Verenpainelääkitys ja liikunta

taustalta

Miten muilla verenpainelääkitys on vaikuttanut hiihtämiseen? Minulla käytössä kalsiumestäjä Lomir Sro 2,5mg -valmiste. Hiihtämisestä tulee huono olo, alkaa oksettamaan. Mutta juosta voin 10km lenkin helposti. Johtuuko pahoinvointi, siitä kun sykkeet ei pääse nousemaan tarpeeksi ylös. Leposyke on 55 paikkeilla ja hiihdossa syke on 140-155 välillä.

6

3505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taustalta

      Vastaanpa omaan viestiini. Vaihdoin lääkkeen ACE-estäjään muutava päivä sitten. Olen käynyt muutaman kerran hiihtämässä ja pahaa olo ei ole enää tullut sekä sykkeet on nousseet ylemmäs. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, et huono olo rasituksessa johtui kalsiumsalpaajasta.

      • Elizabeetta

        on nyt?
        Minulla on ollut käytössä atenololi, viimeksi Tenoprin. On ollut ihmellistä lihasheikkoutta ajoittain sekä pienten keuhkoputkien ahtautta, jolle ei ole löytynyt syytä. Beetasalpaaja oli epäiltynä. Sain Selectolia viimeksi, mutta en ole aloittanut sitä vielä. Sen pitäisi olla erityisen spesifinen beeta-1-reseptoreille, siis sydämeen eikä niinkään muualle elimistöön.

        Onko jollakin kokemuksia Selectolin käytöstä. Onko lihasheikkoutta tai keuhkoputkien supistumista?


      • taustalta
        Elizabeetta kirjoitti:

        on nyt?
        Minulla on ollut käytössä atenololi, viimeksi Tenoprin. On ollut ihmellistä lihasheikkoutta ajoittain sekä pienten keuhkoputkien ahtautta, jolle ei ole löytynyt syytä. Beetasalpaaja oli epäiltynä. Sain Selectolia viimeksi, mutta en ole aloittanut sitä vielä. Sen pitäisi olla erityisen spesifinen beeta-1-reseptoreille, siis sydämeen eikä niinkään muualle elimistöön.

        Onko jollakin kokemuksia Selectolin käytöstä. Onko lihasheikkoutta tai keuhkoputkien supistumista?

        Vointi on nyt ollut oikein hyvä. Hiihtämässä olen käynyt monena iltana ja sykkeet on nousseet 164 ilman pahanolon, oksetuksen, pyörrytyksen tunnetta :) Paineet on laskeneet aika alas levossa, 107/71 ja pulssi 54. Beetasalpaajaa kokeilin ensimmäisenä lääkkeenä ja sillä leposyke putosi 39, ja en tahtonut jaksaa tehdä mitään.


      • beta :(
        taustalta kirjoitti:

        Vointi on nyt ollut oikein hyvä. Hiihtämässä olen käynyt monena iltana ja sykkeet on nousseet 164 ilman pahanolon, oksetuksen, pyörrytyksen tunnetta :) Paineet on laskeneet aika alas levossa, 107/71 ja pulssi 54. Beetasalpaajaa kokeilin ensimmäisenä lääkkeenä ja sillä leposyke putosi 39, ja en tahtonut jaksaa tehdä mitään.

        ei edes suositella, jos omaa jo muutenkin melko hitaan pulssin. Eikä lääkäri selvittänyt pulssiasi, kun yleensä ekaksi lääkkeeksi edes beta-salpaajaa antoi?

        Itse olen beta-salpaajaa käyttänyt ja huomasin, että se esti tehokkaasti pulssin nousemista eli vei voimat vähänkään tekohhaamasta liikunnasta. Muutenkaan beta-salpaaja ei sopinut, kun sen vaikutus jäi turhan lyhytaikaiseksi eli laski kyllä muutamaksi tunniksi paineita (liikaakin), muttei vaikutus oikein kestänyt. Onneksi löytyi muita vaihtoehtoja (kun ACE-estäjätkään eivät sopineet kuivan yöllisen yskän vuoksi). AT2-salpaajat toimivat hyvin.


      • Elizabeetta
        beta :( kirjoitti:

        ei edes suositella, jos omaa jo muutenkin melko hitaan pulssin. Eikä lääkäri selvittänyt pulssiasi, kun yleensä ekaksi lääkkeeksi edes beta-salpaajaa antoi?

        Itse olen beta-salpaajaa käyttänyt ja huomasin, että se esti tehokkaasti pulssin nousemista eli vei voimat vähänkään tekohhaamasta liikunnasta. Muutenkaan beta-salpaaja ei sopinut, kun sen vaikutus jäi turhan lyhytaikaiseksi eli laski kyllä muutamaksi tunniksi paineita (liikaakin), muttei vaikutus oikein kestänyt. Onneksi löytyi muita vaihtoehtoja (kun ACE-estäjätkään eivät sopineet kuivan yöllisen yskän vuoksi). AT2-salpaajat toimivat hyvin.

        minulla oli kuntotestissä 171. Beetasalpaaja on Tenoprin 50 mg. Ongelma on paremminkin se, että beetasalpaaja antaa nousta verenpaineeni ja sykkeeni älyttömästi, siis tarpeettomastikin. En ole vielä aloittanut uutta beetasalpaajaa.


      • Anonyymi
        Elizabeetta kirjoitti:

        on nyt?
        Minulla on ollut käytössä atenololi, viimeksi Tenoprin. On ollut ihmellistä lihasheikkoutta ajoittain sekä pienten keuhkoputkien ahtautta, jolle ei ole löytynyt syytä. Beetasalpaaja oli epäiltynä. Sain Selectolia viimeksi, mutta en ole aloittanut sitä vielä. Sen pitäisi olla erityisen spesifinen beeta-1-reseptoreille, siis sydämeen eikä niinkään muualle elimistöön.

        Onko jollakin kokemuksia Selectolin käytöstä. Onko lihasheikkoutta tai keuhkoputkien supistumista?

        Beetsalpaajat ei sovi Astmaatikoille, vaikkei olisikaan Beetasapaaja voi aiheuttaa Astmakohtauksen .Astmaiselle Beetasta voi käydä huonosti , ahtautuu hengitys . On tapauksia Anafylaktisesta kohtauksista jopa pahoja ,pitänyt ihminen kytkeä hengityslaitteeseen .Suomessa ollut joitakin kuolemantapauksia ,johtuneet juuri Beetasalpaasta Astmaatikolle määrätty .
        Minulla Astma ja vuosia Beetasalpaajia eri nimikkeillä .Oli rytmihäiriöitä pitkään siitä jatkui Täkykardialla ,kesti jopa kolmekin tuntia .Löysin vastauksia itselleni Gooklettamalla Duodecimia ,kerroin lääkärille ,ei ole sykkeiden nousuun löytynyt laskijaa ,sykkeet nousee toiselle sadalle ,ellei käy niin ,sitten verenpaineet tosi korkealla ja syke ok.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe