Olen opiskellut iltakoulussa ammattiin valmistavassa koulutuksessa. Opinnot ovat ketäneet jo puolitoista vuotta ja vajaa vuosi on jäljellä. Ikää on sen varran etten enää uskalla ottaa opintolainaa ja pelkällä opintotuella en pärjää.
Jäin juuri pari viikkoa sitten työttömäksi. Sen verran olen muilta kuullut etten uskaltanut kertoa työkkärissä opinnoistani. Minulla ei ole aiempaa koulutusta.
Sain työkkärissä kouraani paperin jossa kerrotaan työttömyysetuudella tuetusta omaehtoisesta opiskelusta. Tämän etuuden saaminen kuitenkin edellyttää, että opinnoista sovitaan työkkärin kanssa jo ennen opintojen alkua.
Onko tässä nyt mitään järjeä? Itse olen jo pitkään opiskellut työni ohella ja kun jään työttömäksi itsestäni riippumattomista syistä, menetän oikeuden työttömyysturvaan, jos jatkan opintojani.
Nyt siis opiskelen "pimeästi". Ellen saa aiemmin työtä, en voi kertoa työkkärissä koulutuksestani ettei käry käy.
Tietääkö kukaan, onko mitään mahdollisuutta saada työkkäreitä vaikka ne halvatun opinnot alkoivat jo aiemmin?
Mitä työkkäriin uskaltaa kertoa?
10
1307
Vastaukset
- semmoista menoa..
Ei kannata kertoa iltaopiskelusta koska siitä kertomisesta ei ole mitään hyötyä, voi olla ainoastaan haittaa. Olet työttömyysajan työttömyyskorvauksella ja käyt iltaopinnot loppuun. Työkkärin virkailijat tekee mitä tahansa että saavat jollakin verukkeella työttömälle karenssin tai evättyä työttömyyskorvauksen pysyvästi. Voisi melkein luulla että saavat provikkaa jokaisesta karenssista, on ne niin ahkeria sitä hankkimaan. Niiden tehtävä ei todellakaan ole helpottaa työttömän elämänlaatua tai auttaa millään tavalla.
- ^^^^^^^^
Tuossa on vain kiinnijäämisriski.
Esim. yliopiston opiskelijarekisterit ja työttömyysrekisterit ajetaan ajoittain yhteen. En tiedä, miten on muiden oppilaitosten kanssa, mutta veikkaan, että jonkinlainen kontrolli on. Työvoimaviranomaisellehan mikään ei ole niin kauhistuttavaa kuin se, että työtön opiskelee. Näin edelleen, vaikka jonkinlaista helpotusta onkin tullut.
Jos valmistut ja kerrot valmistumisestasi työkkäriin tai asia selviää siellä muuten, niin tuossa taitaa käydä siten, että tiedossa on takaisinperintä ja Kelan osalta aika taattu visiitti käräjäsaliin, työttömyyskassa saattaa tyytyä takaisinperinnän lisäksi pelkkään takautuvaan jäsenyydestä erottamiseen.
Kun opintosi ovat kestäneet jo noin kauan ja olet ollut samanaikaisesti kokoaikatyössä, on todennäköistä, että opintosi katsotaan tuolla perusteella sivutoimisiksi, varsinkin kun kyse on iltaopiskelusta. Sivutoimisuus tarkoittaisi sitä, että voit opiskella työttömyyspäivärahan varassa.
'''Tietääkö kukaan, onko mitään mahdollisuutta saada työkkäreitä vaikka ne halvatun opinnot alkoivat jo aiemmin?'''
Tarkoitat tuolla ilmeisesti työttömyyspäivärahaa. Kertomasi tilanteen perusteella minä oletan, että hyvät mahdollisuudet sivutoimisuusperusteella. Toisaalta työkkärit ovat arvaamattomia päätöksenteossaan, joten riippuu jossain määrin työkkäristä ja virkailijasta.
''''Tämän etuuden saaminen kuitenkin edellyttää, että opinnoista sovitaan työkkärin kanssa jo ennen opintojen alkua.''''
Etuuden saaminen etukäteen sopimalla ei ole mitenkään taattu. Yleisesti luullaan, että vuoden alusta voimaan tulleen lainmuutoksen perusteella työttömällä olisi ilman muuta oikeus opiskeluun em. tilanteessa, vaan ei se niin ole. Ei tilanne ole paljonkaan muuttunut aikaisemmasta. Ts. opiskeluoikeus myönnetään, jos katsotaan, että opinnot ovat työvoimapoliittisesti motivoitavissa. Ja kun ottaa huomioon, että työkkärin virkailija ratkaisee asian merkonomitietämyksellä, niin lopputulos voi olla mikä tahansa missä tahansa tilanteessa. Lainmuutos tehtiinkin lähinnä sen vuoksi, että näin voitiin työttömältä viedä koulutusajan ylimääräinen etu, sillä ennen koulutuksen aikana päivärahapäivät eivät kuluneet, nyt on toisin. Kyse on siis jälleen kerran hämäten tehdystä heikennyksestä.
Lainkohta:
Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella on ilmeistä, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.- Uusi työtön
Opinnoissani on tärkeintä suorittaa näyttötutkinto, mutta valmistavat opinnot ovat vapaaehtoisia aikuiskoulutuspuolella. Teen niin että käyn kursseilla mutta en ota niistä arvosanaa. Tiedän muiden puheista että opettajat suostuvat tähän. Otan arvosanan ainoastaan varsinaisesta näyttötutkinnosta. Näin voin sanoa' että en ole opiskellut päätoimisesti, vaan näyttänyt ainoastaan taitoni.
Mutta on tää pelleily niin syvältä etten kehtaa edes kertoa:( - ^^^^^^^
Uusi työtön kirjoitti:
Opinnoissani on tärkeintä suorittaa näyttötutkinto, mutta valmistavat opinnot ovat vapaaehtoisia aikuiskoulutuspuolella. Teen niin että käyn kursseilla mutta en ota niistä arvosanaa. Tiedän muiden puheista että opettajat suostuvat tähän. Otan arvosanan ainoastaan varsinaisesta näyttötutkinnosta. Näin voin sanoa' että en ole opiskellut päätoimisesti, vaan näyttänyt ainoastaan taitoni.
Mutta on tää pelleily niin syvältä etten kehtaa edes kertoa:(Ei tuosta ole apua. Työkkäri nimittäin tuijottaa vain siihen, onko koulun kirjoilla vaiko ei. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikkei olisi muuten missään tekemisissä oppilaitoksen kanssa. Suomalainen työttömyyturva suhtautuu hyvin vihamielisesti työttömien opiskeluun. Pelkäävät kai työttömien omaehtoista aktiivisuutta, se kun tekisi työhallinnon virkamiehet työttömiksi.
Minä kyllä ottaisin riskin ja pyytäisin työkkärin suostumusta opiskeluihin. Uskoisin, että opintosi voidaan hyväksyä sivutoimiseksi, koska olet niin pitkään harjoittanut niitä kokoaikatyön ohessa. Riski tietysti aina on olemassa, mutta ei se kiinnijääminen ja takautuva takaisinperintä sekä kassasta erottaminenkaan oikein hyvältä ratkaisulta tunnu. Sitäpaitsi on myös fiksuja työkkäreitä, jotka suhtautuvat suopeasti ja säännöksiä venyttäen työttömien opiskeluun, vaan ikävä kyllä, niitä on tosi harvassa. - ^^^^^^^^^^
^^^^^^^ kirjoitti:
Ei tuosta ole apua. Työkkäri nimittäin tuijottaa vain siihen, onko koulun kirjoilla vaiko ei. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikkei olisi muuten missään tekemisissä oppilaitoksen kanssa. Suomalainen työttömyyturva suhtautuu hyvin vihamielisesti työttömien opiskeluun. Pelkäävät kai työttömien omaehtoista aktiivisuutta, se kun tekisi työhallinnon virkamiehet työttömiksi.
Minä kyllä ottaisin riskin ja pyytäisin työkkärin suostumusta opiskeluihin. Uskoisin, että opintosi voidaan hyväksyä sivutoimiseksi, koska olet niin pitkään harjoittanut niitä kokoaikatyön ohessa. Riski tietysti aina on olemassa, mutta ei se kiinnijääminen ja takautuva takaisinperintä sekä kassasta erottaminenkaan oikein hyvältä ratkaisulta tunnu. Sitäpaitsi on myös fiksuja työkkäreitä, jotka suhtautuvat suopeasti ja säännöksiä venyttäen työttömien opiskeluun, vaan ikävä kyllä, niitä on tosi harvassa.Täydennän vielä edellistä vastaustani.
Kokolailla varmaa on ollut, että opinnot hyväksytään sivutoimisiksi, jos ne ovat edenneet normaalisti ja niitä on harjoitettu kokoaikatyön ohessa parin vuoden ajan. On kuitenkin niin, että opiskelusäännökset ovat hiukan helpottuneet vuoden alusta, joten luulisi, että opinnot hyväksyttäisiin sivutoimisiksi aikaisempaa helpommin.
Työttömyysturvalaki on siitä kinkkinen laki, että se jättää paljon työvoimaviranomaiselle harkintavaltaa. Ja sitä käytetään sitten eri tavoin eri työkkäreissä.
Tiedän työkkäreitä, jossa on ollut se kanta, että opinnot hyväksytään työttömyyspäivärahalla opiskeltavaksi, jos niihin ei saada opintotukea. Tuo onnistuu niin kauan kuin TE-keskuksissa oleva työttömyysturva-asiamies ei valita päätöksestä. Toiset sitten vaativat em. parin vuoden opiskeluajan. Ja kirjoa taitaa löytyä sitten miten paljon vain.
Työtön on siis monen asian suhteen löysässä hirressä suhteessa työkkäriin. Jotain osviittaa löydät tuolta: http://www.finlex.fi/pdf/normit/14270-O232003TM.pdf ja sieltä sivu 12 kohta 6.3. - jo yli vuoden työtön
Itselläni postiivinen kokemus asiasta.
Olin avoin omasta sivutoimisesta akateemisesta opiskelustani.
Tärkeä tieto oli, että olin tehnyt opiskelua jo työssä olo aikana!
Minulla oli onneksi tästä myös dokumentteja, kuten omalla kustannuksellani
pidettyjä opintovapaita (virkavapaita). (Opiskelua ei siis kauheasti edes
töissä kannustettu.)
Sitten odottelin kun TE-keskus teki asiasta kertomukseni ja dokumenttien
perusteella selvityksen ja lausunnon.
Lausunto tuli noin 2-3 kk jälkeen, että vasta sitten tiesin että opiskelut
ei ole vaaraksi "työttömälle työnhakijalle".
Lausunnon jälkeen oloni on ollut "kanssasisariin" verrattuna suojattu.
Suosittelen. Säästää hermoja ja helpompi olla Jämäkkä myös tulevissa vaikeissa
tilanteissa. - ^^^^^^^^^
jo yli vuoden työtön kirjoitti:
Itselläni postiivinen kokemus asiasta.
Olin avoin omasta sivutoimisesta akateemisesta opiskelustani.
Tärkeä tieto oli, että olin tehnyt opiskelua jo työssä olo aikana!
Minulla oli onneksi tästä myös dokumentteja, kuten omalla kustannuksellani
pidettyjä opintovapaita (virkavapaita). (Opiskelua ei siis kauheasti edes
töissä kannustettu.)
Sitten odottelin kun TE-keskus teki asiasta kertomukseni ja dokumenttien
perusteella selvityksen ja lausunnon.
Lausunto tuli noin 2-3 kk jälkeen, että vasta sitten tiesin että opiskelut
ei ole vaaraksi "työttömälle työnhakijalle".
Lausunnon jälkeen oloni on ollut "kanssasisariin" verrattuna suojattu.
Suosittelen. Säästää hermoja ja helpompi olla Jämäkkä myös tulevissa vaikeissa
tilanteissa.Tuo on sikäli kinkkistä, että kyse on työkkärille laissa annetusta harkintavallasta ja työkkärithän voivat harkita miten vain. Eikä harkinta ole tainnut olla yksiselitteistä sinunkaan työkkärissäsi, mihin viittaa pitkä lausuntoa edeltävä harkinta-aika.
Itse tosin uskoisin, että aloittajalla on sen verran näyttöä kokoaikatyön ohessa opiskelusta, että myönteinen lausunto on todennäköinen. Mutta työkkäri voi tietysti harkita toisinkin.
On täysin härskiä lainsäätäjältä jättää niin paljon harkintaa työkkäreille kuin mitä opiskelijoiden kohdalla jää. Lopputuloksesta ei voi olla koskaan varma. Tuo on törkeää siksikin, että toisaalta työttömiä syyllistetään makaamisesta ja sitten kun joku jotain yrittää, seuraa työttömyyskorvausten menetysten uhka ja lopullinen ratkaisu tulee sitten kuukausien viiveellä.
Yrittäjien kohdalla on aika samanlainen tilanne usein kuin mitä opiskelijoilla.
Työttömien tilanne em. osin eikä monelta muultakaan osin vastaa oikeusvaltion toimintaa. Minä menetin uskoni Suomeen oikeusvaltiona työttömyysturvan parissa työskennellessäni. - sivutoimisiksi
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Täydennän vielä edellistä vastaustani.
Kokolailla varmaa on ollut, että opinnot hyväksytään sivutoimisiksi, jos ne ovat edenneet normaalisti ja niitä on harjoitettu kokoaikatyön ohessa parin vuoden ajan. On kuitenkin niin, että opiskelusäännökset ovat hiukan helpottuneet vuoden alusta, joten luulisi, että opinnot hyväksyttäisiin sivutoimisiksi aikaisempaa helpommin.
Työttömyysturvalaki on siitä kinkkinen laki, että se jättää paljon työvoimaviranomaiselle harkintavaltaa. Ja sitä käytetään sitten eri tavoin eri työkkäreissä.
Tiedän työkkäreitä, jossa on ollut se kanta, että opinnot hyväksytään työttömyyspäivärahalla opiskeltavaksi, jos niihin ei saada opintotukea. Tuo onnistuu niin kauan kuin TE-keskuksissa oleva työttömyysturva-asiamies ei valita päätöksestä. Toiset sitten vaativat em. parin vuoden opiskeluajan. Ja kirjoa taitaa löytyä sitten miten paljon vain.
Työtön on siis monen asian suhteen löysässä hirressä suhteessa työkkäriin. Jotain osviittaa löydät tuolta: http://www.finlex.fi/pdf/normit/14270-O232003TM.pdf ja sieltä sivu 12 kohta 6.3.Olen samaa mieltä siitä, että erittäin suurella todennäköisyydellä "uuden työttömän" opinnot katsotaan sivutoimisiksi.
Uusi työtön, vaikka tuntuisi todella houkuttelevalta toimia tässä tilanteessa hieman kepulikonstein, niin ei kannata. Työkkäreillä ja kassoilla on hyvät systeemit kaivaa tällaiset tiedot esiin. Ja kuten sanottua, sinun kohdallasi opinnot ovat suurella todennäköisyydellä sivutoimisia, joten luota siihen. Vaikka sitten kävisikin ohraisesti, on sekin parempi vaihtoehto kuin petossyyte.
- tilastoharha
Jos paljastat, että sinulla on tuoretta koulutusta, et ole oikeutettu mihinkään työvoimapoliittisiin koulutuksiin, joilla saa lisäaikaa hakea sitä työtä.
Itse olin koulutuksella "omalla kustannuksella". Koska työkkäri tiesi, että olin suorittanut ammattitutkinnon, en ollut oikeutettu enää mihinkään työvoimapoliittiseen koulutukseen. Enkä ollut oikeutettu liki kahden vuoden työttömyydellä edes työllisyystukeen, koska meidän työkkärin johtajan mielestä he olivat jo tukeneet minua, kun olin käynyt koulua koulutusrahan turvin. Koulutukseen hain, koska yli puoli vuotta töitä haettuani kahdeksankymmenluvun alkupuolella suoritettu laskentayomerkonomin tutkinto ei ollut enää työnantajien mielestä ajantasainen enkä ollut työtä saanut. Silti olin tehnyt kirjanpitäjän töitä sen jälkeen runsaastikin.
Teit niin tai näin, aina se koituu omaksi vahingoksesi. Työkkärin kanta on, että makaat vaan kotonasi ja haet heidän lähettämiin työosoituksiin. Perheelliselle yksinhuoltajalle esitetään, että 2 pv viikossa töitä työpaikkaan on haettava. Miten sillä sitten muka elää? Soviteltu päiväraha ei ole lähellekään sama kuin kokoaikainen ansiosidonnainen.
Oma aktiivisuus on mannaa työkkärin ihmisille. Kun olet koulutuksessa, olet pois työttömyystilastoista. TILASTOT on asia, johon ne tuijottaa. Todellisuus ei ole sitä, mitä tilastot kertovat.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202252Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi782206Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422081Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma551458- 741376
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?65908Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8791- 52763
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi34760