Sunnuntai 12.2.2012
Nimipäivät: Elma ja Elmi
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  / Sykerajan ylitykset
6 Vastausta 218 Lukukertaa

Sykerajan ylitykset

Olen 48-vuotias mieskuntoilija, joka on sykemittari tietojen mukaan erittäin hyvässä kunnossa. Olen juossut aikoinaan maratonejakin, mutta nykyään vain peruskuntoilen. Huoleni on sykerajon ylitykset. Joskus, varsinkin luisteluhiihdossa rankoissa ylämäissä, sykkeeni kohoaan 180, vaikka maksimisykkeeni on 172. Mietin vain onko tämä terveydelle vaarallista? Voinko siitä olla jotakin perustavaa laatua olevaa haittaa minulla? Voiko esmes sydän tiltata tai muuta vastaavaa. Tietenkin sykeylitykset ovat hetkellisiä...

mistä niin päättelit

mistä niin päättelit että sun max. sykkeesi olisi 172, eikä 180. Uskoisin että tuo 180 on oikea, ellei kysymyksessä ole mittausvirhe mikä voi helposti tulla myös hiihtäessä kun kroppa kiertyy.

sykerajat

Katsotko myös pituutesi ja painosi taulukoista, joissa on keskiarvot?
Vai mittaatko näitä jotenkin?

Itsellä ikää 47 ja korkein mitattu on ollut viimeisen kk aikana 198, eli maksimi ainakin tuo,
ehkä jopa enemmänkin

Ei syytä

huoleen ! Jos ja kun ei mitään kipuja tai muita ongelmia tule ! Voit vetää niin kovaa kuin sielu sietää. Tietysti jatkuva maksimeilla "hiihtäminen" ei ole järkevää. Täytyy olla kyllä aika kova ylämäki, että yhdessä mäessä saa sykkeen tappiin. Meikäläinen 56 vuotias mieshenkilö saa kilometritolkulla vetää ihan tosissaan, että saa sykkeet tuonne 170 korville, mikä on maksimini.

Mittarit hiiteen

Itse olen viisikymppinen ja laillasi aloitin tiiviimmän kuntoilun uudelleen kolme-neljä vuotta sitten. Sykemittari päälle ja hiihtämään. Sama juttu, rajat paukkui heti kättelyssä.

Ratkaisin asian sillä, että heitin sykemittarin roskiin ja sen koommin en ole sykkeistäni pitannut, varonut vetämästä ihan piippuun ja käyttänyt tervettä järkeä vauhdin jaossa. Tuommoinen 17-20 km:n lenkki vaativassa maastossa tulee heitettyä 4-5i kertaa viikossa, aikaa kuluu noin puolistoista tuntia, ja helposti kulkee.

Nuo sykemittaria syynäävät hiihtoniilot lähinnä säälittää...

Monelta 50:seltä

Monelta 50:seltä on jäänyt ihan käyttökelpoinen vaimo leskeksi, mutta kyllä se siitä...

Mittarit

voi kyllä heittää hankeen, ei siinä mitään, mutta yleensä mutufiiliksellä lenkit tahtoo kuntoilijalla mennä ns. vauhtikestävyys/maksimialueelle, koska peruskestävyys on kuitenkin heikko/ surkea. Pidemmän päälle tuollaisella tavalla kunto laskee tai ei ainakaan parane. Sykemittari on hyvä kaveri aloittelijalle kun haluaa mennä ihan oikean peruskestävyyslenkin, jollaisia kuntoilijan olisi pääosin tehtävä.
 /   /  / Sykerajan ylitykset

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua