Lohkoperunat

Manteli-Puu

Koska ruokailu kuuluu jokaisen ihmisen - myös helluntailaisen elämään, moni joutuu laittamaan ruokaa ihan kyllästymiseen asti. Itse haluan päästä ruoanlaitossa aika helpolla koska on paljon muutakin tekemistä. Tänään laitan lohkoperunoita ja kalapuikkoja uunissa.

Lohkoperunoita varten perunat vain pestään ja lohkotaan, ei tarvitse kuoria. Perunalohkot pellille leivinpaperin päälle ja sitten pullasutilla öljyä pintaan ja mausteita niin paljon kuin sielu sietää. Itse heitän perunoille yrttisuolaa, murskattua viherpippuria, paprikaa, basilikaa, vähän suolaa ja mitä nyt maustekaapista sattuu sopivia mausteita löytymään. Kalapuikot voi laittaa vaikka samalle pellille ja niillekin heitän vähän yrttisuolaa. Uuniin 200 asteeseen noin 20 minuutin ajaksi ja sitten syömään, NAM! Tietysti tuohon ateriaan voi lisätä vähän kasviksia ja punajuuret tai punajuurisalaatti sopii hyvin.

Jos joku paheksuu näitä ruokapuheita niin viitaan niihin moniin ruokajuttuihin joita oli jo Raamatussa kuten esim. Eesaun himoitsema hernerokka, Jaakobin valmistama juhla-ateria isälle jolta hän petkutti esikoisoikeuden, Aabrahamin ja Saaran järjestämät ruokakekkerit Jumalalle (kun Saaraa nauratti), paholaisen yritys saada Jeesus muuttamaan kivet leiviksi, Daniel ja hänen kolme kaveriaan eivät suostuneet syömään kuninkaan pöydän liha-aterioita vaan halusivat syödä kasviksia ja olivat pulleampia kuin muut syöpöttelijät, jne. Jos ruoka ei kuulu ihmisen ja uskovaisen elämään niin miksi Raamattuun otettiin nuo jutut? Miettikää tuota ennen kuin alatte poistattamaan tätä aloitusta.

8

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sopimaton aihe???

      Ainakin kuulostaa hyvin arveluttavalta! Ei ruokajutuilla pääse lyömään toista kuin vierasta sikaa! :-))))

      • Manteli-Puu

        Jopa Evankelistamme Eroe kerran keskusteli ruoasta palstalla. Hän valitti sitä että konferenssissa hänelle annettiin aterialla vain kaksi perunaa. Tämä mielipaha olisi ollut vältettävissä siten että konferenssissa olisi tarjottu kokoperunoiden sijasta lohkoperunoita tai vaikkapa muusia. Silloin evankelistan tarkka silmä ei olisi niin nopeasti laskenut montako kokonaista perunaa siinä annoksessa oli. Tämä esimerkki vain siksi että haluan osoittaa etteivät ruoka-aiheet ole helluntailaisuuden ulkopuolella.

        Raamatussa mainittiin myös se miten juutalaiset murehtivat sitä kun olivat lähteneet Egyptin lihapatojen äärestä erämaahan. Jumala antoi sitten taivaan mannaa ruoaksi ja syötiinhän siellä viiriäisiäkin (muistinko oikein?). Jeesus meni syntisten koteihin syömään ja nautti jopa viiniä aterioilla josta syystä häntä arvosteltiin. Eikö ruoka siis kuulu jokaisen ihmisen elämään, myös helluntailaisen?


      • Netta.
        Manteli-Puu kirjoitti:

        Jopa Evankelistamme Eroe kerran keskusteli ruoasta palstalla. Hän valitti sitä että konferenssissa hänelle annettiin aterialla vain kaksi perunaa. Tämä mielipaha olisi ollut vältettävissä siten että konferenssissa olisi tarjottu kokoperunoiden sijasta lohkoperunoita tai vaikkapa muusia. Silloin evankelistan tarkka silmä ei olisi niin nopeasti laskenut montako kokonaista perunaa siinä annoksessa oli. Tämä esimerkki vain siksi että haluan osoittaa etteivät ruoka-aiheet ole helluntailaisuuden ulkopuolella.

        Raamatussa mainittiin myös se miten juutalaiset murehtivat sitä kun olivat lähteneet Egyptin lihapatojen äärestä erämaahan. Jumala antoi sitten taivaan mannaa ruoaksi ja syötiinhän siellä viiriäisiäkin (muistinko oikein?). Jeesus meni syntisten koteihin syömään ja nautti jopa viiniä aterioilla josta syystä häntä arvosteltiin. Eikö ruoka siis kuulu jokaisen ihmisen elämään, myös helluntailaisen?

        Yleensyöminen on syntiä, ja ylipainoinen ihminen on samanlainen syntinen kuten homoseksuaalinenkin.


      • Netta. kirjoitti:

        Yleensyöminen on syntiä, ja ylipainoinen ihminen on samanlainen syntinen kuten homoseksuaalinenkin.

        Ihan hyvä mielipide. Kyllä syömisestä niin kuin monesta muustakin hyvästä asiasta saa myös syntiä aikaan jos niitä ihan ylen määrin harrastaa. Syömme elääksemme, emme elä syödäksemme.

        Hernesoppa lautasella on oikeassa paikassa mutta paidan rintamuksella siitä on tullut likaa!


      • ihme ja kumma
        Manteli-Puu kirjoitti:

        Jopa Evankelistamme Eroe kerran keskusteli ruoasta palstalla. Hän valitti sitä että konferenssissa hänelle annettiin aterialla vain kaksi perunaa. Tämä mielipaha olisi ollut vältettävissä siten että konferenssissa olisi tarjottu kokoperunoiden sijasta lohkoperunoita tai vaikkapa muusia. Silloin evankelistan tarkka silmä ei olisi niin nopeasti laskenut montako kokonaista perunaa siinä annoksessa oli. Tämä esimerkki vain siksi että haluan osoittaa etteivät ruoka-aiheet ole helluntailaisuuden ulkopuolella.

        Raamatussa mainittiin myös se miten juutalaiset murehtivat sitä kun olivat lähteneet Egyptin lihapatojen äärestä erämaahan. Jumala antoi sitten taivaan mannaa ruoaksi ja syötiinhän siellä viiriäisiäkin (muistinko oikein?). Jeesus meni syntisten koteihin syömään ja nautti jopa viiniä aterioilla josta syystä häntä arvosteltiin. Eikö ruoka siis kuulu jokaisen ihmisen elämään, myös helluntailaisen?

        Perin merkillinen evankelista tuo Eroe. Hänen sanomastaan ei tunnu kellekään jääneen mitään muuta mieleen kuin se, että konferenssissa annettiin vain kaksi perunaa ja siitä jäi nälkä.


      • todé*
        ihme ja kumma kirjoitti:

        Perin merkillinen evankelista tuo Eroe. Hänen sanomastaan ei tunnu kellekään jääneen mitään muuta mieleen kuin se, että konferenssissa annettiin vain kaksi perunaa ja siitä jäi nälkä.

        jostain syystä perunaspektaakkeli on meillä päällimmäisenä mielessä. On tietysti jotainmuutakin, mutta mitäpä niitä kaivelemaan.


    • mökin muija.

      Minä laitoin juustoperunoita kun oli jäänyt muutama keitetty pottu yli. Kuorin ne ja sipulsin, laitoin voideltuun vuokaan ja heitin vähän maustetta niskaan. Juustoraastetta ja vähän kermaa ja uuniin. Ennen vanhaan keitetyllä perunalla liimattiin kun ei ollut parempaa liimaa kotona. Kyllä pitää joskus nuo lohkoperunat kokeilla vaikka uunimakkarran kanssa.

      • leahim

        Peruna asiaa...
        Olihan aiemmin
        rakkan evankelistamme aihe:Vain kaksi pottua!
        Oli kuulemma liian vähän..kaksi perunaa.
        Konferensissa.....Arvaa naurattiko.....:=))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe