Lapsuus hiipii parisuhteeseen

Tyttöystävä....-.-.-

Enpä olisi ikinä uskonut näin käyvän. Asuin lähes 10 vuotta yksin, siis ihan yksin ilman miestä.
Tapasin miehen ja vuoden seurustelun jälkeen muutimme yhteen.

Kerron ensin vähän lapsuudestani:

Lapsena olin ainoa perheestä, joka "joutui" tekemään kotiaskareita, koska olin vanhin. Nuorimmat eivät siis joutuneet tekemään mitään, koska he olivat vielä "niin pieniä (myös silloin kun minä olin teini-ikäinen ja he ala-asteikäisiä).
Vanhempamme tekivät usein yömyöhään töitä. Minä olin vanhimpana se, joka kävi kaupassa, teki ruuan, siivosi ja pesi pyykkiä. Jos laistin siivouksesta, tuli huutoa. Aika meni kellon tarkkailuun, koska vanhemmat tulevat töistä, että voivat kävellä suoraan ruokapöytään. Tiedetään, onhan se kiva tulla siivottuun ja puunattuun kotiin ja istua ruokapöydän ääreen kovan työpäivän jälkeen.

Nyt tuntuu, että tämä sama passaus jatkuu parisuhteessani! Minun on "pakko" pitää asunto siistinä (koska olen tottunut siihen, että jos ei ole siistiä, tulee huutoa). Kyttään kelloa, että koska voin alkaa tekemään ruokaa, että herralle on varmasti sitten ruoka valmista kun tulee töistä. Ja että työvaatteet tai urheiluvaatteet on varmasti pesty ja silitetty ja viikattu ja lajiteltu kaappiin.

Ja nyt pääsemme ongelmaan, joka on arvatenkin se, että mies voi jättää tavaransa, vaatteensa, työkalunsa ynnä muut ihan minne vaan, koska tietää ja olettaa että minä siivoan. Ja hän myöskin hyväksikäyttää tietoa, että minä en pysty asumaan sekaisessa ja epäjärjestyksessä olevassa kämpässä.

Tuntuu että elämäni on yhtä suorittamista, odottamista, palvelemista. Kyllä se mies osaa siivota ja pestä pyykkiä ja viedä astiat koneeseen ihan itsekin.

Pitäisi varmaan alkaa totuttamaan miestä siihen, että minä EN tee kaikkea. Miten? Pestä kylmästi vain omat vaatteet? Jättää miehen astiat pöydälle ja siivota vain omat pois? Alusta asti olen pyrkinyt siihen, että yhdessä tehdään suurin osa kodin töistä. Mutta ei ole toiminut sekään...

Masentaa.

8

443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HominiLupus

Sanoisin että älä nyt ainakaan heti ala mielenosoituksellisesti jättää töitä tekemättä. Sillä saat vain aikaan riidan. Aloita mielummin vakavalla keskustelulla. Kysy mieheltäsi, onko hänestä oikeudenmukaista että sinä teet kaikki kotityöt hänen puolestaan. Ja jos on niin miksi? Äläkä tyydy puolinaisiin selityksiin tai kiertelyyn äläkä epämääräisiin lupauksiin. Siis selvä vastaus selvään kysymykseen ja selviä tekoja heti siitä lähtien jos muutokseen on halua. Jos mies edelleen on sitä mieltä että hänellä on oikeus odottaa tayttä palvelua, voit todeta että sinä teet siitä sitten omat johtopäätöksesi siitä miten paljon hän sinua oikeasti arvostaa ja rakastaa. Ei siis mitään uhkauksia, syyttelyjä yms. Vain selvä toteamus. Miehen käytös ja osallistuminen kodin töihin on suora osoitus siitä mitä hän sinusta todella ajattelee, piste. Siis oletko vain kodinkone vai tasaveroinen puoliso. Siitä mies voi valita mitä haluaa. Voi vain olla että kodinkone ei loputtomiin "toimi" ja voipa myös joskus lähteä.

• Aloittaja...........

Oli muuten yksi päivä kauhea ongelma kun pyysin miestä käymään kaupassa töiden jälkeen. Näin ettei tykännyt ehdotuksestani. Piti sitten sanoa että "sä teet sitten ruuan kun kerran MINÄ joudun käymään kaupassa".

Huokaus.

• mk

Lopetat kaiken tekemisen ja sanot miehelle että et ole mikään talouskone ja vaadit miestä tekemään osansa ja lopetat pyykinpesun ja muut niin kyllä mies oppii mutta se vaatii asennetta ja jos mies ei tee ruokaa niin olkoon syömättä. Jos mies ei osaa tehdä tuokaa niin opetat ja lopetat pasaamisen kokonaan niin joko mies tekee tai voi myös ero tulla mutta kyllä sinunkin pitää töiden jälkeen saada levätä kotona eikä tehdä kakkea kotitöitä itse vaan kyllä miehenkin pitää tehdä osansa.

• ikkrem imin

Olen miettinyt, miten paljon vaikutan itse siihen millainen suhde minun ja miehen välille muodostuu. Oliko hän entisen tyttöystävänsä kanssa samanlainen kuin nyt. Olinko minä samanlainen edellisen poikaystäväni kanssa kuin nyt. Minä vaikutan toiseen ihmiseen vähintään yhtä paljon kuin hän minuun. Se on vuorovaikutusta. Omat käyttäytymismallini ja tapani tulevat mukaan uuteen suhteeseen ja vaikuttavat siihen miten mies toimii. (Vain ja ainoastaan) muuttamalla omaa toimintaani voin vaikuttaa hänen tapaansa käyttäytyä.

Älä passaa miestä. Lopeta se. Nyt heti. Jos et halua samaan rooliin, missä olit lapsuudenkodissasi, älä toteuta sitä roolia.

• XYZ.fi

... 10v asuneena olet tietysti oppinut ja joutunut tekemään kaikki kotityöt itse, eikä se ole tuntunut varmaankaan yhtään rasittavalta, ei minusta ainakaan tuntunut yksin asustellessani (olen mies), tekeehän silloin kaiken itseään varten ja siivoaa omat sotkusa. Luulen sinun tuntevan normaalia herkemmin epäsuhtaa kotitöiden jakautumisesta parisuhteessa, koska olet joutunut jo lapsena aikuisen rooliin kotitöiden osalta.
      Ilmeiseti miehesi ei ole asunut itsekseen kotoa lähdettyä, tällöin hän on vielä tottunut äitinsä passaamiseen ja pitää sitä helposti tyttö/naisystäväsä hommana.

Kotihommissa on kuitenkin myös sellaisia hommia, jotka ovat perinteisesti kuuluneet vain miehille, kuten esim. auton kunnossapitäminen ja varsinkin yleensä nuorilla se yhteinen auto on pakosta aika vanha ja siitä johtuen aika isotöinen . Tällä haluan vain sanoa, että naisilta aika usein unohtuu nämä pelkästään miesten tekemät kotityöt, kun he ajattelevat kotitöiden jakautumista.

Meillä kotona esim. kotityöt ovat jakautuneet pääosin näin.
      Pyykinpesu vaimolle, tiskit minulle (tiskikone).
      Siivouksesta imurointi minulle sekä mattojen tamppaus ja lattioiden pesu ja pölyjen pyyhkiminen vaimolle.
      Yleinen siisteys, siis lasten sotkut ehkä hieman enemmän vaimolle, koska hänen silmänsä on hieman herkempi sotkuille.
      Tekniset korjaukset ja remontit minulle, myös talvisin lumityöt omakotitalon pihalla.
      Kukkien kastelu ja muu kukkien hoito vaimolle.
      Ruokaostokset pääososin minulle, ruuanlaitto on aika tarkkaan tasan, eli vuoropäivinä tehdään.
      Näin meillä, pelkästään tekemääni kirjausta lukiessa näyttäisi minulla olevan enemmän kotihommia, mutta kyllä ne kokonaistyömäärän suhteen ovat vuositasolla aika tasan, ainakin minun mielestä on, vaimo taitaa silti uskoa tekevänsä enemmän.

ELi se on miehelle selvästi koulutuksen paikka jos kotityöt eivät jakaudu oikesati tasan.

• ikkrem imin

Ensiksi kommentoin, että osallistut kiitettävällä tavalla kotitöihin, good for you!

Toiseksi kommentoin, että tiskikoneen käyttö on muuten huomattavasti vähemmän työlästä kuin pyykkikoneen käyttö.

Pyykinpesu on aikamoinen urakka, etenkin monihenkisessä perheessä. Se sisältää pyykin keräilyn ja suunnittelun, mitä pestään milloinkin niin ettei vaatteet lopu kesken, likaisen pyykin lajittelun, pesun, kuivauksen, uudelleen pyykin lajittelun (mm sukille pitää löytää parit), vaatteiden silittämisen, liinavaatteiden mankeloinnin jne ja taas valmiiden pyykkien lajittelun kaappeihin. Helposti aliarvioi työn määrän, jos ei sitä itse joudu tekemään. Poikamiehen pyykinpesu on tietysti aivan eri asia, kun vaatteita, lakanoita ja pyyhkeitä pestään paljon harvemmin, niitä on vähemmän eikä niitä pahemmin silitetä.

• XYZ.fi
        ikkrem imin kirjoitti:

Ensiksi kommentoin, että osallistut kiitettävällä tavalla kotitöihin, good for you!

Toiseksi kommentoin, että tiskikoneen käyttö on muuten huomattavasti vähemmän työlästä kuin pyykkikoneen käyttö.

Pyykinpesu on aikamoinen urakka, etenkin monihenkisessä perheessä. Se sisältää pyykin keräilyn ja suunnittelun, mitä pestään milloinkin niin ettei vaatteet lopu kesken, likaisen pyykin lajittelun, pesun, kuivauksen, uudelleen pyykin lajittelun (mm sukille pitää löytää parit), vaatteiden silittämisen, liinavaatteiden mankeloinnin jne ja taas valmiiden pyykkien lajittelun kaappeihin. Helposti aliarvioi työn määrän, jos ei sitä itse joudu tekemään. Poikamiehen pyykinpesu on tietysti aivan eri asia, kun vaatteita, lakanoita ja pyyhkeitä pestään paljon harvemmin, niitä on vähemmän eikä niitä pahemmin silitetä.

... pyykinpesun olevan paljon suuritöisempi kuin tiskikoneen täyttö ja tyhjenneys, jos luettelee vain lukumääräisesti töitä saa helposti väärän kuvan tarvittavastatyömäärästä.
        Mainittakoon tarkennuksenä minun kyllä hoitavan aina mankeloinnin ja silloin tällöin keräilevän pyykit narulta, omat vaatteet hoidan myös kaappiin, vaimo haluaa laittaa muut koriin laskostamani, jotta ne tulisi tarkalleen omille paikoilleen.
        Mutta kuten sanoin uskoisin meillä kotitöiden jakautuvan aika tasaisesti, toivottavasti ketjun aloittaja pääty lopulta kokemaan tilanteen samoin omassa parisuhteessaan.

• XYZ.fi
        XYZ.fi kirjoitti:

... pyykinpesun olevan paljon suuritöisempi kuin tiskikoneen täyttö ja tyhjenneys, jos luettelee vain lukumääräisesti töitä saa helposti väärän kuvan tarvittavastatyömäärästä.
        Mainittakoon tarkennuksenä minun kyllä hoitavan aina mankeloinnin ja silloin tällöin keräilevän pyykit narulta, omat vaatteet hoidan myös kaappiin, vaimo haluaa laittaa muut koriin laskostamani, jotta ne tulisi tarkalleen omille paikoilleen.
        Mutta kuten sanoin uskoisin meillä kotitöiden jakautuvan aika tasaisesti, toivottavasti ketjun aloittaja pääty lopulta kokemaan tilanteen samoin omassa parisuhteessaan.

vielä sellainen asia, että kyllä naisten kannattaisi parisuhdetta luodessa ja varsinkin yhteenmuutto vaihessa selvittää itselleen tuleeko mies vanhempien kotonta vai vieläkin pahempaa, jos on heti kotoamuuton jälkeen asettunut parisuhteeseen ja tottunut siihen , että tyttöystävä palvelee samoin kuin äiti.

Eli skarppina kotitöiden suhteen heti yhteenmuuton alusta asti. Ettei väärät tottumukset jää tavoiksi.
        Onhan selvää kotitöiden jakaminen tasapuolisesti, silloin kun molemmat käyvät asiotyössä, niinkuin useimmiten on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      53
      3682
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2361
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2318
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2208
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      28
      1638
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1564
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1467
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      56
      1012
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      992
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      879
    Aihe