VR Junaliikenne Myöhässä Jopa 5 Tuntia!

JisssS

Junalipun hinta mitä se ikinä onkaan, mikä siinä maksaa? Yksityisautoilukin yhdellä henkilöllä on edullisempaa ku kulkea tämän yksinvaltiaan överihinnoilla. Okei, saasteiden vuoksi sitä olisi hyvä välttää, maksetaan laadusta enemmän. Mitä saammekaan laadulla vastapalveluksi?

VR:n Junaliikenne sekä lähijunissa, että kaukojunissa takkuilu koko syksyn, kuluvan talven jatkuvalla syötöllä. Lumien tullessa juuri lähijunaliikenne olisi pitäny toimia, eipä asiakkaat saanu kuin kylmää lunta niskaan. Nyt hiihtolomat alkaneet parhaimmillaan, junaliikenteeltä taas odotetaan paljon! Ja mitä vielä, kolariin menevä junakin parhaimmillaan yli 5h myöhässä. Tiedotus toiminu lehtitietojen perusteella naurettavan huonosti, porukka jopa häädetty tikkurilan asemalla ulos aseman sulkeuduttua, eikä juna ole vielä edes lähteny!

Tästäkö me maksamme? Sitä överihintaa, jonka takaavan matkan laadun. HUH!

63

3264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxäxä

      että matkustajat eivät saa odottaa VR:n tiloissa junaa, kun kyseessä on vielä VR:stä johtuva poikkeustilanne. Ja että kaikki ravintolatkin suljetaan, vaikka ihmiset odottavat VR:stä johtunutta myöhästynyttä lähtöä.
      Syy on tietysti, että rvintolan sulkemisaika on se ja se, mutta
      EIKÖ OLE VARAUDUTTU POIKKEUSTILANTEESEEN ???

      Tästä nouse vielä HALOOOOOOOOOOO !!

      • Totuus esiin VR

        syy, miksi junat myöhästelevät talvella,lumipyryn sattuessa: enää ei aurata eli ei ole ns. aurajunia.
        VR:n kalustosta vastaava voisi kertoa syyn tähän. Joka tapauksessa tiedetään,että lumi pakkautuu vaihteisiin ja vuosia sitten VR:llä oli sen verran henkilökuntaa näitä vaihteita pitämään auki, mm. luudan avulla. Nyt vastaavassa tilanteessa,kun ratoja ei ole aurattu,pitäisi olla riittävä miehitys avaamassa 'tietä'. Vaan eipä olekaan. Hyvä,jos jostakin yksi mies lähtee selvittämään tilannetta.
        Ja mikäli tämän suuntainen,yksityistämiseen johtava kehitys etenee, loputkin ammattimiehet irtisanotaan. Tämän jälkeen en ainakaan minä uskalla matkustaa junilla, sillä onhan nähty,mitä vastaavissa maissa ja tapauksissa on sattunut.


      • JisssS
        Totuus esiin VR kirjoitti:

        syy, miksi junat myöhästelevät talvella,lumipyryn sattuessa: enää ei aurata eli ei ole ns. aurajunia.
        VR:n kalustosta vastaava voisi kertoa syyn tähän. Joka tapauksessa tiedetään,että lumi pakkautuu vaihteisiin ja vuosia sitten VR:llä oli sen verran henkilökuntaa näitä vaihteita pitämään auki, mm. luudan avulla. Nyt vastaavassa tilanteessa,kun ratoja ei ole aurattu,pitäisi olla riittävä miehitys avaamassa 'tietä'. Vaan eipä olekaan. Hyvä,jos jostakin yksi mies lähtee selvittämään tilannetta.
        Ja mikäli tämän suuntainen,yksityistämiseen johtava kehitys etenee, loputkin ammattimiehet irtisanotaan. Tämän jälkeen en ainakaan minä uskalla matkustaa junilla, sillä onhan nähty,mitä vastaavissa maissa ja tapauksissa on sattunut.

        Totta, jokainen killinki on otettava voittona.

        Ennen oli tosiaan henkilökuntaa ja kalustoa moisia ongelmia purkamaan. Ymmärretään, silloin monessa muussakin asiassa laadulla oli merkitystä, eikä niinkää voitolla.

        Nykyään matkahinnat nousseet huimiin lukuihin ja tuskin tuosta laskevatkaan. Ymmärtäisi, jos rahalle saisi vastinetta. Laatua. Suomi on kuitenki Suomi, pitkään ollutkin. Tietääkseni pysyny maapallonkartallakin samalla paikkaa kyseisen ajan. Kaikilla on tiedossa, että lumi kuuluu talveen, sekä pakkaset. Ei sitä voi sanoa syyksi, minkätakia junaliikenne takkuilee!

        Boikottiin koko monopolinen laitos, sairasta sinänsä kun kyseessä on erittäin tärkeä taloudellisesti, että luontoa ajatellen säästävä tapa matkustaa Suomea ympäriinsä.

        Ps. Näyttää VR:lä olevan rahaa maalautella junia vuosivuojelta erivärisiksi, mikä milloinki mielyttää herrojen silmiään.


      • käyttää
        JisssS kirjoitti:

        Totta, jokainen killinki on otettava voittona.

        Ennen oli tosiaan henkilökuntaa ja kalustoa moisia ongelmia purkamaan. Ymmärretään, silloin monessa muussakin asiassa laadulla oli merkitystä, eikä niinkää voitolla.

        Nykyään matkahinnat nousseet huimiin lukuihin ja tuskin tuosta laskevatkaan. Ymmärtäisi, jos rahalle saisi vastinetta. Laatua. Suomi on kuitenki Suomi, pitkään ollutkin. Tietääkseni pysyny maapallonkartallakin samalla paikkaa kyseisen ajan. Kaikilla on tiedossa, että lumi kuuluu talveen, sekä pakkaset. Ei sitä voi sanoa syyksi, minkätakia junaliikenne takkuilee!

        Boikottiin koko monopolinen laitos, sairasta sinänsä kun kyseessä on erittäin tärkeä taloudellisesti, että luontoa ajatellen säästävä tapa matkustaa Suomea ympäriinsä.

        Ps. Näyttää VR:lä olevan rahaa maalautella junia vuosivuojelta erivärisiksi, mikä milloinki mielyttää herrojen silmiään.

        Pakkasta ja lunta ei saa käyttää syynä? Mutta juuri nehän tuottavat ongelmat. Suomi on pohjolan maa ja tietyt luonnon ololosuhteisiin liittyvät asiat täytyy vain hyväksyä.


      • tsiisösmään
        käyttää kirjoitti:

        Pakkasta ja lunta ei saa käyttää syynä? Mutta juuri nehän tuottavat ongelmat. Suomi on pohjolan maa ja tietyt luonnon ololosuhteisiin liittyvät asiat täytyy vain hyväksyä.

        Aamulla uutispätkässä näytettiin ongelmam syykin, vaikka sitä ei oikeasti kerrottukaan. Kaksi (2) miestä isolla ratapihalla luutien kanssa vaihteita puhdistamassa.. voi TSIISÖS.. ensin porukkaa pihalle vuosikausia ja sitten kun iskee näille leveysasteille ominainen talvi, ollaan kuin italiaanot (pendoliinot) itku kurkussa kun on niiiiin ankara talvi... Että täytyy vain hyväksyä.. justjoo.


      • Myötämiellisesti

        Ehkäpä Kiina ja Korea voivat .Hmm,tässäkin tilanteessa meitä auttaa.


      • Järkeistämistä?

        Normaali talvi on muuttunut VR:n termistössä poikkeustilanteeksi? Hei HALOO! Tämä Suomi on ainakin toistaiseksi ollut Pohjoismaa; ja ainakin ilmatieteen laitoksenkin mukaan nyt on kysymyksessä normaali talvi. Mutta VR ei enää sellaiseen pysty sopeutumaan. Ollaan järkeistetty kaikki lumi- ja huoltotöitä tekevät pihalle ja haluttu olla moderneja & tuottaa voittoa! Pitäisikö potkia VR:n johtoporukka pihalle ja palkata niiden tilalle vaikka muutama ukko enemmän vaihteita harjailemaan? Yhden johtajan vuosipalkalla saisi varmaankin tuollaiset 5-10 ukkoa harjan varteen?


      • lapioton
        Totuus esiin VR kirjoitti:

        syy, miksi junat myöhästelevät talvella,lumipyryn sattuessa: enää ei aurata eli ei ole ns. aurajunia.
        VR:n kalustosta vastaava voisi kertoa syyn tähän. Joka tapauksessa tiedetään,että lumi pakkautuu vaihteisiin ja vuosia sitten VR:llä oli sen verran henkilökuntaa näitä vaihteita pitämään auki, mm. luudan avulla. Nyt vastaavassa tilanteessa,kun ratoja ei ole aurattu,pitäisi olla riittävä miehitys avaamassa 'tietä'. Vaan eipä olekaan. Hyvä,jos jostakin yksi mies lähtee selvittämään tilannetta.
        Ja mikäli tämän suuntainen,yksityistämiseen johtava kehitys etenee, loputkin ammattimiehet irtisanotaan. Tämän jälkeen en ainakaan minä uskalla matkustaa junilla, sillä onhan nähty,mitä vastaavissa maissa ja tapauksissa on sattunut.

        Terveiset täältä Hämeestä!
        Ei teillä ole mitään hätää lumisessa Helsingissä, kun teillä on se maahanmuuttajien lapiopartio käytössä,
        oikein piti Hämäläistelevisiossakin esitellä, vähän käy kateeksi kun ei meillä moista apua ole.


    • -auton myynyt-

      Auton ylläpito on sen verran kallista, ettei kohtuudella matkustavan sinkun junamatkat tule omaa autoa kalliimmaksi. Käytän nykyään bussia ja ja junaa. Mitä tulee myöhästymisiin, niin voihan se omakin auto hajota. Ei ainakaan minun lomamatka kaadu muutaman tunnin odotukseen.

    • Asemayöpyjä

      Turhaa provosoit. Ihan leppoinen tunnelma asemalla oli, eikä siellä juuri kukaan stressannut.

      • lomamatkustaja

        Näyttää odottelu olevan paljon kauheampaa täällä netissä kirjoitteleville kuin paikalla olleille.


      • asemalla ollaan vaan

        ja hengaillaan, kuin Kirkan kipaleessa aikoinaan..


    • JissssS

      Okeei, okeei, hävisin!

      Oli kuitenki pakko koittaa, lähtiskö porukka mukaan! =)

    • tärkeämpi

      Matkaan kuitenkin päästiin ja myös perille. Sehän oli pääasia.

      t: loman aloittanut

    • tynnyrinratsastaja

      Olen konnari ammatiltani ja ei se hääviä kyllä ole matkustajan osalta jos juna on jopa 5h myöhässä. Tässä asiassa olen matkustajan puolella 100%. Joku 15min myöhästyminen nyt ei haittaa kuin erittäin harvoja matkustajia, mutta 5h on jo paljon.

      Monesti vaan matkustajiltakin tuppaa unohtumaan että junassa on useampi konnari ja kuljettaja töissä joiden on myös tarkoitus mennä kotiin perheiden luokse pitkän päivän jälkeen. Konnarit ottaa valitukset ja "ruskean tavaran" niskaansa melko rauhallisesti. Mutta koittakaas matkustajat edes joskus ajatella ettei se meilläkään aina niin herkkua ole. Kotio pitäs päästä nukkumaan ja syömään. Viettämään aikaa perheiden kanssa... 8h työpäivä on harvinaisuus ainakin mulla. Yleensä päivän pituus on 12h.

      Ja näin lopuksi fakta-tieto. Vaikka konduktööri onkin ehkä näkyvin VR:n työntekijä ja edustaja ja lähimpänä matkustajia niin 99.9999% junan myöhästymisistä EI johdu konduktööristä :) Olen ammatinvalintani tehnyt, en ole katunut päivääkään vaikka pääasiassa konnarille tulevasta palautteesta on sitä itteään. Joukossa on myös niitä jotka hymyilee ja kiittää :)

      You all have a nice journey and let's greet each other at the road if iron.

    • kansanedustajia
      • ennen.

        junat olleet myöhässä,silloin oli harvinaista jos juna myöhästyi minuutinkin. Dieselveturit olivat varmatoimisia säässä kuin säässä. Nykyiset italialaiset pendolinoveturit ja vaunut ovat suunniteltu ainoastaan lämpimiin maihin toimiviksi. Jos VR olisi tehnyt veturitilaukset maasta jossa on myös talvi,ei tällaisia myöhästymisiä olisi.
        VR on möhlinyt pahemman kerran,eikä ongelma poistu ennen kuin kalusto vaihdetaan. Myöhästymiset ovat taas edessä ensi talvena ja seuraavana ja seur...


      • äreä
        ennen. kirjoitti:

        junat olleet myöhässä,silloin oli harvinaista jos juna myöhästyi minuutinkin. Dieselveturit olivat varmatoimisia säässä kuin säässä. Nykyiset italialaiset pendolinoveturit ja vaunut ovat suunniteltu ainoastaan lämpimiin maihin toimiviksi. Jos VR olisi tehnyt veturitilaukset maasta jossa on myös talvi,ei tällaisia myöhästymisiä olisi.
        VR on möhlinyt pahemman kerran,eikä ongelma poistu ennen kuin kalusto vaihdetaan. Myöhästymiset ovat taas edessä ensi talvena ja seuraavana ja seur...

        nimimerkki: ei ennen. olen samaa mieltä sun kanssa entisajan junat toimi paljon paremmin, mitä nämä nykyajan junat, olin suunnitellut tälle viikolle reissua, mutta ei tullut mitään, piti perua koko reissuun lähtö, kun junat olivat myöhässä tai junavuoroja peruttu.


      • ennen. kirjoitti:

        junat olleet myöhässä,silloin oli harvinaista jos juna myöhästyi minuutinkin. Dieselveturit olivat varmatoimisia säässä kuin säässä. Nykyiset italialaiset pendolinoveturit ja vaunut ovat suunniteltu ainoastaan lämpimiin maihin toimiviksi. Jos VR olisi tehnyt veturitilaukset maasta jossa on myös talvi,ei tällaisia myöhästymisiä olisi.
        VR on möhlinyt pahemman kerran,eikä ongelma poistu ennen kuin kalusto vaihdetaan. Myöhästymiset ovat taas edessä ensi talvena ja seuraavana ja seur...

        Kirjoitit aivan asiaa. Haluan kuitenkin vielä lisätä muutaman seikan. Tällaisia talvia ei ilmeisesti enään luultu edes tulevan koska 15 vuotta oli aivan kesäkelit rautateillä. Asennoiduttiin aivan väärin. Investoinnit lumenpoistovälineisiin unohdettiin ilmeisesti kokonaan. Myös henkilökunnan vähentäminen on syönyt työvoimareservin aivan minimiin. Tämähän on kyllä sinänsä koko yhteiskunnan trendi ollut jo vuosikymmeniä. Valtionrautatiet, siis meidän ainoita palvelulaitoksia siirrettiin osakeyhtiömuotoon ensimmäisten joukossa, nyt nähtävin seurauksin. Kehityksen ensimmäisiä toimia oli henkilökunnan vähentäminen työhönottokiellolla. Aloitettiin massiivinen "järkeistäminen". Rautateiden erilaiset henkilökuntien ammatilliset järjestöt olivat hyvin hajulla toimenpiteistä, tuoden esiin näkemyksiään tiestä mihin muutokset johtavat. Oli kuitenkin selvää, että hallitukset missä mukana oli poliittisten puolueiden vahva vaikutus ay liikkeen sisäisessä hierarkiassa myöntyivät muutokseen. Tuntuu aivan siltä kuin päivitetty tilanne on tahallaan johdettu katastrofiin, jotta yksityistämiseen saadaan lisää vauhtia. Asia ollee todella näin!
        Jotta lukija saisi jonkinlaisen kuvan kuinka hommat hoituivat aiemmin, niin siitä lyhykäisesti. Vuosittaiseen toimintaan VR sai toiminta rahoituksen eduskunnan normaali budjetti rahoitusessa. Suunniteltiin vuoden toiminta ja siihen tuli rahat. Se, että tuhlattiin on aivan väärä väittämä. Kaikki se mitä on tullut uutta teknistä kehitystä olisi voitu investoida suunnitelmallisesti aiemman järjestelmän aikanakin. Oli kuitenkin olemassa kauaskantoinen suunnitelma myydä eli yksityistää kansallisomaisuus. Viimeaikaiset yhä kiihtyvät puheet ovat selvä osoitus tästä suunnitelmallisesta. Aika alkaa siis olla kypsä nyt.
        Kalustoinvestoinnit on täysin luokatonta toimintaa, vaunutilauksia lukuunottamatta. Siinä oli selkärankaa, ja järkeä kansakunnan kannalta. Pendoliinot saisi ajaa jo nyt romuttamolle, jos halutaan suorittaa varmaa tarkoitukseen sopivaa aikataulullista liikennöintiä. Olen jo nyt varma siitä, että uusi Allegro on katastrofi, valitettavasti. Siksi olisikin hyvä kun tutkittaisiin kauppaan liittyvät kiemurat jo ennen eduskuntavaaleja.
        On kaihoisaa muistella niitä aikoja kun veturit tehtiin Tampereella suurella laatuluokituksella. Kolme suurta tehdasta jauhoi leipää useisiin talouksiin. Kaikki kuitenkin lopetettiin kuin jonkun tilauksesta. Kaikki pitäisi palauttaa entiselleen.


      • Romua
        opa62 kirjoitti:

        Kirjoitit aivan asiaa. Haluan kuitenkin vielä lisätä muutaman seikan. Tällaisia talvia ei ilmeisesti enään luultu edes tulevan koska 15 vuotta oli aivan kesäkelit rautateillä. Asennoiduttiin aivan väärin. Investoinnit lumenpoistovälineisiin unohdettiin ilmeisesti kokonaan. Myös henkilökunnan vähentäminen on syönyt työvoimareservin aivan minimiin. Tämähän on kyllä sinänsä koko yhteiskunnan trendi ollut jo vuosikymmeniä. Valtionrautatiet, siis meidän ainoita palvelulaitoksia siirrettiin osakeyhtiömuotoon ensimmäisten joukossa, nyt nähtävin seurauksin. Kehityksen ensimmäisiä toimia oli henkilökunnan vähentäminen työhönottokiellolla. Aloitettiin massiivinen "järkeistäminen". Rautateiden erilaiset henkilökuntien ammatilliset järjestöt olivat hyvin hajulla toimenpiteistä, tuoden esiin näkemyksiään tiestä mihin muutokset johtavat. Oli kuitenkin selvää, että hallitukset missä mukana oli poliittisten puolueiden vahva vaikutus ay liikkeen sisäisessä hierarkiassa myöntyivät muutokseen. Tuntuu aivan siltä kuin päivitetty tilanne on tahallaan johdettu katastrofiin, jotta yksityistämiseen saadaan lisää vauhtia. Asia ollee todella näin!
        Jotta lukija saisi jonkinlaisen kuvan kuinka hommat hoituivat aiemmin, niin siitä lyhykäisesti. Vuosittaiseen toimintaan VR sai toiminta rahoituksen eduskunnan normaali budjetti rahoitusessa. Suunniteltiin vuoden toiminta ja siihen tuli rahat. Se, että tuhlattiin on aivan väärä väittämä. Kaikki se mitä on tullut uutta teknistä kehitystä olisi voitu investoida suunnitelmallisesti aiemman järjestelmän aikanakin. Oli kuitenkin olemassa kauaskantoinen suunnitelma myydä eli yksityistää kansallisomaisuus. Viimeaikaiset yhä kiihtyvät puheet ovat selvä osoitus tästä suunnitelmallisesta. Aika alkaa siis olla kypsä nyt.
        Kalustoinvestoinnit on täysin luokatonta toimintaa, vaunutilauksia lukuunottamatta. Siinä oli selkärankaa, ja järkeä kansakunnan kannalta. Pendoliinot saisi ajaa jo nyt romuttamolle, jos halutaan suorittaa varmaa tarkoitukseen sopivaa aikataulullista liikennöintiä. Olen jo nyt varma siitä, että uusi Allegro on katastrofi, valitettavasti. Siksi olisikin hyvä kun tutkittaisiin kauppaan liittyvät kiemurat jo ennen eduskuntavaaleja.
        On kaihoisaa muistella niitä aikoja kun veturit tehtiin Tampereella suurella laatuluokituksella. Kolme suurta tehdasta jauhoi leipää useisiin talouksiin. Kaikki kuitenkin lopetettiin kuin jonkun tilauksesta. Kaikki pitäisi palauttaa entiselleen.

        Asiaa, olet varmaan vr. läisiä tai entisiä. Olen myös ollut mukana vr.ärrällä ja heti alussa huomattiin pendon sopimattomuus suomen liikenteeseen niin käsällä kuin talvellakin. Vähän Turun entisestä konepajasta, vaikka tiedettiin sen loppuvan ja alasajo oli jo käynnissä niin vielä satsattiin kaliisiin laitteisiin.Se on helppoa kun kenenkään ei tarvii ottaa vastuua, sama pätee niin pendoihin kuin alleroihin, romurautaa ja tosi vaarallisia, olen odotellut koska jysähtää ja mennään tosipitkälle, mutta ei raiteilla jos niitä voi siksi kutsua.


      • Kaapo Konnari
        opa62 kirjoitti:

        Kirjoitit aivan asiaa. Haluan kuitenkin vielä lisätä muutaman seikan. Tällaisia talvia ei ilmeisesti enään luultu edes tulevan koska 15 vuotta oli aivan kesäkelit rautateillä. Asennoiduttiin aivan väärin. Investoinnit lumenpoistovälineisiin unohdettiin ilmeisesti kokonaan. Myös henkilökunnan vähentäminen on syönyt työvoimareservin aivan minimiin. Tämähän on kyllä sinänsä koko yhteiskunnan trendi ollut jo vuosikymmeniä. Valtionrautatiet, siis meidän ainoita palvelulaitoksia siirrettiin osakeyhtiömuotoon ensimmäisten joukossa, nyt nähtävin seurauksin. Kehityksen ensimmäisiä toimia oli henkilökunnan vähentäminen työhönottokiellolla. Aloitettiin massiivinen "järkeistäminen". Rautateiden erilaiset henkilökuntien ammatilliset järjestöt olivat hyvin hajulla toimenpiteistä, tuoden esiin näkemyksiään tiestä mihin muutokset johtavat. Oli kuitenkin selvää, että hallitukset missä mukana oli poliittisten puolueiden vahva vaikutus ay liikkeen sisäisessä hierarkiassa myöntyivät muutokseen. Tuntuu aivan siltä kuin päivitetty tilanne on tahallaan johdettu katastrofiin, jotta yksityistämiseen saadaan lisää vauhtia. Asia ollee todella näin!
        Jotta lukija saisi jonkinlaisen kuvan kuinka hommat hoituivat aiemmin, niin siitä lyhykäisesti. Vuosittaiseen toimintaan VR sai toiminta rahoituksen eduskunnan normaali budjetti rahoitusessa. Suunniteltiin vuoden toiminta ja siihen tuli rahat. Se, että tuhlattiin on aivan väärä väittämä. Kaikki se mitä on tullut uutta teknistä kehitystä olisi voitu investoida suunnitelmallisesti aiemman järjestelmän aikanakin. Oli kuitenkin olemassa kauaskantoinen suunnitelma myydä eli yksityistää kansallisomaisuus. Viimeaikaiset yhä kiihtyvät puheet ovat selvä osoitus tästä suunnitelmallisesta. Aika alkaa siis olla kypsä nyt.
        Kalustoinvestoinnit on täysin luokatonta toimintaa, vaunutilauksia lukuunottamatta. Siinä oli selkärankaa, ja järkeä kansakunnan kannalta. Pendoliinot saisi ajaa jo nyt romuttamolle, jos halutaan suorittaa varmaa tarkoitukseen sopivaa aikataulullista liikennöintiä. Olen jo nyt varma siitä, että uusi Allegro on katastrofi, valitettavasti. Siksi olisikin hyvä kun tutkittaisiin kauppaan liittyvät kiemurat jo ennen eduskuntavaaleja.
        On kaihoisaa muistella niitä aikoja kun veturit tehtiin Tampereella suurella laatuluokituksella. Kolme suurta tehdasta jauhoi leipää useisiin talouksiin. Kaikki kuitenkin lopetettiin kuin jonkun tilauksesta. Kaikki pitäisi palauttaa entiselleen.

        ... on samanlainen katastrofi! Mitään ei ole muutettu; samat lastentaudit kyseisellä vehkeessä kun näissä ensimmäisissäkin. Kenelleköhän tästäkin kilahtaa taskunpohjalle rahaa? Se kannattaisi tsekata! Ei se ainakaan meille VR:n ylläpitäjille rahaa tuo; päinvastoin!


    • iukka66
      • johtopäätöksen

        Mitä surkeampi talvikeli, sitä varmemmin pääset parille busiilla tai omalla autolla. Juna on sulan ajan kallis matkustusväline.


    • a

      Hyvä esimerkki tältä viikonlopulta, matkustin Kouvolasta Jyväskylään. Matkustaisin mielelläni varsinkin talvisaikaan junalla, mutta onneksi en tällä kertaa. Näin sain viettää perillä lähes päivän kauemmin. Bensat edestakaisin maksoi vähemmän kuin junalippu yhteensuuntaan.
      Ei paljon motivoi ihmisiä käyttämään junaa kun aikataulut eivät koskaan pidä, vuoroja on harvoin ja hinnat nousee kokoajan. Nämä kaikki seikat vaikuttavat yksityisautoilua lisäävästi.

    • ostan

      vr duunarin syyksi tietenkin ..per..jos oisin noissa hommissa oisin saikulla.

      • Lisää valituksia

        Olisin saikulla :) Tuo kertoo jo siitä asenteesta millä ihmiset toimii. Tolla asenteella kun ne VR:ränkin kaikki työntekijät tekisivät töitään niin mitä siitä tulisi. Sitten puhutaan että pitää yksityistää! Kertokaapa joku viisas täällä kirjoittava ihminen minulle mitä se auttaa? Hinnatko siitä laskevat? Vaiko palvelu paranee?


    • snuff

      Siperiasta junat Suomeen :D toimiskin!!

      • matkustaja33

        Ajattelisin asian niin, että jos junat mielestäni on paskoja ja VR perseestä. Miksi menen ja matkustan niillä? Miksen mene vaikka bussilla tai kävellen jos junissa on niin huono ja kallis matkustaa!


    • Lumimies___

      Mun mielestä ihmiset ovat sangen typeriä. Tästäkin viime päiviä raiskaavasta lumipyrystä on varoitettu kansaa hyvissä ajoin, mutta EI! Pakko lähteä sinne rautatieasemalle ruikuttamaan kun junat on myöhässä, vaikka pienellä ajattelutyöllä tämän olisi voinut päätellä jo siellä kotioloissa.

      Olen varma, että 99% näistäkin ihmisitä olisi voinut matkustaa jo vaikka paria päivää etukäteen tai vastaavasti pari päivää myöhemmin, jolloin todennäköisyys junien aikataulussa pysymiseen olisi ollut parempi.

      Itse matkustan paljon junalla läpi Suomen ja junat ovat olleet maksimissaan sen 15 minuuttia myöhässä. En lähde matkustelemaan, jos ilma on huono ja näin vältyn ongelmilta.

      Ja ymmärtäkää sitä VR:ää. Toki niiden on kyettävä huonollakin ilmalla ensisijaisesti turvallisuuteen. Mielestäni on aivan sama jääkö junat näillä säillä aikataulusta jälkeen, kunhan kaikki säilyvät hengissä. Ulkona pyryttää ja on 30 astetta pakkasta. Tiedättekö miten jäässä ne Junien vaihteet ovat? Vai olisiko parempi, että Iltalehdessä uutisoitaisiin "Hups, kaksi Intercityä törmäsi toisiinsa Helsingin ja Lahden välillä, mutta onneksi Pikajuna Turkuun pääsi lähtemään ajoissa ja näin Anneli-mummokin ehti iltateelle."

      Järki käteen, vaikka pakkanen saattaakin turruttaa aivot hetkeksi.

    • emmeny

      http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Talvikaaos jatkuu Ruotsin julkisessa liikenteessä/1135253108013

      Täällä on sentään tilanne parempi kuin Ruotsissa. Mieluummin odotan 4 tuntia laiturilla kuin 15 tuntia junassa.

      VR voisi tosin kuuluttaa enemmän faktatietoa nuista myöhästymisistä itse asemilla: jos tietäisi, että juna tulee olemaan myöhässä vielä ainakin 20 minuuttia, voisi hilppaista huoletta vessaan tai Mäkkäriin hakemaan ranskalaisia.

    • Aivot1970

      Kyse varmasti siitä, että VR:n tiloissa on ainakin useassa paikassa muita liikkeitä, kuin pelkkä VR. Ei VR maksa muille firmoille siitä että muiden firmojen työntekijät jäävät sinne vatimaan "asiakkaita" joiden junat ovat myöhässä.
      Ja kummasti te tyhmät asiakkaat satutte valittamaan ei asianomaisille, kuten muille yrityksille, joilla on tilat VR:n tilojen yhteydessä. Eikö teidän ihmisten päähän mahdu, että VR on silti VR eikä muut firmat liity tähän vaikka heidän tiloissaan olisivatkin.
      Toisekseen kaikki kulkuneuvot tuolla ilmalla voi takkuilla. Te ihmiset kun ette vain ymmärrä sitä, että mikään ei ole täydellisesti toimivaa. Ilmat yllättää ja säähän ei kukaan pysty vaikuttaa. Se että junat testataan täällä ja ne toimivat hyvin, ei takaa että ne toimisivat hyvin muulloin, koska ne kuitenkin valmistetaan muualla. Ei siis välttämättä kaikista suotuisimmiksi suomeen.

      • Henki kallis

        Ja hyvä kun junat pysyvät asemilla, ennenkuin tapahtuu tosi rumaa jälkeä.


    • Johannes Vi

      Ensin hiotaan organisaatio mahdollisimman kevyeksi niin, ettei jää yhtään pelivaraa poikkeustilanteita varten. Sitten tulee poikkeustilanne ja asiat menevät sekaisin.

      Ihan sama tyyli kaikissa yhtiöissä.
      Päästäisiin toimiviin järjestelmiin ja parempaan työllisyyteen, jos jätettäisiin pientä pelivaraa.
      Markkinatalous edellyttä kuitenkin voittoja ja hinnankorotuksia, ei palvelujen toimivuutta. Muistuttaa suuresti kommunismia muilta osin, paitsi henkilöstömäärissä.

      • Vaar..

        On kyse joukkokuljetus kalustosta ja sen vaarallisuudesta.


      • silleen
        Vaar.. kirjoitti:

        On kyse joukkokuljetus kalustosta ja sen vaarallisuudesta.

        Hyvä kun on peruttu ettei tule ruumiita.


    • suistokainen

      oikeen kaikille hesalaisille :D jäätykää pystyyn ja tukehtukaa lapinlomiinne.
      teen pitäski pysyä siel kehä kolmosen sisäpuolel ettei loppumaa saastu, tää on selvästi VR:n oveluutta rajata rappio maan paskimpaan kaupunkiin, eristetään turkukin. >=)

      • Kunhan kysyin

        Milloin junat on ollut aikataulussa??


    • halke

      Olen asunut junaradan varrella 1982 lähtien ja käyttänyt junaa säännöllisesti työmatkoihin. VR:n ollessa valtion virasto, talvet eivät olleet ongelma VR:lle, junat kulkivat aikatauluissa kuin Sweitsiläisen kellon aika. VR ongelmat alkoivat kun siitä tehtiin liikelaitos ja ongelmat vain pahenivat Oy:n aikana. VR:n johdon on turha selitellä mitään, sillä ongelmat johtuvat johdon asettamisista toimintatavoista.

    • Grrrr...

      Tilanen eilen Helsingin asemalla oli lähes kaaottinen. Siitä huolimatta mitään erityisjärjestelyjä asemahallissa odotteleville ihmisille ei ollut järjestetty. Itse tulimme asemalle n. klo 14.30 ja huomasimme, että 10.30 juna pohjoiseen ei ollut vielä siihenkään mennessä lähtenyt! Päätimme varata liput 14.06 junaan, koska arvelimme 13.06 junan olevan täpötäynnä. Niinhän se olikin ja samaten asemahalli! Siirryimme ravintolan puolelle ja siellä huomasimme, että kuulutukset eivät kuuluneet sinne lainkaan.
      Yksi ainut pieni tv-ruutu ilmoitti junien lähtöaikataulut ja niitä siirrettiin 10-15 minuuttia eteenpäin.
      Niitä siinä juostiin katselemassa lähes 10 min. välein, kunnes huomasin että meidän 14.06 junamme oli vain poistettu lähtevien listalta! Kadonnut kuin tuhka tuuleen! Kysyin asiaa virkailijalta joka töykeästi ilmoitti tietävänsä yhtä paljon kuin minäkin. Niine hyvineni jäimme odottamaan seuraavaa junaa, joka sitten onneksi lähtikin ja pääsi kuin pääsikin perille. Junassa tilanne oli sekava; kenelläkään ei tuntunut olevan paikkoja ja ihmiset istuivat missä sattuu. Ihmettelimme suureen ääneen VR:n toimintaa: miksei edes
      väliaikaista tiedotusta (vaikka megafonilla) oltu järjestetty odottaville ihmisille? Ravintolaan ei kuulutukset edes kuuluneet, joten tieto ei tullut sinnekään kunnolla. Päätin vakaasti välttää ko. yrityksen palveluja parhaalla mahdollisella tavalla ja niin päätti moni muukin! VR saa pian huomata, että asiakkaat "äänestävät jaloillaan" eli käyttävät jotain muuta kuin kallista ja huonosti toimivaa junayhteyttä! Asiakaspalvelua alkaa siinä vaiheessa varmasti löytyä myös valtion monopolillakin. Tähän mennessä sitä ei ole vielä ollut näkyvissä.

      • djjakester

        Olimme ystäväni kanssa travellaamassa Tampereella ja mikäs siinä 19:00 oli tarkoitus Tampereelta lähteä... Mutta Juna sen kuin vain vaihto koko ajan aikataulussa lähtöään... Että meinas palaa IC kanssa pinna... Mutta kun juna saapui 21:15 niin sieltä tulee vanha rotisko... VITTU!

        Ja ilmoitettiin, että juna on 20min aikataulustaan jälleen kerran?
        Juna ilmoitettiin olevan 23:00 Helsingissä ja VITUT! Juna oli vastan Vantaan Tikkurilassa 23:00....
        Juna pääsi vasta 00:30 Helsinkiin! Miettikää nyt miten VITUSSA voi junalla kestää Vantaan Tikkurilasta Helsingin Rautatien torille 1h 30min?


      • -bussikuski-
        djjakester kirjoitti:

        Olimme ystäväni kanssa travellaamassa Tampereella ja mikäs siinä 19:00 oli tarkoitus Tampereelta lähteä... Mutta Juna sen kuin vain vaihto koko ajan aikataulussa lähtöään... Että meinas palaa IC kanssa pinna... Mutta kun juna saapui 21:15 niin sieltä tulee vanha rotisko... VITTU!

        Ja ilmoitettiin, että juna on 20min aikataulustaan jälleen kerran?
        Juna ilmoitettiin olevan 23:00 Helsingissä ja VITUT! Juna oli vastan Vantaan Tikkurilassa 23:00....
        Juna pääsi vasta 00:30 Helsinkiin! Miettikää nyt miten VITUSSA voi junalla kestää Vantaan Tikkurilasta Helsingin Rautatien torille 1h 30min?

        VR on kertonut ongelmista hyvissä ajoin etukäteen, niin miksi änkesit junaan? Järki käteen pelle.


      • -bussikuski-

        VR on kertonut ongelmista uutislähetyksissä ja vähän joka tuutissa. Ei sitten yhtään ajatellut junaliikenteessä olevan ongelmia? Olisit voinut etsiä esim. korvaavia kulkuneuvoja.


    • Menoa tai ei?

      Että on haluttu tehdä "voittoa" ja potkittu leutojen talvien aikana kaikki kunnossapitohenkilöstö pois ja hukattu valtaosa kunnossapitokalustostakin. Nyt sitten kun ns. normaali talvi ja ihan jopa lunta satanut, ei sitä saada kiskoilta ja vaihteista luotua pois. Ihan lumilapioon ja harjaan pitäisi jonkun tarttua, mutta eihän VR:n pomot siihen itse pysty. Ja sitten pitänyt hankkia meidän ilmasto-oloomme täysin sopimatonta ja toimimatonta tekniikkaa, otetaan nyt vaikka nämä "Pendoliinot" esimerkiksi... Aikataulussa oleva Pendoliino Suomen talvessa on joko a) IHME tai sitten B) KUVITELMA. Mistäköhän johtui, että vanhaan aikaan perinteiset höyryveturit kulkivat minuutilleen aikataulussa? Ja silloin niitä junia jopa kulkikin, pysähtyivätkin muutaman hassun aseman sijasta melkein jokaisella laiturillakin, mitä matkan varrella oli. Aikataulut toimivat hyvin, silloin jouduin kulkemaan paljon junalla Joensuu-Kouvola -väliä. Koska siihen aikaan ei ollut kännyköitä, pystyi Joensuussa junaan lähtiessä soittamaan lankapuhelimella taksin ja pyytämään Kouvolan asemalle odottamaan tiettyyn kellonaikaan, koska juna myös sitten oli ko. kellonaikaan perillä Kouvolassa. Kyllä on maailma kehittynyt tässä ajan saatossa, mutta ainakin VR:n kohdalla hyvin kyseenalaiseen suuntaan. Hyvänen aika, Suomessa on jopa lunta! Pitäisiköhän siihen jopa osata varautuakin? Ei ainakaan VR:n pomoja se perinteinen "maalaisjärki" pahemmin näytä vaivaavan.

      • Koneinssievp

        Kun muualla Suomessa VR saa häiriöpaikoille aikaseksi korvaavat bussikuljetukset. Miksei tässä Helsingin tapauksessa, kun junia ei saada asemalle, viedä ihmisiä sinne missä junat ovat eli Ilmalaan jne. Kyllä sellainen kyyti järjstyisi varmaan tunnissa. Pitäisiköhän firmassa olla muutama aliupseerikoulun käynyt mies, jotka mokoman saisivat aikaseksi.
        Vai onko tämä sitä stadilaisten uusavuttomuutta. Päivittäin suuret joukot maalaisia menee Helsinkiin auttamaan, samoin Virosta tuodaan väkeä laivoilla, mutta sittenkään ei saada systeemejä toimimaan. Ehkä vika on siinä, että lunta ei saa liikkumaan kännykkää räpeltämällä. Tarttis tehdä jotakin konkreettisempaa niinkuin kai tsaarin rautateiden aikaan.


    • chaos rules

      Miten sitä ennen talvella pärjättiin ennen ilmastonlämpenemistä tai nykyisin kutsuttua ilmastonmuutosta?
      Onkai sitä lumitalvia ollut ennenkin suomessa ja muualla. Enpä vaan muista oliko silloin kaaosta.

    • Tågfantast

      Nykyään junat myöhästelevät enemmän kuin ennen. Tämä johtuu tekniikan lisääntymisestä ja henkilöstön vähenemisestä. Vaihteet sulatetaan esimerkiksi sähköllä, kun ennen sitä varten oli henkilökuntaa. Mies luudan kanssa lakaisemassa. Myöskin tärkeiden vaihteiden sulatukseen pitäisi olla paremmat vastukset, joita käytettäisiin vain ääriolosuhteissa. Muulloin käytettäisiin heikompitehoista sulatusta.

      Joka tapauksessa tekniikka ja uudet junat toimivat huonommin kuin entisajan junat.

      • lapioo,,,,,

        niin se eilinen vaihteen "rikkoutuminen"vr tumpelo lumikoneen käyttäjä rikkoi vaihteen,,,,


      • kiskoilla
        lapioo,,,,, kirjoitti:

        niin se eilinen vaihteen "rikkoutuminen"vr tumpelo lumikoneen käyttäjä rikkoi vaihteen,,,,

        Oliko unohtunut, että ei ollakaan moottoritietä auraamassa?


      • lättähätut kesti

        ostettu nuo junat jotka ei kestä suomen normaaleja oloja?
        Halvalla ei saa hyvää.


      • Meksikon pikajuna

      • äddyföäspksj
        lättähätut kesti kirjoitti:

        ostettu nuo junat jotka ei kestä suomen normaaleja oloja?
        Halvalla ei saa hyvää.

        Pendolinon hinta istumapaikkaa kohden on ainakin kaksinkertainen muuhun moderniin junakalustoon verrattuna. Se ei ole halpa juna, vaan tähän astisista kaikkein kallein, joka on Suomemme kiskoja kuluttanut.


      • 14+11
        äddyföäspksj kirjoitti:

        Pendolinon hinta istumapaikkaa kohden on ainakin kaksinkertainen muuhun moderniin junakalustoon verrattuna. Se ei ole halpa juna, vaan tähän astisista kaikkein kallein, joka on Suomemme kiskoja kuluttanut.

        VR - kävellen olisit jo perillä.


    • zxcbnvm,

      Sen vaan sanon et jos te hyvät ihmiset ette omin neuvoin pärjää edes pienessä lumihangessa niin miten te voitte odottaa täydellisyyttä joltai VeeÄrrältä?

      Viimeeks kuuskyt luvulla ollu näin hieno talvi niin miten VR on tänäpäivänä voinut varautua moiseen? Tai kukaan muukaan? Te vaan tykkäätte valittaa ja vinkua joka asiasta, saatanan kaupunkilaiset vässykät.

      • Lentävä Kalakukko

        Ei täydellisyyttä kannata myräkällä odottaa, mutta 5 - 6 tuntia on jo maksavien asiakkaiden kyykyttämistä. Mitä on kuulunut ruoka ja jopa kahvilippuja on pitänyt tinkaamalla tivata. Siellä on ollut mukana vanhoja sairaita ihmisiä puolitajuissaan, kun ruokaakaan ei ole järjestetty.

        Niinpä niin se Lentävä Kalakukko!


      • Koneinssi evp
        Lentävä Kalakukko kirjoitti:

        Ei täydellisyyttä kannata myräkällä odottaa, mutta 5 - 6 tuntia on jo maksavien asiakkaiden kyykyttämistä. Mitä on kuulunut ruoka ja jopa kahvilippuja on pitänyt tinkaamalla tivata. Siellä on ollut mukana vanhoja sairaita ihmisiä puolitajuissaan, kun ruokaakaan ei ole järjestetty.

        Niinpä niin se Lentävä Kalakukko!

        Tässä tuli mieleen seuraavaa. Onko ne tukkoiset vaihteetkin hankittu Italiasta, ei ainakaan alppimaakunnasta. Ennen meillä Hämeenlinnassa oli tsaarin ratamiesten tekemä ratapiha ja vaihteet. Kiskot ja vaihteet olivat maasta irti pöllien päällä, niin että niitä oli helpompi puhdistaa. Helsingissä näyttävät piilottavan vaihteet maan poveen, jonne ne sitten jäätyvät, yrittävät jollakin tikuilla ronkkia puhtaiksi.
        Voisivat käydä katsomassa ratikoiden ja metron vastaavia rakenteita, saattaisi olla siellä parempia ratkaisuja.
        Eli onko hukattu entisten radanrakentajien hiljainen tieto ja perinne, eipä ole rakennusmestareita vuosikymmeniin koulutettu, nyt onneksi taas aloitettu. Tuskin nykysuunnittelijat ovat itse ratajaksoilla liikkuneet, eivät ainakaan talviaikaan. Ehkä kopioivat piirustuksiaan ja vehkeitään kansainvälisiltä nettipalstoilta. Nyt tosin kuulemma suunnittelevat opintomatkaa Siperiaan. Hyvä niin.
        Ei kun vaan lisää putsaajia Virosta ja Latviassa, Latviassa lunta lapioidaan kaupungin töissä muutamalla satasella kuussa.
        Missä se suomalainen luovuuskin piileksii kun ei ratkaista osata näin primitiivistä asiaa.


      • Wanahasen Masa
        Koneinssi evp kirjoitti:

        Tässä tuli mieleen seuraavaa. Onko ne tukkoiset vaihteetkin hankittu Italiasta, ei ainakaan alppimaakunnasta. Ennen meillä Hämeenlinnassa oli tsaarin ratamiesten tekemä ratapiha ja vaihteet. Kiskot ja vaihteet olivat maasta irti pöllien päällä, niin että niitä oli helpompi puhdistaa. Helsingissä näyttävät piilottavan vaihteet maan poveen, jonne ne sitten jäätyvät, yrittävät jollakin tikuilla ronkkia puhtaiksi.
        Voisivat käydä katsomassa ratikoiden ja metron vastaavia rakenteita, saattaisi olla siellä parempia ratkaisuja.
        Eli onko hukattu entisten radanrakentajien hiljainen tieto ja perinne, eipä ole rakennusmestareita vuosikymmeniin koulutettu, nyt onneksi taas aloitettu. Tuskin nykysuunnittelijat ovat itse ratajaksoilla liikkuneet, eivät ainakaan talviaikaan. Ehkä kopioivat piirustuksiaan ja vehkeitään kansainvälisiltä nettipalstoilta. Nyt tosin kuulemma suunnittelevat opintomatkaa Siperiaan. Hyvä niin.
        Ei kun vaan lisää putsaajia Virosta ja Latviassa, Latviassa lunta lapioidaan kaupungin töissä muutamalla satasella kuussa.
        Missä se suomalainen luovuuskin piileksii kun ei ratkaista osata näin primitiivistä asiaa.

        Pitäisköhän ottaa Tekniikan Maailma neuvonantajaksi, kun herroilta näyttää (lumen)luovuus puuttuvan. Vai onko se syy, että lumikolat on kortilla. (kuten telkkarissa sanottiin et ei oota jo myydään)

        Voishan sitä harhita hiihtoloman aikaan Juicen sanoin Kaipaan Eestiin, Eestiin niin pe.....leesti...

        Halavenpihan tuol on vielä viina, ja kaippa niitä naisiakin poikamiehelle on...
        Ja kumit on hyvät autossa ja muussakin, mie luotan laatuun.

        Oon laatutietoinen ja naisetkin....


      • bvrt
        Wanahasen Masa kirjoitti:

        Pitäisköhän ottaa Tekniikan Maailma neuvonantajaksi, kun herroilta näyttää (lumen)luovuus puuttuvan. Vai onko se syy, että lumikolat on kortilla. (kuten telkkarissa sanottiin et ei oota jo myydään)

        Voishan sitä harhita hiihtoloman aikaan Juicen sanoin Kaipaan Eestiin, Eestiin niin pe.....leesti...

        Halavenpihan tuol on vielä viina, ja kaippa niitä naisiakin poikamiehelle on...
        Ja kumit on hyvät autossa ja muussakin, mie luotan laatuun.

        Oon laatutietoinen ja naisetkin....

        okei, olen vr:llä töissä. onko se niin vaikeaa uskoa et tollasilla keleillä junat myöhästyy..? joo eka siel vaunun alla on lunta. sit kun vaunu jarruttaa syntyy paljon lämpöä ja lumi hiukan sulaa. vaunu jääkin paikalleen jolloin sulanut lumi jäätyy. ja jäädyttää esim. vaihdelaatikon. syöksykierre on valmis, ja siinä vaan yksi syy miksi junat myöhässä.

        okei, joku voi sanoa miksi ei hommata sellaisia välineitä mitkä kestää tän talven. yksi syy koska ne on niin helvetin kalliita, joten tällänenkin ebisodi tulee paljon halvemmaksi. TOSIN, nyt on vr suunnitellut mittavat hankkeet tälläsen varalle.

        joo ja miks tästä asiasta pitää jauhaa niin kauheesti, ruotsissa vielä pahempi tilanne junaliikenteen osalta... ompa tosi ihmeellistä.


      • Naapurin Erkki
        Wanahasen Masa kirjoitti:

        Pitäisköhän ottaa Tekniikan Maailma neuvonantajaksi, kun herroilta näyttää (lumen)luovuus puuttuvan. Vai onko se syy, että lumikolat on kortilla. (kuten telkkarissa sanottiin et ei oota jo myydään)

        Voishan sitä harhita hiihtoloman aikaan Juicen sanoin Kaipaan Eestiin, Eestiin niin pe.....leesti...

        Halavenpihan tuol on vielä viina, ja kaippa niitä naisiakin poikamiehelle on...
        Ja kumit on hyvät autossa ja muussakin, mie luotan laatuun.

        Oon laatutietoinen ja naisetkin....

        Kyllä totuus on se, että melkein kaikilla yöjuna matkat on varattu viikkoja ennen. Voihan tietysti olla lähtemättä, mutta entäs hotellimajoitukset ja muut sopimukset. Ja kuuluisa Vr:hän sanoo et varatkaa matkat mahdollisimman ajoissa et osataan varautua. Niin osataan varautua naruttamaan teitä.

        Kun kattelee aikatauluja ja laskee laskee nopeuksia voi vain hämmästellä, että talvellakin jopa keskinopeus on yli sadan. Todellisuudessa pitäis paahtaa täysillä lähes koko matka. Jos juna on myöhässä niin aina se vaan jää enenpi myöhään. Sellaiset piirustuslauta aikataulut ne ovat.

        Millä mennään kellolla vai kalenterilla?


      • sakke.kl
        Naapurin Erkki kirjoitti:

        Kyllä totuus on se, että melkein kaikilla yöjuna matkat on varattu viikkoja ennen. Voihan tietysti olla lähtemättä, mutta entäs hotellimajoitukset ja muut sopimukset. Ja kuuluisa Vr:hän sanoo et varatkaa matkat mahdollisimman ajoissa et osataan varautua. Niin osataan varautua naruttamaan teitä.

        Kun kattelee aikatauluja ja laskee laskee nopeuksia voi vain hämmästellä, että talvellakin jopa keskinopeus on yli sadan. Todellisuudessa pitäis paahtaa täysillä lähes koko matka. Jos juna on myöhässä niin aina se vaan jää enenpi myöhään. Sellaiset piirustuslauta aikataulut ne ovat.

        Millä mennään kellolla vai kalenterilla?

        VR:n johtaja hyvän komman.Väitti,jotta tulee vuosisadan routakin,kun lunta paljon heh heh heh.mIkä tumpelo.Routa on pienempi mitä enemmän pakkasilla on maan päällä lunta sen tietää jo pikkuvauvakin.Selityksia tuleviin myöhästymisin vain.


      • Filsupommi
        sakke.kl kirjoitti:

        VR:n johtaja hyvän komman.Väitti,jotta tulee vuosisadan routakin,kun lunta paljon heh heh heh.mIkä tumpelo.Routa on pienempi mitä enemmän pakkasilla on maan päällä lunta sen tietää jo pikkuvauvakin.Selityksia tuleviin myöhästymisin vain.

        ei naurata: http://www.facebook.com/group.php?gid=352074040010


    • jtrk

      Venäjällä junat kulkee aina ajallaan. Kannattaisi harkita että alettaisiin ostaa junapalvelut sieltä. Käsittääkseni raideleveyskin on sama. Vanhan kaluston voisi yrittää myydä halvalla johonkin etelän maihin taikka pistää kierrätykseen.

      • E_jones

        Kulkee Venäjällä "ajallaan" toki, mutta siellä rautatielaitos on valtion tuottama PERUSPALVELU, ilman voitontavoittelua. Suomessakin VR oli vielä 90-luvun alussa peruspalvelu, mutta yleinen mielipide ja oikeistoajattelu pakotti sen valtion ohjaamaksi liikelaitokseksi, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa - ei palvelua. Voiton tuottamisen seurauksena henkilöstöä on ajettu alas ja kaikki muukin tehdään mahdollisimman rimaa hipoen, huolto ja korjaukset jopa riman alta.

        Tosin Venäjällä on vuorovälit lähiliikenteessä 15-20min, ja keskellä päivää on useamman tunnin katko, jolloin ei kulje yhtään junaa, vaan rataa huolletaan tuona aikana. Suomessahan vuoroväli on 5-10 minuutin luokkaa, rataosasta riippuen, joten kyllä sekin lisää häiriöherkkyyttä melkoisesti. Oltaisiinko Suomessa valmiita palaamaan ajassa 90-luvulle, jolloin meilläkin vuoroväli oli 15-20min, ja junat pidempiä. Tuolloin täsmällisyys oli paljon parempaa kuin nykyään, mutta YTV/HKL soppparin myötä, lyhennettiin junia ja tihennettiin vuoroväliä ns metromaiseksi. Oliko järki vai ei, niin tässä on tulos, häiriöherkkyys lisääntyi, ja junista ei löydä nykyään istumapaikkoja, koska ajellaan YTV:n päätöksellä mieluummin lyhyitä junia. VR ei päätä junien pituuksista YTV alueella, vaan YTV.

        Lisäksi venäjällä on enemmän henkilökuntaa ja laitteistoa pitämään ratoja kunnossa, koska ratalaitoksen ei tarvitse tuottaa voittoa. Valtio syytää rahaa niin paljon kuin tarvitaan, ilman sen kummempia sarvia ja hampaita, koska rautatiet ovat NIIN tärkeitä venäjällä. Suomessa kokoomusfuhrerit pihistelevät valtion omistajaohjauksessa, koska voiton tuottaminen on tärkeintä. Ei VR:lläkään voida ilmaiseksi palkata väkeä ja ostaa tekniikkaa, jos rahaa ei ole.

        Rautatiet pitäisi ajatella PERUSPALVELUNA, eikä kannattavana bisneksenä. Rautatiet eivät todellakaan ole Suomessa mikään kovin kannattava bisnes, varsinkaan kun tavaraliikenne on supistunut merkittävästi. Mielestäni laitos pitäisi palauttaa valtion peruspalveluksi, ja päätehtäväksi peruspalvelun tuottaminen, vaikka sitten tappiollisena valtiolle. Peruspalvelu kun on harvoin voitollista.


    • ei oo totta!

      KAIKKI tökkii Suomessa en ymmärrä kun mikään ei toimi ja kulje ajallaan silti normi kansalainen joutuu olemaan kellonperässä jokapaikassa,erehdy sanomaan että ei tullu junaa tms niin potkut tai karenssia tulee ei auta vaikka olis millanen pyrykeli paikalle on mentävä.
      Miksi mut saavat sitten olla saapumatta/toimimatta?
      Tai sitten pitää julistaa poikkeustila kun on paljon lunta tms että silloin EI TARVITSEKAAN mennä töihin/kouluun,myös parkkipaikat ovat nykyään käsitämättömiä jos eivät maksa maltaita niin ovat siirtyneet autojen säilytykseen tai tavaroiden varastointiin rakennusyhtiöille ym luntatäynnä,ei pidetä kunnossa ei ole ilmasia enää missään jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe