Uudessa Testamentissa kyllä aivan selvään opetetaan että sapattikäsky on voimassa myös Uuden Liiton aikana.Monessa kohtaa kerrotaan miten Jeesus ja apostolit tapansa mukaan menivät sapattina synagoogaan kokoukseen ja puhumaan,missään ei ole mainintaa että he olisivat mennet sinne sunnuntaisin.
Myös puhuessaan lopunaikoijen vainoista ja Jerusalemin hävityksestä,Jeesus sanoi:rukoilkaa ettei se tapahtuisi sapattina.(Matt.24:20)
Myöskin kohdassa jossa kerrotaan Jeesuksen puolustaneen tähkäpäitä nälissään ruuakseen poimineita opetuslapsiaan fariseusten syytöksiä vastaan,Jeesus sanoi olevansa sapatin Herra,ei sunnuntain Herra.
Ja kaiken kruunuksi Jeesuksen omat sanat vuorisaarnassa:älkää luulko,että minä olen tullut lakia tai pro-
feettoja kumoamaan,vaan täyttämään.Totisesti minä sanon teille:kunnes taivas ja maa katoavat,laista ei katoa pieninkään kirjain,ei ainoakaan piirto,kunnes kaikki on tapahtunut.Jo pelkästään tämä Jeesuksen lausunto todistaa että sapatti on edelleen lauantai,tai oikeastaan perjantain ja lauantain auringonlaskun välinen vuorokausi.Ja että sapattikäskykin on edelleen voimassa.
Sunnuntainopettajat ja ne jotka opettavat,että sapattikäsky on kokonaan poistettu(kuten Vartiotorniseura)tosiasiassa syyttävät Jeesusta valehtelijaksi,koska Jeesus sanoi että LAISTA EI KATOA PIENINKÄÄN KIRJAIN.Vastoin Jeesuksen oppia on opetus että 7:nnen päivän tilalle olisi asetettu 1:nen päivä tai että koko käsky olisi poistettu.
Sapattikäsky on edelleen voimassa ja se kehoittaa pyhittämään lauantain.Sunnuntain pyhittäminen ei ole 4:nnen käskyn noudattamista,vaan Roomalaiskatolisen kirkon 400-luvulla säätämän pyhäpäivän noudattamista.
Siis päättäkää nyt kumpaa haluatte seurata tässäkin asiassa,Jeesusta vai paavia.Vain Jeesustie vie kerran ikuiseen elämään.
Sapattikäsky on aina voimassa ja koskee lauantaita!
61
1319
Vastaukset
- Adventistit oikeassa
No, onpa ihmiset tosiaan täysin unohtaneet, että Lauantai on tosiaan AINOA päivä (vrk), jonka Raamatun Jumala on itse siunannut ja pyhittänyt, ja se löytyy ihan ensimmäisiltä Raamatun sivuilta todisteeksi etten kirjoita omiani.
Kylläpä täällä helluntailais sivuilla on sellaista väkeä liikkeellä, että eivät piittaa tuon taivaallista Raamatun Jumalan asioista, että ovatko vain maallistuneita uskovaisia, eli fariseuksia ja ihmismielen mukaisia lihaan meneviä, kun ei ollenkaan ole halua tietää totuutta sunnuntaista.
No, olen kyllä huomannut jo aiemminkin tämän asian, että suomalaiset ovat niin ihmisherra uskovaista kansaa, että eivät halua Raamatun Jumalan tahdon noudattamisesta tietää sen enempää kuin naapurikaan, että, sitten syntyykin jo sotaa, jos naapuri heidän mielestään noudattaa Raamatun Jumalan tahtoa heitä paremmin.nimeä, vaan kunkin työn alkamisesta seitsemännen päivän, minkä nimiselle viikonpäivälle se sitten sattuukaan.
Papit jo vanhaan aikaan ovat olleet ovelia ja helpottaakseen omaa valvontatyötään, ovat määränneet lauantain kaikille sapatiksi, jolloin ei kenenkään pelloilla ole kyntömiehiä saanut näkyä.
´- 1234567...
ekivaari kirjoitti:
nimeä, vaan kunkin työn alkamisesta seitsemännen päivän, minkä nimiselle viikonpäivälle se sitten sattuukaan.
Papit jo vanhaan aikaan ovat olleet ovelia ja helpottaakseen omaa valvontatyötään, ovat määränneet lauantain kaikille sapatiksi, jolloin ei kenenkään pelloilla ole kyntömiehiä saanut näkyä.
´Sapatti viikon seitsemäspäivä on Jumalan määrämä päivä jo Paratiisista lähtien sapatiksi. Papit eivät ole sitä määränneet vaan Jumala.
1234567... kirjoitti:
Sapatti viikon seitsemäspäivä on Jumalan määrämä päivä jo Paratiisista lähtien sapatiksi. Papit eivät ole sitä määränneet vaan Jumala.
päivä on sapatti:
2.Mooseksen kirja 20
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
2.Mooseksen kirja 23
12 "Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä."
2.Mooseksen kirja 34
21 "Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä."
5.Mooseksen kirja 5
13 "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin."
Eipä taida Raamattu puhua mitään että sapatti pitää viettää viikon seitsemäntenä päivänä? Kuka tietää, mikä viikonpäivä oli silloin, kun alkoi sataa mannaa?
2.Mooseksen kirja 16
26 "Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
2.Mooseksen kirja 20
11 "Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sen tähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
´- seitsemäs p..
ekivaari kirjoitti:
päivä on sapatti:
2.Mooseksen kirja 20
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
2.Mooseksen kirja 23
12 "Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä."
2.Mooseksen kirja 34
21 "Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä."
5.Mooseksen kirja 5
13 "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin."
Eipä taida Raamattu puhua mitään että sapatti pitää viettää viikon seitsemäntenä päivänä? Kuka tietää, mikä viikonpäivä oli silloin, kun alkoi sataa mannaa?
2.Mooseksen kirja 16
26 "Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
2.Mooseksen kirja 20
11 "Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sen tähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
´Jumala on pitänyt huolen siitä, että tiedetään sapatin olevan viikon seitsemäspäivä lauantai.
- mathetes
ekivaari kirjoitti:
nimeä, vaan kunkin työn alkamisesta seitsemännen päivän, minkä nimiselle viikonpäivälle se sitten sattuukaan.
Papit jo vanhaan aikaan ovat olleet ovelia ja helpottaakseen omaa valvontatyötään, ovat määränneet lauantain kaikille sapatiksi, jolloin ei kenenkään pelloilla ole kyntömiehiä saanut näkyä.
´ekivaari on oikeassa juutalaisen sapatin suhteen! (mutta tuosta pappien määräyksistä en osaa sanoa)! :)
Sapatista kirjoitin juuri äsken eräälle tuonne "Veijo Piipponen ja Aulikki Hartikainen " osioon!
Terv, nimim, mathetes ekivaari kirjoitti:
päivä on sapatti:
2.Mooseksen kirja 20
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
2.Mooseksen kirja 23
12 "Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä."
2.Mooseksen kirja 34
21 "Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä."
5.Mooseksen kirja 5
13 "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin."
Eipä taida Raamattu puhua mitään että sapatti pitää viettää viikon seitsemäntenä päivänä? Kuka tietää, mikä viikonpäivä oli silloin, kun alkoi sataa mannaa?
2.Mooseksen kirja 16
26 "Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
2.Mooseksen kirja 20
11 "Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sen tähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
´Eikö ekivaari muista, että luomisen muistomerkki sapatti annettiin Paratiisissa, eikä matkalla Siinain vuorelle.
Mitä varten piti kerätä kaksinkertainen annos mannaa, ennen sapatinpäivää, jos ei tiedetty mikä päivä on sapatti ?
Paratiisissa ei luokiteltu päiviä sunnuntai maanantai tiistai jne... , vaan päivät lueteltiin ensimmäinen päivä sapatista ja jne...taas seuraavaan sapattiin asti loppumattomasti joka jatkuu ikuisuudessakin muuttumattomana luomisen muistomerkkinä.
Miksi sunnuntaista on tehty viikon seitsemäspäivä ja muutettu viikon ensimmäinen viikon seitsemänneksi päiväksi, jos ei ole väliä minkä päivän pyhittää sapattina.
Vain sapattiko ekiä risoo ja ehkä pitäisit sapatin mieluummin seurakuntasi siivouspäivänä, kuin että pyhittäisit sen Jumalalle ?
Et toki pelastu sapatin pyhittämisellä, mutta miksi luomisen muistopäivä on sinulle niin vastenmielinen, että nouset aina sitä vastaan ?
"Jos" Jumalaan uskovia on eniten vapaissa seurakunnissa, sillä he ovat aikaisemmin uskoneet kehitysopin jumalaan, jossa viikonpäivillä ei ole merkitystä, joka muistuttaisi Jumalasta Luojana.
Adventistit eivät sano "Jos" Jumala on olemassa, niin he tekevät niin ja näin, vaan he tietävät, että Jumala on, eivätkä epäile.- mathetes
mathetes kirjoitti:
ekivaari on oikeassa juutalaisen sapatin suhteen! (mutta tuosta pappien määräyksistä en osaa sanoa)! :)
Sapatista kirjoitin juuri äsken eräälle tuonne "Veijo Piipponen ja Aulikki Hartikainen " osioon!
Terv, nimim, mathetesHuomasin nyt juuri, että tuo mainitsemani eilinen kirjoitukseni johon viittasin edellisessä kommentissani, onkin nyt poistettu! Ilmeisesti adventisteja alkoi vaivaamaan kun laitoin sinne vahvaa tekstia sapatista, joka siis koskee vain ISRAELIN KANSAA jolle Jumala sapatin antoi, juutalainen sapatinvietto ei siis kuulu kristityille vietettäväksi!
Terv, mathetes ylifariseus_1 kirjoitti:
Eikö ekivaari muista, että luomisen muistomerkki sapatti annettiin Paratiisissa, eikä matkalla Siinain vuorelle.
Mitä varten piti kerätä kaksinkertainen annos mannaa, ennen sapatinpäivää, jos ei tiedetty mikä päivä on sapatti ?
Paratiisissa ei luokiteltu päiviä sunnuntai maanantai tiistai jne... , vaan päivät lueteltiin ensimmäinen päivä sapatista ja jne...taas seuraavaan sapattiin asti loppumattomasti joka jatkuu ikuisuudessakin muuttumattomana luomisen muistomerkkinä.
Miksi sunnuntaista on tehty viikon seitsemäspäivä ja muutettu viikon ensimmäinen viikon seitsemänneksi päiväksi, jos ei ole väliä minkä päivän pyhittää sapattina.
Vain sapattiko ekiä risoo ja ehkä pitäisit sapatin mieluummin seurakuntasi siivouspäivänä, kuin että pyhittäisit sen Jumalalle ?
Et toki pelastu sapatin pyhittämisellä, mutta miksi luomisen muistopäivä on sinulle niin vastenmielinen, että nouset aina sitä vastaan ?
"Jos" Jumalaan uskovia on eniten vapaissa seurakunnissa, sillä he ovat aikaisemmin uskoneet kehitysopin jumalaan, jossa viikonpäivillä ei ole merkitystä, joka muistuttaisi Jumalasta Luojana.
Adventistit eivät sano "Jos" Jumala on olemassa, niin he tekevät niin ja näin, vaan he tietävät, että Jumala on, eivätkä epäile.tehdä töitäkään, niin miksi se sapatin lepo olis ollut siellä tarpeellinen? Mistä jakeista ilmenee, että Aadam ja Eeva olisivat pitäneet sapattia jo Paratiisissa?
´- 10 käskyä ei kumottu
mathetes kirjoitti:
Huomasin nyt juuri, että tuo mainitsemani eilinen kirjoitukseni johon viittasin edellisessä kommentissani, onkin nyt poistettu! Ilmeisesti adventisteja alkoi vaivaamaan kun laitoin sinne vahvaa tekstia sapatista, joka siis koskee vain ISRAELIN KANSAA jolle Jumala sapatin antoi, juutalainen sapatinvietto ei siis kuulu kristityille vietettäväksi!
Terv, mathetesEi Adventistit ole poistaneet, ehkä suurin osa niistä jotka Helluntaipalstalla kirjoittelevat. Arvelisin että poisto on johtunut henkilöihin Piipponen ja Hartikainen johtuvasta kritiikistä.
Jeesuksen sanojen mukaan sapatti on annettu ihmistä varten, eikä vain Juutalaisille kuuluvaksi, niinkuin jokainen käsky kymmenestä kuuluu kaikille kansoille. 10 käskyä ei kumottu kirjoitti:
Ei Adventistit ole poistaneet, ehkä suurin osa niistä jotka Helluntaipalstalla kirjoittelevat. Arvelisin että poisto on johtunut henkilöihin Piipponen ja Hartikainen johtuvasta kritiikistä.
Jeesuksen sanojen mukaan sapatti on annettu ihmistä varten, eikä vain Juutalaisille kuuluvaksi, niinkuin jokainen käsky kymmenestä kuuluu kaikille kansoille.on kumottu noin 1980 vuotta sitten. Vain amerikkalainen adventismikultti elää vanhassa liitossa.
ekivaari kirjoitti:
tehdä töitäkään, niin miksi se sapatin lepo olis ollut siellä tarpeellinen? Mistä jakeista ilmenee, että Aadam ja Eeva olisivat pitäneet sapattia jo Paratiisissa?
´Hyvähän se on, että ekivaarikin pohtii asioita.
Ekivaariahan varten se sapatti tehtiin, sillä Jeesus sanoi, että sapatti annettiin ihmistä varten, että ekivaarikin muistaisi, että sapatti on luomisen muistomerkki.
Tuskimpa nyt Aadami Eeva olisivat luomisensa jälkeisenä päivänä olleet niin väsyneitä, että olisivat lepoa tarvinneet, mutta kyllä valmista työtä kannattaa juhlia ja muistella muutenkin luomisen muistopäivää.
Mistähän jakeesta ilmenee, että Jumala on tehnyt sunnuntain ihmistä varten ja siunannut ja pyhittänyt sen päivän, vaikka Jeesuskin lepäsi sapatinpäivän haudassaan, ennen ylösnousemisensa päivää ?ylifariseus_1 kirjoitti:
Hyvähän se on, että ekivaarikin pohtii asioita.
Ekivaariahan varten se sapatti tehtiin, sillä Jeesus sanoi, että sapatti annettiin ihmistä varten, että ekivaarikin muistaisi, että sapatti on luomisen muistomerkki.
Tuskimpa nyt Aadami Eeva olisivat luomisensa jälkeisenä päivänä olleet niin väsyneitä, että olisivat lepoa tarvinneet, mutta kyllä valmista työtä kannattaa juhlia ja muistella muutenkin luomisen muistopäivää.
Mistähän jakeesta ilmenee, että Jumala on tehnyt sunnuntain ihmistä varten ja siunannut ja pyhittänyt sen päivän, vaikka Jeesuskin lepäsi sapatinpäivän haudassaan, ennen ylösnousemisensa päivää ?muistaa meitä joskus adventismipitoisilla höysteillä. Laki sapatista annettiin Siinailla, sitä ennen yhdellekään ihmiselle ei oltu annettu ainuttakaan käskyä. Jumala kohdisti käskynsä vain ja ainoastaan israelilaisille, joiden tuli noudattaa niitä, samoin heidän kanssaan asuvien muukalaisten. Näitä kymmentä käskyä piti noudattaa siinä maassa, jota he olivat menossa ottamaan omakseen.
Ketään muita käskyt eivät ole ikinä koskeneet, eivätkä koske.ylifariseus_1 kirjoitti:
Hyvähän se on, että ekivaarikin pohtii asioita.
Ekivaariahan varten se sapatti tehtiin, sillä Jeesus sanoi, että sapatti annettiin ihmistä varten, että ekivaarikin muistaisi, että sapatti on luomisen muistomerkki.
Tuskimpa nyt Aadami Eeva olisivat luomisensa jälkeisenä päivänä olleet niin väsyneitä, että olisivat lepoa tarvinneet, mutta kyllä valmista työtä kannattaa juhlia ja muistella muutenkin luomisen muistopäivää.
Mistähän jakeesta ilmenee, että Jumala on tehnyt sunnuntain ihmistä varten ja siunannut ja pyhittänyt sen päivän, vaikka Jeesuskin lepäsi sapatinpäivän haudassaan, ennen ylösnousemisensa päivää ?eli sapattia joka päivä enkä tarkkaile viikonpäivien nimiä, vaan varon joka päivä tekemästä käsilläni ja ajatuksillani mitään pahaa. Jumala siunaa jokaisen päiväni:
Jesaja 56
2 "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!"
´lappix kirjoitti:
muistaa meitä joskus adventismipitoisilla höysteillä. Laki sapatista annettiin Siinailla, sitä ennen yhdellekään ihmiselle ei oltu annettu ainuttakaan käskyä. Jumala kohdisti käskynsä vain ja ainoastaan israelilaisille, joiden tuli noudattaa niitä, samoin heidän kanssaan asuvien muukalaisten. Näitä kymmentä käskyä piti noudattaa siinä maassa, jota he olivat menossa ottamaan omakseen.
Ketään muita käskyt eivät ole ikinä koskeneet, eivätkä koske.Lappix tietää ja tuntee. Mikä olikaan ensimmäinen käsky Paratiisissa, ja mitä muuta muistettavaa liittyi ensimmäisille ihmisille Paratiisin puiden joukossa ?
Ensimmäinen älähdys koski puuta ja sen hedelmiä josta Jumala kielsi ottamasta hedelmiä, sillä muuten he kuolisivat.
Paratiisissa ei ollut Israelilaisia, eikä myöskään pakanoita, mutta kuitenkin Luoja antoi sapatin ihmistä varten Paratiisissa luomisen "muistomerkiksi" , joka tunnettiin ennen Siinain vuorella annettuja älähdyksiä, eli käskyjä kivitauluun kirjoitettuina.
Aabraham uskoi Jumalaan ja piti Hänen käskynsä ja säädöksensä, sillä hän oli uskovien isä, jonka helmassa lappixkin viihtyy.
Israelin kansa kuitenkin hylkäsi Lainantajan tuhoten Hänet ristillä ja menetti esikois-oikeutensa Israelin kansana. Jumala kutsuikin kansaksensa sen, joka ei ollut Hänen nimeensä otettu ja siihen kansaan kuuluvat, sekä lappix, että ekivaari jotka muodostavat Jumalan Hengellisen Israelin.
Ei Jumala ole kuitenkaan kokonaan hyljännyt Israelia, enempää kuin muitakaan pakanakansoja, vaan jos he ottavat Jeesuksen vastaan Messiaanaan ovat he samassa asemassa pakanakansojen kanssa pelastukseen nähden, mutta kansakuntana Jumala johdattaa heidät takaisin omaan maahansa.
- n.
Ethän sinä mene sapattisin synagoogaan opettamaan. Mikset tee niinkuin Jeesus?
- K
Ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten.
- ... ... ...
Oletko sinä välinpitämätön koetahan ryhdistäytyä !
Viikonpäivät: Sunnuntai, maanantai tiistai---KESKIVIIKKO---torstai perjantai lauantai (sabato), jonka Jumala siunasi ja pyhitti lepopäiväksi. ... ... ... kirjoitti:
Oletko sinä välinpitämätön koetahan ryhdistäytyä !
Viikonpäivät: Sunnuntai, maanantai tiistai---KESKIVIIKKO---torstai perjantai lauantai (sabato), jonka Jumala siunasi ja pyhitti lepopäiväksi.on sapatti, eli meidän lauantai, turha siitä on vääntää.
Jesajan 66 kerrotaan tilanteesta taivaassa;
23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
Mistä tiedetään, että tuolloin ollaan taivaassa, se ilmenee seuraavasta jakeesta;
24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.
Ja tämä Ilm.14;12 paikka kyllä osoittaa, että käskyt ovat loppuun asti voimassa;
12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
Mutta jokainen ymmärtää, niinkuin Pyhä Henki, joka puhaltaa missä tahtoo, antaa hänen ymmärtää.
Se on jokaisen oma valinta haluaako pitää ja arvostaa Jumalan siunaaman päivän, vai tapaa jonka seurakunta on valinnut.
Pelastuskysymys on se, että uskotko pelastussuunnitelmaan ja haluatko turvata Jumalan armolahjaan
jonka voi saada vain Kristuksen veren kautta, sillä muuta pelastusta meillä ei ole.
Esim Ameriikassa on 500 erilaista sapattia viettävää uskonryhmittymää, ei se ole yksin adventistien eikä juutalaisten arvostama.
Minä ainakin haluan totella Jumalaa asiassa, jonka hän on siunannut ja nähnyt hyväksi meille antaa.tuomen.kukka kirjoitti:
on sapatti, eli meidän lauantai, turha siitä on vääntää.
Jesajan 66 kerrotaan tilanteesta taivaassa;
23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
Mistä tiedetään, että tuolloin ollaan taivaassa, se ilmenee seuraavasta jakeesta;
24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.
Ja tämä Ilm.14;12 paikka kyllä osoittaa, että käskyt ovat loppuun asti voimassa;
12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
Mutta jokainen ymmärtää, niinkuin Pyhä Henki, joka puhaltaa missä tahtoo, antaa hänen ymmärtää.
Se on jokaisen oma valinta haluaako pitää ja arvostaa Jumalan siunaaman päivän, vai tapaa jonka seurakunta on valinnut.
Pelastuskysymys on se, että uskotko pelastussuunnitelmaan ja haluatko turvata Jumalan armolahjaan
jonka voi saada vain Kristuksen veren kautta, sillä muuta pelastusta meillä ei ole.
Esim Ameriikassa on 500 erilaista sapattia viettävää uskonryhmittymää, ei se ole yksin adventistien eikä juutalaisten arvostama.
Minä ainakin haluan totella Jumalaa asiassa, jonka hän on siunannut ja nähnyt hyväksi meille antaa.ajat sitten, että elämme jo tässä ajassa kuolleiden keskellä:
Luukkaan evankeliumi 11
44 "Voi teitä, kun te olette niinkuin merkittömät haudat, joiden päällitse ihmiset kävelevät niistä tietämättä!"
Matteuksen evankeliumi 8
22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa." [Luuk.9:60]
´
Sapattikäsky on aina voimassa ja koskee joka päivää ja yötä, maanantaiaamusta sunnuntai-iltaan:
Hyvää saa tehdä joka aika ja joka päivä, mutta pahaa ei saa tehdä minkään nimisenä viikon päivänä!
Jesaja 56
2 "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko,
j o k a - v a r o o - k ä t e n s ä - t e k e m ä s t ä - m i t ä ä n - p a h a a!"
Lauantai-sapatin viettäjät ajattelevat tällä tavalla:
"Milloin loppuu sapatti, että saamme avata jyväaitan, pienentää eefa-mitan ja suurentaa painon ja pettää väärällä vaa'alla," [Aamos 8:5]
´- 1234567...
Sapatti käsky koskee vain yhtä päivää viikon seitsemättä, joka on lauantai. Kuusi muuta päivää ovat työpäiviä, mutta pahaa ei tule tehdä minään päivänä.
Jo 150-luvulla kirkkoisä Tertullianus sanoi, että sunnuntai on kristittyjen lepopäivä, koska Jeesuksen ylösnousemus tapahtui silloin. Menihän moni muukin asia uuteen uskoon kun Jeesus pisti remontix...
Apostolien teot:
20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (=sunnuntai) olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.- KEKSITTY...
KEKSITTY SUNNUNTAI PYHÄKSI.
Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta-Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana: Seuraavasti.
Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista.
Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Sunday auringonpäivä. Kunnioitan tässä Piispan rehellisyyttä kertoa sunnuntain muutoksesta lepopäiväksi, joka on ihmisten keksintöä. KEKSITTY... kirjoitti:
KEKSITTY SUNNUNTAI PYHÄKSI.
Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta-Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana: Seuraavasti.
Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista.
Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Sunday auringonpäivä. Kunnioitan tässä Piispan rehellisyyttä kertoa sunnuntain muutoksesta lepopäiväksi, joka on ihmisten keksintöä....nousta sunnuntaina ylös. Revi siitä...
- sapattia ei kumottu
KTS kirjoitti:
...nousta sunnuntaina ylös. Revi siitä...
Jeesus sanoi: En ole tullut kumoamaan lakia siis ("kymmentä käskyä) ja profeettoja. Toisin sanoen Jeesus ei siinä tapauksessa kumonnut myöskään sapattia.
- Pitääkö paikkansa
Kun Luukas kertoo yhdestä tällaisesta ehtookokoontumisesta, joka tosin jatkui läpi yön aamuun asti, hän ei suinkaan puhu mitään päivästä, ei siis käytä ilmaisua "viikon ensimmäinen päivä". Alkutekstissä lukee: Ensimmäisenä sapattien jälkeen. (Ap.t. 20:7). Siis heti ensimmäisenä vartiohetkenä sapatin vartiohetkien jälkeen he olivat kokoontuneet. Paavali pitkitti puhettaan yli puolenyön. Tuo sanonta liittyy juutalaisten perinteiseen sapatinpäivän Messiasateriaan, joka oli lupa nauttia vasta pimeän tullen kun tähdet näkyivät kirkkaasti. Siihen asti puhujan piti pitkittää puhettaan Messiaan salaisuuksista. Luukas kertoo, että tuona yönä monta lamppua oli palamassa. Ja nehän suitsevat. Ja niin pieni poikanen vaipui syvään uneen ja putosi ikkunasta. Poika virkosi eloon. Ja sitten keskiyöllä murrettiin leipää. Tilaisuus jatkui aamuun asti. Eli tuon kokoontumisen päättyessä viikon ensimmäisestä päivästä oli kulunut jo noin 12 tuntia, päivä sarasti jo, ja Paavali lähti työmatkalleen. Ja itse kukin töihinsä.
sapattia ei kumottu kirjoitti:
Jeesus sanoi: En ole tullut kumoamaan lakia siis ("kymmentä käskyä) ja profeettoja. Toisin sanoen Jeesus ei siinä tapauksessa kumonnut myöskään sapattia.
Täyttämällä lain Jeesus kumosi sen seuraajiensa osalta:
Hebr.
7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
7:19 - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.- ymmärrystä tarvitaan
KTS kirjoitti:
Täyttämällä lain Jeesus kumosi sen seuraajiensa osalta:
Hebr.
7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
7:19 - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.Mitä kumottiin: Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Jeesukseen kuten eläinuhrit ne kumoutuivat, niitä ei enää tarvita.
Kymmenen käskyn lakia ei kumottu. ymmärrystä tarvitaan kirjoitti:
Mitä kumottiin: Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Jeesukseen kuten eläinuhrit ne kumoutuivat, niitä ei enää tarvita.
Kymmenen käskyn lakia ei kumottu....sun lössis on muuta tekemässä kuin kohkaamassa ties kuinka monetta temppeliä temppelivuorelle ja raahaamassa sinne eläintä jos toistakin...:O
- Mohikaani_27 Orgin.
* Jeesus oli eläessään lainalainen, ja käyttäytyi myös senmukaan. Tottakai Jeesus ja opetuslapset kävivät synägoogassa, Jeesus ei eläessään ollut vielä vapauttanut ketään lainalaisuudesta. Jeesus täytti kokolain kuollessaan ristillä, siellä Hän poisti lain kirouksen ja vaatimukset , niiltä, jotka uskovat Häneen, ja pakanoille lakia ei ole koskaan anettukaan, että pakanat, jotka ei usko Jeesuskeen, ovat omantuntonsa kautta lainalaisia omassatunnossaan.
* Kristus on LAIN LOPPU, jokaiselle joka USKOO. Pakana tulee lain vaikustuspiiriin vasta uskoon tultuaan, ja silloinkin Kristuksessa täytetyn lain kanssa. Elikkä laki on Kristuksessa täytetty viimeistä piirtoa myöten, uskovan ei siis tarvitse pitää sabattia, eikä muutenkaan kirjaimen lakia noudattaa kirjaimessa. Laki on Kristuksessa ja uskova on Kristuksessa ja Kristus on Jumalalssa, siinä ei uskova voi itse enää mitään tehdä saavuttaakseen Jumalan mielisuosion. Pysyminen Krostuksessa on uskovan ainut pelastumisen mahdollisuus, siihen ei vaikuta omat sabatin pitämiset, enempää kuin muutkaan lainkirjaimen täyttämisen yrityksetkään.
* Laki on laki, ja armo on armo, ne ei ole " kavereira" keskenään. Siksi olemme laille kuolleet, ja laki meille, ja Kristus on elämä kaikilta osoin uskovaiselle.
* Ylösnousemuksen sunnuntai edustaa Uudenliiton tulevaa kaiken muuttuvaa uutta aamunkoittoa Kristuksessa, ja kun kerran Jeesus vie omansa taivaaseen, silloin alkaa ikuinen sabatin lepo ja rauha, mitään häiriötekijää ei enää ole olemassa, kaikki entinen on poissa, eikä entiset enää ajatukseen astu.- lain kumoajat
Tämähän on aina tiedetty, että te Helluntailaiset olette lain, 10 käskyn kumoajia, joten ei mitään uutta. Koko pienen elämäni aikana olen sen nähnyt ja kuullut.
- dela=ware
lain kumoajat kirjoitti:
Tämähän on aina tiedetty, että te Helluntailaiset olette lain, 10 käskyn kumoajia, joten ei mitään uutta. Koko pienen elämäni aikana olen sen nähnyt ja kuullut.
Ettekä te ole lainnoudattajia vaikka kuinka yritätte muille uskotella.
Teidän sapatinvietossanne ei mikään ole Raamatunmukaisuutta! - jakaantuminen..
dela=ware kirjoitti:
Ettekä te ole lainnoudattajia vaikka kuinka yritätte muille uskotella.
Teidän sapatinvietossanne ei mikään ole Raamatunmukaisuutta!On kahdenlaisia syntisiä: Toinen puoli syntisiä kumoaa Jumalan antaman kymmenen käskyn lain sapatti mukaan lukien. Toinen puoli syntisiä uskoo, että 10-käskyä on voimassa myöskin sapatti käsky, ja ovat kasvattaja Kristukseen.
Kaikki ovat syntisiä, mutta näin ne syntiset jakaantuvat. - hijkl..
jakaantuminen.. kirjoitti:
On kahdenlaisia syntisiä: Toinen puoli syntisiä kumoaa Jumalan antaman kymmenen käskyn lain sapatti mukaan lukien. Toinen puoli syntisiä uskoo, että 10-käskyä on voimassa myöskin sapatti käsky, ja ovat kasvattaja Kristukseen.
Kaikki ovat syntisiä, mutta näin ne syntiset jakaantuvat.Oikein hyvä oivallus !
ja adventistille tä vaativa laki on vielä olemassa kyllä. Mutta vaikka olemme vapaita Jeesuxessa niin ei anneta se olla yllyke meidän lihalle.
Gal.5
9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23 Sellaista vastaan ei ole laki.
24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.- Öhönm!
x kirjainta käyttäen Jeesuta! Ei vaan ukko ole oppinut mitään, mutta mitäpä tuollainen harhaoppia julistava voisi muuta tehdäkään. Ilmeestysoppi on hänen oppinsa pohja höystetynä jehovalaisuudella ja helluntailaisuudella!
- NäinSeMenee !
Vaelletaan nyt vaan Kristuksen armossa ja Kristuksen laissa, kuten Paavali opetti ja oli meille pakanoille esimerkkinä (olkaa minun seuraajiani niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja). Joka pelastuakseen tahtoo noudattaa lakia hänen täytyy pitää jokainen käsky sapattikäskyn lisäksi, sillä joka rikkoo yhtäkin lain käskyä vastaan on rikkonut koko lain. Ja sellainen on kirouksen ja tuomion alainen (Paavali).
Laki on annettu Mooseksen kautta, armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta (Johannes). Minä en tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta niin silloinhan Kristus on turhaan kuollut (Paavali). Minä olen lain kautta kuollut pois laista elääkseni Jumalalle (Paavali).
Vain Kristus meissä voi täyttää Jumalan vanhurskaan tahdon. Sydämessä, jossa Kristus hallitsee on herraus suuri ja rauha loppumaton. Jotka haluavat lakiin ja sen täyttämiseen perustaa pelastuksensa jäävät kirouksen alaiseksi, sillä kukaan teistä ei lakia täytä (Jeesus).
Jeesus meissä on kirkkauden toivo (Paavali).kertoa meille kaikille, missä sapattikäskyä vielä noudatetaan.
2. Moos. 35:2
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
- Pitääkö paikkansa
On hyvin tärkeää ymmärtää sapatin todellinen merkitys. Mooseksen laissa (3Moos 23) mainitut seitsemän erilaista juhlasapattia samoinkuin sapattivuodet olivat vain esikuvallisia varjoja tulevasta (Kol 2:16). Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa (Hepr 4:9-10).
Me voimme päästä todelliseen sapatinlepoon Kristuksessa. Soutamalla emme koskaan pääse siihen lepoon, mihin pääsemme, jos annamme tuulen täyttää purjeet. Emme voi pelastua sapattia viettämällä, emmekä edes viettää todellista sapattia, ennenkuin Jeesus on saanut pelastaa meidät ja astua purteemme.
Sapatin Herran tullessa takaisin maan päälle, koko maa, joka nyt kasvaa ohdakkeita ja orjantappuroita, saa sapattivuoden määräysten esikuvan mukaisesti kokea todellisen sapatinlevon, kun koittaa ihmiskunnan seitsemäs millenium, tuhat vuotta kestävä aika, jolloin Sapatin Herra Jeesus Kristus hallitsee. Silloin ei leijonakaan saalista, vaan syö ruohoa lampaan kanssa samalla laitumella. Tuona aikana joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. (Jes 66:23)
Mitä viikkosapattiin tulee, niin ratkaisevan tärkeää on se, että sapatti asetettiin ihmistä varten (Mark 2:27). ihmisen parhaaksi, ei ihmisen kiusaksi. Ihminen ei ole sapattia varten. Vaan heti kun Jumala oli ihmisen luonut, Hän asetti joka seitsemännen päivän lepopäiväksi. On kokeiltu sellaistakin rytmiä, että vain joka kymmenen päivä oli lepopäivä. Sitä rytmiä ihminen ei kestänyt.
Me käytämme hyvin pakanallisia viikonpäivänimityksiä. (Sunday = auringonpäivä). Mutta jo venäjän puolella lauantai on суббота (sapatti) ja sunnuntai on воскресенье (ylösnousemus). On tärkeää tehdä ero näiden päivien välillä. Sapatti on Herran pyhittämä lepopäivä, sunnuntai on Jeesuksen ylösnousemuksen muistopäivä. Viikkosapatti alkaa perjantaina auringon laskiessa ja päättyy lauantaina auringon laskiessa.
Alkuseurakunnan aikaan Juutalaiskristityt kokoontuivat synagoogissa sapatinpäivänä. Ja sitten heti kun sapatti oli ohi, eli lauantaiehtoolla he kokoontuivat keskinäiseen yhteyteen leivänmurtamisessa. He siis kokoontuivat ehtoolliselle sinä ehtoona, joka aloitti viikon ensimmäisen päivän. Tuo hetki, jolloin kokoonnuttiin muistelemaan Herran kuolemaa ja ylösnousemusta, oli juuri se hetki, jolloin Jeesus nousi maan povesta, jossa Hän oli ollut kolme päivää ja kolme yötä. Jeesus kuoli ristillä keskiviikkona suuren sapatin eli juhlasapatin valmistuspäivänä. Ja Hänet pantiin hautaan sitten kiireellä juuri ennen tuon juhlasapatin alkamista keskiviikkoillalla. Ja sitten oltuaan kolme päivää ja kolme yötä maan povessa, Hän nousi ylös haudasta. Siis sapatinpäivän ja viikon ensimmäisen päivän taitehetkessä.
Kun Luukas kertoo yhdestä tällaisesta ehtookokoontumisesta, joka tosin jatkui läpi yön aamuun asti, hän ei suinkaan puhu mitään päivästä, ei siis käytä ilmaisua "viikon ensimmäinen päivä". Alkutekstissä lukee: Ensimmäisenä sapattien jälkeen. (Ap.t. 20:7). Siis heti ensimmäisenä vartiohetkenä sapatin vartiohetkien jälkeen he olivat kokoontuneet. Paavali pitkitti puhettaan yli puolenyön. Tuo sanonta liittyy juutalaisten perinteiseen sapatinpäivän Messiasateriaan, joka oli lupa nauttia vasta pimeän tullen kun tähdet näkyivät kirkkaasti. Siihen asti puhujan piti pitkittää puhettaan Messiaan salaisuuksista. Luukas kertoo, että tuona yönä monta lamppua oli palamassa. Ja nehän suitsevat. Ja niin pieni poikanen vaipui syvään uneen ja putosi ikkunasta. Poika virkosi eloon. Ja sitten keskiyöllä murrettiin leipää. Tilaisuus jatkui aamuun asti. Eli tuon kokoontumisen päättyessä viikon ensimmäisestä päivästä oli kulunut jo noin 12 tuntia, päivä sarasti jo, ja Paavali lähti työmatkalleen. Ja itse kukin töihinsä.
Tuota päivää, jonka alkajaisiksi lauantaiehtoona Kristityillä oli tapana kokoontua ehtoolliselle, alettiin toisella vuosisadalla kutsua Herran päiväksi. Ja sitten 300-luvulla Konstantinus määräsi kristityt noudattamaan auringonpäivää lepopäivänä. Ja muutama vuosikymmen myöhemmin Laodikean kirkolliskokous kielsi kristityiltä lauantain pitämisen lepopäivänä. Noin puolitoista tuhatta vuotta myöhemmin alettiin uudestaan eri puolilla maailmaa eri uskovien ryhmissä viettämään lepopäivää sapattina.mennyt pisimmälle tuossa sapattiaivopesussa. Höpöhommaa, sapattia eikä sen rikkomisesta annettua rangaistusta ole enää missään käytössä.
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset kulttien valheopit ja seuratkaa Jeesusta ja totuutta.- Pitääkö paikkansa
lappix kirjoitti:
mennyt pisimmälle tuossa sapattiaivopesussa. Höpöhommaa, sapattia eikä sen rikkomisesta annettua rangaistusta ole enää missään käytössä.
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset kulttien valheopit ja seuratkaa Jeesusta ja totuutta.Minun kirjoitukseni ei pohjannut adventistien oppiin millään tavalla.
Itse asiassa en tiedä, mitä adventistit sapatista ajattelevat.
Olen kyllä yittänyt sitä kysellä, mutta en oikein mitään vastausta ole saanut.
Mielelläni kuulisin, mitä sapatinlepo sinulle lappix merkitsee.
Oletko jo saanut levon, jonka Jeesus lupasi? Pitääkö paikkansa kirjoitti:
Minun kirjoitukseni ei pohjannut adventistien oppiin millään tavalla.
Itse asiassa en tiedä, mitä adventistit sapatista ajattelevat.
Olen kyllä yittänyt sitä kysellä, mutta en oikein mitään vastausta ole saanut.
Mielelläni kuulisin, mitä sapatinlepo sinulle lappix merkitsee.
Oletko jo saanut levon, jonka Jeesus lupasi?sapatinlevosta, niin se on Jumalan kansalle annettu ikuinen lepo.
Hepr.4.
9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.
11 Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Kun puhutaan israelilaisille vanhassa liitossa annetusta sapattikäskystä, niin se tarkoitti tavallista lepäämistä ruumiillisesta työstä.
5.Moos.5.
13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
Ja mitä tulee minun lepoon, niin lepään ruumiillisesti silloin kun se on tarpeen, ilman mitään erityistä päivää. Ja kun uskon Jeesukseen, niin olen levossa ja rauhassa.Pitääkö paikkansa kirjoitti:
Minun kirjoitukseni ei pohjannut adventistien oppiin millään tavalla.
Itse asiassa en tiedä, mitä adventistit sapatista ajattelevat.
Olen kyllä yittänyt sitä kysellä, mutta en oikein mitään vastausta ole saanut.
Mielelläni kuulisin, mitä sapatinlepo sinulle lappix merkitsee.
Oletko jo saanut levon, jonka Jeesus lupasi?kaikista, jotka ottavat oppia Kristukselta?
Matteuksen evankeliumi 11
29 "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne."
´ekivaari kirjoitti:
kaikista, jotka ottavat oppia Kristukselta?
Matteuksen evankeliumi 11
29 "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne."
´Siinähän se on sanottu Jeesuksen suulla. Eläkäämme levossa ja rauhassa luottavaisin mielin Jeesuksessa vapaana ihmis ikeistä.
Terveyttä ja siunausta teille molemmillePitääkö paikkansa kirjoitti:
Minun kirjoitukseni ei pohjannut adventistien oppiin millään tavalla.
Itse asiassa en tiedä, mitä adventistit sapatista ajattelevat.
Olen kyllä yittänyt sitä kysellä, mutta en oikein mitään vastausta ole saanut.
Mielelläni kuulisin, mitä sapatinlepo sinulle lappix merkitsee.
Oletko jo saanut levon, jonka Jeesus lupasi?Niinkuin sanoit, kirjoituksesi ei perustunut adventistien oppiin. Se perustuu raamattuun.
Juutalaiset ovat kautta aikojen aina viettäneet sapattia viikon viimeisenä päivänä (lauantaina).
Sunnuntain muuttaminen viikon viimeiseksi päiväksi tapahtui juuri niinkuin sanoit.
Ja sapatti on aina ollut juutalaisilla määrätty päivä, viikon viimeinen, eikä mikä tahansa viikonpäivä, kuten Wikipediakin sanoo:
>Sapatti (hepreaksi שבת, šabbat) on juutalaisuuden viikoittainen lepopäivä, jota vietetään juutalaisen viikon viimeisenä päivänä, lauantaina. Sapatti perustuu Ensimmäisen Mooseksen kirjan luomiskertomukseen, jossa Jumala lepäsi luomisen seitsemäntenä päivänä. Sapatti on asetettu kymmenessä käskyssä (2. Moos. 20:8-12).<
Ote Petri Paavolan kirjoituksesta :
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Seitsemas paiva
>Aikoinani vastustin sapattia lepopäivänä ja pidin sitä vain juutalaisille kuuluvana asiana. Uskoin, että sunnuntai on Uuden Liiton uskoville tarkoitettu lepopäivä, kunnes tutkin asiaa Raamatusta ja huomasin olleeni väärässä. 300-luvulla Roomassa Rooman valtakunnan alueelle syntynyt katolinen kirkko kumosi Raamatullisen sapatin ja asetti sen tilalle sunnuntai päivän pyhittämisen, päivän jonka pyhittäminen oli jo roomalaisille pakanuudesta tuttua. Jos tutkimme rehellisesti Raamatun ilmoitusta sapatista, niin huomaamme ettei Raamattu ilmoita missään kohtaan Jumalan muuttaneen alkuperäistä sapattia sunnuntaille.<
Että kaikkea se katolinen kirkko onkin puuhastellut 300-luvulla.- onko tämä
Jonah kirjoitti:
Niinkuin sanoit, kirjoituksesi ei perustunut adventistien oppiin. Se perustuu raamattuun.
Juutalaiset ovat kautta aikojen aina viettäneet sapattia viikon viimeisenä päivänä (lauantaina).
Sunnuntain muuttaminen viikon viimeiseksi päiväksi tapahtui juuri niinkuin sanoit.
Ja sapatti on aina ollut juutalaisilla määrätty päivä, viikon viimeinen, eikä mikä tahansa viikonpäivä, kuten Wikipediakin sanoo:
>Sapatti (hepreaksi שבת, šabbat) on juutalaisuuden viikoittainen lepopäivä, jota vietetään juutalaisen viikon viimeisenä päivänä, lauantaina. Sapatti perustuu Ensimmäisen Mooseksen kirjan luomiskertomukseen, jossa Jumala lepäsi luomisen seitsemäntenä päivänä. Sapatti on asetettu kymmenessä käskyssä (2. Moos. 20:8-12).<
Ote Petri Paavolan kirjoituksesta :
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Seitsemas paiva
>Aikoinani vastustin sapattia lepopäivänä ja pidin sitä vain juutalaisille kuuluvana asiana. Uskoin, että sunnuntai on Uuden Liiton uskoville tarkoitettu lepopäivä, kunnes tutkin asiaa Raamatusta ja huomasin olleeni väärässä. 300-luvulla Roomassa Rooman valtakunnan alueelle syntynyt katolinen kirkko kumosi Raamatullisen sapatin ja asetti sen tilalle sunnuntai päivän pyhittämisen, päivän jonka pyhittäminen oli jo roomalaisille pakanuudesta tuttua. Jos tutkimme rehellisesti Raamatun ilmoitusta sapatista, niin huomaamme ettei Raamattu ilmoita missään kohtaan Jumalan muuttaneen alkuperäistä sapattia sunnuntaille.<
Että kaikkea se katolinen kirkko onkin puuhastellut 300-luvulla.pelastus kysymys?
viekö lain noudattaminen sapatista taivaaseen?
jos ei niin eikö ole aika turha kiistan aihe...tai pätemisen aihe? - Pitääkö paikkansa
onko tämä kirjoitti:
pelastus kysymys?
viekö lain noudattaminen sapatista taivaaseen?
jos ei niin eikö ole aika turha kiistan aihe...tai pätemisen aihe?Me voimme päästä todelliseen sapatinlepoon Kristuksessa. Soutamalla emme koskaan pääse siihen lepoon, mihin pääsemme, jos annamme tuulen täyttää purjeet. Emme voi pelastua sapattia viettämällä, emmekä edes viettää todellista sapattia, ennenkuin Jeesus on saanut pelastaa meidät ja astua purteemme.
Jonah kirjoitti:
Niinkuin sanoit, kirjoituksesi ei perustunut adventistien oppiin. Se perustuu raamattuun.
Juutalaiset ovat kautta aikojen aina viettäneet sapattia viikon viimeisenä päivänä (lauantaina).
Sunnuntain muuttaminen viikon viimeiseksi päiväksi tapahtui juuri niinkuin sanoit.
Ja sapatti on aina ollut juutalaisilla määrätty päivä, viikon viimeinen, eikä mikä tahansa viikonpäivä, kuten Wikipediakin sanoo:
>Sapatti (hepreaksi שבת, šabbat) on juutalaisuuden viikoittainen lepopäivä, jota vietetään juutalaisen viikon viimeisenä päivänä, lauantaina. Sapatti perustuu Ensimmäisen Mooseksen kirjan luomiskertomukseen, jossa Jumala lepäsi luomisen seitsemäntenä päivänä. Sapatti on asetettu kymmenessä käskyssä (2. Moos. 20:8-12).<
Ote Petri Paavolan kirjoituksesta :
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Seitsemas paiva
>Aikoinani vastustin sapattia lepopäivänä ja pidin sitä vain juutalaisille kuuluvana asiana. Uskoin, että sunnuntai on Uuden Liiton uskoville tarkoitettu lepopäivä, kunnes tutkin asiaa Raamatusta ja huomasin olleeni väärässä. 300-luvulla Roomassa Rooman valtakunnan alueelle syntynyt katolinen kirkko kumosi Raamatullisen sapatin ja asetti sen tilalle sunnuntai päivän pyhittämisen, päivän jonka pyhittäminen oli jo roomalaisille pakanuudesta tuttua. Jos tutkimme rehellisesti Raamatun ilmoitusta sapatista, niin huomaamme ettei Raamattu ilmoita missään kohtaan Jumalan muuttaneen alkuperäistä sapattia sunnuntaille.<
Että kaikkea se katolinen kirkko onkin puuhastellut 300-luvulla.ilmoittanut myöskään mikä viikonpäivä sapatti on. Juutalaisen kalenterin mukaan se on nykyinen lauantai, Raamatussa Jumala ei ole ilmoittanut mitään kalenteria.
Mutta tosiasia on se, että sapattikäsky kuului siihen liittoon, jonka Jumala teki israelilaisten kanssa. Jumala ei tehnyt liittoa egyptiläisten eikä babylonialaisten kanssa, vaan yksinomaan israelilaisten kanssa. Ja kun tuo vanha liitto lakeineen päättyi noin 1980 vuotta sitten Goltatalla, ei lakeja enä ole.
Siis ei mitään nimettyä sapattipäivää ei ole enää olemassakaan.lappix kirjoitti:
Siinähän se on sanottu Jeesuksen suulla. Eläkäämme levossa ja rauhassa luottavaisin mielin Jeesuksessa vapaana ihmis ikeistä.
Terveyttä ja siunausta teille molemmilleTerveyttä ja siunausta myös sinulle ja koko perheellesi!
´
- jt
Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10. Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.- MUISTA MUISTA
Työläisenä pidän kyllä vapaapäivistä oli ne sitten millä nimellä tahansa joulusta juhannukseen punaisella kalenteriin merkityt.
Sitä en kyllä ymmärrä miksi sapattia Jumalan siunaamaa ja pyhittämää päivää ei kalenterissa kunnioiteta vaan poljetaan arkipäivien joukkoon kuuluvaksi.
Jumala kuitenkin sanassaan sanoo "MUISTA". MUISTA MUISTA kirjoitti:
Työläisenä pidän kyllä vapaapäivistä oli ne sitten millä nimellä tahansa joulusta juhannukseen punaisella kalenteriin merkityt.
Sitä en kyllä ymmärrä miksi sapattia Jumalan siunaamaa ja pyhittämää päivää ei kalenterissa kunnioiteta vaan poljetaan arkipäivien joukkoon kuuluvaksi.
Jumala kuitenkin sanassaan sanoo "MUISTA".kun antoi kymmenen käskyä israelilaisille, eikä niitä käskyjä ole koskaan muille annettu. Pakanakansoille ei ole koskaan annettu kymmentä käskyä.
- ... ... ...
lappix kirjoitti:
kun antoi kymmenen käskyä israelilaisille, eikä niitä käskyjä ole koskaan muille annettu. Pakanakansoille ei ole koskaan annettu kymmentä käskyä.
Helluntalaiset näyttävät olevan lappix sinun kanssasi samaa mieltä 10-käskystä. Huomaan sen siitä, että he eivät nouse vastustamaan sinun mielidettäsi mitä kymmeneen käskyyn tuleen.
- SUURI HERÄTYS !
lappix kirjoitti:
kun antoi kymmenen käskyä israelilaisille, eikä niitä käskyjä ole koskaan muille annettu. Pakanakansoille ei ole koskaan annettu kymmentä käskyä.
Ei tule viimeistä SUURTA HERÄTYSTÄ jos Jumalan kymmenen käskyä syrjäytetään.
Olen sitä mieltä, että SUURESSA HERÄTYKSESSÄ Jumalan sapatti on voimakkaasti mukana. SUURI HERÄTYS ! kirjoitti:
Ei tule viimeistä SUURTA HERÄTYSTÄ jos Jumalan kymmenen käskyä syrjäytetään.
Olen sitä mieltä, että SUURESSA HERÄTYKSESSÄ Jumalan sapatti on voimakkaasti mukana.ei tule muutenkaan, hyvä jos Jeesus tulemuksessaan yleensä löytää uskoa maan päältä. Lopettakaas nyt noiden kulttien keksimät höpinät ja uskokaa Jeesusta. Sapatti oli ja meni 1980 vuotta sitten, tarkoitan Jumalan määräämää lepopäivää työläisille ja aaseille.
lappix kirjoitti:
ei tule muutenkaan, hyvä jos Jeesus tulemuksessaan yleensä löytää uskoa maan päältä. Lopettakaas nyt noiden kulttien keksimät höpinät ja uskokaa Jeesusta. Sapatti oli ja meni 1980 vuotta sitten, tarkoitan Jumalan määräämää lepopäivää työläisille ja aaseille.
...toi "lepopäivä aaseille"...:D
KTS kirjoitti:
...toi "lepopäivä aaseille"...:D
nimenomaan tarkoitti, lepopäivä myös "aaseille.."
5. Moos. 5:14
mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
- Markku Tampio
nyt huomioinut sapattiin liittyen tämän tosiasian, että Jeesus syntyi siihen aikaan, kun Mooseksen lakia luettiin vielä synagoogassa ja juutalaiset elivät edelleenkin lain alaisuudessa.
Vasta Jeesuksen alkaessa julistaa evankeliumia, joista Matteus, Markus, Luukas ja Johannes kirjoittavat tiedoksi meille, aloitettiin juutalaisia opastamaan armoliittoon, jonka täyttymys tapahtui Golgatan keskimmäisellä ristillä, johonka Jeesus ristiinnaulittiin maailman synnin puolesta. Ja jokainen syntinen ihminen, joka tämän uskoo todeksi, uskoo evankeliumin ilosanomana julistettuun ristiinnaulitun Jeesuksen veren voittovoimaan syntiensä sovittajana ja armotalouden aloittajana ja iankaikiseen elämään johdattajana Pyhän Hengen voimavaikutuksen mukaan.
Apostolien teoissa ei korosteta laisinkaan sapattia eikä sapatin merkitystä Kristuksen sovitustyön kautta uudestisyntyneille. Ja samoin kun sapatin merkitystä ei korosteta kirjeissä eikä Ilmestyskirjassakaan, niin miksi siis adventistit tekevät sapatista Uuden Liiton uskoville lain käskyn, joka koskee Vanhan Liiton aikakautta, jolloinka juutalaiset elivät Mooseksen kautta tulleen lain alaisuudessa sapatteineen ja uusine kuineen ja lehtimajanjuhlineen?
Mutta joka tahtoo kunnioittaa Jumalaa viettämällä sapattia Jumalan asettamana lepopäivänä, hänelle se sallittakoon. Siitä ei vaan saa tehdä mitään lakia niille lähimmäisille, jotka eivät vietä sapattia, eikä lähimmäisiä tuomita millään tavalla asiassa.- tuomitsijat..
Täällä pienellä paikkakunnalla on lakia kirjoitettuna lähimmäisille erään kerrostalon sääntöihin, että sunnuntaina ei siivoilla mattoja tamppaamalla.
- Markku Tampio
tuomitsijat.. kirjoitti:
Täällä pienellä paikkakunnalla on lakia kirjoitettuna lähimmäisille erään kerrostalon sääntöihin, että sunnuntaina ei siivoilla mattoja tamppaamalla.
varrella sijaitsevalla pienellä paikkakunnalla neljän rivitalon naapurilähiössä. Ja vaikka minä itse tai joku naapurini tamppaisi mattoja sunnuntaiaamuna tai illemmalla, niin ei kukaan naapureistamme tule siihen lukemaan lakia. Järjestyssäännöissä, jotka ovat asuntokohtaisesti jokaisessa asunnossa omassa kansiossaan, ei ole mainintaa minkään päivän osalta, jolloinka esim. mattojen tamppaus yms. toiminta kiellettäisiin pihalla. Eräänä kesäiltana, kun hitsasin autoani omassa pihassani, jouduin myös sitä vähän vasaroimaan. Kukaan ei tullut silloin eikä myöhemminkään huomauttelemaan vasaran mäiskeestä ja rälläkän ulinoista..
Niin että mitä me tällaisesta opimme? Sen, että sinä asut väärässä talossa väärällä paikkakunnalla vieraalla maalla härmålandissa.. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381