Papit paaston kurimuksessa

Seminaarin ystävät

http://www.ort.fi/fi/uutispalvelu/Arkkipiispan_paastokirje_14.2.2010.pdf

Valvooko Leo Makkonen että tämä edellinen - sinänsä hieno ajatus - on todella tarkoitettu noudatettavaksi myös Ortodoksisen kirkon hierarkiassa. Tai onko seuraavalla mitään merkitystä käytäntöjen kanssa?

"Pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous (Ortodoksinen rukouskirja 1977)
Minun elämäni Herra ja Valtias, varjele minut toimettomuuden, velttouden , vallanhimon ja turhanpuhumisen hengestä.
Anna minulle, Sinun palvelijallesi, kohtuuden, nöyryyden , kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
Herra ja Kuningas, salli minun nähdä rikokseni ja olla veljeäni tuomitsematta, sillä kiitetty olet Sinä iankaikkisesta iankaikkiseen . Amen"

3

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan noita makkosia

Leo Makkonen? Miksi hänen pitäisi valvoa sitä miten arkkipiispan paastokirjeen ajatuksia noudatetaan?

Arkkipiispa lienee se jonka pitäisi valvoa näitä asioita. Ai ni, onhan hänenkin nimensä muuten Leo Makkonen. Lienetköhän nyt puhunut samasta henkilöstä? Jälkimmäinen Makkonen kun tunnteaan nimellä arkkipiispa Leo - ei siis Leo Makkonen.

• hyi häpeä!

Korkeasti pyhitetty Isä Esipaimen Leo!
        Jotkut voisivat osoittaa vähän kunnioitusta... ovat olevinansa niiiiiin nokkelia niiiiin nokkelia!

• riittää...
        hyi häpeä! kirjoitti:

Korkeasti pyhitetty Isä Esipaimen Leo!
        Jotkut voisivat osoittaa vähän kunnioitusta... ovat olevinansa niiiiiin nokkelia niiiiin nokkelia!

näitä nokkelia. On Pantsea, Pantsua, Serkkua, Arskaa, Jussia, Timppaa, Leksaa....

Kunnioitusta ei osoita se että keksii mahdollisimman tuttavallisen ilmaisun.

Jos taas kunnioitusta ei halua osoittaa niin vaikeneminen on silloin kultaa. Paljolta vaivalta säästyy kun ei tarvii julkisesti nolata itseään.

No, mitäpä sitä tampioille rautalankaa taas vääntämään. KUkin puhuu mitä puhuu. MInä hymyilen vain vinosti näille "sanasepoille", jotka kuvittelevat olevansa hassunhauskoja huumorihenkilöitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe