Koira vs. Susi

asiantuntija123

Voi teitä lapsosia. Ihan tosissanne väittelette siitä, että onko olemassa koirarotua, joka pystyisi tappamaan suden. Joku atte-asiantuntija laittoi listan "varmoista sudentappajista", listaan näytti pääsevän jokainen suuri seurakoirarotukin... No minä voin valistaa sanomalla, ettei yksikään koira kykene tappamaan sutta. Ei edes kaukaasianpaimenkoira. Täällä hoetaan jatkuvasti, kuinka kaukaasianpaimenkoirat jne ovat sutta isompia, ilmoitellaan säkäkorkeuksia ja painoja, mutta unohdetaan, että niillä ei ole merkitystä kun vastassa on susi. Yksikään koira ei tositilanteessa luultavasti pääse edes puremaan sutta, sillä villi susi on nopeutensa, voimiensa ja refleksiensä puolesta ylivertainen koiraan verrattuna. Suden hampaat ovat suuremmat, lisäksi suden puruvoima on yhtä suuri/suurempi kuin lujiten purevilla koirilla ( lyhyt- ja leveäsuiset mastiffit ). Kaikki tuntuvat myös unohtavan, että koira on kesytetty lemmikki, kun taas susi on villieläin, joka luonnossa selviytyy tappamalla itseään huomattavasti suurempiakin eläimiä. Älkää lapset/tyhmät kaukkarin omistajat jaksako leikkiä. Itselläni on kaukkari, muistakin laumanvartijaroduista on jo kokemusta, mutta voin rehellisesti sanoa ettei yhdelläkään olisi mahdollisuutta pärjätä taistelussa sutta vastaan, vaikka koirani onkin aika suurikokoinen uros. Jos niin väität, niin luultavasti et tiedä paljoa koirista/et edes omista kaukkaria tms./ et tiedä mitään susista.


P.S. MUTTA JOS huijataan laittamalla kaukkarille piikkipanta/suojaliivi/tms. suojavarusteita, ja vastassa on pieni susi, saattaisi koiralla olla mahdollisuuksia. Mutta normaalisti 100-0 sudelle.

257

14376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IHAN SAMA

      Joku tyhmä savolainen kirjoittelee täyttä paskaa.

      • asiantuntija123

        Mistä lähtien Oulu on ollut savossa? Itse taidat olla savolainen. Etkä edes pystynyt vastaamaan aloitukseeni muuten kuin leimaamalla minut savolaiseksi...


      • IHAN SAMA
        asiantuntija123 kirjoitti:

        Mistä lähtien Oulu on ollut savossa? Itse taidat olla savolainen. Etkä edes pystynyt vastaamaan aloitukseeni muuten kuin leimaamalla minut savolaiseksi...

        yleensä pahimmat paskanjauhajat tulevat savosta, mutta näyttää niitä löytyvän muualtakin. En kommentoinut sontaasi muulla tavoin, koska kyseinen asia on todistetu jo useasti ja sinä olet väärässä. Älä kysy että missä, vaan ota itse selvää, niin ehkä tajuat asian paremmin. Niin olen tehnyt itsekin ja olen vakuuttunut.


      • paskapuheet seis
        IHAN SAMA kirjoitti:

        yleensä pahimmat paskanjauhajat tulevat savosta, mutta näyttää niitä löytyvän muualtakin. En kommentoinut sontaasi muulla tavoin, koska kyseinen asia on todistetu jo useasti ja sinä olet väärässä. Älä kysy että missä, vaan ota itse selvää, niin ehkä tajuat asian paremmin. Niin olen tehnyt itsekin ja olen vakuuttunut.

        Siinä se lähtee kahdelta sudelta henki kun laumanvartija tekee työtään:

        http://www.youtube.com/watch?v=3170gvlnPwU&feature=related


      • klm..
        paskapuheet seis kirjoitti:

        Siinä se lähtee kahdelta sudelta henki kun laumanvartija tekee työtään:

        http://www.youtube.com/watch?v=3170gvlnPwU&feature=related

        sudet kuvassa näkyy lisäksi talvella kuvattu silloin ne ovat todella kunnossa. En yhtään ihmettele sudet ei pärjää ja aika pieniä susia näyttää olevan.


      • Huh huh,
        asiantuntija123 kirjoitti:

        Mistä lähtien Oulu on ollut savossa? Itse taidat olla savolainen. Etkä edes pystynyt vastaamaan aloitukseeni muuten kuin leimaamalla minut savolaiseksi...

        Pohjois savoa.siis savoa et edes sitä tienyt.


      • susi 10000

        buahaaa haaa haaaa...naapurista yksi susi vei kaksi ns laumanvartijaa häkistä ja ei löytyny kun kallot aamulla buaahaaaaaa.....ime siitä


      • doman

        pystyy varmasti. nimittäin pieni ja pippurinen koira. tukehtuu pippuriin


      • Anonyymi
        susi 10000 kirjoitti:

        buahaaa haaa haaaa...naapurista yksi susi vei kaksi ns laumanvartijaa häkistä ja ei löytyny kun kallot aamulla buaahaaaaaa.....ime siitä

        susi 10000 kerroppa minkä rotusia koirat oli yksi susi ei ikinä vie laumista tai kahta nyt kantsii lopettaa kaljottelu alkaa näkeen harhoja


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        susi 10000 kirjoitti:

        buahaaa haaa haaaa...naapurista yksi susi vei kaksi ns laumanvartijaa häkistä ja ei löytyny kun kallot aamulla buaahaaaaaa.....ime siitä

        V....mitä satuja.


    • '''''

      sulla ie taida olla tosielämässä kokemusta kyseisistä asioista kun vertailet vain hampaita sun muuta,tiedän parikin kaukkari jotka ovat ottaneet suden kanssa yhteen ja henkiin on jäänyt tosin ei ilman aikamoisia jälkiä,niin että syö sä juntti asiantuntija vaan paskaa äläkä puhu sitä

      • asiantuntija123

        "tiedän parikin kaukkari jotka ovat ottaneet suden kanssa yhteen ja henkiin on jäänyt tosin ei ilman aikamoisia jälkiä"

        Niin, susi ei välttämättä tapa jos ei katso tappamista tarpeelliseksi. Onko se mielestäsi suden voittamista, että hädin tuskin jää henkiin? .. Minähän sanoin ettei kaukkari voita sutta, eikä sinun esimerkkisikään sutta voittaneet, jäivät vain henkiin ( susi ei siis katsonut tarpeelliseksi tappaa ).

        "sulla ie taida olla tosielämässä kokemusta kyseisistä asioista kun vertailet vain hampaita sun muut"
        KYLLÄ IHAN MUUT NIITÄ VERTAILEE KUIN MINÄ. YRITIN JUURI KRITISOIDA SITÄ, KUINKA IHMISET, JOTKA LUULEVAT KAIKKIEN ISOJEN KOIRIEN VOITTAVAN SUDEN, VERTAILEVAT VAIN KOIRIEN PAINOJA/SÄKIÄ/JNE onko se niin vaikea tajuta?

        Asiallisempia vastauksia, kiitos.
        Minähän sanoin "Täällä hoetaan jatkuvasti, kuinka kaukaasianpaimenkoirat jne ovat sutta isompia, ilmoitellaan säkäkorkeuksia ja painoja, mutta unohdetaan, että niillä ei ole merkitystä..."


      • qwen
        asiantuntija123 kirjoitti:

        "tiedän parikin kaukkari jotka ovat ottaneet suden kanssa yhteen ja henkiin on jäänyt tosin ei ilman aikamoisia jälkiä"

        Niin, susi ei välttämättä tapa jos ei katso tappamista tarpeelliseksi. Onko se mielestäsi suden voittamista, että hädin tuskin jää henkiin? .. Minähän sanoin ettei kaukkari voita sutta, eikä sinun esimerkkisikään sutta voittaneet, jäivät vain henkiin ( susi ei siis katsonut tarpeelliseksi tappaa ).

        "sulla ie taida olla tosielämässä kokemusta kyseisistä asioista kun vertailet vain hampaita sun muut"
        KYLLÄ IHAN MUUT NIITÄ VERTAILEE KUIN MINÄ. YRITIN JUURI KRITISOIDA SITÄ, KUINKA IHMISET, JOTKA LUULEVAT KAIKKIEN ISOJEN KOIRIEN VOITTAVAN SUDEN, VERTAILEVAT VAIN KOIRIEN PAINOJA/SÄKIÄ/JNE onko se niin vaikea tajuta?

        Asiallisempia vastauksia, kiitos.
        Minähän sanoin "Täällä hoetaan jatkuvasti, kuinka kaukaasianpaimenkoirat jne ovat sutta isompia, ilmoitellaan säkäkorkeuksia ja painoja, mutta unohdetaan, että niillä ei ole merkitystä..."

        joo se susi varmaan ottaa ensin kunnolla matsia ja sitten se ajattelee että en nyt viitti tappaa tota vaikka se yrittää mua ihan täysillä, taidat olla vähän yksoikokonen älymätä .taidat olla jo susi syntyessäs kun tommosia täällä heittelet oi suuri tietäjä ,nää sun jutut kertoo vain että olet kyllä minä tiedän te muut ette onko se niin vaikea tajuta.minähän sanoi millään ei ole mitään merkitystä ja unohdetaan muut kiitos


      • asiantuntevampi456
        qwen kirjoitti:

        joo se susi varmaan ottaa ensin kunnolla matsia ja sitten se ajattelee että en nyt viitti tappaa tota vaikka se yrittää mua ihan täysillä, taidat olla vähän yksoikokonen älymätä .taidat olla jo susi syntyessäs kun tommosia täällä heittelet oi suuri tietäjä ,nää sun jutut kertoo vain että olet kyllä minä tiedän te muut ette onko se niin vaikea tajuta.minähän sanoi millään ei ole mitään merkitystä ja unohdetaan muut kiitos

        sanoo kun laittaa youtubeen jazhinca 1960 part 3 ja kattelee haavi auki :D


      • asiantuntija123
        asiantuntevampi456 kirjoitti:

        sanoo kun laittaa youtubeen jazhinca 1960 part 3 ja kattelee haavi auki :D

        Kyllä ne tiedot kannattaisi lapsienkin hankkia muualta kuin youtubesta... Hohhoijaa. Olen tämänkin videon nähnyt varmaan pari kertaa aiemmin, eikä se muuta asioita miksikään. Tilanne ei ole aito, jollet sitä tajunnut! Jos koira ja susi kohtaavat luonnossa, koiran mahdollisuudet voittaa ovat nollan tienoilla. Tarkempaan en jaksa alkaa tuota videota erittelemään mutta kyse ei ole mistään tosielämän kohtaamisesta vaan vartavasten koiralle järjestetystä tilaisuudesta.


      • IHAN SAMA
        asiantuntija123 kirjoitti:

        Kyllä ne tiedot kannattaisi lapsienkin hankkia muualta kuin youtubesta... Hohhoijaa. Olen tämänkin videon nähnyt varmaan pari kertaa aiemmin, eikä se muuta asioita miksikään. Tilanne ei ole aito, jollet sitä tajunnut! Jos koira ja susi kohtaavat luonnossa, koiran mahdollisuudet voittaa ovat nollan tienoilla. Tarkempaan en jaksa alkaa tuota videota erittelemään mutta kyse ei ole mistään tosielämän kohtaamisesta vaan vartavasten koiralle järjestetystä tilaisuudesta.

        joku tyhmä Oululainen puhuu täyttä paskaa. Vai asiantuntija, voi voi!


      • asiantuntija123
        IHAN SAMA kirjoitti:

        joku tyhmä Oululainen puhuu täyttä paskaa. Vai asiantuntija, voi voi!

        Niin taidan sittenkin selittää miksi se video ei kerro totuutta:

        1. Koirat ( videossa on useita koiria ) eivät tapa susia, vaan videossa näkyvä omistaja puukottaa ne samalla kun koirat piirittävät niitä.
        2. Videon sudet ovat huomattavan pieniä.
        3. kyseessä mahdollisesti kohtaus vanhasta elokuvasta. tästä en ole ollenkaan varma.

        Miettikääpä miksi näillä "sudentappaja"koirilla, jotka joutuvat mahdollisesti kohtaamaan susia, käytetään piikkipantoja?...

        Loppuun vielä lainaus:

        "A mastiff, if properly trained and of sufficient size, might possibly be able to meet a young or undersized Texas wolf; but I have never seen a dog of this variety which I would esteem a match single-handed for one of the huge timber wolves of western Montana. Even if the dog was the heavier of the two, his teeth and claws would be very much smaller and weaker and his hide less tough.
        A wolf is a terrible fighter. He will decimate a pack of hounds by rabid snaps with his giant jaws while suffering little damage himself; nor are the ordinary big dogs, supposed to be fighting dogs, able to tackle him without special training. I have known one wolf to kill a bulldog which had rushed at it with a single snap, while another which had entered the yard of a Montana ranch house slew in quick succession both of the large mastiffs by which it was assailed." - Teddy Roosevelt


      • IHAN SAMA
        asiantuntija123 kirjoitti:

        Niin taidan sittenkin selittää miksi se video ei kerro totuutta:

        1. Koirat ( videossa on useita koiria ) eivät tapa susia, vaan videossa näkyvä omistaja puukottaa ne samalla kun koirat piirittävät niitä.
        2. Videon sudet ovat huomattavan pieniä.
        3. kyseessä mahdollisesti kohtaus vanhasta elokuvasta. tästä en ole ollenkaan varma.

        Miettikääpä miksi näillä "sudentappaja"koirilla, jotka joutuvat mahdollisesti kohtaamaan susia, käytetään piikkipantoja?...

        Loppuun vielä lainaus:

        "A mastiff, if properly trained and of sufficient size, might possibly be able to meet a young or undersized Texas wolf; but I have never seen a dog of this variety which I would esteem a match single-handed for one of the huge timber wolves of western Montana. Even if the dog was the heavier of the two, his teeth and claws would be very much smaller and weaker and his hide less tough.
        A wolf is a terrible fighter. He will decimate a pack of hounds by rabid snaps with his giant jaws while suffering little damage himself; nor are the ordinary big dogs, supposed to be fighting dogs, able to tackle him without special training. I have known one wolf to kill a bulldog which had rushed at it with a single snap, while another which had entered the yard of a Montana ranch house slew in quick succession both of the large mastiffs by which it was assailed." - Teddy Roosevelt

        mahdollista että piikkipantoja käytetään, koska ei haluta arvokkaiden koirien vahingoittuvan taistelussa. Kaukasianvuoriston paimenet eivät ilmeisesti ole kovin varakkaita, eivätkä sen tähden anna susille niin sanottua reiluapeliä. Jazhinca ei ole ole mikään todelliseen tilanteeseen perustuva dokkari, asian huomaa kyllä vähä-älyinenkin, kuten esim. sinä. Anteeksi erehdykseni, et olekaan tyhmä, koska osaat lainata tekstiä, ja vielä englanniksi. Nöyrimmät anteeksi pyyntöni olet GURU laumanvartija tiedoillasi!


      • 4k
        asiantuntija123 kirjoitti:

        Kyllä ne tiedot kannattaisi lapsienkin hankkia muualta kuin youtubesta... Hohhoijaa. Olen tämänkin videon nähnyt varmaan pari kertaa aiemmin, eikä se muuta asioita miksikään. Tilanne ei ole aito, jollet sitä tajunnut! Jos koira ja susi kohtaavat luonnossa, koiran mahdollisuudet voittaa ovat nollan tienoilla. Tarkempaan en jaksa alkaa tuota videota erittelemään mutta kyse ei ole mistään tosielämän kohtaamisesta vaan vartavasten koiralle järjestetystä tilaisuudesta.

        ei kannata puhua jos ei ole kokemusta kyseisistä asioista vitun juntti. helppo änkyttää kun ei oo asioista kokemusta vaan lässytetään vaan että ei näin käy.


      • IHAN SAMA
        4k kirjoitti:

        ei kannata puhua jos ei ole kokemusta kyseisistä asioista vitun juntti. helppo änkyttää kun ei oo asioista kokemusta vaan lässytetään vaan että ei näin käy.

        että sinulla on kokemusta susien ja laumanvartioiden välisistä kohtaamisista, koska minulla on ainoastaan 16v. kokemus laumanvartijoista, ei yhtään susista. Mistä muuten olet oppinut sanan juntti, oletko käynyt joskus eteläsuomessa, sillä käytämme sitä sanaa täällä teistä heinäkengistä.


      • 6+15=21
        IHAN SAMA kirjoitti:

        että sinulla on kokemusta susien ja laumanvartioiden välisistä kohtaamisista, koska minulla on ainoastaan 16v. kokemus laumanvartijoista, ei yhtään susista. Mistä muuten olet oppinut sanan juntti, oletko käynyt joskus eteläsuomessa, sillä käytämme sitä sanaa täällä teistä heinäkengistä.

        ei nyt ruveta ihan asiattomiksi. Edelleenkään en ole kuullut ikinä tapauksesta, jossa laumanvartija tai edes monta laumanvartijaa olisi kohdatessaan yksinäisen suden pystynyt tappamaan sitä, kun taas susien tappamia laumanvartijoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon... Tästä on joskus tehty amerikassa tutkimustakin, joissa edes 3-4 laumanvartijaa ei pärjännyt sudelle vaan saivat turpiinsa ( yksi kokematon kuoli, loput haavoittuivat )... Puhumattakaan 1 vastaan 1 tilanteesta. Kannattaisii hankkia tietonsa muualta kuin youtube videoista tai Myrsky elokuvasta!


      • IHAN SAMA
        6+15=21 kirjoitti:

        ei nyt ruveta ihan asiattomiksi. Edelleenkään en ole kuullut ikinä tapauksesta, jossa laumanvartija tai edes monta laumanvartijaa olisi kohdatessaan yksinäisen suden pystynyt tappamaan sitä, kun taas susien tappamia laumanvartijoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon... Tästä on joskus tehty amerikassa tutkimustakin, joissa edes 3-4 laumanvartijaa ei pärjännyt sudelle vaan saivat turpiinsa ( yksi kokematon kuoli, loput haavoittuivat )... Puhumattakaan 1 vastaan 1 tilanteesta. Kannattaisii hankkia tietonsa muualta kuin youtube videoista tai Myrsky elokuvasta!

        että koska sinä et ole kuullut, niin asia ei voi pitää paikkaansa? Kirjoitatko juttusi ihan itse vai auttaako äitisi? Onko laumanvartijoita mielestäsi pidetty ihan vain huvin vuoksi tuhansia vuosia vartioimassa lampaita sun muita eläimiä, vai ovatko ne olleet vain lemmikkejä? Oletko tyhmä vai vitun tyhmä?


      • 12+5=17
        IHAN SAMA kirjoitti:

        että koska sinä et ole kuullut, niin asia ei voi pitää paikkaansa? Kirjoitatko juttusi ihan itse vai auttaako äitisi? Onko laumanvartijoita mielestäsi pidetty ihan vain huvin vuoksi tuhansia vuosia vartioimassa lampaita sun muita eläimiä, vai ovatko ne olleet vain lemmikkejä? Oletko tyhmä vai vitun tyhmä?

        "Onko laumanvartijoita mielestäsi pidetty ihan vain huvin vuoksi tuhansia vuosia vartioimassa lampaita sun muita eläimiä, vai ovatko ne olleet vain lemmikkejä? Oletko tyhmä vai vitun tyhmä?"

        VITTU NIIDEN ON TARKOITUS PITÄÄ SUDET LOITOLLA, EI TAPPAA NIITÄ VITUN IDIOOTTI! EI NE PYSTY SUTTA TAPPAMAAN, MUTTA SUSI EI USKALLA HYÖKÄTÄ LAMPAIDEN KIMPPUUN JOS NIITÄ ON VARTIOIMASSA LAUMIKSIA!


      • 17+1=18
        12+5=17 kirjoitti:

        "Onko laumanvartijoita mielestäsi pidetty ihan vain huvin vuoksi tuhansia vuosia vartioimassa lampaita sun muita eläimiä, vai ovatko ne olleet vain lemmikkejä? Oletko tyhmä vai vitun tyhmä?"

        VITTU NIIDEN ON TARKOITUS PITÄÄ SUDET LOITOLLA, EI TAPPAA NIITÄ VITUN IDIOOTTI! EI NE PYSTY SUTTA TAPPAMAAN, MUTTA SUSI EI USKALLA HYÖKÄTÄ LAMPAIDEN KIMPPUUN JOS NIITÄ ON VARTIOIMASSA LAUMIKSIA!

        "Tarkoitatko että koska sinä et ole kuullut, niin asia ei voi pitää paikkaansa?" En, mutta tutkimustulokset ja terve järki osoittavat suden olevan mahdoton vastus laumikselle. Revi siitä.


      • IHAN SAMA
        17+1=18 kirjoitti:

        "Tarkoitatko että koska sinä et ole kuullut, niin asia ei voi pitää paikkaansa?" En, mutta tutkimustulokset ja terve järki osoittavat suden olevan mahdoton vastus laumikselle. Revi siitä.

        mutta mistä se tervejärki on löytynyt sinun tapauksessasi? Ei kannata haukkua muita idiootiksi jos on itse idiootti. Ei tarvitse vastata, ymmärrän sinua. Jatka samalla linjalla, olet hauska! Hauskaa loppuelämää.


      • asdasddasdsasdasdasa
        IHAN SAMA kirjoitti:

        mutta mistä se tervejärki on löytynyt sinun tapauksessasi? Ei kannata haukkua muita idiootiksi jos on itse idiootti. Ei tarvitse vastata, ymmärrän sinua. Jatka samalla linjalla, olet hauska! Hauskaa loppuelämää.

        se että uskoo laumiksesta olevan vastusta sudelle on melkein yhtä tyhmää ja epärehellistä kuin uskoa jumalaan :S


      • IHAN SAMA
        asdasddasdsasdasdasa kirjoitti:

        se että uskoo laumiksesta olevan vastusta sudelle on melkein yhtä tyhmää ja epärehellistä kuin uskoa jumalaan :S

        että uskoo olevansa asiantuntija asiassa josta ei tiedä mitään, on melkein yhtä tyhmää ja epärehellistä kuin uskoa jumalaan.


      • asiantuntija123
        IHAN SAMA kirjoitti:

        että uskoo olevansa asiantuntija asiassa josta ei tiedä mitään, on melkein yhtä tyhmää ja epärehellistä kuin uskoa jumalaan.

        se että nimimerkkini on asiantuntija123 ei tarkoita että olisin tämän aiheen asiantuntija... ei sillä että tunnun kuitenkin tietävän enemmän kuin sinä.


      • IHAN SAMA
        asiantuntija123 kirjoitti:

        se että nimimerkkini on asiantuntija123 ei tarkoita että olisin tämän aiheen asiantuntija... ei sillä että tunnun kuitenkin tietävän enemmän kuin sinä.

        luulet tietäväsi.


      • asiantuntija123
        IHAN SAMA kirjoitti:

        luulet tietäväsi.

        tai sitten osaat näytellä tyhmää helvetin hyvin!


      • IHAN SAMA
        asiantuntija123 kirjoitti:

        tai sitten osaat näytellä tyhmää helvetin hyvin!

        ei onneksi tarvitse


        olet onneksi aito, ei tarvitse epäillä että näytteletkö. Ei oululaiselta kyllä muuta vois odottaakaan.


      • adsdadadsas
        IHAN SAMA kirjoitti:

        ei onneksi tarvitse


        olet onneksi aito, ei tarvitse epäillä että näytteletkö. Ei oululaiselta kyllä muuta vois odottaakaan.

        itse taidat asua Suomen Persereiässä eli Turussa?


      • asiantuntija123
        IHAN SAMA kirjoitti:

        ei onneksi tarvitse


        olet onneksi aito, ei tarvitse epäillä että näytteletkö. Ei oululaiselta kyllä muuta vois odottaakaan.

        TÄSTÄ NÄKEE KUINKA LAPSELLINEN IDIOOTTI OLET!!!!!!!

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8133036

        EI SAATANA MIKÄ VAJAKKI... "laumanvartijani ei ole sosiaalinen ja olen ylpeä siitä!" suksi nyt vaikka vittuun tuon lapsellisempaa ja vaarallisempaa asennetta saa hakea! Munanjatkoksiko laumiksen ostit??? Koirasi on hyvin vaarallinen jos se pääsee karkaamaan... Etkö tajua vastuuta jota sinun pitäisi laumiksen omistajana kantaa?...

        palataan asiaan sitten kun olet kasvanut aikuiseksi.


      • IHAN SAMA
        asiantuntija123 kirjoitti:

        TÄSTÄ NÄKEE KUINKA LAPSELLINEN IDIOOTTI OLET!!!!!!!

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8133036

        EI SAATANA MIKÄ VAJAKKI... "laumanvartijani ei ole sosiaalinen ja olen ylpeä siitä!" suksi nyt vaikka vittuun tuon lapsellisempaa ja vaarallisempaa asennetta saa hakea! Munanjatkoksiko laumiksen ostit??? Koirasi on hyvin vaarallinen jos se pääsee karkaamaan... Etkö tajua vastuuta jota sinun pitäisi laumiksen omistajana kantaa?...

        palataan asiaan sitten kun olet kasvanut aikuiseksi.

        ois kiva nähdä joku noin ääliö tyyppi, ois kiva tehdä susta selvää paljain käsin. Et näköjään kykene kun paskan jauhamiseen. Lopeta jo, kaikki tajuaa että olet idiootti. Laumanvartijani ei ole sosiaalinen edelleenkään, koska en halua kenenkään tollaisen tulevan pihallemme, joutus muuten itse kolauttamaan, enkä halua liata kasiäni pikku paskoihin. Terveisiä ihan muualta kun turusta.


      • asiantuntija123
        IHAN SAMA kirjoitti:

        ois kiva nähdä joku noin ääliö tyyppi, ois kiva tehdä susta selvää paljain käsin. Et näköjään kykene kun paskan jauhamiseen. Lopeta jo, kaikki tajuaa että olet idiootti. Laumanvartijani ei ole sosiaalinen edelleenkään, koska en halua kenenkään tollaisen tulevan pihallemme, joutus muuten itse kolauttamaan, enkä halua liata kasiäni pikku paskoihin. Terveisiä ihan muualta kun turusta.

        tuskin teet kenestäkään itse selvää, kun kerran tarvitsit kalun jatkeeksi laumanvartijan... Voit tulla ihan vapaasti kokeilemaan, mutta varoituksen sanana mainittakoon että minulla on yli 10 vuoden kokemus erilaisista itsepuolustus-/taistelulajeista. Eli sinuna pysyisini ihan vaan siellä missä ikinä oletkin ( jos et turussa niin luultavasti olet venäjän rajalla asuva puoliryssä/joku suomenruotsalainen hintti... ).


      • IHAN SAMA
        asiantuntija123 kirjoitti:

        tuskin teet kenestäkään itse selvää, kun kerran tarvitsit kalun jatkeeksi laumanvartijan... Voit tulla ihan vapaasti kokeilemaan, mutta varoituksen sanana mainittakoon että minulla on yli 10 vuoden kokemus erilaisista itsepuolustus-/taistelulajeista. Eli sinuna pysyisini ihan vaan siellä missä ikinä oletkin ( jos et turussa niin luultavasti olet venäjän rajalla asuva puoliryssä/joku suomenruotsalainen hintti... ).

        muuten Oulusta.


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
        IHAN SAMA kirjoitti:

        muuten Oulusta.

        Ei uskois.. No kai sitä joka paikkaan mahtuu kaiken näköistä porukkaa...


      • koirasusi00998
        12+5=17 kirjoitti:

        "Onko laumanvartijoita mielestäsi pidetty ihan vain huvin vuoksi tuhansia vuosia vartioimassa lampaita sun muita eläimiä, vai ovatko ne olleet vain lemmikkejä? Oletko tyhmä vai vitun tyhmä?"

        VITTU NIIDEN ON TARKOITUS PITÄÄ SUDET LOITOLLA, EI TAPPAA NIITÄ VITUN IDIOOTTI! EI NE PYSTY SUTTA TAPPAMAAN, MUTTA SUSI EI USKALLA HYÖKÄTÄ LAMPAIDEN KIMPPUUN JOS NIITÄ ON VARTIOIMASSA LAUMIKSIA!

        Täydellisen tietämättömyytesi... Ei se susi viekkaana saalistajana kuvia kumartele... Kyllä voi olla yksinkertaista porukkaa.

        Toisekseen aiheen aloittajalla ei todellakaan ole kaukasialaista, mutta hän sai mitä halusi... Eli porukan provosoitumaan.



        Tässä oli mielestäni asiallinen kirjoitus samasta aiheesta mitä nyt lainaan:

        Mistä ihmeestä te tätä sontaa keksitte??? Tässä olisi hiukan FAKTAA wikipediasta:


        Suomessa naarassuden keskipaino on 32 kg ja uroksen 40 kg (yleensä 30–70 kg). Suurimmat Suomessa kaadetut sudet ovat painaneet hieman yli 65 kg.[2] Suden ruumiin pituus on yleensä 100–160 cm. Hännän pituus ilman kärkikarvoja on 35–50 cm ja kärkikarvojen kanssa 10–12 cm enemmän. Korvien pituus on 10,5–12 cm. Hartiakorkeus on 65–80 cm. Kuono on pitkä. Väri vaihtelee harmaasta ruskean- ja kellanharmaaseen, mutta voi olla myös valkoinen, punertava, ruskea tai musta. Valkoiset sudet ovat paljon yleisempiä alueilla, joilla maa on lumen peittämä. Susi muistuttaa eniten saksanpaimenkoiraa, alaskanmalamuuttia ja siperianhuskyä mutta sillä on pidemmät jalat, pienemmät korvat, luisu otsa ja vinot silmät.[3]

        Maailmanlaajuisesti sudet ovat yleensä hieman suurempia kuin Suomessa esiintyvät. Keskimääräinen hartiakorkeus koko maailmassa on 60–95 cm ja paino 32–60 kg.[4] Suurimmat sudet elävät Kanadassa ja Alaskassa, ja siellä on tavattu muutamia yli 77 kg:n painoisia yksilöitä. Suurin tavattu susi on Alaskassa 1939 tapettu 80 kg painanut harmaasusi

        Sudet aiheuttavat ihmisille vahinkoa lähinnä saalistamalla koti- ja karjaeläimiä. Erityisesti lampaat, mutta myös vasikat, voivat olla vaarassa. Lampaiden suojaksi on kehitelty susiaitoja, eräänlaisia sähköpaimenaitoja, joiden useat päällekkäiset langat pitävät sudet loitolla. Aitojen pystyttäminen on kuitenkin työlästä ja vaatii paljon työvoimaa. Toisinaan karjan suojaamisessa käytetään apuna myös suurikokoisia vartiokoiria, yleisimmin kaukasianpaimenkoiraa, pyreneittenkoiraa ja muita vuoristokoiria.

        Suomessa susista on ehkä eniten haittaa poronomistajille, mutta joskus metsästystilanteissa ja ulkona pidettäviä koiriakin joutuu susien saaliiksi.[13] Susi pystyy halutessaan hakemaan koiran koirahäkistä kiipeämällä aidan yli tai kaivautumalla sen alitse. Myös metsästäjien mukana metsällä tai kokeissa liikkuvat metsästyskoirat voivat olla vaarassa, sillä susi tappaa itseään heikomman kilpailijan reviirillään ja toisaalta koira on suden kannalta helppo ravintokohde. Koirien suojaksi susia vastaan on kehitetty niinkutsuttu hukkaliivi, joka antaa koiran kimppuun pyrkivälle pedolle voimakkaan sähköiskun



        Joku tietämätön tuolla jo ehti mainita, että Suomen ja skandinavian sudet ova suurempia, kuin muualla euroopassa... Perustakaa tietonne faktoihin älkää mielikuvitukseen, sillä asiahan on juuri päin vastoin.

        Susi ei kuvia kumartele. Laumanvartioiden tulee pärjätä taistelussa sudelle ja useamman koiran tulee pärjätä susi-laumalle. Susi viekkaana saalistajana kyllä huomaa heikomman ja saaliiksi soveltuvan eläimen.

        Esim. Kaukasialainen on juuri luonnon muovaamana jalostunut sellaiseksi kuin se nyt on. Sen seurauksena, että vain ne yksilöt ovat aikain saatossa jääneet henkiin, jotka ovat ollet sutta isompia ja pärjänneet sudelle taistelussa. siellä missä ihminen ei selviä hengissä, nämä koirat jäävät henkiin, ilman ihmisen auttavaa kättä. Kaukasialaisen elinympäristössä sen pahin vastustaja on ollut susi ja niitä on ollut siellä paljon. Rodun hengissä säilymisen ja jalostumisen kannalta, juuri sudelle pärjääminen on ollut ratkaisevan tärkeä elinehto.
        Kaukasianpaimenkoira on yksi niitä harvoja rotuja, mitkä kykenee toimimaan laumassa, kuten sudet. Tämäkin luonnon itsensä muovaavana..


        Mielestäni tähän ei enää muuta tarvi lisätä, vaan tämä antaa pisteen koko aiheelle.


      • Vrtailija
        asiantuntija123 kirjoitti:

        Kyllä ne tiedot kannattaisi lapsienkin hankkia muualta kuin youtubesta... Hohhoijaa. Olen tämänkin videon nähnyt varmaan pari kertaa aiemmin, eikä se muuta asioita miksikään. Tilanne ei ole aito, jollet sitä tajunnut! Jos koira ja susi kohtaavat luonnossa, koiran mahdollisuudet voittaa ovat nollan tienoilla. Tarkempaan en jaksa alkaa tuota videota erittelemään mutta kyse ei ole mistään tosielämän kohtaamisesta vaan vartavasten koiralle järjestetystä tilaisuudesta.

        Hieman vertauskuvia aiheeseen liittyen...

        Tappelun syntyessä koirien kesken, lähes poikkeuksetta se isompi ja vahvempi sen tappelun voittaa, vaikka pienempi olisikin vielä paremmassa kunnossa ja nopeampi sekä sitkeämpi. Toki luonteenlaadulla on myös merkitystä, kuin myös geeniperimällä. Esim. Pittbulli taatusti löylyttää isoa newfoundlandia, muttei taatusti keskiaasianpaimenkoiraa, kaukkaria tai pyreneittenmastiffia.

        Otetaan toiseksi esimerkiksi ihminen; 1. toisaalla on jokin alkuperäisheimoon kuuluva puolivilli ihminen, 170cm ja 75kg atleetti, tämä liikkuu luonnossa päivät pitkät, tekee kaikkea mahdollista fyysistä hommaa, on kestävyydeltään ja eloonjäämisvietiltään timanttisessa kunnossa sekä elelee ilman sen suurempia mukavuuksia --->> 2. Vastustajaksi asettuu parempaa ruokaa useammin (ja varmemmin) nauttiva, optimoitua kuntoharjoittelua harjoittava, länsimainen mies 185cm ja 95kg. Hänellä on mahdollisuus käyttää aikaa "harjoittelemalla" päivät pitkät taistelutreenejä kaverinsa kanssa, kun taas hänen puoli-villi sukulaisensa joutuu käyttämään tätä samaista aikaa ravinnon etsimiseen yms.

        Laitetaanpa nämä miehet kehään ja katsotaan miten käy?...?


      • obey

        aivan varmasti kyllä toi mu kissaki raiskas karhu.


      • aijjaha
        6+15=21 kirjoitti:

        ei nyt ruveta ihan asiattomiksi. Edelleenkään en ole kuullut ikinä tapauksesta, jossa laumanvartija tai edes monta laumanvartijaa olisi kohdatessaan yksinäisen suden pystynyt tappamaan sitä, kun taas susien tappamia laumanvartijoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon... Tästä on joskus tehty amerikassa tutkimustakin, joissa edes 3-4 laumanvartijaa ei pärjännyt sudelle vaan saivat turpiinsa ( yksi kokematon kuoli, loput haavoittuivat )... Puhumattakaan 1 vastaan 1 tilanteesta. Kannattaisii hankkia tietonsa muualta kuin youtube videoista tai Myrsky elokuvasta!

        Sudet hyökkii laumoissa, nössö toimintaa


      • asdfsafdsghfsdh
        koirasusi00998 kirjoitti:

        Täydellisen tietämättömyytesi... Ei se susi viekkaana saalistajana kuvia kumartele... Kyllä voi olla yksinkertaista porukkaa.

        Toisekseen aiheen aloittajalla ei todellakaan ole kaukasialaista, mutta hän sai mitä halusi... Eli porukan provosoitumaan.



        Tässä oli mielestäni asiallinen kirjoitus samasta aiheesta mitä nyt lainaan:

        Mistä ihmeestä te tätä sontaa keksitte??? Tässä olisi hiukan FAKTAA wikipediasta:


        Suomessa naarassuden keskipaino on 32 kg ja uroksen 40 kg (yleensä 30–70 kg). Suurimmat Suomessa kaadetut sudet ovat painaneet hieman yli 65 kg.[2] Suden ruumiin pituus on yleensä 100–160 cm. Hännän pituus ilman kärkikarvoja on 35–50 cm ja kärkikarvojen kanssa 10–12 cm enemmän. Korvien pituus on 10,5–12 cm. Hartiakorkeus on 65–80 cm. Kuono on pitkä. Väri vaihtelee harmaasta ruskean- ja kellanharmaaseen, mutta voi olla myös valkoinen, punertava, ruskea tai musta. Valkoiset sudet ovat paljon yleisempiä alueilla, joilla maa on lumen peittämä. Susi muistuttaa eniten saksanpaimenkoiraa, alaskanmalamuuttia ja siperianhuskyä mutta sillä on pidemmät jalat, pienemmät korvat, luisu otsa ja vinot silmät.[3]

        Maailmanlaajuisesti sudet ovat yleensä hieman suurempia kuin Suomessa esiintyvät. Keskimääräinen hartiakorkeus koko maailmassa on 60–95 cm ja paino 32–60 kg.[4] Suurimmat sudet elävät Kanadassa ja Alaskassa, ja siellä on tavattu muutamia yli 77 kg:n painoisia yksilöitä. Suurin tavattu susi on Alaskassa 1939 tapettu 80 kg painanut harmaasusi

        Sudet aiheuttavat ihmisille vahinkoa lähinnä saalistamalla koti- ja karjaeläimiä. Erityisesti lampaat, mutta myös vasikat, voivat olla vaarassa. Lampaiden suojaksi on kehitelty susiaitoja, eräänlaisia sähköpaimenaitoja, joiden useat päällekkäiset langat pitävät sudet loitolla. Aitojen pystyttäminen on kuitenkin työlästä ja vaatii paljon työvoimaa. Toisinaan karjan suojaamisessa käytetään apuna myös suurikokoisia vartiokoiria, yleisimmin kaukasianpaimenkoiraa, pyreneittenkoiraa ja muita vuoristokoiria.

        Suomessa susista on ehkä eniten haittaa poronomistajille, mutta joskus metsästystilanteissa ja ulkona pidettäviä koiriakin joutuu susien saaliiksi.[13] Susi pystyy halutessaan hakemaan koiran koirahäkistä kiipeämällä aidan yli tai kaivautumalla sen alitse. Myös metsästäjien mukana metsällä tai kokeissa liikkuvat metsästyskoirat voivat olla vaarassa, sillä susi tappaa itseään heikomman kilpailijan reviirillään ja toisaalta koira on suden kannalta helppo ravintokohde. Koirien suojaksi susia vastaan on kehitetty niinkutsuttu hukkaliivi, joka antaa koiran kimppuun pyrkivälle pedolle voimakkaan sähköiskun



        Joku tietämätön tuolla jo ehti mainita, että Suomen ja skandinavian sudet ova suurempia, kuin muualla euroopassa... Perustakaa tietonne faktoihin älkää mielikuvitukseen, sillä asiahan on juuri päin vastoin.

        Susi ei kuvia kumartele. Laumanvartioiden tulee pärjätä taistelussa sudelle ja useamman koiran tulee pärjätä susi-laumalle. Susi viekkaana saalistajana kyllä huomaa heikomman ja saaliiksi soveltuvan eläimen.

        Esim. Kaukasialainen on juuri luonnon muovaamana jalostunut sellaiseksi kuin se nyt on. Sen seurauksena, että vain ne yksilöt ovat aikain saatossa jääneet henkiin, jotka ovat ollet sutta isompia ja pärjänneet sudelle taistelussa. siellä missä ihminen ei selviä hengissä, nämä koirat jäävät henkiin, ilman ihmisen auttavaa kättä. Kaukasialaisen elinympäristössä sen pahin vastustaja on ollut susi ja niitä on ollut siellä paljon. Rodun hengissä säilymisen ja jalostumisen kannalta, juuri sudelle pärjääminen on ollut ratkaisevan tärkeä elinehto.
        Kaukasianpaimenkoira on yksi niitä harvoja rotuja, mitkä kykenee toimimaan laumassa, kuten sudet. Tämäkin luonnon itsensä muovaavana..


        Mielestäni tähän ei enää muuta tarvi lisätä, vaan tämä antaa pisteen koko aiheelle.

        >susi ei kuvia kumartele

        Paskapuhetta. Kyllä todellakin susi karttaa fyysisesti suurempaa ja pelottoman oloista koiraa. Kaukasialaisia ei ole jalostettu tappeluttamalla niitä susia vastaan, vaan toisia kaukasialaisia vastaan.

        Muutoin tekstisi oli ihan ok.


      • Huono argumentti
        Vrtailija kirjoitti:

        Hieman vertauskuvia aiheeseen liittyen...

        Tappelun syntyessä koirien kesken, lähes poikkeuksetta se isompi ja vahvempi sen tappelun voittaa, vaikka pienempi olisikin vielä paremmassa kunnossa ja nopeampi sekä sitkeämpi. Toki luonteenlaadulla on myös merkitystä, kuin myös geeniperimällä. Esim. Pittbulli taatusti löylyttää isoa newfoundlandia, muttei taatusti keskiaasianpaimenkoiraa, kaukkaria tai pyreneittenmastiffia.

        Otetaan toiseksi esimerkiksi ihminen; 1. toisaalla on jokin alkuperäisheimoon kuuluva puolivilli ihminen, 170cm ja 75kg atleetti, tämä liikkuu luonnossa päivät pitkät, tekee kaikkea mahdollista fyysistä hommaa, on kestävyydeltään ja eloonjäämisvietiltään timanttisessa kunnossa sekä elelee ilman sen suurempia mukavuuksia --->> 2. Vastustajaksi asettuu parempaa ruokaa useammin (ja varmemmin) nauttiva, optimoitua kuntoharjoittelua harjoittava, länsimainen mies 185cm ja 95kg. Hänellä on mahdollisuus käyttää aikaa "harjoittelemalla" päivät pitkät taistelutreenejä kaverinsa kanssa, kun taas hänen puoli-villi sukulaisensa joutuu käyttämään tätä samaista aikaa ravinnon etsimiseen yms.

        Laitetaanpa nämä miehet kehään ja katsotaan miten käy?...?

        Analogiasi on kutakuinkin niin virheellinen kuin on mahdollista.


      • doman
        IHAN SAMA kirjoitti:

        mutta mistä se tervejärki on löytynyt sinun tapauksessasi? Ei kannata haukkua muita idiootiksi jos on itse idiootti. Ei tarvitse vastata, ymmärrän sinua. Jatka samalla linjalla, olet hauska! Hauskaa loppuelämää.

        onko vaikea kuvitella tilanne et susi ei hyökää jos on pienikin riski loukaantua. siillä on vielä vanhemmat vaistot kuin yhdelläkään koiralla. susi haluaa helpon saaliin joko sairaan tai aliravitun yksilön. se sun kaukkaris on vartissa ei metsällä. susi pystyy kaatamaan paljon itseään suurempia elukoita. sellainen koira mikä tartuu saaliseen on yleensä verillä. koiran tarkoitus on tässä tapauksessa ilmoitta vaarasta ja jos tilanne niin vaatii puolustaa laumaa. turha kuvitella et koira tosipaikan tullen pärjäisi. susi kyl lähtee käpälä mäkeen ennemin koska ei kuulu sen luonteeseen.


      • Anonyymi
        adsdadadsas kirjoitti:

        itse taidat asua Suomen Persereiässä eli Turussa?

        pori on suomen persereikä ei turku turku on vaan kuten helsinki syrjäisiä rannikkopaikkoja


      • Anonyymi
        asiantuntija123 kirjoitti:

        tuskin teet kenestäkään itse selvää, kun kerran tarvitsit kalun jatkeeksi laumanvartijan... Voit tulla ihan vapaasti kokeilemaan, mutta varoituksen sanana mainittakoon että minulla on yli 10 vuoden kokemus erilaisista itsepuolustus-/taistelulajeista. Eli sinuna pysyisini ihan vaan siellä missä ikinä oletkin ( jos et turussa niin luultavasti olet venäjän rajalla asuva puoliryssä/joku suomenruotsalainen hintti... ).

        10 vuotta itsepuolustusjuttuja näistä kirjoituksista päätellen yli 10 vuotta itsetyydytyksestä on niin älyvapaita puheita


      • Anonyymi
        6+15=21 kirjoitti:

        ei nyt ruveta ihan asiattomiksi. Edelleenkään en ole kuullut ikinä tapauksesta, jossa laumanvartija tai edes monta laumanvartijaa olisi kohdatessaan yksinäisen suden pystynyt tappamaan sitä, kun taas susien tappamia laumanvartijoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon... Tästä on joskus tehty amerikassa tutkimustakin, joissa edes 3-4 laumanvartijaa ei pärjännyt sudelle vaan saivat turpiinsa ( yksi kokematon kuoli, loput haavoittuivat )... Puhumattakaan 1 vastaan 1 tilanteesta. Kannattaisii hankkia tietonsa muualta kuin youtube videoista tai Myrsky elokuvasta!

        ihan sama on kyllä tosi lahopää oikein ameriikas tutkittu mistä nää tollot tänne löytyy onko tää joku järkijättöisten kanava 3-4 laumista ei pärjänny kyl oot tyhmä paitsi jos se susi oli häkis turvas muuten olis varmaan kuollu olen itse monesti nähnyt kun susi kuolee kangalin kans käydys matsis


      • asiantuntija123

      • Susikaukkari
        asiantuntija123 kirjoitti:

        http://www.huntingfootage.com/videos?ri=4954

        Tyhmä on jos luulee laumiksen tuolle pärjäävän... Tai edes monen laumiksen.

        Susi elää luonnossa ja koira taas ihmisten kanssa ja sekin jo vaikuttaa asiaa. Laumanvartijakoiralla ei ole läheskään sellaista metsästys/taistelutaitoa kuin sudella. Se on fakta, että sudet eivät tule alueille joissa vahtii heitä itseään isompi koira, joka sitten saattaa aiheuttaa sudelle vammoja ja niiden ansiosta sitten kuolevat luonnossa, eli susi ei ole tyhmä. Kyllä aika tasapeli tulee ilman mitään suojavarustuksia tilanteesta jossa suuri ja kokenut laumanvartija (esim. kaukkari) ottaa yhteen pienikokoisen suden kanssa ja muutenkin tällainen koira pystyy vahingoittaa sutta hyvinkin vakavasti. Eli en nyt menisi ihan lyömään asiaa lukkoon etteikö laumis pärjäisi sudelle.


      • asiantuntija 123
        Susikaukkari kirjoitti:

        Susi elää luonnossa ja koira taas ihmisten kanssa ja sekin jo vaikuttaa asiaa. Laumanvartijakoiralla ei ole läheskään sellaista metsästys/taistelutaitoa kuin sudella. Se on fakta, että sudet eivät tule alueille joissa vahtii heitä itseään isompi koira, joka sitten saattaa aiheuttaa sudelle vammoja ja niiden ansiosta sitten kuolevat luonnossa, eli susi ei ole tyhmä. Kyllä aika tasapeli tulee ilman mitään suojavarustuksia tilanteesta jossa suuri ja kokenut laumanvartija (esim. kaukkari) ottaa yhteen pienikokoisen suden kanssa ja muutenkin tällainen koira pystyy vahingoittaa sutta hyvinkin vakavasti. Eli en nyt menisi ihan lyömään asiaa lukkoon etteikö laumis pärjäisi sudelle.

        mutku ku mä tiian ettei pärjää.


      • asiantuntija123
        asiantuntija 123 kirjoitti:

        mutku ku mä tiian ettei pärjää.

        susikaukkari on mielestäni oikeassa siinä, että iso ja kokenut kaukkari tarjoaa hyvän vastuksen sudelle.


      • Urpo Oulusta
        asiantuntija123 kirjoitti:

        susikaukkari on mielestäni oikeassa siinä, että iso ja kokenut kaukkari tarjoaa hyvän vastuksen sudelle.

        100-0 sudelle kerro jotain muuta, niinkuin aikaisemmin olet kirjoittanut?


      • asiantuntija123
        Urpo Oulusta kirjoitti:

        100-0 sudelle kerro jotain muuta, niinkuin aikaisemmin olet kirjoittanut?

        normaalisti 100-0 sudelle. Kyllä suurella kaukkarilla on PIENTÄ sutta vastaan mahdollisuuksia. Mutta mielestäni kaukkarilla silti pitäsi ainakin olla suojapanta...


      • asiantuntija123
        asiantuntija123 kirjoitti:

        normaalisti 100-0 sudelle. Kyllä suurella kaukkarilla on PIENTÄ sutta vastaan mahdollisuuksia. Mutta mielestäni kaukkarilla silti pitäsi ainakin olla suojapanta...

        sanoa tuossa "älä feikkaa" viestissä PIENELLE sudelle.


      • Urpo Oulusta
        asiantuntija123 kirjoitti:

        sanoa tuossa "älä feikkaa" viestissä PIENELLE sudelle.

        kirjoitit ettei koolla ole merkitystä tässä asiassa. Mistä tämä muutos?


      • kyllä, olet urpo
        Urpo Oulusta kirjoitti:

        kirjoitit ettei koolla ole merkitystä tässä asiassa. Mistä tämä muutos?

        koiran koosta. Oletin suden olevan kutakuinkin keskikokoinen. Anteeksi, että ilmaisin itseni niin epäselvästi.


      • Urpo Oulusta
        kyllä, olet urpo kirjoitti:

        koiran koosta. Oletin suden olevan kutakuinkin keskikokoinen. Anteeksi, että ilmaisin itseni niin epäselvästi.

        Mitä kirjoitit.


      • olet hintti
        Urpo Oulusta kirjoitti:

        Mitä kirjoitit.

        vitun hinttari


      • Urpo Oulusta
        olet hintti kirjoitti:

        vitun hinttari

        en ole hintti, mutta uskon että nyt löytyi asia, josta saatat tietääkin jotain. Teille on ihan omat sivut, siirry sinne asiantuntijaksi ja poistu näiltä sivuilta. Kiitos!


      • sasha00123

        Eli HUOM: Suden ARVIOITU PAINO hieman alle 90kg... Samalla lailla, ennen kelpasi jonkun silminnäkijä lausonto todisteeksi ennätyksestä. 2000- luvulla todettiin Suomen ja maailman riista ja kalasaaliiden ennätykset liiotelluiksi ja alettiin vaatia ennätys- saaliiden rekiströimiseksi ulkopuolista todistajaa.

        Vaikka tuo susi painaisi poikkeuksellisesti sen lähes 90kg, niin sehän olisi kaukasialaisen kokoinen ja se ei suinkaan tarkoita sitä, että näitä tulee joka kulmalla ja joka päivä vastaan.. Ei edes joka vuosi-kymmen!
        Suomessa ei 2000 vuoden jälkeen olla tavattu yhtäkään edes 55 kiloista sutta... Kaikki sitä painavammat ovat ns. kalajuttuja...

        Tässä linkki... Kyllä kaukkareistakin löytyy näitä normaalia isompia yksilöitä... Hartiakorkeus: 100cm, Paino: 127kg.

        http://www.r-risk.ru/forum/viewtopic.php?t=1005


      • sepe3
        sasha00123 kirjoitti:

        Eli HUOM: Suden ARVIOITU PAINO hieman alle 90kg... Samalla lailla, ennen kelpasi jonkun silminnäkijä lausonto todisteeksi ennätyksestä. 2000- luvulla todettiin Suomen ja maailman riista ja kalasaaliiden ennätykset liiotelluiksi ja alettiin vaatia ennätys- saaliiden rekiströimiseksi ulkopuolista todistajaa.

        Vaikka tuo susi painaisi poikkeuksellisesti sen lähes 90kg, niin sehän olisi kaukasialaisen kokoinen ja se ei suinkaan tarkoita sitä, että näitä tulee joka kulmalla ja joka päivä vastaan.. Ei edes joka vuosi-kymmen!
        Suomessa ei 2000 vuoden jälkeen olla tavattu yhtäkään edes 55 kiloista sutta... Kaikki sitä painavammat ovat ns. kalajuttuja...

        Tässä linkki... Kyllä kaukkareistakin löytyy näitä normaalia isompia yksilöitä... Hartiakorkeus: 100cm, Paino: 127kg.

        http://www.r-risk.ru/forum/viewtopic.php?t=1005

        no kun teillä on on noin pulmallinen tilanne, niin jättäkää se laumanvartijakoira tuonne Kuhmon saloille yksinään ja katsokaa jännityksellä mitä siitä on jäljellä viikonpäästä, tällähän se teidän ainainen kiista ratkeaa, ja tulos kertokoon puolestaan että voittaako vauhkoojiden supervahvat ja vaarralliset laumanvartijat vai luonnossa elävä elämiseen tappava peto, joka ei edes karhua kunnioita. hyvin yksinkertainen koe, ja saatte vastauksen pulmiinne


      • asiantuntija vai?
        asiantuntija123 kirjoitti:

        normaalisti 100-0 sudelle. Kyllä suurella kaukkarilla on PIENTÄ sutta vastaan mahdollisuuksia. Mutta mielestäni kaukkarilla silti pitäsi ainakin olla suojapanta...

        Jos kaukkari pääsee rouhasemaan sutta kunnolla kaulasta ni ei se susi voita vaikka olisi kuinka iso. Kaukkarilla on mahdollisuuksia voittaa Suomessa esiintyvä susi.


      • Anonyymi
        Urpo Oulusta kirjoitti:

        kirjoitit ettei koolla ole merkitystä tässä asiassa. Mistä tämä muutos?

        vai ei o koolla väliä kysy muijaltas


    • yoozh..

      asiantuntija123:

      Mikset tulisi keskustelemaan palstalle, missä on tätä palstaa enemmän laumiksia ymmärtäviä ihmisiä, jos sinulla kerran on tietoa ja kokemusta jaettavaksi asti?

      Tällainen nimetön huutelu on niin päätöntä, etten viitsi edes kommentoida suuntaan enkä toiseen.

    • susi vs. laumis

      Suomessa esiintyvät sudet ovat keskimäärin kokoluokkaa 40kg (uros) ja narttu n. 30kg. Noin pieniä laumanvartijoita ei ole. Laumiksille 1-0.

      Työkoirat ovat vähintään yhtä hyvässä fyysisessä kunnossa, kuin sudet, mutta paremmassa ruokinnassa. Laumiksille 2-0.

      Laumanvartijakoiran pää on suden päätä suurempi == leuoissa on enemmän voimaa. Suden maagiset purentavoimat menevät ihan samaan legendakastiin, kuin pitbullin lukkiutuvat leuat. Laumiksille 3-0.

      Suden ylivertaiset taistelutaidot? Rajan takana idässä järjestetään älyttömiä koira vs. susi 1-1-matseja, joissa annetaan paikallisten laumiksien repiä villi sukulaisensa hengiltä. Tällaista toimintaa ei kukaan tervejärkinen kannata, mutta silti laumiksille 4-0.

      Listaa voisi jatkaa pitemmällekin, mutta miksi? Laumanvartijan työ on pääasiassa ennaltaehkäisyä, ja se on tehty, kun sudet pysyvät loitolla. Susi on arka eläin, eikä se halua mitellä voimiaan itseään vahvemman kanssa. Varsinkaan jos vastassa on useampi koira.

      Jos yhteenotto tulisi, niin en laittaisi montaa lanttia suden puolelle, jos vastassa olisi rodunomainen laumanvartija. Rodusta sen enempää riippumatta, mutta painottaen juuri sitä rodunomaisuutta.

      • amerikanbulldoggi

        Mietippä uudelleen...http://www.youtube.com/watch?v=NwB2Lzkacps ( national geographicin video, ei mikään kusetusyritys )

        Videossa susi ei pure täysiä, lisäksi sudet ovat varovaisia puremisen suhteen koska niillä ei ole vara menettää hampaitaan... silti aika kovat lukemat...

        "Työkoirat ovat vähintään yhtä hyvässä fyysisessä kunnossa, kuin sudet, mutta paremmassa ruokinnassa. Laumiksille 2-0."

        Bullshit. Sudet ovat äärimmäisen hyvässä fyysisessä kunnossa... Läskikasa-kaukkari ja melkein mikä tahansa kesy koira häviää 100-0 jos fyysistä kuntoa aletaan mittaamaan...

        "Suomessa esiintyvät sudet ovat keskimäärin kokoluokkaa 40kg (uros) ja narttu n. 30kg. Noin pieniä laumanvartijoita ei ole. Laumiksille 1-0."

        Bullshittiä taas. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarplaninac "Paino: narttu 30-40 kg, uros 35-45 kg" ketä yrität huijata? Sitäpaitsi luuletko, että laumis sillä läskillänsä voittaa? Tällä logiikalla myös mm. nöffien ja leonbergerien pitäisi voittaa susi... vaan kun eivät voita. esim. 70-100 kiloinen laumanvartija on auttamatta liian hidas...

        "Suden ylivertaiset taistelutaidot? Rajan takana idässä järjestetään älyttömiä koira vs. susi 1-1-matseja, joissa annetaan paikallisten laumiksien repiä villi sukulaisensa hengiltä. Tällaista toimintaa ei kukaan tervejärkinen kannata, mutta silti laumiksille 4-0."


        Nämä venäjällä järjestetyt susi vs. laumis taistelut on niin nähty ( olen ihan oikeasti nähnyt yhden taistelun, pieni susi vs. iso keskari tai kaukkari piikkipannalla ), eivät kerro tosiasioista mitään. Totuus nyt vain on se, että sudet ovat todistetusti tappaneet työssä olevia laumiksia, muttei toisinpäin... sudet ovat myös paljon agressiivisempia kuin koirat (tilanne)äly on aivan toista luokkaa kuin kesykoiralla..


      • kaukkarisux
        amerikanbulldoggi kirjoitti:

        Mietippä uudelleen...http://www.youtube.com/watch?v=NwB2Lzkacps ( national geographicin video, ei mikään kusetusyritys )

        Videossa susi ei pure täysiä, lisäksi sudet ovat varovaisia puremisen suhteen koska niillä ei ole vara menettää hampaitaan... silti aika kovat lukemat...

        "Työkoirat ovat vähintään yhtä hyvässä fyysisessä kunnossa, kuin sudet, mutta paremmassa ruokinnassa. Laumiksille 2-0."

        Bullshit. Sudet ovat äärimmäisen hyvässä fyysisessä kunnossa... Läskikasa-kaukkari ja melkein mikä tahansa kesy koira häviää 100-0 jos fyysistä kuntoa aletaan mittaamaan...

        "Suomessa esiintyvät sudet ovat keskimäärin kokoluokkaa 40kg (uros) ja narttu n. 30kg. Noin pieniä laumanvartijoita ei ole. Laumiksille 1-0."

        Bullshittiä taas. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarplaninac "Paino: narttu 30-40 kg, uros 35-45 kg" ketä yrität huijata? Sitäpaitsi luuletko, että laumis sillä läskillänsä voittaa? Tällä logiikalla myös mm. nöffien ja leonbergerien pitäisi voittaa susi... vaan kun eivät voita. esim. 70-100 kiloinen laumanvartija on auttamatta liian hidas...

        "Suden ylivertaiset taistelutaidot? Rajan takana idässä järjestetään älyttömiä koira vs. susi 1-1-matseja, joissa annetaan paikallisten laumiksien repiä villi sukulaisensa hengiltä. Tällaista toimintaa ei kukaan tervejärkinen kannata, mutta silti laumiksille 4-0."


        Nämä venäjällä järjestetyt susi vs. laumis taistelut on niin nähty ( olen ihan oikeasti nähnyt yhden taistelun, pieni susi vs. iso keskari tai kaukkari piikkipannalla ), eivät kerro tosiasioista mitään. Totuus nyt vain on se, että sudet ovat todistetusti tappaneet työssä olevia laumiksia, muttei toisinpäin... sudet ovat myös paljon agressiivisempia kuin koirat (tilanne)äly on aivan toista luokkaa kuin kesykoiralla..

        "Suomessa esiintyvät sudet ovat keskimäärin kokoluokkaa 40kg (uros) ja narttu n. 30kg. Noin pieniä laumanvartijoita ei ole. Laumiksille 1-0."

        Jaajaa, näyttäisi ylimainostetun kaukkarinkin paino olevan _40_-100kg... että silleen.


      • susi vs. laumis
        amerikanbulldoggi kirjoitti:

        Mietippä uudelleen...http://www.youtube.com/watch?v=NwB2Lzkacps ( national geographicin video, ei mikään kusetusyritys )

        Videossa susi ei pure täysiä, lisäksi sudet ovat varovaisia puremisen suhteen koska niillä ei ole vara menettää hampaitaan... silti aika kovat lukemat...

        "Työkoirat ovat vähintään yhtä hyvässä fyysisessä kunnossa, kuin sudet, mutta paremmassa ruokinnassa. Laumiksille 2-0."

        Bullshit. Sudet ovat äärimmäisen hyvässä fyysisessä kunnossa... Läskikasa-kaukkari ja melkein mikä tahansa kesy koira häviää 100-0 jos fyysistä kuntoa aletaan mittaamaan...

        "Suomessa esiintyvät sudet ovat keskimäärin kokoluokkaa 40kg (uros) ja narttu n. 30kg. Noin pieniä laumanvartijoita ei ole. Laumiksille 1-0."

        Bullshittiä taas. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarplaninac "Paino: narttu 30-40 kg, uros 35-45 kg" ketä yrität huijata? Sitäpaitsi luuletko, että laumis sillä läskillänsä voittaa? Tällä logiikalla myös mm. nöffien ja leonbergerien pitäisi voittaa susi... vaan kun eivät voita. esim. 70-100 kiloinen laumanvartija on auttamatta liian hidas...

        "Suden ylivertaiset taistelutaidot? Rajan takana idässä järjestetään älyttömiä koira vs. susi 1-1-matseja, joissa annetaan paikallisten laumiksien repiä villi sukulaisensa hengiltä. Tällaista toimintaa ei kukaan tervejärkinen kannata, mutta silti laumiksille 4-0."


        Nämä venäjällä järjestetyt susi vs. laumis taistelut on niin nähty ( olen ihan oikeasti nähnyt yhden taistelun, pieni susi vs. iso keskari tai kaukkari piikkipannalla ), eivät kerro tosiasioista mitään. Totuus nyt vain on se, että sudet ovat todistetusti tappaneet työssä olevia laumiksia, muttei toisinpäin... sudet ovat myös paljon agressiivisempia kuin koirat (tilanne)äly on aivan toista luokkaa kuin kesykoiralla..

        Vitsit, että tämä on huvittava palsta. Pari keskustelijaa ymmärtää jotain laumiksista ja loput jauhavat sontaa sen perusteella, mitä ovat netistä lukeneet. ;-)

        "amerikanbulldoggi":n juttuihin en viitsi edes puuttua, paitsi sen verran, että jos joskus olisit nähnyt esille nostamasi sarplaninacin muuallakin kuin siinä tietokoneesi näytöllä, niin tietäisit varmaankin, että rotumääritelmän mitat ovat hyvin kaukana todellisuudesta.

        Mutta mitat ovat varmaankin lähellä "amerikanbulldoggi":n sydäntä. Eikös niitä pikkupunkero-bulleja juuri sen puutteen vuoksi hankita. ;-)


      • susimies1

        Venäläisilt kaukaasian kasvattajan sivuilta otettua:
        Caucasian Ovcharka, who has the most important qualities listed bellow in the highest possible extend:

        1) Distrustful and aggressive behavior toward strange people.
        2) Resistance against colds and bad weather to be kept outside all the year long.
        3) Height 70 cm at withers and above to be higher than most of other breeds of dog and to be able to easily reach the upper part of the human enemy's body and his head to quickly bring him down.
        4) Weight 50 kg and more to have a sufficient mass in order to overpower both other dogs, wolves and people.
        5) Swiftness similar to that of German Shepherd to be capable to use it's mass quickly and effectively.
        6) Sense to hit the enemy on his weakest and most vulnerable place.
        7) Good coat that would protect the dog in a fight.
        8) Little tiredness to be able to go ten miles without exhaustion.
        9) Not much demanding as far as it's need for food* concerns.

        Average height of male working Caucasians is 72 - 75 cm at withers and usual weight 50 - 60 kg. Ideal weight is about 55 kg by 74 cm, 60 kg when a more massive skeleton. If a higher dog, then even more. However, we speak about a working dog that is more or less slim, oppositely the weight could reach 70 kg.

        http://www.caucasianovcharka.ru/


      • John Doe

        Olen tämän kirjoittajan kanssa samaa mieltä.

        Kaikki uutiset mitä olen suomessa huomannut, että susi olisi tappanut koiran, koirana on ollut joku metsästyksessä käytettävä tai muuten vaan pieni koira.

        Itellä on mastiffi ja pyreneittenmastiffi kotona, ja rotuja kasvattaneena tiedän, että
        saa tulla pari sisuhukkaa käymään pihassa, mutta sinne ne myös jää.

        Toki en myöskään sano etteikö susi voisi v-ittaa 1vs1 tilanteessa, mutta tietyillä koiraroduilla suhde koiran hyväksi on noin 80-20.


      • doman
        amerikanbulldoggi kirjoitti:

        Mietippä uudelleen...http://www.youtube.com/watch?v=NwB2Lzkacps ( national geographicin video, ei mikään kusetusyritys )

        Videossa susi ei pure täysiä, lisäksi sudet ovat varovaisia puremisen suhteen koska niillä ei ole vara menettää hampaitaan... silti aika kovat lukemat...

        "Työkoirat ovat vähintään yhtä hyvässä fyysisessä kunnossa, kuin sudet, mutta paremmassa ruokinnassa. Laumiksille 2-0."

        Bullshit. Sudet ovat äärimmäisen hyvässä fyysisessä kunnossa... Läskikasa-kaukkari ja melkein mikä tahansa kesy koira häviää 100-0 jos fyysistä kuntoa aletaan mittaamaan...

        "Suomessa esiintyvät sudet ovat keskimäärin kokoluokkaa 40kg (uros) ja narttu n. 30kg. Noin pieniä laumanvartijoita ei ole. Laumiksille 1-0."

        Bullshittiä taas. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarplaninac "Paino: narttu 30-40 kg, uros 35-45 kg" ketä yrität huijata? Sitäpaitsi luuletko, että laumis sillä läskillänsä voittaa? Tällä logiikalla myös mm. nöffien ja leonbergerien pitäisi voittaa susi... vaan kun eivät voita. esim. 70-100 kiloinen laumanvartija on auttamatta liian hidas...

        "Suden ylivertaiset taistelutaidot? Rajan takana idässä järjestetään älyttömiä koira vs. susi 1-1-matseja, joissa annetaan paikallisten laumiksien repiä villi sukulaisensa hengiltä. Tällaista toimintaa ei kukaan tervejärkinen kannata, mutta silti laumiksille 4-0."


        Nämä venäjällä järjestetyt susi vs. laumis taistelut on niin nähty ( olen ihan oikeasti nähnyt yhden taistelun, pieni susi vs. iso keskari tai kaukkari piikkipannalla ), eivät kerro tosiasioista mitään. Totuus nyt vain on se, että sudet ovat todistetusti tappaneet työssä olevia laumiksia, muttei toisinpäin... sudet ovat myös paljon agressiivisempia kuin koirat (tilanne)äly on aivan toista luokkaa kuin kesykoiralla..

        koira ei ikinä saavuta sellaista kuntoa kuin susi. tosi urpo voi ainoastaan niin väittää. ja tosi lapsellinen väittely. jokainen tajuaa et kaukkari saattaa jossain oloissa voittaa suden. mut kaataako se hirven ,puhvelin. tai käykö karhun kimppuun. koira on koira oli es sit iso ja painava. peto on peto ja sillä siisti ei lemmikillä luonossa ole paljon sanomista. toiset koirat on bviisaampia ja toiset tyhmiä viisaat selviää paremmin tyhmät hunommin. kun susi haluaa koira paistin sen se ottaa. lamppaat voi vartioida pienempikin koira. etkö muista ettei se koko ratkaise vaan tekniikka. ja muutenkin koira vastaan peto on apsurdi ajatus. sensijaan voisi väitellä siitä miksi vetelää kaukkaria ei käytetä muuhun vaikka karhu jahtiin tai muuhun metsästykseen. no kato kun se on semmoinen et sadan metrin jälkeen menee maate.


      • Anonyymi
        doman kirjoitti:

        koira ei ikinä saavuta sellaista kuntoa kuin susi. tosi urpo voi ainoastaan niin väittää. ja tosi lapsellinen väittely. jokainen tajuaa et kaukkari saattaa jossain oloissa voittaa suden. mut kaataako se hirven ,puhvelin. tai käykö karhun kimppuun. koira on koira oli es sit iso ja painava. peto on peto ja sillä siisti ei lemmikillä luonossa ole paljon sanomista. toiset koirat on bviisaampia ja toiset tyhmiä viisaat selviää paremmin tyhmät hunommin. kun susi haluaa koira paistin sen se ottaa. lamppaat voi vartioida pienempikin koira. etkö muista ettei se koko ratkaise vaan tekniikka. ja muutenkin koira vastaan peto on apsurdi ajatus. sensijaan voisi väitellä siitä miksi vetelää kaukkaria ei käytetä muuhun vaikka karhu jahtiin tai muuhun metsästykseen. no kato kun se on semmoinen et sadan metrin jälkeen menee maate.

        te täälä puhutte kaukkareista mut tiedän monta koirarotua jotka pätkii sudet ja kaukkarit mennen tullen esim näin pietarissa kun afrikkalainen koira boerbol purasi kerrasta kaukkarin pään halki ja siihen jäi paljo kehuttu kaukkari kuten kaukkari ja susi ovat pitkäkuonoisia ei niillä ole puruvoimaa kaukkari 450 susi 480 boerbol 720 kangal 750 ja intialainen bully kutta 790 katsokaa venäläinen valvontakameran video ku susi tulee pihaan ja tappaa tollasen saksanpaimenkoiran kokoisen koiran se joutuu tappeleen ja sitte ku saa koiran alleen juotuu vaihtaan otetta monta kertaa menee monta minuuttia ennenku saa koiran hengiltä ei o kovin tehokas mut noi isommat koirat lopettaa suden kerrasta löytyy videoita kuinka suden käy kangalin kans kun kangal pystyy juokseen suden kiinni mihin ei kaukkari pysty noi turkkilaiset lampurit sano että mustat sudet on tyhmempiä kun muut ne jää usein vartoon ku koirat hyökkää ja kuolevat sitten kun muut sudet lähtee pakoon ja usein säilyttävät henkensä ei se susi niin erikoinen ole se on asiasta tietämättömien juttuja


    • .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

      niin, kaukkari?mastiffi?akita?irl.susikoira?

      Vittu tosissaan haloo? miettikääpä tätä. teillä on se huippuun koulutettu tappaja narunnokassa lenkillä ja kun kohtaatte yhtä hyvässä kunnossa olevan suden, niin päästätte irti ja pölinä alkaa.

      Mutta mitä tapahtuu? koiranne voittaa koulutuksensa, kovan päänsä ja kokonsa takia?

      Susi joka tarpoo tuolla metrisessä hangessa olemattoman saaliin perässä, joka päivä kymmeniä kilometrejä, on päiväkausia syömättä, taistelee muitten susien, karhujen, ahmojen kanssa vaivalla kaadetusta elukasta ja jää monesti ilman makupalaa. ja tämä Susi joka teidän koiran kohtaa, on vielä HENGISSÄ! mahdollisesti tehnyt tätä jo 5-10 vuotta. Teidän SUPERKOIRANNEko muka tämän voittaisi? paskanmarjat!!!!
      Olosuhteet missä susi on ikänsä elänyt vaativat semmoisen SELVIYTYMISVIETIN että teidän jepeistä ja muisteista ei ole kun tahra jäljellä kun pöly laskeutuu!

      • toinen realisti

        Yleensä nämä myytit laumanvartijoiden susientappokyvyistä sikiävät tietämättömyydestä... luullaan, että susi on pikku laiheliini pehmolelu verrattuna mahtavaan kaukkariin... vaikka asia onkin juuri toisinpäin.

        Laumanvartijoiden tehtävä on pitää sudet loitolla suuremman kokonsa avulla. Useilta laumavartijoilta puuttuu pelko susia kohtaan, joten ne saattavat taistella sutta vastaan, mutta eivät ne silti susia voita... Kotisohvalla makaava kaukkari vs. vuosikausia villissä luonnossa selvinnyt susi, ei pitäisi olla mitään epäselvyyksiä voittajan suhteen.


      • toinen realisti
        toinen realisti kirjoitti:

        Yleensä nämä myytit laumanvartijoiden susientappokyvyistä sikiävät tietämättömyydestä... luullaan, että susi on pikku laiheliini pehmolelu verrattuna mahtavaan kaukkariin... vaikka asia onkin juuri toisinpäin.

        Laumanvartijoiden tehtävä on pitää sudet loitolla suuremman kokonsa avulla. Useilta laumavartijoilta puuttuu pelko susia kohtaan, joten ne saattavat taistella sutta vastaan, mutta eivät ne silti susia voita... Kotisohvalla makaava kaukkari vs. vuosikausia villissä luonnossa selvinnyt susi, ei pitäisi olla mitään epäselvyyksiä voittajan suhteen.

        "luullaan, että susi on pikku laiheliini pehmolelu verrattuna mahtavaan kaukkariin... vaikka asia onkin juuri toisinpäin."

        siis ei kaukkari ole laiha pehmolelu vaan läski pehmolelu verrattuna suteen


      • .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
        toinen realisti kirjoitti:

        "luullaan, että susi on pikku laiheliini pehmolelu verrattuna mahtavaan kaukkariin... vaikka asia onkin juuri toisinpäin."

        siis ei kaukkari ole laiha pehmolelu vaan läski pehmolelu verrattuna suteen

        niin, ja susi on raukka kun lähtee pakoon kaukkaria?

        Susi joka ainakaan viime tietojeni mukaan pääse eläinlääkäriin, elää taistelussa Mahdollisesti tulleitten haavojen kanssa edelleen siellä lumihangessa... Viisaana päättää vetäytyä syrjään koska ne haavat tulevat tappamaan sen lähes varmasti sinne metsään. ei muut laumanjäsenet rupea sitä elättämään...

        pari vuotta sitten metsästivät susia kuhmossa ja tuttuni oli matkassa, kertoi vaan sellasen pointin kun yksi oli ampunut haulikolla sutta hankeen. ensimmäinen reaktio oli ollut massiivinen hyppy. olivat mitanneet hypyn, etujaloista etujalkoihin yli 7 metriä... melko kova minusta

        Noh, huonostihan siinä oli hukalle käynyt. jo 13 laukaus kohti kaatoi elukan...


      • 1 laukaus riittää
        .-.-.-.-.-.-.-.-.-.- kirjoitti:

        niin, ja susi on raukka kun lähtee pakoon kaukkaria?

        Susi joka ainakaan viime tietojeni mukaan pääse eläinlääkäriin, elää taistelussa Mahdollisesti tulleitten haavojen kanssa edelleen siellä lumihangessa... Viisaana päättää vetäytyä syrjään koska ne haavat tulevat tappamaan sen lähes varmasti sinne metsään. ei muut laumanjäsenet rupea sitä elättämään...

        pari vuotta sitten metsästivät susia kuhmossa ja tuttuni oli matkassa, kertoi vaan sellasen pointin kun yksi oli ampunut haulikolla sutta hankeen. ensimmäinen reaktio oli ollut massiivinen hyppy. olivat mitanneet hypyn, etujaloista etujalkoihin yli 7 metriä... melko kova minusta

        Noh, huonostihan siinä oli hukalle käynyt. jo 13 laukaus kohti kaatoi elukan...

        olihan oikeita metsästäjiä, 13 laukausta suden tappamiseksi, vau!!


      • .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
        1 laukaus riittää kirjoitti:

        olihan oikeita metsästäjiä, 13 laukausta suden tappamiseksi, vau!!

        kun kaikki palikat kohdalleen osuu ja hyvältä paikalta pääsee ampumaan.

        mutta jos taasen ajatellaan että ei se nyt sinua kuitenkaan kohti juokse tietä pitkin vaan metsässä ja kovalla vauhdilla. Kyllä siinä porukassa on melkosen kokeneita miehiä eikä ole ensimmäinen hukkajahti mitä ovat suorittamassa.

        Mutta sitä vaan tarkoitan että ei se kuitenkaan ihan pienestä ole luovuttamassa...


      • doman
        1 laukaus riittää kirjoitti:

        olihan oikeita metsästäjiä, 13 laukausta suden tappamiseksi, vau!!

        pakkohan se on ampua kun on aloittanut


      • Anonyymi

        tietämätön juntti löytyy videoita missä susi vääntää ahman kans eikä saa edes sitä hengiltä vaan joutuu lähteen ontuen pois ja tiedämme kuinka sen suden myöhemmin käy kuten muutkin haavoittuneet eläimet kuolema korjaa


    • beefeater^

      Järkyttävän lapsellista tekstiä ja palstariitelyä,herra isä.Ja tuollaisia ihmisiä on päästetty ilmeisesti hankkimaan itselleen jonkun laumanvartijan.Voi koiraparat sentään millaisille omistajille ovat päätyneetkään!!!

      • asiantuntevampi234

        että jotkut haluavat väen vängällä silyttää myytin *koira ei pärjää sudelle* tavallaan haluaisin itsekkin mutta totuus on valitettavasti toinen, näistä kaukkis vs susi 1 vs 1 on monet kerrat venäjällä testattu ja todettu että sudesta jalostettu "tietyin ominaisuuksin" koira voittaa suden juurikin reilussa taistelussa. mm, koira vs susi laittomissa tappeluissa käytettäisiin varmaan susia enemmänkin mutta aina uuden suden saaminen joka taisteluun olisi liian vaikeeta ja toisaalta tuollainen sudesta kehitetty kaukkis on liian ennalta arvattava voittaja likimain poikkeuksetta..ikävä vaan sanoa totuus mutta susi on juurikin vahva laumassa, yksin sen pärjääminen onkin täysin eri juttu.


      • asiantuntevin567
        asiantuntevampi234 kirjoitti:

        että jotkut haluavat väen vängällä silyttää myytin *koira ei pärjää sudelle* tavallaan haluaisin itsekkin mutta totuus on valitettavasti toinen, näistä kaukkis vs susi 1 vs 1 on monet kerrat venäjällä testattu ja todettu että sudesta jalostettu "tietyin ominaisuuksin" koira voittaa suden juurikin reilussa taistelussa. mm, koira vs susi laittomissa tappeluissa käytettäisiin varmaan susia enemmänkin mutta aina uuden suden saaminen joka taisteluun olisi liian vaikeeta ja toisaalta tuollainen sudesta kehitetty kaukkis on liian ennalta arvattava voittaja likimain poikkeuksetta..ikävä vaan sanoa totuus mutta susi on juurikin vahva laumassa, yksin sen pärjääminen onkin täysin eri juttu.

        "näistä kaukkis vs susi 1 vs 1 on monet kerrat venäjällä testattu ja todettu että sudesta jalostettu "tietyin ominaisuuksin" koira voittaa suden juurikin reilussa taistelussa. mm, koira vs susi laittomissa tappeluissa käytettäisiin varmaan susia enemmänkin mutta aina uuden suden saaminen joka taisteluun olisi liian vaikeeta ja toisaalta tuollainen sudesta kehitetty kaukkis on liian ennalta arvattava voittaja likimain poikkeuksetta..ikävä vaan sanoa totuus mutta susi on juurikin vahva laumassa, yksin sen pärjääminen onkin täysin eri juttu."

        koirataistelu on eri asia kuin luonnossa kohtaaminen. Suurempi koira voi hyvinkin voittaa kehässä pienemmän suden. Luonnossa asiat ovat kuitenkin toisin.


      • Metsien mies
        asiantuntevampi234 kirjoitti:

        että jotkut haluavat väen vängällä silyttää myytin *koira ei pärjää sudelle* tavallaan haluaisin itsekkin mutta totuus on valitettavasti toinen, näistä kaukkis vs susi 1 vs 1 on monet kerrat venäjällä testattu ja todettu että sudesta jalostettu "tietyin ominaisuuksin" koira voittaa suden juurikin reilussa taistelussa. mm, koira vs susi laittomissa tappeluissa käytettäisiin varmaan susia enemmänkin mutta aina uuden suden saaminen joka taisteluun olisi liian vaikeeta ja toisaalta tuollainen sudesta kehitetty kaukkis on liian ennalta arvattava voittaja likimain poikkeuksetta..ikävä vaan sanoa totuus mutta susi on juurikin vahva laumassa, yksin sen pärjääminen onkin täysin eri juttu.

        Kaukaasia ole kehitetty sudesta.


    • Metsien Mies

      Vielä todista sudelle pärjäämistä että kuuluu johonkin laumanvartijarotuun. Alkukantaiset yksilöt pärjää paremmin kuin näyttelyihin jalostetu. Samoin roduissa on aika paljon eroja. Kyllä sen taistelun lopputulos ei ole kovinkaan helppo ennalta arvata. Laumanvartijoissa samankin rodun sisällä on paljon yksilöeroja.
      Jos susi ja koira ovat samankokoiset niin koiran mahdollisuudet eivät ole valtavan hyvät.

      • susi vs. laumis

        Työkäytössä olevat laumanvartijat ovat käytännössä aina sutta isompia ja vahvempia. Niin fysiikaltaan kuin myös leuoiltaan.

        Yksinäinen susi ei ole niin tyhmä, että se menisi huvikseen ottamaan turpiinsa vahvemmaltaan. Se hankkii ruokansa muualta, taikka sitten on nälissään. Ihan yhtä lailla susilauma suuntaa muualle, jos tuotantoeläimiä vartioi useampi koira, kuten tapana on.

        Jos joku kuvittelee, että rodunomainen laumanvartija olisi hidas tai kömpelö, ei hän ole sellaista koskaan työn touhussa nähnyt. Eikä varmaan missään muuallakaan... ;-)

        Yleensäkin koko kysymys - susi vs laumis on aivan absurdi. Pelkkä laumiksien olemassaolo riittää pelottamaan aran suden muualle. Näin homma on toiminut jo satoja vuosia. Joidenkin lähteiden mukaan jopa tuhansia.


      • diiittu
        susi vs. laumis kirjoitti:

        Työkäytössä olevat laumanvartijat ovat käytännössä aina sutta isompia ja vahvempia. Niin fysiikaltaan kuin myös leuoiltaan.

        Yksinäinen susi ei ole niin tyhmä, että se menisi huvikseen ottamaan turpiinsa vahvemmaltaan. Se hankkii ruokansa muualta, taikka sitten on nälissään. Ihan yhtä lailla susilauma suuntaa muualle, jos tuotantoeläimiä vartioi useampi koira, kuten tapana on.

        Jos joku kuvittelee, että rodunomainen laumanvartija olisi hidas tai kömpelö, ei hän ole sellaista koskaan työn touhussa nähnyt. Eikä varmaan missään muuallakaan... ;-)

        Yleensäkin koko kysymys - susi vs laumis on aivan absurdi. Pelkkä laumiksien olemassaolo riittää pelottamaan aran suden muualle. Näin homma on toiminut jo satoja vuosia. Joidenkin lähteiden mukaan jopa tuhansia.

        Lammaslaumojen vartija Pyreneiltä

        Se makasi vuoren rinteen ulkotasanteella. Suuri, kookas koira, hieman yöpymään aikovaa lammaslaumaa korkeammalla. Asentonsa puolesta se oli levollinen, mutta poisleikattujen korvalehtien tyven liikahtelu ja päänasento kielivät sen olevan täysin läsnä illan verkkaisessa kulussa.

        Jo ennen kuin ensimmäiset lampaat osoittivat levottomuuden merkkejä se oli kurottanut kaulaansa, varmistaakseen syyn ilmaista olemassaolonsa. Leudossa ilmavirrassa koira äkkäsi pedon hajun. Kuin kummitus se kohosi jaloilleen liikkuen aavemaisen hiljaa ja joutuisasti alas rinnettä, leikatun hännän tyngän heilahtaessa verkkaisesti puolelta toiselle. Lampaiden pakoon jännittyneiden kehojen ääriviivoissa eli siellä täällä jokin yksittäinen nopeasti väräjävä korvalehti tai yhä suurempaan varuilla oloon kohoava kaula.

        Susi ei kiepahtanut matkoihinsa. Koira laski vahvan niskansa lapaluiden väliin. Se murisi matalasti. Nyt oli niin lähellä uhkaa, kuin mitä vaisto turvallisesti salli vartioidessa edetä. Peto ei perääntynyt. Koira tajusi röyhkeyden, raivon, jolla sen varoitukseen vastattiin. Koiralla oli kaksi väkivahvaa vihollista, susi ja karhu. Koiran kyky tapella oli yhtä tappavaa kuin suden. Koirista poiketen, se ei omannut puhtaasti voimansatunnossaan uhoamisen riemua.

        Susi oli piirittänyt laumaa useana päivänä, arvioinut koiran valppautta ja mahdollista vastustusta. Sen oli todella nälkä. Susi teki ratkaisunsa äkisti. Se syöksyi esiin niiaten kehonsa lähes viistämään maata ja ponnisti alakautta kohti koiran kaulaa.

        Repiessään suunsa piikkeihin, jotka sojottivat kehän omaisina säteinä koiran kaulapannasta, peto menetti ratkaisevalla hetkellä arviointikykynsä. Kohtalo teki saalistajasta hetkessä saaliin. Jättimäinen koira iski valtavan voimansa kiinni pedon suojaamattomaksi jääneeseen niskaan.


      • Jura-arvi
        diiittu kirjoitti:

        Lammaslaumojen vartija Pyreneiltä

        Se makasi vuoren rinteen ulkotasanteella. Suuri, kookas koira, hieman yöpymään aikovaa lammaslaumaa korkeammalla. Asentonsa puolesta se oli levollinen, mutta poisleikattujen korvalehtien tyven liikahtelu ja päänasento kielivät sen olevan täysin läsnä illan verkkaisessa kulussa.

        Jo ennen kuin ensimmäiset lampaat osoittivat levottomuuden merkkejä se oli kurottanut kaulaansa, varmistaakseen syyn ilmaista olemassaolonsa. Leudossa ilmavirrassa koira äkkäsi pedon hajun. Kuin kummitus se kohosi jaloilleen liikkuen aavemaisen hiljaa ja joutuisasti alas rinnettä, leikatun hännän tyngän heilahtaessa verkkaisesti puolelta toiselle. Lampaiden pakoon jännittyneiden kehojen ääriviivoissa eli siellä täällä jokin yksittäinen nopeasti väräjävä korvalehti tai yhä suurempaan varuilla oloon kohoava kaula.

        Susi ei kiepahtanut matkoihinsa. Koira laski vahvan niskansa lapaluiden väliin. Se murisi matalasti. Nyt oli niin lähellä uhkaa, kuin mitä vaisto turvallisesti salli vartioidessa edetä. Peto ei perääntynyt. Koira tajusi röyhkeyden, raivon, jolla sen varoitukseen vastattiin. Koiralla oli kaksi väkivahvaa vihollista, susi ja karhu. Koiran kyky tapella oli yhtä tappavaa kuin suden. Koirista poiketen, se ei omannut puhtaasti voimansatunnossaan uhoamisen riemua.

        Susi oli piirittänyt laumaa useana päivänä, arvioinut koiran valppautta ja mahdollista vastustusta. Sen oli todella nälkä. Susi teki ratkaisunsa äkisti. Se syöksyi esiin niiaten kehonsa lähes viistämään maata ja ponnisti alakautta kohti koiran kaulaa.

        Repiessään suunsa piikkeihin, jotka sojottivat kehän omaisina säteinä koiran kaulapannasta, peto menetti ratkaisevalla hetkellä arviointikykynsä. Kohtalo teki saalistajasta hetkessä saaliin. Jättimäinen koira iski valtavan voimansa kiinni pedon suojaamattomaksi jääneeseen niskaan.

        Vai niin. Piikkipannalla varustettuna moni koira pärjää sudelle.


      • MAS>TIFFI
        Jura-arvi kirjoitti:

        Vai niin. Piikkipannalla varustettuna moni koira pärjää sudelle.

        Pyreneittenmastiffia tavataan usein sanoa paimenkoiraksi. Se on nimittäin sitäkin, mutta tärkeämpi tehtävä on ollut karjan suojelukoirana toimiminen. Koirien hännät ja korvat typistettiin, jotta ne eivät repeytyisi kamppailuissa susien ja karhujen kanssa. Typistys on nyttemmin kielletty ja koirat saavat pitää pitkän häntänsä ja luppakorvansa. Tämän vuosituhannen alkupuolella oli näitten koirien omistaminen luvanvaraista – yksi pyreneittenmastiffi kahtasataa lammasta kohti. Viholliset, joilta nämä koirat suojattejaan varjelivat olivat pyreneittenvuoriston sudet ja karhut. Kun sudet loppuivat vuoristosta ja lisäksi tulivat Espanjan sisällissodan ankeat ajat, katosivat pyreneittenvuoriston jättimäiset susitaistelijat lähes kokonaan. Aivan viime hetkillä espanjalaiset koirankasvattajat saivat rodun rippeet pelastetuksi uuden kannan alkuun.


      • 12345678901
        MAS>TIFFI kirjoitti:

        Pyreneittenmastiffia tavataan usein sanoa paimenkoiraksi. Se on nimittäin sitäkin, mutta tärkeämpi tehtävä on ollut karjan suojelukoirana toimiminen. Koirien hännät ja korvat typistettiin, jotta ne eivät repeytyisi kamppailuissa susien ja karhujen kanssa. Typistys on nyttemmin kielletty ja koirat saavat pitää pitkän häntänsä ja luppakorvansa. Tämän vuosituhannen alkupuolella oli näitten koirien omistaminen luvanvaraista – yksi pyreneittenmastiffi kahtasataa lammasta kohti. Viholliset, joilta nämä koirat suojattejaan varjelivat olivat pyreneittenvuoriston sudet ja karhut. Kun sudet loppuivat vuoristosta ja lisäksi tulivat Espanjan sisällissodan ankeat ajat, katosivat pyreneittenvuoriston jättimäiset susitaistelijat lähes kokonaan. Aivan viime hetkillä espanjalaiset koirankasvattajat saivat rodun rippeet pelastetuksi uuden kannan alkuun.

        No eiköhän otsikkokin ollut että koira vs. susi? Mutta kuinka monella koiralla on edes rohkeutta kohdata susi, saati sitten tappaa se? Kyllä nykyajan saksanpaimenkoirat ym. juoksee häntä kopien välissä karkuun...


      • Läymis
        12345678901 kirjoitti:

        No eiköhän otsikkokin ollut että koira vs. susi? Mutta kuinka monella koiralla on edes rohkeutta kohdata susi, saati sitten tappaa se? Kyllä nykyajan saksanpaimenkoirat ym. juoksee häntä kopien välissä karkuun...

        Laumanvartijat ovat varmasti ainoita koiria jotka ihan oikeasti pystyvät kohtaamaan suden silmästä silmään oli lopputulos mikä tahansa... Ja raivolla vielä päälle käyvät ilman MINKÄÄNLAISTA pelkoa! Varmasti jokainen koira suden kohdatessaan yrittävät puolustautua, mutta kyllä se niin on että se on ihan yhtä tyhjän kanssa... Laumanvartija (kuten kaukkari) kyllä pistää aika hyvin takaisin ihan mille tahansa pedolle! Vaikka se laumis vaikka suden kohtaamisessa kuolisikin niin eipä sillä sudellakaan sen kohtaamisen jälkeen hyvin mene...


      • Rauli Karviainen
        Läymis kirjoitti:

        Laumanvartijat ovat varmasti ainoita koiria jotka ihan oikeasti pystyvät kohtaamaan suden silmästä silmään oli lopputulos mikä tahansa... Ja raivolla vielä päälle käyvät ilman MINKÄÄNLAISTA pelkoa! Varmasti jokainen koira suden kohdatessaan yrittävät puolustautua, mutta kyllä se niin on että se on ihan yhtä tyhjän kanssa... Laumanvartija (kuten kaukkari) kyllä pistää aika hyvin takaisin ihan mille tahansa pedolle! Vaikka se laumis vaikka suden kohtaamisessa kuolisikin niin eipä sillä sudellakaan sen kohtaamisen jälkeen hyvin mene...

        Olen käynyt espanjan vuoristoilla, siellä typistetyt pyreneittenmastiffit ovat kuuluisia satojen vuosien takaa asioista, mistä nyt kiistelette netissä, hypätkää lentokoneeseen ja ottakaa kamera ja vihko ja kynä mukaan ja tulkaa oikean tiedon kanssa takaisin.


      • ihmettä
        Rauli Karviainen kirjoitti:

        Olen käynyt espanjan vuoristoilla, siellä typistetyt pyreneittenmastiffit ovat kuuluisia satojen vuosien takaa asioista, mistä nyt kiistelette netissä, hypätkää lentokoneeseen ja ottakaa kamera ja vihko ja kynä mukaan ja tulkaa oikean tiedon kanssa takaisin.

        Ei laumanvartija käy suteen kiinni. Piikkipantakoirat painostavat sutta, joka arvioituaan saaliin turhan arvokkaaksi vaihtaa kohdetta. On kyse luonnoneläimelle mahdottomasta uhkapelistä mahdollista loukkaantumista vastaan. Eivät oikeitten työkoirien kasvattajat esimerkiksi Kaukasuksella edes muuta väitä. Piikkipanta suojaa koiraa liian uhkarohkealta sudelta, iskettyään pantaan susi perääntyy...aina. Liian hyökkäävältä koiralta purraan kintereet hetkessä poikki, susi on valtavan paljon koiraa nopeampi


      • laumisfriikki
        ihmettä kirjoitti:

        Ei laumanvartija käy suteen kiinni. Piikkipantakoirat painostavat sutta, joka arvioituaan saaliin turhan arvokkaaksi vaihtaa kohdetta. On kyse luonnoneläimelle mahdottomasta uhkapelistä mahdollista loukkaantumista vastaan. Eivät oikeitten työkoirien kasvattajat esimerkiksi Kaukasuksella edes muuta väitä. Piikkipanta suojaa koiraa liian uhkarohkealta sudelta, iskettyään pantaan susi perääntyy...aina. Liian hyökkäävältä koiralta purraan kintereet hetkessä poikki, susi on valtavan paljon koiraa nopeampi

        Jos sekä sudella että koiralla olisi piikkipanta, niin kumpikaan ei saisi toista hengiltä. Mutta kyllä kunnon laumis saa ilman piikkipantaakin sudelta nirrin pois. Laumanvartijakoirat ovat erittäin ketteriä liikkeissään, joka on susien ja karhujen kanssa taistelun tulosta vuosituhansia kestäneestä evoluutiosta.


      • Mettäläine
        laumisfriikki kirjoitti:

        Jos sekä sudella että koiralla olisi piikkipanta, niin kumpikaan ei saisi toista hengiltä. Mutta kyllä kunnon laumis saa ilman piikkipantaakin sudelta nirrin pois. Laumanvartijakoirat ovat erittäin ketteriä liikkeissään, joka on susien ja karhujen kanssa taistelun tulosta vuosituhansia kestäneestä evoluutiosta.

        Piste.


      • Kuvaz
        Läymis kirjoitti:

        Laumanvartijat ovat varmasti ainoita koiria jotka ihan oikeasti pystyvät kohtaamaan suden silmästä silmään oli lopputulos mikä tahansa... Ja raivolla vielä päälle käyvät ilman MINKÄÄNLAISTA pelkoa! Varmasti jokainen koira suden kohdatessaan yrittävät puolustautua, mutta kyllä se niin on että se on ihan yhtä tyhjän kanssa... Laumanvartija (kuten kaukkari) kyllä pistää aika hyvin takaisin ihan mille tahansa pedolle! Vaikka se laumis vaikka suden kohtaamisessa kuolisikin niin eipä sillä sudellakaan sen kohtaamisen jälkeen hyvin mene...

        Laumanvartijat eivät ole ainoita koiria jotka voi taistella hyvin susien kanssa. Varsinkin jos katsoo luetteloa roduista jotka on virallisesti hyväksytty laumanvartijoiksi.
        Näiden lisäksi on monta rotua jotka vartioi laumoja mutta virallinen luokittelu määrittelee ne joiksikin muiksi roduiksi.


      • ööh?
        Kuvaz kirjoitti:

        Laumanvartijat eivät ole ainoita koiria jotka voi taistella hyvin susien kanssa. Varsinkin jos katsoo luetteloa roduista jotka on virallisesti hyväksytty laumanvartijoiksi.
        Näiden lisäksi on monta rotua jotka vartioi laumoja mutta virallinen luokittelu määrittelee ne joiksikin muiksi roduiksi.

        Mitkä esim?

        Kuvaszkin on muuten laumanvartija, jos sitä tarkoitat :-/ Eikä sellaista roturyhmääkään ole, kuin laumanvartijakoirat.

        Mitä siis tarkoitat... Bernhardinkoiria, taistelukoiria?


      • kaukkis"paukkis
        ööh? kirjoitti:

        Mitkä esim?

        Kuvaszkin on muuten laumanvartija, jos sitä tarkoitat :-/ Eikä sellaista roturyhmääkään ole, kuin laumanvartijakoirat.

        Mitä siis tarkoitat... Bernhardinkoiria, taistelukoiria?

        Laumanvartijakoirat oppivat myös karjalaumojen ohjaamisen. Ne pystyvät samalla sekä paimentamaan että vartioimaan karjaa. Minun espanjanmastiffillani on aivan luontainen kyky ohjata karjaa, eli sitä ei tarvinnut edes kouluttaa paimentamaan. Yleensä laumanvartijakoirat tulee kumminkin erikseen kouluttaa paimentamaan, mutta ne oppivat sen yllättävän nopeasti. Laumikset eivät ole niin yksinkertaisia kuin nykyään monet luulevat: vartioinnin lisäksi ne osaavat paimentaa.


      • Kuvaz
        ööh? kirjoitti:

        Mitkä esim?

        Kuvaszkin on muuten laumanvartija, jos sitä tarkoitat :-/ Eikä sellaista roturyhmääkään ole, kuin laumanvartijakoirat.

        Mitä siis tarkoitat... Bernhardinkoiria, taistelukoiria?

        Kyllä laumanvartijat on määritelty mitkä rodut niihin kuuluu. Kannattaa päivittää tiedot.
        Kysyit muita rotuja jotka voi taistella suden kanssa. Niitä on monta kuten erilaiset suurikokoiset taistelukoirat. Lisäksi monta rotua jotka ei ole taistelukoiria vaan muita kuten Dogo Argentino tai Fila Brasileiro ja Boer-Boel. siinnä vain malliksi kolme, mutta muitakin löytyy.
        Tottakai tiedän molemmat Kuvazin laumanvartijoiksi.


      • yhyhyyyhyyy..
        Kuvaz kirjoitti:

        Kyllä laumanvartijat on määritelty mitkä rodut niihin kuuluu. Kannattaa päivittää tiedot.
        Kysyit muita rotuja jotka voi taistella suden kanssa. Niitä on monta kuten erilaiset suurikokoiset taistelukoirat. Lisäksi monta rotua jotka ei ole taistelukoiria vaan muita kuten Dogo Argentino tai Fila Brasileiro ja Boer-Boel. siinnä vain malliksi kolme, mutta muitakin löytyy.
        Tottakai tiedän molemmat Kuvazin laumanvartijoiksi.

        byäää, koirat tappaa suden, byäää.. :)

        http://vision.rambler.ru/users/stepikz/1/2/


      • metsästäjä_kalastaja
        yhyhyyyhyyy.. kirjoitti:

        byäää, koirat tappaa suden, byäää.. :)

        http://vision.rambler.ru/users/stepikz/1/2/

        '''koirat tappaa suden''' todella surkea videopätkä,ihan selvä eläinrääkkäys pätkä tuo on ! ,sutta ja koiria siinä rääkätään!.....


      • jasu 33
        ihmettä kirjoitti:

        Ei laumanvartija käy suteen kiinni. Piikkipantakoirat painostavat sutta, joka arvioituaan saaliin turhan arvokkaaksi vaihtaa kohdetta. On kyse luonnoneläimelle mahdottomasta uhkapelistä mahdollista loukkaantumista vastaan. Eivät oikeitten työkoirien kasvattajat esimerkiksi Kaukasuksella edes muuta väitä. Piikkipanta suojaa koiraa liian uhkarohkealta sudelta, iskettyään pantaan susi perääntyy...aina. Liian hyökkäävältä koiralta purraan kintereet hetkessä poikki, susi on valtavan paljon koiraa nopeampi

        Vastaus: Kyllä käy katsokaa sivulta tobet.kz Kyseinen koirarotu sekä torkuz ja alabai ovat venäläisten jalostaman keskiaasianpaimenkoiran kantamuotoja. Turkkilainen Kangal on isokokoinen laumanvartija jonka puruvoimasta olen nähnyt videon 743 paunaa.Iso villi susi puri 406 ja sefferi muistaakseni noin 250.


      • LGD Methods
        ihmettä kirjoitti:

        Ei laumanvartija käy suteen kiinni. Piikkipantakoirat painostavat sutta, joka arvioituaan saaliin turhan arvokkaaksi vaihtaa kohdetta. On kyse luonnoneläimelle mahdottomasta uhkapelistä mahdollista loukkaantumista vastaan. Eivät oikeitten työkoirien kasvattajat esimerkiksi Kaukasuksella edes muuta väitä. Piikkipanta suojaa koiraa liian uhkarohkealta sudelta, iskettyään pantaan susi perääntyy...aina. Liian hyökkäävältä koiralta purraan kintereet hetkessä poikki, susi on valtavan paljon koiraa nopeampi

        Väärin.. Laumanvartijoiden tapa toimia on sellainen, että susien lähestyessä vartioitavaa laumaa, niitä kohti lähtevät narttukoirat, joukossa mahdollisesti oleva juoksuinen narttu saattaa myös esittää olevansa valmis parittelemaan susien kanssa. Tarkoituksena on sekoittaa susilauman saalistuskäyttäytymisen kaava, yleensä jo tämä riittää karkoittamaan sudet, siis suurikokoisten koirien ilmaantuminen paikalle.

        Jos näin ei tapahdu, nartut houkuttelevat sudet lähemmäksi vartioitavaa laumaa, jossa uroskoirat ovat...Susien tullessa tarpeeksi lähelle, aloittavat urokset raivoisan hyökkäyksen, narttujen yhtyessä siihen..

        Koirat taistelevat tarvittaessa omaan kuolemaansa saakka, suojatessaan laumaansa.

        Lähde: Kaisa Hilskan kirja, Laumanvartijakoirat.


      • juuuuri näin
        laumisfriikki kirjoitti:

        Jos sekä sudella että koiralla olisi piikkipanta, niin kumpikaan ei saisi toista hengiltä. Mutta kyllä kunnon laumis saa ilman piikkipantaakin sudelta nirrin pois. Laumanvartijakoirat ovat erittäin ketteriä liikkeissään, joka on susien ja karhujen kanssa taistelun tulosta vuosituhansia kestäneestä evoluutiosta.

        Olen samaa mieltä laumisfriikin kanssa! Täälä joku asiantuntija123 huutelee että kaukkari ei ole nopea;D hän ei ilmeisesti ole nähnyt kaukkaria tositoimissa. Kimppuuni hyökkäsi taannoin kaukkari, ja sitä ei ehdi edes tajuta kun se koira jo on kimpussa. Kaukkarilla on mahdollisuuksia voittaa susi. Sanotee mitä sanotte.


      • Anonyymi
        ihmettä kirjoitti:

        Ei laumanvartija käy suteen kiinni. Piikkipantakoirat painostavat sutta, joka arvioituaan saaliin turhan arvokkaaksi vaihtaa kohdetta. On kyse luonnoneläimelle mahdottomasta uhkapelistä mahdollista loukkaantumista vastaan. Eivät oikeitten työkoirien kasvattajat esimerkiksi Kaukasuksella edes muuta väitä. Piikkipanta suojaa koiraa liian uhkarohkealta sudelta, iskettyään pantaan susi perääntyy...aina. Liian hyökkäävältä koiralta purraan kintereet hetkessä poikki, susi on valtavan paljon koiraa nopeampi

        vai susi koiraa nopeampi kyl taas on joku nähny unta ei se susi ole sellanen taruolento ku luullaan susi on pitkäkuonoinen kuten monet koirat niiden puruvoima ei ole iso susi ja useimmat koirarodut puruvoima alle 500 mut boerboel 650 ja kovin on kangal 750 monet ei tiedä mitää mut silti kirjoitetaan ja suuri yleisö elää harhas esim:lehdes luki kun kankaanpäässä nainen kertoi että oli koiran kanssa lenkillä ja susi seuras noin 200 metriä tätä naista se on peepuhetta se susi kävi katsomas minkä kokoinen koira on kyseessä ei se sitä naista seurannu mut jos se koira oli suden kokoinen tai isompi susi ei edes lähde lähestyyn niinkuin tässäkin tapauksessa ei susi ala hyökätä samankokoisen tai isomman koiran päälle kun on mahista loukkaantua se hakee helpomman saaliin ei susi ole niin tyhmä ku luullaan


    • metsittynyt eukko

      en vaan tiedä mistään mitään kaikki jotka kirjoitatte olette viisaita ja vähintäänkin järkeviä minä en tiedä kenenkään koirista kuin vain omistani 3kaukkaria 1hybridi joka päivä eletään ja ollaan

      • Metsänpeikko(ko)

        Venäläisiltä kaukaasian kasvattajan sivuilta otettua:
        Caucasian Ovcharka, who has the most important qualities listed bellow in the highest possible extend:

        1) Distrustful and aggressive behavior toward strange people.
        2) Resistance against colds and bad weather to be kept outside all the year long.
        3) Height 70 cm at withers and above to be higher than most of other breeds of dog and to be able to easily reach the upper part of the human enemy's body and his head to quickly bring him down.
        4) Weight 50 kg and more to have a sufficient mass in order to overpower both other dogs, wolves and people.
        5) Swiftness similar to that of German Shepherd to be capable to use it's mass quickly and effectively.
        6) Sense to hit the enemy on his weakest and most vulnerable place.
        7) Good coat that would protect the dog in a fight.
        8) Little tiredness to be able to go ten miles without exhaustion.
        9) Not much demanding as far as it's need for food* concerns.

        Average height of male working Caucasians is 72 - 75 cm at withers and usual weight 50 - 60 kg. Ideal weight is about 55 kg by 74 cm, 60 kg when a more massive skeleton. If a higher dog, then even more. However, we speak about a working dog that is more or less slim, oppositely the weight could reach 70 kg.

        http://www.caucasianovcharka.ru/


    • hukkanen(ko)
      • Anonyymi

        jos sudella olis lyhempi kuono ja enemmän puruvoimaa sitten olis kova peto nyt ei o ja se on sama mikä on säkäkorkeus ei 10cm ero tee mitää mut jotku tietämättömät pitää sutta erikoisena ei se ole mut jos niitä on lähes 10 laumas niin sitten ovat parempia metsästään ei aina silloinkaa kanadalaisen kansallispuiston metsänvartijat on vuosia seurannu eläimien käytöstä ja niiden mukaan nälkä on kovin joskus nälkäinen karhu oli tappanu peuran ja siihen alkoi tuleen susia niitä oli yli kymmenen lopuksi mut karhu vaan makas sen peuran ruhon päällä ja teki pikku hyökkäyksiä susia kohti yleensä karhu perääntyy mut nyt ei ollu kerinny syömään yhtää sudet anto periksi noin 10 min piirityksen jälkeen ensin lähti alfanaaras ja pikkuhiljaa loppu lauma karhu sai syödä rauhas vartijat myös laitto tästä videopätkän nettiin ku usein ei näin käy mut nälkä on kovin kaveri eikä karhu antanu periksi


      • Anonyymi

        tos video pätkäs susien kinastelusta just näkee ku ei o puruvoimaa niin se on tommosta ei mitää tapahdu karvat vaan lentää mut jos tos olis toinen ollu kangal olis sudelta jo jalat poikki tai henki menny kangal pystyy pureen jalan poikki susi ei pysty ja jos kangal käy kiinni suden kurkkuun se on kuollu susi välittömästi mut susi kävi joskus saksanpaimenkoiran kurkkuun kiinni ja joutu korjaan otettaan monta kertaa meni monta minuuttia ehkä 5-6 ennenku koira kuoli ei ole kovin tehokas tappaan


    • Romulus & Remus

      Ai että tekee aina hyvää verenpaineelle, kun sattuu eksymään googlen kautta johonkin Suomi24, keskusteluun. Oli aihe mikä tahansa, vatipäitä kaikki.

    • TheDogMan

      Vuonna 1998 kaukasianpaimenkoira hyökkäsi pihapiiriin tulleen karhun kimppuun. Taisteli hetken, sai karhun häädettyä ja jäi vielä itse henkiin. Kyllä se nyt niin on, että keskiverto suomalainen susi ei edes harkitse hyökkäävänsä ison kaukkarin kimppuun.
      Susi ei ole mikään ylivertainen tappokone. Se on villieläin siinä missä mikä tahansa muu. Mäyrä on ihan yhtälailla villieläin, mutta silti sitä pienemmät koirat pystyvät niiden kanssa taistelemaan vaikka puolituntia ja yleensä vielä selviävät hengissä.
      Hengissäselviämisvietillä ei ole mitään tekemistä taistelun kanssa. Sillä on tekemistä sen kanssa rupeaako susi taistelemaan jotain vastaan. Ei ole myöskään sillä, että susi tarpoo aliravittuna pitkin metsiä etsimässä saalista. Se saa vähemmän ravintoa jne.. Se ei ainakaan tee siitä ylivertaista tappokonetta.

      Tälläisiä ylivertaisi tappokoneita on siperian tiikerit, jotka häätää kokonaisia susilaumoja alueeltaan ja syövät karhuja. Susi ei tälläinen ole. Toki se nyt on kova vastus isolle kaukkarille, mutta kyllä se kaukkari siitä hengissä selviää.

      • kanavshel

        itse olen sitä mieltä että jos susi ja kaukkari tappelisivat niin aika haastavaa se on kummallekkin mutta itse haluan mainita tappaja koiran pitbull koska se saattaisi olla vaarallinen sudelle ja mitäpä sudet ja koirat tekisivät toisilleen on myös mahdollista että susi luulee koiraa toiseksi sudeksi kun ovat saman näköisiä.Pitbull on susille varmasti yhtä petoa niinkuin kaukkarikin varsinkin kekeneena.


    • benedi

      Puhun venäjää, ja olen jutellut venäläisten kanssa, ja kaukasianpaimenkoira (riippuu yksilöstä) tapaa karhunkin...Olen nähnyt moniakin aitoja filmejä, joissa kaukasianpaimenkoira,...matalan viilettäen yllättää suden, iskee selkään tai niskaan..ottelu on aina lyhyt...susihan
      on näille koirille kuin iso rusakko.

      On jo aikaa kun tuttava soitti, että hänen kaukkarinsa tappoi suden, kotilepikkoon,..kieltämättä oli pieniä puita kaatunut, susi hengetönnä...ei uskalla julkistaa, sakot saa.

      On aina tietenkin otettava huomioon susi yksilönä, ja koira yksilönä,...mutta ainahan ne suden kanssa panevat peliin kaiken taitonsa, niin susi kuin kaukasialainenkin...

      Mutta aina panen rahat likoon kaukasialaisen puolesta sutta vastaan,...siksi lammastalous voikin hyvin, alueella missä on paljon susia.

      Topus niminen kaukasialainen tappoi elämänsä aikana n. 200 sutta

    • tossa tosa

      Jos joku koirarotu pärjää sudelle, niin se ei ole mikään lumanvartijakoira, vaan taistelukoira. Maailman suurin taistelukoirarotu on TOSA. Se ollaan tarkasti ja huolellisesti kehitetty nimenomaan TAISTELEMAAN ja TAPPAMAAN lajikumppaneita vastaan !

      • tosa vs keskari!

      • Anonyymi

        tosa on aika köntys mut bully kutta ja gull gon tai jos puhutaan taistelutahdosta niin lottatore brindisino


    • susi 111111111111

      heh kyllä tee ootte hupaisaa sakkia, kaikki puolustaa omia rotuja naurettavilla näytteillä, jos susi kerran uskaltaa karhun tietyissä olsuhteissa haastaa, niin kysykää nyt hyvä ihme asiantuntijoiden ja tutkijoiden faktatietoja, säälittävää luettavaa nämä kirjoitukset että tämä ja tämä pärjäs sudelle, menkää niiden kanssa ja päästäkää liekasta irti korpiin, sillähän se asia ratkeaa ja ei tarvitse spekuloida noilla omaan pussiin pelaamisjutuilla....käykää sitten sieltä keräämässä jätökset ja tulkaa takas kirjoittamaan hurjajuttujanne....kokeilkaa edes...haluan kuulla tuloksia

    • CMD Power

      *heh kyllä tee ootte hupaisaa sakkia, kaikki puolustaa omia rotuja naurettavilla näytteillä, jos susi kerran uskaltaa karhun tietyissä olsuhteissa haastaa*


      ei minulla ole koiraa tällä hetkellä mutta silti oon ottanu asioista selvää niin tiedän miten ne oikeasti on. mutta kerroppas sinä missä olosuhteissa "susi" uskaltaa haastaa karhun ? nimittäin yksinäinen susi saa ahmaltakin köniinsä mennen tullen.

    • tappava susi

      Katoin valkohammasta ja siis ku valkohammas tappeli buldokin kanss nii valkohammas hävis.

      • tappava susi

        Silti sehä oli vaa elokuva ja joss joku väittää vastaan et joku koira rotu on ketterämpi ja nopeampi niin on väärässä!


      • Janet!
        tappava susi kirjoitti:

        Silti sehä oli vaa elokuva ja joss joku väittää vastaan et joku koira rotu on ketterämpi ja nopeampi niin on väärässä!

        Tappava susi on oikees!sehä oliki vaa elokuva ku oon kattonu valkohampaan.joss joku ei oo kattonu valkohammast nii valkohammas on puoliks susi ja koira ja se ei pelkää tulta eikä sen emo!


      • tappava susi
        tappava susi kirjoitti:

        Silti sehä oli vaa elokuva ja joss joku väittää vastaan et joku koira rotu on ketterämpi ja nopeampi niin on väärässä!

        Mutt mull ei oo buldoggii vaan mull on chihuahua !


      • tappava susi
        tappava susi kirjoitti:

        Mutt mull ei oo buldoggii vaan mull on chihuahua !

        Kiitz janet puolustuksest


      • Janet!
        tappava susi kirjoitti:

        Kiitz janet puolustuksest

        Olla hyvä koska se on sen arvoista!


      • asiantuntija123
        Janet! kirjoitti:

        Olla hyvä koska se on sen arvoista!

        Olet Janet! Aika hyvä näissä susi asioissa.


      • tappava susi
        asiantuntija123 kirjoitti:

        Olet Janet! Aika hyvä näissä susi asioissa.

        Anteeks oikee asiantuntija mun isoveli kirjotti ton väärennyksen!iha oikeest anna anteeks!ja myös anteeks janetill!


      • Janet!
        tappava susi kirjoitti:

        Anteeks oikee asiantuntija mun isoveli kirjotti ton väärennyksen!iha oikeest anna anteeks!ja myös anteeks janetill!

        Saat tän kerran.mut pidä huoli ettei se sun isoveli tuu tähän paikkaan enää!


      • Janet!
        Janet! kirjoitti:

        Saat tän kerran.mut pidä huoli ettei se sun isoveli tuu tähän paikkaan enää!

        Muute tappava susi mullaki on chihuahua!


    • ha ha HAA

      Oottekos kuullu koirasusista, siis koiran ja suden risteytyksistä? se on varma tappokone toisin kun yksikään täys verinen koira tai susi. siinä tulee parhaat puolet, KOKO,KETTERYYS,ÄLYKKYYS,VOIMA, PURENTAVOIMA JA SISU.

      repikää siitä nuijat

    • ebezkin

      asiantuntija123 puhuu ihan asiaa, yksikään koira ei voita sutta tappelussa.
      te jotka puhutte et koira voittaa suden ootte lukenu vissii liikaa hopeanuolta

    • mikä juju

      juu-u.Ja mun isi on isompi ku sun isi!!

    • ebezkin

      troll?

    • Äitis!!!

      asiantuntia123 on kyllä oikeessa! Koira ei millään voi voittaa sutta. Ei kannata puhua aiasta jos ei oikeasti tiedä mitään!

    • Luukee

      Keskivertosusi ja Keskiaasianpaimenkoira . näin käy kun keskari ja susi pistetään sinne häkkiin . kaikki jankuttaa että koira ja susi kun pistetään häkkiin niin siinä susi vie 100-0 ? Nopeuden kyllä näkee, että susi on nopeampi. Keskari taas paljon vahvempi .

      Löysin tämän youtubesta . itse en tykkää tämmösistä, mutta kattelin huvikseen alabai dogs niin tämmönen ilmesty ...huh?

      Linkkiä : http://www.youtube.com/watch?v=nlAbIWDJG5Q

      • Suden ystävä

        Ongelmani vain tuossa videossa oli, että joko suden takajalat oli sidottu perinteiseen tapaan tai ne olivat vammautetut. katsoppa videota


    • silleesti

      Päästäkää kaukkari metsään pohjoiskarjalassa, ja käytte viikon päästä katsomassa kumman raato, jäännäkset siellä on. Se joka on poissa, on voittaja.

    • Asiantuntevin345

      Tämä kuulostaa aika epärealistiselta tietystä näkökulmasta, mutta ajatellaan kuitenkin asiaa tällaisesta legendaarisesta tiikeri vs. leijona -näkökulmasta:

      Tilanteessa hyvissä voimissa oleva hieman reilu 220-kiloinen bengalintiikeri on nälkäinen ja päätyy ajatukseen, että viereisella tasangolla päivää paistattelevasta pienestä naarasleijonien ryhmittymästä voisi napata heikoimman saaliiksi. Kuitenkin paikalle saapuu kesken kaiken naaraitaan suojelemaan 250-kiloinen urosleijona.

      Vastakkain siis on urosleijona, jonka tehtävä on suojella omaa laumaansa ja tälle tulee ruoka valmiina pöytään, joten sen saalistamiseen ei tarvitse vaivautua, sekä tiikeri, joka kaataa rutiinilla n. 1000-kiloisia gaureja saaliikseen (viisi kertaa itsensä painoisia), muttei ole erityisemmin pieniä reviirikiistoja lukuunottamatta erikoistunut kaksinkamppailuihin ja joutuu saalistamaan ruokansa itse. Lisäksi leijonan paino on n. 23-25% tiikerin painoa suurempi. Molemmilta löytyy omasta takaa runsaasti voimaa, nopeutta ja aggressiivisuutta. Kumman veikkaatte voittavan?

      Tiedän kyllä, että jellonanartut eivät ole tiikerillekään helppoa saalista eikä tiikereitä ja leijonia elä enää samalla seudulla, mutta tuollaiseen tilanteeseen on kuitenkin helppo sijoittaa mielestäni leijonan ja tiikerin paikalle laumanvartija ja susi. Sudella toki löytyy kamppailukokemusta lauman sisäisistä johtajuusselvittelyistä, mutta pääosin nämä ovat tiikerin kaltaisia täysiverisiä saalistajia sillä erotuksella, että liikkuvat ja saalistavat laumassa. Esimerkiksi ainakin simpanssin tai hyeenan veikkaisin kyykyttävän yksittäistä sutta kuin sutta tullen mennen kaksinkamppailussa, vaikkeivat nämä saalistustaidoiltaan (simpanssi on kasvissyöjä) suden kanssa ole lähellekään samaa luokkaa. Entä sitten laumanvartija?

      Asiantuntija123 näytti vakaasti nimittävän laumanvartijat lemmikeiksi ja olen kyllä 100% varma, että esimerkiksi vaikkapi suomalaisen lemmikki-kaukkarin uskon jäävän suden suuhun alta aikayksikön, vaikka kovempaa tekoa oleva yksilö voisikin ehkä vastusta tarjota. Kuitenkaan mitään lemmikeitä eivät "kotikonnuillaan" laumanvartijat ole, vaan nämä voivat kasvaa hyvinkin puolivilleissä olosuhteissa ja työkoirina nämä omaavat vähintään samassa luokassa suden kanssa olevan fyysisen kunnon ja nopeuden sekä ketteryyden, joka kehittyy kasvavan lihasmassan mukana. Puruvoimakin on näillä aivan eri luokkaa kuin tavallisilla koirilla. Esimerkiksi kangal voi purra lähemmäksi 300 kilon voimalla, eikä mastiffit, keskarit ja kaukkaritkaan kauaksi jälkeen tuosta jää. Pelkästään laumanvartijan 50-70 kilon painon läskiksi luuleminen on jo paksua tekstiä. Urosleijonaan yhdistäviä tekijöitä laumiksilla on se, että päätehtävä on lauman suojeleminen ulkoisilta uhilta, ja ruokinnasta ei tarvitse itse huolehtia. Kamppailukokemusta voi kertyä harjoittelusta muiden koirien kanssa ja Jazhinca part 2 -videossa näkyi, kuinka sudenraadolla laumanvartija opetettiin olemaan pelkäämättä sutta. Mielestäni siis on ilmiselvää, että tällaiset koirat voivat tarpeen tullen kyetä voittamaan suden kamppailussa.

      Asiantuntevan tekstissä toki paljon asiaakin toisin kuin suurimmalla osalla onnettomista kaukkarifaneista. Lemmikiksi voi hankkia kyllä vaikka miten ison koiran, mutta veikkaisin että yksin kotipihaan jätetyn 60-kiloisen lemmikkikoiran jopa 30-kiloinen erakkosusi tulee ja pistää lihoiksi mestarikokin ottein. Väittäisin, että ainakin isompi suomalainen susi voittaisi 3-4 lemmikkeinä pidettävää laumanvartijakoiraa helposti.

      Ja lopuksi kai voin tiikerin ja leijonan selkkaukseen todeta, että luultaviten tuollaisen sattuessa tiikeri lähtee urosleijonan havaitessaan muille maille etenkin naarasleijonien liittyessä lauman puolustamiseen. Tätenhän susikin menettelee yleensä laumanvartijoiden kanssa välttäen täten loukkaantumisriskin.

    • RepoRanka..

      Terve. Teksissäsi oli paljon asiaakin, mutta lopuksi hätkähdytti tämä ;

      "Väittäisin, että ainakin isompi suomalainen susi voittaisi 3-4 lemmikkeinä pidettävää laumanvartijakoiraa helposti."

      En tiedä mitä tarkoitat lemmikkinä pidetyllä laumanvartialla, mutta normaalioloissa, (koirat vahtii omaa reviiriään ulkona vuoden ympäri, päivittäinen metsälenkki peuhaamista laumanjäsenten kanssa.. )
      Koira pysyy aika hyvässä kuosissa, välillä jahdaten pupuja tai hirviä/peuroja laumis testailee kuntoaan..

      Todellisuudessa yksinäinen susi ei tule pihaan, mutta 3-4 laumanvartija koiraa ovat vastus ennemmin sille tiikerille.

      • Asiantuntevin345

        En kyllä ihan tiikerille usko kampoihin laittavan kovin pitkää. Tiikereillä kun on ihan luonnostaan se ikävä tapa hävittää kaikki kilpailijat reviiriltään ja näiden tieltä häviävät ainakin Siperiassa niin sudet, karhut kuin ilveksetkin. Nämä kuulemma saattavat hävittää jopa useamman susilauman omalta reviiriltään pelkästään varmistaakseen oman ruoansaantinsa.

        Tiikeri on monien muiden kissapetojen tavoin niin voimissa, nopeudessa kuin kaikessa muussakin valovuoden mitä tahansa koiraeläintä edellä. Pelkästään tiikerin puruvoima n. 450 kilogrammaa senttimetriä kohden ja käpälissä on voimaa yhtä paljon kuin karhulla nopeuden ollessa aivan omaa luokkaansa. Väittäisin, että 4-5 suden vahvoista ja kokeneista yksilöistä koostuva lauma tarvitsisi sekin yllätysedun puolelleen tiikeriä vastaan. Aikanaan katsoin noita kiinalaisia tiikeri vs leijona -pätkiä (erittäin älytöntä materiaalia, jos minulta nykyään kysytään.) youtubesta ja niissä noiden käpälien voimat ja nopeus näkyi aika selvästi. Yleensä 130-150 kg painava naarasleijona lenteli pyörityksessä miten sattui silloinkin, kun oli vastassa saman painoinen sumatrantiikeri, ja oli aina verillä tappelun päätteeksi, joten voisin kuvitella, että 40-80 kg painava susi/laumanvartija kuolisi jo ensimmäisellä tai toisella iskulla lähemmäksi 300 kg painavaa siperiantiikeriä vastaan.

        Joo, mutta tuo ei tainnut olla viestisi pääasia, pärjääkö joukkiollinen laumanvartijoita tiikerille vai ei. Kuitenkin halusin vain päästä pätemään, sillä joillain keskustelupalstoilla jotkut uskoivat tosissaan tiibetiläisten lammaspaimenten aikanaan levittämiä juoruja siitä, että heidän koiransa olisivat tiikerinkin ottanut joskus hengiltä.


      • Metsästelijä Mies
        Asiantuntevin345 kirjoitti:

        En kyllä ihan tiikerille usko kampoihin laittavan kovin pitkää. Tiikereillä kun on ihan luonnostaan se ikävä tapa hävittää kaikki kilpailijat reviiriltään ja näiden tieltä häviävät ainakin Siperiassa niin sudet, karhut kuin ilveksetkin. Nämä kuulemma saattavat hävittää jopa useamman susilauman omalta reviiriltään pelkästään varmistaakseen oman ruoansaantinsa.

        Tiikeri on monien muiden kissapetojen tavoin niin voimissa, nopeudessa kuin kaikessa muussakin valovuoden mitä tahansa koiraeläintä edellä. Pelkästään tiikerin puruvoima n. 450 kilogrammaa senttimetriä kohden ja käpälissä on voimaa yhtä paljon kuin karhulla nopeuden ollessa aivan omaa luokkaansa. Väittäisin, että 4-5 suden vahvoista ja kokeneista yksilöistä koostuva lauma tarvitsisi sekin yllätysedun puolelleen tiikeriä vastaan. Aikanaan katsoin noita kiinalaisia tiikeri vs leijona -pätkiä (erittäin älytöntä materiaalia, jos minulta nykyään kysytään.) youtubesta ja niissä noiden käpälien voimat ja nopeus näkyi aika selvästi. Yleensä 130-150 kg painava naarasleijona lenteli pyörityksessä miten sattui silloinkin, kun oli vastassa saman painoinen sumatrantiikeri, ja oli aina verillä tappelun päätteeksi, joten voisin kuvitella, että 40-80 kg painava susi/laumanvartija kuolisi jo ensimmäisellä tai toisella iskulla lähemmäksi 300 kg painavaa siperiantiikeriä vastaan.

        Joo, mutta tuo ei tainnut olla viestisi pääasia, pärjääkö joukkiollinen laumanvartijoita tiikerille vai ei. Kuitenkin halusin vain päästä pätemään, sillä joillain keskustelupalstoilla jotkut uskoivat tosissaan tiibetiläisten lammaspaimenten aikanaan levittämiä juoruja siitä, että heidän koiransa olisivat tiikerinkin ottanut joskus hengiltä.

        Alla olevassa linkissä Kiinalainen pätkä, jossa Kangalit (Anatolianpaimenkoira suomessa) sekä tiikerit majailevat samassa häkissä. Toki ovat varmasti olleet pienestä pitäen samassa häkissä, eikä tiikerit nyt näytä kovin tosissaan olevan:)
        Kuitenkin tuon katsottuaan voin todeta, etten lainkaan ihmettele noiden koirien olevan hyvinkin tasaväkinen vastus ihan 1 vs 1 tilanteessakin kotimaiselle sudellemme, kannattaa katsoa video:)



        http://www.youtube.com/watch?v=LbN5jJxTKtE


    • kaukaasianpaimenkoir
    • Taistelija090

      OK let me preface this all by saying I refer here to LGD's not bullies not non-LGD breeds. This is not about creating wolf killers.

      I was told yesterday about an incident north of me where 11 LGD's were killed by 4 wolves attacking their livestock.

      I am in the process of finding out more details about those dogs other than that they were Maremmas.

      Specifically, how old, sexes, guarding experience, were they US bred or imports, or both, were herders present when this happened, did they attempt to help or not, was this first time attack or no, etc etc.

      As a breeder of LGD's I have to say this is totally unacceptable outcome for a situation where wolves were outnumbered over two to one.

      What will it take? Would the outcome been the same had it been 11 Boz, Kangals, Spanish Mastiffs? I can wager, no. But more than that - how were these 11 Maremmas raised, and how big were the wolves. As I endeavor to find out more will be interested in hearing others reaction to hearing about this.

    • järki käteen

      Miksi tälläisesta aiheesta pitää edes keskustella?
      Eikös se ole sanomattakin selvää, että suurpetojen torjumiseen syntyneet/ jalostuneet koirat tappavat suden... Ne tappavat suden, ne tappavat karhun, ne tappavat villikissoja ja -koiria, ilveksiä, vuoristoleijonia jne ja torjuvat karjavarkaat.

      Se kuka kuolee yksittäisessä taistelussa ja miten kuolee, sillä ei ole merkitystä.
      Näitä koiria -joista vanhimpia ovat mm. kazakhstanin paimenkoira (keskiaasianpaimenkoira), turkin/ kurdien paimenkoira, jugoslavian paimenkoira (sarplaninac) ja vaikkapa vielä mongolian paimenkoira- on käytetty iät ja ajat suojelemaan karja- ja lammaslaumoja suurpedoilta ja karjavarkailta, mutta myös turvaamaan paimenten perheet ja omaisuus.

      Jos kerran nämä koirat eivät pärjäisi sudelle, koko eläinlaumoja ja koteja suojaavien koirien historia olisi jäänyt kovin lyhyeksi.

      • HUOH :(

        Ihmiset ilmeisesti tosissaan luulee, että koira (oli sitten miten iso ja voimakas hyvänsä), joka ei pärjää edes minkille, ketulle, mäyrälle, ilvekselle tai kotikissallekaan, voisi pärjätä sudelle - yhdelle luonnon kovimmista tappajista, joka tappaa halutessaan minkä tahansa elukan edellämainitusta viisikosta rutiinilla ilman pienintäkään ongelmaa ja mussuttaa tämän välipalaksi poskeensa.

        Koirat on kyllä kovia uhoomaan ja joskus ihmissilmään pelottaviakin, mutta tositilanteessa eli taistelussa villieläintä vastaan ei näillä ole mitään mahdollisuutta, sillä nämä eivät surkastuneine aivoineen ole perillä ikänsä sohvan nurkassa maattuaan kamppailun säännöistä kokeneen ja älykkään villipedon kanssa.


      • pöljä
        HUOH :( kirjoitti:

        Ihmiset ilmeisesti tosissaan luulee, että koira (oli sitten miten iso ja voimakas hyvänsä), joka ei pärjää edes minkille, ketulle, mäyrälle, ilvekselle tai kotikissallekaan, voisi pärjätä sudelle - yhdelle luonnon kovimmista tappajista, joka tappaa halutessaan minkä tahansa elukan edellämainitusta viisikosta rutiinilla ilman pienintäkään ongelmaa ja mussuttaa tämän välipalaksi poskeensa.

        Koirat on kyllä kovia uhoomaan ja joskus ihmissilmään pelottaviakin, mutta tositilanteessa eli taistelussa villieläintä vastaan ei näillä ole mitään mahdollisuutta, sillä nämä eivät surkastuneine aivoineen ole perillä ikänsä sohvan nurkassa maattuaan kamppailun säännöistä kokeneen ja älykkään villipedon kanssa.

        No sinä et tiedä kyllä mitään. Ilves vastaan susi taistelu useimmiten päättyy siihen että ilves kävelee voittajana pois paikalta. 1susi vastaan 1ilves, miten luulet sen päättyvän?


    • järki käteen

      Se koira on ihan yhtä älykäs ja kokenut kuin se "verenhimoinen tappaja villipetokin". Toisekseen, koirilla on oma lauma tukenaan. Kolmannekseen, susi on puolet pienempi kuin esimerkiksi keskiaasianpaimenkoira. Neljänneksi, lemmikillä ja työkoiralla ei ole mitään tekemistä keskenään.

      Nämä sinun susi puheesi on ihan täyttä hömppää. Kuten myös koira puheesi. Viisas vartija ei uhoa, eikä ole edes pelottava. Viisas vartija on hiljainen ja energiaa säästävä, joka punnitsee tilanteet tarkkaan. Koira joka räyhää voi ehkä pelottaa ihmistä, muttei se pärjää edes ihmiselle tosi paikan tullen. Itse kasvatan kahta vartiointikoirarotua ja sanon yli kymmenen vuoden kokemuksella, ettei rähisevistä ja päällekäyvistä pennuista kasva koskaan käyttökelpoisia työkoiria. Myöskään susi ei tee näin vaan se punnitsee ja harkitsee tilanteita.
      Susi ei ole niin tyhmä, että uhmaisi esimerkiksi viittä lammaslaumaa suojelevaa koiraa vaan se valitsee suosiolla helpomman päivällisen. Niin susi kuin alkukantainen työkoirakin punnitsee energian kulutuksen ja sen saannin - susi kuluttaisi taisteluun koirien kanssa enemmän enerrgiaa kuin mitä se yhdestä lampaasta saisi. Hyvä vartiointikoira taasen ei suinpäin hyökkää suden kimppuun vaan ajaa sen tiehensä haukkumalla --> susi saalistaa jäljittämällä ja väijymällä, ja koko saalistuksen tehokkuus perustuu laumanjäsenten tarkkoihin tehtäviin saalistuksessa, sekä pieneen energian kulutukseen - eli kun sudet on huomattu niiden todennäköisyys saada saalista pienenee huomattavasti. Mutta myöskin ne joutuisivat ensin taisteluun koirien kanssa, ennen kuin saisivat saalista.
      Tässä on vartiointikoirien teho.

      Ja esimerkiksi keskiaasianpaimenkoiraa käytetään kotiseuduillaan myös suden metsästykseen, ei pelkästään niiden torjumiseen. Käytetään niitä toki muuhunkin, kuten villisikojen metsästykseen, joka on huomattavasti vaarallisempi ja aggressiivisempi eläin kuin susi, joka on epäluuloinen ja onneton ilman lauman tukea.

      Susi ei myöskään tapa karhua. Yksi karhun tassun läimäys tappaa suden. Mutta sinähän jo tiesitkin sen, kun asiaan olet kovasti perehtynyt, tietenkin. Hevonenkin tappaa suden. Yksi hevosen potkaisu riittää tappamaan täysikasvuisen suden, koska yksi potkaisu voi tappaa myös toisen hevosen.

      Se mikä ero on työkoirilla ja lemmikkikoirilla - lemmikkikoirat eivät tee töitä, eiä kokemus kartu. Kotioloissa elävä rottweiler ei ymmärrä mitään karjan taltuttamisesta, mutta silti tätä rotua on käytetty ja käytetään toisinaan edelleen karjan ajossa ja vauhkoontuneiden yksilöiden, yleensä sonnien taltuttamisessa. Kokemus karttuu vain töissä. Kotona elävä rottweiler ei siis kykene taltuttamaan vauhkoontunutta härkää, mutta samasta pentueesta syntynyt toinen koira, joka on kasvanut karjan keskellä ja pennusta asti joutunut töihin karjan kanssa, osaa hommansa vaikka silmät kiinni.
      Sama pätee laumaa suojeleviin koiriin. Kotona lemmikkinä tai pihavahtina elävä kaukasianpaimenkoira ei ymmärrä taistelusta, lauman mukana vaeltamisesta, sään- ja kuivuuden/ nälän ja janon kestämisestä mitään. Se ei koskaan pärjäisi alkuperäisessä työssään. Mutta koira joka syntyy aroille tai vuoristoon ja joutuu jo parikuisena vaeltamaan eläinlaumojen mukana päiväkausia ilman ruokaa ja vettä, oppii kestämään ankarat olot ja selviytymään. Se myöskin oppii pennusta pitäen villieläinten hajuun ja aikuisten koirien esimerkkiä seuraamalla se oppii vartioimaan viisasti laumaa, sekä oppii taistelemaan. Taistelukokemus karttuu joka kerta. Siksi jo ulkomuodollinen taso, puhumattakaan luonteesta, vaihtelee näillä roduilla suuresti maailmanlaajuisella tasolla. Osa on kotikoiria, osa työkoiria. Työkoira on jo ulkoiselta olemukseltaan erilainen kuin näyttelyihin suuntaavat kasvattajien tuottamat pennut.
      Ensinnäkin jo täällä meillä, kaikilla pennuilla on mahdollisuus elää. Myös niillä heikoimmilla ja ns. huonoimmilla pennuilla. Todellisuudessa kotiseuduillaan tälläinen pentu valitettavasti menehtyisi - se ei pysyisi lauman mukana, eikä se yksinjäätyään koskaan selviytyisi. Luonto on jalostanut suurimman osan näistä vartiointikoirista - vain vahvin selviytyy ja heikot kuolee pois. Myöskin paimenet tappavat huonoja koiria.

      • järki käteen

        (ei mahtunut samaan viestiin)



        Jos tiesit, tottakai tiesit, esimerkiksi keskiaasianpaimenkoiria elää tänäkin päivänä villeinä laumoina Kazakhstanin puoliaavikoilla ja vuoristossa, joiden välillä paimenet siirtävät eläinlaumaan kesälaitumilta talvilaitumille ja toisinpäin. Alkukantainen työkoira ei ole lemmikki, eikä se tee töitä ihmisille, eikä ihminen hallitse sitä vaan kun ihminen ruokkii sitä ja hankkii eläimen jo pentuna, se kiintyy laumaansa ja toteuttaa siihen omaa lauma- ja reviirikäytöstään.
        Meidän koirat on työkoiria. Ne nukkuvat ulkona, päivät ja yöt ovat eläinten kanssa. Niitä ei hellitä ja lellitä vaan ne ovat meillä, koska niistä on hyötyä. Kuinka julmalta tämä lemmikkikoirien omistajista kuulostaakaan, meillä koirat tekevät töitä ruokansa eteen. Nämä koirat ovat yhynnäneet mm. karhun useampia kertoja pihaalueen tuntumasta ja karkottaneet lukuisia kertoja sudet pois, sekä tappaneet ilveksen, sekä lukuisia pienempiä petoja kuten kettuja, mäyriä ja supikoiria.
        Lemmikkikoirana meillä on sitten belgian paimenkoira, joka juoksee siiliäkin pakoon - tuli muuten mainio kotivideo.

        Jos tahdot tutustua rotuihin tarkemmin, tervetuloa meille pariksi päiväksi aittamajoitukseen seuraamaan näitä koiria työssään.


      • Maremma
        järki käteen kirjoitti:

        (ei mahtunut samaan viestiin)



        Jos tiesit, tottakai tiesit, esimerkiksi keskiaasianpaimenkoiria elää tänäkin päivänä villeinä laumoina Kazakhstanin puoliaavikoilla ja vuoristossa, joiden välillä paimenet siirtävät eläinlaumaan kesälaitumilta talvilaitumille ja toisinpäin. Alkukantainen työkoira ei ole lemmikki, eikä se tee töitä ihmisille, eikä ihminen hallitse sitä vaan kun ihminen ruokkii sitä ja hankkii eläimen jo pentuna, se kiintyy laumaansa ja toteuttaa siihen omaa lauma- ja reviirikäytöstään.
        Meidän koirat on työkoiria. Ne nukkuvat ulkona, päivät ja yöt ovat eläinten kanssa. Niitä ei hellitä ja lellitä vaan ne ovat meillä, koska niistä on hyötyä. Kuinka julmalta tämä lemmikkikoirien omistajista kuulostaakaan, meillä koirat tekevät töitä ruokansa eteen. Nämä koirat ovat yhynnäneet mm. karhun useampia kertoja pihaalueen tuntumasta ja karkottaneet lukuisia kertoja sudet pois, sekä tappaneet ilveksen, sekä lukuisia pienempiä petoja kuten kettuja, mäyriä ja supikoiria.
        Lemmikkikoirana meillä on sitten belgian paimenkoira, joka juoksee siiliäkin pakoon - tuli muuten mainio kotivideo.

        Jos tahdot tutustua rotuihin tarkemmin, tervetuloa meille pariksi päiväksi aittamajoitukseen seuraamaan näitä koiria työssään.

        Luitko tuon aikaisemman kirjoituksen, jossa 4 sutta tappoi 11 laumanvartijaa?
        Toki varmaan nuoria yksilöitäkin oli joukossa, mutta silti..Tässä kuva 60 kg painavasta sudesta..puolet isompia?
        http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=43853&sid=c4f0df02405431d9c35d00e08da83fdf

        Ja kyllä, vartionti kyllä toimii sen myönnän..toimisi myös saksanpaimenkoirilta ihan mainiosti, elleivät luontaisesti pelkäisi susia, kuten useimmat koirat, jopa laumanvartijakoirat tekevät. Kaikista niistäkään ei ole susi vahdiksi


      • järki käteen
        Maremma kirjoitti:

        Luitko tuon aikaisemman kirjoituksen, jossa 4 sutta tappoi 11 laumanvartijaa?
        Toki varmaan nuoria yksilöitäkin oli joukossa, mutta silti..Tässä kuva 60 kg painavasta sudesta..puolet isompia?
        http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=43853&sid=c4f0df02405431d9c35d00e08da83fdf

        Ja kyllä, vartionti kyllä toimii sen myönnän..toimisi myös saksanpaimenkoirilta ihan mainiosti, elleivät luontaisesti pelkäisi susia, kuten useimmat koirat, jopa laumanvartijakoirat tekevät. Kaikista niistäkään ei ole susi vahdiksi

        Ainahan niitä koiria on kuollut petojen torjumisessa, kuten myös jo jäniksen metsästyksessä tai ketun ajossa. Se on fakta. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Luonto on sellainen.
        Ymmärtääkseni tämän keskustelun ydin kuitenkin on se, että pystyykö koira tappamaan suden vai eikö pysty. Yksittäisillä tapauksilla ei siinä tapauksessa ole mitään merkitystä vaan kokonaisuus ratkaisee ja kokonaisuus on se, että näitä rotuja on käytetty tuhansia vuosia torjumaan petoeläimiä, näitä nimenomaisia susia myös. Kirjoitettua tietoa asiasta löytyy jo 1600-luvulta ranskalaisen kirjailija/ toimittajan johdosta, jossa artikkelissaan hän kuvailee useamman koiran repivän suden kappaleiksi. Tämä ei tokikaan ole artikkelin ydin vaan varsinainen ydin oli se, miten julma, villi ja jumalan hylkäämä lähi-itä ja keski-aasia ovatkaan.
        Videoilta aiheesta löytyy ihan nykypäivältäkin ja paljon muuta kiistatonta materiaalia, jossa koira tappaa suden. Kysymyksessä ei tokikaan ole jokaisen portualla uinuva kultainen noutaja vaan koira, joka on tuhansien vuosien saatossa luonnon jalostuksen tuloksena kehittynyt tähän tehtävään.

        Aasiassa ja Lähi-Idässä näitä koiria myös totutetaan petoeläiten hajuun. Petoeläin laitetaan häkkiin tai ketjun päähän ja rohkaistaan koiria käyttäytymään aggressiivisesti niitä kohtaan. Myöskin pennut syötetään niin, että ruoka-astian vieressä on esimerkiksi karhun tai suden nahka, jotta pennut tottuvat jo pieninä eläinten hajuun. Joidenkin mielestä kysymyksessä voisi olla myös ajatus, että koirat oppivat yhdistämään eläimen hajun ruokailuun... Itse en tähän kuitenkaan usko. Eikä sillä sinänsä edes ole väliä miksi näin tehdään.
        Nuoret koirat myös laitetaan taistelemaan loukkaantuneen eläimen kanssa, jotta ne saavat taistelukokemusta ja voittavat varmasti eläimen. Koiria tappelutetaan myös keskenään, jotta tiedettäisi parhaat koirat.
        Siellä kulttuuri on vähän toisenlainen. Ei meillä täällä suomessa näin koiran pentuja opeteta villieläimiin. Itse esimerkiksi käytän nahkoja, häntiä ja koristeeksi käytettyjä eläimiä, joita koirat saavat nuuskia. Nahkoja ne saavat "muttuttaa".

        Tuosta koko puolesta. Tällä hetkellä oma suurin uroskoirani painaa noin 90 kg ja korkeutta on noin 85 cm. Kotiseuduillaan nämä koirat eivät kuitenkaan yleensä ole näin suuria vaan painavat noin 70-75 kiloa (uros) ja korkeutta uroksella on noin 75-80 cm. Nartut tietenkin pienempiä.
        Mutta kokohan ei ratkaise taistelussa lopulta paljoakaan. Lähinnä sen, millä painolla toinen voi painaa toista alleen. Taistelu on tekniikka laji ja ei todellakaan perustu suureen vahingon määrään vaan energiaystävälliseen taistelutyyliin.
        Erittäin hyvät taistelukoirat, jotka ovat voittaneet ja todennäköisesti voittavat jatkossakin useita kehiä peräkkäin, antavat toisen koiran ensin repiä itseään vahvasta niskanahasta, jota suojaa paksun nahan ja turkin lisäksi myös ns. "läskipussi", joka suojaa henkitorvea. Näin siis vastustaja väsyttää itseään. Sitten toinen koira ryhtyy täysissä sielun ja ruumiin voimissa taisteluun ja kukistaa väsyneen vastustajan ongelmitta. Myöskin viisas taistelija painaa toista alleen ja pitää toisen hyvässä purussa, eikä pure kaikkialle ja revi mistä kiinni saa, kuten koirapuistoissa tälläistä monesti näkee ja metsästyskoirien kesken.
        Kuten jo sanoin ärhäköistä ja päällekäyvistä pennuista ei kasva koskaan viisaita ja käyttökelpoisia petojen torjujia.


      • Maremma
        järki käteen kirjoitti:

        Ainahan niitä koiria on kuollut petojen torjumisessa, kuten myös jo jäniksen metsästyksessä tai ketun ajossa. Se on fakta. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Luonto on sellainen.
        Ymmärtääkseni tämän keskustelun ydin kuitenkin on se, että pystyykö koira tappamaan suden vai eikö pysty. Yksittäisillä tapauksilla ei siinä tapauksessa ole mitään merkitystä vaan kokonaisuus ratkaisee ja kokonaisuus on se, että näitä rotuja on käytetty tuhansia vuosia torjumaan petoeläimiä, näitä nimenomaisia susia myös. Kirjoitettua tietoa asiasta löytyy jo 1600-luvulta ranskalaisen kirjailija/ toimittajan johdosta, jossa artikkelissaan hän kuvailee useamman koiran repivän suden kappaleiksi. Tämä ei tokikaan ole artikkelin ydin vaan varsinainen ydin oli se, miten julma, villi ja jumalan hylkäämä lähi-itä ja keski-aasia ovatkaan.
        Videoilta aiheesta löytyy ihan nykypäivältäkin ja paljon muuta kiistatonta materiaalia, jossa koira tappaa suden. Kysymyksessä ei tokikaan ole jokaisen portualla uinuva kultainen noutaja vaan koira, joka on tuhansien vuosien saatossa luonnon jalostuksen tuloksena kehittynyt tähän tehtävään.

        Aasiassa ja Lähi-Idässä näitä koiria myös totutetaan petoeläiten hajuun. Petoeläin laitetaan häkkiin tai ketjun päähän ja rohkaistaan koiria käyttäytymään aggressiivisesti niitä kohtaan. Myöskin pennut syötetään niin, että ruoka-astian vieressä on esimerkiksi karhun tai suden nahka, jotta pennut tottuvat jo pieninä eläinten hajuun. Joidenkin mielestä kysymyksessä voisi olla myös ajatus, että koirat oppivat yhdistämään eläimen hajun ruokailuun... Itse en tähän kuitenkaan usko. Eikä sillä sinänsä edes ole väliä miksi näin tehdään.
        Nuoret koirat myös laitetaan taistelemaan loukkaantuneen eläimen kanssa, jotta ne saavat taistelukokemusta ja voittavat varmasti eläimen. Koiria tappelutetaan myös keskenään, jotta tiedettäisi parhaat koirat.
        Siellä kulttuuri on vähän toisenlainen. Ei meillä täällä suomessa näin koiran pentuja opeteta villieläimiin. Itse esimerkiksi käytän nahkoja, häntiä ja koristeeksi käytettyjä eläimiä, joita koirat saavat nuuskia. Nahkoja ne saavat "muttuttaa".

        Tuosta koko puolesta. Tällä hetkellä oma suurin uroskoirani painaa noin 90 kg ja korkeutta on noin 85 cm. Kotiseuduillaan nämä koirat eivät kuitenkaan yleensä ole näin suuria vaan painavat noin 70-75 kiloa (uros) ja korkeutta uroksella on noin 75-80 cm. Nartut tietenkin pienempiä.
        Mutta kokohan ei ratkaise taistelussa lopulta paljoakaan. Lähinnä sen, millä painolla toinen voi painaa toista alleen. Taistelu on tekniikka laji ja ei todellakaan perustu suureen vahingon määrään vaan energiaystävälliseen taistelutyyliin.
        Erittäin hyvät taistelukoirat, jotka ovat voittaneet ja todennäköisesti voittavat jatkossakin useita kehiä peräkkäin, antavat toisen koiran ensin repiä itseään vahvasta niskanahasta, jota suojaa paksun nahan ja turkin lisäksi myös ns. "läskipussi", joka suojaa henkitorvea. Näin siis vastustaja väsyttää itseään. Sitten toinen koira ryhtyy täysissä sielun ja ruumiin voimissa taisteluun ja kukistaa väsyneen vastustajan ongelmitta. Myöskin viisas taistelija painaa toista alleen ja pitää toisen hyvässä purussa, eikä pure kaikkialle ja revi mistä kiinni saa, kuten koirapuistoissa tälläistä monesti näkee ja metsästyskoirien kesken.
        Kuten jo sanoin ärhäköistä ja päällekäyvistä pennuista ei kasva koskaan viisaita ja käyttökelpoisia petojen torjujia.

        Tuo kaukaasialaisesi on liian painava ollakseen hyvä. Näin lukee venäläisellä sivulla jossa kaukaasialaisia kasvatetaan ja koulutetaan vartijoiksi. Edes tappelu kehässä eivät pärjänneet liian painavat koirat. Hyvä paino oli muistaakseni uroksilla 50-65 kg ja nartuilla huomattavsti vähemmän. Koira menettää liikaa nopeutta painon kasvaessa kohtuuttomaksi

        Suden tappelu tyyli ei ole pureutua lukko otteella vastustajaan vaan väistellä ja purra strategisesti oikeista kohdista. Tuo linkittämäni susi pistää matalaksi joka ainoan koiran maailmassa. Tässä toinen
        http://thebiglead.com/index.php/2011/04/17/idahos-giant-canadian-gray-wolves-are-terrifying/


      • Asiantuntevin345
        Maremma kirjoitti:

        Tuo kaukaasialaisesi on liian painava ollakseen hyvä. Näin lukee venäläisellä sivulla jossa kaukaasialaisia kasvatetaan ja koulutetaan vartijoiksi. Edes tappelu kehässä eivät pärjänneet liian painavat koirat. Hyvä paino oli muistaakseni uroksilla 50-65 kg ja nartuilla huomattavsti vähemmän. Koira menettää liikaa nopeutta painon kasvaessa kohtuuttomaksi

        Suden tappelu tyyli ei ole pureutua lukko otteella vastustajaan vaan väistellä ja purra strategisesti oikeista kohdista. Tuo linkittämäni susi pistää matalaksi joka ainoan koiran maailmassa. Tässä toinen
        http://thebiglead.com/index.php/2011/04/17/idahos-giant-canadian-gray-wolves-are-terrifying/

        Siellä keskareiden, kaukkareiden ja kangaleiden synnyinseuduilla keskimäärin hyväkuntoinen susiuroskin painaa sen 30-35kg, vaikka toki poikkeuksiakin on. Asiansa osaavat laumanvartijat pistävät ainakin piikkipantojen turvin tuollaiset matalaksi, jos vastassa on yksi tai kaksi yksilöä. Suomalaisen 40-50 kg hukankin kanssa voisivat vielä pärjäillä, mutta esimerkiksi tietääkseni ainakin jo Pohjois-Ruotsissa on tuntureilla tavattu huottavasti isompia yksilöitä kuin Suomessa. Ääripäänä ovatkin nuo Pohjois-Amerikan ylimmissä osissa tavatut 65-70 kg yksilöt, joiden kokemukset perustuvat 600-700-kiloisten hirvien kaatamiseen ja useisiin kamppailuihin saaliista harmaakarhujen ja puumien kanssa. Noiden amerikkalaisten susien kanssa ei yhdelläkään koiralla maailmassa taida olla mitään sanomista.


      • järki käteen
        Asiantuntevin345 kirjoitti:

        Siellä keskareiden, kaukkareiden ja kangaleiden synnyinseuduilla keskimäärin hyväkuntoinen susiuroskin painaa sen 30-35kg, vaikka toki poikkeuksiakin on. Asiansa osaavat laumanvartijat pistävät ainakin piikkipantojen turvin tuollaiset matalaksi, jos vastassa on yksi tai kaksi yksilöä. Suomalaisen 40-50 kg hukankin kanssa voisivat vielä pärjäillä, mutta esimerkiksi tietääkseni ainakin jo Pohjois-Ruotsissa on tuntureilla tavattu huottavasti isompia yksilöitä kuin Suomessa. Ääripäänä ovatkin nuo Pohjois-Amerikan ylimmissä osissa tavatut 65-70 kg yksilöt, joiden kokemukset perustuvat 600-700-kiloisten hirvien kaatamiseen ja useisiin kamppailuihin saaliista harmaakarhujen ja puumien kanssa. Noiden amerikkalaisten susien kanssa ei yhdelläkään koiralla maailmassa taida olla mitään sanomista.

        Höpötti höpötti, Maremma. Toisekseen, kysymyksessä ei ole kaukasianpaimenkoira.
        Sitäpaitsi, koiran koolla ja ulkomuodolla ei juurikaan ole mitään merkitystä, siis sillä onko koira nyt valkoinen mustilla pilkuilla vai harmaa punaisilla juovilla, vai painaako se nyt 50 kiloa vai 150 kiloa. Luonne ratkaisee ja se mistä koira rakentuu - onko se kaikinpuolin säänkestävä, soveltuuko se ankariin olosuhteisiin, onko sillä tahto selviytyä, oppiiko se tunnistamaan uhkan, karkaileeko, löytyykö sisua kestää nälkää ja janoa jne.

        Ja mitä nyt tulee tuohon kokopuoleen. Venäläisiltä ei kannata kysyä yhtään mitään. Ne kaverit ovat pilanneet jo useamman hienon vartiointikoira rodun ulkomuotojalostuksellaan ja unohtaneet ne koiran jalostuksen tärkeimmät seikat.
        Koiran koolla ja nopeudella taasen ei ole mitään tekemistä keskenään. Miksi vinttikoira on niin nopea juoksija ja kiihdyttämään vauhtiaan? Koska se on rakenteeltaan kehittynyt juoksijaksi. Miksi mäyräkoira on pitkä pötkö? Jotta se mahtuu eläinten pesäluoliin, ei sitä koskaan ole jalostettukaan juoksemaan lujaa. Miksi moni suuri paimenkoira on suden mallinen eli korkeuttaan pidempi? Ymmärsitkö pointin? Kaikkea ei voi saada. Mutta koko ja ketteryys eivät kulje käsikädessä. Suurikin koira voi olla todella ketterä ja äärimmäisen nopea, jos se vaan sitä päivät pitkät harjoittaa, niinkuin ne koirat tuolla aroilla ja vuoristossa tekevät. Sohvalla asuva vinttikoira on turha palkiontojen kiilto silmissä laskea kilparadalle juoksemaan - joo kyllähän se juoksee, muttei pääse sellaisiin suoritukseen kuin ne koirat, jotka juoksevat useamman kertaa päivässä.

        Eikä näillä suurilla paimenkoirilla ole esitetty mitään ihannepainoja ja kokoja vaan arviot on ikäänkuin "kauneus on katsojan silmässä". Itse arvion ihannekoon ja painon niin, että koira pysyy sopusuhtaisena ja työkykyisenä. En sen mukaan mitä mieltä naapuri on.
        Joillekin suurille paimenkoirille on asetettu säkäkorkeuteen ja elopainoon myös yläraja, mutta noin pääpiirteittäin vanhimmille ja edelleen monimuotoisimmille roduille ylärajoja ei ole, joka taasen kielii siitä, että kokohaitarin on oltava valtavan suuri jo niiden kotiseuduillaan.

        Jos koiratappelut kiinnostaa, ei kannata tutkia venäläisiä sivuja vaan suuntaan Lähi-itään ja Keski-aasiaan ja eteläisimpään Eurooppaan.
        Venäjällä taistelut on parhaimmillaankin vain kansanhuvia, jota harrastetaan kullan kiilto silmissä. Tuollapäin koiria tappelutaan myös aivan muista syistä, kuin yksin ja vain rahasta ja maineesta.

        Asiantuntevin345, puhut asiaa.


    • Korpijannu

      Ei siihen suden tappamiseen tartte mitään jättirotuja. Mulla on cihu ja se tappo suden. Tosin susi kuoli nauruun ko ei ollu nähny mitään niin pientä. Meillä ko hiiretki painaa enemmän ko etelän kaukkarit.

    • LAIKA???

      Voisiko muuten laikoista olla jotain vastusta sudelle edes 2 vs 1 -kamppailussa? Kuulemma luonteeltaan lähimpänä sutta kaikista roduista ja ovat erittäin vahvoja, vaikka massaa on se 20-30 kg ainoastaan ja ketteryyttä lienee turha kyseenalaistaa. Laikathan ovat yleensä kilttejä hännäheiluttajia, mutta tosipaikan tullen tälleen kauniisti sanottuna eivät sitten enää niin mukavaa seuraa.

    • järki käteen

      Enpä usko, että kaksi vastaan yksi- asettelu vielä tuottaa tulosta, mutta varmaankin jo kolme-neljä laikakoiraa tappaisi yksinäisen suden.

      Laika on kyllä voimakas koira ja kestävyyttä, sekä ketteryyttäkin löytyy jossain määrin. Kysymyksessähän on metsästyskoirarotu.
      Tuo on huppua puppua puhetta, että olisi luonteeltaan lähinnä sutta. Susi on arka eläin. Susi on epäluuloinen ja arka, joka karttaa pitkälti kaikki konfliktit, eikä se pärjää ilman jonkin sortin laumaa. Yksinäinen susi kuolee monesti nälkään ja jos nälkä ei eläintä tapa, sen tappavat lajikumppanit. Yksinäiset sudet ovat todellisuudessa harvinainen näky, vaikka media asiaa kupluttaakin jatkuvasti.

      Laika on rohkea ja peräänantamaton koira. Sitkeä, mutta lempeä ja hyväntahtoinen. Kiintyvä, uskollinen, voimakas riistavietti, ei aggressiivinen, korkeintaan hieman varautunut. Ehdottomasti mieluummin avoin.
      Laika rotuhan on nykyään FCI:ssä kolme - itä ja länsi siperian laikat, sekä venäläis-eurooppailainen laika. Laikoja on käytetty mm. karhun metsästykseen, mutta myös hirvikoirina ja ajokkeina. Laikoja on käytetty myös suden ajossa, joten ainakin historiansa puolesta laika soveltuisi jossain määrin suden metsästykseen. Tappelukoirasta kuitenkaan ei ole kysymys.

    • Varmana kuolee

      Meidän pystykorva tappaa suden varmasti.

      Kun susi tulee näköpiiriin alkaa pystis räköttämään jolloinka mä siirrään kaljapullon muurinpieleen ja otan kiväärin kajauttaen suden pirtinklasista jonka jälkee vapautan pystykorvan virtsaamaan suden päällee !

    • AhmedAhmed

      Tässä pikkuinen koira haavoittaa sutta ja vie sen haaskan.

      • järki käteen
        linkkilinkki kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=VFKXrS6m73o&feature=related

        Tuossapa näkyi nyt se hyvän puruotteen idea ja hyöty, josta aiemmin mainitsin.

        Mutta väite kumottiin "strategisiin paikkoihin" puremisella... joka sinänsä on typärä väite, koska strategisesti järkevin paikka olisi hyökätä vastustajan täysin suojattomaan vatsaan tai takaraajoihin. Vatsaa ei suojaa eläimen luonnollinen ja ensisijainen puolustus eli suu, eikä vatsaa suojaa myöskään luut tai paksu nahka ja turkki. Takaraajoihin hyökkäys taas vie vastustajalta tasapainon ja täten minimoi eläimen mahdollisuuden voittaa taistelu - eläin horjahtaa tai kaatuu, jolloin toisella on mahdollisuus tarttua kaatuneen eläimen kaulaan tai niskaan ja tukehduttaa se.
        Pedot eivät kuitenkaan tee näin vaan ne hyökkäävät yleisesti ottaen aina, lajista riippumatta, kaulaa, niskaa ja päätä kohti. Joka sinänsä ei ole ollenkaan strategista, koska petoeläimen paras puolustus sijaitsee juurikin päässä, eli suu - hampaat. Mutta niin ne joka tapauksessa tekevät tavoitellessaan vastustajan kaulaa, johon kiinnipäästyään tappelupukari pystyy joko murtamaan toisen henkitorven tai pienen vastustajan ollessa kysymyksessä voi murtaa henkitorven, tahi hyvän tuurin käydessä vastustaja pystyy repimään toiselta kurkun. Se jo sinänsä on melko harvinaista, että näin kävisi, koska suurinta osaa pedoista suojaa henkitorvea paksu "rasvapussi", löysä ja irtonainen nahka paksu nahka, sekä paksu turkki. Kurkun repiminen tapahtuu yleensä vasta saaliin kuoltua. Kahden samaan lajiin kuuluvat pedot joutuessaan taisteluun eivät raatele saalista tai tekevät sen hyvin harvoin, vain syödäkseen vastustajan.

        Joten eiköhän unohdeta nyt hömpötykset raivokkaista ja verenhimoisista susista, sekä strategisista taisteluista.
        Susien taistelutyyli on yhtä yksilöllinen kuin koirillakin, mutta aina pätee sama periaate - taistelun/ saalistuksen tulee kuluttaa vähemmän energiaa kuin mitä saaliista saa, jotta se olisi kannattavaa.

        Taisteluun itsessään liittyy voimakkaasti puolustus- ja aggressiovietti, eikä sillä ole mitään tekemistä saalistusvietin kanssa, johon olennaisesti kuuluu saaliin kaato, josta taas päästää aiheeseen, että eläin pyrkii mahdollisimman nopeasti tappamaan saaliinsa eli puremalla sitä sellaisiin paikkoihin, jotka heikentävät saalista eli esimerkiksi juuri niskaan ja kaulaan.
        Taisteluun taas liittyy kaksi asiaa - joko halu selviytyähengissä eli hengissä selviytymisvietti, joka paritteluvietin ohella on voimakkain kaikista vieteistä, jokaisen eläinlajin kohdalla, tai halu puolustaa/ puolustautua eli puolustusvietti. Tästä taas riippuu se miten eläin käyttäytyy taistelussa - haluaako se pakoon ja mahdollisimman nopeasti eroon vastustajasta mahdollisimman pienin vammoin vaiko haluaako se puolustaa jotakin (itseään, laumaansa, reviiriään, ruokaa jne.), jolloin sen tarkoitus on kukistaa vastustaja tai ajaa se pakoon, ei siis antaa periksi.

        Ensin pitäisi hieman tutkia ja pohtia asioita, sekä ottaa selvää, ettei täältä netistä nyt kukaan vahingossakaan pääse rivien välistä lukemaan jotain sellaista miten asiat eivät ole.
        Susiviha on ymmärrettävää, itsekin kuulun tähän kastiin, mutta jokaisessa liikkeessä ja aatteessa on valitettavasti myös ääripäät, kuten mys susivihassa...
        Susien ihannointi taas on hieno juttu. Niin metsäneläimiä kuuluukin ihailla ja näkemästään pitää nauttia, mutta muistetaan faktat. Ei ryhdytä puolueellisiksi.
        Sitten on taas kasti, joka nauttii asioilla ja aiheilla matchoilusta. Sekin on ok, ainakin minulle, jokainen touhuaa tyylillään. Mutta muistetaas se, ettei liioitella asioita ja tehdä itsestäänselvistä asioista legendaa, kuten tässä keskustelussa susien koko ja käyttäytyminen. Tähän kastiin luetaan myös ne vartiointikoirien omistajat tai ihailivat, pysytäänpä totuudessa ja kohtuuden rajoissa... On meidänkin pihamaalla nähty verta ja tappeluja, kaiken mahdollisen muun ohella, muttei se ole olennaisin asia näissä roduissa.


      • Ahmako

    • laumislaumislaumis

      Tuossa on ikivanha video, jota on kuvattu tositilanteessa ilmeisesti jossain entisen Jugoslavian alueella.

      http://www.youtube.com/watch?v=MSIBrBs56wg

      Koiran käytös saattaa vaikuttaa leikittelyltä, mutta sitä se ei ole. Se vartioi saalistaan välillä, kun tämä makaa liikkumatta, mutta kun susi osoittaa jälleen elonmerkkejä, koira jatkaa teurastusta.

      Filmissä mainitaan Kaukasian paimenkora, mutta vaikuttaisi siltä, että kyseessä on kuitenki Sarplaninac, koska filmi on Jugoslavian alueelta.

      Turkmenistanissa käytetään paljon myös keskiaasian paimenkoiria (turkmen alabai), lammaslaumojen ja niiden paimenten mukana. Koirat elävät lauman mukana ja pääosin hankkivat itse ravintonsa. Ne partioivat lammaslaumaan ja sen ympäristöä ja jos havaitsevat uhan liian lähellä, ne toimivat uhan torjumiseksi.

      Mielestäni spekulaatio siitä, mikä voittaa minkäkin on kuitenkin toisarvoista, joka tapauksessa laumanvartijoita on käytetty tehokkaasti tuhansia vuosia petoeläinten torjuntaan ja lammaslaumojen suojeluun vapaassa maastossa tuhansia vuosia ja käytetään edelleen joissain paikoissa.

      • SeVaanOnNiin

        Tuossa jonkun paimentolaisen koirat antaa porukalla kyytiä sudelle. Onhan siinä koirilla hurja ylivoima, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että ne eivät sutta pelkää. Kimppuun vaan. Olisiko joku koulutus menossa, jossa nuoria koiria totutetaan susiin, kun äijä heiluu mukana.

        http://www.youtube.com/watch?v=G4Y3cGJSUO0

        Suomessa on yli 50 tilaa hankkinut laumanvartijakoiria, eikä niistä ole sen jälkeen raportoitu yhdestäkään petovahinkoja.

        http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/11/laumanvartijakoira_karkottaa_karhunkin_2136053.html

        Yleltä tuli muuten pari vuotta sitten dokumentti, jossa oli kuvattu ihmisen ja karhun rinnakkaiseloa Lapissa. Yhdessä otoksessa karhu tuli pellon reunaan poikastensa kanssa, kun pihalla oli ihmisiä lapsineen. Lapset käskettiin sisälle ja kaksi kellertävää laumanvartijaa lähti käskemättä karhun kimppuun täysin pelotta. Ne piiritti emokarhua eri puolilta samaan aikaan, kun pikkukarhut pakitti metsään. Koirat kävivät vuoron perään takaapäin eri pulilta karhun kimppuun purren jaloista ja kahru raivosi hulluna edessä olevalle ja huitoi tassuillaan. Edessä oleva pakitti aina ja toinen iski takaa ja karhu kääntyili puolelta toiselle. Yhdessä vaiheessa toinen koira sai pikkuisen osumaa ja näytteli kuollutta, toisen iskiessä takaa karhun kimppuun, joloin toinen pomppasi ylös. Kun emokarhu huomasi, että poikaset on päässeet kiipeämään puuhun, sekin lähti metsään ja koirat palasivat pihaan. Toimivat itsenäisesti kuin ajatus, eivätkä näyttäneet pelkäävän karhua lainkaan. Koitin etsitä tuota dokumenttia ylen arkistoista, mutta en löytänyt. Ohjelmassa ei sanottu, mitä rotua koirat olivat.


      • Ahmako
        SeVaanOnNiin kirjoitti:

        Tuossa jonkun paimentolaisen koirat antaa porukalla kyytiä sudelle. Onhan siinä koirilla hurja ylivoima, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että ne eivät sutta pelkää. Kimppuun vaan. Olisiko joku koulutus menossa, jossa nuoria koiria totutetaan susiin, kun äijä heiluu mukana.

        http://www.youtube.com/watch?v=G4Y3cGJSUO0

        Suomessa on yli 50 tilaa hankkinut laumanvartijakoiria, eikä niistä ole sen jälkeen raportoitu yhdestäkään petovahinkoja.

        http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/11/laumanvartijakoira_karkottaa_karhunkin_2136053.html

        Yleltä tuli muuten pari vuotta sitten dokumentti, jossa oli kuvattu ihmisen ja karhun rinnakkaiseloa Lapissa. Yhdessä otoksessa karhu tuli pellon reunaan poikastensa kanssa, kun pihalla oli ihmisiä lapsineen. Lapset käskettiin sisälle ja kaksi kellertävää laumanvartijaa lähti käskemättä karhun kimppuun täysin pelotta. Ne piiritti emokarhua eri puolilta samaan aikaan, kun pikkukarhut pakitti metsään. Koirat kävivät vuoron perään takaapäin eri pulilta karhun kimppuun purren jaloista ja kahru raivosi hulluna edessä olevalle ja huitoi tassuillaan. Edessä oleva pakitti aina ja toinen iski takaa ja karhu kääntyili puolelta toiselle. Yhdessä vaiheessa toinen koira sai pikkuisen osumaa ja näytteli kuollutta, toisen iskiessä takaa karhun kimppuun, joloin toinen pomppasi ylös. Kun emokarhu huomasi, että poikaset on päässeet kiipeämään puuhun, sekin lähti metsään ja koirat palasivat pihaan. Toimivat itsenäisesti kuin ajatus, eivätkä näyttäneet pelkäävän karhua lainkaan. Koitin etsitä tuota dokumenttia ylen arkistoista, mutta en löytänyt. Ohjelmassa ei sanottu, mitä rotua koirat olivat.

        Pitää aina muistaa, että suurpetotutkija laittaa pannan sudelle hyppäämällä sen päälle ja vain kerran on susi näyttänyt hampaitaan.

        Ihminen on suurin pedoista ja sitä pelkäävät kaikki. Eli ihmisen läsnäolo on tuossa vaikutin ja toisaalta tuo susi on ajettu näännyksiin autolla ja sen jälkeen päästetty koirat mukaan - terveillä jaloilla


    • keskiaasialainen

      http://www.youtube.com/watch?v=sZorPgRdzfs

      "On a trip i had to Turkmenistan me and some travel friends saw a Turkmen Alabai killing a HUGE wolf on a farm because it was eating the sheep, this dog breed is by far the best guard dog. The Farmers told us that sometimes up to 3 times a year they had had Dog vs Wolf, wolf always run away or ending up dead."

    • järki käteen

      Pitänee vielä korjata.

      Sana "alabai" tarkoittaa koiraa, jossa on paljon pilkkuja. Se siis ei ole mikään rotu vaan paikallinen nimitys koirasta ulkomuodon perusteella. Aivan kutn karabash, akbash, akbay jne.
      Toisekseen, turkmenistanista ei ole kotoisin yksikään vartiointikoira. Kaukasianpaimenkoira on lähtöisin Kaukasus vuoriston alueelta, jopa mahdollisesti Georgiasta. Keskiaasianpaimenkoira taasen on kotoisin Kazakhstanista. Tiibetin mastiffi on kotoisin Mongolian ja Tiibetin alueelta. Mongolianpaimenkoira, mahdollisesti tiibetin mastiffin varhaisempi muoto, on kotoisin Mongoliasta.

      Turkmenistanissa ei tänäpäivänä juurikaan ole koiria. Siellä ei juurikaan ole karjaakaan. Turkmenistanissa ei myöskään juurikaan ole susia. Itseasiassa siellä ei juurikaan ole mitään vaan se on yksi iso autiomaa. Tässä siis selitys, miksei siellä juurikaan elä mikään muu kuin kameli ja akhal-teke hevonen, joka nimestäkin päätellen on kotoisin akhal-aavikolta.

      Ihmettelen, että edelleenkin eletään siinä uskossa, että "alabai" on rotu ja siinä uskossa, että rotu on keskiaasianpaimenkoira on kotoisin Turkmenistanista.
      "Alabai" on kazakkia, mutta se on sana monessa muussakin kielessä, kuten turkin kielessä. Kuten esimerkiksi karabash, myös alabai-sana muodostuu erilaisista pienistä sanoista ja äänteistä.
      Kara=musta ja bash=pää eli "musta pää" ja kun abjektiiville saadaan varsinainen merkitys vasta kun sillä kuvaillaan jotakin tiettyä asiaa, tarkoittaa sana "karabash" - koiraa, jolla on musta pää tai jos vaikkapa hevosista puhutaan, se tarkoittaa silloin hevosta, jolla on musta pää.

      Turkmenistan taasen on suuri aavikko. Sinne on tuotu karja, kotieläimet ja sitä rataa myös koirat.
      Kazakhstan on alueena ja kulttuuri vanhempi kuin Turkmenistan. Kazakhstanilaisista paimenkoirista löytyy kirjoitettua tietoa jo 1400-1500 luvun taitteesta ja 1500- luvulla myös eurooppalaisten johdosta. Kazakhstanin maantieteellinen sijainti ja historia on suotuisampi karjaa vartioiville koirille kuin Turkmenistan. Ja miksi ensimmäinen koskaan perustettu keskiaasianpaimenkoira kennel on nimeltään "Kazakh it" eli kazakhstanin koira?
      Myöskin on jo olemassa paljon tietoa siitä, miten kazakhstanin koira siirtyi Turkmenistaniin. Turkmeenit ostivat niin karjan kuin koiratkin kazakhstanilaisilta.

      • Nää on huvittajia

        Joo nää jotkut "näsäviisaat" on huvittavia, kun ne kikkailee sanakirjan kanssa "pilkullisten koirien" käännöstensä kanssa, vaikka ALABAI on elävä käsite kaikkialla siellä, mistä kyseinen koirarotu on lähtöisin ja on myös levinnyt yleiseksi käsitteeksi ympäri maailmaa. Sitten joku hörhö täällä peräpöhjolassa inttää sanakirja kädessä, että Turkmenistanista lähtöisin oleva, maailmanlaajuiseksi, yleisesti käytetyksi käsitteeksi levinnyt nimitys on "väärä" :)



        http://www.turkmenistaninfo.ru/?page_id=6&type=article&elem_id=page_6/magazine_10/93&lang_id=en


      • Lampaanvillaa

        Vaikka turkmenistanin pinta-alasta 90% on aavikkoa, siellä on myös vuoristoseutua ja lampaanvillan tuotanto on yksi merkittävä toimiala. Toki lampaista vain pieni osa laiduntaan nykyään vuoristossa, mutta se on edelleen olemassa oleva elinkeino.

        Vielä tänä päivänäkin paimenet vaeltavat lammaslaumojen mukana vuoristossa, mukaan ylväitä Tukrkmen Alabai koiriaan turvana susilta ja muilta pedoilta.


    • järki käteen

      Eipä tässä mistään väittämisestä ole kysymys vaan faktoista.

      Onko yksikään noista linkeistä kotoisin sieltä mistä rotu edes voidaan olettaa olevan kotoisin? Ei. Se mitä amerikkalaiset kirjoittaa, tai mitä eurooppalaiset kirjoittaa on ihan se ja sama, koska tieto perustuu täysin venäläisten antamiin tietoihin ja itä-euroopan entiseen neuvosto tasavaltaan kuuluvilta.

      Vilkaisepas tietoa vaikkapa Ukrainasta, parista vanhimmasta kennelistä, joita ovat Kara Kere ja Kazakh it. Mutta senhän te jo tiesittekin.
      Näihin kenneleihin on saapuneet ensimmäiset keskiaasianpaimenkoirat kautta euroopan historian.
      Ota myöskin yhteyttä niin Turkmenistanissa toimivaan rodun muinaisjäännöstä suojelevaan yhdistykseen. Yhdistyksen pääpaikka on Kazakhstanissa, joten sinnekin kannattaa vaikkapa pirauttaa tai lähettää sähköpostia.
      Venäjältä kennel nimeltä Klovi osaa myös kertoa hieman tarinaa rodusta ja sen historiasta.

      Ja kysäisepä samalla mitä "alabai" tarkoittaa. Se tarkoittaa sellaisenaan koiraa, jolla on paljon pilkkuja.
      Kysy myös mitä tarkoittaa karabash, tobet, sarkanjik, akbash, koochee, küchi tai vaikkapa mikä on kangal. Se ei ole koira rotu vaan itseasiassa se on heimo ja alue.

      Euroopassa ja etenkin jenkeissä alabai on vain myyntikikka ja jotain paljon hienompaa ja parempaa kuin muilla. Toiset kasvattavat taas pystyvät myymään koiriaan ihan vain keskiaasianpaimenkoirina.
      "Turkmen" = turkmeeni tai kazakhstanissa sijaitseva pitäjä Turkmenia. "Alabai" = paljon pilkkuja. "Alabay" (huomaa Y-kirjain) = tulee todennäköisimmin sanoista joko Abay tai Alay, sekä Bay ja tarkoittaa ainakin paikallisen mukaan urosta, joka pitää ääntä. Esimerkiksi "Akbay" ei myöskään ole mikään hieno keskiaasianpaimenkoiran sivulahko vaan tarkoittaa valkoisen väristä urosta.
      Sanat Kazakh it taas tarkoittavat kazakh = kazakhstanilainen ja it = koira. Kuten tobet sana tulee - tobe = mäki ja it =koira eli koira ylhäällä ja koira mäen päällä.

      Jos joku haluaa tosiaan jatkaa tästä vielä, voin esittää melkoisen paljon materiaalia esittelemäni kannan tueksi.

    • No Voe su

      Alabai on yleisesti käytetty nimi tietylle koirarodulle. Väitteesi ovat väitteitäsi, eivätkä siitä "faktoiksi" muutu. Olet hurahtanut ikäänkuin sisäsiittoiseen käsitemaailmaan, jota ymmärtää vain pieni vähemmistö, jolloin sillä ei ole mitään merkitystä yleisessä kielenkäytössä ja ilmaisussa, sitä voi korkeintaan käyttää snobbailemiseen.

      Tässä elämässä kun käsitteellä on aina se arvo, miten se yleisesti käsitetään.

      Alabai on vakiintunut, yleinen käsite, joka merkitsee määrättyä koirarotua. Sillä ei ole merkitystä, mitä sanan kieliopillinen merkitys pitää sisällään. Aivan samoin, kuin sana "monot" on vieläkin vakiintunut käsite, kun tarkoitetaan hiihtokenkiä, vaikka kyseessä on alunpitäen tuotemerkki.

      Älä esitä "materiaalia" kantasi tueksi, koska sillä ei ole mitään merkitystä sen rinnalla, mikä on vakiintunut, yleinen käsite. Alabai on jo kauan sitten saavuttanut vahvan aseman koirarodun nimitykselle, sitä käyttää niin turkmenistanin hallitus kuin suuri osa näitä koiria tuntevista harrastajista ja kasvattajistakin.

      • Näitä riittää

        Aina löytyy viisastelijoita, jotka jaksavat jankuttaa, ettei hiihtokenkiä saa sanoa monoiksi, koska mono on vain muinainen hiihtokenkämerkki. Jotkut eivät vain käsitä sitä, että käsitteet vakiintuvat kansankieleen ja silloin niillä on eri merkitys kuin alkuperäisellä sanalla. Google on tässä suhteessa armoton. Siitä näkee, mikä on jonkin sanan käsitearvo. Hakusana Alabai tuottaa suurimmassa osassa hauista viittauksen tiettyyn koirarotuun, olivatpa linkit sitten koiraharrastajien sivuille tai muita aiheeseen liittyviä.

        http://www.google.fi/#sclient=psy-ab&hl=fi&source=hp&q=Turkmen alabai&pbx=1&oq=Turkmen alabai&aq=f&aqi=g-L4&aql=&gs_sm=e&gs_upl=2150l4657l0l4964l14l11l0l0l0l0l740l4907l2-3.1.0.4.2l10l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=e8063d02bad2dfc4&biw=1680&bih=843


    • järki käteen

      Ai vähän niinkuin wikipedian mukaan "volkodav" tarkoittaa "suden murskaajaa", vaikka se on venäläinen sana ja tarkoittaa susikoiraa? Tai että sana "ovcharka" tarkoittaa "paimenen koiraa" tai "laumaa suojelevaa koiraa", vaikka se tarkoittaa paimenkoiraa?
      Kyllähän se kannattaa tähän laajaan käsitykseen uskoa, maailmalla jo tunnetunkin käsitteen sijaan...
      Ja mistä tiedän mitä volkodav ja ovcharka tarkoittavat? Olen asunut Pietarissa yli 15 vuotta, joten venäjän kieli luonnistuu suhteellisen hyvin.

      Mitä tulee googleen?
      http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=&q=kangal&gs_upl=693l693l0l2890l1l1l0l0l0l0l1913l1913l8-1l1l0&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=UecvT_rVC_DP4QSPw4CIDg&biw=1600&bih=816&sei=UucvT7OoOsL-4QTcmqWBDg

      http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=&q=karabash&gs_upl=97l97l0l807l1l1l0l0l0l0l210l210l2-1l1l0&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=MucvT8ayNZL14QTprMD5DQ&biw=1600&bih=816&sei=NOcvT4bvM6Hm4QSTpbWKDg

      http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=&q=anadolu çoban köpeği&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=FucvT-SaAYKQ4gSQh6ynDg&biw=1600&bih=816&sei=GOcvT9HPLOiA4gTGoLmiCg

      Jokaisessa linkissä on tismalleen sama "koirarotu", mutta lienet jokainen huomaa eron keskimmäisessä linkissä.

      Sitten keskiaasianpaimenkoiraa.
      http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=&q=sage koochee rama&gs_upl=242l2930l0l3266l17l15l0l11l11l0l161l371l2.2l4l0&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=8uYvT82VD8So4gT7oty1Dg&biw=1600&bih=816&sei=9eYvT_TkJuHi4QSrrICMDg

      http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=&q=sarkanjik&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=xOYvT-j_NMmo4gS-t4mSDg&biw=1600&bih=816&sei=yeYvT8WWAeiN4gT29tSCDg

      http://www.google.fi/search?tbm=isch&hl=fi&source=hp&biw=1600&bih=816&q=central asian shepherd dog&gbv=2&oq=central asian s&aq=1L&aqi=g-L9&aql=&gs_sm=e&gs_upl=9481l14744l0l17451l15l15l0l4l4l0l107l953l9.2l11l0

      Ja sitten vaikkapa
      http://www.google.fi/search?tbm=isch&hl=fi&source=hp&biw=1600&bih=816&q=kazakh tobet&gbv=2&oq=kazakh tobet&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1214l1214l0l1934l1l1l0l0l0l0l83l83l1l1l0
      Ja tähän sarjaan voidaan vielä liittää se alabai.

      Ja kertokaa toki minkä käsityksen sana "alabai" sisältää? Paljon puhut käsitteestä sanassa, muttei se käsite ainakaan vielä ole käynyt ilmi.
      Ja eikös se ole oikeastaan sama millä nimellä rotua sitten kutsuukaan, onko se sitten keskiaasianpaimenkoira, alabai tai vaikkapa koochee rama... kun jokainen tarkoittaa samaa asiaa, kun paimenkoirasta puhutaan.

      Tämä väite, että alabai viittaisi tiettyyn koira rotuun on melko kiistanalainen. Ensinnäkin jo siksi, että alabai-nimitystä voidaan käyttää muistakin eläimistä, aivan kuten vaikkapa nimitystä "akbenek", joka on yleinen nimi hevosilla, mutta tarkoittaa otsassa olevaa valkoista laikkua ja sanaa voidaan käyttää myös muista eläimistä.
      Tai käsitys/ sana "akbay", joka tarkoittaisi suomalaisten mukaan keskiaasianpaimenkoiran sivuhaaraa, tarkoittaa valkoista urosta, mutta se tarkoittaa myös valkoista tai vaaleaa miestä, ja sanaa käytetään myös ihmisestä.
      Tästä linkistä huomaatte tosiaankin sanan kabash tarkoittavan tiettyä väriä, ei koiraa. http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=&q=kara baş koyun&gs_upl=0l0l0l433l0l0l0l0l0l0l0l0ll0l0&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=BOsvT760LsPa4QTMhqmQDg&biw=1600&bih=816&sei=B-svT_u4K-el4gTVuNCbDg

      Ja noista vakiintuneista nimityksistä - australianpaimenkoira on vakiintunut nimitys, mutta eittämättä harhaanjohtava. Ko. paimenkoira on nimittäin kehitetty USA:ssa. Tai vaikkapa bouvier, joka tarkoittaa lähinnä karjakoiraa tai paimenkoiraa, mutta sitä käytetään yleisenä nimityksenä rodulle bouvier eli bouvier des flandres, joka tarkoittaa flandersin karjan paimennus koiraa.

    • Paljon melua

      Pidät paljon melua tyhjästä ja kyselet vielä sellaistakin asiaa, mitä käsite tarkoittaa.

      Alabai on käsitteenä tunnettu ja ympäri maailmaa se yhdisetään YLEISIMMIN tiettyyn koirarotuun.

      Sitten on kaltaisiasi vänkääjiä, jotka yrittää taistella tuulmyllyjä vastaan väittämällä, ettei mono tarkoita yleisesti hiihtokenkää. Ei siinä sinun valikoidut google -linkit auta, kun valtaosa yhdistää alabain koirarotuun, tiettyyn sellaiseen. Samoin kuin valtaosa harrastajista ja kasvattajista. Sinulla on näköjään vaikeuksia muidenkin käsitteiksi vakiintuneiden koirarotujen nimikkeiden kanssa.

      Perusongelmasi on siis se, että pohdit sanoja, niiden alkuperäisiä merkityksiä ja suppean piirin toivotonta taistelua laajasti vakiintuneita, nimiin liittyviä käsitteitä vastaan.

      Huvittavinta on, että näissä korirarotuihin liittyvissä keskusteluissa näkyy välillä jopa poliittisia väritteitä, esim. vaikka Sarplaninacin kohdalla joillekin on hurjan tärkeää yrittää valistaa ihmisiä siitä, mistä koira on tarkkaan ottaen lähtöisin, kun yleinen käsitys on, että kyseessä on Jugoslavialainen koira.

      Turhaan taistelet tuulimyllyjä vastaan. Valtaosa kasvattajista ja koiraharrastajista tulee jatkossakin käsittämään alabain tietyksi koiraroduksi. Se on jo muuttunut faktaksi, sitä käsite nimenomaan tarkoittaa, aivan kuten sanalla "monot" on käynyt.

    • järki käteen

      En taistele ketään vastaan ja sinun sepostuksissasi aukkoja on, jos jonkun.
      Minulle on ihan sama mihin sinä uskot. Ei siinä sinunkaan google paljoa osaa kertoa, jos et kykene tutkimaan asiaa millään muulla tapaa kuin sillä minkä luet rotujärjestön sivuilta.

      Minulla ei myöskään ole mitään ongelmaa. Sinulle sen sijaan tuntuu olevan, kun tunteet lämpenevät pelkän nettikeskustelun takia.
      Minulla ei ole mitään ongelmaa käsittää, että nykyiset voimassa olevat käsitteet ovat vakiintuneet ajan kuluessa syystään. Pointtini onkin, mitä sanat todellisuudessa tarkoittavat ja mikä on sanojen historia. Turha on kenenkään taistella myöskään koirien kotoseudun kielioppia vastaan. Minun pointtini ei ollut se, etteikö kukaan saisi/ haluaisi/ voisi liittää sanaa "alabai" tiettyyn koirarotuun. Luulisi jokaisella olevan mielleyhtymiä.

      On harha väite sanoa, että valtaosa kasvattajista ja harrastajista liittää sanan alabai tiettyyn koirarotuun. Maailma on suuri paikka ja vielä nykypäivänäkin suurin osa paimen-vahtikoirista elää kotiseuduillaan. Ongelma onkin siinä, ettei kukaan tiedä paljonko niitä on, koska harvassa maassa pidetään samanlaista kirjaa koirista kuin esimerkiksi meillä täällä suomessa.
      On olemassa kahdenlaisia kasvattajia tämän rodun kohdalla; on alabai kasvattajia ja on keskiaasianpaimenkoira kasvattajia. Ero mikä niiden välillä on, keskiaasianpaimenkoira kasvattaja kasvattaa keskiaasianpaimenkoiria juuri niinkuin kuuluukin ja alabai kasvattaja kasvattaa "hienompaa ja parempaa" kuin muut... Laadun näkee jo suomenkin mittapuussa, joka on harvinaisen suppea jo yksistään euroopan mittakaavassa. Täällä on kaksi "alabai kasvattajaa" ja sen kyllä huomaa.
      Venäjällä ei esimerkiksi juurikaan puhuta mistään alabaista vaan siellä puhutaan keskiaasianpaimenkoirasta tai yleisesti ottaen vartiointi-paimenkoirasta. Jos joku myy "alabaita", sen tietää, että pentu maksaa ainakin 20 000 ruplaa enemmän kuin minkä tahansa laadukkaan kasvattajan pennut. "Alabai" on paljon kovempi, hurjempi ja parempi kuin muut keskiaasianpaimenkoirat ja sen huomaa jo kasvattajan asenteestakin.

      Myyntikikka, niinkuin aiemmin jo sanoin. Olisihan se bisnes, jos minäkin möisin pentuja tobetteina, elävänä muinaismuistona, mutta silti tyydyn kirjoittamaan paperiin kohtaan rotu: среднеазиатская овчарка eli keskiaasianpaimenkoira.

    • öäåzyxwvutsrqponmlkj

      Miksi laumanvartijat ovat isoja?

      Koska tällöin myös kurkku on isompi ja haukku on tällöin paljon kovempaa, jolloin se on erittäin vaarallinen susien ja karhujen tärykalvoille. Etenkin paniikkihaukku, joka siltä pääsee petoeläimen kohdatessa. Toinen on tietysti se, että koira näkee lammaslauman yli. Kun susi taikka karhu kuulee tuon haukun, se lähtee muualle pelastaakseen oman kuulonsa, jota se tarvii metsästykseen.

      Tuossa joku aika sitten berninpaimenkoirakin meinasi jäädä suden suuhun. Kivaan kuntoon oli revitty. Ei tollasilla läskeillä nössökarvaturreilla ole mitään vastusta tarjota todennäkösesti edes minua vastaan.

    • On voittanut

      Kovasti tuntuu olevan väittelyä.

      Totuus on että jopa susilauma jää kakkoseksi. Jokunen vuosi sitten erään tutun hevosia suojelemaan oli hankittu keskiaasialainen ja kävi niin, että eräänä yönä neljän suden lauma yritti apajille.

      Kolme yötä tilanne oli "päällä" eikä koira syönyt mitään. Neljäntenä yönä sitten tapahtui.

      Tämän taistelun jäljiltä yksi susi makasi kuolleena ja loput pötkivät karkuun. Toki keskarikin sai vammoja, mutta ei vakavia. Nukkui putkeen kaksi vuorokautta ottelun jälkeen.

      On aivan turha edes väitellä, että pärjääkö susia vastaan jalostuneet rodut susille. Nimen omaan nämä keskarit, kaukarit yms jotka eivät ole vielä kotikoiriksi jalostuneet.

      Itsellämmekin on pari keskaria ja niiden nopeus ja notkeus jaksaa hämmästyttää. Nartun säkä on 83cm joten susi ei suurempi edes ole. Syvässä lumessa koira voi hypätä ilmaan ja kääntyä 180 asetetta ja tulla takaisin omia jälkiään pitkin. Aika mahtavan näköistä voimanhallintaa :)

      Mutta en kutsuisi keskaria tavalliseksi koiraksi, ei sovellu edes taajamaan, vaatii oikeasti paljon tilaa ja kaikki perinteiset kasvatusmetodit - ne eivät toimi. Koirat koulutetaan - laumiksen luottamus puolestaan rakennetaan.

      Mutta ketkä pärjää sudelle; alkuperäiset rodut ja niitä ovat: keskiaasianpaimenkoira, kaukasianpaimenkoira, etelävenäjänpaimenkoira. Lisäksi seuraavat jos ei ole pehmeäksi jalostuneesta linjasta: pyrenneittenkoira, pyrenneitten mastiffi, podhalanski (ja samaa sukujuurta olevat).

      Oma lukunsa ovat erittäin harvinaiset; bully kutta, Kangal ja muutamat vastaavat "jättiläiset", jotka ovat raa-an voimansa puolesta hyvissä asemissa ja käytetään myös "laumiksina".

      Irlannin susikoira ei enää nykyään pärjää, sen kaikki linjat on tiettävästi pehmenneet seurakoiraksi, mutta historiassa hyvinkin on pärjännyt. Historiassa myös suuret mastiffit ovat pärjänneet, mutta linjat ovat nykyään pehmenneet.

      Mutta jokainen koira on yksilö samoin kuin jokainen susi ja ihminen. Yksi ei ole kaikki ja "yleensä" ei päde joka yksilöön.

      • Maremma

        Susilauma tappaa yksinäisen kaukkarin helposti. Näytä video missä yksinäinen kaukaasialainen tappaa lähellekään saman kokoisen suden


    • Logiikkaa

      Näytä video missä yksinäinen susi tappaa yksinäisen kaukasialaisen
      näytä video missä ihminen tappaa saman painoluokan täysikasvuisen kanan.
      Näytä video missä susi tappaa koiran yksin ilman ihmisen läsnäoloa.
      Näytä video missä leijona tappaa samankokoisen täysikasvuisen
      Näytä video missä susi tappaa saman painoluokan kaukasialaisen
      Näytä video missä gorilla tappaa saman painoluokan apinan

    • paanomies

      hei imekää munaa. fakta on se et susi laumis tai karhu ti kukaan teist ei pärjää mulle!!

    • paskaperse2

      Esimerkiksi todella hyvin koulutettu esim poliisikoirana Saksanpaimen koirakin pystyisi tappamaan suden koska ovat paljon viisaampia ja nokkelampia turhaan te väittelette siitä kun jokanen tietää että on paljon koiria ketkä siihen kykenis täällä tulee vastaan niitä vitun urpoja ketkä muistaa joskus nähneesä suden ja sanonut et se oli tosi suuri ja et ketää ei sitä voita. Sudet ensinnäkin metsästävät laumoissa eikä kovinkaa usei pärjää yksin paitsi tappamalla pikkukoiria.

    • 104756

      No ei pärjää ykskään koira sudelle, mutta jos esim on 2koiraa niin sit voi olla jotain saumoja. Muutamia tapauksia olen kuullut(huhupuheita) että 2ajokkia olisi törmännyt suteen ja yhteenoton jälkeen olisi toinen koira pitänyt lopettaa, toisella vammoja ja susi 200m päässä kuolleena. Sellainen stoori on myös et iso saksanpaimenkoira ollut riimussa talon edessä, ja susi hyökännyt sen kimppuun. koira on kuitenkin laittanut vastaan niin hyvin että susi löytynyt kuolleena 50m päästä koirasta. Koira on kuollut myös. Ja huom nämä on vain huhupuheita. Se on tosin faktaa että, venäjällä koiria koulutetaan tappamaan susia. homma toimii niin että 30-50koiraa lasketaan suden/susien jäljille, ja koirat jyrää ylivoimallaan. se on sitä venäjän pojan mallia, samoin kun se, että susia ammutaan ak47kalla helikopterista :D

    • Ahled

      Irlanninsusikoira on pärjännyt. 1700- luvun lopulla susi kuoli Irlannista sukupuuttoon ja susikoiran kohtaloksi "hyödyttömänä" oli koitua myös sukupuutto.
      Nykyään seurakoira. Toki määrätietoisella kouluttamisella vanha tappaja ja metsästäjä saataisiin varmasti takaisin, mutta sille ei liene enää tarvetta nykyään.

      Sama koskee nykyisiä laumanvartijoita. Joku idän suunnassa edelleen työskentelevä laumanvartija varmasti toimii pelotteena sudelle ja muille pedoille.
      Suomeen tuodut koirat ovat taantuneet pihakoiriksi. Eikä kosketusta oikeisiin petoihin enää ole. Seurakoiria siis.

      • valkohammasusi

        Irlannin sudet on olleet niin pieniä, että ei siinä ole mitään vastustusta edes mäyräkoirallekaa.

        saati sitten i koirasudelle.

        Todellinen SUSI on Kuningas,ja mikään koira ei pärjää Sudelle.


    • susi(ko)
    • GEENIPERIMÄ KAIKILLA

      Asiantuntija?Edesvastuuton kirjoitus laumanvartijoista. Toivottavasti kukaan ei erehdy ottamaan em.rotuja kirjoituksesi johdosta. 2 keskarin omistaja 2007 lähtien, tiedän kuinka kovia ovat. Jos otat kerrostaloon pennusta lähtien ei sille ehkä tule samanlaisia niin vahvoja rodunomaisia geeniperimän piirteitä kuin maalaistalossa muiden eläinten kanssa (EI KERROSTALO KOIRA). Eikö lauma sana kerro jo jotain. Kaikkien laumanvartioiden tulee ja suojata sekä suojaavat nimenomaan laumaa eli muita eläimiä ja omaa ympäristöään uhilta. Itselläni susilauma kävi n.50m päässä kodista ja eivät tulleet enää takaisin kun koirat hyökkäsivät ulos kuin yleisetsyyttäjät. Laumanvartija ei pelkää mitään eikä ketään. Mene ja tutustu esim Venäjälle tai Baltian maihin laumanvartioiden tehtäviin ja ominaisuuksiin.

      • hukkaan joudut

        Voi voi kyllä se on kuule niin, ettei sun laumikses paina niin yhtikäs mitää silloin,kun Sudet päättää ottaa pihvilihaa.

        Aina ei Sudet suinkaan ota lihaa,koska ovat vaan muuten reissussa tutkailemassa tulevaisuuden varalle hyviä apajia.

        Niin se menee.


    • owcharka x 2

      Aika huvittava keskustelu, liekö kuinka moni kirjoittaja kaukkarin omistaja? Meillä noita kässäilee parittain pihalla eikä tulisi mielenviereenkään, että tapahtuisi niin, että susi asteleisi pihaan, laumasta puhumattakaan. Yksittäisen koira-susi kohtaamisessa se on niin tuurista kiinni kumpi on altavastaaja, riippuen senhetkisestä fyysisestä kunnosta. Meille riittää, että piha pysyy ilman susia ja koirat saavat nauttia elämästään. Onhan niitä Suomen kuin Venäjänkin puolelta otsikoita joissa kaukkari tappoi suden/karhun, mutta on myös otsikoita jossa yksi susi tappoi kaksi kaukkaria, eli ihan turha revitellä asialla. Kaukkari ei ole missään nimessä tappokone, eikä kenekään sellaisella ajatuksella perheenjäseneksi tulisi edes harkita, Koira on edelleen koira ja elää vaistojen varassa ja niihin vaistoihin ei ihminen voi vaikuttaa silloin kun ne istuu geeniperimässä, mutta ohjata voi kohti parempaa huomista, niin omistajan kuin koirankin.

      • Hukkaan joudut

        "Kaukkari tappoi suden/karhun" ?? No joo , ei REVITELLÄ!!


        Ehkä olisi ihan oikeastaan paikallaan tutustua ylipäätään villieläinten maailmaan, ennen kuin rupeaa mainostamaan rotulinjaisia koiriaan!

        Aivan kuin ihmistenkin elämässä; kasvatus tekee tekijän.


    • kaukkari x 2

      Hukkaan joudut, jos sinulla on tuonkaltainen tietämys niin alkukantaiskoirarotujen elämästä synnyinseudullaan kuin villieläinten maailmasta, suositteleisin ottamaan laajemman tarkastelunäkökulman asiaan. itse en lähde enään edes asiasta väittelemään koska koen sen turhaksi ja eläinkuntaa loukkaavaksi. Kuitenkin kaukkareihin tutustuneena jo silloin kun Suomessa ei vielä edes mokomaa "rakkinetta" tunnistettu olen edelleen samaa mieltä kuin olen aina ollut, että jalostus tekee koirasta enempi ihmisen elämäntavoille sopivan ja "yhteiskuntakelpoisen" ja hyvä niin. Omat seuralaiseni ovat alkukantaisia synnyinmaansa geeniperimässä vahvasti taapertavia yksilöitä, jotka eroavat niin ulkonäöltään kuin tavoiltaan pitemmän linjan suomikasvateista.

    • teeeeeeeeeeeee

      Mun koira ei edes painanu mitään (68kg) kun se meni kolmen lauman sutta vastaan. Tai ei menny kaikkien vaan Johtajan. Ne kaks olikin sitten hukassa ilman sitä johtajaa. Siellä ne peräpäässä volis kun johtajaa vietiin. Dogi nappas niska otteen ja ravisteli. Ja kaks otti kyytiä samantein. Joskus miettiny et miten koira tajus mennä johtaja suteen ? Aistillako ? Koira ei ollut tosin mikään mamman helmi vaan ns.epätasapainoinen.

      • hukkaan joudut

        Voi hyvä tavaton mitä juttuja keskenkasvuset taasen suoltaa.

        Susi on yksinkertaisesti niin ylivertainen koiraan verrattuna, ettei mitään jakoa millään koiralla Sutta vastaan.

        Sudella on esim niin rautanen kunto, ettei mikään koira voi voittaa.

        Kova kunto,nopeus,älykäs vuosituhansia hioutunut taistelutahto ovat vaan niitä tekijöitä jolla lihavat kaukkarit möyhennetään jauhelihaksi.

        Susi pystyy jolkuttelemaan tuntikausia kovaakin ravia vaikeassa maastossa .Tämä jos mikä on suuri ero kaukkari koiriin verraten.

        Susi on jäntevä kuin kireelle kiristetty jousi,jonka voiman hyödyntää sillon kun haluaa kaukkari pihviä.


      • koira vs susi
        hukkaan joudut kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä juttuja keskenkasvuset taasen suoltaa.

        Susi on yksinkertaisesti niin ylivertainen koiraan verrattuna, ettei mitään jakoa millään koiralla Sutta vastaan.

        Sudella on esim niin rautanen kunto, ettei mikään koira voi voittaa.

        Kova kunto,nopeus,älykäs vuosituhansia hioutunut taistelutahto ovat vaan niitä tekijöitä jolla lihavat kaukkarit möyhennetään jauhelihaksi.

        Susi pystyy jolkuttelemaan tuntikausia kovaakin ravia vaikeassa maastossa .Tämä jos mikä on suuri ero kaukkari koiriin verraten.

        Susi on jäntevä kuin kireelle kiristetty jousi,jonka voiman hyödyntää sillon kun haluaa kaukkari pihviä.

        Hukkaan joudut, mistä lähtien kaukkarit on ollu lihavia? Niissä on koko painonsa verran lihasta, kuten sudessakin. Tottakai siellä on jonkin verran rasvaakin, niinkuin ihmisessä ja koirathan polveutuvat susista, ja kaukkari onkin olemukseltaan sudenkaltainen. Tavallisenkin perheen kaukkari voisi möyhentää suden jauhelihaksi siinä missä susi kaukkarin.


    • Irkku

      On yksi rotu joka pystyy tappamaan suden se on tietenkin




      Irlanninsusikoira (Irish Wolfhound) on suurikokoinen vinttikoira, jota on käytetty susien ja hirvieläinten metsästyksessä

    • J-P

      Kauanko asiiantuntia on omistanut koiria? Vai onko tämä sitä kuuluisaa kirjaviisautta? Viisautesi meni aika pahasti käteen...sorry vaan :)

    • Niin...

      Kaukkasi ei tarvitse mitään suojelupantaa, sillä on kaulassa luonnostaa ylimääräistä nahkaa joka suojaa sitä.

    • Hanki tositietoja
    • järjetön

      "Susi pystyy jolkuttelemaan tuntikausia kovaakin ravia vaikeassa maastossa .Tämä jos mikä on suuri ero kaukkari koiriin verraten."

      Tämän perusteella Haile Gebreselassie voittaisi taistelussa Robert Heleniuksen.

    • muscle1

      Ja jos tilanne olisi se että sinä vastaan minä niin sitten sinun mahdollisuudet voittaa olisi todellakin nollaa. :)

    • poikkeuksiakin on

      Itsellä on ollut aikanaan Pyreneittenmastiffin ja Kaukkarin risteytys. Susia ei todellakaan täällä Helsingissä koskaan tavannut, joten en tiedä miten Maxin olisi käynnyt, kuitenkin sen suhtautumista toisiin koiriin mm. vihaisiin tappelupukareihin oli rauhallisen väliinpitämätön, ja se mielestäni kertoo että koira tietää pystyvänsä pistämään pataan sitä toista koska vain, ei vain huvita turhaan lähteä riehumaan mukaan..
      Minulla on ollut myös Irlanninsusikoira ja tietääkseni tämä rotu on nimenomaan jalostettu aikanaan ihan susijahtiin. Jahtiin toki osallistui monta koiraa eli ei yksi yhtä vastaan. Olen nähnyt sellaisen videon missä Irkut ovat jahdissa ja lopuksi sudelle ei käy niin kovin hyvin.. Samoin Venäjänvinttikoiria on käytetty samaan tarkoitukseen.

    • koira vs susi

      Vanha keskustelu, mutta tottakai taistelukoirat tai laumanvartijakoirat, joita on kaaauan sitten käytetty susien karkottamiseen/tappamiseen ja karhujen karkottamiseen, on tasaväkinen sutta vastaan 1 vs 1 tilanteessa. Vaikka olisikin aikuinen susi nii silti mm kaukasianpaimenkoira voi ihan hyvin tappaa omankokosensa tai suuremman suden.

    • prickly

      MIelenkiinnosta luin koko hela ketjun läpi ja täytyy vaan ihmetellä ihmisten typeryyttä... "läskikaukkari" "sohvalaumis" jne haukkumisia, susi on huippuunsa viritetty ulkona elävä saalistuskone ja niin edelleen.

      Ensinnäkin, meidän koirat elää ulkona 24/7/365, iso lohjo päihittää juoksemalla helposti mm. 25-30kg seropin jota luulin vauhdikkaaksi kunnes meidän "läski sohvaperuna" lähti juoksuun mukaan. melkein 50kg:nen narttu kääntyi nopeammin, juokse nopeammin ja jaksoi pidempään kun toinen jo oli uuvuksissa maaten, niin pystiffi alkoi vasta lämmetä... että sellanen läskilaumis.

      toiseksi: laumiksen ei koskaan ole tarkoitus hyökätä pedon kimppuun vaan olla tiellä viimeisenä vaihtoehtona ennen laumaa, yksikään oikein toimiva laumis ei hae tappelua, koska loukkaantuminen ei auta ketään.

      Kolmanneksi: laumista ei kouluteta, eikä meillä piitata makupaloista hevon huttua... se joko on tai sitten ei, itselläni on kaksi jotka vaan on sitä geeniensä pohjilta, selkärangasta lähtien, partioivat, vahtivat, hälyyttävät, ja kyllä, menevät päälle jos muu ei auta, mutta vain viimekädessä.

      Laumanvartijat polveutuvat nimen omaan taistelutaitoisista, kestävistä, nopeista, vahvoista koirista, joiden tarkoitus on tarvittaessa pärjätä sudelle, mikä siinä sudessa olisi niin ihmeellistä, ettei satojen ja satojen vuosien ajan ulkona elänyt koira voisi omata samoja ominaisuuksia? Miksi minun koirat jotka kulkevat tuolla yön läpi vartioimassa usean hehtaarin aluetta olisivat huonokuntoisempia? Joka yö tuolla mettä raikaa kun koirat tekee ketuille selväksi ettei tänne tulla, jopa 6kk pentu lähtee kuin tykin suusta kun haistaa tai kuulee jotain asiaan kuulumatonta. Ainut ero elämään sutena on se ettei tartte tappaa syödäkseen mutta ei ne mitään mössöä syö vaan lihaa, luineen ja nahkoineen, jopa karvoineen välillä että on tekemistä ruuassa.

      Voin vannoa että minun koirat ei väistä uhkaa, olen sen nähnyt, oli se vieras omalla alueella, auto tiellä, vieras koira pihalla ja puolustavat viimeiseen asti, enkä epäile etteikö taistelun sattuessa olisi sudellakin olisi yhtäläinen mahdollisuus kolkutella tuonelan porteilla, ei minuu ainakaan pelota noiden kanssa metsässä.

      Valitettavan paljon on kyllä niitä laumiksia joiden elämä on sohvalla makaamista, mutta ne jotka oikeesti niitä koiria pitää työssä tietää ettei ne mitään fifejä ole, mamman mussukoita kylläkin jos osaa olla johtaja. Heikkojen yli ne kävelee. En ole koskaan kohottanut kättä koiralle ja silti mun luokse tullaan nöyristellen, varovasti nuoleskellen, häntä aavistuksen alhaalla heiluen, kuin lupaa pyytäen, tätä käytöstä ei ole ketään muuta kohtaan, eipä minun koirat kyllä noteeraakaan ketään muuta, saati kuuntele. Meidän perheessä on muitakin ihmisiä, mutta kaikille on selvää että koirat on minun.

    • tulenheimon gozilla

      Kaukasiankoira on vanha Kaukasian alueelta kotoisin oleva laumanvartijarotu, jota on käytetty vartiointiin ja kotieläinten suojeluun pedoilta. Paimenkoira se ei kuitenkaan ole. Kaukasiankoiran tyyppisiä koiria tiedetään olleen jo 2 000–3 000 vuotta sitten. Se on suurikokoinen, mutta erittäin ketterä, jopa kissamaisen, liikkeissään. Kaukasiankoiralla on erittäin voimakas itsesuojeluvaiston ohittava laumansuojeluvietti, joten se tilanteen vaatiessa taistelee luovuttamatta kuolemaansa asti. Venäjällä sitä käytetään vartijana vankiloissa, sotilaskohteissa, teollisuudessa ja poliisikoirana. Rodun ominaisuuksiin kuuluu poikkeuksellisen hyvä kuulo. Kaukasiankoira on suojellut paimenia ja heidän laumojaan suurpedoilta Kaukasus-vuoristossa jo vuosisatoja. Erinomaiseksi vartijaksi kaukasiankoiran tekee sen luonne. Se rakastaa yli kaiken omaa laumaansa, ja vihaa tunkeilijoiksi ja uhkaksi katsomaansa koko sydämestään säilyttäen epäilyksensä tuntematonta kohtaan pitkään vaarattomaksi havaitsemisen jälkeenkin. Laumansa jäseniksi koira hyväksyy miltei mitä tahansa isäntäänsä mukaillen ja leimaantuu niihin voimakkaasti. Koiran suunnitelmallinen sosiaalistaminen lauman ulkopuolisiin ihmisiin, tilanteisiin ja muihin eläimiin on välttämätöntä.

      Kaukasialainen ei tunne luontaista pelkoa suurpetoja, kuten susia, ilveksiä, ahmoja tai karhuja kohtaan. Se ei kuitenkaan aktiivisesti hakeudu välikohtauksiin, mikäli ei tunne laumansa olevan uhattuna.

      Kaukasiankoira tulee oikein kasvatettuna ja sosiaalistettuna toimeen sekä ihmisten että muiden eläinten kanssa, eikä sinällään poikkea yleisellä paikalla käytöksellään muista koiraroduista. Pois omalta reviiriltään oleva koira voi vaikuttaa flegmaattiselta tai jopa sairaalta, mutta tästä vaikutelmasta huolimatta ne tarkkailevat kokoajan ympäristön tapahtumia ja seuraavat isäntänsä reaktioita tapahtumiin valmiina suojelemaan tätä tai tämän omaisuutta. Laumansa ja isäntänsä keskuudesta erossa oleva kaukasiankoira on epäluuloinen, muttei hyökkäysviettinen, vieraita ihmisiä kohtaan mikäli sitä itseään ei suoranaisesti uhata. (Koiralla ei ole olemassakaan viettiä nimeltä hyökkäysvietti. Oheiseen luonnekuvaukseen kaukasiankoirasta tulee suhtautua kriittisyydellä.)

      Vastuunsa tuntevat kasvattajat eivät mielellään luovuta kaukasiankoiraa perheen ensimmäiseksi koiraksi. Vaikka kaukasiankoiran hankkimista harkitsevalla olisi aikaisempaakin kokemusta koirista, kaukasiankoira ei välttämättä ole suositeltava rotu suuren haasteellisuutensa takia!!!!!

      Minulla itselläni on kaukkari joka TAPPOI SUDEN tuohon takapihalle suojellessaan mun toista koiraa joka on rodultaan saksanpaimenkoira.... joten te kaikki puudelin omistaja mussuttajat jotka ette tiedä rodusta mitään muuta kuin kuulopuheita niin olkaa hyvä ja ottakaa asioista selvää ennen kuin alatte mussuttamaan niiden pikku karvapallojenne kanssa... mutta kyllä se niin on että joka hevoselle löytyy kengittäjä...

    • simo1

      Etelä karjalasta terve. On myös niin, että susiakin on monen kokoisia. Ainut susi jonka olen nähnyt oli Vainikkalan rajavartioiden ampuma ns. häirikkösusi, joka kävi dyykkaamassa roskikset. 70 kiloinen naaras-susi. Hampaat melkein nejä senttiset. Aika vaikeaa on kuvitella, että minun estrela pärjäisi sille. Mutta ehkä pitää vastustajan sen verran kiireisenä' että ehtii autoon piiloon.

    • 54665
    • susiko
    • opetteles perustiedot

      Sinä se et sitten tiedä mitään. Kaukkari tappaa tarpeen vaatiessa yksittäisen suden helposti. Kaukkarit on koostaan huolimatta erittäin ketteriä, lähestulkoon kissamaisia liikkeissään. Ja kyllä tiedän kuinka ketterä hyökätessään, kimppuuni on hyökännyt kaukkari...

      • susi ovelus

        Siis TÄHH??(kimppuuni on hyökännyt kaukkari)..onneksi ei ollut SUSI! Muuten et lurittelisi valheitasi täällä!!


    • susinen
    • Koira vs. susi

      Sudethan ovat normaalisti painoltaan 30 - 40 kg, eli huomattavasti kaukkaria pienempiä. Painolla ei tosin ole välttämättä apua taistelutilanteessa. Itse asiassa luin kerran erään artikkelin, jossa suomalainen "legioona" oli lähtenyt etsimään niitä suuria kaukkareita niiden synnyinsijoiltaan. Paikalliset kertoivat sitten näille ihmettelijöille, ettei isoja kaukkareita kannata laittaa sutta vastaan, koska ovat hitaita kokonsa vuoksi, eivätkä pärjää.

      Itse en ota kantaa kumpiko pärjää, koska en ole mitään faktaa päässyt lukemaan tai näkemään. Juttuja ja "musta tuntuu" kirjoitteluja sitäkin enemmän... :o)

      Tosin kaukkari on kuitenkin sen verran iso koira, etteivät susi ainakaan yksinään tule turhan päiten pihaan jossa kaukkari vartioi. Ei susi huvikseen lähde tappelemaan koiran kanssa mikäli sen pystyy välttämään.

      Ja koirahan ei välttämättä ole täysin kesytetty lemmikki. Suomessa kylläkin, mutta kyllähän niitä edelleenkin käytetään laumanvartijoina muualla, jolloin vaistot, kovuus, voima ym. pysyvät terävämpinä kuin lemmikeillä.

      • susiki

        Kaukaasialainen koiratappelukoirien kasvattaja sanoi, että kaikki tappelukoiratkaan eivät tappele sutta vastaan. Susi on luonnostaan useimmille koirille järkytys. Laumanvartijat kasvatetaan pienestä asti susitaljojen avulla sietämään suden hajua.


      • asdfcsgfdsdfsdfsd
        susiki kirjoitti:

        Kaukaasialainen koiratappelukoirien kasvattaja sanoi, että kaikki tappelukoiratkaan eivät tappele sutta vastaan. Susi on luonnostaan useimmille koirille järkytys. Laumanvartijat kasvatetaan pienestä asti susitaljojen avulla sietämään suden hajua.

        Johtunee siitä, että nämä "kasvattajat" ovat jotain ryssiä jotka lisäännyttävät degeneroituneita paskakoiriaan. Georgialaiset paimenet nauraisivat, jos kuulisivat että "kaukaasialaisia" pitää totuttaa suden hajuun etteivät pissi alleen sellaisen nähdessään.


    • asiantuntija123

      Näin neljän vuoden jälkeen törmäsin tähän tekemääni lankaan etsiessäni tietoa laumanvartijakoirista. Paskaa trollaustahan tämä oli mutta näköjään lähes 200 ihmistä sen otti todesta. En ole koskaan omistanut kaukaasianpaimenkoiraa. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa, mikäli joku on tarpeeksi typerä pahoittaakseen mielensä internetissä.

      Mitä tulee langan kysymykseen, koira vs. susi, nykyään sanoisin että 50/50 mahdollisuudet itäisiä susia vastaan. En tiedä miten kävisi, jos ottaisivat yhteen suuremman Pohjois-Amerikkalaisen tai Siperialaisen suden kanssa, veikkaan että kehnosti.

    • Hight
    • Pd13

      Täällähän tavan sankareita on jotka väittää laumanvartijan tappavan karhun, saanko nauraa?

    • laikan
    • Lätkä_60

      Susi on huomattavasti älykkäämpi koiraa. Kulmahampaan pituus korreloi älykkyyden kanssa.
      Tiedepiireissä kirjoitetaan Suden ja Koiran eroista, seuraavasti: Kun Koira täyttää 4kk. yhteys Susiin päätyy. Susi on kaikilta varustuksiltaan ylivertainen koiraan. Järkyttävä sitkeys,rohkeus ja fiksuus on kova yhdistelmä.
      Nämä isot vahvat ja myös rohkeat paimenkoirat ottavat yhteen Suden kanssa, mutta niiden työ on ryhmätyötä ja tosiaan päätarkoitus on herättää ihmisen huomio, että piru on paratiisissa.
      Tiedetään susilauman saalistavan hirviä hyökkäämällä räjähtävän nopean ja vahvan Hirven kimppuun yrittäen purra kinnerjänteet paskaksi. Susi usein loukkaantuu vakavasti ja saa kenkää laumasta. Aivan kuten ihminenkin, vammautunut unohdetaan.
      Myös fysiologisesti Susi eroaa koirasta paljon. Suden tassu on rakennettu karkeallekin lumelle, ja Suden tassuun ei lumi sula ja jäädä, kuten koirille tapahtuu.
      Nämä paimenkoirat ovat suuria ja kilahtaessaan tappavat ihmisenkin kuin kärpäsen, mutta en löisi rehdissä matsissa yhdenkään koiran vuoksi vetoa yhtään. Susi on hirveä peto. Nopea, hirmuinen puruvoima ja sitkeys vertaansa vailla. Lisäksi erittäin älykäs. Koirahan on 90% viritetty hajuaisti. Susi on luonnon armottomassa kiertokulussa jalostunut petoeläin, kova kuin kivi.
      Kanadassa muualla Pohjois-Amerikassa on julkaistu paljon kirjallisuutta näistä asioista, ja kannattaa tutustua.

    • susiko
      • susissaeroja

        Katso ihmeessä ne muutkin viedeot , näet ettei susikaan aina pärjää.
        Suomen sudet on puolta pienempiä, kun laittamasi videon susi.Suomessa susi painaa yleensä 20-50kiloa, ja laumikset jopa 90kiloa.Eroa on paljon, laumiksen hyödyksi.
        Ulkomailla on yli 70kiloisia susia, siinä tarvitaankin rohkeita laumanvartijoita, muuten eivät pärjää.


      • susiko

        Suurimmat Suomessa kaadetut sudet ovat olleet yli 60-kiloisia, mutta painot vaihtelevat paljon. Urossudet painavat Suomessa keskimäärin 45-50 kg (vaihtelu 30-65 kg) ja naarassudet 30-40 kg (vaihtelu 20-45 kg).
        keskipaino aikuisilla uroksilla on 45kg ja naarailla jonkun verran vähemmän.


    • timpe52

      Sulla on sitten aikamoinen lapatossu se sun kaukkari, sillä mun uros kaukkari on vasta 2v 10kk vanha ja siten vielä hiukka keskenkasvuinen ja jos metsässä tulis vaikka 2 sutta vastaan niin me ei oteta pakkia yhtään vaan lupaan että metsään jää tasan 2 kuollutta sutta jos matsi tulee ja otan itsekin osaa siihen otteluun!!! Mitä taas puhut suden nopeudesta ja reflekseistä niin ei pärjää kaukkarille sillä mun nallukka kun ampuu liikkeelle niin siinä jää dopermannikin kakkoseksi ihan köykäsee... Kaukkari on erittäin ketterä ja äärettömän nopea silloin kun tilanne tulee päälle ja sen agressiivisuudelle ei ole sudella mitään jakoa sillä se pätkii vaikka useamman suden hengiltä ilman mitää lässykkä pantojen (apua)...... Otan ihan oikeasti osaa jos sun koirasi ei täytä kaukkarille vaadittuja luonteen piirteitä niin kun ketteryys, ääretön nopeus, maata järisyttävä agreesiivisuus ja voimaa kun pienessä kylässä ja niillä leuoilla puree helposti sudelta niskan poikki. Kaukkari osaa muös olla sosiaalinen niin kun tuo mun otus on sillä asutaan syrjässä 50 asunnon rivari alueella eikä kukaan katsele sitä karsaasti ja se tule toimeen kaikkien kanssa lukuunottamatta muutamaa uros koiraa mutta peruluonteeltaan se on kiltti ja rauhallinen mutta kun tarvii toimia niin nanosekunnissa siitä tulee susien kauhu...

    • asdasdasddd

      Milläs luulet aloittaja, että englanti ajettiin tyhjiksi susista? Ettei ois ollu irlanninsusikoira, joka kykenee taistelemaan suden kanssa.

      • oxar

        Oisko ollut ihminen. Suomikin ajettiin tyhjäksi susista ja ihmisen toimesta.


      • susinen

      • liibalaaba123123
        oxar kirjoitti:

        Oisko ollut ihminen. Suomikin ajettiin tyhjäksi susista ja ihmisen toimesta.

        Kyse oli koirarodusta joka tosissaan pärjää sudelle ja irlis on sellainen rotu.

        "1400-1600-luvulla irlanninsusikoiran käyttötarkoitus oli suden metsästys (jäljitti, juoksi kiinni ja puri suden niskan poikki) ja karjan suojeleminen susilta."

        http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=221


      • Anonyymi

        Britein saaret tyhjenitiin susista myrkyttämälä


    • taikaw

      On ja monia!

    • R.t

      Tiedän ainakin naapurin NAARASkollien tappavan täysikasvuisen suden. Naapuri pyysi katsomaan aamulla kun sudenraato makaa häkissä ja koira vammoilla.

    • Anonyymi

      Kanadan heskhetissä olevalla suurella lammastilalla työskenneltyäni minulle esiteltiin kaksi"eläkkeelää" olevaa laumanvartijaa, joista toinen oli kaukaasialainen. Toisen rotua en muista. Yleensä sillä tilalla ikääntyneet laumikset kuulemma lopetetaan. Sudentappajat sensijaan saavat kunniallisesti päättää päivänsä vanhuuteen. Juuri tämän kaukaasialaisen hampaissa oli kuulemma menehtynyt viisi sutta. yhdessä hyökkäysessä kaksi ns. kerralla. Yksi kaukaasialainen vs yksi susi kuulemma on epäsuhta taistelu, jossa sudella ei ole mahdollisuutta. Tuskin tätä asiaa valehtelivat. Kertoivat olevan "hulluutta" ottaa kaukaasialainen "työttömäksi" seurakoiraksi, koska silloin se yleensä kehittyy arvaamattomaksi ja vaaralliseksi. Sen sietokyky kaikkia tilan kotieläimiä kohtaa on loputon ja erityisesti lampaita rakastaa yli kaiken. Eli sen työkomennukseni perusteella uskon, että kyllä se kaukaasialainen sen suden tosiaan tappaa eikä päinvastoin.

      • Anonyymi

        Puhut ihan asiaa muuten paitsi jotta mulla on kaukkari ollut ihan vaan kaverina jo 7 vuotta ja parempaa koiraa en voisi kuvitellakkaan itselleni, mutta se onkin sosiaalinen koska ei joudu ikinä olemaan yksin vaan on aina mun mukana eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia kunha muistan aina olla vaan tarkkana mitä ympäristössä tapahtuu.


    • Anonyymi

      Vittu oot tampio.. kato YouTubesta

      • Anonyymi

        Meitin laumista pelkää jehovantodistajat ja ulosottomies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitin laumista pelkää jehovantodistajat ja ulosottomies

        Sukulaisiakaan ei ole näkynyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitin laumista pelkää jehovantodistajat ja ulosottomies

        Sulle sopis paremmin joku puudeli sillä koiraa ei ikinä oteta siksi että sitä pitäisi pelätä koska se on täysin kieroutunut asenne. Mulla on kaukkari enkä ole koskaan ajatellut että sitä tarvitsisi pelätä mutta kunnioittaa kyllä.... Täysin ongelmaton koira kun omistajalla on muutakin kun sahahajauhoa päässä...


    • Anonyymi

      Voi vittu että ootte surkeaa porukkaa, kysykää poromiehiltä mikä koira paras, ehdottomasti Lapin porokoira, käy varmasti suden kimppuun, ja poromies saa ammuttua sen suden.

      • Anonyymi

        Porokoira mahassa hidastaa suden juoksua ja pallomahainen poromies saa suden kiinni peltipailakalla


    • Anonyymi

      joskus joku luulee tietävänsä kaikesta kaiken. mutta oikeasti ei tiedä mistään yhtään mitään! nim. exhevostelija

    • Anonyymi

      pakko sanoo tää ettei koira pärjää sudelle on kyllä joku trolli tai harvinaisen tyhmä kirjoitus mut täs näkee ku ei tiä ensin puruvoimalla ei o mitää tekoo kun isoilla koirilla se on isompi ku sudella susi 400-450 sitten kaukkari 550 ja kangal 750 taistelutahto se on mikä ratkaisee susi yrittää yleensä pakoon jos on samankokoinen koira ja tyhjää vielä suolensa että pääsis nopeammin tai hämäis koiraa mut meillä on 2 kaukkaria ja 3 kangalia jotka on lopettanu muutaman suden jotka eksy liian lähelle joskus aiemmin susi kävi naapurin kaukkariin kaulaan kii ainut mitä tapahtu susi sai suunsa täyteen karvoja ku sudella on tapana yrittää purra alakautta kaulaan jos ei pääse pakoon mut kaukkari pääsi siinä suden niskaan kiinni ja siihen loppu joskus -90 luvulla käytiin joskus rajan takana sielä oli näitä eri rotuiset koirat tai susi vastaan koira matseja kyllä susi hyvin pärjäs saksanpaimenkoiraan asti mut sitte hävis ku vastaan tuli kangal ja yhes matsis loppu kaukkarin elämä ku vastas oli boerbol kyllä sitte uskoo kun itse näkee en olsi ikinä uskonu että boerbol pystyy tappaan kaukkarin mut pakko uskoo ku näkee

    • Anonyymi

      toi 100-0 sudelle tyhmempiä juttuja mitä oon kuullu ton mielestä varmaan siat lentää muttei sille voi mitää ku ei o tietoo niin ei o kaukkareitaki on 2 eri rotulinjaa pitäs sanoo kummastako puhutaan

    • Anonyymi

      puruvoimasta palmenkoirat hollannin ja saksan ja tollaiset kuten susi pitkäkuonoiset ei sielä ole puruvoimaa mut lyhytkuonoiset niillä paljon kovempi puruvoima löytyy videopätkiä venäjältä ku susi käy tappamas koiria eri pihois ja näitä on monta eri videoo mut koirat on aika pieniä jotain karhukoiria ja siinäki susi joutuu vääntään ja ottaan parempaa otetta 3-5 minuuttia ennenku koira kuolee ja vaan se syynä ku on heiko puruvoima näin joskus videon missä kangal tappo saksanpaimenkoiran se loi kerrasta loppu mut kangal puruvoima 750 ja saksalainen kuten susikin noin 450

    • Anonyymi

      laumanvartijoilla käytetään piikkipantoja yleensä sen takia kun kiihtyvät joskus ajotilantees niin että jos susi kerkiää pakoon niin tappelevat keskenään näin ainakin sanoi venäläinen lammaspaimen sen 8 kaukkaria on 20 vuoden aikana tappanu yli 10 sutta ja ei o menettäny ku 2 lammasta eli aika hyviä vartioita sano että mitä nälkäisempi susi sitä röyhkeämpi mtta sanoi myös että venäjän ja kiinan rajavuoristossa asuu vuorisusia jotka on paljon pahempia ku nää joita on suomessa ja muualla nämä vuorisudet on häätäny nämä tavalliset sudet pois alueeltaan

      • Anonyymi

        ei kaikki sudet ole niitä pieniä joita venäläisissä videoissa näkee aikuinen uros on ihan toista luokkaa että passaa siihen koira työntää suomessakin suurin amuuttu oli säkäkorkeudellaan yli 90 cm eikä ne ole mitään makkaralla ruokittuja mössöjä kuten kangaalit ja muut


    • Anonyymi

      100-0 tyyppi on taatusti venäläinen trolli joka lietsoo eripuraa eikä tiedä itse mitää

    • Anonyymi

      0-100 on tyhmä trolli eikö se tajua että laumanvartija on laillinen keino tappaa susia jotka erehtyvät alueelle jos menet ampumaan suden menetät pian asees valtiolle ja saat sakon mut koira hoitaa asian laillisesti yksi yhtä vastaan voit koska tahansa tulla katsomaan koiria ja sudentaljoja niitä on nyt 5 kipaletta ja koirat täysin kunnossa kaukkarin kans susi saa pelkkiä karvoja suunsa täyteen kun käy kaulaan kiinni mut sitten koira pääsee sen niskaan kiinni ja siihen yleensä loppuu suden matka tuli niin sanotusti hukkareisu kun tälle pihalle oli tulos kaukkareita on kahta rotulinjaa se toinen on lepsu

    • Anonyymi

      tämä koira vs susi on trolli joka haluaa epäsopua kirjoituksilla jotka ei pidä paikkaansa youtube ja tiktok videopätkistä näkee kuinka susia kuolee koirien hampais ja puruvoima susi 450-480 lyhytkuonoiset mastiffit yli550-600 ja kangal 750 susi jää toiseksi usein yksi yhtä vastaan susi ei pärjää isolle koirille

      • Anonyymi

        Koira kuin koira on harrastelija suteen verrattuna. Samankokoinen susi pistää koiran ruokalistalle milloin vain, susi tappaa ammatikseen ja osaa kyllä sen touhun. Maailmalla kuvataan "dokumentteja" joissa susi on etelän pieni versio tai keskenkasvuinen, ei niitä tarvitse uskoa noin vain.


    • Anonyymi

      Huoh. Kaukkari täydellinen valinta elukoitaan suojeleville, mieluummin 2-3, suojeltavasta laumasta riippuen. Ne tappaa kyllä, vaikkakin susiparialfa jättää rauhaan, koska viisaita.

      "you know what I just realized? After watching this a couple times, you can see three different dogs. I argued that it was a wolfhound, before. Now that Ive watched it 7/8 times, I can see one dark dog killing the wolf, while 2 more corner the second one. There's one dark dog, a dog with white and brown fur, and another one that you can barely see following behind the white/brown one. That being said, it could be that there's a wolfhound, a shepherd, and a sheep dog. I can admit when I'm wrong."

      Ellen ois kissaihmisiä, mua säälittäis ihan hirveästi koirien puolesta. Ottaisin itse samantien kolme suojelijaa, pysyypähän jalanjäljet takapihalla kurissa!

    • Anonyymi

      suden puruvoima on alle 500 kuten monien pitkäkuonoisten. mut bandog ja kangal yli 700 löytyy netistä videoita missä kangal juoksee suden kiinni ja tappaa sen tää 100 nolla tyyppi ei tiä mitää.esim 2 sutta hyökkäs tiibetinmastiffin päälle mut ei saaneet mitää aikaiseksi.kun tiibetinmastiffin kuten pyreneittenmastiffin ja muutaman muun rodun turkki on niin paksu ettei siitä pysty pureen läpi.löytyy videoita missä sudet ei saa otetta .ainut mitä saavat suuntäydeltä karvoja ja perääntyvät köhiin ja taas hyökkäävät sama tulos lopuksi lähtevät pakoon kun mastiffi puraisee muutaman kerran .tämän jälkeen mastiffin iho tutkittiin .ei yhtäkään ihoon asti tullutta puraisua.jos koiran turkki ajetaan pois sit häviää hyvinki .mut ei lammaspaimenet pitäisi koiria jotka ei pysty ajaan susia pois.tää yksi kirjoittaja taitaa olla putinin kavereita.ainakin jutut on samanlaisia.

    • Anonyymi

      Sudet tappaa syödäkseen jotain 600kg hirviä joten mitä aattelette koiran 60kg painavan ammattilaisen otteissa.

      • Anonyymi

        Eipä se kasvinsyöjä saa niillä taimikaluimillaan itseään puolustettua. Toista se on sitten kun susi saa vastaansa toisen terävähampaan, jolla vieläpä kovempi puruvoima ja kaulassa löysää nahkaa. Silloin susi ei mahda yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Asiantuntija tässä sano, että susi selviää luonnossa tappamalla itseään suurempia eläimiä. Yksinkö? Ilman laumaa? Tuskin. Sudella saattaa ehkä olla villieläimen vaistot ja refleksit, mutta taistelutaidot ratkaisevat ihmisten välisissä taisteluissa. Eläinten taisteluissa ratkaisee enemmän raaka voima. Lisäksi suurilla paimenkoirilla, kuten kaukaseilla tai pyreneillä on paksu nahka, joka suojaa puremilta. Joten ehkä niillä olisikin mahdollisuus YHTÄ SUTTA vastaan. Susilauma on kokonaan eri asia. Pienet koirat voivat pelottaa sudet taas pois agressiivisuudellaan. Siksi mielestäni koiran ja suden kohtaamisella ei välttämättä ole ilmiselvää voittajaa.

    • Anonyymi

      Aloittaja täysin selvä trolli. Koirarodut, jotka ovat olemassa kotieläinten suojelemista varten, kykenevät suojelemaan kotieläimiä. Muutama iso kangali tai kaukaasialainen pitävät lauman turvassa susilta ja karhuilta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe