Viisaan sydän kyllä tietää, milloin toimia ja miten,
sillä joka asialla on aikansa ja tapansa.
Mutta ihmistä painaa kiusaava taakka:
hän ei tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu
eikä miten se tapahtuu --
kuka voi sen hänelle kertoa?
Ihminen ei ole tuulen valtias,
ei hän pysty sitä pidättämään,
eikä kukaan hallitse kuolemansa hetkeä.
Sodasta ei ole pääsyä,
eikä synti päästä tekijäänsä vapaaksi.
Tämän kaiken minä havaitsin tarkkaillessani, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen hallitsee toista tämän onnettomuudeksi.
tässäkin hyviä viisauksia Raamatusta
4
730
Vastaukset
- Teppo Äyräpää
Saarnaajan kirja on eräs Raamatun vähiten sairaimmista osasista, mutta häiriintynyttä tekstiä sieltäkin löytyy:
=================================================================================================
Minä havaitsin: Kuolemaakin katkerampi on nainen. Hän on pyydys, hänen sydämensä on ansa, hänen kätensä ovat kahleet. Jumalalle mieluinen hänet välttää, mutta synnintekijä takertuu hänen verkkoonsa.
Katso -- sanoi Saarnaaja -- tämän minä totesin, kun kohta kohdalta pyrin tulokseen: en löytänyt, mitä kaiken aikaa etsin, ihmistä. Tuhannen joukosta minä löysin yhden, mutta koko määrästä en ainoatakaan naista. Vain tämän minä sain selville: Jumala on luonut ihmiset suoriksi, mutta itse he punovat kieroja juonia.
=================================================================================================
Saarn. 7:26-29
Jumalalle mieluinen välttää naisen, joka on kuolemaakin katkerampi? Sekö on todellakin rakastavaisen ja hyvän jumalan tahto? Jos haluaa taivaaseen, niin miten käy sitten lisääntymisen? Jumalalle mieluisaa on se, että synnintekijät lisääntyvät? Naisen valinnoilla ei ilmeisestikään ole paljoakaan arvoa. Jopas on hienoa ja ajatonta elämänviisautta.
Saarnaaja pauhaa myös ettei maailmasta löydy yhtään ihmisen mitat täyttävää naista. Jopas jotakin. Tämmöisillä jumalallisilla totuuksilla on aikoinaan varmasti ollut kätevää oikeuttaa naisille hieman erilainen asema kuin miehille. Joissakin sairaimmissa lahkoissa, tällaisia totuuksia saarnataan varmasti vieläkin sumeilematta. "Akat" saadaan kyhjöttämään itsehäpeässään tönön pimeimmässä nurkkassa, jossa he ovat poissa tieltä miesten hoitaessa yhteiskunnallisia asioita.
Lukija, jos olet nainen ja sinulla on "positiivinen" suhde Raamattupohjaiseen uskontoon, niin kehottaisin sinua varsinkin siinä tapauksessa arvioimaan uudestaan suhtautumistasi uskontoon. Harkitse tarkkaan, sillä eikö olisi hölmöä tukea juuri sinua sortavaa instituutiota?- vähäsen vain
Minun mielestäni tämä vertaus tarkoitti eräänlaista naistyyppiä, joka voi olla tuollainen jos menee asioissa liian pitkälle. Siis: Minä havaitsin: Kuolemaakin katkerampi on nainen. Hän on pyydys, hänen sydämensä on ansa, hänen kätensä ovat kahleet. Jumalalle mieluinen hänet välttää, mutta synnintekijä takertuu hänen verkkoonsa.
Jos saarnaaja ei löytänyt sellaista naista elämänsä aikana, niin hyvä on jos joku toinen löytää oman lyhyen elämänsä aikana juuri sellaisen ihmisen, jota hän tällä tarkoittaa. - Ei Salomo huolinut
Eihän se saarnaaja mitään "akkoja" edes hyväksynyt vaimoikseen, koska hän oli kuningas Salomo, jonka viisauksia nämä ovat.
- Teppo Äyräpää
Ei Salomo huolinut kirjoitti:
Eihän se saarnaaja mitään "akkoja" edes hyväksynyt vaimoikseen, koska hän oli kuningas Salomo, jonka viisauksia nämä ovat.
"vähäsen vain"
Olet oikeassa.
Näyttäisi siltä, että hepreankielinen sana "ha’ishah" todella tarkoittaa tiettyä naista eikä naisia yleensä; mutta hieman erikoiseen valoon Saarnaaja asettaa naiset sanoessaan: "Tuhannen joukosta minä löysin yhden, mutta koko määrästä en ainoatakaan naista."
>Jos saarnaaja ei löytänyt sellaista naista elämänsä aikana...
Näinhän sen pitäisi mennäkin, mutta tähän ei Saarnaaja kehota.
"Ei Salomo huolinut"
Tai sitten kirjoittajalla oli Salomo-kompleksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ecclesiastes#Author
http://en.wikipedia.org/wiki/Ecclesiastes#Language
http://en.wikipedia.org/wiki/Ecclesiastes#Date_of_writing
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole232269Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi782206Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422081Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561464- 741376
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?66915Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat9797- 52763
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi34760