Sähköntuotannon omavaraisuus

Mikä on sähköntuotannon omavaraisuus Suomessa?

10

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköteknisesti

      • sähköteknisesti
        Vastaaja kirjoitti:

        "Valtioneuvostohan sähköteknisesti17.4.2010 12:48
        on tuon määritellyt.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/11/744049
        "

        Ei sattunut siitä silmään omavaraisuuden määritelmää (jota en kysynyt, mutta joka kiinnostaa nyt), eikä omavaraisuuden astetta. Voisitko poimia ne kohdat tekstistä, joista nuo tiedot löytyy?

        en ala.Jankuta jonkun toisen kanssa jos sillä olisi aikaa.


      • sähköteknisesti kirjoitti:

        en ala.Jankuta jonkun toisen kanssa jos sillä olisi aikaa.

        Ois nyt luullu, että tiedät asiasta jotain, kun niin reteesti sitä esittelit!

        Missä kohtaa tekstissä puhutaan valtioneuvoston määrittelemästä sähköntuotannon omavaraisuudesta, jonka kehuit siitä löytyvän:


        "Mikä on sähköntuotannon omavaraisuus Suomessa? "

        "Valtioneuvostohan sähköteknisesti17.4.2010 12:48
        on tuon määritellyt.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/11/744049
        "

        Ei tarvitse vastata ollenkaan, jos kysymys oli liian vaikea.


      • Lastaaja
        Vastaaja kirjoitti:

        Ois nyt luullu, että tiedät asiasta jotain, kun niin reteesti sitä esittelit!

        Missä kohtaa tekstissä puhutaan valtioneuvoston määrittelemästä sähköntuotannon omavaraisuudesta, jonka kehuit siitä löytyvän:


        "Mikä on sähköntuotannon omavaraisuus Suomessa? "

        "Valtioneuvostohan sähköteknisesti17.4.2010 12:48
        on tuon määritellyt.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/11/744049
        "

        Ei tarvitse vastata ollenkaan, jos kysymys oli liian vaikea.

        " Sähkön hankinta Suomessa tulee perustaa ensisijaisesti omaan tuotantokykyyn"
        Tämä on tärkein lähtökohta energiaomavaraisuudelle. Tuotettiinpa sähköä Suomessa millä menetelmällä hyvänsä, jokaisessa tuotantotavassa joudutaan käyttämään ulkomailta tuotuja välineitä ja aineita. Tuulienergiaakin hyödynnettäessä tarvitaan laitteita ja materiaaleja , jotka ovat tuotontitavaraa. Fossiilisia polttoaineita käytettäessä, katkos niiden tuonnissa pysäyttää energiatuotannon melko pian ja täydellisesti. Puun ja turpeen hankinta, kuljetukset ja käyttö vaativat myös jokaisessa tuotantovaiheessa ulkomailta tuotuja laitteita ja polttoaineita.
        Ydinvoimalan sähköntuotanto on harvinaisen vähän riippuvainen tuonnista edes kriisiaikoina. Kun laitos on valmis, se tarvitsee toki ydinpolttoaineeksi ulkomailta tuotavaa rikastettua uraania. Polttoaineen osuus ydinsähkön tuotantokustannuksista on kuitenkin vain muutamia prosentteja. Ydinpolttoaine säilyy ja sitä voidaan helposti säilyttää vuosikausia täysin käyttökelpoisena voimalan varastossa. Jos jokin kriisi maailmalla on uhkaamassa, voimalan ydinpolttoaineen riittävyys voidaan turvata hankkimalla ydinpolttoainetta varastoon monen vuoden käyttötarpeeseen riittävä määrä. Fossiilisten polttoaineiden osalta tälläinen ei ole mahdollista.


      • "Valtioneuvostohan sähköteknisesti17.4.2010 12:48
        on tuon määritellyt.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/11/744049
        "
        Minun mielestä tämä kappale sisältää Valtioneuvoston määritelmän energiaomavaraisuudelle - sen ymmärtäminen tosin voi olla vaikeaa:

        "Jos kotimaiseen energiantuotantoon lasketaan mukaan tuontipolttoaineen käyttöön perustuva ydinvoima, suurin omavaraisuus saavutetaan skenaariossa B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa."

        http://www.vnk.fi/julkaisukansio/2009/j28-ilmasto-selonteko-j29-klimat-framtidsredogoerelse-j30-climate_/pdf/fi.pdf

        Kysy rohkeasti, jos tuosta jäi jotain epäselväksi. Minulle asia on ihan selvä.


      • Lastaaja
        Vastaaja kirjoitti:

        "Valtioneuvostohan sähköteknisesti17.4.2010 12:48
        on tuon määritellyt.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/11/744049
        "
        Minun mielestä tämä kappale sisältää Valtioneuvoston määritelmän energiaomavaraisuudelle - sen ymmärtäminen tosin voi olla vaikeaa:

        "Jos kotimaiseen energiantuotantoon lasketaan mukaan tuontipolttoaineen käyttöön perustuva ydinvoima, suurin omavaraisuus saavutetaan skenaariossa B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa."

        http://www.vnk.fi/julkaisukansio/2009/j28-ilmasto-selonteko-j29-klimat-framtidsredogoerelse-j30-climate_/pdf/fi.pdf

        Kysy rohkeasti, jos tuosta jäi jotain epäselväksi. Minulle asia on ihan selvä.

        " Jos kotimaiseen energiantuotantoon lasketaan mukaan tuontipolttoaineen käyttöön
        perustuva ydinvoima, suurin omavaraisuus saavutetaan skenaariossa B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa."
        Skenaariossa B ydinvoimalla tuotetaan 41,6% sähköenergiasta. Ei jäänyt epäselvää, toivottavasti ei sinullekaan. Tuo skenaario B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa, vaikuttaa todella hyvältä skenaariolta.


      • jatkossakin
        Lastaaja kirjoitti:

        " Jos kotimaiseen energiantuotantoon lasketaan mukaan tuontipolttoaineen käyttöön
        perustuva ydinvoima, suurin omavaraisuus saavutetaan skenaariossa B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa."
        Skenaariossa B ydinvoimalla tuotetaan 41,6% sähköenergiasta. Ei jäänyt epäselvää, toivottavasti ei sinullekaan. Tuo skenaario B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa, vaikuttaa todella hyvältä skenaariolta.

        jossitella


      • Lastaaja
        jatkossakin kirjoitti:

        jossitella

        Vastaaja: "Minun mielestä tämä kappale sisältää Valtioneuvoston määritelmän energiaomavaraisuudelle - sen ymmärtäminen tosin voi olla vaikeaa:"
        "Jos kotimaiseen energiantuotantoon lasketaan mukaan tuontipolttoaineen käyttöön perustuva ydinvoima, suurin omavaraisuus saavutetaan skenaariossa B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa."
        http://www.vnk.fi/julkaisukansio/2009/j28-ilmasto-selonteko-j29-klimat-framtidsredogoerelse-j30-climate_/pdf/fi.pdf"

        Olen kanssasi samaa mieltä, että tuossa on hieman jossittelua. Ensin jossittelee Valtioneuvosto ja sitten nimimerkki Vastaaja.
        Itse en todellakaan halua jossitella. Niinpä kaiken jossittelun välttämiseksi lainasin suoraan mainittuja lähteitä.


      • Vastaaja kirjoitti:

        "Valtioneuvostohan sähköteknisesti17.4.2010 12:48
        on tuon määritellyt.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/11/744049
        "
        Minun mielestä tämä kappale sisältää Valtioneuvoston määritelmän energiaomavaraisuudelle - sen ymmärtäminen tosin voi olla vaikeaa:

        "Jos kotimaiseen energiantuotantoon lasketaan mukaan tuontipolttoaineen käyttöön perustuva ydinvoima, suurin omavaraisuus saavutetaan skenaariossa B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa."

        http://www.vnk.fi/julkaisukansio/2009/j28-ilmasto-selonteko-j29-klimat-framtidsredogoerelse-j30-climate_/pdf/fi.pdf

        Kysy rohkeasti, jos tuosta jäi jotain epäselväksi. Minulle asia on ihan selvä.

        Tämä Valtioneuvoston määritelmä

        "Jos kotimaiseen energiantuotantoon lasketaan mukaan tuontipolttoaineen käyttöön perustuva ydinvoima, suurin omavaraisuus saavutetaan skenaariossa B, jossa kaikki energia tuotetaan kotimaassa."

        edellyttää - ihan oikein - energiaomavaraisuudelta kotimaista energialähdettä. Siitä saadaan Suomen sähköntuotannon omavaraisuudeksi kutakuinkin sama, kuin mitä on uusiutuvien energioiden osuus sähköntuotannossa. Tämän tilaston mukaan se on hätkähdyttävän huono: 26% kulutuksesta (miksi ei tuotannosta?):

        http://fi.wikinews.org/wiki/Uusiutuva_energia_laski_kaksi_prosenttia_energiasta_vuonna_2009
        (Uusiutuva energia laski kaksi prosenttia energiasta vuonna 2009
        Wikiuutiset 9. huhtikuuta 2010)

        Jonkin verran tuossa voi olla spekulointivaraa, mutta ei paljoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe