Veturi lähti työntämään vaunuja ja junan saattaja oli veturissa, koska "pelattiin venäläistä rulettia". Oli tarkoitus pysähtyä ja kiinnittää vaunut veturiin, mutta vaunut karkasivat lievässä alamäessä. Siksi vaunujen "saattaja" ei ollut vaunuissa, vaan istui vielä veturissa. Se miksi vaunut eivät jarruttaneet johtuu siitä että järjestelmää ei oltu kytketty vielä veturiin. Jos vaunut olsivat saaneet veturista virtaa olisi vaunut olleet "ajokunnossa", ja kun vaunut irtoavat veturista vaunut tekevät "hätäjarrutuksen" itsestään.
Näin se onnettomuus tapahtui.
21
1158
Vastaukset
- Niäminenn
Tuskin se noin tapahtui. Kukaan henkeään arvostava veturinkuljettaja tai vaihtotyötä johtava "saattaja" ei anna junan liikahtaakaan, ennen kuin jarrut on tarkastettu ja todettu toimiviksi. Ja junaa takaperin liikutettaessa, saattajan on oltava vaunussa katsomassa liikkeen suuntaan, eikä kukaan uraansa arvostava veturinkuljettaja tee liikettä muulla tavalla.
Asiantuntemattomuutesi paljastuu siitä, että höpiset jostain virrasta, mitä vaunujen olisi pitänyt saada veturista pysähtyäkseen. Jarrut toimivat paineilmalla ja virtojen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Oliko kiva keksiä ihan ikioma tarina?
Mielenkiintoista kuulla, mitä onnettomuustutkintakeskus löytää syyksi. Tällaista ei ole tapahtunut ennen ja taas silti tapahtui.- Koeponnistaja
Vai ei ole paineilmajarruilla virran kanssa tekemistä? Mistäs se ilmanpaine sinne paineilmasäiliöön tulee?
- Niäminenn
Koeponnistaja kirjoitti:
Vai ei ole paineilmajarruilla virran kanssa tekemistä? Mistäs se ilmanpaine sinne paineilmasäiliöön tulee?
Vaikkapa dieselkompressorista, mutta virtaa ei tarvita jarruttamiseen.
- öllölä
Koeponnistaja kirjoitti:
Vai ei ole paineilmajarruilla virran kanssa tekemistä? Mistäs se ilmanpaine sinne paineilmasäiliöön tulee?
mihin sitä painetta tarvitaan? Sitä tarvitaan nimenomaan siihen että jarrut pysyvät pois päältä. Jos paineet häviävät niin jarrut menee päälle samantein.
- KiKi.
Eli vaunuissa on ikäänkuin kahdet jarrut, eli käyttöjarrut, jotka jarruattavat silloin kun putkissa on painetta, sekä hätä/seisontajarrut, jotka ovat lukossa silloin kun ei ole painetta, ja auki kun on painetta.
Ja tämähän on päivänselvää, että jos vaunu irtoaa veturista, tai muuten vaan se ei saa painetta, niin taatusti on jokainen vaunun pyörä lukossa- toista oli ennen
Kyllä kantsii ostaa etelässä tehtyjä pendoliinoja,ja raitsikoita.Jatkuvasti junat myöhässä talvella.Kyllä nuo junan ostajat on tyhmiä.Eikä voi vieläkään tunnustaa mokaansa.
- näkyy varmaan
toista oli ennen kirjoitti:
Kyllä kantsii ostaa etelässä tehtyjä pendoliinoja,ja raitsikoita.Jatkuvasti junat myöhässä talvella.Kyllä nuo junan ostajat on tyhmiä.Eikä voi vieläkään tunnustaa mokaansa.
Ei tämä maakunnasta tulleen siirtoa tehneen konnarin vika voi kokonaan olla. Hyvinhän kaikki meni siihen asti että koko tarvittava henkilökunta, ehjä veturi ja vaunut löytyi junaa varten. Te sisäpiirin veturikuljettajat Helsingistä laittakaa oikea tieto tänne palstalle ennen aamua, kun sen kuitenkin tiedätte.
- ei niin ei...
"Ja tämähän on päivänselvää, että jos vaunu irtoaa veturista, tai muuten vaan se ei saa painetta, niin taatusti on jokainen vaunun pyörä lukossa". Muutenhan onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Kiva jos ei tarvitse veturinkuljettajan tarkistella onko vaunujen laitteet jäässä, voi vain istua lämpösessä veturissa.
- KiKi.
ei niin ei... kirjoitti:
"Ja tämähän on päivänselvää, että jos vaunu irtoaa veturista, tai muuten vaan se ei saa painetta, niin taatusti on jokainen vaunun pyörä lukossa". Muutenhan onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Kiva jos ei tarvitse veturinkuljettajan tarkistella onko vaunujen laitteet jäässä, voi vain istua lämpösessä veturissa.
Että ehkäpä seisonta/hätäjarru oli v*ttuillut ja se oli pikakorjattu hölläämällä jouset jotka painaa jarruja kiinni, näinollen normaalit jarrut toimivat, mutta seisonta/hätäjarrut eivät
- Minä tiedän
KiKi. kirjoitti:
Että ehkäpä seisonta/hätäjarru oli v*ttuillut ja se oli pikakorjattu hölläämällä jouset jotka painaa jarruja kiinni, näinollen normaalit jarrut toimivat, mutta seisonta/hätäjarrut eivät
Ei junien jarruissa ole mitään jousia!!!
Toimivat kokonaan paineilmalla!
- hyssynhys
niin totuutta ei tulla tässäkään asiassa ikinä kertomaan julkisuuteen. Pari ukkoa saa kenkää ja that's it. Lehdessä lukee vuoden päästä että pakkasen aiheuttama jarruvika.
- walesin tiikeri
Kyllä totuus tulee julkisuuteen, OTK on puolueeton ja julkaisee asian niin kuin se on. Ja näin sivumennen huomautettuna: Kukaan täysjärkinen ei riskeeraa uraansa, jättämällä laiskuuden takia hommia tekemättä, finlex määrää tietyt asiat, ja niiden laiminlyöminen tietää potkuja ja syytteitä. Vahinkoja voi toki sattua, kun riittävästi on valkoisia asioita, niin lehmäkin juo maitoa. Poliisi tutkii asiaa, onko tapahtunut vika vai virhe.
- sivukävelijä
Tässä on ollut paljon onnea onnettomuudessa. Vaunut irtosivat junan peruuttaessa hitaasti eikä täydessä vauhdissa junan ollessa täynnä matkustajia. Toivottavasti OTK löytää tälle onnettomuudelle kunnon syyn, josta VR voi ottaa jotain opiksi. Inhimillinenkin virhe on parempi kuin jos syyksi osoittautuu pelkkä pakkanen. 160 km/t kulkevat IC-junat eivät saa katketa eivätkä muuttua jarruttomaksi pelkästään kovan pakkasen takia.
- kurpayll
Junan jarrut eivät koskaan muutu jarruttomiksi itsestään, ne voidaan toki tietyillä toimenpiteillä muuttaa jarruttomiksi. Vaunuissa on hyödyllistä olla ominaisuus, että ne saadaan haluttaessa jarruttomiksi, muutoin jarruvikaiset vaunut jäisivät loppuiäkseen jonnekin rataverkolle, jos jarruja ei saisi pakkokeinoin irti. Toimenpiteen suorittaminen vaatii kuitenkin tiettyjä varmistuksia ja tietyt ehdot pitää täyttyä. Näin siis teknisessä mielessä vaunujen jarrujärjestelmä on edelleen turvallinen.
- toppi
Näinkin se on. Siitä voit olla kuitenkin varma, että junat tuolla linjalla eivät muutu yhtäkkiä jarruttomiksi pakkasen tai minkään muunkaan takia. Jos katkeaminen tapahtuu, myös kumiset jarruletkut menevät vaunujen välistä poikki. Tämä aiheuttaa paineilmapurkauksen jarrujärjestelmästä ja jokaisen vaunun jarrut menevät automaattisesti päälle. Eli mitä vähemmän järjestelmässä ilmanainetta, sitä enemmän se jarruttaa.
Tässä tapauksessa nyt on varmaankin tapahtunut monen sattuman summa, joka tullaan kyllä toteamaan ja julkistamaan tutkinnan jälkeen. Näitä virheen mahdollisuuksia ja riskitekiöitä seulotaan kokoajan jokaisessa henkilöstöryhmässä, se on varma. - ex-tuoppi
toppi kirjoitti:
Näinkin se on. Siitä voit olla kuitenkin varma, että junat tuolla linjalla eivät muutu yhtäkkiä jarruttomiksi pakkasen tai minkään muunkaan takia. Jos katkeaminen tapahtuu, myös kumiset jarruletkut menevät vaunujen välistä poikki. Tämä aiheuttaa paineilmapurkauksen jarrujärjestelmästä ja jokaisen vaunun jarrut menevät automaattisesti päälle. Eli mitä vähemmän järjestelmässä ilmanainetta, sitä enemmän se jarruttaa.
Tässä tapauksessa nyt on varmaankin tapahtunut monen sattuman summa, joka tullaan kyllä toteamaan ja julkistamaan tutkinnan jälkeen. Näitä virheen mahdollisuuksia ja riskitekiöitä seulotaan kokoajan jokaisessa henkilöstöryhmässä, se on varma.Se on insinööritason taidonnäyte. Syyllinen löytyy ja niitä on jo monta haalarimiestä savustettu pihalle jotka ei taivu johdon linjaan ja uskaltaa vielä arvostella nimettömänä. Kaikki arvostelijat on löydetty henkilöstötutkimuksen jälkeen. VR kunnossapitoon riittää hyvin lukematon määrä insinöörejä kaikissa organisaatioissa ja tasoilla.
- ärköles
Se onkin perin mielenkiintoista että miten vaunut liikkuivat. Paineeton vaunu iskee jarrut kiinni.
Jarruputki on täynnä painetta, ehkä veturin irtoamishetkellä jarruputken sulkuhana meni kiinni jolloin vaunuihin jäi paine? Näin ollen vaunut liikkuivat jarruttomina?
Kysymys kuuluukin: Miksei konnari kiskaissut hätäjarrusta? Olihan sillä radioyhteys kuljettajan kanssa. Toki kuski olisi voinut huuttaa "vaunut irti, vedä hätäjarrusta!".
Voi olla että nämä asiat on jo selitetty lehtijutuissa, itse en vain ole lukenut ainoatakaan juttua.- 2+2=4
Ei jarruta, jos jarruja on manipuloitu, lue ylempi viesti.
Se konnari oli ulkona, ei voinut vetää hätäjarrusta. Sisällä olevat taas eivät varmaan täysin tienneet (ainakaan riittävän ajoissa) mitä tapahtui, koska olivat ns matkustavaa henkilökuntaa.
Lehtijuttujen mukaan ei kannata tehdä mitään lopullista arviota/tuomiota.
Myös radioliikenne toimii toisin päin, jos yhteys katkeaa, niin silloin liike pysäytetään.
Lehtijutut ovat vain maallikon näkemys asiasta. Jää on myös maallikoille uskottava ja looginen syy, jotta saadaan työrauha. - Ikävää luettavaa
2+2=4 kirjoitti:
Ei jarruta, jos jarruja on manipuloitu, lue ylempi viesti.
Se konnari oli ulkona, ei voinut vetää hätäjarrusta. Sisällä olevat taas eivät varmaan täysin tienneet (ainakaan riittävän ajoissa) mitä tapahtui, koska olivat ns matkustavaa henkilökuntaa.
Lehtijuttujen mukaan ei kannata tehdä mitään lopullista arviota/tuomiota.
Myös radioliikenne toimii toisin päin, jos yhteys katkeaa, niin silloin liike pysäytetään.
Lehtijutut ovat vain maallikon näkemys asiasta. Jää on myös maallikoille uskottava ja looginen syy, jotta saadaan työrauha.Onnettomuuden syytä ei ole julkistettu ja väitetään että se ei ole tiedossa, koska se on äärimmäisen nolo VR:n kannalta ja siihen liittyy määräystenvastaista toimintaa. Onnettomuus on tapahtunut seuraavasti:
-Juna pysähtyy jonkin jarruongelman takia pian Pasilan aseman jälkeen, koska vaunujen jarrut kiinnittyvät itsestään.
-Samaan aikaan huonosti kiinnitetty vaunujen välinen ruuvikytkin luiskahtaa irti. Junan henkilökunta ei vielä tiedä sitä.
-Konduktööri menee selvittämään jarruongelmaa ja päättää tyhjentää vaunujen ilmajarrujärjestelmän toimettomaksi. Tarkoitus on saada junarunko pois muun liikenteen tieltä. Siksi hätäjarrukaan ei toimi myöhemmin. Veturin jarru riittää muutaman vaunun jarruttamiseen hiljaisissa nopeuksissa.
-Konduktööri on ulkona tyhjentämässä jarruja kun junarunko lähtee hitaasti liikkeelle. Konduktööri hyppää nopeasti kyytiin ja huikkaa radiolla veturinkuljettajalle "nythän tämä liikkuu, voidaan jatkaa matkaa". Veturinkuljettaja vastaa että "eihän tässä mihinkään liikuta"
-Nyt konduktöörille selviää että vaunut liikkuvat itsekseen ja että juna on katkennut.
-Konduktööri ottaa radiolla yhteyttä liikenteenohjaukseen ja kertoo tilanteen.
Vaunuissa on vielä seisontajarruna mekaaninen ruuvitoiminen käsijarru, mutta sen teho ei riitä pysäyttämään junaa vauhdista ja ilmeisesti konduktööri katsoi tärkeämmäksi avun hälyttämisen kuin vauhdin hillitsemisen. Jos kaikkien vaunujen käsijarrut olisi nopeasti kierretty kiinni olisi törmäysnopeus hidastunut jonkin verran mutta tuskin juna olisi kokonaan pysähtynyt. - gagrrhg
Ikävää luettavaa kirjoitti:
Onnettomuuden syytä ei ole julkistettu ja väitetään että se ei ole tiedossa, koska se on äärimmäisen nolo VR:n kannalta ja siihen liittyy määräystenvastaista toimintaa. Onnettomuus on tapahtunut seuraavasti:
-Juna pysähtyy jonkin jarruongelman takia pian Pasilan aseman jälkeen, koska vaunujen jarrut kiinnittyvät itsestään.
-Samaan aikaan huonosti kiinnitetty vaunujen välinen ruuvikytkin luiskahtaa irti. Junan henkilökunta ei vielä tiedä sitä.
-Konduktööri menee selvittämään jarruongelmaa ja päättää tyhjentää vaunujen ilmajarrujärjestelmän toimettomaksi. Tarkoitus on saada junarunko pois muun liikenteen tieltä. Siksi hätäjarrukaan ei toimi myöhemmin. Veturin jarru riittää muutaman vaunun jarruttamiseen hiljaisissa nopeuksissa.
-Konduktööri on ulkona tyhjentämässä jarruja kun junarunko lähtee hitaasti liikkeelle. Konduktööri hyppää nopeasti kyytiin ja huikkaa radiolla veturinkuljettajalle "nythän tämä liikkuu, voidaan jatkaa matkaa". Veturinkuljettaja vastaa että "eihän tässä mihinkään liikuta"
-Nyt konduktöörille selviää että vaunut liikkuvat itsekseen ja että juna on katkennut.
-Konduktööri ottaa radiolla yhteyttä liikenteenohjaukseen ja kertoo tilanteen.
Vaunuissa on vielä seisontajarruna mekaaninen ruuvitoiminen käsijarru, mutta sen teho ei riitä pysäyttämään junaa vauhdista ja ilmeisesti konduktööri katsoi tärkeämmäksi avun hälyttämisen kuin vauhdin hillitsemisen. Jos kaikkien vaunujen käsijarrut olisi nopeasti kierretty kiinni olisi törmäysnopeus hidastunut jonkin verran mutta tuskin juna olisi kokonaan pysähtynyt.Mutta se kondyktööri jäi sinne linnunlauluun lumihankeen, ihmettelemään kun vaunut läks.
- rathadan
gagrrhg kirjoitti:
Mutta se kondyktööri jäi sinne linnunlauluun lumihankeen, ihmettelemään kun vaunut läks.
Eikä siksi ollut kiertämässä niitä vaunujen käsijarruja kiinni. Uskottava teoria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön
SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul4152463Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."
Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v162199Roope Salminen sai lapseensa liittyen poikkeuksellisen myönnytyksen Myyrä-kuvauksissa: "Iso..."
Roope Salmisella on 4-vuotias lapsi yhdessä Helmi-Leena Nummelan kanssa. Pariskunta on eronnut ja tätä nykyä Salminen se51635PYHÄJÄRVELLE ILMESTYNYT NUOREHKO MUSTALAINEN,
Joka käyttäytyy hyvin röyhkeästi, ilmestyy jonkun tyypin kanssa pihapiiriin, autoa kaasutetaan ja käytetään yli desibeli461272- 761106
- 501044
En voi oikein lähestyä sinua nainen
koska jännität minua ja leikit tietämätöntä... Et myöskään lähesty minua. Mitä siis teemme???461024Kohuopettaja työntää videolla asioita peräaukkoonsa nuorten edessä, mutta Jeesus-musiikki on liikaa
IL - Sanna Ukkolan kolumni "Opettaja masturboi videolla oppilaiden edessä, oppikirja kertoo, että mieskin voi synnyttää1601009It's a fairytale
"It's a fairytale I can't explain Full of words I don't know how to say And without a little twist of fate I know I'd st10964Sydän on niin rikki
Tämän meidän tilanteen vuoksi… Oli niin paha olla eilen illalla, että itku meinasi tulla. Nyt se sitten tulikin. Umpiso49954