Lapsen uskoa ole, kaste...

3+9

Raamattua tutkimalla käy ilmi ettei lapsen uskoa ole edes olemassa!
Uskomisen lahja ei siten voi olla myöskään syntymälahja.

Room. 10:17
Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
Room. 10:14
Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? [Ap. t. 8:31]


Ensin usko sitten kaste.

Mark. 16:16
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. [Joh. 3:18,36; Ap. t. 16:31; Room. 1:16; 1. Piet. 3:21]

Joh. 3:3
Jeesus ja Nikodemos
3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
Tit. 3:5
Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. [Room. 3:20-24; Gal. 2:16]


Jeesus ei kastanut vedellä:

Matt. 3:11-17
11 Minä kastan teidät vedellä PARANNUKSEEN, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Mutta näytti esimerkin uskoville:
15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.

16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
Tämä tapahtuma todistaa siitä mitä uskovalle tapahtuu kun TAIVAS AVAUTUU HÄNELLE. Hän syntyy uudeksi!


Matt. 21:25
Mistä Johanneksen kaste oli peräisin? Taivaasta vai ihmisistä?" He neuvottelivat keskenään: "Jos sanomme: 'Taivaasta', hän sanoo meille: 'Miksi sitten ette uskoneet häntä?' [Joh. 1:6,25,33]

Tämä on "armokaste"
Ap. t. 2:38
Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]

Näin kävi myös hoviherralle kun Filippos sai kastaa hänet!

Ap. t. 8:36
Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [

Hoviherra ENSIN USKOI:
Ap. t. 8:37
Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]

Ap. t. 8:38
Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

Tit. 3:5
Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. [Room. 3:20-24; Gal. 2:16]


Ja nyt minä ymmärrän nämä sanat!

Ef. 4:5
Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste! [4:5,6: 1. Kor. 8:4 : 1. Kor. 8:6, 12:13]
Älkää siis kastako enää uudelleen.

26

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtelu tuo ulottuv

      astui areenalle. Olen ollut huomaavinani, ettei vl liikkeen ihmisillä ole kovin monta raamatunkohtaa, (raamatunkohta kirjoitetaan pienellä, mutta Raamattu isolla ärrällä) joista puhua ja saarnata.

      • 17+18

        Kuinka minä olisin tuon ymmärtänyt jollei joku olisi sitä minulle selittänyt. Kiitos kuitenkin!


    • ...

      Minusta on. Riippuu siitä, mitä uskolla tarkoitetaan. Jos sillä tarkoitetaan uskoa Kristuksen sovitustyöhön, sitä lapsella ei tietenkään ole, koska hän ei vielä edes tarvitse sitä. Hän ei ole vielä herännyt vastuulliseksi omista teoistaan ja mielestään. Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi.

      Lapsella on tietämättään usko Jumalaan. Hän elää paratiisissa ja on samassa uskossa kuin Aatami ja Eeva ennen syntiinlankeemusta.
      Tuon uskonsa lapsi menettää tiedon puusta syötyään. Hän tulee karkotetuksi paratiisista ja joutuu epäuskon tilaan ja lain alle. Siitä hänet pelastaa usko Jeesuksen sovitustyöhön.

      Siis kristinuskon mukaista uskoa lapsella ei vielä ole. Hänellä on toisenlainen usko, ja se hänet pelastaa niin kauan kuin hän siinä on.

      Vl:t opettavat, että ihminen voi säilyä lapsenuskossaan vaikka läpi elämänsä. Ei voi, ellei ole kehitysvammainen. Hän voi uskotella itselleen olevansa lapsenuskossaan ja ummistaa silmänsä siltä että tietää. Hän elää valhe-uskossa.

      • 11+7

        Pelastaako siis lapsen ja aikuisen (tietoisen ) eri usko?


      • ...
        11+7 kirjoitti:

        Pelastaako siis lapsen ja aikuisen (tietoisen ) eri usko?

        minusta asia on niin. Samaan taivaaseen kuitenkin pääsevät.


      • näin on
        11+7 kirjoitti:

        Pelastaako siis lapsen ja aikuisen (tietoisen ) eri usko?

        ilman mitään kastettakin, joten mihin hän tarvitsee uskoa????


        Sellainen, joka on loitonuut pois Jumaln yhteydestä ja tulee sinne takaisin,
        tarvitsee vasta uskoa:
        Hebr 11:6
        "Mutta sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että Hän palkitsee ne,
        jotka Häntä etsivät."

        Vauvahan on vielä Jumalan tykönä ja Jeesuksen sylissä!
        Hänhän on vielä Jeesuksen sovitustyön piirissä, koska ei ole tehnyt vielä mitään syntiä.

        HÄN ELÄÄ TODELLISUUDESSA, joten siihen ei tarvita uskoa.''

        Raamattu ei tunne mitään "syntymäuskoa", sillä Jeesuksen sanojen mukaan:
        "Senkaltaisten on taivasten valtakunta"!!!


      • 16+15
        ... kirjoitti:

        minusta asia on niin. Samaan taivaaseen kuitenkin pääsevät.

        Miksi sitten vauvat pitää kastaa ja jopa "hädissään"? Vaikka ensin piti olla usko ja sitten vasta kaste.


      • ...
        näin on kirjoitti:

        ilman mitään kastettakin, joten mihin hän tarvitsee uskoa????


        Sellainen, joka on loitonuut pois Jumaln yhteydestä ja tulee sinne takaisin,
        tarvitsee vasta uskoa:
        Hebr 11:6
        "Mutta sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että Hän palkitsee ne,
        jotka Häntä etsivät."

        Vauvahan on vielä Jumalan tykönä ja Jeesuksen sylissä!
        Hänhän on vielä Jeesuksen sovitustyön piirissä, koska ei ole tehnyt vielä mitään syntiä.

        HÄN ELÄÄ TODELLISUUDESSA, joten siihen ei tarvita uskoa.''

        Raamattu ei tunne mitään "syntymäuskoa", sillä Jeesuksen sanojen mukaan:
        "Senkaltaisten on taivasten valtakunta"!!!

        Pieni lapsi uskoo tietämättään. Ei hän tarvitse mitään tietoista uskoa pelastuakseen.

        Puhut samaa asiaa kuin minä, mutta et ymmärtänyt, mitä tarkoitan lapsen uskolla. Sitä tiedostamatonta uskossa sijaitsemista. "Senkaltaisten on taivasten valtakunta."


      • ...
        16+15 kirjoitti:

        Miksi sitten vauvat pitää kastaa ja jopa "hädissään"? Vaikka ensin piti olla usko ja sitten vasta kaste.

        Itselleni vauvan kastaminen on vain tapa liittää hänet jäseneksi kirkkoon.


      • 4+1
        ... kirjoitti:

        Itselleni vauvan kastaminen on vain tapa liittää hänet jäseneksi kirkkoon.

        Eikö Raamatun mukaan kasteella ole uudestisynnyttävä vaikutus ensin uskovalle?
        Mietipä avaustekstiäni. Miksi pieni lapsi pitää siis kastaa ennen luonnollista tahtotilaa?


      • ...
        4+1 kirjoitti:

        Eikö Raamatun mukaan kasteella ole uudestisynnyttävä vaikutus ensin uskovalle?
        Mietipä avaustekstiäni. Miksi pieni lapsi pitää siis kastaa ennen luonnollista tahtotilaa?

        Ei ketään pidä mielestäni kastaa ennen luonnollista tahtotilaa. Vauvan kastamista en pidä raamatunmukaisena "kastamisena", vaan tietynlaisena rituaalina, tapana. Ei se häiritse.


      • 16+15
        ... kirjoitti:

        Ei ketään pidä mielestäni kastaa ennen luonnollista tahtotilaa. Vauvan kastamista en pidä raamatunmukaisena "kastamisena", vaan tietynlaisena rituaalina, tapana. Ei se häiritse.

        Samoin ajattelen. Ei se häiritse, mutta kasteen olemus suhteessa Raamatun sanaan on silloin erilainen.


      • 20+10

        Vl:t myös opettavat ettei uskomiseen liity oma teko.
        "Hän ei ole vielä herännyt vastuulliseksi omista teoistaan ja mielestään. Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi."

        Olen monta kertaa miettinyt miten esimerkiksi seuroissa ja katekismuksessa opetetaan ansiottomasta uskosta. Mielestäni omakohtainen usko pitäisi olla jotain tämän kaltaista:

        Usko ei voi olla yksin lahja Jumalalta, vaan sen täytyy olla
        oma tekomme, se tahto minkä nöyränä tuomme Herran eteen.
        Silloin Jumala, oikemielisenä tuomarina, tutkii sydämen
        aivoitukset ja voi armosta lahjoittaa elävän uskon.

        Ja kun minä syntisenä ihmisenä huudan Herran puoleen
        armahdusta hän lähettää armokasteen sydämeen (uudestisyntyminen),
        siitä todistaa sielun rauha, vapaus ja ilo Jeesuksessa kristuksessa.
        Tästä osallisuudesta sitten yhdessä todistamme muiden uskovien
        kanssa samassa uskossa.

        Näin ollen uskon kieltäminenkin (epäsuko) on meidän
        henkilökohtainen ratkaisu (teko). Eihän Jumala tahdo antaa
        epäuskoa kenellekkään.


      • ...
        20+10 kirjoitti:

        Vl:t myös opettavat ettei uskomiseen liity oma teko.
        "Hän ei ole vielä herännyt vastuulliseksi omista teoistaan ja mielestään. Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi."

        Olen monta kertaa miettinyt miten esimerkiksi seuroissa ja katekismuksessa opetetaan ansiottomasta uskosta. Mielestäni omakohtainen usko pitäisi olla jotain tämän kaltaista:

        Usko ei voi olla yksin lahja Jumalalta, vaan sen täytyy olla
        oma tekomme, se tahto minkä nöyränä tuomme Herran eteen.
        Silloin Jumala, oikemielisenä tuomarina, tutkii sydämen
        aivoitukset ja voi armosta lahjoittaa elävän uskon.

        Ja kun minä syntisenä ihmisenä huudan Herran puoleen
        armahdusta hän lähettää armokasteen sydämeen (uudestisyntyminen),
        siitä todistaa sielun rauha, vapaus ja ilo Jeesuksessa kristuksessa.
        Tästä osallisuudesta sitten yhdessä todistamme muiden uskovien
        kanssa samassa uskossa.

        Näin ollen uskon kieltäminenkin (epäsuko) on meidän
        henkilökohtainen ratkaisu (teko). Eihän Jumala tahdo antaa
        epäuskoa kenellekkään.

        ehkä vl:t tarkoittavat sitä, että kun hädässäni huudat Jumalan puoleen, hän antaa sinulle uskon. Et voi sitä itse ottaa tai tehdä, vaan saat sen lahjana. Itse teet sen, että luovut omasta ylpeydestäsi ja pyydät nöyränä uskoa, mutta siihenkin Jumala on antanut voiman.

        Antti Hyry sanoi taannoin Helsingin Sanomien haastattelussa, että "usko on valinta. Ota tai jätä."
        Jäin tuota ihmettelemään.


      • näin on
        ... kirjoitti:

        Pieni lapsi uskoo tietämättään. Ei hän tarvitse mitään tietoista uskoa pelastuakseen.

        Puhut samaa asiaa kuin minä, mutta et ymmärtänyt, mitä tarkoitan lapsen uskolla. Sitä tiedostamatonta uskossa sijaitsemista. "Senkaltaisten on taivasten valtakunta."

        Raamattu ei tunne tuollaista "tietämätöntä uskoa".
        Mihin vauva tarvitasee uskoa???

        "Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan; ojentautumista sen mukaan, mikä ei näy"
        Her 11:1

        Vauva ei pysty ojentautumaan vaan elää suloisessa tietämättömyydessä!

        Usko tulee kuulemisesta, eikä vauva tajua vielä mitään siitä, mitä kuulee!!!

        Vauva on samanlaisessa viattomuuden tilassa kuin Aadam ja Eeva.


      • Minusta on. Riippuu siitä, mitä uskolla tarkoitetaan. Jos sillä tarkoitetaan uskoa Kristuksen sovitustyöhön, sitä lapsella ei tietenkään ole, koska hän ei vielä edes tarvitse sitä. ** Tarvitsee tai ei, mutta Kristuksen sovitustyö tulee vain ottamalla, ei itsestään. Jeesus pitää ottaa Herraksi ja lähteä seuraamaan Häntä, ennekuin se sovitustyö toimii.

        Hän ei ole vielä herännyt vastuulliseksi omista teoistaan ja mielestään.** Juuri näin, Hän on Jumalan itsensä suojeluksessa niin kaunan kunnes erottaa oikean vääräksi.

        Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi. ** Miksi ” että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi” Hänhän kelpaa Jumalalle on vain olemassa, ei se tarkiste mielistelyä. Mielistelyllä ei mitään saavuteta.

        Lapsella on tietämättään usko Jumalaan. Hän elää paratiisissa ja on samassa uskossa kuin Aatami ja Eeva ennen syntiinlankeemusta.** Amen.

        Tuon uskonsa lapsi menettää tiedon puusta syötyään. Hän tulee karkotetuksi paratiisista ja joutuu epäuskon tilaan ja lain alle. Siitä hänet pelastaa usko Jeesuksen sovitustyöhön.** Juuri näin, Amen.

        Siis kristinuskon mukaista uskoa lapsella ei vielä ole. Hänellä on toisenlainen usko, ja se hänet pelastaa niin kauan kuin hän siinä on. ** Amen.

        Vl:t opettavat, että ihminen voi säilyä lapsenuskossaan vaikka läpi elämänsä. Ei voi, ellei ole kehitysvammainen. Hän voi uskotella itselleen olevansa lapsenuskossaan ja ummistaa silmänsä siltä että tietää. Hän elää valhe-uskossa. ** Tähänkin, Amen.


      • ... kirjoitti:

        minusta asia on niin. Samaan taivaaseen kuitenkin pääsevät.

        Lapsesta vastaa itse Jumala. Mutta tiedon saannin jälkeen vastaan otettu Jumalan tahto, eli usko JEESUKSEEN KRISTUKSENA JA HERRANA.

        Joten usko on sama.

        Missä sitten VL usko poikkeaa tässä kristinuskosta, on se, että heillä lapsenusko on ju uskoa Kristuksen sovitustyöhön, sitä se ei ole, vaan Jumalan armoa.

        Vl puhuu vain Jeesuksesta sovittajana/ vapahtajana, mutta se ei pelasta, että on synnit anteeksi, vaan usko Häneen lupauksena ja Herrana jolla on kaikki valta, Taivaassa ja maan päällä. He uskovat Jumalaan kaikkivaltiaana, jättäen ja ottaen Jeesuksesta vain veren.

        Heistä ei koskaan tule tuolla opilla Jeesuksen seuraajia, vaan lahkonsa oppipoikia.


      • ... kirjoitti:

        Pieni lapsi uskoo tietämättään. Ei hän tarvitse mitään tietoista uskoa pelastuakseen.

        Puhut samaa asiaa kuin minä, mutta et ymmärtänyt, mitä tarkoitan lapsen uskolla. Sitä tiedostamatonta uskossa sijaitsemista. "Senkaltaisten on taivasten valtakunta."

        ettei joku tiedä??

        Eikö ole hieman naurettavaa.


      • ...
        näin on kirjoitti:

        Raamattu ei tunne tuollaista "tietämätöntä uskoa".
        Mihin vauva tarvitasee uskoa???

        "Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan; ojentautumista sen mukaan, mikä ei näy"
        Her 11:1

        Vauva ei pysty ojentautumaan vaan elää suloisessa tietämättömyydessä!

        Usko tulee kuulemisesta, eikä vauva tajua vielä mitään siitä, mitä kuulee!!!

        Vauva on samanlaisessa viattomuuden tilassa kuin Aadam ja Eeva.

        En ole täällä kinastelemassa "oikeasta tavasta nähdä asioita". Kerron vain sen, mitä itse olen kokenut ja miten asian ymmärrän. Jos näet sen toisin, se on sinun näkemyksesi.

        Puhut vauvasta, mutta minä puhuin alunperin lapsen uskosta, joka kestää keskimäärin kai tuonne kahdeksanteen ikävuoteen saakka. Kun avauksessa sanottin, ettei lapsen uskoa ole, siihen vastasin, että kyllä minusta on.
        Siis vastasin _pelkästään_ siihen avauksen asiaan, onko lapsen uskoa mielestäni vai ei, enkä puhunut vauvasta tai kasteesta mitään, mutta se vedettiinkin puheeksi vauvasta ja kasteesta, ja asiat menivät iloisesti sekaisin.
        Vauva ei vielä "tajua" paljon mitään, mutta leikki-ikäinen lapsi jo tajuaa mutta luottaa vielä luonnostaan eli uskoo. Siinä mielessä hän on samassa tilassa kuin Aatami ja Eeva ennen syntiinlankeemusta.


      • ...
        Kesitas kirjoitti:

        Minusta on. Riippuu siitä, mitä uskolla tarkoitetaan. Jos sillä tarkoitetaan uskoa Kristuksen sovitustyöhön, sitä lapsella ei tietenkään ole, koska hän ei vielä edes tarvitse sitä. ** Tarvitsee tai ei, mutta Kristuksen sovitustyö tulee vain ottamalla, ei itsestään. Jeesus pitää ottaa Herraksi ja lähteä seuraamaan Häntä, ennekuin se sovitustyö toimii.

        Hän ei ole vielä herännyt vastuulliseksi omista teoistaan ja mielestään.** Juuri näin, Hän on Jumalan itsensä suojeluksessa niin kaunan kunnes erottaa oikean vääräksi.

        Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi. ** Miksi ” että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi” Hänhän kelpaa Jumalalle on vain olemassa, ei se tarkiste mielistelyä. Mielistelyllä ei mitään saavuteta.

        Lapsella on tietämättään usko Jumalaan. Hän elää paratiisissa ja on samassa uskossa kuin Aatami ja Eeva ennen syntiinlankeemusta.** Amen.

        Tuon uskonsa lapsi menettää tiedon puusta syötyään. Hän tulee karkotetuksi paratiisista ja joutuu epäuskon tilaan ja lain alle. Siitä hänet pelastaa usko Jeesuksen sovitustyöhön.** Juuri näin, Amen.

        Siis kristinuskon mukaista uskoa lapsella ei vielä ole. Hänellä on toisenlainen usko, ja se hänet pelastaa niin kauan kuin hän siinä on. ** Amen.

        Vl:t opettavat, että ihminen voi säilyä lapsenuskossaan vaikka läpi elämänsä. Ei voi, ellei ole kehitysvammainen. Hän voi uskotella itselleen olevansa lapsenuskossaan ja ummistaa silmänsä siltä että tietää. Hän elää valhe-uskossa. ** Tähänkin, Amen.

        "Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi. ** Miksi ” että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi” Hänhän kelpaa Jumalalle on vain olemassa, ei se tarkiste mielistelyä. Mielistelyllä ei mitään saavuteta."

        Kyllä lapsi pyrkii olemaan mieliksi kovastikin. Hänelle on esimerkiksi elintärkeää kelvata vanhemmilleen. Hän yrittää myös vaikuttaa fyysiseen ympäristöönsä (jonka kokee eläväksi) omilla "mielistelykonsteillaan" samalla tavalla kuin luonnonkansoilla on esim. omat taikansa.
        Lapsi kokee ympäristönsä hyvänä tai pahana ja yrittää miellyttää sitä, että se olisi hänelle hyvä.
        Jumalasta lapsi ei vielä tiedä. Jos siitä hänelle kerrotaan, hän ymmärtää sen vain omalla lapsen tavallaan, konkreettisesti.


      • näin on kirjoitti:

        ilman mitään kastettakin, joten mihin hän tarvitsee uskoa????


        Sellainen, joka on loitonuut pois Jumaln yhteydestä ja tulee sinne takaisin,
        tarvitsee vasta uskoa:
        Hebr 11:6
        "Mutta sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että Hän palkitsee ne,
        jotka Häntä etsivät."

        Vauvahan on vielä Jumalan tykönä ja Jeesuksen sylissä!
        Hänhän on vielä Jeesuksen sovitustyön piirissä, koska ei ole tehnyt vielä mitään syntiä.

        HÄN ELÄÄ TODELLISUUDESSA, joten siihen ei tarvita uskoa.''

        Raamattu ei tunne mitään "syntymäuskoa", sillä Jeesuksen sanojen mukaan:
        "Senkaltaisten on taivasten valtakunta"!!!

        Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi. ** Miksi ” että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi” Hänhän kelpaa Jumalalle on vain olemassa, ei se tarkiste mielistelyä. Mielistelyllä ei mitään saavuteta."

        Kyllä lapsi pyrkii olemaan mieliksi kovastikin. Hänelle on esimerkiksi elintärkeää kelvata vanhemmilleen. Hän yrittää myös vaikuttaa fyysiseen ympäristöönsä (jonka kokee eläväksi) omilla "mielistelykonsteillaan" samalla tavalla kuin luonnonkansoilla on esim. omat taikansa. ** Pitäisiköhän tarkistella sitä, kuinka mieliksi vauva todella on vahvemmilleen, että Hänet täytyy ripottelu- kastaa ja samalla tehdä Pyhää Henkeä kohti syntiä. Panna siis lapsi elämään synnin kapaloissa.

        Mihinkähän se ”tajuamaton” vauva oikein kääntyy, koska kaste edellyttää aina parannusta. Ap. t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

        Aikamoista Pyhän Hengen pilkkaa.

        Jumalasta lapsi ei vielä tiedä. Jos siitä hänelle kerrotaan, hän ymmärtää sen vain omalla lapsen tavallaan, konkreettisesti. * Milloin ketään on Jumalaan kastettu?

        Puhut vain Jumalasta, usko Jumalaanko VL;n pelastaa iankaikkiseen Paratiisiin?

        Näin muslimit ja JT. väittää.


      • etsivä-xx
        ... kirjoitti:

        ehkä vl:t tarkoittavat sitä, että kun hädässäni huudat Jumalan puoleen, hän antaa sinulle uskon. Et voi sitä itse ottaa tai tehdä, vaan saat sen lahjana. Itse teet sen, että luovut omasta ylpeydestäsi ja pyydät nöyränä uskoa, mutta siihenkin Jumala on antanut voiman.

        Antti Hyry sanoi taannoin Helsingin Sanomien haastattelussa, että "usko on valinta. Ota tai jätä."
        Jäin tuota ihmettelemään.

        Rukoilla voi uskoa, jos tuntee tarvitsevansa jotain itseä suurempaa apua. Monelle usko tulee hetkenä, jota ei voi itse valita. Ei ole totta se, että sanotaan, että kannon päässä ei voi alkaa uskoa. Sen, että joku muu kuin itse on hetkessä läsnä, on vasta alkua. Niinhän oli Corneliuksenkin tapauksessa. Halusta kuulla sanaa seurasi muu.

        Oma valinta on se, että antaa asian mennä ohi. Muisto erityisestä hetkestä himmenee, pitää toimia heti. Kun ajattelee tekevänsä sen joskus kun on aikaa, puolen vuoden tai vuoden päästä, moni ihmettelee, että mitähän silloin oikeint tunsinkaan. Ja jättää asian sikseen ja elää kuten ennekin. En nyt ehdi, joskus toiste on tämän päivän ihmisen valinta monen asian suhteen. Sitä tapaa voi noudattaa uskonkin suhteen. Kun tämä työprjekti on tehty tai lapset tai vanhukset eivät tarvitse niin paljon aikaa. Tai kuten jotkut ystävätkin toteavat, kun heitä houkuttelee, että on liian myöhään tai liian aikaisin päivästä. Ei vaan tule lähdettyä.

        Lähtökohtana uskonnollisessa etsinnässä ei aina ole syntisyydessä rypemisen tunne. Onam avuttomuuden ja riittämättömyyden tunnustaminen on yhtä vahva perusta. En selviä yksin, auta minua Jumala. Tietoisuus syntisyydestäkin tulee sitten myöhemmin näillekin ihmisille, kun selvitää itselleen mihin Kristuksen seuraaminen perustuu. Moni tuttu ihmettelee tekeekö hän syntiä. Mielessä on vain kymmenen käskyn alkupään raskaat synnit. Enhän minä syntiä tee. Ajatuksin sanoin ja teoin, meistä jokainen on syntinen. Sen käsittäminen tulee ehkä vasta sen jälkeen, kun on ymmärtänyt ihmisen pienuuden ja oman riittämättömyyden.

        Minun kokemukseni mukaan tavallisille ihmisille pääsee puhumaan uskosta silloin kun he kohtaavat elämän koettelemukset, harva tavallinen ihminen rypee niin syvällä synneissä että esim vankilalähetystyössä toimivat puheet heitä koskettaisivat. "Tapahtukoon sinun tahtosi" on hyvä lähtökohta.
        Jumalan huolenpito
        25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
        26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut!
        27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?
        28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää.
        29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.
        30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!
        31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?'
        32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä.
        33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.
        34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.


      • 20+10 kirjoitti:

        Vl:t myös opettavat ettei uskomiseen liity oma teko.
        "Hän ei ole vielä herännyt vastuulliseksi omista teoistaan ja mielestään. Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi."

        Olen monta kertaa miettinyt miten esimerkiksi seuroissa ja katekismuksessa opetetaan ansiottomasta uskosta. Mielestäni omakohtainen usko pitäisi olla jotain tämän kaltaista:

        Usko ei voi olla yksin lahja Jumalalta, vaan sen täytyy olla
        oma tekomme, se tahto minkä nöyränä tuomme Herran eteen.
        Silloin Jumala, oikemielisenä tuomarina, tutkii sydämen
        aivoitukset ja voi armosta lahjoittaa elävän uskon.

        Ja kun minä syntisenä ihmisenä huudan Herran puoleen
        armahdusta hän lähettää armokasteen sydämeen (uudestisyntyminen),
        siitä todistaa sielun rauha, vapaus ja ilo Jeesuksessa kristuksessa.
        Tästä osallisuudesta sitten yhdessä todistamme muiden uskovien
        kanssa samassa uskossa.

        Näin ollen uskon kieltäminenkin (epäsuko) on meidän
        henkilökohtainen ratkaisu (teko). Eihän Jumala tahdo antaa
        epäuskoa kenellekkään.

        Vl:t myös opettavat ettei uskomiseen liity oma teko.
        Siinä He opettavaviat edottaman väärin. Raamatun mukaan kaikki on otettava itse ja henkilökohtaiseesti ja se on tunnustettava ihmisten edessä.
        Mutta mikä on kaikkien saatavilla on armo ja usko, jota on Jumalan veto Poikaansa kohtaan. Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
        Uskokin on SUUNTAUDUTTAVA KRSTUKSEEN, ei pelkkään uskomiseen?
        "Hän ei ole vielä herännyt vastuulliseksi omista teoistaan ja mielestään. Hänen "vastuullisuutensa" on sitä, että hän pyrkii olemaan mieliksi, jotta kelpaisi." ** Niin, milloin vastuullisuus tulee, se tulee silloin kun ”on syönyt hyvän ja pahan tiedon puusta” kuten viikko sitten eräs mahtavasti totesi. Silloin Häneltä lähtee Jumalan ohjausta, joka on lapsen suojeluksessa ja tulee ottaa itse VASTUU ITSESTÄÄN JUMALALAN EDESSÄ, JA siitä selviää vain, kastamalla itsenä Jeesukseen, ja uudestisyntyä Hänessä. Se ON TEKO, joka ei tule automaattisesti.
        Usko ei voi olla yksin lahja Jumalalta, vaan sen täytyy olla
        oma tekomme, se tahto minkä nöyränä tuomme Herran eteen.
        Silloin Jumala, oikemielisenä tuomarina, tutkii sydämen
        aivoitukset ja voi armosta lahjoittaa elävän uskon. ** Tässä on vain yksi paha juttu. Usko Jumalaan ei pelasta. Saatanakin uskoo Häneen, kuten Jehovan Todistajat, sekä muslimit.
        Sinun pitää löytää portti, Jeesus ja sen löydät parhaiten lukemalla avaukseni aamusella, jossa kerron SRK;n palkkapapeista.
        Jos sinulla on näyttää, että uskosi Jumalaan pelastaa, on siitä muslimit tosi iloisia.

        Ja kun minä syntisenä ihmisenä huudan Herran puoleen armahdusta hän lähettää armokasteen sydämeen (uudestisyntyminen), ** Voe, voe voe. Mikset voi sanoa kuka Herrasi on? Onko vaikea sanoa Jeesuksen nimi.
        Sen ”armokasteen” vasta uskovien kasteessa, nousemalla pois veden alta. Ei muuten. 1. Piet. 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, .


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Rukoilla voi uskoa, jos tuntee tarvitsevansa jotain itseä suurempaa apua. Monelle usko tulee hetkenä, jota ei voi itse valita. Ei ole totta se, että sanotaan, että kannon päässä ei voi alkaa uskoa. Sen, että joku muu kuin itse on hetkessä läsnä, on vasta alkua. Niinhän oli Corneliuksenkin tapauksessa. Halusta kuulla sanaa seurasi muu.

        Oma valinta on se, että antaa asian mennä ohi. Muisto erityisestä hetkestä himmenee, pitää toimia heti. Kun ajattelee tekevänsä sen joskus kun on aikaa, puolen vuoden tai vuoden päästä, moni ihmettelee, että mitähän silloin oikeint tunsinkaan. Ja jättää asian sikseen ja elää kuten ennekin. En nyt ehdi, joskus toiste on tämän päivän ihmisen valinta monen asian suhteen. Sitä tapaa voi noudattaa uskonkin suhteen. Kun tämä työprjekti on tehty tai lapset tai vanhukset eivät tarvitse niin paljon aikaa. Tai kuten jotkut ystävätkin toteavat, kun heitä houkuttelee, että on liian myöhään tai liian aikaisin päivästä. Ei vaan tule lähdettyä.

        Lähtökohtana uskonnollisessa etsinnässä ei aina ole syntisyydessä rypemisen tunne. Onam avuttomuuden ja riittämättömyyden tunnustaminen on yhtä vahva perusta. En selviä yksin, auta minua Jumala. Tietoisuus syntisyydestäkin tulee sitten myöhemmin näillekin ihmisille, kun selvitää itselleen mihin Kristuksen seuraaminen perustuu. Moni tuttu ihmettelee tekeekö hän syntiä. Mielessä on vain kymmenen käskyn alkupään raskaat synnit. Enhän minä syntiä tee. Ajatuksin sanoin ja teoin, meistä jokainen on syntinen. Sen käsittäminen tulee ehkä vasta sen jälkeen, kun on ymmärtänyt ihmisen pienuuden ja oman riittämättömyyden.

        Minun kokemukseni mukaan tavallisille ihmisille pääsee puhumaan uskosta silloin kun he kohtaavat elämän koettelemukset, harva tavallinen ihminen rypee niin syvällä synneissä että esim vankilalähetystyössä toimivat puheet heitä koskettaisivat. "Tapahtukoon sinun tahtosi" on hyvä lähtökohta.
        Jumalan huolenpito
        25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
        26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut!
        27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?
        28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää.
        29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.
        30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!
        31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?'
        32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä.
        33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.
        34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.

        Rukoilla voi uskoa, …..Niinhän oli Corneliuksenkin tapauksessa. Halusta kuulla sanaa seurasi muu. *** Mikä tässä on tärkein opetus, on se, että Corneliushan piti Jumalaa Herrana. Hän oli Juutalaisessa uskossa Abrahamin Jumalaan, Jahween, joka oli vielä muutama vuosikymmen aiemmin vielä oikea käsitys Herrasta, elettiin Vanhaa Liittoa.
        Hän tunsi kirjoitukset. Hän luotti Jumalaan ja siihen, että Messias on tuleva, ja SIIHEN HÄNEN PITI SAADEA VASTUS, JA SEN antoi apostoli.
        Sinun pitää ymmärtää se, ettei Hänellä ollut muuta kirjallisuutta, kun Juutalainen VT. Nyt on evankeliumit ja Uusi Testamentti, joten se TIETO ON MAHDOLLISUUTTA SAADA MYÖS SIELTÄ.
        Minulla on esimerkkejä, kun ihminen yksinäisyydessään on Jumalan vetämän lähtenyt hakemaan Porttia Jumalan Valtakuntaan, ja löysi sen, Herran Jeesuksen ja HAKEUTUI KASTETTAVAKSI, jolloin Hän uudestisyntyi ja sai PH;n voitelun.
        Evankeliumi on jo ”jalkain päällä”. Tämä on outoa SRK;lle, koska heillä ei ole Pyhää Henkeä, eikä lähetystä.

        Oma valinta on se, että antaa asian mennä ohi. ** Mikä menee OHI???
        Lähtökohtana uskonnollisessa etsinnässä ei aina ole syntisyydessä rypemisen tunne. ** Kristitty ei etsi uskonnollisuutta, vaan itse KRISTUSTA, ja se ei löydy käsin tehdyistä majoista ainoastaan. Siellä on vain uskovien yhteys, jos vain kulmakivi on Jeesus Kristuksena.
        Onam avuttomuuden ja riittämättömyyden tunnustaminen on yhtä vahva perusta. En selviä yksin, auta minua Jumala. Tietoisuus syntisyydestäkin tulee sitten myöhemmin näillekin ihmisille, kun selvitää itselleen mihin Kristuksen seuraaminen perustuu. **
        Mutta ensin täytyy ottaa Kristus vastaan Herrana, ennekuin Häntä voit seurata ja totella Hänen ohjettaan, kastattaa Häneen itsensä.
        Moni tuttu ihmettelee tekeekö hän syntiä. Mielessä on vain kymmenen käskyn alkupään raskaat synnit. Enhän minä syntiä tee. Ajatuksin sanoin ja teoin, meistä jokainen on syntinen. Sen käsittäminen tulee ehkä vasta sen jälkeen, kun on ymmärtänyt ihmisen pienuuden ja oman riittämättömyyden. ** On ihme, kun Jumalan meille juutalaisille antamista n. 530 käskyltä on otettu pakanain käyttöön vain kymmenen. Missä ne muut ovat, missä se, kun Jeesus viimeisenä sanoi - se on täytetty?? Mikä mielestänne on täytetty.

        Minun kokemukseni mukaan tavallisille ihmisille pääsee puhumaan uskosta silloin kun he kohtaavat elämän koettelemukset, harva tavallinen ihminen rypee niin syvällä synneissä että esim vankilalähetystyössä toimivat puheet heitä koskettaisivat. ** Usealle ei se tule ajankohtaiseksi, tämä Jumalan veto, ennekuin polvi menee todella saveen. Ei useinkaan ihminen usko Jeesuksen Herruuteen, ennekuin kaikki muuta vaihtoehdot on kokeiltu.
        Kaikesta näkee, että Sinun luottamus Jumalaan Pojassaan on kunnossa.
        Shalom

        Kes.


    • ,kmjhgfd

      Jeesus on sen tiedon antanutm ettei lapsia usko.
      Jeesus omin sanoin todisti, että lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisia. Jumalan Valtakunnassa ei uskota vaan siellä on sielullinen Jumalallisuuden tietous.

      Luder/Luther opetti, että naisella ei ole sielua. Hän ei ymmärtänyt että sieluttamasta naisesta ei voi syntyä sielullisia ihmisiä.

    • Ikäryhmittelyäkö?

      Mahtaako olla eläkeläisen uskoa? Eläkeiän (toivottavasti) lähestyessä asia kiinnostaa minua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1296
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      74
      779
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      740
    8. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe