Aloitin syömään mirtatsapiinia keväällä 2005 synnytyksen jälkeisen masennuksen takia. Aluksi annostus oli vain 15 mg, tarkoituksena lähinnä saada apua unettomuuteen. Keväällä 2006 erosin miehestäni, ja syksyllä 2006 tuli jonkinlainen romahdus, ja lääkitystä nostettiin 30 mg:aan. Nyt on jo pitkään mennyt ihan kivasti, ja nyt loppusyksystä 2009 aloin vähentämään lääkitystä. Ensin vähensin ihan todella varovaisesti lääkityksen 22,5 mg:aan, ja olin sillä annostuksella parisen kuukautta. Siitä taas hiljalleen vähensin, ja nyt olen pari kuukautta ollut 15 mg:n annoksella.
Jonkinaikaa tuossa ihmettelin, kun tuossa jonkin verran ennen joulua alkoi tulla ahdistusta ja kuolemanpelkoa. Ajattelin että johtuu elämäntilanteen muutoksesta; opiskelut oli loppusuoralla ja työelämä edessä. Ajoittain tuli ja tulee siis edelleen todella rankkoja ahdistuskohtauksia. Lisäksi ajatukset on nyt tuosta lääkityksen vähentämisen aloittamisesta lähtien pyörineet jotenkin ihan sairaalloisesti kuoleman ja sairastumisen ympärillä. Olen ihan vakuuttunut, että minulla on syöpä milloin missäkin, ja toki kuvittelen vaikka minkälaisia oireita. Pelkään kuolemaa ja sairastumista, niin paljon että se vie keskittymiskykyä välillä ihan turhan paljon. Huomaan tiuskivani perheelleni, kun olo on niin ahdistunut, enkä oikein osaa ja jaksa keskittyä arjen askareisiin ja normaaliin olemiseen, kun ajatukset pyörii pakkomielteisesti näiden pelkojen ympärillä. Hetkittäin toki osaan unohtaakin asian, ja hyviä hetkiä on. Mutta silti voisi sanoa, että viime kuukausien päällimmäinen olotila on ollut pelko ja ahdistus ja sairaalloinen itseni ja ruumiintoimintojeni tarkkailu.
Johtuuko tämä lääkityksen vähentämisestä ja jos johtuu, niin loppuuko tämä ikinä? Voiko tosiaan ylipäänsä lääkityksen asteittainen vähentäminen johtaa tällaiseen, vai olenko sattumalta samaan aikaan lääkityksen vähentämisen kanssa sairastunut jonkinlaiseen ahdistushäiriöön?
Tällaista ei siis ollut ennen lääkityksen aloittamista v. 2005, nämä on ihan uusia juttuja. Toki olen aina jonkinverran kuolemanpelkoinen ollut, ja ehkä neuroottinenkin joskus, mutta tässä mittakaavassa en sentään vielä koskaan.
Lääkäriin ei huvita mennä, koska jos jotain olen oppinut viime vuosina niin sen, että mielenterveysongelmien hoitaminen ei kiinnosta ketään OIKEASTI, kaikki pyritään hoitamaan lääkkeillä. Ja uuteen lääkekierteeseen en enää tahdo.
Että mitä ihmettä tämä on ja mitä tälle voi tehdä? Odottaa, että menee ohi?
Lääkityksen lopettamisen aiheuttamat oireet - kauanko kestää?
2
224
Vastaukset
- distres
Lääkkeillä olet padonnut kaiken tuskan ja paskan syvälle sisään, joka nyt tervehtymisen ja lääkkeiden vähentämisen myötä purkautuu luonnollisesti ulos. Ja kun on vuosia sullonut kuuppaansa täyteen niin urakkaa riittää. Olisi hyvä, että saisit purkaa noita juttuja ajan kanssa ja perusteellisesti.
Muista, että kun on paha mieli, niin kroppakin on aivan yhtä hajalla! - mirzza
olen käyttänyt aiemmin vuoden verran Sitten taukoa ja nyt taas vuoden. Lääkemääräys on 30mg illalla. Aikani söin niin, mutta omatoimisesti vähensin jo kuukausia sitten puoleen eli 15mg. Lähinnä sen takia, että aamulla oli ihan tokkurainen olo aika kauan. Nyt on parempi.
Masennukseen ja uupumukseen tuo määrätty. Unen tuloon auttaa kyllä.
Kuvaamiasi oireita ei minulla ole lääkkeen vähentämisestä ollut, vaikka olen myös aika pelokas, neuroottinen? ja pessimistisesti asioita pohtiva. Lähinnä huolestunut taikka sitten luen liikaa kaikkia ikäviä uutisia.
Sanoisin melkein kuten edellinen vastaaja, jotain muuta tuo on. Tuollaista minulla oli aikoinaan ja paniikkihäiriöksi se luokiteltiin lähinnä. Terapia minua auttoi eniten. Tai sitten benzot, pienesti otettuna. Mutta monet vastustaa lääkkeitä, minä en jos apu löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi772548On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole492546Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732412Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672200Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl331915Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051749Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko251234Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411045Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59965