Parinvalinta ja ihmisen tyhmyys

nainen "€

Olen miettinyt pitkään, miten naiset ja monesti miehetkin ovat niin tyhmiä, että alkavat seurustella vääränlaisen ihmisen kanssa. Sitten kun vääränlaisuus (eri arvot, ei siivoa, toinen haluaisi matkustella, toinen uskovainen, toinen polttaa jne!) tulee ilmi, mikä tapahtuu oikeasti jo todella alussa, ajatellaan, että kyllä mä saan sen muuttumaan! Kun huomataan vähitellen, että se siivous/matkustus/mikävaan on edelleen ongelma, tulee kriisi, mutta ollaan liian heikkoja eroamaan hyvän sään aikana ja mennään suhdetta "vahvistaakseen" naimisiin tai tehdään lapsia!

Sitten tullaan itkemään, kuinka mieheni on tällainen ja tällainen... Kidutaan, rääytään, haukutaan koko toinen sukupuoli, jätetään toinen törkeästi. Eikös ennen sitoutumista pitäisi olla varma, että tuntee toisen ja hyväksyy sellaisenaan pienine muutoksineenkin?

Jos toinen muuttuu HUOMATTAVASTI suhteen aikana, on se eri asia, silloin ikäänkuin tämän ihmisen lupaukset eivät täyty ja hänestä tulee toinen ihminen, kuin sitoutumispäätöksen tehtäessä. Esim. alkoholisti, mielenterveyshäiriöinen, väkivaltainen jne. Hyvä suhde tosin voi ehkäistä noitakin asioita jonkin verran.

Itse olen joutunut aktiivisesti käymään läpi monia monia miehiä, ennen kuin löysin nykyisen, minulle sopivan mieheni. Eipä tarvitse valitella sitten, että on se niin sellainen...! Olen vaan valitettavasti huomannut, että liian moni ei hakemalla hae hyvää toimivaa suhdetta ja kumppania, vaan ottaa sen ensimmäisen vastaantulevan, joka on ok-näköinen ja "ihan kiva".

Omalla anopillani on koko elämänsä ajan ollut "huonoja" miehiä, tarkoittaen sitä, että kaikilla on ollut ongelmia ja suhde ei ole voinut pitkään toimia. Silti hän ottaa aina ensimmäisen vastaantulijan, eikä ole viisastunut yhtään aikaisemmasta. Hän kuntoilee, mutta mies saa olla hivenen alkoholisoitunut, tai läheisriippuvainen, tai kykenemätön tunteidensa näyttämiseen--kaikkea mitä hän todellisuudessa ei voi arvostaa!

Toinen esimerkki on se, kun odotuspalstalla yksi odottaja kertoo, miten hirveä hänen miehensä on, on ollut jo pitkään, ei välitä, ei auta kotitöissä, ei puhu jne. Ja ratkaisuna tälle... VAUVA! Jessss!

Oletteko huomanneet saman?

Nähkää vaivaa, ihmiset, niin saatte elämän mittaisen palkinnon! Avioerot ovat naurettaville ihmisille! (Ja niille, jotka todella tarvitsevat eron, mutta heitä on todella harvassa)

16

1201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • q

"liian moni vaan ottaa sen ensimmäisen vastaantulevan, joka on ok-näköinen ja "ihan kiva"."
      Ei toi nyt musta niin pahalta kuulosta. :D

• Järki käteen

.... Ei siinä vikaa ole jos joku "tyytyy" siihen "ihan kiva" ja "ok" näkönen tyyppi, ei siihen tyytyminen tarkoita sitä että parin tulevaisuus on tuhoon tuomittu.... jos törmään mieheen jonka kanssa pystyn olemaan, jonka elintapojen kanssa pystyn elämään ja jonka kanssa jutut ja ajatukset jollain tasolla kohtaa niin miksi sellaisen lemppaisin? Jos lähen tuonne keskustaan sillä mielellä ettimään miestä että tämän kuuluu täyttää tietyt kriteerit käytöksessään ja ajatusmaailmaltaan niin saan aika himputin kauan ettiä sitä ja deitata monia miehiä sitä ennen. Monenhan arkikäytös paljastuu vasta kun on jo jonkin aikaa tapaillut tätä. Parempi tyytyä siihen että henkilön kanssa näkee pystyvänsä elämään ja hyväksymään tämän puutteet.

Olet kyllä siinä oikeassa että jos tuntuu ettei kumppani olekkaan se oikea niin liittoa ei pidä pelastaa hankkimalla lapsi siihen vielä.... siitä seuraa vain se, pahimmillaan, että pari on yhdessä lapsen takia ja eroavat sitten lapsen aikuistuttua. Siinä on sitten 18 vuotta ainakin elämästä hukkaan heitetty.

• Riitta.

Periaatteessa aloittaja on oikeassa siinä, ettei ihmistä voi muuttaa mieleisekseen ja jos toisessa ilmenee jo suhteen alussa jotain sellaista mistä itse ei pidä niin voi olla viisaampaa jättää seurustelematta. Siis tyyliin uskoo ja toivoo että juoposta äijästä tulisi raitis. Enpä usko että tulee.

Toisaalta menee aika laskelmoivaksi (nettideittailu näyttää olevan sellaista) jos tapailee vain 100% täydellisiä ihmisiä kun sellaisia ei ole olemassakaan.

Toisaalta naisena on pakko sanoa että aniharva mies on minulle täydellisen sopiva joten minun on joko tehtävä kompromisseja tai oltava yksin.

• vasta rakastunut

rakastumiseksi. Sitten kun hormonien hyrrääminen vähenee, herätään todellisuuteen ja kaikki viat alkaa ärsyttää, vaikka ne alkuhuumassa tuntui siedettäviltä tai jopa söpöiltä, hassuilta, erilaisilta.

Rakastumisen tunteen takia tehdään muutakin tyhmää, esim. petetään, harrastetaan ulkopuolisia suhteita.

Rakastumisen tunteen vähetessähän se vasta ihmisten oikea luonto punnitaan. Eli nähdään kuka pystyy oikeasti rakastamaan valitsemaansa kumppania, hyväksymään tämän - tämän vioista huolimatta.

• åpioiugyfhgdf

Höpönlöpön. Sitä kutsutaan haavekuviin ihastumiseksi ja hullaantumiseksi. Kun on joku mielikuva, minkä yhdistää siihen itselleen tuntemattomaan ihmiseen ja alkaa kuvitella sitä rakkaudeksi. Kaikki viat ei ala ärsyttää ja etenkin jos valitsee oikein: esim. arvomaailma mistä ap puhui on tärkeä, todella tärkeä. Koska se määrittelee miten asutaan, mikä on tasa-arvo, lasten kasvatuksen ja suhtautumisen asioihin.
        Kiima saa ihmiset panemaan, mutta se pitää erottaa rakkaudesta myös. Seksi ja paneminen on sitä, että hormonit hyrrää.

Rakastumisen tunne LISÄÄNTYY kun sen oikean tuntee, sen arvot ja maailmat tuntuvat omalle itselle sopivilta ja itse sopii ja voi hyväksyä ilman luonnetestejä. Tottakai kaikissa on vikoja, mutta kyse ei ollut täydellisestä ihmisestä vaan itselle sopivan täydellisestä, siinä on vissi ero.

Mitä enemmän on puutteessa, sitä enemmän vie kiima. Mitä enemmän on turvaton, sitä enemmän sitä syliä etsii. Mitä huonompi olla yksinään, sitä helpommin "rakastuu" kehen tahansa. Mitä vähemmän tuntee itseään, tai hyväksyy itsensä, sitä enemmän etsii toisesta kadoksissa olevia puoliaan.

Aloittaja puhui asiaa, ei täydellisyyden tavoittelusta, eikä mistään vaalean punaisten lasien läpi katsomisesta, vaan realistisesta suhteen rakentamisesta ja siitä, että rakastaa niitä asioita jotka tuntee eli on oikeasti olemassa, ja haluaa oikeasti tutustua siihen toiseen ihmiseen. Katsoo voiko oikeasti hyväksyä sen toisen ihmisen ja voiko elää yhdessä.

Rakastumisen tunne on nyt muotia, mutta se on ihastusta ja kiimaa, mikä ihmisen saa pettämään, itsekkyyttä ja ajattelemattomuutta, oman edun tavoittelua ja hölmöyttä: inhimillistä kyllä, mutta ei toki rakkautta. Rakkaus saa muistamaan sen kumppanin silloinkin kun on paikka ja valitsemaan.

Rakkaus on tekoja.

• Tuunari

Mullekin kävisi heti nätti nainen joka olisi vielä kiva mutta semmosia on suomessa vain haavekuvissa täällä on vain sisäisesti ja ulkoisesti rumia naisia.

• Alkuperäinenghjd

Kiitos kommentoijille. Joo, täydellistä voi olla mahdoton löytää, mutta tarkoitankin lähinnä sellaista ihmistä, jonka ne tärkeimmät arvot ja tavat vastaavat pitkälti omia. Kaikki ei voi matchata ja jokaisessa löytyy omat ärsyttävyytensä, mutta jos perusarvot on samat, voi toista kunnioittaa ihmisenä täysillä. Esim. uskova ei voi pitkän päälle täysillä arvostaa ateistin näkemyksiä ja toisinpäin. Ne voi toki hyväksyä, moni hyväksyykin aika paljon. Ja sehän alkaa kuulostaa enemmänkin sukulaisuussuhteelta tai työsuhteelta...

Alkuhuumassa ihmisille tuntuu olevan ihan sama, vaikka toinen olisi marsista, ihastus on niin voimakasta. Itse en (onneksi) voi ihastua ihmiseen kunnolla, ellen pysty kunnioittamaan häntä, eli hänen arvojaan. Minulle esim. komea renttu ei aikaansaa mitään fiiliksiä, koska renttu=en arvosta!

• nainnnnneeeeen__

iän myötä oppii, ettei elämä olekaan mustavalkoista. renttu-käsite voi olla hyvinkin laaja...voit vaikka vahingossa tutustua piilo-renttuun. alkuun on ihana, kunnollinen jne jne... sitten paljastuukin yli vuoden seurustelun jälkeen outoja juttuja...mies valehtelikin paljon, kertoi olevansa aivan jotain muuta kuin oikeasti on. antoi ihan väärän kuvan itsestään. siinä vaiheessa vastapuoli on mahdollisesti jo "koukutettu", eli et halua uskoa valeisiin, keksit syitä miksi toinen teki niin tai et vain usko... niimpä! monelle käy niin. tai jos suhteessa ilmenee pettämistä. syitä on lukemattomia. minä olen ihan yllättynyt kuinka kieroja ihmiset saattaa olla. itse kuulun kategoriaan "petetty", jonka jälkeen läksin.

usein on myös niinkin, että vastapuolet houkuttelevat toisiia. pitkän aikaa voi tuntuakin, että hei, me täydennetään toisiamme...no niin, just ne asiat sit alkaa ärsyttämään. ehkä. tai sitten ei. jos toinen on esim. rauhallinen, miettii tarkasti ratkaisujaan ja toinen villi ja nopea käännöksissään... tuossa saattaa olla eron ainekset jo alusta lähtien valmiina. toisaalta taas tuollaisella parilla saattaa olla hyvätkin eväät yhteiselossa.

kaikki taitaa riippua pääasiassa empaattisista taidoista ja niidän käyttämisen taidoista...kuinka paljon kunnioittaa puolisoaan ja kuinka paljon on valmis antamaan ja myöskin vastaanottamaan. yhteispeliä ja hyvää seksiä. siitä on rakennetty hyvä suhde ;)

• ap2r
        nainnnnneeeeen__ kirjoitti:

iän myötä oppii, ettei elämä olekaan mustavalkoista. renttu-käsite voi olla hyvinkin laaja...voit vaikka vahingossa tutustua piilo-renttuun. alkuun on ihana, kunnollinen jne jne... sitten paljastuukin yli vuoden seurustelun jälkeen outoja juttuja...mies valehtelikin paljon, kertoi olevansa aivan jotain muuta kuin oikeasti on. antoi ihan väärän kuvan itsestään. siinä vaiheessa vastapuoli on mahdollisesti jo "koukutettu", eli et halua uskoa valeisiin, keksit syitä miksi toinen teki niin tai et vain usko... niimpä! monelle käy niin. tai jos suhteessa ilmenee pettämistä. syitä on lukemattomia. minä olen ihan yllättynyt kuinka kieroja ihmiset saattaa olla. itse kuulun kategoriaan "petetty", jonka jälkeen läksin.

usein on myös niinkin, että vastapuolet houkuttelevat toisiia. pitkän aikaa voi tuntuakin, että hei, me täydennetään toisiamme...no niin, just ne asiat sit alkaa ärsyttämään. ehkä. tai sitten ei. jos toinen on esim. rauhallinen, miettii tarkasti ratkaisujaan ja toinen villi ja nopea käännöksissään... tuossa saattaa olla eron ainekset jo alusta lähtien valmiina. toisaalta taas tuollaisella parilla saattaa olla hyvätkin eväät yhteiselossa.

kaikki taitaa riippua pääasiassa empaattisista taidoista ja niidän käyttämisen taidoista...kuinka paljon kunnioittaa puolisoaan ja kuinka paljon on valmis antamaan ja myöskin vastaanottamaan. yhteispeliä ja hyvää seksiä. siitä on rakennetty hyvä suhde ;)

Tuohon haluaisin kommentoida, että jos toisesta vuoden tuntemisen jälkeen paljastuu erilaisia, huonoja asioita ja on jo "koukutettu", kuten sanoit. Siis koko pointtini olikin se, että ei pidä koukuttua/sitoutua liian nopeasti ja tuossa vaiheessa pitää jaksaa harkita kumppanin vaihtoa, jos jotain sellaista ilmenee, mikä todennäköisesti ajaa eroon. Väärä vaihtoehto on ajatella, että pidetään tuo nyt, kun ei jakseta vaivautua enää etsimään. Ja sitten tehdään niitä avioerolapsia ja niin edelleen.

Pettäminen on niin ja näin. Minusta anteeksi voi antaa, jos toinen avoimesti pyytää anteeksi ja asiaa käsitellään. Jos ei käsitellä tai pyydetä anteeksi, niin silloinhan on kyse jo muutenkin huonon suhteen lopullisesta niskalaukauksesta. Eli välttämättä pettäminen ei itsessään ole eroon johtava asia.

Vaikka kuulutankin hyvän suhteen etsimistä, en todellakaan kauhistu isompia tai pienempiä vikoja toisessa, kunhan ne eivät sisälly niihin asioihin, mitä en TODELLAKAAN hyväksy.

Jos suhde on todella hyvä, niin pettämisistä ja muista hairahduksista selvitään, sairastumisista jne. Lue: suhde ei voi olla todella hyvä, jos toisella esim. salasuhde monta vuotta.

• 10v. onnea
        ap2r kirjoitti:

Tuohon haluaisin kommentoida, että jos toisesta vuoden tuntemisen jälkeen paljastuu erilaisia, huonoja asioita ja on jo "koukutettu", kuten sanoit. Siis koko pointtini olikin se, että ei pidä koukuttua/sitoutua liian nopeasti ja tuossa vaiheessa pitää jaksaa harkita kumppanin vaihtoa, jos jotain sellaista ilmenee, mikä todennäköisesti ajaa eroon. Väärä vaihtoehto on ajatella, että pidetään tuo nyt, kun ei jakseta vaivautua enää etsimään. Ja sitten tehdään niitä avioerolapsia ja niin edelleen.

Pettäminen on niin ja näin. Minusta anteeksi voi antaa, jos toinen avoimesti pyytää anteeksi ja asiaa käsitellään. Jos ei käsitellä tai pyydetä anteeksi, niin silloinhan on kyse jo muutenkin huonon suhteen lopullisesta niskalaukauksesta. Eli välttämättä pettäminen ei itsessään ole eroon johtava asia.

Vaikka kuulutankin hyvän suhteen etsimistä, en todellakaan kauhistu isompia tai pienempiä vikoja toisessa, kunhan ne eivät sisälly niihin asioihin, mitä en TODELLAKAAN hyväksy.

Jos suhde on todella hyvä, niin pettämisistä ja muista hairahduksista selvitään, sairastumisista jne. Lue: suhde ei voi olla todella hyvä, jos toisella esim. salasuhde monta vuotta.

Kyllä, se rakastumisen huuma menee ohi, niinkuin näillä palstoilla jakstetaan toitottaa. Mutta oleellisin kysymys huuman lakattua onkin se että haluaako todella olla sellaisen ihmisen kanssa. Jos arki tuo esiin erilaiset piirteet, täytyy harkita jaksaako sellaista lopun elämäänsä. Sillä sellainen on todella mahdollista että huuman lakattua kumppani tuntuu edelleen ihanalta ja sopivalta. Siitä alkaa sitten se rakkaus (mikä olisi ihan oleellinen tekijä suhteessa). Se että ensihuuma lakkaa, ei siis tarkoita sitä että kaikki onkin ihan paskaa, mutta se on nieltävä. Jos toinen tuntuu epäsopivalta ja on ärsyttävä ja erilaiset tavat ja yhteiselämä onkin hankalaa, silloin SAA erota. Saa etsiä paremman.

Olen itse ollut kolmessa pidemmässä suhteessa, joista viimeisin jatkuu edelleen, ja kohta tulee kymmenen vuotta täyteen. Ensimmäisissä kahdessa oli tietenkin se rakastumisen alkuhuuma, ja sen jälkeen pöly ja arki laskeutui, noin vuoden-kahden päästä. Ensimmäisessä suhteessa yritin muuttaa kumppania ja valitin hänen tavoistaan, enkä millään ymmärtänyt häntä. Erosimme erimielisyyksien takia. Myöhemmin yksinäisyydestä johtuen aloin ajatella että ehkä niitä toisen piirteitä täytyy vain sietää, toinen täytyy hyväksyä, sitähän se rakkaus kai on... Aloin jälleen seurustella, ihan ok-tyypin kanssa. Kaikki oli ihan ok. Hänellä oli myös erilaisia tapoja ja erilainen luonne, eri kiinnostukset myös. Mutta koska arki sujui niin vuodet vieri. Mietimme tulevaisuutta ja jopa lasta. Erilaiset tavat silti hiersivät suhdetta. En kokenut tulevani ymmärretyksi. Tuntui kun puhuisimme eri kieltä. Ja kun yritin keskustella suhteestamme ja siitä miltä minusta tuntuu, hän väitti että kaikkihan on hyvin, eikä kuunnellut enempää, touhusi vain. Mainitsi jopa että hän yrittää pitää suhteen kasassa, mutta minun mielestäni arjen hoitaminen ei ole sama kuin suhteen hoitaminen. Hammasta purren jatkoin hänen kanssaan, mutta olo oli tyhjä; tätäkö se on? Noh, sitten tapahtui se klassinen juttu. Tapasin ihmisen jonka kanssa "synkkasi". Ystävystyimme, ja puolen vuoden päästä ajauduimme suhteeseen. Ajattelin häntä päivittäin, mutta tolkutin itselleni sen olevan vain ihastumista ja hullaantumista, että se menee ohi. Olin hukassa, kotona arki jatkui, eikä mikään tuntunut miltään, kumppani lähinnä ärsytti. Uudessa tyypissä tuntui kaikki olevan kohdillaan, ja mieleni teki kertoa kaikki ajatukseni hänelle eikä kumppanille joka ei olisi niitä kuitenkaan ymmärtänyt. Viimein tunnustin ja jätin kumppanini. Aloimme varovasti seurustella uuden kanssa ja puhuimme siitä että kaikki todella saattaa olla vain sitä huumaa. Mietin välillä muutoksen pelossa että palaisinkin takaisin tuttuun ja turvalliseen, mutta halusin nähdä mihin uusi suhde johtaa. Ja kyllähän se alun hullaantuminen laantui aikanaan, mutta yhteys meidän välillä säilyi. Kaikki tuntui/tuntuu loksahtaneen kohdilleen. Ikinä ei ole tuntunut ettei hän ymmärtäisi. Se että kaikesta voi keskustella on ehkä se liima meidän välillä. Välillä ajattelen kuinka uskomatonta on että on olemassa joku noin sopiva ihminen minulle kuin hän. Eikä kaduta yhtään että uskalsin lähteä ihan-ok-suhteesta.

Luulen että jokaiselle löytyy sopiva jos vain malttaa odottaa, ei tarvitse perustaa perhettä heti ensimmäisen kanssa vain siksi että muutkin tekevät niin ja että niin muka kuuluisi tehdä.

• yksi elämä kaikilla!
        10v. onnea kirjoitti:

Kyllä, se rakastumisen huuma menee ohi, niinkuin näillä palstoilla jakstetaan toitottaa. Mutta oleellisin kysymys huuman lakattua onkin se että haluaako todella olla sellaisen ihmisen kanssa. Jos arki tuo esiin erilaiset piirteet, täytyy harkita jaksaako sellaista lopun elämäänsä. Sillä sellainen on todella mahdollista että huuman lakattua kumppani tuntuu edelleen ihanalta ja sopivalta. Siitä alkaa sitten se rakkaus (mikä olisi ihan oleellinen tekijä suhteessa). Se että ensihuuma lakkaa, ei siis tarkoita sitä että kaikki onkin ihan paskaa, mutta se on nieltävä. Jos toinen tuntuu epäsopivalta ja on ärsyttävä ja erilaiset tavat ja yhteiselämä onkin hankalaa, silloin SAA erota. Saa etsiä paremman.

Olen itse ollut kolmessa pidemmässä suhteessa, joista viimeisin jatkuu edelleen, ja kohta tulee kymmenen vuotta täyteen. Ensimmäisissä kahdessa oli tietenkin se rakastumisen alkuhuuma, ja sen jälkeen pöly ja arki laskeutui, noin vuoden-kahden päästä. Ensimmäisessä suhteessa yritin muuttaa kumppania ja valitin hänen tavoistaan, enkä millään ymmärtänyt häntä. Erosimme erimielisyyksien takia. Myöhemmin yksinäisyydestä johtuen aloin ajatella että ehkä niitä toisen piirteitä täytyy vain sietää, toinen täytyy hyväksyä, sitähän se rakkaus kai on... Aloin jälleen seurustella, ihan ok-tyypin kanssa. Kaikki oli ihan ok. Hänellä oli myös erilaisia tapoja ja erilainen luonne, eri kiinnostukset myös. Mutta koska arki sujui niin vuodet vieri. Mietimme tulevaisuutta ja jopa lasta. Erilaiset tavat silti hiersivät suhdetta. En kokenut tulevani ymmärretyksi. Tuntui kun puhuisimme eri kieltä. Ja kun yritin keskustella suhteestamme ja siitä miltä minusta tuntuu, hän väitti että kaikkihan on hyvin, eikä kuunnellut enempää, touhusi vain. Mainitsi jopa että hän yrittää pitää suhteen kasassa, mutta minun mielestäni arjen hoitaminen ei ole sama kuin suhteen hoitaminen. Hammasta purren jatkoin hänen kanssaan, mutta olo oli tyhjä; tätäkö se on? Noh, sitten tapahtui se klassinen juttu. Tapasin ihmisen jonka kanssa "synkkasi". Ystävystyimme, ja puolen vuoden päästä ajauduimme suhteeseen. Ajattelin häntä päivittäin, mutta tolkutin itselleni sen olevan vain ihastumista ja hullaantumista, että se menee ohi. Olin hukassa, kotona arki jatkui, eikä mikään tuntunut miltään, kumppani lähinnä ärsytti. Uudessa tyypissä tuntui kaikki olevan kohdillaan, ja mieleni teki kertoa kaikki ajatukseni hänelle eikä kumppanille joka ei olisi niitä kuitenkaan ymmärtänyt. Viimein tunnustin ja jätin kumppanini. Aloimme varovasti seurustella uuden kanssa ja puhuimme siitä että kaikki todella saattaa olla vain sitä huumaa. Mietin välillä muutoksen pelossa että palaisinkin takaisin tuttuun ja turvalliseen, mutta halusin nähdä mihin uusi suhde johtaa. Ja kyllähän se alun hullaantuminen laantui aikanaan, mutta yhteys meidän välillä säilyi. Kaikki tuntui/tuntuu loksahtaneen kohdilleen. Ikinä ei ole tuntunut ettei hän ymmärtäisi. Se että kaikesta voi keskustella on ehkä se liima meidän välillä. Välillä ajattelen kuinka uskomatonta on että on olemassa joku noin sopiva ihminen minulle kuin hän. Eikä kaduta yhtään että uskalsin lähteä ihan-ok-suhteesta.

Luulen että jokaiselle löytyy sopiva jos vain malttaa odottaa, ei tarvitse perustaa perhettä heti ensimmäisen kanssa vain siksi että muutkin tekevät niin ja että niin muka kuuluisi tehdä.

Ei sitä voi niin laskelmoidusti sitä kumppania ottaa!!
        Rakkaudestahan ne liitot alkaa!!
        Ei siinä oo millään muulla silloin väliä!!Vai eikö AP.ole vielä koskaan rakastanut??
        Kun oikein kovasti rakastuu..se on oksat pois! Olen kokenut tämän!!
        Mutta rakkauskin valitettavasti haalistuu ja kuolee pois..Voi jäädä kumppanuus,mutta se vaatii silloin ääretöntä luottamusta ja se on harvinaista!
        Jos aattelee noin,kuin AP,niin silloinhan nämä vanhempien sopimat avioliitot olisivat mieleesi?
        Vanhemmathan sopivat joissakin maissa lasten puolesta liitot,ja niissähän etsitään hyvät puolisot keskenään..ei kuitenkaan rakkautta varmaan ole helppo näin laskelmoiduissa liitoissa tuntea?
        Itse en ymmärrä sitä,miksi pitää tehdä niin iso numero rakkauden loppumisesta ja eroista?
        Miksi pitäisi olla kuolleessa liitossa? ja miksi on niin tuomittavaa toisten erot?
        Saahan elämässä muuttaa mieltään ja rakastua uudelleen? keneltä se on pois?
        Suvaitsevaisuutta elämään!!
        Ei se elämä ole ollut turhaa,jos on liittoansa elänyt,lapset kasvattanut ja eronnut!
        Itse olen kiitollinen sillekkin ajan jaksolle iloineen ja suruineen! Sehän on ollut täyttä elämää!!

• AP543
        yksi elämä kaikilla! kirjoitti:

Ei sitä voi niin laskelmoidusti sitä kumppania ottaa!!
        Rakkaudestahan ne liitot alkaa!!
        Ei siinä oo millään muulla silloin väliä!!Vai eikö AP.ole vielä koskaan rakastanut??
        Kun oikein kovasti rakastuu..se on oksat pois! Olen kokenut tämän!!
        Mutta rakkauskin valitettavasti haalistuu ja kuolee pois..Voi jäädä kumppanuus,mutta se vaatii silloin ääretöntä luottamusta ja se on harvinaista!
        Jos aattelee noin,kuin AP,niin silloinhan nämä vanhempien sopimat avioliitot olisivat mieleesi?
        Vanhemmathan sopivat joissakin maissa lasten puolesta liitot,ja niissähän etsitään hyvät puolisot keskenään..ei kuitenkaan rakkautta varmaan ole helppo näin laskelmoiduissa liitoissa tuntea?
        Itse en ymmärrä sitä,miksi pitää tehdä niin iso numero rakkauden loppumisesta ja eroista?
        Miksi pitäisi olla kuolleessa liitossa? ja miksi on niin tuomittavaa toisten erot?
        Saahan elämässä muuttaa mieltään ja rakastua uudelleen? keneltä se on pois?
        Suvaitsevaisuutta elämään!!
        Ei se elämä ole ollut turhaa,jos on liittoansa elänyt,lapset kasvattanut ja eronnut!
        Itse olen kiitollinen sillekkin ajan jaksolle iloineen ja suruineen! Sehän on ollut täyttä elämää!!

En missään nimessä kannata vain järkiliittoa, vaan täytyy ehdottomasti myös rakastaa täysillä. Taisit missata koko pointtini... En puhunut kertaakaan siitä, miten pitää ottaa järkevä suhde ilman tunteita. Puhuin siitä, kuinka liian usein valitaan itselle sopimaton puoliso ja silti mennään sitoutumaan. Sen näen hivenen tyhmänä käytöksenä ja sitä koko tekstini käsitteli.

Minua eivät erotilastot henkilökohtaisesti vihastuta ollenkaan, vaan tutkin asiaa lähinnä ilmiönä ja haluaisin tietää, onko muita, jotka ovat huomanneet saman ilmiön.

Sitäpaitsi, mitä sovittuihin liittoihin tulee, en usko, että parit ovat toisilleen lähellekään "sopivia", ellei todella hyvä sattuma osu kohdalle. Sovituissa liitoissahan tärkeintä on suvun "arvo", kuinka tunnollisia uskossaan, kuinka rikas suku jne. Iällä ja harrastuksilla ei väliä, no, usko sentään sattuu monesti yksiin! :) En kannata.

10v.Onnea--nimimerkille kiitos omakohtaisista kokemuksistasi!

• hiljaisuus seuranain
        AP543 kirjoitti:

En missään nimessä kannata vain järkiliittoa, vaan täytyy ehdottomasti myös rakastaa täysillä. Taisit missata koko pointtini... En puhunut kertaakaan siitä, miten pitää ottaa järkevä suhde ilman tunteita. Puhuin siitä, kuinka liian usein valitaan itselle sopimaton puoliso ja silti mennään sitoutumaan. Sen näen hivenen tyhmänä käytöksenä ja sitä koko tekstini käsitteli.

Minua eivät erotilastot henkilökohtaisesti vihastuta ollenkaan, vaan tutkin asiaa lähinnä ilmiönä ja haluaisin tietää, onko muita, jotka ovat huomanneet saman ilmiön.

Sitäpaitsi, mitä sovittuihin liittoihin tulee, en usko, että parit ovat toisilleen lähellekään "sopivia", ellei todella hyvä sattuma osu kohdalle. Sovituissa liitoissahan tärkeintä on suvun "arvo", kuinka tunnollisia uskossaan, kuinka rikas suku jne. Iällä ja harrastuksilla ei väliä, no, usko sentään sattuu monesti yksiin! :) En kannata.

10v.Onnea--nimimerkille kiitos omakohtaisista kokemuksistasi!

Nuorena kaikki on parempaa!!
        Ja kun rakastuu,ei toisen vikoja huomaa,eikä haluakkaan huomata..
        Semmoisen asian oon huomannu,että se jokin juttu,mikä vähän kumppanissa ärsytti aluksikkin..ei tietenkään paljon,kun rakastunut oli..niin kasvaa ja kasvaa liiton jatkuessa ja siitä voi tulla se asia,mikä liiton sitten lopettaa!! Tietenkin muitakin syitä tulee,mut se joku ärsyttävä tapa tai vika kasvaa aivan silmittömäksi ajan kanssa..
        Itsekkin olin aivan silmittömän rakastunut mieheeni ja aioin hänen kanssaan elää loppuelämän..mutta se häiritsevä hiljaisuus sitten ajoi meidät erilleen..ei kerta kaikkiaan ollut enää yhtään mitään puhuttavaa suhteen lopussa..yksin en enään jaksanut keskustella,vaikka aluksi miehen mykkyys häiritsi vain vähän..hän ei sitten koskaan päästänyt minua henkisesti lähelleen..parempi oli lähteä omille teille,kuin kadottaa puhelahjat kokonaan..
        Olen kuitenkin nyt tyytyväisempi elämääni! Ei se ero ole kamala asia minun mielestäni.Miksi olisi?

• yms onnellinen naine
        hiljaisuus seuranain kirjoitti:

Nuorena kaikki on parempaa!!
        Ja kun rakastuu,ei toisen vikoja huomaa,eikä haluakkaan huomata..
        Semmoisen asian oon huomannu,että se jokin juttu,mikä vähän kumppanissa ärsytti aluksikkin..ei tietenkään paljon,kun rakastunut oli..niin kasvaa ja kasvaa liiton jatkuessa ja siitä voi tulla se asia,mikä liiton sitten lopettaa!! Tietenkin muitakin syitä tulee,mut se joku ärsyttävä tapa tai vika kasvaa aivan silmittömäksi ajan kanssa..
        Itsekkin olin aivan silmittömän rakastunut mieheeni ja aioin hänen kanssaan elää loppuelämän..mutta se häiritsevä hiljaisuus sitten ajoi meidät erilleen..ei kerta kaikkiaan ollut enää yhtään mitään puhuttavaa suhteen lopussa..yksin en enään jaksanut keskustella,vaikka aluksi miehen mykkyys häiritsi vain vähän..hän ei sitten koskaan päästänyt minua henkisesti lähelleen..parempi oli lähteä omille teille,kuin kadottaa puhelahjat kokonaan..
        Olen kuitenkin nyt tyytyväisempi elämääni! Ei se ero ole kamala asia minun mielestäni.Miksi olisi?

Musta AP on aivan oikeassa! Ja siis kysymys on siitä että sella on kaksi listaa: mitä haluaisin tulevalta kumppaniltani ja mitä en voi missään nimessä sietää. Ensimmäisestä voidaan joustaa, toisesta ei. Eikä tää listan teko oo sitä teinityttömäistä ihannepoikkiksen kuvausta vaan ihan arjen mittapuulla. Siis voitko elää sellaisen henkilön kanssa joka esim. tupakoi, käyttää alkoholia, käyttää huumeita, ei osallistu kotitöihin, haluaa/ei halua lapsia, haluaa/ei halua naimisiin jne. Tottahan näissäkin voi olla tarkennuksi että tupakointi on ok jos ei polta sisällä, alkoholin käyttö on ok kunhan on humalassa max x/krt vuodessa etc. Näin vältyttäisiin myös näiltä loputtomilta: ollaan oltu 10 vuotta avoliitossa kaks lastakin on jo mut kun mies ei vieläkään halua naimisiin (yllätys, yllätys). Useimmiten kun tuntuu että suurin ongelma on ettei ihmiset itsekään tiedä mitä ne kumppaniltaan haluaa eli melkein kaikki kelpaa ja sitten ihmetellään kun ei elämä toimi yhdessä ja kumppani on aivan karsea ja siltikään siitä ei hankkiuduta eroon kun sillon vois joutua vaikka asumaan ja olemaan yksin ja jopa ehkä oppia tuntemaan oman itsensä ja omat haluamisensa ja tarpeensa ennen kun yrittää niitä sovittaa yhteen toisen ihmisen halujen ja tarpeiden kanssa.

P.S Dr Phil:iltä (siis Phil McGraw) on aiheesta erittäin hyvä käytännön ohjeita täynnä oleva kirja, joka on myös suomennettu, en vain nyt muista nimeä. Jos oman loppuelämänsä onnellisuuden varmistamiseen menee hiukan laskelmointia niin en minä sitä ainakaan ole katunut. Eikä näytä puolisonikaan kärsineen.

• yks onnellinen naine
        yms onnellinen naine kirjoitti:

Musta AP on aivan oikeassa! Ja siis kysymys on siitä että sella on kaksi listaa: mitä haluaisin tulevalta kumppaniltani ja mitä en voi missään nimessä sietää. Ensimmäisestä voidaan joustaa, toisesta ei. Eikä tää listan teko oo sitä teinityttömäistä ihannepoikkiksen kuvausta vaan ihan arjen mittapuulla. Siis voitko elää sellaisen henkilön kanssa joka esim. tupakoi, käyttää alkoholia, käyttää huumeita, ei osallistu kotitöihin, haluaa/ei halua lapsia, haluaa/ei halua naimisiin jne. Tottahan näissäkin voi olla tarkennuksi että tupakointi on ok jos ei polta sisällä, alkoholin käyttö on ok kunhan on humalassa max x/krt vuodessa etc. Näin vältyttäisiin myös näiltä loputtomilta: ollaan oltu 10 vuotta avoliitossa kaks lastakin on jo mut kun mies ei vieläkään halua naimisiin (yllätys, yllätys). Useimmiten kun tuntuu että suurin ongelma on ettei ihmiset itsekään tiedä mitä ne kumppaniltaan haluaa eli melkein kaikki kelpaa ja sitten ihmetellään kun ei elämä toimi yhdessä ja kumppani on aivan karsea ja siltikään siitä ei hankkiuduta eroon kun sillon vois joutua vaikka asumaan ja olemaan yksin ja jopa ehkä oppia tuntemaan oman itsensä ja omat haluamisensa ja tarpeensa ennen kun yrittää niitä sovittaa yhteen toisen ihmisen halujen ja tarpeiden kanssa.

P.S Dr Phil:iltä (siis Phil McGraw) on aiheesta erittäin hyvä käytännön ohjeita täynnä oleva kirja, joka on myös suomennettu, en vain nyt muista nimeä. Jos oman loppuelämänsä onnellisuuden varmistamiseen menee hiukan laskelmointia niin en minä sitä ainakaan ole katunut. Eikä näytä puolisonikaan kärsineen.

Ja tohon vielä jatkona siis että itse en ollut seurustellut vielä 21v:nä kenenkään kanssa kun ei ollut ketään sopivan oloista tullut vastaa. Nykyiseeni sitten törmäsin ulkomailla työpaikallani. Ja rakkautta oli mukana mutta myös sellainen tämä on täydellinen ihminen mulle -fiilis ja sen myötä on rakkauskin vaan jatkanut kasvamistaan. Ei sellainen alkuhuumainen tunne vaan semmonen vakaa tunne vatsanpohjassa että ilamn tätä henkilöä en haluais elämääni elää koska se ei ois lähellekään yhtä hyvää kuin hänen kanssaan. Tähän mennessä suhde on kestänyt kaukosuhteen kiemurat sekä monta monta vuotta yhteiseloa saman katon alla. Ja mä uskon että yks syy tän suhteen onnistumiseen ainakin omalta osaltani oli se kun olin monta vuotta sitä ennen asunut omillani (muutin 16-vuotiaana pois kotoa opiskelemaan ja 19-vuotiaana ulkomaille töihin) ja tunsin itseni ja mitä itse haluan ja tarvitsen kumppaniltani ja seurustelusuhteeltani. Olin myös sen verran 'vakaa persoonallisuus' jo suhteeseen ryhtyessäni, ettei sen takia ole tullut esimerkisi mustasukkaisuu rähinöitä jne jotka kuitenkin aina vaikeuttaa parisuhdetta.

• AP76r5

Todella hyviä vastauksia tullut, kiitos!

Erokin on monesti hyvä ja ainoa oikea vaihtoehto. En tuomitse eronneita, olenhan itsekin eronnut monesta seurustelusuhteesta! Ero ajoissa on parempi kuin ero liian myöhään, kun on jo hankittu se lapsi ja ikuisuusvelka. Ikävää on sekin, että moni ei halua erota taloudellisista syistä, vaikka muuten olisi ihan kauheaa yhdessä.

Ensimmäisessä viestissäni oleva ajatukseni, että mielestäni liian helposti ei saisi erota, perustuu sille pilvilinna-kuvitelmalleni, että kun sopiva kumppani on löytynyt, niin häntä tulisi toivon mukaan kestää myös niissä alamäissä. ELI, jos kumppani ei ole sopiva, on ero paras vaihtoehto.

Oikein hyvää jatkoa teille kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2176
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2065
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      27
      1953
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1376
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1316
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      873
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      792
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      721
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      713
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      698
    Aihe