Olen ollut 3kk työttömänä ja hakenut omatoimisesti töitä. Työpaikkaa en ole saanut. Mitä työkkärissä sanotaan tästä, kun menen käymään? Ammatti minulla on, mutta ei työtä. Saanko työttömyyskorvauksia?
3kk työttömyyden jälkeen työkkäriin
9
886
Vastaukset
- poojpk
'''Mitä työkkärissä sanotaan tästä, kun menen käymään?'''
Ei mitään erityistä. Ei työkkärin kirjoillaolo ole mitään pakkopullaa. Et ole myöskään mitään vielä menettänyt muuta kuin tietysti työttömyyskorvauksen siltä ajalta, minä et ole ollut työkkärin kirjoilla. Työkkärin kirjoilta kun voi olla poissa runsaat 4 kk ilman seurauksia.
'''Ammatti minulla on, mutta ei työtä.'''
Jos olet väh. 25-v, niin tuolla ammatilla ei ole merkitystä työttömyyskorvauksen kannalta. Alle 25-vuotiaankin kohdalla vain, jos ammattikoulutus puuttuu ja ei ole oikeutta päivärahaan.
'''Saanko työttömyyskorvauksia?''''
Saat. Päivärahaa saat, jos olet ollut väh. 34 kalenteriviikkoa sellaisessa työssä, jossa työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko. Ansiosidonnaista saat, jos olet työttömyyskassan/liiton jäsen ja huolehtinut jäsenmaksuistasi. Jos em. ehto ei täyty, niin sitten on oikeus työmarkkinatukeen.
Mutta menepä siis lähiaikoina työkkärissä pistäytymään, jotta ei poissaolosi työkkärin kirjoilta ylity paljon yli 4 kk. Tuo perustuu siihen, että työkkärin kirjoilla on oltava 6 kk:n aikana väh. 6 viikkoa. Lainsäännös:
Työmarkkinoilta poissaolo
Työnhakijalla, joka on ollut välittömästi työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä edeltäneiden kuuden kuukauden aikana työmarkkinoilla vähemmän kuin kuusi viikkoa, eikä voi esittää pätevää syytä poissaololleen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta lukien. Työnhakijan katsotaan olleen työmarkkinoilla, jos hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai työllistynyt yritystoiminnassa tai omassa työssä taikka ollut työvoimapoliittisessa toimenpiteessä tai ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa.
Henkilöllä on pätevä syy olla poissa työmarkkinoilta sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, vapausrangaistuksen, opintojen, apurahakauden, lapsen syntymän, alle kouluikäisen lapsen hoidon, vammaisen tai vanhuksen hoidon tai muun näihin verrattavan syyn johdosta. - be careful
aktivoida sua kun oot ollut patalaiska koska et ole töitä saanut, joten seuraavaksi tulet löytämään itsesi ilmaistyön äärestä ellet pidä varaasi..
- pojjjk
Itselläni on ollut viimeisen 15kk aikana töitä 3kk ja tällähetkellä työtön. Onko enään tässä vaiheessa hyötyä mennä työkkäriin? Ammattikoulutus minulla on.
pojjjk kirjoitti:
Itselläni on ollut viimeisen 15kk aikana töitä 3kk ja tällähetkellä työtön. Onko enään tässä vaiheessa hyötyä mennä työkkäriin? Ammattikoulutus minulla on.
Koska olet ammattikoulutettu, mutta päivärahaan oikeuttava työssäoloehto (=34 työssäoloviikkoa työttömyyttä edeltävän 28 kk:n aikana) ei täyty, sinulla on oikeus vain työmarkkinatukeen. Jos et ole avo/avioliitossa ja puolison tulot niin suuret, että 'syövät' työmarkkinatuen, niin sitten kannattaa mennä työkkäriin, jos tuen haluat.
Jos työssäolostasi on kulunut väh. n. 4,5 kk, niin työkkäri muistaa sinua heti alkajaisiksi 2 kk:n karenssilla. - pojjjk
************ kirjoitti:
Koska olet ammattikoulutettu, mutta päivärahaan oikeuttava työssäoloehto (=34 työssäoloviikkoa työttömyyttä edeltävän 28 kk:n aikana) ei täyty, sinulla on oikeus vain työmarkkinatukeen. Jos et ole avo/avioliitossa ja puolison tulot niin suuret, että 'syövät' työmarkkinatuen, niin sitten kannattaa mennä työkkäriin, jos tuen haluat.
Jos työssäolostasi on kulunut väh. n. 4,5 kk, niin työkkäri muistaa sinua heti alkajaisiksi 2 kk:n karenssilla.Viime kuussa olin 3pv töissä, joten joudunko karenssiin, kun viimeisin työpaikka oli ennen 3pv:n työkeikkaa yli 4,5kk päässä?
- Myös avuton
Tämä on näemmä uusavuttomien tai muuten vain avuttomien kansankanava, eihän me täällä tiedetä mitä sinulle sanovat, onhan minulla useampi ammatti ja olen työttömänä ja mitäpä siinä on sanomista kellään...
- Lailla kiellettävä
Sinua kehoitetaan etsimään edelleen työtä ja mahdollisesti hakemaan kurssille. Hae etukäteen jollekin työvoimatoimiston kurssille (vaikka et pääsisikään); näin olet sitten aktiivinen. Kursseja on sitten sellaisia, mihin ei pääse millään (ei ole sinun syysi). Eli on kaikentasoisia, mutta kuitenkin enimmäkseen niitä "työhönhakuvalmennuksia" tai "työelämään valmennuksia".
Tehdään "yksilöityä työnhakusuunnitelmaa", jossa sovitaan , että mitä haet ja menisitkö kursseille tai opiskelisitko lisää. Sitten haet taas kaikenlaisia töitä, jotka sivuavat aikaisempaa ammattiasi/työkokemustasi/opiskelujasi. Voit saada jokusen työhönosoituksen, johon pitänee sitten hakea.
Ilmaistyövoimaa tuupataan kaikenmaailman kursseilta nimikkeellä "työharjoittelu". Etsi sitten siinä palkkatyötä, kun samaan aikaan on Suomeen kehitetty ILMAISTYÖVOIMASTA uusi työmuoto. Eikä tässä ole kyse mistään perushoitajista vaan nyt akateemiset, amk-insinöörit, tradenomit jne. joutuvat tähän rinkiin.- ei ne kiusaa
Alat vaikka opiskella jotakin niin tulee päivärahat porkkanoineen. Täällä pian 4 vuotta työttömänä kahdessa eri pätkässä eikä tähän päivään mennessä ole ainuttakaan kirjettä, saati osoitusta työkkäristä tullut..
- en tiedö
mitä jos on hakenut töitä joka paikasta, mihin koulutus täsmää, mutta töitä ei vaan anneta? mitä työkkäri sit tekee? laittaa jollekin kurssille? vai?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k463623On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole352347Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802276Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä572181Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.251605Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma641532- 761437
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?55993Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69977Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi39859