Appelsiinipuu!!

appelsiinitarhuri123

Olen ajatellut istuttaa appelsiininsiemenestä appelsiinipuun ihan vain kokeilumielessä ;) en kyllä usko että mitään siitä tulee mutta kokeilen kuitenkin.

Eli, millaiset siemenet ovat itämiskykyisiä? Pitääkös niitä jotenkin "alkuvalmistella" ennen istutusta? Mikä vuodenaika/kuukausi on paras appelsiinin istutukseen?

Entäs, minkä kokoinen ruukku siemenelle/siemenille pitää olla, ja montako siementä samaan ruukkuun voi istuttaa? Millainen multa on parasta? Pitääkö siihen sekoittaa soraa tai hiekkaa tai jtn?
Miten usein sitä pitää kastella?

Anteeksi kysymystulvani, mutta koittakaa vastailla =)

12

4710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävainjoku

      itse olen ainakin laittanut siemenet suoraan hedelmästä purkkiin ja on itänyt mainiosti. kuukausista paras olisi helmi- maaliskuun vaihde. ruukku voi aluksi olla todella pienikin kunhan kasvi siirretään kasvun myötä järkevän kokoiseen ruukkuun. itämisastioihin voi laittaa monta ja isoon ruukkunkin myös (muista olla varovainen kouliessasi kasvejasi. itse olen lisännyt multaan hieman hiekkaa. ja kastelu aina kun multa on ehtinyt kuivahataa.
      Onnea yrityksille.

    • neito ruohikossa

      Olen useasti sitruunaa ja greippiä idättänyt, appelsiinia harvoin, koska en osta/syö appelsiineja.

      Nyt keväällä helmi-maaliskuussa kannattaa idättää. Valitse pullukoita siemeniä, littanat ja ruttuiset eivät lähde itämään. Isoja siemeniä löytyy ehkä parhaiten isosta ja kypsästä hedelmästä.

      Idätysmulta tulee olla "köyhää", eli ravinteetonta. Eli tavalliseen kukkamultaan kannattaa lisätä turvetta/hiekkaa.. Siemen ei tarvi tarvinteita mullasta, koska siellä on sisäinen vararavinto, jonka avulla se ponnistaa. Sitten kun ekat lehdet (sirkkalehdet) ovat reiluja tai ensimmäistä sirkkalehden jälkeistä lehteä tulossa voit koulia varovasti. Siirto isompaan ruukkuun.

      Pidä multa kosteana, mutta se ei saa olla vetisenmärkä, muuten siemen homehtuu. Multaa ei saa taputtaa liian tiiviiksi, vaan se pitää olla ilmavaa, että kaasut vaihtuu. Siemenen itäminen tarvii happea.
      Isompana kastelutarvetta voit koittaa työntämällä sormen multaan, ja kasvi veltostuu jos nestepitoisuus uhkaa laskea - ehdit vielä pelastaa sen kastelemalla. "Kuinka usein kastella" riippuu monesta asiasta: ruukun koko, materiaali, vuoden aika, kasvupaikan aurinkoisuus.

      Puuta et appelsiinista helposti saa kasvatettua, paitsi jos saat pysymään hengissä 10-15 vuotta.. Joku sanoi että appelsiini on vasta 5-vuotiaana ehkä sitä luokkaa että kukkisi ensimmäisen kerran. Itselläni greippi on menestynyt 4 vuotiaaksi, mutta kaikilla sitruksilla suurin haaste on ollut suomen talvi. Pitäisi olla viileä talvehtimishuone, eikä vetoisat ikkunalaudat alla porottavat kuivattava patteri. Kilpikirvoja minulla on ilmestynyt lähes aina, mutta todellista tuhoa ovat tehneet ripsiäiset!!

    • Pienpuutarhuri

      Hei,

      Minun sitruspuun siemen on otettu hedelmästä multaan suunnilleen 15v sitten ja nyt se on jo lähes 170cm. Itämisestä en tiedä kuinka kauan ja milloin, koska eräs henkilö halusi luopui siitä ja minä otin sen vastaan ja olen kai hoitanut kasvia hyvin.

      Mitään ihme hoitoa en ole antanut, vaan samaa lannoitusta normaalisti mitä muillekin kasveille olen antanut.
      Multa on tavallista huonekasvi -multaa. Olen pikkuhiljaa ruennut antamaan kylmää kahvia ja en tiedä, mutta sitruspuuni alkoi yhtäkkiä loka-marraskuussa kasvamaan kesken "lepotaukoa".
      Kesällä vien sitruspuuni ulos, kuten jukkapalmun ja joitain muitakin viherkasveja.

    • Oma paratiisi

      Olen idättänyt itselleni monta appelssiinipuuta. Ne kasvavat lasiterassillani ja kesäksi siirrän ne aurinkoiselle talon kulmalle. Appelssiineja tulee niin paljon, että puristan niistä hyvää tuoremehua. Mehua riittää pitkälle syksyyn jolloin alan juomaan omenamehua. Ja täytyy sanoa, että omassa mehussa ei ole säilyntäaineita & rahaakin säästyy sievoiset summat. Mikä tärkeintä, että itse kun teen mehua, niin kuorin ne ensin eikä kuten tehtaassa, jossa ne puristetaan kuorineen päivineen. Sen vuoksi niihin ei tarvitse lisätä säilöntäaineita, koska s tulee kuorista. Kaikista appelssineista ei muuten tule koskaan suomen oloissa hyviä hedelmiä, mutta kun tietää lajikkeet, niin okset riippuvat niiden painoista ja niitä pitää oikein tukea. Tein tontille oikein maakellarinkin, kun haluan saada varastoitua kaiken mehun talteen. Sukulaiset ja tuttavat käyvät sitä myös hakemassa. Teen myös päärynämehua omista hedelmistä sekä tietysti myös vappusimat omista sitruunoista. Elämä on ihanaa omassa hedelmä paratiisissa.

      • appelsiinipuu

        Miten ihmeessä olet saanut puusi kukkimaan ja tekemään hedelmää? Minulla on 15 vuotias puu, mutta ei kertaakaan ole kukkinut.. Joka puolelta olen lukenut kaikkea, mutta missään ei ole vinkkejä miten puun saa kukkimaan, rautalanka temput ym kokeiltu. Vinkkejä kiitos! :)


    • 13 vuotta elämää.

      hei, minulla on oma appelsiinipuu jonka äiti ja isä istuttivat noin samalla hetkellä kun minä synnyin ihan tavallisesta appelssiinin siemenestä ja se alkoi kasvamaan. Laitoin itsekkin joskus puoli vuotta sitten multaan mandariinin siemenen, ja se alkoi itää melko nopeasti. En tehnyt muuta, kuin painoin sen multaan.

      Eli siemenellä ei ole paljon mitään väliä. Kannattaa laittaa ensin vain yksi siemen ja katsoa itääkö se. Mullasta en tiedä. kannattaa laittaa siemen ensin keskikokoiseen purkkiin. vuodenajalla ei ole väliä, paitsi jos aikoo kasvattaa sen pihalla. Silloin kevät olisi paras aika, kun helteet ovat alkaneet. Me olemme kastelleet sitä noin kahden viikon välein.

    • eeö

      eeö

    • Salakissa Artturi

      Salakissan viitonen!

    • AlkuOnTärkein

      Voi vittureva, kun on näitä lätinöitä miten kasvavat taimia, mutta ei missään nimessä kukaan voi kertoa alkuvalmisteluista mitään, että vesilasissako niitä liotetaan ensin 10 vuotta vai törkätäänkö suoraan multaan ja miten märkää pitää olla yms. yms. Koko netti täynnä lätinää siitä miten taimi siirretään, muttei mitään oikeaa tietoa alkusysteemeistä.

      • liisalahja

        heitä kostea siemen multaan ja peitä kevyesti mullalla,ja kelmu päälle,ja auringon valoon.siitä se sit itää,sit siirrät sen isompaan ruukkuun.


      • Phoenix

        Itse olen ihan aloittelija kuorin varovaisesti päälimäisen kuoren pois kostutin vessapaperia laitoin ne siihen ja muovikelmusta kuvun päälle pidin kosteana ikkunan laudalla kun siemenessä näkyy itämisen alku siirsin ne multaan nyt ovat kasvaneet noin 15cm


    • jaune

      Siispä jos luettaisiin koko ketju niin jopa selviäisi asiat. Haluaisin vaan nähdä sen appelsiinimehun joka säilyy maakellarissa pitkään. Pitää pastoroida ja saada ilmatiiviiksi että säilyy. Normaalisti appelsiinipuut vartetaan samalla tavalla kuin meidän kotoiset omenat. Siemenestä voi tulla ihan mitä vaan ,esim . mahoja. Siemen kyllä alkaa kasvaa mihin vuodenaikaan tahansa. Kuparilankaa suositellaan kierrettäväksi rungon ympärille suht tiukkaan n,15 cm matkalle jotta saadaan aikaan kukinta. Tärkein auttava tekijä on oikea lämpötila. Appelsiini on välimeren kasvi ja se tarvitsee viileän kasvupaikan talvella ja kevätlämpö saa aikaan kukinnnan. Citruksille on tärkeää että lannoitus sisältää rautaa. Muuten kasvista tulee kellertävä ja sairaan näköinen. Kahvi voi olla hyväksi koska se on hapanta ja citrukset ei tykkää kalkista. Kahvia (kahvinporoja) voi käyttää myös havukasveille,rhodoille, ruusuille ja kompostiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe