa seuraa tai kuljetusta ihmisten ilmoille. Kokeilkaa edes, voitte huomata kuinka kitinänne on hyttysen hyrinän kaltaista.
- TEEJOJOTAIN
Kukapa haluaisi kuulua luterilaisen kirkon "uniaatteihin".Uhoa mitä uhoat, mutta tee kerrankin se, mitä uhoat ja häivy sinne Moskovan patriarkaatin ihanuuteen äkkiä, että pääsemme sinusta, olet sitten kuka hyvänsä!
- Juudas Iskariot
TEEJOJOTAIN kirjoitti:
Uhoa mitä uhoat, mutta tee kerrankin se, mitä uhoat ja häivy sinne Moskovan patriarkaatin ihanuuteen äkkiä, että pääsemme sinusta, olet sitten kuka hyvänsä!
Pitäisikö jättää teidät SETA:n armoille?
Oikeastaan pitää, sillä seurakunta on paimenensa valinnut. Nauttikaa siitä täysin rinnoin. - T. Ollo
TEEJOJOTAIN kirjoitti:
Uhoa mitä uhoat, mutta tee kerrankin se, mitä uhoat ja häivy sinne Moskovan patriarkaatin ihanuuteen äkkiä, että pääsemme sinusta, olet sitten kuka hyvänsä!
vähästä hermostu. Katsos kun myös Moskovan Patriarkaatin Suomessa toimiviin seurakuntiin kuuluva ihminen saa kirjoitella tällekin palstalle. Kuka hyvänsä saa kirjoittaa tänne kunhan noudattaa keskustelun sääntöjä. Jos joku vaihtaa patriarkaattia, niin ei hänestä siten eroon päästä, jos hän itse ei halua lopettaa keskusteluaan täällä.
- Juudas Iskariot
T. Ollo kirjoitti:
vähästä hermostu. Katsos kun myös Moskovan Patriarkaatin Suomessa toimiviin seurakuntiin kuuluva ihminen saa kirjoitella tällekin palstalle. Kuka hyvänsä saa kirjoittaa tänne kunhan noudattaa keskustelun sääntöjä. Jos joku vaihtaa patriarkaattia, niin ei hänestä siten eroon päästä, jos hän itse ei halua lopettaa keskusteluaan täällä.
Jos ortodoksisuudesta saavat keskustella enää vain Yhteys -liikkeen vetoomuksen allekirjoittaneet, niin minä olen selvästikin väärässä kirkossa. Hylkäsin jo aikoja sitten naispappeuskirkon ennen kuin se muoti siellä hyväksyttiin. Lähsen Suomen ortodoksisesta kirkosta viimeistään siinä vaiheessa, kun parisuhteesta tulee sakramentti.
Ai, niin, missäs se minun hopearahapussini viipyy? - aika sentään,
Jos ortodoksisuudesta saavat keskustella enää vain Yhteys -liikkeen vetoomuksen allekirjoittaneet, niin minä olen selvästikin väärässä kirkossa. Hylkäsin jo aikoja sitten naispappeuskirkon ennen kuin se muoti siellä hyväksyttiin. Lähsen Suomen ortodoksisesta kirkosta viimeistään siinä vaiheessa, kun parisuhteesta tulee sakramentti.
Ai, niin, missäs se minun hopearahapussini viipyy?eihän sinun sen takia olisi omaa luterialaista uskoasi hylätä, jos nyt satuit vastustamaan naispappeutta ... toki naispappeus sopii hyvin luterilaisuuteen. Mutta ei sinusta sillä tavalla ole koskaan tullut ortodoksia.
Mikä syy on liittyä Ortodoksiseen kirkkoon, jos ei voi jotain asiaa hyväksyä luterilaisuudessa? Selitä tuo asia siellä Moskovan patriarkaatissa sinne pyrkiessäsi, niin he kertovat, mitä sinun uskonnostasi ajattelevat.
Jokainen täällä on nähnyt jo vuosikausia, että olet mieleltäsi syvästi luterilainen protestantti, nimimerkki vain on vaihtunut savijalasta gölemiin ja sitten vielä juutakseen.
Kerrot täällä opiskelevasi jatkuvasti Lutheruksen opetusta hänen sepustuksistaan. Sellaista ei kukaan ortodoksi tee. Kyllä sinun oikea paikka on sinulle sopiva naispappeutta vastustava luterilainen lahko tai herätysliike, ja tiedänkin sinun olevan hyvin tarkka näistä termeistä ja niiden oikeasta käytöstä.
Miksi et menisi niin sanottuun Lutherisäätiöön, sellainen säätiö ei hyväksy naispappeja eikä sen puoleen homojakaan. He tuomitsevat ne molemmat hyvin ankarasti. Olisit siellä kuin kotonasi. - Juudas Iskariot
aika sentään, kirjoitti:
eihän sinun sen takia olisi omaa luterialaista uskoasi hylätä, jos nyt satuit vastustamaan naispappeutta ... toki naispappeus sopii hyvin luterilaisuuteen. Mutta ei sinusta sillä tavalla ole koskaan tullut ortodoksia.
Mikä syy on liittyä Ortodoksiseen kirkkoon, jos ei voi jotain asiaa hyväksyä luterilaisuudessa? Selitä tuo asia siellä Moskovan patriarkaatissa sinne pyrkiessäsi, niin he kertovat, mitä sinun uskonnostasi ajattelevat.
Jokainen täällä on nähnyt jo vuosikausia, että olet mieleltäsi syvästi luterilainen protestantti, nimimerkki vain on vaihtunut savijalasta gölemiin ja sitten vielä juutakseen.
Kerrot täällä opiskelevasi jatkuvasti Lutheruksen opetusta hänen sepustuksistaan. Sellaista ei kukaan ortodoksi tee. Kyllä sinun oikea paikka on sinulle sopiva naispappeutta vastustava luterilainen lahko tai herätysliike, ja tiedänkin sinun olevan hyvin tarkka näistä termeistä ja niiden oikeasta käytöstä.
Miksi et menisi niin sanottuun Lutherisäätiöön, sellainen säätiö ei hyväksy naispappeja eikä sen puoleen homojakaan. He tuomitsevat ne molemmat hyvin ankarasti. Olisit siellä kuin kotonasi.Perehdyin luterilaiseen oppiin melko perusteellisesti, kunnes totesin kyseisen kirkon jo hylänneen oppi-isänsä. Erosin luterilaisesta kirkosta ja ryhdyin etsimään uskontoa, josta luterilaisuus on aikanaan irtautunut. Löysin katolisen kirkon. Mutta kun perehdyin sen opetuksiin, niin totesin, että jo sitä ennenkin on ollut kristinuskoa ja siten löysin ortodoksisen kirkon. Minut opasti ortodoksiseen oppiin isä Teppo Siili. Hän myös aikanaan päätti, milloin olin omaksunut uskon perusteet riittävästi.
Minulla ei ole ollut tarvetta opiskella luterilaisuutta sen jälkeen, kun ryhdyin isä Teppo Siilin johdatuksella perehtymää ortodoksiseen uskoon. Valitettavasti vain Helsingin ortodoksiessa hiippakunnassa ei enää opeteta sitä ortodoksisuutta jota minulle opetettiin. SIksi alan tuntea itseni jotenkin vieraaksi. - liian hätäinen,
Kukapa haluaisi kuulua luterilaisen kirkon "uniaatteihin".minun vaistoni sanoo, ettet tule olemaan kovin tyytyväinen venäläiseenkään ortodoksisuuteen, sinähän olet pohjimmiltasi kuitenkin luterialainen.
Ehkä sinun kannattaisi Venäjän sijaan harkita muuttoa Georgiaan ja opetella siksi jo georgiaa. Georgiassa kasvaa viiniköynnös ja ilmasto on aika raikas kuten vuoristoissa yleensäkin, ainakin minä ortodoksina viihtyisin siellä.
Katsopa tästä, sinun tarvitsee opetella vain muutama bilagiaalinen klusiili ja dentaalinen nasaalinen, kyllä se siitä. Ehkäpä löydät hyvän miesluostarin Georgiasta. Poikkea sitten kymmenen vuoden kuluttua kertomassa kuulumisia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Georgian_kieli - Juudas Iskariot
liian hätäinen, kirjoitti:
minun vaistoni sanoo, ettet tule olemaan kovin tyytyväinen venäläiseenkään ortodoksisuuteen, sinähän olet pohjimmiltasi kuitenkin luterialainen.
Ehkä sinun kannattaisi Venäjän sijaan harkita muuttoa Georgiaan ja opetella siksi jo georgiaa. Georgiassa kasvaa viiniköynnös ja ilmasto on aika raikas kuten vuoristoissa yleensäkin, ainakin minä ortodoksina viihtyisin siellä.
Katsopa tästä, sinun tarvitsee opetella vain muutama bilagiaalinen klusiili ja dentaalinen nasaalinen, kyllä se siitä. Ehkäpä löydät hyvän miesluostarin Georgiasta. Poikkea sitten kymmenen vuoden kuluttua kertomassa kuulumisia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Georgian_kieliEi kai se minun vikani ole, jos jotkut kirkot muuttavat uskon sisältöä sen jälkeen, kun se on minulle opetettu. Minulle olisi sopinut oikein hyvin, että näitä kuuluisia hienosäätöjä olisi toisellakin vuosituhannella tehty yhtenäisen kirkon kirkolliskokouksissa. Mutta kun kirkot jakautuivat ja jakautuivat ja jakautuivat ...
Voisin jotenkin ymmärtää Suomen ortodoksisen kirkon opetuksen hienosäädöt, jos niitä tekisi kirkolliskokous tai edes piispainkokous, mutta kun ne tulevat "puun takaa" maallikoiden vieraasta uskonnosta tuomina ja piispan hiljaisuudessa hyväksyminä.
Kirkkosaavi ei ole georgiaa vaan vanhaa bulgariaa. - kyseliäs
Ei kai se minun vikani ole, jos jotkut kirkot muuttavat uskon sisältöä sen jälkeen, kun se on minulle opetettu. Minulle olisi sopinut oikein hyvin, että näitä kuuluisia hienosäätöjä olisi toisellakin vuosituhannella tehty yhtenäisen kirkon kirkolliskokouksissa. Mutta kun kirkot jakautuivat ja jakautuivat ja jakautuivat ...
Voisin jotenkin ymmärtää Suomen ortodoksisen kirkon opetuksen hienosäädöt, jos niitä tekisi kirkolliskokous tai edes piispainkokous, mutta kun ne tulevat "puun takaa" maallikoiden vieraasta uskonnosta tuomina ja piispan hiljaisuudessa hyväksyminä.
Kirkkosaavi ei ole georgiaa vaan vanhaa bulgariaa."Kirkkosaavi ei ole georgiaa vaan vanhaa bulgariaa."
Kirkkosaavi? - takiahan minä
Ei kai se minun vikani ole, jos jotkut kirkot muuttavat uskon sisältöä sen jälkeen, kun se on minulle opetettu. Minulle olisi sopinut oikein hyvin, että näitä kuuluisia hienosäätöjä olisi toisellakin vuosituhannella tehty yhtenäisen kirkon kirkolliskokouksissa. Mutta kun kirkot jakautuivat ja jakautuivat ja jakautuivat ...
Kirkkosaavi ei ole georgiaa vaan vanhaa bulgariaa.sinua kehotankin opiskelemaan geogian kieltä, sillä tulet sen avulla toimeen Georgian miesluostareissa. Siellä voi olla komeita munkkeja, jotka eivät edes tiedä yhteys-liikkeestä. Jätä se kirkkosaavi, ei se ole mikään kieli ollenkaan.
- kuin kuvastimessa
takiahan minä kirjoitti:
sinua kehotankin opiskelemaan geogian kieltä, sillä tulet sen avulla toimeen Georgian miesluostareissa. Siellä voi olla komeita munkkeja, jotka eivät edes tiedä yhteys-liikkeestä. Jätä se kirkkosaavi, ei se ole mikään kieli ollenkaan.
"Jätä se kirkkosaavi, ei se ole mikään kieli ollenkaan."
Olkoon ettei kieli, mutta mikä kumma on tämä kirkkosaavi. Vastausta ei löydy vaikka kuinka googlettaisi.
Armahtakaa nyt hyvät ihmiset ja raottakaa salaisuuden verhoa, ettei tarvitse riutua loppuelämää epätietoisuuden tuskassa. - ei hanskassa sulla
kuin kuvastimessa kirjoitti:
"Jätä se kirkkosaavi, ei se ole mikään kieli ollenkaan."
Olkoon ettei kieli, mutta mikä kumma on tämä kirkkosaavi. Vastausta ei löydy vaikka kuinka googlettaisi.
Armahtakaa nyt hyvät ihmiset ja raottakaa salaisuuden verhoa, ettei tarvitse riutua loppuelämää epätietoisuuden tuskassa."mikä kumma on tämä kirkkosaavi"
Äh, etkös mitään tiedä. Sehän on se rotansyömä korvo, jota pidetään eteishuoneessa sateenvarjotelineenä. Siinä jalkapuuta vastapäätä. - Juudas Iskariot
ei hanskassa sulla kirjoitti:
"mikä kumma on tämä kirkkosaavi"
Äh, etkös mitään tiedä. Sehän on se rotansyömä korvo, jota pidetään eteishuoneessa sateenvarjotelineenä. Siinä jalkapuuta vastapäätä.Jännää, miten pitkä keskustelu syntyy yhdestä kirjoitusvirheestä.
Ikävää, että tämän jutustelun alkuperäinen aihe on kadotettu jälleen kerran Yhteysasioiden likaämpäriin. - klsdjfo
Jännää, miten pitkä keskustelu syntyy yhdestä kirjoitusvirheestä.
Ikävää, että tämän jutustelun alkuperäinen aihe on kadotettu jälleen kerran Yhteysasioiden likaämpäriin.Aaaa, siis kirkkosaavi = Yhteysasioiden likaämpäri. Yritän muistaa käyttää tätä uutta termiä jatkossa kirjoittaessani Yhteys-liikkeestä.
- eikö alkuperäinen
Jännää, miten pitkä keskustelu syntyy yhdestä kirjoitusvirheestä.
Ikävää, että tämän jutustelun alkuperäinen aihe on kadotettu jälleen kerran Yhteysasioiden likaämpäriin.eikö alkuperäinen keskusteluaihe ole juuri parin kolmen homofobisen isännän oman oikean seksuaalisuuden identiteetin löytäminen? Kenenkään ortodoksin ei pidä kieltää Jumalan kuvaa itsessään. Joskus näissä keskusteluissa käytetään paljon kiertoilmaisuja, sillä ihmisen perusluonne on sellainen, hän haluaa kieltää joskus itsensä ja käyttää vaikka minkälaisia verukkeita ja kiertoilmaisuja. Nyt on puhuttu kirkkosaavi loppuun, kohta jo päästään ihan oikeisiin asioihin.
- Juudas Iskariot
eikö alkuperäinen kirjoitti:
eikö alkuperäinen keskusteluaihe ole juuri parin kolmen homofobisen isännän oman oikean seksuaalisuuden identiteetin löytäminen? Kenenkään ortodoksin ei pidä kieltää Jumalan kuvaa itsessään. Joskus näissä keskusteluissa käytetään paljon kiertoilmaisuja, sillä ihmisen perusluonne on sellainen, hän haluaa kieltää joskus itsensä ja käyttää vaikka minkälaisia verukkeita ja kiertoilmaisuja. Nyt on puhuttu kirkkosaavi loppuun, kohta jo päästään ihan oikeisiin asioihin.
Oletko sinä vielä kaapissa vai joko tulit ulos?
Tämän keskustelun pääaihe (ainakin avaajan mukaan) on yhden papin parikymmenvuotisen työn päättäminen Eliaan kirkossa Helsingissä. Miten ja miksi on sitten se, mitä tässä selvitellään.
Seksuaalivähemmistöt liittyvät asiaan sikäli, että yhtenä osapuolena on tunnettu henkilö, joka elää parisuhteessa toisen tunnetun henkilön kanssa. Muista asiaan liittyvistä seksuaalivähemmistöläisistä minulla ei ole tietoa. - nyt tarkkaan,
Oletko sinä vielä kaapissa vai joko tulit ulos?
Tämän keskustelun pääaihe (ainakin avaajan mukaan) on yhden papin parikymmenvuotisen työn päättäminen Eliaan kirkossa Helsingissä. Miten ja miksi on sitten se, mitä tässä selvitellään.
Seksuaalivähemmistöt liittyvät asiaan sikäli, että yhtenä osapuolena on tunnettu henkilö, joka elää parisuhteessa toisen tunnetun henkilön kanssa. Muista asiaan liittyvistä seksuaalivähemmistöläisistä minulla ei ole tietoa.miten paljon itse aiheutat hallaa tälle kyseiselle papille?
Totta kai seurakunnan papiston palvelupaikat ja -tehtävät vaihtuvat ajoittain, siinä ei ole mitään erikoista, oikeastaan on vain outoa, jos jollakin on ollut mandaatti yhteen kirkkoon jo pari vuosikymmentä. Olikin jo korkea aika tehdä uudelleen järjestelyitä.
Mitä näihin muihin mainintoihin tulee, asianomaiset ottanevat itse kantaa ja asia tutkittaneen sitten perinpohjin, ehkä poliisitutkinnassa. - Juudas Iskariot
nyt tarkkaan, kirjoitti:
miten paljon itse aiheutat hallaa tälle kyseiselle papille?
Totta kai seurakunnan papiston palvelupaikat ja -tehtävät vaihtuvat ajoittain, siinä ei ole mitään erikoista, oikeastaan on vain outoa, jos jollakin on ollut mandaatti yhteen kirkkoon jo pari vuosikymmentä. Olikin jo korkea aika tehdä uudelleen järjestelyitä.
Mitä näihin muihin mainintoihin tulee, asianomaiset ottanevat itse kantaa ja asia tutkittaneen sitten perinpohjin, ehkä poliisitutkinnassa.Parisuhdemaininta löytyy Wikipediasta. Kyseisen henkilön kuulin jo riehuneen jollakin nettipalstalla tavalla, mikä sellaisenaan saattaa johtaa poliisitutkintaan.
Joten tervetuloa vain sinäkin siihen jonoon, kunhan tunnuksesi alkuperä on selvitetty. Saatat yllättyä, mitä kaikkea verkosta saadaan selville.
Papille ei voi aiheutua enempää vahinkoa, kun hänet on jo kerran erotettu Eliaan kirkon tehtävistä. Hän ei ole päätoiminen pappi. - Tuubaman
-------------------- kirjoitti:
Onpas täällä taas pahanilmanlinnut liikkeellä.
Tuubaa!
- ihmettelyä sivusta
Kukapa haluaisi kuulua luterilaisen kirkon "uniaatteihin".No voi tavaton, et kai sinäkin juudakseni minua petä?
Mutta jos petät ja jätät, niin minkäs sille sitten mahtaa.
Pieni käytännön vinkki niiden ässien opetteluun, lause toistetaan useasti, lyijykynä poikittain suussa, jotta soinnillisen ja soinnittoman ero löytyy (suomalainen artikulaatiobasis ei oikein näihin muuten tahdo istua - mutta tässä pätkässä opetellaan kahta ässää vasta)
ЩИ ДА КАША ПИЩА НАЩА
Loistavaa harjoitusta Suuren paaston alkuun.
Kerronko lisää? No ehkä vielä, vaikket haluakaan.
Toista kuukautta ollut täältä pois, ja mitä täällä puuhataan?
Kaik on mänt taas, rikottu ja revitty!
Kai täällä muut sitten jo on ihan tietoisia mistä nyt tapellaan, että osais kääriä hihoja ja käydä mittelöön? Homojako vielä haetaan, vai mistä nyt on kyse? Alkaa jo nyrkit pyöriä propellina, siis oliko se homot mistä nyt, vai onko uutta verta kanveesissa? Haloo? - fonetiikka kanveesis
ihmettelyä sivusta kirjoitti:
No voi tavaton, et kai sinäkin juudakseni minua petä?
Mutta jos petät ja jätät, niin minkäs sille sitten mahtaa.
Pieni käytännön vinkki niiden ässien opetteluun, lause toistetaan useasti, lyijykynä poikittain suussa, jotta soinnillisen ja soinnittoman ero löytyy (suomalainen artikulaatiobasis ei oikein näihin muuten tahdo istua - mutta tässä pätkässä opetellaan kahta ässää vasta)
ЩИ ДА КАША ПИЩА НАЩА
Loistavaa harjoitusta Suuren paaston alkuun.
Kerronko lisää? No ehkä vielä, vaikket haluakaan.
Toista kuukautta ollut täältä pois, ja mitä täällä puuhataan?
Kaik on mänt taas, rikottu ja revitty!
Kai täällä muut sitten jo on ihan tietoisia mistä nyt tapellaan, että osais kääriä hihoja ja käydä mittelöön? Homojako vielä haetaan, vai mistä nyt on kyse? Alkaa jo nyrkit pyöriä propellina, siis oliko se homot mistä nyt, vai onko uutta verta kanveesissa? Haloo?ei opetella kynä suussa.
taisi olla se suomalaisittain i-y u- sekasikiö= ns. taka i - voi sentään
fonetiikka kanveesis kirjoitti:
ei opetella kynä suussa.
taisi olla se suomalaisittain i-y u- sekasikiö= ns. taka iElähän hötkyile.
Ja anteeksi typo aiemmassa, piti olla НАША. Onneksi ei sentään НАШИ.
Ns taka-i tai taka-y eli Ы harjoitellaan kitalaen käytöllä.
Ja jos tästäkin saa homokysymyksen, niin onnea vaan sinullekin.
Ei taida olla yhtään asiaa, mistä sitä tämä väki ei saisi tehtyä. Mistä tämä pakkomielle johtuu?
Siitäkö että asiasta ei ole niin hirveästi aiemmin revitelty - Venäjän kirkon, kielen tai kulttuurin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Siellä on vaan vielä pitempi puhumattomuuden kulttuuri, ja "puhumattomiin" löytyy monen monia muita ilmaisutapoja. - sentään ole
voi sentään kirjoitti:
Elähän hötkyile.
Ei taida olla yhtään asiaa, mistä sitä tämä väki ei saisi tehtyä. Mistä tämä pakkomielle johtuu?
Siitäkö että asiasta ei ole niin hirveästi aiemmin revitelty - Venäjän kirkon, kielen tai kulttuurin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Siellä on vaan vielä pitempi puhumattomuuden kulttuuri, ja "puhumattomiin" löytyy monen monia muita ilmaisutapoja."Ja jos tästäkin saa homokysymyksen, niin onnea vaan sinullekin."
Homokysymys lienee ylivoimaisesti tärkein uskonnollinen kysymys niin ortodoksisessa, roomalaiskatolisessa kuin myös protestanttisissa keskusteluissa, ainakin siis täällä Suomessa. Suomalaisille monet yksinkertaisetkin inhimilliset asiat ovat niin vaikeita, koska koko maa on valitettavasti luterilaisen protestanttisen ideologian läpitunkema. Kun melkoinen osa kansalaisista eli kaikki homot ja lesbot ovat tässä maassa saaneet elää rikollisiksi luokiteltuina viime vuosikymmeniin saakka, ei tosiaankaan ole ihme, että "homokysymys" on edelleenkin erittäin tärkeä, varsinkin omaa homouttaan ja ilmi tuloaan pelkääville homofobikoille. - meidän
voi sentään kirjoitti:
Elähän hötkyile.
Siitäkö että asiasta ei ole niin hirveästi aiemmin revitelty - Venäjän kirkon, kielen tai kulttuurin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Siellä on vaan vielä pitempi puhumattomuuden kulttuuri, ja "puhumattomiin" löytyy monen monia muita ilmaisutapoja.mutta oudot on opit!
P.S. nk. homokysymystä minä en sekoita fonetiikkaan/ lingvistiikkaan. - voi sentään
meidän kirjoitti:
mutta oudot on opit!
P.S. nk. homokysymystä minä en sekoita fonetiikkaan/ lingvistiikkaan.Siis mitkä opit on outoja? Ässien opettelu?
Voihan niitä opetella monella tapaa, mutta ei sen oudompi tai kummallisempi tosiaankaan vanha kunnon niksi eli lyijykynä poikittain suussa. Ääntäminen menee automaattisesti oikein kovien ja pehmeiden suhujen suhteen. Eikö sulle kukaan tätä halpaa ja käyttökelpoista niksiä ole ennen kertonut? Minulle sen opetti venäläinen fonetiikan opettaja.
Kai sitä nyt jossain pilkahdus huumoriakin saa olla, mutta ei se taida tämän väen kanssa onnata missään. Riita kyhätään kasaan, vaikka mikä olisi. Miksi tämä porukka on niin vihaista, jonkinlaista siilipuolustusta vaikka puhuttaisiin pyykinpesuaineista. Muistuttaa melkein 70-luvun stallarien asennetta :D
- Gaius Säteri, HKI
Minä kerroin vain yhden pienen paikallisuutisen ja te arvoisat ortodoksit saitte syntymään siitä suuren riidan. Miettikää vähän, onko tuollainen rähinöinti tarpeellista näin joulun aikaan.
- T. Ollo
olla, hyvä Gaius. Mutta, mutta... Miten tätä nyt yrittäisi selittää? Jos emme pysty parempaan eli rauhallisempaan keskusteluun, niin tämmöstä tää sitten on. Toiseksi, on hyvä, että täällä saa keskustella. Arvostamani ortodoksi.netin keskustetupalstalla tästä aiheesta ei saa keskustella eli keskustelu on siellä kielletty. Mistähän sekin kertoo??
Mistä sitten kertoo isä Timo Soisalon kohtalo? Tuskinpa Helsingin ort.seurakunnan virallinen tiedotus ihan koko totuutta kertoo. - Gaius Säteri, HKI
T. Ollo kirjoitti:
olla, hyvä Gaius. Mutta, mutta... Miten tätä nyt yrittäisi selittää? Jos emme pysty parempaan eli rauhallisempaan keskusteluun, niin tämmöstä tää sitten on. Toiseksi, on hyvä, että täällä saa keskustella. Arvostamani ortodoksi.netin keskustetupalstalla tästä aiheesta ei saa keskustella eli keskustelu on siellä kielletty. Mistähän sekin kertoo??
Mistä sitten kertoo isä Timo Soisalon kohtalo? Tuskinpa Helsingin ort.seurakunnan virallinen tiedotus ihan koko totuutta kertoo.Olen keskustellut isä Timon kanssa asiasta yhtenä ensimmäisten joukossa, mutta tämä palsta ei ole sopiva areena sellaisen tiedon jakamiseen. Kerroin uutisen, muuta tietoa en aio tarjota..
- Kai Nieminen
Gaius Säteri, HKI kirjoitti:
Olen keskustellut isä Timon kanssa asiasta yhtenä ensimmäisten joukossa, mutta tämä palsta ei ole sopiva areena sellaisen tiedon jakamiseen. Kerroin uutisen, muuta tietoa en aio tarjota..
kirjoittelemalla nimimerkin takaa solvauksia muista ihmisistä. Gaius Säteri näyttää olevan ainoa, joka uskaltaa kirjoittaa omalla nimellään.
Ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä on MUNAA heteroilla! Miehuullista rohkeutta!
Tosi asiassa nimimerkin takaa ampuvat ovat tiukan paikan tullen käpykaartilaisia. - Hetero-Lissu
Kai Nieminen kirjoitti:
kirjoittelemalla nimimerkin takaa solvauksia muista ihmisistä. Gaius Säteri näyttää olevan ainoa, joka uskaltaa kirjoittaa omalla nimellään.
Ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä on MUNAA heteroilla! Miehuullista rohkeutta!
Tosi asiassa nimimerkin takaa ampuvat ovat tiukan paikan tullen käpykaartilaisia.Vielä törkeämpää tulla ihan omalla nimellä heteroita tänne haukkumaan!
- tulee mieleen, että
Hetero-Lissu kirjoitti:
Vielä törkeämpää tulla ihan omalla nimellä heteroita tänne haukkumaan!
että mitähän kaikkia aineita nämä kaikkein oikeimmin uskovat ovat tänä jouluna päähänsä vetäneet?
- Juudas Iskariot
Hetero-Lissu kirjoitti:
Vielä törkeämpää tulla ihan omalla nimellä heteroita tänne haukkumaan!
Jos tänne tulee omalla nimellä vastustamaan Yhteys-liikettä, niin ne käy varmaan pimeällä kimppuun. Nyt meillä on taas uskonsota menossa. Mutta miksi Kuopio antaa Sofian mellastaa rauhassa?
- meillä mitään
Jos tänne tulee omalla nimellä vastustamaan Yhteys-liikettä, niin ne käy varmaan pimeällä kimppuun. Nyt meillä on taas uskonsota menossa. Mutta miksi Kuopio antaa Sofian mellastaa rauhassa?
uskonsotaa ole menossa, teillä saattaa olla, mutta eikö se ole vain myrsky vesilasissa. Selvittäkää omat henkilökohtaiset asianne, ei niistä tarvitse tehdä mitään uskontopoliittisia kysymyksiä ja vetää vielä sivutoimisia pappeja nimeltä mainiten "martyyreinä" mukaan. Jos teillä on mitään käsitystä ortodoksisuudesta, käyttäytykää sitten sen mukaan.
- Juudas Iskariot
meillä mitään kirjoitti:
uskonsotaa ole menossa, teillä saattaa olla, mutta eikö se ole vain myrsky vesilasissa. Selvittäkää omat henkilökohtaiset asianne, ei niistä tarvitse tehdä mitään uskontopoliittisia kysymyksiä ja vetää vielä sivutoimisia pappeja nimeltä mainiten "martyyreinä" mukaan. Jos teillä on mitään käsitystä ortodoksisuudesta, käyttäytykää sitten sen mukaan.
Herää kysymys, että mikä instanssi määrittelee ortodoksisen uskon sisällön Suomessa?
- on oma oppi
Herää kysymys, että mikä instanssi määrittelee ortodoksisen uskon sisällön Suomessa?
ja se pysyy ortodoksisena, siinä ei ole ongelmaa. Teillä varmaan teidän uskonne määrittelee maallikkosaarnaaja, vaikea vastata tarkemmin kun en tiedä, mitä lahkoa tarkoitatte.
- Juudas Iskariot
on oma oppi kirjoitti:
ja se pysyy ortodoksisena, siinä ei ole ongelmaa. Teillä varmaan teidän uskonne määrittelee maallikkosaarnaaja, vaikea vastata tarkemmin kun en tiedä, mitä lahkoa tarkoitatte.
Ortodoksisella kirkolla on näihin vuosiin saakka ollut selkeä oppi, mikä pohjuatuu Raamattuun, kirkkoisien kirjoituksiin ja traditioon.
Minä olen saanut opetuksen ortodoksiseen oppiin kirkon papilta, enkä miltään maallikkosaarnaajalta.
Lahko, johon viittaat, ei ole minun, vaan sitä ollana hyvää vauhtia rakentamassa kulttuurikeskus Sofiassa yhteistyössä luterilaisten Yhteys-liikkeen kanssa. - vierestä
Ainakin silloin kun näitä huume- ja tupakka- ym. juttuja oli Kreikassa oikeudessa asti.
Sama pätee MP:n touhuun, lisättynä politiikalla.
Mikäs se älykäs kysymys olikaan? - Nostaja
vierestä kirjoitti:
Ainakin silloin kun näitä huume- ja tupakka- ym. juttuja oli Kreikassa oikeudessa asti.
Sama pätee MP:n touhuun, lisättynä politiikalla.
Mikäs se älykäs kysymys olikaan?Nostetta pitää olla ettei asia painu alareuna alle unholaan. Vääryyttä vastaan näin käymme!
- vierestä
Nostaja kirjoitti:
Nostetta pitää olla ettei asia painu alareuna alle unholaan. Vääryyttä vastaan näin käymme!
Ei todellakaan. Riittää kun pitää silmät auki ja käyttää normaalia järkeä.
Illuusioiden vallassa ei pidä eikä tarvitse elää, eikä kirkko rehellisestä tarkastelusta ainakaan huonommaksi mene. Suurempi ongelma taitaa olla puhumattomuus, keskustelun puute, suoranainen pahantahtoisuus, ilkeys ja rakkauden puute. Valta sairastuttaa, ja väärin käytetty uskonto sairastuttaa vielä pahemmin. - Nostaja
vierestä kirjoitti:
Ei todellakaan. Riittää kun pitää silmät auki ja käyttää normaalia järkeä.
Illuusioiden vallassa ei pidä eikä tarvitse elää, eikä kirkko rehellisestä tarkastelusta ainakaan huonommaksi mene. Suurempi ongelma taitaa olla puhumattomuus, keskustelun puute, suoranainen pahantahtoisuus, ilkeys ja rakkauden puute. Valta sairastuttaa, ja väärin käytetty uskonto sairastuttaa vielä pahemmin.vai mitä? Ei tärkeä asia unholaan jäädä saa.
- LerppaHerppa
Nostaja kirjoitti:
vai mitä? Ei tärkeä asia unholaan jäädä saa.
kun oli nostetta
- Markku Salminen
Kaksi asiaa:
1) Arvostan suuresti, että Caius Säteri kirjoittaa omalla nimellään. Luotettava mies seisoo sanojensa takana. Suosittelen esimerkkiä.
2) Olen Helsingin seurakunnan kirkkoherrana vastuullinen varmistamaan resurssien tarkoituksenmukaisen käytön huomioiden kaikki seurakunnan osat. Nyt i Aleksej Sjöbergin muutettua pois kotiseuduilleen on haaste suunnata osaamista huolella. Rovasti Timo Soisaloa on pyydetty apuun tässä tilanteessa. Tällä ei ole mitään tekemistä hänen saarnojensa sisältöjen kanssa. Enkä keskustellut järjestelystä hiippakunnan piispan kanssa muusta näkökulmasta kuin P. Kolminaisuudessa kielitaitonsa ja osaamisensa puolesta palvelevista papeista i Timo yhteinä muiden joukossa. Keskustelu tällä foorumilla jälleen osoittaa, että totuus saa harvoin väärää huhua kiinni. Metropoliita on osoittanut arvostuksensa i Timon työtä kohtaan myöntäessään hänelle rovastin arvon. Minua on jo tässä pappisresurssien järjestelylasiassa syytetty valehtelijaksi, joten jätän keskustelun tällä palstalla tähän. Toivotan kaikille riemullista Kristuksen syntymäjuhlan jatkoa.- dklfgjlv
Pitäisiköhän tiedottaa asiasta virallisesti? Kas, kun emme nykyään tiedä mitään seurakunnan asioista. Näillä palstoilla kirjoitellaan juuri siksi, kun tietoa ei ole tai se on valikoitua. Ja turha joka paikassa toitottaa, että keskustelupalsoilla kirjoitellaan valheita, jos sitä totuutta ei kuule mistään. Olisiko jo aika katsoa peiliin eikä haukkua täällä kirjoittavia? Viestistäsi saa sen käsityksen, että Isä Timo Soisalo on siirretty pakolla palvelemaan vain venäjän kielisiä? Onko hänellä nyt vakituinen paikka vai sijaisuus?
- Gaius Säteri, HKI
Arvostan kirkkoherraa siitä, että hän tuli esiin myös täällä yleisellä panettelupalstalla.
Tässä vaiheessa minä puolestani pahoittelen, että toin koko asiaa tänne, missä tärkein asia on yhteys-liike ja äänestykset sen puolesta tai sitä vastaan.
Muilta osin ei aio tarkentaa tietojani tälle porukalle. - Kai Nieminen
dklfgjlv kirjoitti:
Pitäisiköhän tiedottaa asiasta virallisesti? Kas, kun emme nykyään tiedä mitään seurakunnan asioista. Näillä palstoilla kirjoitellaan juuri siksi, kun tietoa ei ole tai se on valikoitua. Ja turha joka paikassa toitottaa, että keskustelupalsoilla kirjoitellaan valheita, jos sitä totuutta ei kuule mistään. Olisiko jo aika katsoa peiliin eikä haukkua täällä kirjoittavia? Viestistäsi saa sen käsityksen, että Isä Timo Soisalo on siirretty pakolla palvelemaan vain venäjän kielisiä? Onko hänellä nyt vakituinen paikka vai sijaisuus?
Kaikki seurakuntalaiset voivat lukea Ortodoksiviestistä seurakunnan tapahtumista.
Lisäksi netissä on luettavissa pöytäkirjat.
En usko, että sellaista organisaatiota onkaan, jonka KAIKKI asiat ovat julkisia. - Juudas Iskariot
Kai Nieminen kirjoitti:
Kaikki seurakuntalaiset voivat lukea Ortodoksiviestistä seurakunnan tapahtumista.
En usko, että sellaista organisaatiota onkaan, jonka KAIKKI asiat ovat julkisia.Ainahan tietoa liikkuu, joko keittiön ja hiilikuskien kautta tai virallisena tiedotteena.
Joillekin organisaatioille voi olla jopa hyötyä, jos disinformaatio korvaa todellisen tiedon, mikä voisi olla vielä järkyttävämpää. Tässä jutustelussa Salminen kävi kertomassa, että käsky ei tullut Sofiasta.
Muistelen lukeneeni, että luterilaisen kirkon puolella kaikki opilliset ongelmat (kuten työskentely naispappien kanssa tai saarnaaminen muista herkistä aiheista) hoidetaan työnjohdollisina kysymyksinä. Siis määrätään kiusallinen pappi sellaiseen työtehtävään, mistä hän vakaumuksemsa perusteella varmasti kieltäytyy ja sitten hänet tottelemattomana toimenhaltijana erotetaan, ensin määräajaksi.
Pitäisikö mennä sinne kirkolle kyselemään vaikka tuolta avaajalta, että mistä on kyse (jos toi kertoo ...)? Vai löytäiskö sen papin jostain? - seurakunnan tiedotuk
Kai Nieminen kirjoitti:
En usko, että sellaista organisaatiota onkaan, jonka KAIKKI asiat ovat julkisia.seurakunnan tiedotuksen pitäisi toki taata se, että kaikkein viimeisimmällekin änkyrälle tiedotusasiat käydään selostamassa henkilökohtaisesti juuri siinä muodossa ja sillä tavalla kuin hän ne haluaa kuulla, mieluummin kirkkoherran itse pitää tiedottaa hänelle kaikesta ja ottaa vastaan änkyrän antamat kommentit haistatteluna, joka hänen mielestään noudattaa kaikkein puhtaimmin ortodoksista perinnettä.
Toki seurakuntalaisella ei ole mitään velvoitteita Kirkkoaan kohtaan, hänen pitää vain osata vaatia palvelua ja palvelu juuri on se asia, mitä änkyrä haluaa vaatia. Jos palvelu ei toimi, änkyrä haluaa kilpailuttaa palvelun ja muuttaa heti paikalla Moskovan patriarkaattiin, missä tunnetusti palvelut ja tiedotus on aina toiminut ja jokainen seurakuntalainenkin on henkilökohtaisesti kaiken hallinnollisen huomion keskiössä. - joopss
seurakunnan tiedotuk kirjoitti:
seurakunnan tiedotuksen pitäisi toki taata se, että kaikkein viimeisimmällekin änkyrälle tiedotusasiat käydään selostamassa henkilökohtaisesti juuri siinä muodossa ja sillä tavalla kuin hän ne haluaa kuulla, mieluummin kirkkoherran itse pitää tiedottaa hänelle kaikesta ja ottaa vastaan änkyrän antamat kommentit haistatteluna, joka hänen mielestään noudattaa kaikkein puhtaimmin ortodoksista perinnettä.
Toki seurakuntalaisella ei ole mitään velvoitteita Kirkkoaan kohtaan, hänen pitää vain osata vaatia palvelua ja palvelu juuri on se asia, mitä änkyrä haluaa vaatia. Jos palvelu ei toimi, änkyrä haluaa kilpailuttaa palvelun ja muuttaa heti paikalla Moskovan patriarkaattiin, missä tunnetusti palvelut ja tiedotus on aina toiminut ja jokainen seurakuntalainenkin on henkilökohtaisesti kaiken hallinnollisen huomion keskiössä.Tarkoitatko homoseksuaaleja änkyrällä?
- änkyrät ole
joopss kirjoitti:
Tarkoitatko homoseksuaaleja änkyrällä?
niitä, jotka näkevät homoja kaikkialla, jokaisen puun takana, ... tämä villitys on tullut jostakin Kirkon ulkopuolelta.
- miekii
änkyrät ole kirjoitti:
niitä, jotka näkevät homoja kaikkialla, jokaisen puun takana, ... tämä villitys on tullut jostakin Kirkon ulkopuolelta.
Niinpä, kyllä homo kaltaisensa löytää puun takaakin... Ja toden totta; Kirkon ulkopuolelta ne ovat tulleet!
- askldfj
Kai Nieminen kirjoitti:
En usko, että sellaista organisaatiota onkaan, jonka KAIKKI asiat ovat julkisia.Olen yrittänyt tässä surffailla netissä ja mitään tietoa ei asiasta ole. Onko nyt sitten niin, että Suomi24 on ainoa kirkkoherran tiedotuskanava? Nyt kiireesti laitettava seurakunnan sivuille uutinen asiasta, jos huhut srk:n toiminnasta eivät pidä paikkaansa.
- Juudas Iskariot
askldfj kirjoitti:
Olen yrittänyt tässä surffailla netissä ja mitään tietoa ei asiasta ole. Onko nyt sitten niin, että Suomi24 on ainoa kirkkoherran tiedotuskanava? Nyt kiireesti laitettava seurakunnan sivuille uutinen asiasta, jos huhut srk:n toiminnasta eivät pidä paikkaansa.
Netissä on valtuuston ja neuvoston pöytäkirjoja. Mutta ei sielläkään niitä liitteitä ole, jonne yksityiskohdat on piilotettu. Kirkkoherran päätösluettelo ei varmaankaan ole julkinen?
Jos haluaa tietoa, niin varmaankin pitää mennä sinne kirkolle. Mutta jos isä Timo on jo karkotettu, niin onko siellä ketään, joka tietää tai myöntää tietävänsä. Onko kirkolla esimerkiksi diakonia, lukijaa, kanttoria? Tietääkö vahtimestari? - jos isä
Netissä on valtuuston ja neuvoston pöytäkirjoja. Mutta ei sielläkään niitä liitteitä ole, jonne yksityiskohdat on piilotettu. Kirkkoherran päätösluettelo ei varmaankaan ole julkinen?
Jos haluaa tietoa, niin varmaankin pitää mennä sinne kirkolle. Mutta jos isä Timo on jo karkotettu, niin onko siellä ketään, joka tietää tai myöntää tietävänsä. Onko kirkolla esimerkiksi diakonia, lukijaa, kanttoria? Tietääkö vahtimestari?Timo on jo karkotettu jonnekin, eikä kukaan tiedä minne hänet on karkotettu, meidän pitään vain lyödä päättäväisesti päämme yhteen ja tilata Hetty Wainthropp selvittämään koko mysteeri. Hetty on selvittänyt viime aikoina muitakin mysteereitä.
Tietysti joku voisi mennä kysymään asiasta kirkkoherraltakin tai soittaa vain seurakunnan toimistoon ja tiedustella asiaan, mutta me kun halutaan tehdä kaikki omin päin aivan vaikeimmalla tavalla ja välttää kaikkea yhteys-liikkeeseen vivahtavaa. Ja nyt tuntuu siltä, että taas joka puolella vilahtaa ja vivahtaa. - ldkasjgf
jos isä kirjoitti:
Timo on jo karkotettu jonnekin, eikä kukaan tiedä minne hänet on karkotettu, meidän pitään vain lyödä päättäväisesti päämme yhteen ja tilata Hetty Wainthropp selvittämään koko mysteeri. Hetty on selvittänyt viime aikoina muitakin mysteereitä.
Tietysti joku voisi mennä kysymään asiasta kirkkoherraltakin tai soittaa vain seurakunnan toimistoon ja tiedustella asiaan, mutta me kun halutaan tehdä kaikki omin päin aivan vaikeimmalla tavalla ja välttää kaikkea yhteys-liikkeeseen vivahtavaa. Ja nyt tuntuu siltä, että taas joka puolella vilahtaa ja vivahtaa.Kyllä te yhteys-porukat jaksatte joka viestissä mainostaa yhdistystänne! Oletteko saaneet tuolla konstilla montakin jäsentä?
- täytyyhän
ldkasjgf kirjoitti:
Kyllä te yhteys-porukat jaksatte joka viestissä mainostaa yhdistystänne! Oletteko saaneet tuolla konstilla montakin jäsentä?
isä Timon jossain olla, onko kukaan kokeillut, vastaako hänen kännykkänsä, ... ?
- Herran kaupungissa
"Olen Helsingin seurakunnan kirkkoherrana vastuullinen varmistamaan resurssien tarkoituksenmukaisen käytön huomioiden kaikki seurakunnan osat."
Juuri vastuullisuus kai toteutuu siirtämällä seurakunnan eri osissa työskennelleitä katedraalin papistoon?
"Nyt i Aleksej Sjöbergin muutettua pois kotiseuduilleen on haaste suunnata osaamista huolella."
Miksi pätevä papisto muuttaa pois seurakunnastamme näin uuden kirkkoherran oltua jonkin aikaa toimessaan?
"Rovasti Timo Soisaloa on pyydetty apuun tässä tilanteessa."
Jolloin hän reagoi ilmoittamalla kirkkokansalle, että hänet on erään valituksen johdosta erotettu. Minkä takia hän niin mahtoi tehdä, onko teillä mitään käsitystä asiasta, arvoisa isä?
"Minua on jo tässä pappisresurssien järjestelylasiassa syytetty valehtelijaksi,"
No ei kai sentään. Olisiko tässä mahdollisesti nyt jokin väärinkäsitys: eikö se ollut edellinen kirkkoherra, jota oli tapana syyttää valehtelijaksi? - Juudas Iskariot
Herran kaupungissa kirjoitti:
"Olen Helsingin seurakunnan kirkkoherrana vastuullinen varmistamaan resurssien tarkoituksenmukaisen käytön huomioiden kaikki seurakunnan osat."
Juuri vastuullisuus kai toteutuu siirtämällä seurakunnan eri osissa työskennelleitä katedraalin papistoon?
"Nyt i Aleksej Sjöbergin muutettua pois kotiseuduilleen on haaste suunnata osaamista huolella."
Miksi pätevä papisto muuttaa pois seurakunnastamme näin uuden kirkkoherran oltua jonkin aikaa toimessaan?
"Rovasti Timo Soisaloa on pyydetty apuun tässä tilanteessa."
Jolloin hän reagoi ilmoittamalla kirkkokansalle, että hänet on erään valituksen johdosta erotettu. Minkä takia hän niin mahtoi tehdä, onko teillä mitään käsitystä asiasta, arvoisa isä?
"Minua on jo tässä pappisresurssien järjestelylasiassa syytetty valehtelijaksi,"
No ei kai sentään. Olisiko tässä mahdollisesti nyt jokin väärinkäsitys: eikö se ollut edellinen kirkkoherra, jota oli tapana syyttää valehtelijaksi?Isä Timo Soisalo on palvellut pitkään toimittamalla palveluksia LAUANTAISIN Eliaan kirkolla.
Sen lisäksi hänet on nähty SUNNUNTAISIN avustamassa Kolminaisuuden kirkolla.
Isä Timolle kuulemma tarjotiin lisää vastuuta Kolminaisuuden kirkon slaavinkielisissä palveluksissa. Mutta nekin palvelukset ovat kait sunnuntaisin ja ehkä lauantai-iltaisin?
Voisiko joku viisas selittää, miksi isä Timo piti vetää pois Eliaan kirkolta? - sinulle perustellaan
Isä Timo Soisalo on palvellut pitkään toimittamalla palveluksia LAUANTAISIN Eliaan kirkolla.
Sen lisäksi hänet on nähty SUNNUNTAISIN avustamassa Kolminaisuuden kirkolla.
Isä Timolle kuulemma tarjotiin lisää vastuuta Kolminaisuuden kirkon slaavinkielisissä palveluksissa. Mutta nekin palvelukset ovat kait sunnuntaisin ja ehkä lauantai-iltaisin?
Voisiko joku viisas selittää, miksi isä Timo piti vetää pois Eliaan kirkolta?luuletko, että sinulle perustellaan kaikki seurakunna päätökset myös siellä Venäjällä, jonne olet nyt kohtapuoleen muuttamassa.
- Lesbo-Lissu
On todella inhottavaa, että vielä meidän valistuneena aikanamme papiston keskuudessa on sellaisia muinaismuistoja, jotka kehottavat kansaa synnin katumukseen. Fyi hekvetti sentään!
- ,.,.,.
Lesbo-Lissu kirjoitti:
On todella inhottavaa, että vielä meidän valistuneena aikanamme papiston keskuudessa on sellaisia muinaismuistoja, jotka kehottavat kansaa synnin katumukseen. Fyi hekvetti sentään!
Eihän sinun tarvitse asiasta kärsiä, koska et ole ortodoksi.
- 5
Onko noitaroviot jo sytytetty? Pelottavaa kirjoittelua ihmisyyttä vastaan. miksi pitää lietsoa vihaa?
tällaiset fanaattisuudet paisuvat yleensä väkivallaksi. Jumalan kunniaksi on ennenkin tapettu ihmisiä.
jos tämä meno jatkuu ysksi ja toinen saa hakea turvaa kirkoista. - 16+16
5 kirjoitti:
Onko noitaroviot jo sytytetty? Pelottavaa kirjoittelua ihmisyyttä vastaan. miksi pitää lietsoa vihaa?
tällaiset fanaattisuudet paisuvat yleensä väkivallaksi. Jumalan kunniaksi on ennenkin tapettu ihmisiä.
jos tämä meno jatkuu ysksi ja toinen saa hakea turvaa kirkoista.oikeauskoista papistoa vainotaan ja yritetään korvata homo-yhteysliikeläisillä. Sen jälkeen, kun tämä on tehty, kukaan ei enää saa turvaa kirkosta.
- -----------------
16+16 kirjoitti:
oikeauskoista papistoa vainotaan ja yritetään korvata homo-yhteysliikeläisillä. Sen jälkeen, kun tämä on tehty, kukaan ei enää saa turvaa kirkosta.
Höpö höpö! Hyvää Uutta Vuotta sinullekin.
- ole tietoinen
16+16 kirjoitti:
oikeauskoista papistoa vainotaan ja yritetään korvata homo-yhteysliikeläisillä. Sen jälkeen, kun tämä on tehty, kukaan ei enää saa turvaa kirkosta.
ajattelusi järjettömyydestä. Toivottavasti et haudo näitä asioita vain omassa päässäsi, sinun pitäisi jutella jonkun näitä asioita ymmärtävän kanssa. Pelkäät homoutta ja näet homoja kaikkialla. Eikö sinun olisi jo aika selvittää nämä asiat itsellesi? Eihän mitään "homo-ongelmaa" ole muualla kuin sinun omien korviesi välissä.
- Juudas Iskariot
ole tietoinen kirjoitti:
ajattelusi järjettömyydestä. Toivottavasti et haudo näitä asioita vain omassa päässäsi, sinun pitäisi jutella jonkun näitä asioita ymmärtävän kanssa. Pelkäät homoutta ja näet homoja kaikkialla. Eikö sinun olisi jo aika selvittää nämä asiat itsellesi? Eihän mitään "homo-ongelmaa" ole muualla kuin sinun omien korviesi välissä.
Tapahtumaan liittyy ainakin yksi henkilö, joka on julkisesti tunnustautunut homoksi ja elää parisuhteessa.
Tehtävästään erotettu pappi on käsitellyt saarnoissaan kirkon opetusta mm. homoseksuaalisesta käyttäytymisestä.
Tässä ja kymmenissä keskusteluissa tätä ennen on moni julistanut, että kaikki kanonien kannattajat ovat kaapissaan piilottelevia homoja ja homoseksuaalisuus on keskeinen osa ortodoksista opetusta.
Joten on aika naiivia väittää, ettei kirkossamme olisi juuri nyt akuutti ongelma liittyen normiheterojen ja julkihomojen asemaan kirkossa. - henkselit
Tapahtumaan liittyy ainakin yksi henkilö, joka on julkisesti tunnustautunut homoksi ja elää parisuhteessa.
Tehtävästään erotettu pappi on käsitellyt saarnoissaan kirkon opetusta mm. homoseksuaalisesta käyttäytymisestä.
Tässä ja kymmenissä keskusteluissa tätä ennen on moni julistanut, että kaikki kanonien kannattajat ovat kaapissaan piilottelevia homoja ja homoseksuaalisuus on keskeinen osa ortodoksista opetusta.
Joten on aika naiivia väittää, ettei kirkossamme olisi juuri nyt akuutti ongelma liittyen normiheterojen ja julkihomojen asemaan kirkossa.on sinun korviesi välissä.
palstalla ei kukaan ainakaa viimeisen vuoden aikana ole " julistanut, että kaikki kanonien kannattajat ovat kaapissaann piilottelevia homoja ..."
P.S. mitä ovat " kanonien kannattajat"?
onks tää taas tätä kirkkosaaviosastoa? - Juudas Iskariot
henkselit kirjoitti:
on sinun korviesi välissä.
palstalla ei kukaan ainakaa viimeisen vuoden aikana ole " julistanut, että kaikki kanonien kannattajat ovat kaapissaann piilottelevia homoja ..."
P.S. mitä ovat " kanonien kannattajat"?
onks tää taas tätä kirkkosaaviosastoa?Siis yhteysväki on lyönyt itsensä niin voimaperäisesti läpi, että kukaan ei enää edes muista kanonien olemassaoloa. Käypä lukemasssa Analogi -lehdestä Nikean metropoliitan artikkeli aiheesta. Sinne on linkki toisaalla tässäkin säikeessä.
- nyt kuitenkin
Siis yhteysväki on lyönyt itsensä niin voimaperäisesti läpi, että kukaan ei enää edes muista kanonien olemassaoloa. Käypä lukemasssa Analogi -lehdestä Nikean metropoliitan artikkeli aiheesta. Sinne on linkki toisaalla tässäkin säikeessä.
vain sinusta itsestäsi, sillä jokainen täällä on voinut todeta sinun olevan avun tarpeessa. Kukaan ei kiistä kanoneita, mutta sinun ongelmasi on sekoittaa ongelmasi uskontoon. Itse et sitä tajua.
Sinä olet maallikko, sinulle ei kuulu mitkään metropoliitan valtuuksissa olevat tehtävät. Ongelmana on tietenkin se, että itse näet olevasi oikeassa ja muut ovat mielestäsi väärässä, vain sinä täällä ainoana puolustat oikeaa uskoa, eikö niin. Aivan samat oireet ovat muillakin fanaatikoilla. Todellisuudessa sinun huolehtimisesi on aivan tarpeetonta. Kirkko on tullut toimeen kahden vuosituhannen ajan ilman apuasi. Sinun pitäisi saada apua, ennen kuin vedät lokaan kaikki ne, joita kuvittelet täällä puolustavasi. - Juudas Iskariot
nyt kuitenkin kirjoitti:
vain sinusta itsestäsi, sillä jokainen täällä on voinut todeta sinun olevan avun tarpeessa. Kukaan ei kiistä kanoneita, mutta sinun ongelmasi on sekoittaa ongelmasi uskontoon. Itse et sitä tajua.
Sinä olet maallikko, sinulle ei kuulu mitkään metropoliitan valtuuksissa olevat tehtävät. Ongelmana on tietenkin se, että itse näet olevasi oikeassa ja muut ovat mielestäsi väärässä, vain sinä täällä ainoana puolustat oikeaa uskoa, eikö niin. Aivan samat oireet ovat muillakin fanaatikoilla. Todellisuudessa sinun huolehtimisesi on aivan tarpeetonta. Kirkko on tullut toimeen kahden vuosituhannen ajan ilman apuasi. Sinun pitäisi saada apua, ennen kuin vedät lokaan kaikki ne, joita kuvittelet täällä puolustavasi.Milloin muistelet lukeneesi täältä joitain asiallisia kirjoituksia? Et edes itse ole pystynyt sellaisiin. Yrität vain esittää suurta kansanjoukkoa vaihtamalla nimimerkkiäsi jokaisen viestin jälkeen.
Minun "rikokseni" on ollut muistuttaa muita lukijoita siitä, että kanoneja ei ole kumottu.
Sitten olen maininnut, että vielä on pappeja, jotka saarnaavat kirkon virallisen opin mukaisesti.
Minä en ole tuonut esiin tähän(kin) säikeeseen liittyvän julkihomon nimeä. Eli asia häiritsee muitakin, kuin minua. Montako henkeä esimerkiksi tuohon "Eliaan yhteisöön" mahtaa kuulua?
Näistä "synneistä" minut on sitten julistetu kaappihomoksi, mitä tietysti voisi olla hyvä peruste tutkinnan käynnistämiseen. Tietääkseni tuollainen täyttää solvauksen tunnusmerkit.
Kirkko pärjää varmasti hyvin ilman minuakin. Mutta kirkko on paljon enemmän, kuin Helsingin Ortodoksinen Seurakunta. Enkä minä ole riidoissa, kuin vain muutaman tälle palstalle pesiytyneen solvaajan kanssa. - Heterogay
Milloin muistelet lukeneesi täältä joitain asiallisia kirjoituksia? Et edes itse ole pystynyt sellaisiin. Yrität vain esittää suurta kansanjoukkoa vaihtamalla nimimerkkiäsi jokaisen viestin jälkeen.
Minun "rikokseni" on ollut muistuttaa muita lukijoita siitä, että kanoneja ei ole kumottu.
Sitten olen maininnut, että vielä on pappeja, jotka saarnaavat kirkon virallisen opin mukaisesti.
Minä en ole tuonut esiin tähän(kin) säikeeseen liittyvän julkihomon nimeä. Eli asia häiritsee muitakin, kuin minua. Montako henkeä esimerkiksi tuohon "Eliaan yhteisöön" mahtaa kuulua?
Näistä "synneistä" minut on sitten julistetu kaappihomoksi, mitä tietysti voisi olla hyvä peruste tutkinnan käynnistämiseen. Tietääkseni tuollainen täyttää solvauksen tunnusmerkit.
Kirkko pärjää varmasti hyvin ilman minuakin. Mutta kirkko on paljon enemmän, kuin Helsingin Ortodoksinen Seurakunta. Enkä minä ole riidoissa, kuin vain muutaman tälle palstalle pesiytyneen solvaajan kanssa.En oikein tiedä, onko tekstisi ironiaa vai ei, mutta ei se mitään. Olen joka tapauksessa samaa mieltä kuin sinä, että toisten solvaaminen on typerää. Se ei auta mitään. Ja on aivan sama, solvataanko toista julkihomoudesta vai kaappihomoudesta.
Eihän ihmisen seksuaalisuus tee häntä paremmaksi tai huonommaksi.
Muistakaa kaikki, että monet monet monet naimisissa olevat ovat tosi asiassa homoja. Avioliitto ei merkitse sinänsä yhtään mitään. Tämän vuoksi pitäisi lakata vainoamasta myös rekisteröidyssä parisuhteessa olevia, sillä heillä voi olla muitakin syitä yhdessä asumiseen kuin seksi. - sanoi Saarnaaja
nyt kuitenkin kirjoitti:
Sinä olet maallikko, sinulle ei kuulu mitkään metropoliitan valtuuksissa olevat tehtävät. Ongelmana on tietenkin se, että itse näet olevasi oikeassa ja muut ovat mielestäsi väärässä, vain sinä täällä ainoana puolustat oikeaa uskoa, eikö niin. Aivan samat oireet ovat muillakin fanaatikoilla. Todellisuudessa sinun huolehtimisesi on aivan tarpeetonta. Kirkko on tullut toimeen kahden vuosituhannen ajan ilman apuasi. Sinun pitäisi saada apua, ennen kuin vedät lokaan kaikki ne, joita kuvittelet täällä puolustavasi.Kas homoseksuaaleja kun ampuvat kovilla. Ja kukaties ollaan siinä tilanteessa, että he voivat jopa pystyäkin vahingoittamaan Suomen ortodoksista kirkkoa. Toisaalta voi olla niinkin, että tällainen toiminta yhä julkisemmaksi tultuaan aikaa myöten vahvistaa Suomen kirkon hengellisyyttä.
On tyypillistä homoseksuaalin retoriikkaa selitellä, kuinka kristillistä seksuaalimoraalia ohjenuoranaan pitävät muka ovat jokin fanaattinen yhdestä ihmisestä koostuva vähemmistö. Tosiasiassa he ovat tavallisia uskovaisia, jotka muodostavat Kirkon jäsenten enemmistön.
Kirkon sisällä varmasti on ainakin kolmenlaisia homoseksuaaleja. On niitä, jotka ovat tulleet Kirkon jäseniksi ennen kuin ovat tiedostaneet, että heillä on tällainen kristinuskon mukaista elämää suuresti vaikeuttava taipumus. Tähän ryhmään kuuluvat yleensä ymmärtävät olla tekemättä asiaa julkiseksi.
On varmaan sellaisiakin, jotka tulevat Kirkon jäseniksi vilpittömänä tarkoituksenaan pysytellä erossa synnillisestä elämästä.
Sitten on niitä, jotka ovat jostakin merkillisestä syystä tulleet Kirkon jäseniksi siinä vaiheessa, jossa haitallisen taipumuksen toteuttamisesta on tullut heille elämäntapa, josta he eivät ole missään aikeissa luopua. Silloin heitä ymmärrettävästi harmittaa, kun asiaa pidetään tapetilla. Jotkut ovat valmiita menemään niinkin pitkälle, että tehtailevat valituksia elämäntapansa vastustajiksi uskomistaan.
Ihmisiä on monenlaisia, eikä Kirkko aja pois luotaan ketään, jolla voisi olla mahdollisuus parannuksentekoon. Mutta herää kysymys: jos Kirkon oppi nyt kerta kaikkiaan ei jollekulle sovi, mistä ihmeen syystä tällainen ihminen liittyy Kirkon jäseneksi. - heterogay
sanoi Saarnaaja kirjoitti:
Kas homoseksuaaleja kun ampuvat kovilla. Ja kukaties ollaan siinä tilanteessa, että he voivat jopa pystyäkin vahingoittamaan Suomen ortodoksista kirkkoa. Toisaalta voi olla niinkin, että tällainen toiminta yhä julkisemmaksi tultuaan aikaa myöten vahvistaa Suomen kirkon hengellisyyttä.
On tyypillistä homoseksuaalin retoriikkaa selitellä, kuinka kristillistä seksuaalimoraalia ohjenuoranaan pitävät muka ovat jokin fanaattinen yhdestä ihmisestä koostuva vähemmistö. Tosiasiassa he ovat tavallisia uskovaisia, jotka muodostavat Kirkon jäsenten enemmistön.
Kirkon sisällä varmasti on ainakin kolmenlaisia homoseksuaaleja. On niitä, jotka ovat tulleet Kirkon jäseniksi ennen kuin ovat tiedostaneet, että heillä on tällainen kristinuskon mukaista elämää suuresti vaikeuttava taipumus. Tähän ryhmään kuuluvat yleensä ymmärtävät olla tekemättä asiaa julkiseksi.
On varmaan sellaisiakin, jotka tulevat Kirkon jäseniksi vilpittömänä tarkoituksenaan pysytellä erossa synnillisestä elämästä.
Sitten on niitä, jotka ovat jostakin merkillisestä syystä tulleet Kirkon jäseniksi siinä vaiheessa, jossa haitallisen taipumuksen toteuttamisesta on tullut heille elämäntapa, josta he eivät ole missään aikeissa luopua. Silloin heitä ymmärrettävästi harmittaa, kun asiaa pidetään tapetilla. Jotkut ovat valmiita menemään niinkin pitkälle, että tehtailevat valituksia elämäntapansa vastustajiksi uskomistaan.
Ihmisiä on monenlaisia, eikä Kirkko aja pois luotaan ketään, jolla voisi olla mahdollisuus parannuksentekoon. Mutta herää kysymys: jos Kirkon oppi nyt kerta kaikkiaan ei jollekulle sovi, mistä ihmeen syystä tällainen ihminen liittyy Kirkon jäseneksi.tämä tällainen kuin "sanoi Saarnaaja".
- voi-voi-voi
Heterogay kirjoitti:
En oikein tiedä, onko tekstisi ironiaa vai ei, mutta ei se mitään. Olen joka tapauksessa samaa mieltä kuin sinä, että toisten solvaaminen on typerää. Se ei auta mitään. Ja on aivan sama, solvataanko toista julkihomoudesta vai kaappihomoudesta.
Eihän ihmisen seksuaalisuus tee häntä paremmaksi tai huonommaksi.
Muistakaa kaikki, että monet monet monet naimisissa olevat ovat tosi asiassa homoja. Avioliitto ei merkitse sinänsä yhtään mitään. Tämän vuoksi pitäisi lakata vainoamasta myös rekisteröidyssä parisuhteessa olevia, sillä heillä voi olla muitakin syitä yhdessä asumiseen kuin seksi."Olen joka tapauksessa samaa mieltä kuin sinä, että toisten solvaaminen on typerää."
Mielipiteesi on oikein hyvä siitä huolimatta, ettei tässä keskustelussa ole ketään solvattu.
"Eihän ihmisen seksuaalisuus tee häntä paremmaksi tai huonommaksi."
Ei, mutta seksuaalisuuden toteuttaminen miehen ja naisen välisen avioliiton ulkopuolella on kristinuskon mukaan raskas synti, jota ei voi puolustella millään 'mutta tilaisuus tekee varkaan' -selityksellä.
"Muistakaa kaikki, että monet monet monet naimisissa olevat ovat tosi asiassa homoja."
Kristillinen seksuaalimoraali on aidosti tasa-arvoinen eli kohtelee kaikkia aivan samalla tavalla. Siten jos homoseksuaalisia taipumuksia omaava on avioliitossa, sellainen avioliitto on täsmälleen yhtä pyhä kuin sellainen, jonka osapuolilla ei noita taipumuksia ole.
"Avioliitto ei merkitse sinänsä yhtään mitään."
Tällainen näkemys on kristillisen ja siveellisen avioliiton pilkkaamista.
"Tämän vuoksi pitäisi lakata vainoamasta myös rekisteröidyssä parisuhteessa olevia,"
Kuka vainoaa rekisteröidyssä parisuhteessa olevia?
"sillä heillä voi olla muitakin syitä yhdessä asumiseen kuin seksi."
Olenkin aina kummastellut, minkä takia rekisteröidyn parisuhteen voivat solmia vain samaa sukupuolta olevat. - sanoi Saarnaaja
heterogay kirjoitti:
tämä tällainen kuin "sanoi Saarnaaja".
Te olette merkillistä porukkaa, kun aina on mentävä henkilökohtaisuuksiin kun ei muuta keksitä.
Satun olemaan avioliitossa viehättävän naisen kanssa, eikä minulla ole minkäänlaisia homahtavia mielihaluja. Joten mikä ihmeen 'neljäs tyyppi' minä olisin? - ABCDCBA
Te olette merkillistä porukkaa, kun aina on mentävä henkilökohtaisuuksiin kun ei muuta keksitä.
Satun olemaan avioliitossa viehättävän naisen kanssa, eikä minulla ole minkäänlaisia homahtavia mielihaluja. Joten mikä ihmeen 'neljäs tyyppi' minä olisin?Hei se oli vitsi!
- kokonaan, että
Kas homoseksuaaleja kun ampuvat kovilla. Ja kukaties ollaan siinä tilanteessa, että he voivat jopa pystyäkin vahingoittamaan Suomen ortodoksista kirkkoa. Toisaalta voi olla niinkin, että tällainen toiminta yhä julkisemmaksi tultuaan aikaa myöten vahvistaa Suomen kirkon hengellisyyttä.
Ihmisiä on monenlaisia, eikä Kirkko aja pois luotaan ketään, jolla voisi olla mahdollisuus parannuksentekoon. Mutta herää kysymys: jos Kirkon oppi nyt kerta kaikkiaan ei jollekulle sovi, mistä ihmeen syystä tällainen ihminen liittyy Kirkon jäseneksi.ortodoksisuus yleensä siirtyy sukupolvelta toiselle, näin on perinteisesti menty eteenpäin, ja useimmilla ortodokseilla on myös ortodoksinen sukutausta, ortodoksisia esivanhempia. Käännynnäisyys on marginaalia ja on hyvin valitettavaa, jos ihminen ei kasva käännynnäisyydestään ortodoksiksi.
No jos homoista olet kiinnostunut, voin kertoa heitä olevan myös vanhojen rajakarjalaisten tai venäläisperäisten sukujen vesoissa, tunnen molemmanlaisia, osa heistä on ollut tai on edelleen naimisissa, osa jopa perheellisiä, osa on elänyt omillaan.
Asia vain on näin, ei tässä mitään puhdistuksia tarvitse aloittaa. Jumala on hyvä ja armahtavainen. Meidän pitää vain oppia elämään lähimmäisiämme kunnioittaen. - Jakaus
kokonaan, että kirjoitti:
ortodoksisuus yleensä siirtyy sukupolvelta toiselle, näin on perinteisesti menty eteenpäin, ja useimmilla ortodokseilla on myös ortodoksinen sukutausta, ortodoksisia esivanhempia. Käännynnäisyys on marginaalia ja on hyvin valitettavaa, jos ihminen ei kasva käännynnäisyydestään ortodoksiksi.
No jos homoista olet kiinnostunut, voin kertoa heitä olevan myös vanhojen rajakarjalaisten tai venäläisperäisten sukujen vesoissa, tunnen molemmanlaisia, osa heistä on ollut tai on edelleen naimisissa, osa jopa perheellisiä, osa on elänyt omillaan.
Asia vain on näin, ei tässä mitään puhdistuksia tarvitse aloittaa. Jumala on hyvä ja armahtavainen. Meidän pitää vain oppia elämään lähimmäisiämme kunnioittaen.tässä halutaan karsia papistosta ja kirkkokansasta eikä joillakin ominaisuuksilla varustettuja ihmisiä. Homous on sellainen ominaisuus, josta vain henkilön rippi-isän pitäisi tietää. Ideologisille homoaatteen kannattajile ei tule löytyä tilaa kirkossamme, kaikille katuville syntisille kylläkin, olivat he sitten mitä tahansa seksuaaliselta suuntautumiseltaan.
- *ventti*
ortodoksisuus yleensä siirtyy sukupolvelta toiselle, näin on perinteisesti menty eteenpäin, ja useimmilla ortodokseilla on myös ortodoksinen sukutausta, ortodoksisia esivanhempia. Käännynnäisyys on marginaalia ja on hyvin valitettavaa, jos ihminen ei kasva käännynnäisyydestään ortodoksiksi.
Asia vain on näin, ei tässä mitään puhdistuksia tarvitse aloittaa. Jumala on hyvä ja armahtavainen. Meidän pitää vain oppia elämään lähimmäisiämme kunnioittaen."ortodoksisuus yleensä siirtyy sukupolvelta toiselle, "
Ettei ortodoksisuus siirry sukupolvelta toiselle mitenkään muuten kuin kasteen ja voitelun kautta. - krintane
Asia vain on näin, ei tässä mitään puhdistuksia tarvitse aloittaa. Jumala on hyvä ja armahtavainen. Meidän pitää vain oppia elämään lähimmäisiämme kunnioittaen.jotain tämäntyyppistä kaipasimme uudenvuodenaattona.
- vaan, kiva
krintane kirjoitti:
jotain tämäntyyppistä kaipasimme uudenvuodenaattona.
ole hyvä vaan, kiva kun olet tyytyväinen,
toivotan sinullekin onnellista uutta vuotta - sivusta taas
Siis yhteysväki on lyönyt itsensä niin voimaperäisesti läpi, että kukaan ei enää edes muista kanonien olemassaoloa. Käypä lukemasssa Analogi -lehdestä Nikean metropoliitan artikkeli aiheesta. Sinne on linkki toisaalla tässäkin säikeessä.
Hyvä Juudas I, jos tutkit kristinuskon historiaa ajalta jolloin kanonit syntyivät, niin isket otsasi tasan samaan ihmettelyyn. Kummallista oli silloin, ja kovalla kädellä raakattiin. 325 Konstantinus kasasi samaan neukkariin porukan, joka kiisteli suurin piirtein kaikesta mistä kiistellä voi.
Monesti olen miettinyt mitä tarkoittaa ort. uskon "dynaaminen" käsittely.
325 on tietysti tärkeä, koska eihän ennen sitä ollut edes kolminaisuutta.
Se mitä tapahtuu nyt, on iso juttu. Isompi kuin tämä ikuinen räävitön revittely täällä. Taitaa metsä olla hukassa kun hirsi tökkii.
Tämä porukka vaan jaksaa repiä toisiaan jostain ihan älyttömästä. Niin 325 kuin nytkin homoseksuaalista väestöä on noin 4%. Asia ei ole vapaavalintainen, mutta aina asian kanssa on eletty.
Entä nyt?
Maallinen lainsäädäntö rajoittaa. Onneksi, sanon naisena ja pohjoismaisen demokratian vankkumattomana kannattajana. Naisten ja lasten, vammaisten ja monien muidenkin asemasta jo voi puhua, ja sitä ei nämä känkkäränkät muuta. Troikka kiisi jo ohi.
Voisiko tämä väki - kun sitä sanottavaa on - koittaa kirjoittaa pitempään kuin "itte oot, väy väy".
Se ei ole keskustelua. - olevaa
sivusta taas kirjoitti:
Hyvä Juudas I, jos tutkit kristinuskon historiaa ajalta jolloin kanonit syntyivät, niin isket otsasi tasan samaan ihmettelyyn. Kummallista oli silloin, ja kovalla kädellä raakattiin. 325 Konstantinus kasasi samaan neukkariin porukan, joka kiisteli suurin piirtein kaikesta mistä kiistellä voi.
Monesti olen miettinyt mitä tarkoittaa ort. uskon "dynaaminen" käsittely.
325 on tietysti tärkeä, koska eihän ennen sitä ollut edes kolminaisuutta.
Se mitä tapahtuu nyt, on iso juttu. Isompi kuin tämä ikuinen räävitön revittely täällä. Taitaa metsä olla hukassa kun hirsi tökkii.
Tämä porukka vaan jaksaa repiä toisiaan jostain ihan älyttömästä. Niin 325 kuin nytkin homoseksuaalista väestöä on noin 4%. Asia ei ole vapaavalintainen, mutta aina asian kanssa on eletty.
Entä nyt?
Maallinen lainsäädäntö rajoittaa. Onneksi, sanon naisena ja pohjoismaisen demokratian vankkumattomana kannattajana. Naisten ja lasten, vammaisten ja monien muidenkin asemasta jo voi puhua, ja sitä ei nämä känkkäränkät muuta. Troikka kiisi jo ohi.
Voisiko tämä väki - kun sitä sanottavaa on - koittaa kirjoittaa pitempään kuin "itte oot, väy väy".
Se ei ole keskustelua.niin kuin nimimerkkiä sivusta taas.
Jos täällä olevasta keskustelusta tekisi vaikkapa psykoanalyyttisen kirjallisuusanalyysin, olisi aika helppoa nähdä, miten ahdistuneita monet ovat. He projisoivat omaa ahdistustaan haukkumalla muita ja kiinnittämällä huomiota sekundaarisiin piirteisiin, kuten homoseksuaalisuuteen.
Eihän kenenkään homous - eikä heterouskaan - ole syy tehdä jotain tiettyä asiaa ihan noin yleisellä tasolla. Ihmisten toimien vaikuttimet ovat elämässä, siis myös uskonnollisessa elämässä, ihan muut kuin se, kenen kanssa hän jakaa makuuhuoneensa.
Miltä nämä kuulostaisivat:
- Sanoitko ruman sanan, koska olet hetero?
- Varastitko siksi, että olet hetero?
- Hakkaatko puolisoasi siksi, että olet hetero?
- Äänestätkö kokoomusta sen vuoksi, että olet hetero?
- Uskotko jumalaan heterouttasi?
- Juudas Iskariot
Hyvä, että edes joku muukin huomasi, missä mennään.
Tämä vuosi päättyy kohta ja eräs aika seurakunnassamme näyttää päättyvän sen mukana.
Ehkä minun sittenkin pitää noudattaa solvaajieni kehotusta ja lopettaa tuulimyllyjä vastaan taisteleminen.
Kunhan annatte minulle sen hopearahapussini, niin menen ostamaan pienen perunamaan. Sen reunalle pitänee muistaa laittaa kunnollinen kaide.
Oikeastaan minun pitäisi seuraavaksi tutustua johonkin hakkeriin ja kerätä lista näistä nimimerkeistä ...
Hauskaa Uutta Vuotta. Emme tapaa enää tällä palstalla.- 432678900654337788
Mutta kun pullahdat kuin korkki, aina uudella nimimerkillä.
- ole samoja
mahdollisuuksia, siksi heidän pitää etsiä kiihoketta muilla menetelmillä, vaikkapa homoja tuomitsemalla, jos se heitä kiihottaa. Kaikilla ei ole sellaisia Kostun housuja kuin sinulla.
- jom kippur
ole samoja kirjoitti:
mahdollisuuksia, siksi heidän pitää etsiä kiihoketta muilla menetelmillä, vaikkapa homoja tuomitsemalla, jos se heitä kiihottaa. Kaikilla ei ole sellaisia Kostun housuja kuin sinulla.
tänään keskusteluketjun (niin, en mennyt kirkkoon : ( vaikka on sunnuntai) enkä voi olla ihmettelemättä yhtä asiaa, joka paistaa läpi kaiken. Se on suunnaton, pakkomielteinen kiinnostus seksiin ja sen eri ilmenemismuotoihin. Ehkä olen itse kovin aseksuaalinen, mutta tunnustan, että minua ei seksi ole hullaannuttanut tuossa määrin kuin mitä keskustelusta voi päätellä sitten murrosiän hormoniryöppyjen. En ylipäätään voi ymmärtää eri uskontojen ylenmääräistä halua puuttua ihmisten pippeleihin ja pimpsoihin ja siihen, mitä niillä tehdään. Tuntuu siltä, että monet eivät muuta toivo kuin että pääsisivät sängyn laidalle tirkistelemään muiden seksiakteja. Todella sairasta ja nolottavaa, ortodoksinen uskontokin redusoidaan yhdyntöjen valvomiseksi ja seksuaalisuuden säätelyksi. Jos halut on niin kovat, olisi paras mennä kemialliseen kastraatioon, siinä loppuisi kiinnostus muidenkin sänkytouhuihin ja maailmassa olisi enemmän rauhaa ja suvaitsevaisuutta. Niitä tehdään mm. Venäjällä. On tyhmyyden huippu syyllistää ihmisiä asioista, joita he eivät voi itse valita; seksuaalista suuntausta ei valita itse sen enempää kuin sitäkään, syntyykö kauniiksi vai rumaksi.
Mitä tulee Eliaan srk:aan, siellä käyvät käsittääkseni lähinnä sellaiset ihmiset, jotka tykkäävät pienestä seurakunnasta ja hautausmaan läheisyydestä, siis positiivisessa mielessä. Aikoinaan asuin tuon temppelin läheisyydessä ja kävin siellä liturgiassa. Sanotaan, että ortodoksin pitäisi koko ajan muistaa kuolevaisuutensa ja hautausmaan läheisyys antaa tästä hyvän muistutuksen. Pienessä joukossa on mukava keskustella liturgian jälkeen. Isä Timo on ehkä kiivas mies enkä voi hyväksyä kaikkia hänen kärjistyksiään, mutta ne lienevät hänen taustastaan nousevia ja hänessä on paljon hyvää. Metropoliitan linjauksia tai papiston linjauksia en lähde tässä arvostelemaan, sellaiset asiat eivät kuulu tavalliselle seurakuntalaiselle enkä tunne asioiden taustoja. Sen kuitenkin tiedän, että myrkyn levittäminen ei asioita paranna. - 23-12
jom kippur kirjoitti:
tänään keskusteluketjun (niin, en mennyt kirkkoon : ( vaikka on sunnuntai) enkä voi olla ihmettelemättä yhtä asiaa, joka paistaa läpi kaiken. Se on suunnaton, pakkomielteinen kiinnostus seksiin ja sen eri ilmenemismuotoihin. Ehkä olen itse kovin aseksuaalinen, mutta tunnustan, että minua ei seksi ole hullaannuttanut tuossa määrin kuin mitä keskustelusta voi päätellä sitten murrosiän hormoniryöppyjen. En ylipäätään voi ymmärtää eri uskontojen ylenmääräistä halua puuttua ihmisten pippeleihin ja pimpsoihin ja siihen, mitä niillä tehdään. Tuntuu siltä, että monet eivät muuta toivo kuin että pääsisivät sängyn laidalle tirkistelemään muiden seksiakteja. Todella sairasta ja nolottavaa, ortodoksinen uskontokin redusoidaan yhdyntöjen valvomiseksi ja seksuaalisuuden säätelyksi. Jos halut on niin kovat, olisi paras mennä kemialliseen kastraatioon, siinä loppuisi kiinnostus muidenkin sänkytouhuihin ja maailmassa olisi enemmän rauhaa ja suvaitsevaisuutta. Niitä tehdään mm. Venäjällä. On tyhmyyden huippu syyllistää ihmisiä asioista, joita he eivät voi itse valita; seksuaalista suuntausta ei valita itse sen enempää kuin sitäkään, syntyykö kauniiksi vai rumaksi.
Mitä tulee Eliaan srk:aan, siellä käyvät käsittääkseni lähinnä sellaiset ihmiset, jotka tykkäävät pienestä seurakunnasta ja hautausmaan läheisyydestä, siis positiivisessa mielessä. Aikoinaan asuin tuon temppelin läheisyydessä ja kävin siellä liturgiassa. Sanotaan, että ortodoksin pitäisi koko ajan muistaa kuolevaisuutensa ja hautausmaan läheisyys antaa tästä hyvän muistutuksen. Pienessä joukossa on mukava keskustella liturgian jälkeen. Isä Timo on ehkä kiivas mies enkä voi hyväksyä kaikkia hänen kärjistyksiään, mutta ne lienevät hänen taustastaan nousevia ja hänessä on paljon hyvää. Metropoliitan linjauksia tai papiston linjauksia en lähde tässä arvostelemaan, sellaiset asiat eivät kuulu tavalliselle seurakuntalaiselle enkä tunne asioiden taustoja. Sen kuitenkin tiedän, että myrkyn levittäminen ei asioita paranna.Monet ovat yrittäneet käydä täällä asiallistakin opillista keskustelua, mutta jokaisen säikeen kaappaavat nämä seksuaalisen vähemmistön kannattajat ja vastustajat nippelitason väittelyyn.
Olisit saattanut saada tietoa ja ymmärrystä Eliaan kahvikerhossa vielä viime vuoden puolella, mutta nyt isä Timon lähdettyä myös enemmistö isä Timon rippilapsista näyttää kadonneen. Yksi aika Eliaan kirkolla on päättynyt. Tuli uusi pappi ja ajan kanssa tulee uusi kirkkokansa. - 25
23-12 kirjoitti:
Monet ovat yrittäneet käydä täällä asiallistakin opillista keskustelua, mutta jokaisen säikeen kaappaavat nämä seksuaalisen vähemmistön kannattajat ja vastustajat nippelitason väittelyyn.
Olisit saattanut saada tietoa ja ymmärrystä Eliaan kahvikerhossa vielä viime vuoden puolella, mutta nyt isä Timon lähdettyä myös enemmistö isä Timon rippilapsista näyttää kadonneen. Yksi aika Eliaan kirkolla on päättynyt. Tuli uusi pappi ja ajan kanssa tulee uusi kirkkokansa.tervetulemast, olet vakioporukkaa.
- edes pitäisi
23-12 kirjoitti:
Monet ovat yrittäneet käydä täällä asiallistakin opillista keskustelua, mutta jokaisen säikeen kaappaavat nämä seksuaalisen vähemmistön kannattajat ja vastustajat nippelitason väittelyyn.
Olisit saattanut saada tietoa ja ymmärrystä Eliaan kahvikerhossa vielä viime vuoden puolella, mutta nyt isä Timon lähdettyä myös enemmistö isä Timon rippilapsista näyttää kadonneen. Yksi aika Eliaan kirkolla on päättynyt. Tuli uusi pappi ja ajan kanssa tulee uusi kirkkokansa.käydä mitään "opillista keskustelua" täällä eikä missään muuallakaan, miten olet sellaisen harhaluulon saanut päähäsi, että "opilliset asiat" - miten ne sitten käsitätkään - olisivat sinun alaasi. Päin vastoin meillä on lähinnä vain epäasiallisia huomioita kirjoituksistasi, todellisuudessa yrität tuoda Ortodoksiseen kirkkoon protestanttisia näkemyksiä omasta elämästäsi ja muokata sitä omien toiveittesi mukaiseksi.
- pädeseksillä
jom kippur kirjoitti:
Mitä tulee Eliaan srk:aan, siellä käyvät käsittääkseni lähinnä sellaiset ihmiset, jotka tykkäävät pienestä seurakunnasta ja hautausmaan läheisyydestä, siis positiivisessa mielessä. Aikoinaan asuin tuon temppelin läheisyydessä ja kävin siellä liturgiassa. Sanotaan, että ortodoksin pitäisi koko ajan muistaa kuolevaisuutensa ja hautausmaan läheisyys antaa tästä hyvän muistutuksen. Pienessä joukossa on mukava keskustella liturgian jälkeen. Isä Timo on ehkä kiivas mies enkä voi hyväksyä kaikkia hänen kärjistyksiään, mutta ne lienevät hänen taustastaan nousevia ja hänessä on paljon hyvää. Metropoliitan linjauksia tai papiston linjauksia en lähde tässä arvostelemaan, sellaiset asiat eivät kuulu tavalliselle seurakuntalaiselle enkä tunne asioiden taustoja. Sen kuitenkin tiedän, että myrkyn levittäminen ei asioita paranna.seksi myy ja ihmiset manipuloidaan pitämään elämän tärkeimpänä tavoitteena " edustavien seksikumppanien" hankkiminen.
monen identiteetti perustuu " kumman kaa "-pohdinnoille.
tämä se tietenkin vie aikaa ja energiaa.
näin ajattelivat ja toimivat menneinä aikoina lähinnä kiimaiset nuoret ( lajihan ei muuten säilyisikään); nykyään ikiteinit . - vierestä
jom kippur kirjoitti:
Mitä tulee Eliaan srk:aan, siellä käyvät käsittääkseni lähinnä sellaiset ihmiset, jotka tykkäävät pienestä seurakunnasta ja hautausmaan läheisyydestä, siis positiivisessa mielessä. Aikoinaan asuin tuon temppelin läheisyydessä ja kävin siellä liturgiassa. Sanotaan, että ortodoksin pitäisi koko ajan muistaa kuolevaisuutensa ja hautausmaan läheisyys antaa tästä hyvän muistutuksen. Pienessä joukossa on mukava keskustella liturgian jälkeen. Isä Timo on ehkä kiivas mies enkä voi hyväksyä kaikkia hänen kärjistyksiään, mutta ne lienevät hänen taustastaan nousevia ja hänessä on paljon hyvää. Metropoliitan linjauksia tai papiston linjauksia en lähde tässä arvostelemaan, sellaiset asiat eivät kuulu tavalliselle seurakuntalaiselle enkä tunne asioiden taustoja. Sen kuitenkin tiedän, että myrkyn levittäminen ei asioita paranna.Enpä mennyt minäkään, taaskaan. Syitä on monia, mutta yhtenä tämä täydellinen kovuuden ja rakkaudettomuuden ilmapiiri. Meidänhän pitäisi toisiimme heijastaa Kristuksen rakkautta, vai miten se oli?
Kovin tuntuu vaikealta pappien ja piispojenkin riepominen puskasta huudellen ilman alkeellisiakaan käytöstapoja tai kunnioitusta. Maailma on kyllin ahdistava ilman tätäkin. Silti luen ja joskus kommentoinkin, täytyyhän sitä tietää mihin sakkiin kuuluu... paha olo tulee joka kerta, mutta näkyypä miltä Kirkko nyt on. Se peili. Itse jään jo tarkkailijaksi ja mietin poistumista.
Monesti olen kysellyt miten aiemmin nämä petihommat hoidettiin, kun nyt ne vängätään joka asiaan. Homoseksuaalien määrä on melko vakio 4 %, miten aiemmin meneteltiin? Ei ainakaan näin suurella vihalla? Sille tiedolle ei tosiaankaan voi mitään, että kyse ei ole valinnasta. Moni moni asia on muuttunut, tieto on lisääntynyt eikä salakähmäisyyttä katsota enää läpi sormien. Moni kirkko on jo rumasti ryvettynyt, ei suinkaan puhumiseen ja avoimuuteen vaan salailuun. Siis MIKÄ on muuttunut, muu kuin ympäröivä yhteiskunta ja tiedon määrä? Mikä meistä on tehnyt näin pahansuopia ja ilkeitä? - vierestä
pädeseksillä kirjoitti:
seksi myy ja ihmiset manipuloidaan pitämään elämän tärkeimpänä tavoitteena " edustavien seksikumppanien" hankkiminen.
monen identiteetti perustuu " kumman kaa "-pohdinnoille.
tämä se tietenkin vie aikaa ja energiaa.
näin ajattelivat ja toimivat menneinä aikoina lähinnä kiimaiset nuoret ( lajihan ei muuten säilyisikään); nykyään ikiteinit .Manipulointiin? Ei ihmistä tarvitse seksiin manipuloida, se on hengissä pysymisen jälkeen tärkein vaistomme ja viettimme ynnä ihan luonnollinen asia. En sentään ihan allekirjoita, että koko identiteetti perustuisi kumman kaa -pohdinnoille, eiköhän tuo ole vähän kapeakatseista?
Länsimaissa muutos on ollut rajua tähän "tyrkky"suuntaan ja naiiviin hömppään, toinen ääripää vahtii (varsinkin naisia) ympärileikkaamisiin ja tappamisiin asti pitääkseen yllä kurin ja vallankäytön. Valta ja seksi ovat aina kuuluneet yhteen, ja vallankäyttöön täälläkin tunnutaan pyrkivän, päsmäröimään miten kunkin tulisi elämäänsä elää. Hyi hoo.
Missähän se kultainen keskitie kulkee? Useimmissa tukkanuottakysymyksissä paras on humaani ihmisen ymmärtäminen, ei pakottamalla ole koskaan mitään hyvää aikaan saatu. Aika lepakko pitää olla, jos vihaa lisäämällä kuvittelee jotain hyvää tekevänsä.
Maallisten lakien suhteen joudumme niitä noudattamaan, halutaan tai ei.
Piispojen ja pappien päätökset kuuluvat pohdittavaksi jossain muualla kuin täällä.
Henkilökohtaiset asiat olkoot pastoraalisia, ei täällä räävittävänä. - ksdjfa
vierestä kirjoitti:
Enpä mennyt minäkään, taaskaan. Syitä on monia, mutta yhtenä tämä täydellinen kovuuden ja rakkaudettomuuden ilmapiiri. Meidänhän pitäisi toisiimme heijastaa Kristuksen rakkautta, vai miten se oli?
Kovin tuntuu vaikealta pappien ja piispojenkin riepominen puskasta huudellen ilman alkeellisiakaan käytöstapoja tai kunnioitusta. Maailma on kyllin ahdistava ilman tätäkin. Silti luen ja joskus kommentoinkin, täytyyhän sitä tietää mihin sakkiin kuuluu... paha olo tulee joka kerta, mutta näkyypä miltä Kirkko nyt on. Se peili. Itse jään jo tarkkailijaksi ja mietin poistumista.
Monesti olen kysellyt miten aiemmin nämä petihommat hoidettiin, kun nyt ne vängätään joka asiaan. Homoseksuaalien määrä on melko vakio 4 %, miten aiemmin meneteltiin? Ei ainakaan näin suurella vihalla? Sille tiedolle ei tosiaankaan voi mitään, että kyse ei ole valinnasta. Moni moni asia on muuttunut, tieto on lisääntynyt eikä salakähmäisyyttä katsota enää läpi sormien. Moni kirkko on jo rumasti ryvettynyt, ei suinkaan puhumiseen ja avoimuuteen vaan salailuun. Siis MIKÄ on muuttunut, muu kuin ympäröivä yhteiskunta ja tiedon määrä? Mikä meistä on tehnyt näin pahansuopia ja ilkeitä?Toivottavasti ortodokseja vihaavat homot häviäisivät tältä palstalta, niin eiköhän seksistä vouhottaminen lopu siihen!
- Amnesty
vierestä kirjoitti:
Enpä mennyt minäkään, taaskaan. Syitä on monia, mutta yhtenä tämä täydellinen kovuuden ja rakkaudettomuuden ilmapiiri. Meidänhän pitäisi toisiimme heijastaa Kristuksen rakkautta, vai miten se oli?
Monesti olen kysellyt miten aiemmin nämä petihommat hoidettiin, kun nyt ne vängätään joka asiaan. Homoseksuaalien määrä on melko vakio 4 %, miten aiemmin meneteltiin? Ei ainakaan näin suurella vihalla? Sille tiedolle ei tosiaankaan voi mitään, että kyse ei ole valinnasta. Moni moni asia on muuttunut, tieto on lisääntynyt eikä salakähmäisyyttä katsota enää läpi sormien. Moni kirkko on jo rumasti ryvettynyt, ei suinkaan puhumiseen ja avoimuuteen vaan salailuun. Siis MIKÄ on muuttunut, muu kuin ympäröivä yhteiskunta ja tiedon määrä? Mikä meistä on tehnyt näin pahansuopia ja ilkeitä?Mitä fundamentalismin ja fanatismin jälkeensä jättämistä aikaansaannoksista voi sanoa? Pietarsaaren tapaus on esimerkki siitä, mihin fundamentalismi ja seksi voivat pahimmillaan johtaa.
Argumentoinnista voisi todeta, että keskustelu fundamentalistien kanssa on vaikeaa, koska on kyse uskosta. Kun tähän yhdistyy se, että usko = totuus, keskustelu käy mahdottomaksi. Jos katsoo tämänkin palstan puheenvuoroja, näkee nopeasti, kuinka dikotomiseksi juupas eipäs -inttämiseksi "keskustelu" käy.
Ajankohtaisesta Eliaan tapauksesta sanoisin, että fanaatikoilla ei ole tosi asiassa tietoa kaikista asiaan liittyvistä seikoista. Näiden puutteellisten tietojen - oikeastaan luulojen - pohjalta käydään hyökkäykseen, jossa esimerkiksi unohdetaan täysin ihmisen kunnioittaminen ja hyökätään muita vastaan. Toimintaa ohjaa pyhä viha, ja se sumentaa ajattelun. Tästä johtuva myötähäpeä on kiusallista tuntea.
Psykoanalyyttisesti kyseessä lienee omien tiedostamattomien pelkojen torjunta ja niiden projisointi toisiin ihmisiin. Todellisuus splitataan, jotta oma hutera itsetunto pysyisi koossa. - Vouhottaja
ksdjfa kirjoitti:
Toivottavasti ortodokseja vihaavat homot häviäisivät tältä palstalta, niin eiköhän seksistä vouhottaminen lopu siihen!
tällä palstalla näyttävät kyllä pääasiassa olevan homoja vihaavien ortodoksien aloittamia. Tämän voi itse todeta laskemalla keskustelunaloitukset ja niiden sisällön.
- lkdjfölka
Vouhottaja kirjoitti:
tällä palstalla näyttävät kyllä pääasiassa olevan homoja vihaavien ortodoksien aloittamia. Tämän voi itse todeta laskemalla keskustelunaloitukset ja niiden sisällön.
Eihän homojen edes kuuluisi olla tällä palstalla tappelemassa. Homous on meille ortodokseille synti ja me pyrimme pääsemään eroon synneistä. Miksi joku on palstalla syntejä puolustamassa?
- asdkljf
Amnesty kirjoitti:
Mitä fundamentalismin ja fanatismin jälkeensä jättämistä aikaansaannoksista voi sanoa? Pietarsaaren tapaus on esimerkki siitä, mihin fundamentalismi ja seksi voivat pahimmillaan johtaa.
Argumentoinnista voisi todeta, että keskustelu fundamentalistien kanssa on vaikeaa, koska on kyse uskosta. Kun tähän yhdistyy se, että usko = totuus, keskustelu käy mahdottomaksi. Jos katsoo tämänkin palstan puheenvuoroja, näkee nopeasti, kuinka dikotomiseksi juupas eipäs -inttämiseksi "keskustelu" käy.
Ajankohtaisesta Eliaan tapauksesta sanoisin, että fanaatikoilla ei ole tosi asiassa tietoa kaikista asiaan liittyvistä seikoista. Näiden puutteellisten tietojen - oikeastaan luulojen - pohjalta käydään hyökkäykseen, jossa esimerkiksi unohdetaan täysin ihmisen kunnioittaminen ja hyökätään muita vastaan. Toimintaa ohjaa pyhä viha, ja se sumentaa ajattelun. Tästä johtuva myötähäpeä on kiusallista tuntea.
Psykoanalyyttisesti kyseessä lienee omien tiedostamattomien pelkojen torjunta ja niiden projisointi toisiin ihmisiin. Todellisuus splitataan, jotta oma hutera itsetunto pysyisi koossa.Fundamentalisti....fanaatikko....psykoanalyysi....häpeällistä....
Hauku lisää ortodokseja...siitä ei ole homoille mitään hyötyä. Luuletko, että haukkumalla ortodokseja saisit hyväksynnän? - vierestä
Amnesty kirjoitti:
Mitä fundamentalismin ja fanatismin jälkeensä jättämistä aikaansaannoksista voi sanoa? Pietarsaaren tapaus on esimerkki siitä, mihin fundamentalismi ja seksi voivat pahimmillaan johtaa.
Psykoanalyyttisesti kyseessä lienee omien tiedostamattomien pelkojen torjunta ja niiden projisointi toisiin ihmisiin. Todellisuus splitataan, jotta oma hutera itsetunto pysyisi koossa.Eiköhän tuossa ylempänä käytetty termi "ortodokseja vihaavat homot" jo kerro kaiken, eli mennään jo sairaalle puolelle.
Eikä kukaan ikinä vastaa siihen, miten ne suht vakio 4 % ennen pärjäsi, nythän heidät ristiinnaulitaan. Ennen vain oli pastoraalinen kysymys tai vetäytyivät takavasemmalle kärsimään?
Raamattukin taitaa puhua vain miesten homoseksuaalisuudesta, naiset taitavat mennä siihen käärmepiikkiin joka tapauksessa toivottomina tapauksina.
En millään jaksa tajuta, että tästä on tullut niin järjetön juttu. Ihminen on luonnostaan seksuaalinen olento, ja ainoa muuttunut asia on avoimuus: tämäkään ihmisen osa-alue ei ole mustavalkoinen eikä muottiin puristettavissa. Tai voihan sitä yrittää, mutta ennemmin tai myöhemmin kuvio hajoaa.
Isä Timon tai muidenkaan tekemisiin tai tekemättä jättämisiin en ota kantaa, koska mielestäni minulla ei ole asiasta tarpeeksi laajaa käsitystä, eikä moinen ole korrektia muutenkaan, ei millään tavalla.
Ennen kuin joku hyökkää hampaat irvessä, niin sanottakoon että olen ihan tavallinen normihetero. - vierestä
asdkljf kirjoitti:
Fundamentalisti....fanaatikko....psykoanalyysi....häpeällistä....
Hauku lisää ortodokseja...siitä ei ole homoille mitään hyötyä. Luuletko, että haukkumalla ortodokseja saisit hyväksynnän?Hyötyä kenelle?
"Luuletko, että haukkumalla ortodokseja saisit hyväksynnän? "
Mitä jos yrittäisit vastata kunnolla, etkä näillä jatkuvilla typerillä heitoilla?
Hyväksynnän keneltä, sinulta? Seurakunnalta? Jumalalta?
Mites sen suuren ektenian viimeinen toteamus meneekään: Jättäkäämme...
vielä varmuudeksi: olen itse normihetero, en vain ymmärrä tätä vihan määrää - vierestä
lkdjfölka kirjoitti:
Eihän homojen edes kuuluisi olla tällä palstalla tappelemassa. Homous on meille ortodokseille synti ja me pyrimme pääsemään eroon synneistä. Miksi joku on palstalla syntejä puolustamassa?
No nyt taisi tulla niin kaikkien asioiden asiantuntija, että taidan saada vihdoin vastauksen usein kysymääni (kunnolla, ei lauseenpätkällä):
Eikä kukaan ikinä vastaa siihen, miten ne suht vakio 4 % ennen pärjäsi, nythän heidät ristiinnaulitaan. Ennen vain oli pastoraalinen kysymys tai vetäytyivät takavasemmalle kärsimään?
Raamattukin taitaa puhua vain miesten homoseksuaalisuudesta, naiset taitavat mennä siihen käärmepiikkiin joka tapauksessa toivottomina tapauksina.
(olen itse rivihetero, joten älä tuhlaa siihen ruutia) - lksdjflk
vierestä kirjoitti:
Hyötyä kenelle?
"Luuletko, että haukkumalla ortodokseja saisit hyväksynnän? "
Mitä jos yrittäisit vastata kunnolla, etkä näillä jatkuvilla typerillä heitoilla?
Hyväksynnän keneltä, sinulta? Seurakunnalta? Jumalalta?
Mites sen suuren ektenian viimeinen toteamus meneekään: Jättäkäämme...
vielä varmuudeksi: olen itse normihetero, en vain ymmärrä tätä vihan määrääMinäkään en ymmärrä, miksi homot hyökkävät vihansa kanssa ortodoksien kimppuun! Ortodoksit eivät ole heille tehneet yhtään mitään.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k333512On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole252291Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802233Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä442105Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561474- 741386
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69947Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46913Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat9807Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi37803