istuu penkkiin viimiseen. kohta päät kääntyilee,, seurakunta miettii,,: "ai hänkin on tääl,," onko tullut synnin tuntoon?? taitaa tulokkaalla mennä huonosti,, onko joku läheinen kuollut? tai vaan sukulaisen kaffeevuoro.
seurojen jälkeen joku uskaltaa tulla juttelemaan,, joku tervehtiikin ,, useimmat ei,, kylällä tai kaupungilla samat ihmiset moikkaakin, mutta seuroissa ei. miksi? sanovat:: kiva kun tulit.. olisi kiva nähdä sua useammin,, käy seuroissa.. tee parannus .... siinä oli kynnystä miks moni ei tule..
langennut tulee seuroihin
21
295
Vastaukset
- Näi se mennee
Ketään ihmistä ei voi pettää rakkauden asiassa. Tämä vaisto on ihmisessä niin syvällä persoonassa.
Jokainen ihminen vaistoaa välittömästi rakastetaanko häntä aidosti ja oikeasti, vai onko se vain teeskentelyä.
Ihan hyvän kysymyksen nostit jälleen kerran esiin. Kysymyksen jonka vastaus paljastaa vääjäämättä sen olemmeko me aitoja heikkoja tarvitsevia ihmisiä, samalaisia kun kaikki muutkin ihmiset, vai jotakin muuta.
"Kiitos Jumala etten ole sellainen kun muut ihmiset",- henki loistaa pitkälle, vaikka tuon hengen omaava ei ole itse asiasta lainkaan tietoinen.
Mutta..., vain Jeesus voi pelastaa uskovan tuon (omavanhurskaus) hengen vaikutuspiiristä. Usein tämä omahyväisyyden ja itseriittoisuuden poisriisuminen tapahtuu koettelemusten kautta. Kuvio ei etenekkään
sillä tavalla, kun on etukäteen laskelmoinut. Tulee joku tekijä omaan elämään tai läheisten elämään, joka rikkoo kuplan. - älä välitä
Toki sosiaalinenkin ympäristö on seurakunta, mutta ajattele uskoa vain itsellesi. Kun ohitat ihmiset olan kohautuksella, niin pääset turhista rasitteista eroon.
Jumalan sana on ainakin minulle se, mitä kuuntelen ja mietin. Se on ainoa syy seurojen kuunteluun.
En edes odota keltään mitään, koska olen itseni takia liikkeellä. Itselleni etsimässä rauhallista ja hyvää oloa.
Todellisia uskonystäviä löytyy ajan kanssa eikä siihen ole kiirettä. Jos niitä ei löydy, niin mitä sitten.
Se ei merkitse mitään.
Seurakunnassa kaikki ihmiset ovat kuten muuallakin maailmassa. Tuntemattomia , outoja , vieraita ja eksyksissä itsensäkin kanssa.
Älä siis laske ihmisten varaan. Jumala on ainoa joka antaa ihmiselle. Meille kaikille, niille kaikille.
Jumala antoi myös poikansa meidän takia.
Me voimme rakastaa niitäkin puutteellisia ihmisiä, jotka joutuvat pohtimaan toisten uskonasioita.
He ovat oudossa tilassa outoine valoineen. Avaruusolioita luultavasti .- totuus vapauttaa
On sillä väliä kokeeko itsensä seurakunnassa rakastetuksi. Rakkaudesta Jumalan lapset juuri tunnetaan.
Ilman rakkauden kokemista ihminen on varautunut, hän ei voi varauksetta luottaa lähellään oleviin seurakuntalaisiin. Hyljätyksi tulemisen pelko ohjaa käyttäytymistä, aito ihminen ei näy turvaksi rakennetun maskin (teatterinaamion) takaa. Vain välitön yhteys toisiin luo sellaisen ilmapiirin jossa on hyvä olla ja jossa kipeistäkin asioista voi keskustella pelotta. - odotukset millaiset
totuus vapauttaa kirjoitti:
On sillä väliä kokeeko itsensä seurakunnassa rakastetuksi. Rakkaudesta Jumalan lapset juuri tunnetaan.
Ilman rakkauden kokemista ihminen on varautunut, hän ei voi varauksetta luottaa lähellään oleviin seurakuntalaisiin. Hyljätyksi tulemisen pelko ohjaa käyttäytymistä, aito ihminen ei näy turvaksi rakennetun maskin (teatterinaamion) takaa. Vain välitön yhteys toisiin luo sellaisen ilmapiirin jossa on hyvä olla ja jossa kipeistäkin asioista voi keskustella pelotta.Mitä ihminen odottaa Jumalan sanalta? Seurakunta on oma asiansa, mutta Jumalansana omansa.
Seurakunnassa on kyllä aina joitakin kristityitäkin, joissa ilmenee mainitsemasi rakkaus pyyteettömästi.
Myös rakkaus on sellainen mitä ei voi vaatia, etenkään heikko-osaisilta, joilla sitä ei ole.
Seuroihin mennessä, ei siis kannata edes odottaa mitään suurempaa rakkautta, sillä ne ihmiset ovat, kuten ketkä tahansa ihmiset.
Elämässä on hyvä opetella vahvuutta. Omaa sisäistä vahvuutta ja olla välittämättä siitä, mitä missäkin seurakunnassa muut ajattelee. Tämä tietenkään ei sovi narsistisille tai muuten vaikutusta haluaville ihmisille. Jumalansana kuitenkin on paljon paljon suurempaa, kun mitä tavallisten ihmisten suhteet.
Itse olen huomannut , että hyljätyksi tulemisen tunne on parempi kun raadollisten ihmisten läheisyys.
Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä yksilöllisellä tasolla, ei seurakuntatasolla.
Jos seurakunnassa olisi välitöntä rakkautta ja luotettavaa ilmapiiriä, olisi se tietenkin plussaa ko. seurakunnassa.
Kipeistä asioista ei seurakunnan kanssa jutella, vaan niitä jutellaan luotettavien henkilöiden kanssa.
Nämä minun toteamia asioita seurakunnasta ja olen todennut huomioni oikeiksi ainakin omalla kohdallani.
- Leeviläinen
Tuttu tunne, siksi en enää käy esikoislestadiolaisten seuroissa. Se riittäisi, että kuuntelee pöntöstäpuhujan sytntiluetteloita ja oman elintapani synnillisyyttä kaikkine maalimallisine tapoineen, telkkareineen ja tietokoneineen. Internet on toiseksi suurin synti television jälkeen, mukaanlukien kaikki ne syntilistat mitä milloinkin puhuja saarnastuolista luettelee, tosin peittääkseen vajavaista ulosantoaan ja saadakseen kuuntelijain mielentilan suggeroitua hysteriaan. Mutta se, että jos menen seuroihin, niin tunnen, että katsotaan kieroon: mitä tuokin täällä tekee? Tosin tunne on yleensä vain syntinsä tuntevan ihmisen mielikuvan tuote. Suurin osa lestadiolaisista varmasti (?) iloitsee yhdestä syntisestä enemmän kuin sadasta hurskaasta? Mutta muutamakin ajattelematon lause (olen kokenut) poispitää laitapuolen kulkijan esikoislestadiolaisten seuroista. Joskus kauhistelen tilaani: minne on kadonnut se lapsuuden uskoni? Ehkä rima on asetettu liian korkealle esikoisten seurakunnassa? Heikko ihminen ei jaksa elää näiden kieltojen ja tuomioiden parissa. Tilalle tulee arkuus ja vieraantuminen pois liikkeestä. Tunnen, että ollakseen kunnon lestadiolainen, pitää ymmärtää kaikki raamatun viisaudet ja selitykset täydellisesti. Yksinkertaisesti uskovalla tyhmällä ei ole asiaa esikoislestadiolaisuuteen.
- ollaan langenneita
Vihollinen laittaa langenneille (meille kaikille) monenlaisia ajatuksia ja luuloja päähän ja selittelee ne vielä "järkevästi", niin että on syytä vaan lähteä POIS seuroista. Jumalan Pyhä Henki sen sijaan vetää sanan kuuloon. Älä usko vihollisen ääntä. Tule itsesi takia seuroihin. Meitä uskovia on niin monenlaisia. Yksinäisiäkin. Eivätkä kaikki koe itseään kovin onnistuneiksi, päinvastoin! Kun katsoo muita, ajattelee, että he ovat niin hyviä ja onnistuneita kristittyjä, miksi mulla on niin vaikeaa? Sitten kun juttelee jonkun kanssa tällaisista asioista, huomaa, että ai tuollakin on tällaista kun mullakin. Jeesus on tullut parantamaan sairaita, ei terveitä ja onnistuneita. Siksi mullakin, ja sulla, on lupa tulla seuroihin sellaisena, kuin olen. Siellä tunnen kyllä monessa asiassa olevani syntinen. Rukoilen usein saavani voimaa niin paljon, että voisin jutella jonkun saarnaajan kanssa. Toivoisin voivani tuntea Jeesuksen armoa omalle kohdalleni niin paljon, että voisin jättää helmasyntini kokonaan. Mutta ymmärrän, että enkeleitä meistä ei tule. Täytyy uskoa tällaisena pahana vaan. Täytyy luottaa Jumalaan, että Hän lähettää Pyhän Henkensä meitä hoitamaan. Mennään seuroihin. Ja uskotaan.
- Jeesukses vanhurskas
Todella hyvin ja seikkaperäisesti kerroit kokemastasi. Juuri noin tapahtuu seuroissa aivan liian usein.
Se olisi parannuksen paikka nykyisille seurakuntavastuuta kantaville. Mutta kuten vähän vihjaistki todellinen parannussaarna heidän (itseltäänkin) salatuista synneistään ei kelpaa omassa vanhurskaudessaan menestyneille, se on myrkkyä. - armoa armon päälle
ollaan langenneita kirjoitti:
Vihollinen laittaa langenneille (meille kaikille) monenlaisia ajatuksia ja luuloja päähän ja selittelee ne vielä "järkevästi", niin että on syytä vaan lähteä POIS seuroista. Jumalan Pyhä Henki sen sijaan vetää sanan kuuloon. Älä usko vihollisen ääntä. Tule itsesi takia seuroihin. Meitä uskovia on niin monenlaisia. Yksinäisiäkin. Eivätkä kaikki koe itseään kovin onnistuneiksi, päinvastoin! Kun katsoo muita, ajattelee, että he ovat niin hyviä ja onnistuneita kristittyjä, miksi mulla on niin vaikeaa? Sitten kun juttelee jonkun kanssa tällaisista asioista, huomaa, että ai tuollakin on tällaista kun mullakin. Jeesus on tullut parantamaan sairaita, ei terveitä ja onnistuneita. Siksi mullakin, ja sulla, on lupa tulla seuroihin sellaisena, kuin olen. Siellä tunnen kyllä monessa asiassa olevani syntinen. Rukoilen usein saavani voimaa niin paljon, että voisin jutella jonkun saarnaajan kanssa. Toivoisin voivani tuntea Jeesuksen armoa omalle kohdalleni niin paljon, että voisin jättää helmasyntini kokonaan. Mutta ymmärrän, että enkeleitä meistä ei tule. Täytyy uskoa tällaisena pahana vaan. Täytyy luottaa Jumalaan, että Hän lähettää Pyhän Henkensä meitä hoitamaan. Mennään seuroihin. Ja uskotaan.
Älä tuollaisia kirjoittele. Väärä ja vahingollinen oppi on hyvin laajasti vallalla esikoislestadiolaisuudessa. Kun ihmisen sisn on sen verran terve että varoitta manipuloinnin vaarasti silloin on syytä pysyä poissa. Rakkauden puolestaan tuntee jokainen, siinä tulessa lämpiää sekin ihminen, jonka usko on heikko ja horjuvainen. Ihminen joka on varautunut jo etukäteen hyljätyksi tulemiseen, ei parane rakkaudettomuuden hylkäävässä ilmapiirissä. Mutta Jeesuksen varaukseton armo ja rakkaus syntistä kohtaa sytyttää heikoimmankin uskon eläväksi ja sytyttää uuden toivon liekin sydämeen.
Tämä on vakava parannussaarna esikislestadiolaisille. Älä sinä ryhdy tosiasioita poisselittelemään. - ovea kolkuttava
armoa armon päälle kirjoitti:
Älä tuollaisia kirjoittele. Väärä ja vahingollinen oppi on hyvin laajasti vallalla esikoislestadiolaisuudessa. Kun ihmisen sisn on sen verran terve että varoitta manipuloinnin vaarasti silloin on syytä pysyä poissa. Rakkauden puolestaan tuntee jokainen, siinä tulessa lämpiää sekin ihminen, jonka usko on heikko ja horjuvainen. Ihminen joka on varautunut jo etukäteen hyljätyksi tulemiseen, ei parane rakkaudettomuuden hylkäävässä ilmapiirissä. Mutta Jeesuksen varaukseton armo ja rakkaus syntistä kohtaa sytyttää heikoimmankin uskon eläväksi ja sytyttää uuden toivon liekin sydämeen.
Tämä on vakava parannussaarna esikislestadiolaisille. Älä sinä ryhdy tosiasioita poisselittelemään.Kirjoituksesi on aika hyvä ! Siis sen ajatus. Itse mietin toisinaan, että monen asian täytyykin tuntua tyhmältä ja arvottomalta, jotta lopultakin Jeesuksen pelastava sanoma voisi mennä perille.
Mitä enemmän olet potkittu, epäonnistunut ja hyljeksitty, niin sen selvemmin alat hahmottamaan sen, että kehen ainoastaan voi luottaa. Se on se, kuka meille on antanut koko elämän ja antaa vielä tulevaisuudenkin.
Jeesus on tullut kertomaan meille elämästä joka on enemmän kun mitä ihmiset voivat tarjota.
Lisäksi kaikki painolasti ( synnit) pois pyyhitään ja olet vapaa.
Monilla vaikeuksilla on juuri se tarkoitus, että ihminen herää hahmottamaan oikeasti tärkeät asiat ja jättää omaan mitättömään arvoonsa asiat, joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä. - aameen
ovea kolkuttava kirjoitti:
Kirjoituksesi on aika hyvä ! Siis sen ajatus. Itse mietin toisinaan, että monen asian täytyykin tuntua tyhmältä ja arvottomalta, jotta lopultakin Jeesuksen pelastava sanoma voisi mennä perille.
Mitä enemmän olet potkittu, epäonnistunut ja hyljeksitty, niin sen selvemmin alat hahmottamaan sen, että kehen ainoastaan voi luottaa. Se on se, kuka meille on antanut koko elämän ja antaa vielä tulevaisuudenkin.
Jeesus on tullut kertomaan meille elämästä joka on enemmän kun mitä ihmiset voivat tarjota.
Lisäksi kaikki painolasti ( synnit) pois pyyhitään ja olet vapaa.
Monilla vaikeuksilla on juuri se tarkoitus, että ihminen herää hahmottamaan oikeasti tärkeät asiat ja jättää omaan mitättömään arvoonsa asiat, joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä.Viestissäsi jä luvattoman vähälle merkitykselle rakastavat ihmissuhteet. Me kun emme elä henkien kanssa tässä maailmassa, vaan elävien lähimmäistemme kanssa. Siksi Jumalan sanan suorastaan huutaa RAKASTAKAA TOISIANNE!!! Rakastakaa niin toinen toisianne, kun minäkin teitä rakastin, sanoo Jeesus.
- yx
Anteeksi nyt, että mua nauratti lukiessani sun kirjoistustasi! Mutta kuuntele ensin miksi, ennenkuin lopetat tämän lukemisen!
"Mutta se, että jos menen seuroihin, niin tunnen, että katsotaan kieroon: mitä tuokin täällä tekee?" Muistui mieleen, että kuulin kauan kauan sitten erään vanhan muorin tokaisseen nähtyään seuroissa jonkun vissiin "langenneen" (sitä en tiedä tarkalleen):" Mitähän tuokin lampaanraato täältä hakee?"
Niin se huvittavuus tuli tästä, koska ei välttämättä ole ihan mielikuvituksen tuotetta ajatella kuten ajattelet! Ja kyllä ehkä voin jotain tunnistaa omastakin ajattelustani silloin kauan sitten - huhhuh sentään! Miten sitä saakin hävetä!
Mullekin on sanottu, että kiva kun tulit tänne, enkä ole siitä tykännyt, koska se sisältää erään ajatuksen - minun ajatellaan pudonneen jonnekin synnin syövereihin eikä asia kuitenkaan niin ole! Kukaan ei vaan halua kysyä ajatuksiani. Eikä varsinkaan kuulla niitä!
Tunnen löytäneeni jotain sellaista, mistä en ikinä, ikinä, ikinä halua luopua, mutta se voidaan katsoa vääräksi siellä... - aaaaaaaapee annie
yx kirjoitti:
Anteeksi nyt, että mua nauratti lukiessani sun kirjoistustasi! Mutta kuuntele ensin miksi, ennenkuin lopetat tämän lukemisen!
"Mutta se, että jos menen seuroihin, niin tunnen, että katsotaan kieroon: mitä tuokin täällä tekee?" Muistui mieleen, että kuulin kauan kauan sitten erään vanhan muorin tokaisseen nähtyään seuroissa jonkun vissiin "langenneen" (sitä en tiedä tarkalleen):" Mitähän tuokin lampaanraato täältä hakee?"
Niin se huvittavuus tuli tästä, koska ei välttämättä ole ihan mielikuvituksen tuotetta ajatella kuten ajattelet! Ja kyllä ehkä voin jotain tunnistaa omastakin ajattelustani silloin kauan sitten - huhhuh sentään! Miten sitä saakin hävetä!
Mullekin on sanottu, että kiva kun tulit tänne, enkä ole siitä tykännyt, koska se sisältää erään ajatuksen - minun ajatellaan pudonneen jonnekin synnin syövereihin eikä asia kuitenkaan niin ole! Kukaan ei vaan halua kysyä ajatuksiani. Eikä varsinkaan kuulla niitä!
Tunnen löytäneeni jotain sellaista, mistä en ikinä, ikinä, ikinä halua luopua, mutta se voidaan katsoa vääräksi siellä...juuri näin..
- teuta
Minusta tuntuu että kaikilla on mahdollisuus on kaikilla , koska voit sanoa myös , ei kyllä siihen sitten tulee selityksiä , enemmän tai vähemmän , ota rauhallisesti menee hyvin.
- wöhjhgfd
Älä usko rietasta, se juuri noin sanoo ja pyrkimyksenään hänellä on, että ei menettäisi sinua otteestaan
tule rohkeasti vaan.
Jumalan siunausta sinulle!- ot Jeesus vastaan
Eikös rukoushuoneissa pitäisi julistaa erottavien väliseinien sijasta ilosanomaa Kristuksesta joka on sovittanut meidät Jumalan kanssa Poikansa Jeesuksen Kristuksen lihan ruumiissa.
2. Kor. 5:14 -6:2
Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
Sentähden me emme tästä lähtien *** tunne ketään lihan mukaan; *** ...
... jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.
Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: ...
*) ... antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. - annie alls
ot Jeesus vastaan kirjoitti:
Eikös rukoushuoneissa pitäisi julistaa erottavien väliseinien sijasta ilosanomaa Kristuksesta joka on sovittanut meidät Jumalan kanssa Poikansa Jeesuksen Kristuksen lihan ruumiissa.
2. Kor. 5:14 -6:2
Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
Sentähden me emme tästä lähtien *** tunne ketään lihan mukaan; *** ...
... jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.
Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: ...
*) ... antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.kun olen takapenkis, en tunnnista rietasta. mutta olen salissa kääntyilevien katseiden ristitulessa, korkeintaan ajattelen, et miksi päät kääntyy... onko se parempien kylmää vieraanvaraisuutta?
- teuta
annie alls kirjoitti:
kun olen takapenkis, en tunnnista rietasta. mutta olen salissa kääntyilevien katseiden ristitulessa, korkeintaan ajattelen, et miksi päät kääntyy... onko se parempien kylmää vieraanvaraisuutta?
Ota rauhallisesti , kaikki kääntyjät on uteliaita ,jotka luulevat että ei heidän kuikuiluaan huomata
sinä voisit ollakkin niin , pitääkö sinun huomata epäkohteliaita katselijoita , anna olla tule seuroihin
ja puhele ihmisille , ja ihmisten kanssa aivan normaalisti , kyllä sinä siihen pystyt. - :-)))
annie alls kirjoitti:
kun olen takapenkis, en tunnnista rietasta. mutta olen salissa kääntyilevien katseiden ristitulessa, korkeintaan ajattelen, et miksi päät kääntyy... onko se parempien kylmää vieraanvaraisuutta?
Kokeiles mennä kesällä lehmilaitumelle. Samalla tavalla nekin katselevat uteliaina tuntematonta tulijaa.
- niilo noppanen
:-))) kirjoitti:
Kokeiles mennä kesällä lehmilaitumelle. Samalla tavalla nekin katselevat uteliaina tuntematonta tulijaa.
et siel seurois ollaan niin kuin lehmät laitumilla, tuijotetaan tulijoita tungetellen ja lisänä arvostellaan takana päin kuin syntinen tuntematon onkaan,,.. se lisää sisäpiirin autuutta..
- kyl se näim mennee
niilo noppanen kirjoitti:
et siel seurois ollaan niin kuin lehmät laitumilla, tuijotetaan tulijoita tungetellen ja lisänä arvostellaan takana päin kuin syntinen tuntematon onkaan,,.. se lisää sisäpiirin autuutta..
Omavanhurskaus on sellainen piru, että se laittaa orjansa vertailemaan itseään muihin. Syntiset rukoilevat Jeesusta armahtamaan, fariseksella tuntuu olevan koko ajan jotakin muita parempaa, millä he mälläävät.
"Kiitos etten ole huora enkä varas, kiito etten ole sellainen kun nuo muut ihmiset". Tämä asenne muihin ihmisiin paljastaa aina fariseuksen, tuon (kun minä olen iin huono ja kelvoton)- nöyristelevän naamion takaa.
- rohkeasti,, pokkaa
sinne saarnaajien viereen,, tullee pöntös tulles luokses...???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k503658On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382361Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712308Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602198Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.271626Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma651550- 761457
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?551003Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?68982Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40869