Olenko kohtuuton?

Yhteenvaiei?

Hei!
Minulla on ehkä vähän oudompi kysymys tässä kaikille. Siis olemme kummatkin yli kaksikymppisiä ja nyt suhteen aikana tuli puheeksi yhteenmuutto. Poikaystäväni haluaa jo kovasti että muutamme yhteen, tai että hän muuttaa tänne minun asuntooni (asun tilavassa asunnossa) mutta minä en haluaisi muuttaa yhteen.

Syy tähän siis on se, että poikaystäväni asuu yhä vanhempiensa luona ja kun taas itse olen asunut jo täysikäiyydestä lähtien omillani. En sano, että olisin jotenkin kypsempi tai aikuisempi, mutta mielestäni kun muuttaa kotoa pois on maailma ihan erilaista ja kuvioihin tulee kaikki laskut sun muut, enkä usko, että poikaystäväni olisi tätä vielä sisäistänyt. Hän ei nimittäin maksa mitään laskuja tällä hetkellä, vaan hänen vanhempansa maksavat kaiken.. ruoka on aina kotona pöydässä, itse hänen ei tarvitse mitään tehdä, ei edes siivota huonettaan ja hänen äitinsä vielä pesee hänen vaatteensakkin... Myös minun luonani ollessaan mies ei pyykkää vaatteitaansa, vaan sanoo että vie ne sitten kotia pyykättäväksi. Kertaakaan ei täällä ollessaan ole laittanut ruokaa tai muutenkaan osallistunut mihinkään, ei edes laskuihin, vaikka toki en ole niihin pyytänytkään osallistumaan, onhan asunto minun, vaikka hän on kerran kuukaudenkin täällä ollut.

Sanoin tästä poikaystävälleni, tai pikemminkin sanoin että minusta olisi parempi jos hän ensiksi asuisi vaikka vuoden omillaan ja katsoisimme sitten sen jälkeen yhteenmuuttoa, mutta poikaystäväni sanoi että pyydän kohtuuttomia, eikä kukaan tuollaista pyydä. Onko näin?

En haluaisi vain joutua olemaan se, joka joko joutuu ns. "kouluttamaan" mitä tarkoittaa omillaan asuminen, eli laskujen maksu, siivois, pyykkäys, ruuan laitto tai sitten se, että minä joudun olemaan se joka tekee kaiken... Koska tiedän jo nyt, että jos poikaystäväni ei osaisi tai ylipäätäänsä haluaisi tehdä mitään, suhde kaatuisi siihen...

12

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oot järkevä nuori!

Oot ihan järkevästi asian aatellut..kasvattaanhan joutuisit häntä arjen askareihin...
      Toinen keino on tehdä pelisäännöt selviksi..että laskuihin osallistuu sen jälkeen tasapuolisesti..ja opetat sen tekeen ruuat ja pyykinpesun saloihin..siivouspäivät sun muut..sängynpetauksesta lähtien..
      Teeppä lista asioista ja näytä sitä sitten hänelle, pystyykö osallistumaan kaikkeen...sikaa ei kannata ostaa säkissä, sanotaan! :)

• 8+16

Et todellakaan ole kohtuuton.

En minä ainakaan haluaisi mitään mamman hyysäämää poikaa nurkkiin pyörimään, itsenäistynyt nuori mies kuulostaa paljon paremmalta. Eivät tietenkään kaikki ole tuollaisia, jotka eivät ole tottuneet tekemään mitään, osa on oppinut itsenäisiksi jo viimeisinä vuosinaan kotona, mutta tässä tapauksessa toimivalta keinolta vaikuttaisi tuo, että laittaa pojan itsenäistymään vähäsen - kuitenkin tasavertainen kumppani on kivempi olla kuin uusi äiti aikuiselle miehelle. :)

• nirppanokkatäti

Olet järkevä nuori nainen kun tajuat mihin tilanteeseen olet joutumassa jos otat äidin hyysäämän miehen nurkkiisi. Miksi mies ei maksa mitään itse? Onko hän rahaton vai pistääkö omat rahansa säästöön? Taitaa äiti olla jo työntämässä häntä sinun vaivoiksi.

Ihan hyvä idea että mies asuisi ensin omassa asunnossa ja opettelisi itsenäistymään. Tai sitten sinä voisit kyllä vaatia häneltä vähän enemmän kun hän sinun kämpilläsi oleilee. Mies voisi tuoda ruokia tullessaan ja kokkailisitte ja siivoaisitte yhdessä jne. Jos tämmöinen on ihan vastenmielinen ajatus miehelle niin älä edes harkitse yhteenmuuttoa.

• 98iyugjhv

Nimittäin olet täysin oikeassa, etkä vaadi kohtuuttomia. Päätyisit poikaystäväsi äidiksi ja se ei ole teidän kummankaan parhaaksi. Poikaystäväsi ei nyt tunnu oikein ymmärtävän itsenäisyyden tärkeyttä. Hän ei oma-aloitteisesti osallistu mihinkään ja haluaakin passausta: luonnostaan itsenäinen voi olla, mutta silloin pesee äidinkin luona kyllä pyykkinsä itse ja maksaa aina tottakai, osuutensa. Tottakai hänenkin pitää osallistua kustannuksiin jos luonasi kuukaudenkin asuu, ei se ole enää kyläilyä. Laittaahan taloyhtiökin vesilaskun perään, jos saa tietää :)

Poikaystäväsi ehkä arastelee itsenäistymistä, pelkää omillaan oloa eikä luota itseensä: sitä suurempi syy muuttaa hetkeksi myös omilleen. Hän on selkeästi lellitty: eihän kakskymppisen "lapsen" pyykkejä pitäisi enää pestä ja kotonakin pitäisi vaatia jo vuokraa. Oikeasti. Vanhemmat ovat aina vanhempia, mutta tuollaisella ilmaiseksi-kaikki-kasvatuksella tehdään vaan karhun palvelus ja tavallaan estetään kehitys. Jos toiselle ei tule itsenäistymis- ja pärjäämishalua itsestään (mikä itselle on kyllä tullut jo paljon aijemmin), niin siihen suuntaan pitää auttaa.

Älä anna periksi. Tuossa tilanteessa sinusta tulisi perheen ainoa pää ja vastuullinen kaikesta: suhteenne kuolisi siihen. Sellainen suhde ei olekaan terve, pitää olla tasaisemmat lähtökohdat yhteen muutettaessa. Sinä et voi olla mikään miehesi kasvattaja etkä kouluttaja, ei ole sinun tehtäväsi kasvattaa miestä tuollaisiin asioihin, vaan hänen pitää ne itsekin tajuta. Eikä se, että sinä alkaisit vaatia enemmän teillä oltaessa johtaisi muuhun, kun nalkuttavaan akkaan ja tyytymättömään mieheen. Jos haluat kuluja takaisinpäin pitkistä vierailuista, sanelet sen, kuin aikuiselle ihmiselle, etkä pyydä, kuten lapselta. Muuten on turhaa lähteä liikenteeseen mistään "kasvatan tästä miehen itselleni", vain lasta voi kasvattaa.
      Ja siihen rooliin kun lähtee, on taas kriisin/eron paikka, kun siitä yrittää irrottautua.

Sellaiset "opetat sitten sitä ja tätä" ohjeet johtaa tuohon samaan. Sinä et ole miehesi äiti, kasvattaja tai huoltaja eikä sinun tarvitsekaan olla. Parisuhde parisuhteena, te olette kaksi aikuista, ja siihen sinulla on oikeus. Olla nainen ja kumppani. Äiti olet sitten joskus lapsillesi. Et miehellesi.

Ja muutenkin: ei noin nuorena ole kiire muuttaa yhteen, saathan sinäkin vielä nauttia itsenäisyydestäsi ja yksityisyydestäsi :)

• aikuisen

Lapsen itsellesi. Todella raskasta työtä , siis työtä joudut tekemään kaverisi kanssa jos muutatte yhteen. Uutuuden viehätyksen loputtua olet yksin hoitamassa asioita. Jollei kaveri tee kotona mitään, antaa se jo oman kuvansa hänestä. Ja äidissä on todella paljon vikaa kun pilaa poikansa passauksella. Ei ne lapset rikki mene jos kotona jotain tekevät. Mieti tarkkaan mihin ryhdyt, Kestääkö rakkautesi kaiken mitä tuleman pitää. Sen tiedät vain itse ja itse voit tehdä päätöksen mitä teet. Ei muut. Hyviä jatkoja sinulle.

• osaamaton ihanampi
        aikuisen kirjoitti:

Lapsen itsellesi. Todella raskasta työtä , siis työtä joudut tekemään kaverisi kanssa jos muutatte yhteen. Uutuuden viehätyksen loputtua olet yksin hoitamassa asioita. Jollei kaveri tee kotona mitään, antaa se jo oman kuvansa hänestä. Ja äidissä on todella paljon vikaa kun pilaa poikansa passauksella. Ei ne lapset rikki mene jos kotona jotain tekevät. Mieti tarkkaan mihin ryhdyt, Kestääkö rakkautesi kaiken mitä tuleman pitää. Sen tiedät vain itse ja itse voit tehdä päätöksen mitä teet. Ei muut. Hyviä jatkoja sinulle.

Enpä nyt olis noin kärkkäästi heti vaatimassa kaikkee.. Mistäs ne ukot oppinsa saa jos ei eukoiltaan..!
        Itse seurustelin aikoinani hyvinkin itsenäisen kaverin kanssa ja yhtä sotaa oli touhumme!
        Oli oppinut omalla tavallaan asiat tekeen ja kompromissia oli koko elämä!
        Esim. siivoukset meni ihan mahdottomaksi, kun tuntui tekevän kaikki ihan päinmäntyä minun mielestäni ja keittiöönkään emme tuntuneet mahtuvan, kun hän omasta mielestään teki parempaa ruokaa kuin minä!!
        No, eihän siitä mitään tullut, ei kahta "emäntää" samaan köökkiin!
        Seuraava olikin sitten "taidoton",mutta halukas oppiin! Siivoili kaverina ja yksikseenkin ja pesukonetta käytti eka kerran luonani...Ei se mitään hyyssäystä oo opettaa kotihommia toiselle,jos toinen vaan haluaa osallistua niihin! Enpä itsekkään osannut vaihtaa autonrenkaita ennen kultani näytettyä, miten se tapahtuu!! Ja monta muutakin "miesten hommaa" on tullut eteeni, johon olen mieheni kaveriksi ryhtynyt! Ja oppinut sen kautta.
        Laskuihin osallistuminen edellyttää tietenkin yhdessä asumista..paitsi ruoan kohdalla, sitä pitää kummankin ostaa, jos kerran syökin..monesti naisilla unohtuu näitä eurojaan laskiessa, että se miehen autolla kuskauttaminenkin maksaa..ei se bensa ilmaista oo sille miehellekkään!

• itykty
        osaamaton ihanampi kirjoitti:

Enpä nyt olis noin kärkkäästi heti vaatimassa kaikkee.. Mistäs ne ukot oppinsa saa jos ei eukoiltaan..!
        Itse seurustelin aikoinani hyvinkin itsenäisen kaverin kanssa ja yhtä sotaa oli touhumme!
        Oli oppinut omalla tavallaan asiat tekeen ja kompromissia oli koko elämä!
        Esim. siivoukset meni ihan mahdottomaksi, kun tuntui tekevän kaikki ihan päinmäntyä minun mielestäni ja keittiöönkään emme tuntuneet mahtuvan, kun hän omasta mielestään teki parempaa ruokaa kuin minä!!
        No, eihän siitä mitään tullut, ei kahta "emäntää" samaan köökkiin!
        Seuraava olikin sitten "taidoton",mutta halukas oppiin! Siivoili kaverina ja yksikseenkin ja pesukonetta käytti eka kerran luonani...Ei se mitään hyyssäystä oo opettaa kotihommia toiselle,jos toinen vaan haluaa osallistua niihin! Enpä itsekkään osannut vaihtaa autonrenkaita ennen kultani näytettyä, miten se tapahtuu!! Ja monta muutakin "miesten hommaa" on tullut eteeni, johon olen mieheni kaveriksi ryhtynyt! Ja oppinut sen kautta.
        Laskuihin osallistuminen edellyttää tietenkin yhdessä asumista..paitsi ruoan kohdalla, sitä pitää kummankin ostaa, jos kerran syökin..monesti naisilla unohtuu näitä eurojaan laskiessa, että se miehen autolla kuskauttaminenkin maksaa..ei se bensa ilmaista oo sille miehellekkään!

kuullosta että tämä kyseinen nuori mies olisi kovin innokas oppimaan jos kerran on kuukaudenkin ollut tyttöystävän luona eikä ole sinä aikana kertaakaan kokannut tai pessyt pyykkiä yms.

• Tuunari_

eiköhän toi tajua jo enne muuttamista että pitää sitten maksaa laskut, siivota ja käydä kaupassa. Kaikkea sinä pieni tyttö hyvä murehdit!

• jaa-a...

Ja silti saa viikoittain lukea näiltäkin suhdepalstoilta valituksia mamman hyysäämistä miehistä, jotka eivät itse osaa/viitsi tehdä mitään.

• Ässädaami

Pitää hyvinkin paikkansa, että yksinasuminen vuoden tai pari kasvattaa nuorta ihmistä henkisesti erittäin paljon. Ongelma tässä onkin, ettei poikaystäväsi ole tottunut huolehtimaan itsestään. Kävisikö kenties niin, että vaikka hän asuisikin omillaan, veisi hän siltikin pyykit kotiin ja laskut maksettaviksi? Nämä ovat ihan perushoidollisia seikkoja oman talouden pidossa. Puhu poikaystäväsi kanssa, jos rakkautta on, vuoden tai parin odottelun kyllä jaksaa vaikkei saman katon alla olekaan. Hän kuulostaa mahdollisesti sen verran pumpulissa kasvatetulta, ettei omaa itsenäisyyden tarvetta ole vielä syntynyt. Tämä tarve on ihmislapsella geneettinen ja syntyy normaalisti parin kymmenen ikävuoden molemmin puolin, joten malttia vain, sillä hyvä tulee tiesi vanha kansa.

• Turhia kuluja kummallekin jos laitat hänet asumaan ensin vuoden omillaan. Yhdessäasuminen tulee halvemmaksi ja on käytännöllisempääkin kun suhteessa ollaan ja haluaa toisen kanssa aikaa viettää. Mutta pelisääntöjen pitää olla (hänelle) selvät sekä kustannusten ja kotitöiden jaon osalta. Ei minusta olisi kohtuutonta jos sen listan laatisit mitä joku ehdottikin. Ja seuraavalla kerralla kun asia tulee puheeksi niin otat sen esiin ja kysy, onko hän oikeasti valmis siihen. Jos hän sua rakastaa niin tuskin epäröi. Ja lista talteen sitten, voi tulla myöhemminkin käyttöö :)

Jos hän sitten asuisi vuodenkin verran yksin niin jotain varmasti oppisi mutta mahdollista on ettei paljoa. Tiedän, että on paljon yksinasuvia nuoria, jotka tekee tuota että kuljettaa pyykkinsä kotona. Ja mitä tulee ruoanlaittoon niin valmis- ja pikaruokalinjalle se helposti menee. Ja kämppää ei siivota kuin muutaman kuukauden välein pintapuolisesti. Että opettamaan sen joku kuitenkin joutuu, mikäli itselleen huolii.

• Tavallaa kyllä

Olet tavallaan kohtuuton, koska et uskalla puhua varinaisista ongelmistasi suoraan toiselle, vaan laitat toisen odotuttamaan, (et paljasta mistä homma kiikastaa). Jos oikein ymmärsin. Kirjoitit, ettet halua joutua "kouluttamaan", mutta tuollaiset: "mielestäni sinun olisi parempi asua ensin omillasi..." opastavat lauseet/ehdot ovat kuitenkin kouluttamista, joilla vain pelaat aikaa ja toivot salaa toisen sitä kautta muuttuvan siten, että toinen antaisi myös oman osuutensa pyykkämiseen, ruuanlaittoon, jne.

Vähän sama kuin joku olisi tyytymätön "seksiin", ja kun toinen haluaisi edetä syvemmällä ja pidempään suhteeseen niin toinen alkaisi sanoa "mielestäni sinun olisi parempi ensin kokeilla seurustelua muiden kanssa vaikka vuoden, ja katotaan sitten sitä syvempää/vakvampaa suhdetta".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2509
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2497
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2382
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      61
      2165
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1877
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      100
      1727
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1170
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1034
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      906
    Aihe