miten järjestän omat hautajaiseni?

täynnäeloa

Olen melko terve yli 4-kymppinen.
Mieleeni on kuitenkin tullut muutamia toiveita, joita toivon siten joskus hautajaisissani noudatettavan:
!. Ruumiini saa lahjoittaa tieteelle
Tai jos se ei ole mahdollista, elimiäni saa luovuttaa elintenluovutukseen.
2. Minua ei saa haudata. Tuhkaaminen, mereen upottaminen, ketuille syöttäminen tai jokin muu keino, joka silloisen ympäristön suojelun kannalta on parasta.
3. Minkäänlaisia hautajaisia, muistajaisia, ei kirkon eikä maallisen edustajan lausumaa muistotilaisuutta saa pitää. Ei edes pulla kahveja.
4. Minkäänlaista maanpäällistä muuistomerkkiä, kiveä. kukkaa tai pensasta minun muistokseni ei saa jättää.
Ts. Itse kuolemani tapahtumaa en tiedä kuinka se käy, mutta sen JÄLKEEN KUN MITÄÄN ELONMERKKIÄ TODISTETTAVASTI EI NÄY, tahtoisin nuo em. toiveet käyvän toteen.
Kysymys onkin: Olen ortodoksi. (Ollut vasta 10 v.) Onko näin ettei ortodokseja esim tuhkata? JA:
PITÄÄKÖ minun erota kirkosta, jotta em. toiveeni kävisi toteen.
En halua mitään oikeaoppisia vastauksia tai käännytystä pelkän lakien mukaisen vastauksen.
Kiitän jo etukäteen, jotka vastaatte asiallisesti

19

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dibs

Jälkeen jäävien ei ole pakko noudattaa vainajan tahtoa hautajaisten suhteen, joten tuskin sinun kannattaa kovinkaan perusteellisia toivomuksia esittää. P. Nil Sorski toivoi, että hänen ruumiinsa heitettäisiin metsän petojen syötäväksi, koska hän ei pitänyt itseään arvollisena saamaan kristillistä hautausta, mutta hänen oppilaansa eivät toteuttaneet hänen tahtoaan. Ortodoksit haudataan maahan ja sitä ennen heille (tai siis meille) toimitetaan hautauspalvelus. Ruumiin lahjoittaminen tieteelle ja/tai sen leikkeleminen on ruumiin häpäisyä, myös elinluovutukset ovat arveluttavia. Kuolinsyyn tutkimiseksi tehtyä ruumiin avausta emme kuitenkaan voi estää, jos sellainen määrätään.

En ymmärrä, mitä teet kirkossamme, jos et jaa Kirkon uskoa kanssamme. Ihmisen ruumis on Jumalan kuva, jota ei saa häpäistä. Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa, joko omaksut uskomme tai eroat kirkosta. Ihmisillä on usein kummallisia ajatuksia, mutta ne pitää torjua. Rukoile Jumalaa antamaan sinulle uskoa.

• T. Ollo

ruumiin lahjoittamiseen tieteelle liity semmoinenkin näkökulma, että siten voidaan auttaa elossa olevia ihmisiä? Ei kai tieteen takia ruumiita huvin vuoksi leikellä?

• Dibs
        T. Ollo kirjoitti:

ruumiin lahjoittamiseen tieteelle liity semmoinenkin näkökulma, että siten voidaan auttaa elossa olevia ihmisiä? Ei kai tieteen takia ruumiita huvin vuoksi leikellä?

Ei ruumiita enää anatomian laitoksilla paljoakaan tarvita. Nykyään leikellään enimmäkseen muoviruumiita. Lääketieteen opiskelijat eivät myöskään paljonkaan kunnioita leikeltäviä, vaan laskevat niistä karkeata pilaa yms. En kannata ruumiin lahjoittamista tieteelle. Ortodoksinen uskome vaatii meiltä kunnioittavaa suhtautumista ihmisruumiseen, koska ruumiimme on " Hänen sanomattoman kunniansa kuva".

Minä olen ollut ahkera verenluovuttaja, kun olin vielä terve, mutta kuoltuani toivon pääseväni kokonaisena hautaan, ilman että minua on leikelty tai että minulta on poistettu elimiä. Te muut saatte luonnollisesti päättää oman ruumiinne kohtalosta.

• heissann

eroan ortodoksisesta kirkosta heti kun kerkiän. Uskon Jumalaan ilman kirkkoakin.
        Varsinkin tuo jälkimäinen osio: Kiitos kun olit noin ymmärtäväinen ja kiltti.
        Siunausta!

• Dibs
        heissann kirjoitti:

eroan ortodoksisesta kirkosta heti kun kerkiän. Uskon Jumalaan ilman kirkkoakin.
        Varsinkin tuo jälkimäinen osio: Kiitos kun olit noin ymmärtäväinen ja kiltti.
        Siunausta!

Kirkko ei tarvitse sellaisia "lapsia", jotka eivät usko sen opetukseen. Tervetuloa taas takaisin, sitten kun haluat ottaa nämä uskonasiat vakavasti.

• heheipp
        Dibs kirjoitti:

Ei ruumiita enää anatomian laitoksilla paljoakaan tarvita. Nykyään leikellään enimmäkseen muoviruumiita. Lääketieteen opiskelijat eivät myöskään paljonkaan kunnioita leikeltäviä, vaan laskevat niistä karkeata pilaa yms. En kannata ruumiin lahjoittamista tieteelle. Ortodoksinen uskome vaatii meiltä kunnioittavaa suhtautumista ihmisruumiseen, koska ruumiimme on " Hänen sanomattoman kunniansa kuva".

Minä olen ollut ahkera verenluovuttaja, kun olin vielä terve, mutta kuoltuani toivon pääseväni kokonaisena hautaan, ilman että minua on leikelty tai että minulta on poistettu elimiä. Te muut saatte luonnollisesti päättää oman ruumiinne kohtalosta.

on kyllä väärää tietoa.
        Anatomian laitoksilla edelleen tarvitaan oikeita ihmisen ruumiita. sairauksien jne tutkimisten vuoksi.
        TOki jotain muovielimiä käytetään, mutta ehta ihmsen tomumaja on se paras ja auttaa niitä jotka jälkemmee jäävät. Sairauksien tulkinnassa ja yleensa kehomme toiminnassa.
        Patologit tekevät arvokasta työtä, kiitos heille ehkä rankkaan ammattiin.

• Kharon&Kerberos

Samalla tavalla kuin järjestit syntymäsikin.

• 65 v. ort.kirkossa

Täytyy muistaa että sielu on jättänyt ruumiin, kuin "kuluneen takin". "Sielu sielu miksi nukut, loppu lähenee ja sinä olet hämmästyvä", näin olen kuullut kirkossa ja "sielun hämmästyminen" sen pitäisi kiinnostaa enemmän, kuin se millainen muistotilaisuus meidän ruumiille, eli sille "kuluneelle takille" pidetään. On myöskin mahdollista että meillä on loppu, josta ei edes jää ruumista, kuin nyt viimeaikaiset onnettomuudet sen todistavat.

• Dibs
        65 v. ort.kirkossa kirjoitti:

Täytyy muistaa että sielu on jättänyt ruumiin, kuin "kuluneen takin". "Sielu sielu miksi nukut, loppu lähenee ja sinä olet hämmästyvä", näin olen kuullut kirkossa ja "sielun hämmästyminen" sen pitäisi kiinnostaa enemmän, kuin se millainen muistotilaisuus meidän ruumiille, eli sille "kuluneelle takille" pidetään. On myöskin mahdollista että meillä on loppu, josta ei edes jää ruumista, kuin nyt viimeaikaiset onnettomuudet sen todistavat.

mahdollista. Tietysti sielusta pitää olla kiinnostuneempi kuin ruumiista, mutta eihän se estä kohtelemasta vainajia kunnioittavasti, eihän?

• Koverskoi

Enpä ole ennen törmännyt näin määräilevään tyyppiin. Terve 4-kymppinen haluaa varmistaa että hänen käskyjään noudatetaan vielä sen jälkeen kun häntä ei enää ole!

Luulen että kaikissa kulttuureissa seremoniallisia hautajaisia pidetään yhteisön säilymisen turvaamiseksi, yhtenäisyyden lujittamiseksi. Muistellaan menneitä, ajatellaan että kuolleen sielu on vielä mukana. Kuolleen ruumis on hyvä "tekosyy"

Jotta toiveesi varmasti toteutuisi voisit jonain kesänä soudella merelle ja räjäyttää siellä maallinen tomumajasi taivaan tuuliin. Siksi olisi hyvä erota kirkosta jotta ei pidettäisi muistotilaisuuksia pullakahveineen.

• mikäs tässä

noin!
        Määräilyltähän se kuullostaa kun haluaa olemattomat hautajaiset. Mutta jos en olisi mitään toiveita esittänyt, mitään ennakotoiveita? Kukaaan ei olisi pitänyt minyua "määräilijänä", vaikka seurauksena olisi ollut tod-näk. normaalit hautajaiset ja kaikki se vaivannnäkö.?
        MIten luulisit että minut olisi haudattu?
        Ei yhtään sen yksinkertaisemmin.
        Nimim. Koverskoille tahdon kertoa, etä räjähdysaineiden käyttö on epä-ekologista ja jos soutaisin merelle, mten kävisi veneen jne.?
        Eiköhän kuitenkin ole parasta se, että kun kuolen, minut kietaistaan johonkin mahdollisimman ekologiseen kääreeseen ja lähimpään jätteenpolttolaitokseen tms.
        Ja todella, eroan kirkosta heti huomenna , jos em. asiat on toiveitteni esteenä.

• luonnonsuojelija
        mikäs tässä kirjoitti:

noin!
        Määräilyltähän se kuullostaa kun haluaa olemattomat hautajaiset. Mutta jos en olisi mitään toiveita esittänyt, mitään ennakotoiveita? Kukaaan ei olisi pitänyt minyua "määräilijänä", vaikka seurauksena olisi ollut tod-näk. normaalit hautajaiset ja kaikki se vaivannnäkö.?
        Nimim. Koverskoille tahdon kertoa, etä räjähdysaineiden käyttö on epä-ekologista ja jos soutaisin merelle, mten kävisi veneen jne.?
        Eiköhän kuitenkin ole parasta se, että kun kuolen, minut kietaistaan johonkin mahdollisimman ekologiseen kääreeseen ja lähimpään jätteenpolttolaitokseen tms.
        Ja todella, eroan kirkosta heti huomenna , jos em. asiat on toiveitteni esteenä.

mutta kaloja, jotka siinä rytäkässä menevät muusiksi, säälin! ERITTÄIN epä-okologinen poistumistapa!

• toivottavasti
        mikäs tässä kirjoitti:

noin!

Toivottavasti keskustelut tällaisista aiheista käytäisiin oman rippi-isän kanssa, viimeistään ennen päätöksiä keskustelupalstojen "tulosten" perusteella.

• sittenkun
        luonnonsuojelija kirjoitti:

mutta kaloja, jotka siinä rytäkässä menevät muusiksi, säälin! ERITTÄIN epä-okologinen poistumistapa!

ooikein, minusta tuntuu kansa aika epä-ekologiselta, että räjäyttäisin itseni ja veneen....ei ei. Ehkä kuljen kuolin paikalleni alasti tai näissä pellava-housuissani. Menen jonnekin seudulle, missä tiedän olevan paljon raadon syöjiä. Supia., ahmoja, korppeja
        Jep, niin teen.

• ekologiaa kehiin!
        sittenkun kirjoitti:

ooikein, minusta tuntuu kansa aika epä-ekologiselta, että räjäyttäisin itseni ja veneen....ei ei. Ehkä kuljen kuolin paikalleni alasti tai näissä pellava-housuissani. Menen jonnekin seudulle, missä tiedän olevan paljon raadon syöjiä. Supia., ahmoja, korppeja
        Jep, niin teen.

siellä on tarpeeksi susilaumoja, joille varmasti kelpaisi kunnon paisti porukalla nautittavaksi! Ja kunnollisen suuria selkosia katoamiseen riittää!

• tuotemppeliin
        toivottavasti kirjoitti:

Toivottavasti keskustelut tällaisista aiheista käytäisiin oman rippi-isän kanssa, viimeistään ennen päätöksiä keskustelupalstojen "tulosten" perusteella.

jos joku pitää itseään niin tärkeänä yksilönä, että pitää oikein palstoilla kysellä maatumisasioista niin tottahan me tosiortodoksit annamme neuvoja ja ylipäätään lähdemme joka jumalan vedätykseen mukaan.

• alloittaja
        tuotemppeliin kirjoitti:

jos joku pitää itseään niin tärkeänä yksilönä, että pitää oikein palstoilla kysellä maatumisasioista niin tottahan me tosiortodoksit annamme neuvoja ja ylipäätään lähdemme joka jumalan vedätykseen mukaan.

---taja.

Melkein arvasin, että kaikki lukijat järkyttyvät tai vittuilevat.
        Miksi on niin vaikeaa hyväksyä, ettei joku halua esim. hautajaisia? MIksi on niin vaikeaa hyväksyä
        että joku halua kuolla ilman rituaaleja?
        Onko se joltain pois?
        Itse ajattelen oman kuolemani olevan yksityisasian ja siksi hakuan kuolemani jälkeiset asiat järjstyvän mahd. nopeasti ja värittömästi.
        Itse en ole halunnut tänne maailmaan syntyä enkä t'ällä elää, Onko minun ymmärrettävä, etten saa määritella edes omia hautajaisiani?
        Ette voi olla tosissanne? On todella jujlma julma maailma.

• T. Ollo
        alloittaja kirjoitti:

---taja.

Miksi on niin vaikeaa hyväksyä, ettei joku halua esim. hautajaisia? MIksi on niin vaikeaa hyväksyä
        Onko se joltain pois?
        Itse ajattelen oman kuolemani olevan yksityisasian ja siksi hakuan kuolemani jälkeiset asiat järjstyvän mahd. nopeasti ja värittömästi.
        Itse en ole halunnut tänne maailmaan syntyä enkä t'ällä elää, Onko minun ymmärrettävä, etten saa määritella edes omia hautajaisiani?

me tälle palstalle kirjoittavat päätä sinun hautajaisistasi. Ymmärtääkseni omaisesi päättävät. Ehkä myös viranomaiset ja laki. Siis jos kuolla kupsahdat niin, että em. tahot pääsevät käsiksi ruumiiseesi. Siinä mielessä täällä jo kerrottu ehdotus, siitä että vaellat tarpeeksi kauas erämaahan kuolemaan saattaisi olla sinulle sopiva.

Enpä sanoisi maailmaa julmaksi silä perusteella, että et ehkä saa päättää hautajaisistasi. Mielestäni se vain todistaa siitä, että yhteiskuntamme on hyvin järjestäytynyt.

• 65 v ortodoksi
        alloittaja kirjoitti:

---taja.

Onko se joltain pois?

Kerroit olevasi ortodoksi 10 v. joten liittyessäsi kirkkoon olet lukenut ääneen "Uskon yhteen Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan......
        Tunnustan yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotan kuolleitten ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää. Aamen. Olet myös tunnustanut kaiken, johon itse et ole voinut vaikuttaa. Ei ole omasta halustamme johtuvaa, mihin olemme syntyneet. Älä pidä mielessäsi asioita joista olet kirjoittanut, ja joihin sinulle on kieltämättä ilkeästi vastattukin. Maailma ei ole julma, vaan me ihmiset olemme. Vielä ote uskontunnustuksesta; "joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, ristiinnaulittiin meidän puolestamme...., Hyvä uskon sisareni tai veljeni, ethän ajattele enää kuolintapaasi ja siihen liittyviä asioita. Kuolema tulee meille kaikille aivan varmasti ja Jumalan katsomalla oikealla hetkellä ja tavalla. Olen pahoillani aikaisemmasta kirjoituksestani "jo on murheet tyhjästä" Uskon, että olet kirjoittanut sinulle tärkeästä aiheesta, vaan heitä jo pois ja keskity tähän hetkeen ja muista on maailmassa paljon hyvää. Siunattua paastoaikaa sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      80
      1965
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1270
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe