onko pakko oppia jotain?

ihmettelevä...

Onko parisuhteesta ( sen päättymisen jälkeen) aina pakko oppia jotain? Vai voiko vain todeta, että paska reissu, tulipa tehtyä. Tai että olisi voinut jäädä myös tekemättä. Olen viimeisimmän suhteen päätyttyä miettinyt tätä asiaa. Aiemmista suhteista on aina jäänyt niin sanotusti jotain käteen ainakin siinä mielessä, että ne ovat jollain tapaa kasvattaneet. Nyt tästä viimeisimmästä en oikein osaa löytää oppia, tai että tämänkin suhteen opit olen saanut jo aiemmista suhteista. Vai olisiko niin, että kertaus on opintojen äiti..ainahan sanotaan, että mikään ei ole turhaa, mutta vaikka miten mietin, niin tämä viimeisin suhde oli kyllä aika turha. Olen aika kovia oppeja saanut jo suhderintamilla, joten ihan ummikko en ole. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi tälläinen epäonnistunut suhde vielä kohdalleni osui...ja onko väärin sanoa, että jos pääsisin siihen päivään takaisin, kun aloitin tämän suhteen, niin tekisin toisin. En aloittaisi tätä suhdetta. En sitä kiellä, etteikö suhteeseen mahtunut myös hyviä asioita, hyviä muistoja jäi. Mutta nyt kun tiedän, että suhde epäonnistui, niin olisin voinut hyvin jättää tämän kokemuksen jo väliin. Mieluummin olisin odotellut tämänkin ajan sitä ehkä? tulevaa onnistunutta suhdetta.

4

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hermanni pelle

Oliskohan jo peiliin katsomisen aika?
      Miksi suhteet aina epäonnistuu?
      Voisitko itse muuttaa jotain itsestäsi?
      Monesti kun se on kuitenkin paljon itsestä kiinni!

• anti-guru

No ei ole todellakaan aina pakko oppia mitään. Joskus vaan tulee tehtyä typeriä ratkaisuja eivätkä ne miksikään muutu vaikka kuinka asiaa kääntelisi ja vääntelisi. Kaikki mokaa joskus ja toisinaan siitä ei sen kummempaa viisastumista seuraa kuin tietoisuus siitä, että kaikki vaan mokaa joskus.

Ehkäpä tuossa se opetus todellakin oli (jos nyt jotain opittavaa on pakko löytää), että kertaus on opintojen äiti. Itse olen joutunut välillä myös kertailemaan, vaikka olin mielestäni jo selvittänyt itselleni sen, mikä meni vikaan. Joskus sitä vaan onnistuu toistamaan samaa kaavaa, vaikka se "valaistuminen" olisi tullut jo aiemmin. On helppoa retkahtaa vanhoihin kuvioihin, vaikka olisi ongelmat jo tiedostanut. Ja sitten sitä tietenkin jälkikäteen miettii omaa hölmöyttään.

Jotenkin huvittaa ne ihmiset, jotka aina löytävät asiasta kuin asiasta jotain elämää suurempaa tarkoitusta ja viisastuvat joka hemmetin kokemuksesta. Tuntuu yhtä ontolta kuin vanha hokema "Kaikki, mikä ei tapa, tekee vahvemmaksi". Itse sitä on välillä ollut todella huonossa kunnossa ja eivät ne vaikeudet vahvistaneet pätkääkään. Tekivät vain heikommaksi. Se vahvistuminen lähti käyntiin vasta siinä vaiheessa, kun vähän hellitti ja sai niitä parempia kokemuksia vaikeuksien vastapainoksi. Olisin pärjännyt vallan mainiosti ilman noiden vaikeuksien "viisastuttavaa" vaikutusta. Luultavasti vahvempana ihmisenä, kun ei olisi mennyt pirusti energiaa edes siihen "normaalin" ja terveen olotilan saavuttamiseen. Mutta ehkä joillekin on tarpeen uskoa paskan ylevöittävään puoleen. Helpompi on paska kestää, kun sen kuorruttaa kultahileillä.

En usko myöskään, että kaikella on tarkoitus ja vanha laulunloikutus "En päivääkään vaihtaisi pois" kuulostaa korvissani lähinnä huonolta vitsiltä. Tiedän oikein hyvin, että on asioita, jotka olisin voinut tehdä toisin ja etten tyhmyydestäni tullut yhtään viisaammaksi. Totesinpahan vain sen tosiasian, että osaan se olla tyhmä minäkin. Olisi sen hukkaan menneen ajan voinut käyttää paljon paremmin.

Välillä vaan eteen tulee sitä lannoitetta, ja sitä sitten pitää lapioida tieltä pois. Eli joskus vaan tulee tehtyä se paska reissu. Ei siinä sen kummempaa. Sekin on taito, että tuon pystyy myöntämään itselleen.

• alkuperäinen...

heh...olen kyllä niin samaa mieltä noista sanonnoista. Tai esimerkiksi tuo kaikki mikä ei tapa, vahvistaa...omalta kohdaltani tiettyyn pisteeseen se piti paikkansa, mutta nyt alkaa jo olemaan sen aika, että tästä eteenpäin vahvistavat tekijät saisivat olla niitä positiivisia. Toinen on sitten tuo, en kadu mitään, en päivääkään vaihtaisi pois jne. Kyllä minä kadun vääriä ratkaisuja esim.nyt tässä parinvalinnassa. Siinä mielessä nämä pari vastausta kyllä herättivät miettimään, että peiliin lienee katsoa siinä mielessä, että erehdyn haksahtamaan aina miehiin, joilla on jollain tapaa menneisyys käsittelemättä. No kertausta vaan, niin ehkä sen joskus oppii, että joskus pitää käyttää sitä järkeä eikä tunteita näissä asioissa. Vaikka kyllähän minä se tiesin, mutta olin vaan tyhmä ja tein vielä yhden tälläisen paska reissun. Onhan se vaikea vähän myöntää itselleen, että tyhmyydestä sakotetaan ja sakkoja on tullut. Mutta...mitäs sitten. Kerranhan täällä vaan ollaan, niin pitänee vaan yrittää pysyä kyydissä!

• tulkinta...

Vaikka suhde päättyykin, se ei välttämättä ole epäonnistunut.

Onko ainoastaan hautaan asti kestävä suhde onnistunut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2529
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2507
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2392
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      66
      2184
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1897
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      103
      1739
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1195
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1044
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1025
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      59
      932
    Aihe