"Hyvä Ihminen", todellako?

Gagarin

Jätetään hetkeksi kysymys jumalan eksistenssistä pois. Mietitään hetki, mitä jää jäljelle, kun taikausko karsitaan pois. Mitä useat uskovaiset haluavat viestittää ulospäin? Karrikoiden voitaneen sanoa, että ovat hyviä ihmisiä, lähimmäisestään välittäviä hyväntekijöitä.

Nämä ovat hienoja ja yleviä elämän prinsiippejä, joita on helppo ihailla ja kunnioittaa, ainakin allekirjoittanut niin tekee.

Olen valitettavasti huomannut, en yleistä, mutta harmillisen usein, että ihminen, joka kutsuu itseään uskovaiseksi, tuo uskovaisuutensa hyvin mielellään esiin, jossakin vaiheessa, ennemmin tai myöhemmin. Miksi? Minä en tiedä, mutta se laittaa taas kerran miettimään. Minä kerron olevani ateisti vasta silloin, kun joku tulee minulle ensin puhumaan omasta uskostaan, tai käännyttämään minua. En näe mitään syytä tuoda sitä muuten esiin.

Jos oletetaan, että uskovaisen viesti ulospäin on tämä: OLEN HYVÄ IHMINEN, miksi verhota se uskonnolliseen abrakadabraan? Miksi ei suoraan sanoisi tätä ääneen, koska tätä he kenties haluavat, että heistä ajatellaan?

Cai Gen Tan, suomennettuna Kiinalaisen Viisauden Juuret, jonka on erittäin hauskasti Tsai Chih Chung kuvittanut pohtii samaa asiaa näin:

"Ne, jotka tekevät pahaa, mutta pelkäävät sen tulevan julki, ovat matkalla hyvyyteen päin. Ne hyväntekijät, jotka haluavat hyvien tekojensa tulevan julki, elävät hyvän keskellä, mutta ovat itseasiassa kaiken pahan alku ja juuri. Pahan tekijät, jotka pelkäävät tekojensa tulevan julki, elävät ainakin omatunto herkkinä. Heille pitäisi antaa tilaisuus katua ja kääntyä hyvään. Ne, jotka tekevät hyvää toisten kehun tai palkinnon toivossa, ovat jo valmiiksi ytimeltään mätiä."

Minä kavahdan aina, jos joku sanoo olevansa HYVÄ IHMINEN. Teot ratkaisevat, ei sanat.

16

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ihan niinkään

Raamatussa Jeesus sanoi: miksi sanotte minua hyväksi? Vain Jumala on hyvä!

Ei uskovainen yritä viestittää olevansa hyvä ihminen, vaan jos joku haluaa viesittää olevansa uskovainen, se johtuu siitä, että hän on sitoutunut seuraamaan Jeesusta, ja tekee sen kaikille selväksi. Tälle maailmalle jo nimi Jeesus on monesti liikaa, ja he saavat jo siitä jotain kummia kohtauksia, miksi? Koska Jeesus nimessä on jotain, se on Jumalan Pojan nimi, eivätkä sellaiset siedä kuulla sitä, jotka seuraavat mieluummin omia himojaan ja miellyttävät toisiaan, kuin seuraavat Jeesusta.

Jeesuksen sanoja: Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.

• näinhänseon

Amen.

Luin tuon edellisen kommentoijan viimeisen tekstin Raamatusta vuosia sitten, se sai minut tekemään uskonratkaisun, eli hyväksymään Jeesuksen syntieni sovittajana ja antamalla elämäni ohjakset Hänelle. Päätin "kokeilla" pitääkö lause paikkansa. Ajattelin, että jos petyn Jeesukseen, alan sitten luopioksi. Tämä löytämäni aarre Jeesus Kristus, on tullut mahtavammaksi vuosi vuodelta. Kunpa ihmisille voisi antaa "maistajaisia" Jeesuksen kanssa vaeltamisesta. (Joskus kyllä vaelletaan yhdessä ahdistaviakin aikoja.)

• ymmärtäjä

"Tälle maailmalle jo nimi Jeesus on monesti liikaa, ja he saavat jo siitä jotain kummia kohtauksia"

Minä näkisin myös Luciferin nimen samanlaisena suuria reaktioita herättävänä nimenä. Kun nimeen liittyy tarpeeksi negatiivisia ajatuksia, se helposti herättää vahvoja negatiivisia tunteita, mikä tahansa nimi voi saada samanlaisen tilan ihmisten mielessä. Ja sama pätee myös positiivisessa mielessä.

Ja en ole ikinä ymmärtänyt kristittyjen tarvetta ylistää nimenomaan Jeesusta. Kun olin vielä uskova lapsi itselläni oli aina vielä enemmän henkilökohtainen suhde Jumalaan, minä samaistuin parhaiten Häneen. Ja sinällään näen asian niin että koska Jeesus on Jumalan kanssa osa samaa kokonaisuutta jota voisi Jumalan Jumaluudeksi kutsua, on jotenkin turhaa ylistää Jeesusta ja Pyhää henkeä erikseen. Ja sinänsä Jeesus ei ole sinänsä edes ylistämisen arvoinen, Hän oli vain Jumalan toimien välikäsi, ei mitään sen suurempaa. Ei sitä Nooaakaan ylistetä vaikka ilman häntähän koko maailma olisi kohdannut vetisen kuoleman.

Ja kummasti sivuutit myös aloituksen perusargumentin. Teknisesti kristinuskossa ei ole väliä mitä tekee, kunhan vain uskoo Jeesukseen niin pääsee taivaaseen. Tosin tämä on suorastaan naurettava ajatus. Miten hyvä Jumala voisi päättää mitään tuollaista. Ensinnäkin se olettaa että ihminen ei kykenisi hyvään ilman Jumalan johdatusta, joka on jo aikamoista roskaa jo yksin. Toiseksi tekojen tulisi merkitä aina enemmän kuin uskon. Ja tekoja enemmän pitäisi merkitä puhdas sydän, se mikä tekee hyvistä teoista todella hyviä.

• Mitä Jeesus sanoi ?
        ymmärtäjä kirjoitti:

"Tälle maailmalle jo nimi Jeesus on monesti liikaa, ja he saavat jo siitä jotain kummia kohtauksia"

Minä näkisin myös Luciferin nimen samanlaisena suuria reaktioita herättävänä nimenä. Kun nimeen liittyy tarpeeksi negatiivisia ajatuksia, se helposti herättää vahvoja negatiivisia tunteita, mikä tahansa nimi voi saada samanlaisen tilan ihmisten mielessä. Ja sama pätee myös positiivisessa mielessä.

Ja en ole ikinä ymmärtänyt kristittyjen tarvetta ylistää nimenomaan Jeesusta. Kun olin vielä uskova lapsi itselläni oli aina vielä enemmän henkilökohtainen suhde Jumalaan, minä samaistuin parhaiten Häneen. Ja sinällään näen asian niin että koska Jeesus on Jumalan kanssa osa samaa kokonaisuutta jota voisi Jumalan Jumaluudeksi kutsua, on jotenkin turhaa ylistää Jeesusta ja Pyhää henkeä erikseen. Ja sinänsä Jeesus ei ole sinänsä edes ylistämisen arvoinen, Hän oli vain Jumalan toimien välikäsi, ei mitään sen suurempaa. Ei sitä Nooaakaan ylistetä vaikka ilman häntähän koko maailma olisi kohdannut vetisen kuoleman.

Ja kummasti sivuutit myös aloituksen perusargumentin. Teknisesti kristinuskossa ei ole väliä mitä tekee, kunhan vain uskoo Jeesukseen niin pääsee taivaaseen. Tosin tämä on suorastaan naurettava ajatus. Miten hyvä Jumala voisi päättää mitään tuollaista. Ensinnäkin se olettaa että ihminen ei kykenisi hyvään ilman Jumalan johdatusta, joka on jo aikamoista roskaa jo yksin. Toiseksi tekojen tulisi merkitä aina enemmän kuin uskon. Ja tekoja enemmän pitäisi merkitä puhdas sydän, se mikä tekee hyvistä teoista todella hyviä.

Matt. 6:1-4
        Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden,
        että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne,
        joka on taivaissa.
        Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin
        ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä
        ihmisiltä. Totisesti Minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
        Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä
        oikea kätesi tekee, että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka
        salassa näkee, maksaa sinulle.

"Älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee" eli ei pidä
        "pitää kirjaa" hyvistä teoistaan.

• Pietarin kalasaalis
        Mitä Jeesus sanoi ? kirjoitti:

Matt. 6:1-4
        Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden,
        että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne,
        joka on taivaissa.
        Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin
        ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä
        ihmisiltä. Totisesti Minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
        Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä
        oikea kätesi tekee, että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka
        salassa näkee, maksaa sinulle.

"Älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee" eli ei pidä
        "pitää kirjaa" hyvistä teoistaan.

saa sitä paremman taivasosuuden, mitä enemmän huijaa toisia mukaan.
        Onneksi kuollut ei voi enää kokea pettymystä

• Ei ole totta tuo
        ymmärtäjä kirjoitti:

"kristinuskossa ei ole väliä mitä tekee, kunhan vain uskoo Jeesukseen, niin pääsee taivaaseen"

Kyllä me voimme menettää taivasosuutemme, jos emme valvo itseämme ja tuollaiseen leväperäisyyteen
        meillä uskovilla ei ole varaa - Jumalan Sana opettaa päinvastoin ! Joskin jotkut uskoviksi/kristityiksi itseään nimittävät elämässään toimivat toisin, niin he - vaikkakin ovat pilkaksi Jumalan nimelle, Sanan mukaisesti - aiheuttavat omalle sielulleen pahimmassa tapauksessa vahingon, koska hän menettää Jumalan siunauksen elämästään ja ihminen, joka toimii tietoisesti vastoin Jumalan tahtoa, paaduttaa sydäntään vähänkerrassaan ja ellei hän tee parannusta, se johtaa uskosta luopumiseen.

• Ei se noin mene
        Pietarin kalasaalis kirjoitti:

saa sitä paremman taivasosuuden, mitä enemmän huijaa toisia mukaan.
        Onneksi kuollut ei voi enää kokea pettymystä

ettäkö uskovan pitää käännyttää - "että saa paremman taivasosuuden" - sehän on jo uskovalla.
        Enkä minä ole ollut ketään käännyttämässä - koko sanakin on vastenmielinen - vain vastailemassa.

• Viisaita sanoja
        Ei ole totta tuo kirjoitti:

"kristinuskossa ei ole väliä mitä tekee, kunhan vain uskoo Jeesukseen, niin pääsee taivaaseen"

Kyllä me voimme menettää taivasosuutemme, jos emme valvo itseämme ja tuollaiseen leväperäisyyteen
        meillä uskovilla ei ole varaa - Jumalan Sana opettaa päinvastoin ! Joskin jotkut uskoviksi/kristityiksi itseään nimittävät elämässään toimivat toisin, niin he - vaikkakin ovat pilkaksi Jumalan nimelle, Sanan mukaisesti - aiheuttavat omalle sielulleen pahimmassa tapauksessa vahingon, koska hän menettää Jumalan siunauksen elämästään ja ihminen, joka toimii tietoisesti vastoin Jumalan tahtoa, paaduttaa sydäntään vähänkerrassaan ja ellei hän tee parannusta, se johtaa uskosta luopumiseen.

Kiinalaiselta ja Raamatussakin neuvotaan, miten tulee olla aralla tunnolla
        ja ettei pidä ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii ja vielä:
        Toista tulee pitää itseään parempana - ja - kilpailla keskenään toinen
        toisensa kunnioittamisessa.

• Me, Myself and I
        Ei se noin mene kirjoitti:

ettäkö uskovan pitää käännyttää - "että saa paremman taivasosuuden" - sehän on jo uskovalla.
        Enkä minä ole ollut ketään käännyttämässä - koko sanakin on vastenmielinen - vain vastailemassa.

Minä, Minä, Minä, Minä, Minä, Minä, ...

• chris_hitchens
        näinhänseon kirjoitti:

Amen.

Luin tuon edellisen kommentoijan viimeisen tekstin Raamatusta vuosia sitten, se sai minut tekemään uskonratkaisun, eli hyväksymään Jeesuksen syntieni sovittajana ja antamalla elämäni ohjakset Hänelle. Päätin "kokeilla" pitääkö lause paikkansa. Ajattelin, että jos petyn Jeesukseen, alan sitten luopioksi. Tämä löytämäni aarre Jeesus Kristus, on tullut mahtavammaksi vuosi vuodelta. Kunpa ihmisille voisi antaa "maistajaisia" Jeesuksen kanssa vaeltamisesta. (Joskus kyllä vaelletaan yhdessä ahdistaviakin aikoja.)

Minä ajattelin muutama vuosi sitten kokeilla, josko tykkäisin enemmän punaviinistä kuin oluesta. Päätin kokeilla, josko ystävieni viiniharrastus olisikin oikeasti enemmän kuin vain snobbailua - voisinhan aina palata kotimaisiin lager-oluisiin jos viini tuntuisi vieraalta.
        En ole kyllä katunut - minusta on ollut tavattoman hienoa oppia havaitsemaan paitsi erot rypäleissä, myös jo aavistus erilaisista kasvupaikoista ym.

• mikki kirvonen

Kirjoitit >>"Minä kavahdan aina, jos joku sanoo olevansa HYVÄ IHMINEN. Teot ratkaisevat, ei sanat."

Miksi kiinnität huomion sanoihin jos kerran teot ratkaisevat. Kommentoin yleisestikin kirjoituksiasi näin. Ne ovat paradoksaalisia jotenkin aina.

• Gagarin

***Ne ovat paradoksaalisia jotenkin aina. ***

Mitä muuta kuvittelit elämän olevan?

• vanha(kin) juttu

"Ne, jotka tekevät hyvää toisten kehun tai palkinnon toivossa, ovat jo valmiiksi ytimeltään mätiä."

Tuohan tiedettiin jo Jeesuksen aikoihin ja itseään "hyvinä" pitävistä ihmisistä käytettiin puolittain pilkallisessa merkityksessä nimitystä "cherestus".

• "Ne, jotka tekevät hyvää toisten kehun tai palkinnon toivossa, ovat jo valmiiksi ytimeltään mätiä."

Eli tämän määritelmän perusteella myös uskovaiset?

2. Joh. 1:8
        Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.

Luuk. 6:35
        Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.

• millisiä

Keskustelupalstaloilla joutuu muodostamaan käsityksen ihmisistä hieman ummikkona, teot eivät näy.
      Jos ajatellaan Jeesusta rakkauden edustajana nro. uno, niin eiköhän perässä seuraava poppoo ole
      kuitenkin menossa hyvyyteen päin, käännehän on tapahtunut Jumalan voimasta, joka on muuttunut
      omaksi tahdoksi joka on sisäistetty, joten sitä eksistenssiä ei voi jättää pois. Kilvoittelua toki aina on
      kristitytkin jakavat toisiaan parempiin: uudestisyntyneisiin ja uudestisyntymättömiin, tapakristityihin
      jne. aivan kuin usko tuottaisi valmiita ja kelvollisia, Jumalan kaltaisia ihmisiä. Perimmältään olemme
      inhimillisen raadollisia toisillemme, eikä nykyinen kehitys ainakaan edistä henkistä hyvinvointiamme.
      Tärkeintä on tiedostaa tuon pahan asuminen itsessämme ja pitää tilivälit siksi lyhyinä. k-n

• Gagarin

***Perimmältään olemme
        inhimillisen raadollisia toisillemme, eikä nykyinen kehitys ainakaan edistä henkistä hyvinvointiamme.
        Tärkeintä on tiedostaa tuon pahan asuminen itsessämme ja pitää tilivälit siksi lyhyinä***

Juuri näin. On vaarallinen harha kuvitella, että "pahuus" on meidän ulkopuolellamme. Se on meissä jokaisessa, kuten hyvyyskin.

"Pahaa ei ole pahojen ihmisten väkivaltaisuus tai raakuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus"- Martin Luther King

Paavin veli Georg Ratzinger kertoo tienneensä Regensburgin katolisessa sisäoppilaitoksessa tapahtuneesta väkivallasta. Hän ei kuitenkaan puuttunut asiaan. Ratzinger myöntää itsekin läimäytelleensä oppilaitaan ja paljastaa raukkamaisen pelkuruutensa:

"Kun Ratzingerilta haastattelussa kysyttiin, miksi kirkko vaikeni näistä asioista, hän vastasi koko yhteiskunnan vaienneen, ei vain kirkon"

Surullista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2470
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2447
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2342
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      25
      1837
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1098
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      959
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe