Nelipäiväinen työviikko

lopen uupunut

Tutkijoiden mukaan nelipäiväinen työviikko voisi olla yhteiskunnalle taloudellisesti kannattava, sillä se voisi saada suomalaiset jaksamaan työelämässä nykyistä pidempään. Heidän mukaansa nykyinen tehokkuusajattelu on tullut tiensä päähän: ihmisen tehokkuutta ei pidä mitata kvartaalilla vaan koko työuralla.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Guy Ahonen ja pääjohtaja Harri Vainio halusivat ravistella ja herätellä keskustelua työurien jatkamisesta.Jos lyhennetty työviikko saisi suomalaiset jatkamaan pidempään työelämässä, se olisi Ahosen mukaan sekä taloudellisesti kannattava että tuottaisi hyvää oloa, mikä on vielä suurempi voitto.

http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2010/01/19/tutkijat-nelipaivainen-tyoviikko-riittaisi/2010798/137

KANNATETAAN! Tässä vaiheessa työ ja työkaverit ottaa niin paljon päähän, että jos ei tarvitse töihin mennä kuin 4 päivää viikossa niin se olisi lottovoitto. Uskon, että ihmiset todella jaksaisivat tehdä pidemmän työuran tällä menetelmällä. Eikä yhden päivän palkan menetys tunnu vielä missään.

135

11934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SM

      "Eikä yhden päivän palkan menetys tunnu vielä missään"? Siis anteeksi? Ensinnäkään kenelle maksetaan palkka kerran viikossa? Kahden viikon jaksolla se olisi jo kahden päivän palkka, ja kuukausipalkkalaisilla neljän päivän palkka!!! Kyllä se minulla ainakin jo tuntuisi...

      • dj

        minä saan kerran viikossa.. 4 yötä dj:nä ja joka viikko palkkapv


      • Anonyymi

        Penaalin terävinkö?...ei hitto miten äo kohtaa? Laskeppa vielä se prosentteina! :D jos sormet riittää....(vitsi, vitsi).


      • Anonyymi

        Ei olekaan kyse susta. Siihen tulee tosin kompensaatioita.


    • eräs.M43

      kannatetaan.jos vaan palkka pysyy samana,jää aikaa enempi olla kotona,ja varmaan tois lisää töitä työttömillekin(saatas vihdoin täystyölisyys)ja kansa vois hyvin...

    • Jos haluaa...

      Nyt oli kyllä jo pakko jotain sanoa, kun tämä otsake silmiin sattui... Itse teen töitä viikossa alle 15h ja sillä pärjätään! Elätän itseni lisäksi pientä lasta. Että kaipa se jollain tuntuis tollanenkin, pitäs jättää se taulutelkkari ostamatta ja ois pärjättävä entisellä kuvaputkikoneella... Mut elämä on valintoja! Itse olen valinnut ajan lapsen kanssa ja toimeentulon jolla pärjää riittävästi. Eihän näillä tuloilla etelänmatkoja ostella, mutta meillä on ihan kivaa näinkin. =)

      • SM

        No mä valitsen viis päiväsen työviikon ja sen taulutelkkarin ja etelän matkan!
        Siis jos vaan saa valita... Olen tottunut sillä toimeen tulemaan, enkä todellakaan halua millään köyhyys rajalla elellä...


      • Ei ne suuret tulot
        SM kirjoitti:

        No mä valitsen viis päiväsen työviikon ja sen taulutelkkarin ja etelän matkan!
        Siis jos vaan saa valita... Olen tottunut sillä toimeen tulemaan, enkä todellakaan halua millään köyhyys rajalla elellä...

        Don't feed the troll, tiedetään, mutta vastaanpa silti.

        Työskentelen kesät ja opiskelun ohella kerran viikossa. Vaimo hoitaa vastasyntynyttä kotona. Tulot ovat kuukaudessa meidän viishenkisellä perheellä 2500e/kk käteen, ja tuolla rahalla maksetaan kaikki, mm. asunto, ruoat, lasten harrastukset, auton ylläpito ja bensat... ja tiedätkö mitä? Aikaa ja rahaa jää ihan riittävästi kaikkeen mukavaan. Ei ollut ongelmaa laittaa 870e auton korjaamiseen, eikä viittäsataa euroa uuteen telkkariin, kun tajuaa säästää sen pari sataa kuukaudessa. Etelänmatkoja ei ole tapana tehdä, jos ei Linnanmäellä tai Korkeasaaressa käyntiä lasketa.

        Lopetin muutama vuosi sitten konsultin hommat, ja päätin jo tuolloin että 14-tuntiset työpäivät saavat riittää. Rahaa oli verojenkin jälkeen niin paljon että sitä riitti asunnon ja auton maksamiseen. Vapaa-aika menikin sitten nukkumiseen, lasten kanssa ei vaan jaksanut. Nyt vapaa-aikaa löytyy lapsille, itselle ja vaimolle, opiskelunkin ohella!

        Syksyllä aloitan työt 26h/vko, tässä ihan vieressä, ja vielä alan töissä. Repikää siitä huumoria oravanpyörän tahtiin elävät :)


    • Enemmän vapaa-aikaa

      Täältäpäin tulee kannatusta myös! Nykyinen 5 päivän työviikko on täysin järjetön jo ajatuksenakin. Työ vie tällaisella järjestelyllä niin paljon aikaa että oikeastaan mihinkään muuhun elämiseen ei enää aikaa jää. Mielestäni on aivan uskomatonta että tällainen työviikko on ylipäätään koskaan otettu käyttöön. Uskon vilpittömästi, että työviikon lyhentäminen yhdelläkin päivällä parantaisi työssä jaksamista ja muutenkin elämänlaatua huomattavasti.

      • Historiaa lukenut

        "Mielestäni on aivan uskomatonta että tällainen työviikko on ylipäätään koskaan otettu käyttöön."

        Ennen oli ihme, jos sunnuntain sai pitää vapaana, etenkin jos oli oma maatila / oli torpparina. Silloin työtä riitti juuri niin paljon, kuin halusi ruokaa pöytään koko vuoden ajan. Noin sata vuotta sitten taisteltiin siitä, että työpäivät olisivat alle 12 tuntia, lopulta monien vaiheiden kautta päädyttiin lain mukaan kahdeksaan tuntiin, mikä käytännössä ei sitä välttämättä kuitenkaan ollut. Ja vai että kaksi vapaapäivää viikossa? Sehän vasta olis näille menneisyyden ihmisille juhlaa ollut :)

        Muuten kyllä samaa mieltä. Neljä päivää viikossa töitä, vaikkakin hieman pidempinä päivinä olisi minusta parempi kuin viisi hieman lyhyempää päivää. Joillekin tosin sopii toisenlaiset työtavat ja aikataulut. Olisikin siis hyvä, että olisi mahdollisuudet valita omia työaikoja hieman vapaammin, mutta aina on sellaisia aloja, joissa ei ole mahdollisuutta tällaisia aikatauluja valita. Vuorotyössä tosin varmaan pääsee vähän valitsemaan onko aamu/ilta/yövuorossa mutta väkisin jokaiselle tulee kaikkia niistä.

        Joop. En kuitenkaan yhtään pistäis pahaks tuollaista työpäivämuutosta :)


      • Random_Kirjoittelija
        Historiaa lukenut kirjoitti:

        "Mielestäni on aivan uskomatonta että tällainen työviikko on ylipäätään koskaan otettu käyttöön."

        Ennen oli ihme, jos sunnuntain sai pitää vapaana, etenkin jos oli oma maatila / oli torpparina. Silloin työtä riitti juuri niin paljon, kuin halusi ruokaa pöytään koko vuoden ajan. Noin sata vuotta sitten taisteltiin siitä, että työpäivät olisivat alle 12 tuntia, lopulta monien vaiheiden kautta päädyttiin lain mukaan kahdeksaan tuntiin, mikä käytännössä ei sitä välttämättä kuitenkaan ollut. Ja vai että kaksi vapaapäivää viikossa? Sehän vasta olis näille menneisyyden ihmisille juhlaa ollut :)

        Muuten kyllä samaa mieltä. Neljä päivää viikossa töitä, vaikkakin hieman pidempinä päivinä olisi minusta parempi kuin viisi hieman lyhyempää päivää. Joillekin tosin sopii toisenlaiset työtavat ja aikataulut. Olisikin siis hyvä, että olisi mahdollisuudet valita omia työaikoja hieman vapaammin, mutta aina on sellaisia aloja, joissa ei ole mahdollisuutta tällaisia aikatauluja valita. Vuorotyössä tosin varmaan pääsee vähän valitsemaan onko aamu/ilta/yövuorossa mutta väkisin jokaiselle tulee kaikkia niistä.

        Joop. En kuitenkaan yhtään pistäis pahaks tuollaista työpäivämuutosta :)

        2000-lukua... mielestäni typerää hyvinvoivassa yhteiskunnassa tehdä viisipäiväisiä työviikkoja. Onhan Espanjassakin siestat sun muut, saavat viettää aikaa perheensä kanssa ym.
        Sopisi hyvin myös tänne Suomeen.


      • MiguelGonzales
        Random_Kirjoittelija kirjoitti:

        2000-lukua... mielestäni typerää hyvinvoivassa yhteiskunnassa tehdä viisipäiväisiä työviikkoja. Onhan Espanjassakin siestat sun muut, saavat viettää aikaa perheensä kanssa ym.
        Sopisi hyvin myös tänne Suomeen.

        Mutta Espanjassa mennään siestan jälkeen uudestaan töihin ja ollaan töissä iltaan saakka.


      • Random_Kirjoittelija
        MiguelGonzales kirjoitti:

        Mutta Espanjassa mennään siestan jälkeen uudestaan töihin ja ollaan töissä iltaan saakka.

        vaihtoehto...minun mielestäni ainakin.


      • Anonyymi
        MiguelGonzales kirjoitti:

        Mutta Espanjassa mennään siestan jälkeen uudestaan töihin ja ollaan töissä iltaan saakka.

        Siinä meillä on Espanjan asiantuntija. Olisihan se kiva päästä sinne lomailemaan, mutta täällä vain maksellaan auto-ja muita veroja, maksuja.


      • Anonyymi

        On myös logistisesti typerää, että työpäivän pituus on vain 8h.


    • Juu!

      Nelipäiväinen työviikko olisi hyvä uudistus. Se auttaisi työssä käyviä työnterkijöitä jaksamaan ja työttömätkin pääsisivät taas töishin. Tekijöistähän ei ylikansoitetussa maailmassa ole pulaa. Työt ovat vain jakautuneet epätasaisesti. Huno puoli nelipäiväisessä on se, että ihmisille jäisi enemmän aikaa pirttiviljelyn harjoittamiseen, mikä lisäisi liikakansoitusta entisestään.

      • ...............

        "Tekijöistähän ei ylikansoitetussa maailmassa ole pulaa."

        Harhaluulo liikakansoituksesta on myytti. Älä usko kaikkea mitä uutisissa sanotaan.


      • mievaaaaa
        ............... kirjoitti:

        "Tekijöistähän ei ylikansoitetussa maailmassa ole pulaa."

        Harhaluulo liikakansoituksesta on myytti. Älä usko kaikkea mitä uutisissa sanotaan.

        älä myöskään usko kaikkea mitä internetissä sanotaan.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Miksi se ei ole postisi jälkeen mennyt päättäjien jakeluun 14 vuodessa!


    • Asiakasplu

      No varmasti vakituisilla, joka arkipäivä 8-16 aikavälillä töitä tekevillä tämä tuntuisi palkkapussissa, onhan siitä 4 päivän palkka pois ja vaikeahan siitä olisi luopua kun vanhaan on jo totuttu, mutta esim. kaupan alalla (missä itsekin olen töissä) ei tämä tuntuisi miltään, nytkin työvuoroja saattaa olla 2-5 päivänä viikossa... Että eipä vaikuta mun palkansaantiin.

      • Anonyymi

        Ei ole kyse sustakaan; elätte ekstraa muiden kurjuudella.


    • Kannatetaan

      siirtyä kuuden tunnin työpäiviin. En ole koskaan ollut suoritusyhteiskunnan oravanpyörässä juokseva työhullu joten mulle kelpais molemmat muutokset paremmin ku hyvin. Ne jotka haluaisi yhä juosta rahan perässä saisivat sitten jäädä ylitöihin kun minä lähtisin kotiin katsomaan telkkaria. :)

      • SM

        Mitäpä sinä niillä muutoksilla kun et vissiin tähän astikaan ole töissä järin viihtynyt...


      • eci!
        SM kirjoitti:

        Mitäpä sinä niillä muutoksilla kun et vissiin tähän astikaan ole töissä järin viihtynyt...

        Parempi 4 päivää duunia, kun 5 ja lyhyempi päivä niin aikaa kuluu enempi turhaan. Ihmiset istuu autoissa yhtä paljon ja se jo sapettaa. Mieluummin vaikka tunti lisää niin ei menetä kun 4 tunnin palkan viikossa mut töitä ehtii tekeen yhtä paljon...isäntäkin tykkäis. Mutta miten se työaika kiertäis virastoissa yms joissa ei tehdä kellon ympäri hommia tai saatikka la-su. No kaikki paikat auki 7 päivää viikossa niin sit ne saa tasaantuun...


    • mk

      6 tunnin työpäivä samalla 8 tunnin palkalla ja yksi 15 min tauko keskellä työpäovää niin sitä on suomessa kokeiltu ja tulokset olivat hyviä koska sairaslomat vähenivät ja tuottavuus nousi kun 6 tunnin työajan jaksaa tehdä nopeammin töitä koska se on sopibvan mittäinen ja alkaisi vasta klo 9.00 aamulla.

      • Kannatetaan

        Missä kokeiltiin?


      • just joo

        ja etätyönä helvetin kaukana.


      • opa64
        Kannatetaan kirjoitti:

        Missä kokeiltiin?

        Firmassa, joskus aikoinaan tehty 6 tunnin mittaista työpäivää, kokemukset hyviä.


      • asssss
        Kannatetaan kirjoitti:

        Missä kokeiltiin?

        muovitavaratehdas Orthexia. Johtajana on omistajasukua oleva nuori rokkarin näköinen kaveri.
        Kuulemma Orthex erotettiin työnantajaliitosta kun he alkoivat tehdä 6 tunnin työpäivää ja palkkoja ei kai laskettu. Päivän tulos ei huonontunut. Kuulemma Orthex otettiin myöhemmin liittoon takaisin.
        Luulen että lyhyt päivä jatkuu vielä.

        Oletteko huomanneet, että pörssiyhtiöt ovatkin pahimpia työntekijöiden vihollisia, oikeita orjuuttajia.
        Vanhan ajan perheyhtiö ei sittenkään ole pahin, sieltä löytyy inhimillisyyttä johdossa.
        Joskus ennenvanhaan pelkäsin perheyhtiöiden olevan pahimpia työnantajia,mutta ei, kyllä pörssi ja sen aiheuttama nykymeno on ihan Saatanan keksintö.


      • hyvä idea!
        asssss kirjoitti:

        muovitavaratehdas Orthexia. Johtajana on omistajasukua oleva nuori rokkarin näköinen kaveri.
        Kuulemma Orthex erotettiin työnantajaliitosta kun he alkoivat tehdä 6 tunnin työpäivää ja palkkoja ei kai laskettu. Päivän tulos ei huonontunut. Kuulemma Orthex otettiin myöhemmin liittoon takaisin.
        Luulen että lyhyt päivä jatkuu vielä.

        Oletteko huomanneet, että pörssiyhtiöt ovatkin pahimpia työntekijöiden vihollisia, oikeita orjuuttajia.
        Vanhan ajan perheyhtiö ei sittenkään ole pahin, sieltä löytyy inhimillisyyttä johdossa.
        Joskus ennenvanhaan pelkäsin perheyhtiöiden olevan pahimpia työnantajia,mutta ei, kyllä pörssi ja sen aiheuttama nykymeno on ihan Saatanan keksintö.

        Mielenkiintoinen idea esim. tilitoimistoihin. Kokeilla 6 tunnin työpäiviä.


      • Anonyymi
        Kannatetaan kirjoitti:

        Missä kokeiltiin?

        Itse kokeilen 7 päivää viikossa vapaata. Hyvin toimii.


      • Anonyymi
        opa64 kirjoitti:

        Firmassa, joskus aikoinaan tehty 6 tunnin mittaista työpäivää, kokemukset hyviä.

        Paljon puhetta hyvistä puolista työllekin, mutta se on toissijainen konsideraatio; ensisijainen on jakaa työtä/saada kaikille työtä tavalla tai toisella - toinen vaihtoehto on alentaa eläkeikää, esim. 20% pois työvuosista, ja niiden tilalle työttömiä, joille ei siten tarvitse maksaa tukiakaan, ja siten eläkekertymä kuten nytkin. Nelipäiväinen työviikko voi siten olla jopa tuottavampi ja nostaa palkkaa korkeammallekin tasolle kuin viisipäiväinen työviikko.


    • Jeeeeee

      Voikun olisi mahtavaa.... Tuntuukin että kokoelämä menee täysin työnpuitteissa ja kaikki pitää vielä suunnitella työn mukaan, omatkin jutut. 4päiväinen työviikko olisi unelma, minä ainakin jaksaisin ja tekisinkin enemmän töitäkin ku olisi tyytyväinen.

      • Anonyymi

        On aloja, joille on koulutettu liikaa väkeä, ja rakennuksilla ei nyt ole yhtä paljon töitä; ratkaisu on jakaa työtä ja kattaa vajaus sillä, ettei tarvitse maksaa tukia. Se on aina spesifistä, eli ei toteuteta yleisesti, vaan tarpeesta per ala.

        Riippuu myös kunkin maan oikeista työttömyysprosenteista (sisältäen myös mm. osatyöttömät), kuinka paljon työtä täytyy jakaa (alentamalla viikkotunteja, pientämällä lomia, lisäämällä eläkevuosia). Yhteiskunnan on vedettävä yhtä köyttä, eikä minä-minä meiningillä nuristen ja kuristen, että oma palkka vähenee - voi jopa lisääntyä duunimäärän vähentyessä.


    • ami-go

      Kun puhutaan työnteosta niin kaikki on suhteellista, mitä ja miten tekee.
      Ei ole oikotietä montako päivää tekee viikossa, ennen tehtiin kuusi päivää ja ihmiset oli ehkä onnellisimpia kuin nyt. Mitä enemmän vapaaaikaa sitä enemmä ongelmia näin ainakin kun katsoo ihmisiä eletään niin kuin ei olis aivoja ollenkaan. Kaikki muu on tärkeämpää kuin, tavallinen työ ja elämä, ja lasten kasvatus entä heidän vastuullinen hoitaminen. Harva ihminen on työhön kuollut mutta hullun aikaiseen vapaa aikaan on.
      itse tein töitä neljäkymmentä yhdeksän vuotta, enkä tunne vielä olevan mikään loppu, virtaa on.

    • kannatan

      neljä päivää viikossa jaksaisi sietää työn stressiä. Kolme päivää lomaa tuntuisi jo siltä, että elämä on elämistä varten eikä työtä varten. Työnarkkarit ja rahanahneet saisi jäädä paiskomaan töitä ihan rauhassa vaikka 7 päivää viikossa.

      • fafsfsfs

        Itse tein pitkään 4 päiväistä työviikkoa.. Olihan se kiva kun oli 3 päivän v-loppu aina.. Mutta kuinka rankkaa se oli!!! Aivan karmeeta, siksi otin loparit. Työaika oli ma-ke oli 7-18 ja to 7-14.

        Mutta kannattaisin tosiaan vaikka talviaikaan (kellojen mukaan) 9 tuntista päivää ja 4 kertaa viikossa, sitten kesä aikaan 7 tuntista 4 kertaa viikossa. 32 tuntia on ihan tarpeeksi, sitten sitä jäisi ehkä muillekin sitä työtä.


      • loistavaa

        Työelämä ei ole kiehtonut juuri siksi että se vie kaiken ajan tehdä muita asioita. Töissä maanantaista perjantaihin asti ja iltoina on niin väsynyt ettei pysty tekemään mitään. Lauantai on ainoa rentoutumispäivä koska sunnuntaina taas stressaa maanantaista.


      • tyytyväinen tavis

        Jos haluaa huhkia 7 päivää viikossa, niin sallittakoon sen... jos taas haluaisi mieluummin tehdä 4 päiväistä viikkoa niin mikäs siinä. Eikös noita lomia voi kuitenkin pitää ihan koska vain... kunhan siitä sopii. Miksi tehdä 5 päiväistä viikkoa, jos ei tee niin paljolla rahalla mitään? Elämä on elämistä varten. Jos haluaa nauttia kaikista asioista on tehtävä valinta ja valita ne asiat joita kokee tarvitsevansa. Jos haluat taulutelkkarin ja etelänmatkan kerran vuodessa, niin sen eteen pitää tehdä töitäkin... jos toisaalta harrastuksesi ovat edullisia ja nautit elämästä ilman kalleimpia herkkuja, niin voi sitä ottaa elämänsä vähän rennommin.

        Elämä on nyt. Nautin siitä nyt kun vielä voin. Elän onnellisena köyhyysrajan alapuolella, koska elämässä on niin paljon muutakin kuin raha ja työ.


      • Anonyymi
        fafsfsfs kirjoitti:

        Itse tein pitkään 4 päiväistä työviikkoa.. Olihan se kiva kun oli 3 päivän v-loppu aina.. Mutta kuinka rankkaa se oli!!! Aivan karmeeta, siksi otin loparit. Työaika oli ma-ke oli 7-18 ja to 7-14.

        Mutta kannattaisin tosiaan vaikka talviaikaan (kellojen mukaan) 9 tuntista päivää ja 4 kertaa viikossa, sitten kesä aikaan 7 tuntista 4 kertaa viikossa. 32 tuntia on ihan tarpeeksi, sitten sitä jäisi ehkä muillekin sitä työtä.

        10-22 on hyvä työaika, joka sopii iltavirkuillekin; aamuvirkut menee sitten duuniin hitaasti ja uneen 23, joka kyllä toimii heillekin. Erkkiä emme voi noteerata; aina on joku pelle. 8-9 aikaan kun herää, se kattaa kaiken.

        Töitä tehdään kolme päivää viikossa, ja toimii jopa jenkkilän sairaanhoitajien duunissakin, jotka voivat halutessaan tehdä viisi päivää, joista kaksi keikkaa, ja se tuplaa palkan (eka paikka antaa vakuutuksen ja sairauslomat). Jos eivät tee keikkaa lisänä, sitten työntekijöitä vain on vähemmän; ei sen kummempaa.

        Suomalaiset voi käydä ulkomailla myös, kuten kaikki maat, yksityisellä, kunhan merkattu eurosairauskyltillä, jos haluaa korvaukset Suomesta.


    • Neljäpäiväinen

      siis kyllä neljän päivän työviikolla pärjää. Onhan verotuskin pienempi joten ei se palkanalennus niin huima ole. Tiedän sillä olen itse neljäpäiväisessä.
      Eri asia onko se mahdollista jokaisella työpaikalla?!

      • Anonyymi

        Joku hiffaa faktat jo 2010.


    • zorbis

      20-30 vuotiaat kuuden päivän työviikko
      30-40 vuotiaat viis päivää
      40-50 vuotiaat neljä
      50-60 kolme
      60-70 kaks päivää muiden apuna/riesana
      70 vuotiaana eläkkeelle

      • vastakarvaan

        Nuorempana on enemmän muuta puuhaa kun pitää tehdä perhettä ja hoitaa lapsia, samoin täytyy rakentaa talot ja ehtiä matkustella. Vanhempana riittää kun sitä muistelee, sen voi tehdä töissäkin.

        Tietysti palkan pitäisi mennä niin päin että se pienenee vanhemmiten kun ei rahaa enää tarvi niin paljon. Nuorempana taas on kaikkea rahareikää


      • mk

        Eli nuorilla lyhyempi kun on lapsia ja ne joilla lapset jo aikuisia tekisivät pidempiä viikkoja kun ei ole ketään hoidettavana.


      • Anonyymi

        Kaikille 6 päivää vapaata. Helpottiko?


      • Anonyymi
        vastakarvaan kirjoitti:

        Nuorempana on enemmän muuta puuhaa kun pitää tehdä perhettä ja hoitaa lapsia, samoin täytyy rakentaa talot ja ehtiä matkustella. Vanhempana riittää kun sitä muistelee, sen voi tehdä töissäkin.

        Tietysti palkan pitäisi mennä niin päin että se pienenee vanhemmiten kun ei rahaa enää tarvi niin paljon. Nuorempana taas on kaikkea rahareikää

        Joillain aloilla tai maissa saa enemmän palkkaa kokeneempana, ja lisäksi on inflatio, eli nuorena ei tienaa suhteessa oikein mitään.


    • Ihmiset tekee

      Työssä! eli käytännössä on kyse tekemisestä käytännöntoimilla osamisen kautta onnistuen ja edistäen eri asioiden, tapahtumien,oivaltavien hyödykkeien valmistusta ajallisesti kohtuullisessa ajassa ja tuottaen ennekaikkea ONISTUMISESTA; ILOA;SEKÄ IHMISMÄISTÄ TYYDYTYSTÄ TEKIJÄLLEEN.

      Työ ei ole AHNELLE RAHAA JA VOITTOA TAVOITELEVALLE YKSILÖILLE ANSIOTTOMAN ARVON NOUSUN TUOTTAMISTA. Itsestä välittämättä ja tekemällä itsensä arvottomaksi ja alisteiseksi tälle tekopyhälle rahalle ja sen omistajille.!!!

      Neli tai kymmenpäiväinen voi olla viikko niin asia ei muutu ennekuin ihmiset saa ihmisarvon ensiksi sekä heidän perheensä perusturvaperusteisen elinkaarikestoisen kohtelun ja käsitteet käsitellään oikeilla painoarvoilla.

      Ihmiarvo marginaalit tulee nostaa niin korkeiksi että, materiaaliperusteiset tavoitteet ja arvot huomio sen mikä on tärkeää ja TUOTTOISAA viimekädessä taloudelle sekä aidolle hyvinvoinnille. Myös site nturvallisuudelle.

      Päähän pitäisi ottaa järkeä ja vastuuta sen sijaan kun ja jos päähän ottaa työkaverit ym järjestelmä systeemit.

      Työ tulisi käsittää oikein että se tuottaisi!!! Jokaisessa ihmísessä on aito tahto tehdä tuottoisaa toimintaa vaan työelämän pelisäännöt tapaa sen kaikista ja jää vain jäljelle kamppailevia muumioita kyvyttöminä.

      Siis pakko alistaa ja ja rahan ja tuottovaatimuksien kautta synnytetty pakko alistaa myös. Sekä tekee ihmisistä neuvottomia ja toimettoia ja kaikenlainen tuotto alenee...

    • vika..?

      ---KANNATETAAN! Tässä vaiheessa työ ja työkaverit ottaa niin paljon päähän, että jos ei tarvitse töihin mennä kuin 4 päivää viikossa niin se olisi lottovoitto---

      Onko se vika aina työssä ja työkavereissa, jos ne ottavat päähän? Siis ettei omassa asenteessa ole ikinä mitään vikaa ja korjattavaa..? Mietihän uudestaan!

      Homma voisi ehkä toimia, jos kaikki tyytyisivät myös siihen neljän päivän palkkaansa. Turha olisi sitten kitistä enempää, jos ei kerran työt huvita. Ja jonkun "ottaminen päähän" ei ole mikään syy paeta töitä. Silloin täytyy pohtia oman asenteensa muokkaamista tai alanvaihtoa.

      • yui9p

        Sittenpä porukat ennättääkin aloittaa ryyppäämiesen jo torstaina ja maailma paranee.. Oikeasti: 6-päiväinen viikko takaisin ja pian


      • entinen demari

        oikein haluavat? Täällähän on jo lyhimmät työajat kuin muualla maailmassa ja ihmeellisen pitkät kesälomat. Meidän talkkarikin oli lomalla kuusi viikoa kesällä ja nyt juuri kertoi menevänsä hiihtolomalle koska on viikko vielä jäljellä viime vuodelta.
        Kaiken tämän pitkän kesäloman jälkeen meillä on aikamoinen joukko "pyhiä päiviä".

        Iljetään viellä lakkoilla ja kävellä hommista pois kuten lentokentällä ja aiheuttaa valtavaa vahinkoa Suomen maineelle.

        Nyt ovat AY liikkeet menneet liian pitkälle maassa jossa on jo 200000 työtöntä.


      • Ei yritysten maailma
        entinen demari kirjoitti:

        oikein haluavat? Täällähän on jo lyhimmät työajat kuin muualla maailmassa ja ihmeellisen pitkät kesälomat. Meidän talkkarikin oli lomalla kuusi viikoa kesällä ja nyt juuri kertoi menevänsä hiihtolomalle koska on viikko vielä jäljellä viime vuodelta.
        Kaiken tämän pitkän kesäloman jälkeen meillä on aikamoinen joukko "pyhiä päiviä".

        Iljetään viellä lakkoilla ja kävellä hommista pois kuten lentokentällä ja aiheuttaa valtavaa vahinkoa Suomen maineelle.

        Nyt ovat AY liikkeet menneet liian pitkälle maassa jossa on jo 200000 työtöntä.

        Hyvä ajatus nelipäiväinen työviikko koska nykypäivänä verenimijäfirmat vievät mehut työntekijöiltä ainakin kuuden päivän edestä, tasoittuisi hieman...........

        Mutta tietenkään palkka ei saisi laskea.


      • Keskisuuri yrittäjä
        Ei yritysten maailma kirjoitti:

        Hyvä ajatus nelipäiväinen työviikko koska nykypäivänä verenimijäfirmat vievät mehut työntekijöiltä ainakin kuuden päivän edestä, tasoittuisi hieman...........

        Mutta tietenkään palkka ei saisi laskea.

        Kommari vai sossu????


      • saaristonukko
        entinen demari kirjoitti:

        oikein haluavat? Täällähän on jo lyhimmät työajat kuin muualla maailmassa ja ihmeellisen pitkät kesälomat. Meidän talkkarikin oli lomalla kuusi viikoa kesällä ja nyt juuri kertoi menevänsä hiihtolomalle koska on viikko vielä jäljellä viime vuodelta.
        Kaiken tämän pitkän kesäloman jälkeen meillä on aikamoinen joukko "pyhiä päiviä".

        Iljetään viellä lakkoilla ja kävellä hommista pois kuten lentokentällä ja aiheuttaa valtavaa vahinkoa Suomen maineelle.

        Nyt ovat AY liikkeet menneet liian pitkälle maassa jossa on jo 200000 työtöntä.

        Joko 6-tuntinen työpäivä tai 4 päiväinen työviikko. Hyviä ja kannatettavia ajatuksia. Jaetaan bruttokansantuote oikeudenmukaisesti, ja nostetaan pääomaverotusta 20 %A ja saateaan tobiininvero voimaan. Näillä keinoin saadaan työtä ja leipää ihmisille.


      • Anonyymi
        yui9p kirjoitti:

        Sittenpä porukat ennättääkin aloittaa ryyppäämiesen jo torstaina ja maailma paranee.. Oikeasti: 6-päiväinen viikko takaisin ja pian

        Ihmisen arvo on muualla kuin työssä.


      • Anonyymi
        saaristonukko kirjoitti:

        Joko 6-tuntinen työpäivä tai 4 päiväinen työviikko. Hyviä ja kannatettavia ajatuksia. Jaetaan bruttokansantuote oikeudenmukaisesti, ja nostetaan pääomaverotusta 20 %A ja saateaan tobiininvero voimaan. Näillä keinoin saadaan työtä ja leipää ihmisille.

        12h työpäivä, 3x vko, 36h, ja jos standardi olisi 40h, niin se vähennys kattaa 10% työttömistä - aloilla joita niillä on noin paljon. Muilla aloilla ei voi vähentää työaikaa niin paljon tai ollenkaa, ja jopa lisättävä työaikaa, josta toki hyvä kompensaatio joka maksetaan veroissa - tyhmyydestä johtuen vain, kunnes ongelma korjattu.

        Lääkärit usein tienaa tuplapalkkaa, jos tekevät vuorotyötä, päivystyksiä ja/tai keikkaa -keikkaa jopa ilman työajan pidentymistä, koska siitä maksetaan esim. jenkkilän mitassa jopa lähemmäs tuplapalkaa, ja sama tässä kai Suomessa.


    • ...

      Samaan aikaan kun tällasta puhutaan suunnitellaan että pienten kauppojen työviikkopidennetään 7n päivään koska yrityksen kilpailukyky heikkenee entisestäänjos ei kauppaa pidetä auki sunnuntaina kun isot kaupat on auki joka päivä tämä ei pienillä liikkeillä kuítenkaan välttämättä takaa sitä että on varaa palkata lisää työvoimaa.
      Entisellä väellä entistäkin enemmän töitä ja samaa aikaan höpistään työssä jaksamisesta ja työpäivän lyhentämisestä Tämä muuten sitten pienentää palkkapussia jos huomauttaa saan niille jotka tälläsesta haaveilee tahtoo kevyempää elämää.
      Raamattu muuten opettaa 6 päivänä tee töitä mutta 7. päivä olkoon Herran sinun Jumalasi sapatti; slloin älä sinä, sinun perhekuntasi, palvelijasi , palvelijattaresi tai juhtasi tehkö työtä. Näin Jumala on asian aikoinaan laskelmoinut ihmisen parhaaksi. Kuinkahan moni tämän muistaa nykyajan tehokkuus yhteiskunnassa, jopa muistas toteuttaa tää raamatun kohta muuten kieltää myös kaupan käynnin sapattina.

      • palkka.

        on kymmentuhatta euroa kuukaudessa,ei pvän tai kahden lyhennys viikossa tunnu missään.Kyllähän se työssä jaksaminen menee niin,että ne väsyneimmät ihmiset ja loppuun palaneet löytyvät ryhmästä,joilla ainoat harrastukset löytyvät telkun katselemisesta tai viikonloppuisin ravintolassa istumisessa. Ihmiset joilla on elämää myös työpaikan ulkopuolella harrastusten parissa,jaksavat myös työpaineita paremmin.


      • kasperikin

        Miten tulee toimeen tuosta saatavalla palkalla? Entäs sitten kun joskus pääsee eläkkeelle,eläke onkin vain n.50% palkasta.


      • Anonyymi
        kasperikin kirjoitti:

        Miten tulee toimeen tuosta saatavalla palkalla? Entäs sitten kun joskus pääsee eläkkeelle,eläke onkin vain n.50% palkasta.

        Ei ole, ja kyse ei ole susta vaan yhteiskunnasta.


    • JEESUS ON HERRA

      HYVÄ IDEA JA SITTEN SE TYÖLLISTÄIS NUORIA TAAS LISÄÄ 3 PÄIVÄNÄ VIIKOSSA
      ENEMPI . KAIKILLA PITÄIS OLLA KANSALAISUUSPALKKANA PERUSRAHA PESÄNÄ
      JONKA LISÄX SITTEN MITÄ VAAN MUT RUOKARAHA AINAKIN PITÄÄ OLLA KAIKILLA .
      ASUNNOT JA MUUT KANSSA MUTTA KAIKEN PERUSTA ON RUOKA ETTÄ
      KAIKKI VOI ELÄÄ OLI TYÖTÄ TAI EI ILMAN TYÖKKÄRIÄKIN .
      JA KU TYÖLLISTÄÄ ITSENSÄ NI SIITÄ VOIS SAADA PALKINNON .

    • SUOMI NOUSUUN

      ON PALJON MAASEUDULLA MAATILOJA MYYTÄVÄNÄ JOIHIN VOI RAKENTAA UUDEN ASUNNON
      NIIN MIX NUORET EI MENIS JA ALKAIS YRITTÄJIX JA VILJELIJÖIX JA RAKENTAA VAIKKA
      KAUPUNGIN JOHONKIN MAALLE KU KITUVAT KAUPUNGISSA TYÖTTÖMINÄ .
      VOI IHAN ITSE LUODA OMAN ELATUKSEN JA ELÄMÄNSÄ !!
      LEHMIÄ LYPSÄÄN JA JUUSTOA TEKEMÄÄN TAI LEIPÄÄ VILJELEEN JA LEIPOON MAALLE
      TAI KANALAA PITÄMÄÄN SEKÄ TOMAATTEJA KASVATTAAN ...
      KALAVILJELEEN TAI LAMPAITA KASVATTAAN
      SEKÄ VOI VAIKKA VILJELLÄ VIINIMARJOJA JA TEHDÄ NIISTÄ MEHUA KANSALLEMME .
      KEKSELIÄISYYTTÄ JA LUOVUUTTA SEKÄ TOIMINTAA KAIKKIEN HYVÄKSI KU
      OLLAAN YHTÄ SAMAA KANSAA SUOMALAISET . VENÄLÄISET TULEE SUOMEEN JA OSTAA
      VANHOJA MAATILOJA SEKÄ ALKAA VILJELLÄ HETI PORKKANAA JAPERUNAA JA KAALIA
      KOSKA NE HALUAA RUOKAA ,MIX SUOMALAISET MYY MAATAAN VENÄLÄISILLE JOHTUU TOSTA KU
      SUOMALAISET EI ITSE ÄLYÄ OMAA MAATAAN VILJELLÄ JA OMAA RUOKAANSA.
      EI TARVI OSTAA ULKOMAILTA KU ITSE VILJELEE POTTUNSA JA KAALINSA !!! EIKÄ TUU KOSKAAN
      NÄLKÄ KU OMASSA MAASSA KASVATTAA MITÄ VAAN OMPOT JA KAIKKI .
      VALLOITTAKAA SUOMALAISET OMA MAANNE TAKAISIN VENÄLÄISILTÄ !!!
      VOI SAADA VALTION DIPLOMIN JOS ALOITTAA MAATILAYRITYKSEN !!

    • 2+11

      Teen itse 6pv viikossa töitä, yksinkertaisesti vähemmällä ei pärjää. Hyvähän se on ruusuisia kuvia maalailla, mutta tosiasia on että rahaa tarvitsee elämiseen ja minun kohdalla 4pv viikon tuloilla en eläisi. Mulla se tarkottais yli viikon palkaa vähemmän kuussa.

      • Anonyymi

        Kas kun et seitsemää päivää tee töitä viikossa.


      • Anonyymi

        Kyllä elät; yhteiskunta pitää siitä huolen, ja menosi ovat omaa vikaasi. Et voi viedä muiden töitä, jotka joutuvat olemaan työttöminä, koska sinä teet heille kuuluvia töitä.

        Eri asia, jos varsinaisia työttömiä alallasi ei ole, jolloin toimit suositusten mukaan, pitäen yhteiskuntaa pystyssä, josta saat hyvän kompensaation.


    • Opiskelija87

      Töitä pitäisi tehdä kauheasti mutta kaikki ei jaksa, halua tai kykene samaan tahtiin. Nykyään ois kiva tehdä muutakin kuin rehkiä. Elää, nähdä ja oppia esimerkiksi. Naisena minulla on nyt mahdollisuus jättää lapset tekemättä, niin ei tarvi kotonakaan olla orjana 24/7; miksi siis tahtoisin jonkun rahanahneen, toimimattoman yrityksen orjaksi?

      Nelipäiväisellä viikolla jos saataisiin houkuteltua enemmän ihmisiä töihin, olis tosi jees. (Nelipäiväinen yliopiston kouluviikko 10 t kotitehtäviä /vko on myös toimiva ratkaisu, olen huomannut. Eikä mee viikonloppu baarissa kun on parempaakin tekemistä.)

      Tietenkin on ongelmia mitkä vaatisi ratkaisua, esimerkiksi pienten lasten kouluviikko ja päivähoito. Vanhemmat kun tahtoisivat koulun kestävän vähintään yhtä kauan kuin työviikko/työpäivä.

    • Unilukkari

      Nelipäiväinen työviikko olisi pitänyt olla jo kymmenen vuotta sitten. Ei kukaan jaksa tehdä täydellä teholla esim. 8 tuntia viitenä päivänä viikossa mitään työtä ja vieläpä 70 vuotiaaksi saakka. Nyt on aika yhteiskunnan herätä. Jos ei näin tehdä työttömyys senkuin kasvaa ja tuloerot...Työnjakamisen ammattiyhdistyksetkin ovat unohtaneet täysin. Nyt olisi toiminnan aika heillä, muussa tapauksessa työeläkkeitä ei juuri ole tulevaisuudessa pitkäaikaistyöttömillä ja pätkätyöläisillä. Sitäkö ammattiyhdistys haluaa??

      • Anonyymi

        Tuossa on järki kommentti. Hellittäkää työpingottajat.


      • Anonyymi

        Halpamaat tekee meidänkin hommia - saamme tuotteet heiltä halvemmalla. Jos ennen tultiin toimeen viidellä, niin nyt tullaan toimeen neljällä, jos ei kolmella. Lopetetaan myös hajoavien tuotteiden valmistus, jotta on enemmän työtä! Syys toki optimointi (inssikielellä), joka samalla mukavasti lisää omistajien voittoja. Ihan tahallaan niitä tehdään hajoamaan, ja sellaisessa työssä oleminen ei motivoi, eikä sitä kautta muussakaan, kun joutuu tienaamaan enemmän, jotta voi ostaa hajoavia ja tarpeettomasti vanhentuvia tuotteita, ja kuluttaa metallejamme.


    • MeSelf

      ovat rikkaita !!
      Yks työpäivä.

    • Jarski2

      On tämä nykykansa laiskaa porukkaa. Kaikki pitäisi olla helppoa. Kunnon työnteko se pitää mielen hyvänä. Pitää hoitaa omaa kuntoa niin kyllä jaksaa. Itse teen n.57 tuntia viikossa hommaa enkä valita.

      • niin ,kivahan näillä ajatuksilla on leikkiä ,mutta jos nyt vakavasti laskettaan vaikutukset ,palkkaan ,tulevaan eläkkeeseen jnejnejne.. aika moni teistäkin halukkaista pissii housuun, ennen kuin on viikko puolissaan..
        lisääntynyt vapaa-aika vielä lisää tuskaa, vapaa-aika on huomattavasti kalliimpaa, kuin muu aika ,joten yhtälö vain ei pelaa.. sitä paitsi ,useimmat teistä jotka eivät "jaksa" tehdä näitä tunteja, ette ilmeisesti tee nytkään juuri mitään, työaikana .. se siittä siis


      • Anonyymi

        Ettei olis n. 5,7 tuntia viikossa.


      • Anonyymi

        Kyse on kokonaisuudesta - ei sun persoonasta.


    • tttk

      Töitä täytyy tehdä 7 päivää viikossa jakso tai ei jos ei jaksa niin täytyy katsoa peilii. Onnettomien pullamössö porukan ajattelu tapa.

    • Alkoholinkäyttö lisääntyisi monelle hyvinkin riskialttiiksi ja elimistö pimahtaa jo ennen eläkeikää. ;) Työllistetty nuoriso hilluisi ylimääräiset vapaat kaduilla paskantaen nurkkiin.

      Eiköhän se työkin ole alanvalinta -kysymys? Ei sen viittä päivää tarvitse pakkopullaa olla. Lopettakaa kansa valitus. Varhaiseläke on se lääke sitten tulevaisuudessa lyhempiin työviikkoihin, niitä odotellessa...

      • älytöntä

        Kun tehdään 4pv viikossa tulee 1 pv miinustunteja, joita eräät kuljetusliikkeet ainakin käyttävät.Työnantajan ei tarvitsisi antaa koskaan lomaa,koska työntekijän on tehtävä miinustunnit takaisin. Varmaan päivä viikossa tekisi sen ettei koko vuonna saisi minkäänlaista lomaa! Jos et ymmärtänyt ,niin en minäkään mutta tällaista
        vaan tehdään.


      • Anonyymi

        Alkoholinkäyttö ja työaika eivät korreloi keskenään.


      • Anonyymi

        Kuvittelet vain; sen sijaan, ihmiset keskittyy elämään vapaa-aikaansakin, siis ura ei vie noin kaikkea. Ihmiset palautuu paremmin, joka lisää kansanterveyttä, ja pidetään parempi huoli omasta terveydestä.


    • Ain laulain työtäs

      Ehdottomasti joko neljä työpäivää tai kuusi tuntia päivässä viitenä päivänä. Ja kuukausipalkka pysyy samana niin pystyy harrastamaan.. Ei iltaisin ehdi ja jaksa tätä menoa yhtään mitään. Haloo päättäjät!!!

      • Anonyymi

        Riippuu työstä; toimitotyö 6h per päivä, kun taas hoitajan homma 12h per päivä; ei tarvii mennä duuniin niin usein, joka säästää aikaa. TÄ tulee vähentämään juuri toimistotyöntekijöiden tarvetta, joilla nytkään ei ole riittävästi duunipaikkoja, eli duunia on jaettava, ja kun tekee aivotyötä, varsinkin toimistossa, on lyhyemoi työpäivä parasta lepoa, kun taas fyysisesti jaksaa enemmän ja sitten on enemmän vapaata, siis 4d/vko vapaata!


    • tervessss

      Eikö sen työajan voi ainakin periaatteessa sopia työnantajan kanssa? Miksi siitä jotain sääntöjä ja lakeja kirjottaa? joku tykkää painaa töitä täysii joka viikko 8h * 5 päivää. Mut kai se on mahollista tehä sopimus työnantajan kanssa vaikka 6 -tuntisesta työpäivästä tai 4 päivän työviikosta? Kyllä mä haluaisin semmosen duunin, koska ois sitten aikaa ja energiaa muuhunkin ku duunijuttuihin...

      mut ehdottomasti ois kyllä hyvä juttu. hölmööhän se on elämänsä liialla työllä pilata :D

      • Anonyymi

        Ei varsinaisesti, kun katsoo työttömien määrää alallansa. Muulta osin, valiten sen työajastuksen, joka sopii alallensa parhaiten.


    • Idu

      Mielummin lauantai takas työpäiväksi. Moni tekee jo nyt vuorotyötä ja lauantaisin on töitä. Lauantai vois hyvin olla lyhyempi päivä vaikka 9-14 tai 10-15. Sit viikolla vois olla kans lyhyempiä päiviä, kun osan tunneista vois tehdä siloin lauantaina. Vähemmän tunteja per päivä ja meille kans jenkki tyyli 9-to-5. Sais nukuttuakin enempi.

      • Siis mitä?

        Siis ei mitään järkeä! 4 päivää viikossa??? Nykyään jo ala-asteella saa tehdä enemmän hommia kuin AIKUISET IHMISET töissä! Kyllä jokaisen terveen 25-50 vuotiaan pitäisi jaksaa ahertaa töissä 8 tuntisia päiviä kuusi kertaa viikossa. Minä olen yrittäjä ja teen 8-12 tuntista työpäivää kuusi kertaa viikossa. Joskus menee sunnuntaitkin paperihommissa. Välillä väsyttää, mutta aina sitä taas jaksaa. pitäisikö minun palkata samalla palkalla työntekijöitä, jotka jaksavat jotain kuusi tuntia hikisesti 4 kertaa viikossa? Yrittäjät siis maanrakoon! 4-päiväiset työviikot laiskan työttömän unelmaa...


      • Pyhä yksinkertaisuus
        Siis mitä? kirjoitti:

        Siis ei mitään järkeä! 4 päivää viikossa??? Nykyään jo ala-asteella saa tehdä enemmän hommia kuin AIKUISET IHMISET töissä! Kyllä jokaisen terveen 25-50 vuotiaan pitäisi jaksaa ahertaa töissä 8 tuntisia päiviä kuusi kertaa viikossa. Minä olen yrittäjä ja teen 8-12 tuntista työpäivää kuusi kertaa viikossa. Joskus menee sunnuntaitkin paperihommissa. Välillä väsyttää, mutta aina sitä taas jaksaa. pitäisikö minun palkata samalla palkalla työntekijöitä, jotka jaksavat jotain kuusi tuntia hikisesti 4 kertaa viikossa? Yrittäjät siis maanrakoon! 4-päiväiset työviikot laiskan työttömän unelmaa...

        tuo nyt oli ihan typerä juttu tänne etusivulle laitettavaksi..keksikää nyt ihmeessä jotain järkevämpää!


      • Siis mitä? kirjoitti:

        Siis ei mitään järkeä! 4 päivää viikossa??? Nykyään jo ala-asteella saa tehdä enemmän hommia kuin AIKUISET IHMISET töissä! Kyllä jokaisen terveen 25-50 vuotiaan pitäisi jaksaa ahertaa töissä 8 tuntisia päiviä kuusi kertaa viikossa. Minä olen yrittäjä ja teen 8-12 tuntista työpäivää kuusi kertaa viikossa. Joskus menee sunnuntaitkin paperihommissa. Välillä väsyttää, mutta aina sitä taas jaksaa. pitäisikö minun palkata samalla palkalla työntekijöitä, jotka jaksavat jotain kuusi tuntia hikisesti 4 kertaa viikossa? Yrittäjät siis maanrakoon! 4-päiväiset työviikot laiskan työttömän unelmaa...

        ...aika, milloin suomalaisille riittää työtä tasan jaettuna muutamaksi tunniksi viikossa. Kyllä silloin maistuisi se viisipäiväinen viikko, jos sellainen olisi mahdollista. Ostakaa ihmeessä ja kuluttakaa mahdollisimman paljon Kiinan tuottamia hyödykkeitä. Kyllä siellä tekijöitä riittää vaikka viikossa olisi kahdeksankin päivää. Mehän se niiden elintaso nostetaan ja oma lasketaan. Sitä myötä myös omat työtuntimme...


      • Niinpä niin
        Siis mitä? kirjoitti:

        Siis ei mitään järkeä! 4 päivää viikossa??? Nykyään jo ala-asteella saa tehdä enemmän hommia kuin AIKUISET IHMISET töissä! Kyllä jokaisen terveen 25-50 vuotiaan pitäisi jaksaa ahertaa töissä 8 tuntisia päiviä kuusi kertaa viikossa. Minä olen yrittäjä ja teen 8-12 tuntista työpäivää kuusi kertaa viikossa. Joskus menee sunnuntaitkin paperihommissa. Välillä väsyttää, mutta aina sitä taas jaksaa. pitäisikö minun palkata samalla palkalla työntekijöitä, jotka jaksavat jotain kuusi tuntia hikisesti 4 kertaa viikossa? Yrittäjät siis maanrakoon! 4-päiväiset työviikot laiskan työttömän unelmaa...

        Onko sinulla lapsia? Tuntevatko he sinua?

        Jokaisella on oma tärkeysjärjestyksensä. Minulle työ ei ole elämän tärkein asia, joten on typerää että se kahmaisee valtaosan ajastani. Tekisin mielelläni esim. 6-tuntisia päiviä, jolloin ei tarvitsisi dumpata lapsiaan muiden harteille koulupäivän päätteeksi.


      • yrittäjän oma moka
        Siis mitä? kirjoitti:

        Siis ei mitään järkeä! 4 päivää viikossa??? Nykyään jo ala-asteella saa tehdä enemmän hommia kuin AIKUISET IHMISET töissä! Kyllä jokaisen terveen 25-50 vuotiaan pitäisi jaksaa ahertaa töissä 8 tuntisia päiviä kuusi kertaa viikossa. Minä olen yrittäjä ja teen 8-12 tuntista työpäivää kuusi kertaa viikossa. Joskus menee sunnuntaitkin paperihommissa. Välillä väsyttää, mutta aina sitä taas jaksaa. pitäisikö minun palkata samalla palkalla työntekijöitä, jotka jaksavat jotain kuusi tuntia hikisesti 4 kertaa viikossa? Yrittäjät siis maanrakoon! 4-päiväiset työviikot laiskan työttömän unelmaa...

        olet ruvennu yrittäjäksi, se on oma valinta! älä täällä sitä itke, tee asioille jotain , jos se niin on vaikeeta. kaikkia EI KIINNOSTA TEHDÄ 60 TUNTIA VIIKOSSA TÖITÄ.


      • Anonyymi

        Ottaja antaja.


    • Fernando90

      Jos työviikko olisi nelipäiväinen niin palkka olisi 80 % nykyisestä. Lyhempi työviikko laskisi elintasoa. Mieluummin parempi palkka ja etelän loma kuin enemmän vapaapäiviä jotka istuttaisiin kotona.

      • Anonyymi

        Terve menoa vaikka Timbuktuun.


      • Anonyymi

        Se ei ole sun päätettävissä. Verot alenee kun ei tarvii alansa työttömiä elättää - joille kuuluisi täysi palkka työtodistuksineen, joka sinun tulisi maksaa. On myös todettuja työteho ja terveysvaikutuksia kokeiluissa nelipäiväinen.


    • työ kunniaan,,,

      mielestäni kaikki voisivat tehä 7 päivää töitä niinkuin minäkin pienyrittäjänä, myös verovirastot, sosiaalivirastot, pankit, päivähoitopaikat, valtionvirastot, vakuutusyhtiöt sun muut 7 päivää auki 8-21.

    • -----

      minun ei tarvitsisi tehdä ollenkaan töitä ja te hankkisitte toimeentulon minulle. Sanotaanko nyt nettona 20000 euroa. Se ei olisi edes keneltäkään pois. Summa per jokainen suomalainen työtä tekevä olisi aivan mitätön. Tällä mennään?

    • jaapa jaa...

      Olkaa kiitollisia siitä, että teillä on joka ikinen viikko kaksikin päivää vapaata. Se ei todellakaan ole itsestään selvyys kaikille. Jos työviikko yleisesti ottaen lyhennettäisiin neljään päivään ei aikaakaan kun kitistäisiin ja haluttaisiin tehdä työtä kolme päivää viikossa jne...
      Ja ne joiden mielestä työpäiviä on lyhennettävä ja palkka silti maksettava täydeltä viikolta mistä kuvittelette rahan tulevan??... Ottakaapa selvää paljon työntekijöiden pitäminen kustantaa kokonaisuudessa...

      • Pff

        Töitä on aina kaikille! Kyse on vain siitä mitä olet valmis tekemään.... Itse aamusta iltaan töissä ja silti ei meinaa keretä tehä kaikkia hommia... Rupea nuohoojaksi niin huomaat mitä on työn teko... Tuntuu aivan helvetin hyvältä jos on edes 1 päivä viikosta vapaata


      • Anonyymi
        Pff kirjoitti:

        Töitä on aina kaikille! Kyse on vain siitä mitä olet valmis tekemään.... Itse aamusta iltaan töissä ja silti ei meinaa keretä tehä kaikkia hommia... Rupea nuohoojaksi niin huomaat mitä on työn teko... Tuntuu aivan helvetin hyvältä jos on edes 1 päivä viikosta vapaata

        Ei taida olla työttömiä alalle tulijoita, että olisiko syytä järjestää aikuiskoulutuksia nuohoojaksi! Ei kukaan pakota tekemään ylipaljon, ja jos ei tehdä, niin noita kursseja alkanee tulemaan, ja/tai palkat lähtee nousuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla työttömiä alalle tulijoita, että olisiko syytä järjestää aikuiskoulutuksia nuohoojaksi! Ei kukaan pakota tekemään ylipaljon, ja jos ei tehdä, niin noita kursseja alkanee tulemaan, ja/tai palkat lähtee nousuun.

        Voi tarvita ammattiliiton, että rikkurit saadaan kurin. Tosin liitossa ei ole pakko olla, ja ne voi sitten pyytää mitä vain palkkaa, kun muut ovat lakossa.


    • igluman02

      Kukaan ei loppupeleissä oikeasti halua luopua elintasostaan, joten vaihtoehdoksi jää neljäpäiväinen työviikko entisellä palkalla. Miten käy meidän viennin kilpalukyvyn heikentyessä entisestään. Jo nyt paljon tuotantoa siirretään ulkomaille suurten työvoimakustannuksiemme vuoksi. Vienti on kuitenkin maamme talouskehityksen ja hyvinvoinnin kulmakivi. Palaammeko ajassa parisataa vuotta taaksepäin vaihdantatalouteen eli vaihdetaan naapurin kanssa porkkanat klapeiksi kun muu maailma menee kuitenkin eteenpäin?

      • Anonyymi

        Keskitymme toki vientituotteisiin. Kun taas halpatuotteet otamme kernaasi vastaan, kun se hyödyttää mietä taloudellisesti, sikäli kestävää tekoa.

        Luopuminen elintasosta ei ole sun eikä kenenkään muunkaan päätettävissä, vaan sen määrittää työttömien määrä alallansa, jotka hoidetaan pois kortistosta jakamalla työtä (säästyneet rahat siirretään palkkoihin), ja vientituotteiden suhteen lisätään tuotantoa, jonne koulutetaan väkeä, työttömäksi koulutettujen sijaan, ja niitä halpatuotteita voi lähteä tekemään halpamaahan, jossa työttömiä on tommonen 4%.


    • Leinonen1985

      Itse olisin valmis puottamaan työviikosta sen yhden päivän jos päivittäinen työaika olisi sen 9 tuntia. Näin tuntien menetys ei nousisi liian korkeaksi ja saisi pitää ne pitkät vapaat.

      • reissu mies

        Mutta viikkotunnit edelleen 40h ei muuten kannata koneita laittaa käyntiin


      • Maailmankiertäjä
        reissu mies kirjoitti:

        Mutta viikkotunnit edelleen 40h ei muuten kannata koneita laittaa käyntiin

        Käykääpä joskus kuoleman porteilla katsomassa pimeyttä, niin ymmärrätte, kuinka merkityksettömiä asioita te loppujen lopuksi jankkaatte.

        Joka tapauksessa, Suomi häviää päivä päivältä tätä globaalia Monopoli-peliään. Peli on pelattu, koska valtiollamme ei ole enää keinoja suojata viennin ja tuonnin suhteita, kiitos EU:n yhteisen tulli- ja rahapolitiikan. Tänä tai viimeistään ensi vuonna, kun Nokia pyllähtää, loppuu aika monelta kiinalaisten mönkkärien ostaminen. Voi siinä tulla työpäivän pituuden pohtijoille ja entisille pienyrittäjille vielä mieleen uudenkarhean kulissitalon kurkihirsikin köydenkiinnikkeenä, kun vouti ryskyttää ovea.

        Vaihtoehtoja tälle kehitykselle ei enää ole, kuten joku uutisia seurannut on jo ehkä ymmärtänyt. Elämme enää vain finanssitalouden kuplan varassa. Reaalitalous - tuotanto - on romahtanut.


      • Anonyymi

        Luo esim. 10%:n aukon, jonne palkataan/koulutetaan työtön, ja säästyneet tukirahat siirretään palkkoihin.

        Tommonen 36h on melko yleinen järkevä viikkotuntimäärä lännessä; se on useimmalla alalla leikiten toteutettavissa, kun taas muilla aloilla heti kun koulutetaan sinne riittävä määrä työntekijöitä - työttömäksi kouluttamisen toiselle alalle sijaan.


      • Anonyymi
        reissu mies kirjoitti:

        Mutta viikkotunnit edelleen 40h ei muuten kannata koneita laittaa käyntiin

        Kyse ei ole yhdestä henkilöstä.


    • matitope

      mie teen parhaillaan 4 päivän työviikkoa. Ma-ti ja to-pe töitä. :)
      Elän pienemmällä palkalla, mutta jaksan paremmin ja nautin myös vapaa-ajasta.
      Suosittelen!

      • Anonyymi

        Sulle kuuluu myös työttömien osuus, sikäli alallasi on työttömiä.


    • VapaaValinta

      Heh, itse olen päätynyt samaan ratkaisuun. Jahka koulutus ohi niin minulle riittää osa-aikatyö. Paikkaa saa hakea, mutta...pidemmällä tähtäimellä pelataan. Itse en tarvitse isoa omakotitaloa, perheautoa, viimeisen huudon design sisustuskamaa, merkkivaatteita tms. mitä useimmat nykyajan materialistiset egottajat mieluusti haalivat. Minulle tarkeämpää on kokonaisvaltainen hyvinvointi. Vapaa-aikaa jää riittävästi, jaksaa töissä ja palkkaa saa sen verran mitä eläminen kustantaa ja vähän säästöönkin. Olen elänyt jo muutaman vuoden vähemmällä, ihan omasta halustani, koska elämäntapani ja elämänarvoni ovat varmasti erilaiset kuin valtaosalla muusta poppoosta. Joka vuosi muutaman vuoden ajan tullut silti reissattua Euroopassa (että en kyllä millään köyhyysrajallakaan elele).

      Valintoja, prioriteetteja. Kukin sen päättää itse minkä pituista työviikkoa haluaa tehdä, ei sitä yhteiskunnalta tarvitse pyydellä. Pari vuotta sitten luin palstalta ambulanssikuskina työskentelevästä miehestä, joka teki 3pv töitä/vko ja oli hänkin varsin tyytyväinen valintaansa. Itselleni se muu elämä työn ulkopuolella on huomattavasti tärkeämpää ja sisältörikkaampaa. On hienoa kun jää aikaa perheelle ja harrastuksille, sitten työssäkin jaksaa ja viihtyy paremmin kun ei ole tunnetta "elämä=työ".

      • hyvähyvämummo

        olen samaa mieltä, pääasia on että tulee toimeen ja on elämässä muutakin kuin työ??


      • pentti.d
        hyvähyvämummo kirjoitti:

        olen samaa mieltä, pääasia on että tulee toimeen ja on elämässä muutakin kuin työ??

        Oikeassa olet. Itse toimin yksityisyrittäjän, olen urheiluhieroja ja minulla on vastaanotto omakotitaloni alakerrassa. Itse teen keskimäärin 25-30h töitä viikossa ja viikossa on keskimäärin 3 vapaapäivää.

        Lyhyempi työviikko pitää mielen virkeänä ja jää aikaa sille oikeallekin elämälle pelkän "työelämän sijaan".


    • naisasianainen

      Tätä se naisistunut työeläma saa aikaan. Kohta on kaikki vaan sairaslomalla. Työpaikkojen naisistuminen tulee kalliiksi. jonkunhan ne työt kuitenkin pitää tehdä niiden uupuneiden puolesta. pysysivät kotona ja hoitasivat mukulat ja huushollin.

    • Pertsaaaa

      11 e/h x 8 x 8 työpäivää = 704 euroa bruttona / kk. Verojen jälkeen jää about 577 euroa käteen.
      Kyllä mulle kelpais, vasta sen jälkeen kun liiton päivärahat on loppu. Menoni on noin 400 euroa kuukaudessa.
      Eläkkeellä ravaan sossun luukulla.

    • Niinjuuri

      Ihmisillä pitäisi olla vapaus itse valita haluavatko he tehdä nelipäiväistä työviikkoa vai viisipäiväistä työviikkoa. Toiset saisivat enemmän aikaa harrastuksilleen/ perheelleen yms. ja ne jotka haluaisivat tienata hieman paremmin saisivat tehdä työtä viisi päivää viikossa.

      • Anonyymi

        Ei voi valita, vaan se riippuu työttömien määrästä alallansa, mitä viikkotuntimääriin tulee. Muulta osin, toki, jos se onnistuu - voidaan tarvita muidenkin työntekijöiden yhteen pelaamista.


    • oli 4pv/viikko

      Kyllä oli luksusta kun oli viikkotyöaikaa lyhennetty niin että perjantait oli pakkolomia. Vaikka rahassa vähän hävisikin niin lisääntynyt vapaa-aika hyvitti sen, kolmen päivän viikonloput latasivat "akut" niin että maanantaina olin tavallista virkeämpänä takaisin töissä.
      Pakkolomat loppuivat ja nyt on taas 40 tuntia viikossa ma-pe, viikonloput hujahtavat ihan liian nopeasti, hyvä kun univelat saa nukuttua pois.

      Nelipäiväinen viikko vaikuttaa aivan huomattavasti siihen miten pääsee palautumaan työn rasituksista vapaapäivien aikana. Varmasti on työteho ihan erilainen kun saa palautua kolme päivää, kerkeää vähän omia harrastuksiakin puuhailla ym.
      Kannatan ehdottomasti nelipäiväistä työviikkoa, valitettavasti nyt normaalitilassa nykyisellä työnantajalla se ei ole mahdollista vaan 5 päivää on tehtävä duunia 8 tuntia päivässä ja välillä ylitöitäkin.

    • hellurei1973

      Kuinka moni ottaa huomioon, että jos ottaisi nyt vaikka tuon 80% työajan, niin myös vero% putoaa. Itse aloitan tekemään kesän jälkeen 4pv/vko (ma-to), palkka 2800€/kk = nettopalkka putoaa n. 320€/eli vaivaiset 80€/vko. Brutto putoaa siis 560€.

      Mökille torstaina ja maanantaina ajelen aamulla töihin suoraan mökiltä...menot on pienet, joten tuo -320€ ei tunnu oikeastaan missään! Ja nyt kun joku kuitenkin nillittää siitä eläkkeestä, niin ensinnäkin tulen nauttimaan tuosta ylimääräisestä vapaa-ajasta täysin rinnoin ja säästöön jää koko ajan rahaa, mitä sitten voin kulutella kaikessa rauhassa eläkkeellä... :-)

      • Anonyymi

        Verot kokonaisuudessaan määräytyy tarpeen mukaan; terveydenhuolto, teiden yms. kunto, polttoaineet ym. luonnonvarat, joita voidaan tosin usein verottaa vain ALV:na.

        Veroprosentti alenee, koska työtön tulee tilalle ja hän maksaa kokonaisuudesta puuttuvat verot, ja bonuksena hänen tukirahansa jakautuu palkkoihin.


    • Anonyymi

      6 tuntia töitä päivässä ja 5 päivän työviikko tai 8 tuntia 4 päivänä.
      Kyllä olisi hyvä systeemi.
      Ja helposti mukautettavissa suomen talouselämään. Jos olisi vain halua ja EK ei olisi niin ahne.
      Työttömyys olisi vain muisto tällä systeemillä.
      Eli ei työttömyysmaksuja, valtio säästäisi ihan järkyttävästi.
      Ihmisillä lisää vapaata, eli kulutusaika viikossa kasvaisi, eli pitäisi saada enemmän palveluja laajemmalle ajalle viikossa, eli lisää työntekijöitä ja uusia kulukkeita. Eli verotusta voitaisiin laskea mistä seuraisi lisää löysää rahaa ja tästä seuraisi Oy:den pienempi voiton tarve, eli vähemmän osinkoa osakkeenomistajille, eli rahaa jäisi palkata lisää työntekijöitä tai kulukkeiden halventuminen, mikä lisäisi edelleen löysää rahaa.
      Mutta kun halutaan ylläpitää luokkaeroja, kasvattaa kuiluja, lisätä kilpailua. Koska silloinhan ihmisillä ei olisi aikaa ajatella, kehittyä, kritisoida.
      Tämähän olisi kurjaa eliitille.

      • Anonyymi

        Täytyy suhteuttaa työttömien määriin alakohtaisesti. Samalla koulutusmäärät per ala selvitettävä uudelleen. Kannattaa myös keskittyä vain maassa tarvittavaan työhön ja vientituotteisiin, panostaen niihin täysin ja kehittävästi. Loput voidaan tuoda halvalla muualta ja samalla nostaa niiden elintasoa.


    • Anonyymi

      Nelipäiväinen työviikkohan on selkeästi näkynyt tehoissa mm postin palvelussa. Tiistaisin ei jaeta ja näin tilaajana kiva huomata, että sitten välillä tulee niitäkin lehtiä, mitä naapuri on tilannut.

      Asiaan. Moni laskee vain palkassa tai vapaassa hyödyn, eikä esiin ole otettu aikomusta päästä ns ylimääräisistä vapaista eroon. Hurjimmillaan niin, että neliviikkoiseen viikkoon saadaan hukattua uudenvuodenpäivä, loppiainen, pitkäperjantai, toinen pääsispäivä, vappu, helatorstai, juhannusaatto, itsenäisyyspäivä. Joulun vapaat sentään säilyy, paitsi jos niistä kaksi vapaata osuu viikonloppuun.

      Suomalaisista 6 000 000 hieman yli 40 % käy työssä, siis 2 500 000. Lasketaan hyöty vapaiden menetyksestä armollisesti vaikka 5 vapaapöivän hyötynä, koska asiaa ei ole sovittu ja päätetty, vielä.

      12 500 000 työpäivää, suuruusluokka tehosta ja vaikutuksesta vuosittain on 50 000 henkilötyövuotta. Aika kasa työtä, eikö vain?

      Ajatellaan asiaa lisää. Mitä tapahtuu lomille? Vuosilomalaki määrää lomat, lauantaiden sisältymisen niihin. Tämä menee uusiksi ja asiasta on jo luonnos. Entä ne, kenellä on pidemmät lomat, esim 42 vrk vuodessa, eikä lauantait kuluta llmaa?

      Ei hätää, tähän asiaan on jo vireillä asioita, tiedätte ketä tai keitä kiittää. Mutta kun jostain raha on otettava. Tarkoitus ei ole politiikkaan johdatella, mutta avata nämä asiat kaikille, mitä halutaan nyt neuvotella ja "sattumalta" avata asiaa sen houkuttavimman eli nelipäiväinen työviikon kautta, ainakin työntekijlille.

      Menossa on melkoinen myllerys taustalla. Maakuntahallinto, sote, ne ovat alkua. Muistakaa mysl, että maakunnille tulee verotusoikeus, näin on aikomus. Tämän varmasti tiesitte? Jostain raha on kaivettava, ns sovittuihin menoihin. Toivottavasti avasin silmänne.

      • Anonyymi

        kaikki on kusetusta paitsi paska.


      • Anonyymi

        Niin, se että tehdään 6 tuntia töitä ei tarkoita että työpäivä loppuu. Vaan että tulee uusi henkilö jatkamaan toiset 6 tuntia.
        Työttömyys loppuu koska joka työ vaatii enemmän tekijöitä. Työnantaja säästää kun ei ole turhia taukoja ja saa 12tuntia työtä.
        Valtio säästää työttömyystuissa ja asumituessa ihan järkyttävästi. Tästä seuraa verojen alentumista, mistä seuraa kulukkeiden halventumista, mistä seuraa että eletään pienemmällä palkalla. Verot kun laskee niin Oy ei tarvitse tuottaa voittoa niin paljon osakkaille jolloin voidaan lisätä investointeja ja palkata lisää työntekijöitä.
        Mutta kun vanhoja rakenteita ei uskalleta purkaa ja tuloerojen pitää lisätä niin on vaikeaa.
        Eliitti tahtoo pitää ohjat, kansa pitää alistaa ja saada toistensa kimppuun. Hajoita ja hallitse.


    • Anonyymi

      Mä olen ihan eri kannalla. Lauantai takaisin työpäiväksi ja 10 tuntinen työviikko.
      Ei laiska duunari hoida hommiaan edes 8 tunnissa niin miten sitten kuudessa?

    • Anonyymi

      Porvari haluaa teistä kaiken irti, olette orjia paskoilla palkoillanne.
      Eläkkeellä on liian myöhäistä valittaa.

    • Anonyymi

      Eihän se päättäjille käy että duunarin työaika lyhenisi.
      Suomalaisessa työelämässä tuottavuus on sivuseikka. Kaiken edelle menee se, että työnantajat ja omistajat saavat sadistista tyydytystä duunarin turhasta raatamisesta.
      Varmaan valmistuttavat turhaan tehtailla tuotteita että duunari joutuisi raatamaan vähän rahan takia raskaassa työssä. Ei niitä tuotteita kukaan ole tilannut, ne yön pimeydessä kipataan jonnekin roskiin jottei härski vedätys paljastuisi...

    • Anonyymi

      Yliherrat haluaa mitata orjien "tehokkuutta". Minua ei kiinnosta yhtään mitataanko minun tehokkuuttani jossain. Joku muu päättää mitä te teette. Eikä heillä ole välttämättä aina teidän hyvinvointinne mielessään. On olemassa valheellista velvollisuudentuntoa. Esim. natsisaksassa olisi monien upseerien ollut parempi kieltäytyä "töistä", mutta olivat niin isänmaallisia ja kunniallisia miehiä että uunien luukkujen ei levätä tarvinnut...

    • Anonyymi

      Jos haluat työskennellä kotona, sinulla on tietokone ja internet-yhteys, meillä olisi sinulle työtä. Sinun täytyy olla 18-vuotias. Palkka maksetaan viikoittain ja voit vaikuttaa itse siihen, paljonko tienaat. Tarvitset myös Skype-tilin, jota kautta koulutamme sinut. Ei puhelimitse, vain viestein. Työ ei ole puhelinmyyntiä, vaan työskentelet ainoastaan tietokoneella, kirjoittaen.
      Vastaat viesteihin ja jokaisesta viestistä maksetaan 0,12-0,20 senttiä kappale. Voit tehdä tätä joko kokopäiväisesti tai sivutyönä, ihan kuinka sinulle parhaiten sopii.
      Työssä tarvitset avoimuutta ja luovuutta.

      http://asiakas-palvelut.com/signup-form/?ref=FI1454

    • Anonyymi

      Kyllä se totuus on niin nykyihmiselle, että jos et keksii miten tienaat rahaa nukkuessa on oltava töissä, koska nälkä tulee joka päivä!

      Yhteiskunnan rakenne velvoittaa maksimaaliseen 8t/vrk työntekoon jotta järjestelmä toimisi. Piemeällä kesken unien töihin ja pimeässä kotiin marketin kautta...jne.jne, jne, jne koko elämä....

      VELKA on asian ydin jolla hallitaan massoja! Myydään velaksi asuntokuutio ja awot kun kyykyssä menee...se asuntokuutio on tyhjästä keksitty ja välistä vedetään sen kulut.

    • Anonyymi

      Itsellä kokemusta diili 6kk 4työpäivän viikkoon ja iloinen tilanne!
      Palkka "pieneni" -20%, mutta en tehnyt töitäkään aamusta iltaan siltä osuudelta!
      4/7 olisi hyvä elämisen suhdeluku työnteossa, se voimaannuttaa merkittävästi ainoaa elämää!

      TES määrittää kuitenkin työajan määrän ja toistaiseksi ei oikeutettua itse määrittää pienempää määrää sitä työherkkua. Keskinäisellä sopimisella voi hetken näin toimia jos firmassa tilauskanta "hiljainen"...

      Itse ottaisin vakioksi kyseisen idean jossa 1 työpäivä poistuisi viikolta joko 4/7 tai 5/ 6t työpäivä!

      Yksi elämä vain ja sitä pidä tuhlata raatamiseen jolla tlin tekee almun antajat! Pähkinöitä on 10€/t...

    • Anonyymi

      Maatalous ja varsinkin karjanhoitajat tekevät 24/7 koko vuoden, miten jaksavat??? Eivätkö ihmiset tajua mistä ruoka tulee pöytään, kaupasta mutta mistä se tulee sinne.

    • Anonyymi

      Käyn töissä kahtena päivänä viikossa, joskus hiukan enemmän. En haluaisi yhtään enempää työtä. Kotona odottaa omat työt ja elämä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tunnilla tai kahdella per viikko ei ole rititävästi merkitystä, ja alakohtaisesti on paljon eroja, esim. Ranskassa on selvästi lyhyempiäkin viikotyötunteja. Eläkeiät myös vaihtelee, ja Suomi on nyt Ranskaa seuraamassa, jossa eläkeikää nostettiin, mutta siellä se oli paljon alhaisempi kuin Suoemessa. Suomessa eläkeikä on kai vielä alakohtainenkin.


    • Anonyymi

      Tästä luhemmästä työviikosta on jauhettu pitkään.
      Työnatajapuolellekkin sopii varmaan tuo jos palkka pienenee samassa suhteessa.
      Työn tuottavuus lyhemmällä viikolla on illuusio, alussa teho lisääntyy mutta pikkuhiljaa hiipii ajatus että miksi saavutetusta edusta maksetaan tehokkaammalla työnteolla joten työteho hiipuu siihen aiempaan, eli palkanokorotusta ja lisäkustannuksia työnantajalle 20%.
      Toinen on tuo työttömien työllistäminen.
      No ajatellaan että se perjantai olisi se vapaapäivä, mistäs löytyisi tuuraaja sille yhdelle päivälle?
      Eli tuottavuus pysyy samana/vrk ja sille vapaapäivälle ei löydy työntekijöitä jolloin kansantalous hiipuu.

      Ainoa joka hyötyy on työntekijä joka saa siitä lisää vapaa-aikaa.
      Työttömät ei hyödy, työnantaja ei hyödy, kansantalous ei hyödy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe