Olemme laskeutuneet paastoon

Gaius Säteri

Suuri Paasto on alkanut

Pyytäkäämme anteeksi Jumalalta ja toinen toisiltamme.

Pyrkikäämme viikolla osallistumaan katumuskanoniin.

Olemme nyt matkalla kohti Pääsiäisjuhlaa.

19

461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äimän käki

Ihmettelen vain sitä kun vuosi toisensa jälkeen on sovintosunnuntain ehtoopalveluksesta poissa ne seurakuntalaiset, jotka palvelusta eniten tarvitsisivat.

• ????????????????????

Missä mielessä tarvitsisivat enemmän?

• äimän käki
        ???????????????????? kirjoitti:

Missä mielessä tarvitsisivat enemmän?

Tämän illan katumuskanonista lainattua:

Patriarkka tavoitellessaan avioliittoa Lean ja Raakelin kanssa kärsi päivän paahteen ja yön kylmyyden, päivittäin viisaasti omaisuuttaan enentäen paimenena, vastukset voittaen ja raataen.

Armahda minua, Jumala, armahda minua.

Käsitän nämä kaksi vaimoa toimintana ja mietiskelynä: lapsirikkaan Lean toimintana, vaivalla rasitetun Raakelin mietiskelynä; sillä, oi sielu, vaivan näöttä ei menesty toiminta eikä mietiskely.

• Dibs

isät, veljet ja sisaret antakaa minulle syntiselle anteeksi, että olen loukannut teitä sanoillani.

• avuton kilvoittelija

antakoon sinulle anteeksi, anna sinäkin meille!

• Tiuhti ja Viuhti
        avuton kilvoittelija kirjoitti:

antakoon sinulle anteeksi, anna sinäkin meille!

Nimimerkin avuton kilvoittelija lyhyt pisto on hyvä viesti. Täällä olevia kirjoituksia kun katselee, niin usein näkee "pyhää vihaa", pahan puhumista, solvaamista, nimeltä haukkumista ynnä muuta ikävää. Vaikuttaa toisinaan fariseuslaiselta periaatteelta.

• 16+20
        Tiuhti ja Viuhti kirjoitti:

Nimimerkin avuton kilvoittelija lyhyt pisto on hyvä viesti. Täällä olevia kirjoituksia kun katselee, niin usein näkee "pyhää vihaa", pahan puhumista, solvaamista, nimeltä haukkumista ynnä muuta ikävää. Vaikuttaa toisinaan fariseuslaiselta periaatteelta.

nyt laskeutuisit paastoon?

Ps ihailen keskustelun aloittajaa, joka pyysi kaikilta anteeksi OMALLA NIMELLÄÄN.

• 12+17

että ortodokseilla on sovintosunnuntain iltapuolella tai viimeistään 1. paastopäivänä, puhtaana maanantaina tapana pyytää toisiltaan anteeksi. Nimimerkki Dibs kysyi asiaa täysin rituaalin mukaisesti, ja Avuton kilvoittelija vastasi Dibsille rituaalin mukaisesti niin kuin aina vastataan. Mikään piikki ei siis ole kyseessä.

PS. Koska olen näin anonyymi pidättäydyn anteeksi pyynnöiltä. Ettehän voi minua tunnistaa.

• Tiuhti ja Viuhti
        12+17 kirjoitti:

että ortodokseilla on sovintosunnuntain iltapuolella tai viimeistään 1. paastopäivänä, puhtaana maanantaina tapana pyytää toisiltaan anteeksi. Nimimerkki Dibs kysyi asiaa täysin rituaalin mukaisesti, ja Avuton kilvoittelija vastasi Dibsille rituaalin mukaisesti niin kuin aina vastataan. Mikään piikki ei siis ole kyseessä.

PS. Koska olen näin anonyymi pidättäydyn anteeksi pyynnöiltä. Ettehän voi minua tunnistaa.

Kyseessä ei siis olekaan aito anteeksi pyytäminen, vaan pelkkä rituaali?
        Fariseuslaisuus on entistä ilmeisempää!

• 12+9

Kyseessä ei siis olekaan aito anteeksi pyytäminen, vaan pelkkä rituaali?
        Fariseuslaisuus on entistä ilmeisempää!

näet tässä kauniissa ortodoksisessa tavassa? Sen noudattaminen vaatii ihmiseltä LUONNETTA. Mutta eiväthän luterilaset ja muut protestantit voi ymmärtää ortodokseja ja heidän ajatusmaailmaansa.

• Tiuhti ja Viuhti
        12+9 kirjoitti:

näet tässä kauniissa ortodoksisessa tavassa? Sen noudattaminen vaatii ihmiseltä LUONNETTA. Mutta eiväthän luterilaset ja muut protestantit voi ymmärtää ortodokseja ja heidän ajatusmaailmaansa.

Että on farisealaista, jos on kaunis tapa pyytää kaikilta anteeksi, mutta se onkin pelkkä rituaali, joka ei merkitse mitään. Mitä ihmettä muuta se voi olla?
        Toiseksi vielä, että on farisealaista sekin, että luulee, että kaikki kriittisesti kirjoittavat olisivat luterilaisia tai muita protestantteja. Näin ei tietenkään oikeasti ole.

• T. Ollo

Että on farisealaista, jos on kaunis tapa pyytää kaikilta anteeksi, mutta se onkin pelkkä rituaali, joka ei merkitse mitään. Mitä ihmettä muuta se voi olla?
        Toiseksi vielä, että on farisealaista sekin, että luulee, että kaikki kriittisesti kirjoittavat olisivat luterilaisia tai muita protestantteja. Näin ei tietenkään oikeasti ole.

nää, jotta rituaaliin ei voi ottaa osaa vilpittömin mielin ja tosissaan? Tunnetko toisen ihmisen sydämen tilan?

• Numeri

jotka evät sen verran tunne Kirkon tapoja, että tietäisivät, mitä paaston alkuun kuuluu, ovat hyvin suurella todennäköisyydellä niitä, jotka ovat Kirkon ulkopuolella. Sen päättelemiseen ei mitään suurta viisautta tarvita. Paastoa ei todellakaan kuulu aloittaa toisten ihmisten tuomitsemisella. Anteeksipyyntö sen sijaan on Kirkon suosittelema tapaa aloittaa suuri paasto.

• olennaista
        Numeri kirjoitti:

jotka evät sen verran tunne Kirkon tapoja, että tietäisivät, mitä paaston alkuun kuuluu, ovat hyvin suurella todennäköisyydellä niitä, jotka ovat Kirkon ulkopuolella. Sen päättelemiseen ei mitään suurta viisautta tarvita. Paastoa ei todellakaan kuulu aloittaa toisten ihmisten tuomitsemisella. Anteeksipyyntö sen sijaan on Kirkon suosittelema tapaa aloittaa suuri paasto.

Pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous (Ortodoksinen rukouskirja 1977)

Minun elämäni Herra ja Valtias, varjele minut toimettomuuden, velttouden , vallanhimon ja turhanpuhumisen hengestä.
        Anna minulle, Sinun palvelijallesi, kohtuuden, nöyryyden , kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
        Herra ja Kuningas, salli minun nähdä rikokseni ja olla veljeäni tuomitsematta, sillä kiitetty olet Sinä iankaikkisesta iankaikkiseen . Amen

• sankari ei vainaja
        olennaista kirjoitti:

Pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous (Ortodoksinen rukouskirja 1977)

Minun elämäni Herra ja Valtias, varjele minut toimettomuuden, velttouden , vallanhimon ja turhanpuhumisen hengestä.
        Anna minulle, Sinun palvelijallesi, kohtuuden, nöyryyden , kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
        Herra ja Kuningas, salli minun nähdä rikokseni ja olla veljeäni tuomitsematta, sillä kiitetty olet Sinä iankaikkisesta iankaikkiseen . Amen

ovat talvisovassa nuo sanoneet, perrkeleeee

• myöhästy

Kanoni tulee vielä uudelleen; tiedoksi heille, kun eivät ehtineet ensimmäisellä viikolla mukaan.

• hai haloo

on olennaisinta ortodoksisessa uskossa

• Rane ja Lexa

Pyrimmö ja pyrimmö vuan kun ei milläh piastä riähkäst - ga taitau olla sitä itsiänsä mitä itse kuhi...

• Ramada nam

Käväsehän kylillä niin jo paaston näät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2186
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2075
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      28
      1980
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1386
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1326
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      873
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      802
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      741
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      723
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      708
    Aihe