AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / 1.6 Getzin naputtava ääni moottorissa

1.6 Getzin naputtava ääni moottorissa

18 Vastausta 3 084 Lukukertaa
Ongelmana on vuoden alussa hankitun 1.6 Getzin moottorista kuuluva sivuääni. Naputtava ääni kuuluu aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta häviää sitten vähitellen kun moottori lämpiää.

Auto oli takuuhuollossa kerran, jolloin öljyfiltteri vaihdettiin muka vian syynä. Öljy pääsi kuulemma rikkinäisen takaiskuventtiilin takia aina yön aikana valumaan venttiilinsäätäjiltä alas, jolloin venttiili(t) sitten käynnistyksen jälkeen naputtaa.

Filtterin vaihto ei kuitenkaan ääntä poistanut ja varasin takuuhuollosta uuden ajan. Hiukan ennen kuin oli aikeissa viedä autoa paikalle, korjaamolta soitettiin minulle päin. Korjaaja oli soittanut maahantuojalle, joka oli sanonut ettei äänelle voi tehdä mitään eikä kannata siis tuoda autoa huoltoon lainkaan.

Ihmettelen miksei ääntä sitten uutena kuulunut (nyt ajettu n. 2200km) ja miksi se alkoi 100 ajokilometriä ensimmäisen 1000-2000km:n vapaaehtoishuollon jälkeen. Ensihuolto suoritettiin samaisessa autoliikkeessä.

Onko muilla esiintynyt kyseisenlaista naputtavaa ääntä konehuoneesta? Ei kai se nyt normaalikaan ääni voi olla. Sanoihan huoltomieskin kun autoa ekan kerran takuuhuollosta hain että "Ei ihan normaalilta ääneltä kyllä kuullostanut."

Antoivat myös maahantuojalta sen henkilön numeron, joka oli heille vastauksen antanut. Täytyy kysellä miekkoselta siellä millä perusteella naputusääni on sitten normaali.

Takuunalainen asia..

Tutun kuuloinen ääni minunkin Hyundaissa, joka esiintyy juuri kylmänä käynnistettäessä ja häviää vähitellen moottorin lämmittyä parin minuutin kuluessa.
Minulle vaihdettiin takuuhuollossa kaikki hydrauliset venttiilien ohjurit, ei auttanut. Seuraavaksi maahantuoja kertoi, että se johtuukin männistä ja että sitä esiintyy monissa muissakin merkeissä.

Minusta kuitenkin tällainen selvä vika kuuluu ehdottomasti takuun piiriin ja silloin täytyy vaikka vaihtaa koko moottori, jos ei muu auta.
Älä anna periksi, vaan vaadi oikeuksiasi. Jos yhteystyöhalukkuutta ei tunnu löytyvän, tee ilmoitus kuluttajaviranomaiselle.

Miten se vika voi olla niin kauhean selvä

jos siitä ei ole haittaa kuin korville muutaman minuutin ajan. Oma Sonatanikin pitää joskus kylmänä erilaista ääntä kuin lämpinä, en ole ajatellut että siinä olisi kone lopuillaan siitä huolimatta. PItäisi varmaankin vain uskoa jos kerta sanotaan, että kyseessä ei ole vika etenkin jos mistään ei mitään vikaa kerta löydy sen äänen lisäksi.
Voi Hyvä konsultti!!
Totta kai se on vika jos uudesta pelistä ja vähän ajetummastakin kuuluu joku naputtava ääni. Se on merkki liian suuresta välyksestä, joka taas aiheuttaa liian nopeaa kulumista. Alta 150 000 km ajetusta autosta ei saa eikä pidä kuulua mitään poikeavan suurta ääntä kylmänä eikä kuumana se fakta. Jos autolla aiotaan ajaa se kilometri määrä mikä sille kohtuudella on ajateltu noin 280 000 - 350 000 km

Venttiiliremppa auttanut ???

Onko tietoa onko vastaavat remontit auttaneet naputukseen. Muistelin, että jotkut olivat teettäneet remontin onnistuneesti Sonatoissa ?

Mielestäni naputusääni on kuitenkin hieman laatuun ja imagoon vaikuttava ominaisuus, vaikkei se kone hajoaisikaan.

Mikäli on kokemuksia, niin kertokaa myös auton malli ja vuosikerta. Kiitos !

Niin minustakin

Heh, on taidettu käydä jokseenkin samanmoinen keskustelu saman maahantuojan henkilön kanssa. Minulle myös sanottiin että ääni tulee männistä. Ne ovat kuulemma taloudellisuuden ym tehokkuuden tavoittelun takia niin lyhyet, että ne mahtuvat keikkumaan sylinterissä. Noustessaan mäntä laahaa sylinterin toiseen seinämään ja yläkuolokohdassa keikahtaa vasten toista seinämää. Tästä keikahtelusta ääntely. Monissa muissakin uusissa autoissa esiintyy ilmeisesti samaa, jopa mersuissa.

Mielestäni on kyllä aika rohkeaa esittää tällainen mäntäväite, ellei kyseinen henkilö ole käynyt lähelläkään autoani kuuntelemassa. Lisäksi huoltomies ekan takuuhuollon jälkeen sanoi että ääni on venttiiliääni ja sellaiselta se minusta enemmän kuulostaakin kuin männistä tulevalta, vaikken sinänsä mikään asiantuntija olekaan. Ääni on sen verran kevyen oloinen kilkatus eikä tunnu tulevan kovin syvältä moottorista.

Ja miksei ääntä heti uutena kuulunut.

Kenties maahantuoja ei tässä vain halua liata käsiään venttiilinostajavikaan, joka ei moottoria varsinaisesti vahingoita mutta aiheuttaa korjauskustannuksia. Ärsyttävä vika se kuitenkin on, kun se voisi olla poissakin.

Auto menee jokatapauksessa vielä myyjäliikkeen tutkimuksiin, katsotaan jos jotain sitten löytyy.

Sama stoori minullekin, mutta taistellaan..

Aivan samoin maahantuoja sepusteli minullekin. Ääni tulee takuuvarmasti venttiilien nostajista. Minulle ne siis vaihdettiin ja ääni hävisikin vähäksi aikaa tai ainakin vaimeni olleellisesti kylmänä käynnistettäessä (ulkolämpötila n. 10 celssiusta). Olen huomannut, kun lohkoläämitintä käyttää tarpeeksi pitkään (yli 2 tuntia) ennen starttia, ei naputtavaa ääntä kuulu.
Kuitenkin nyt kun ulkolämpötila on 10 asetta tai yli, eli lohkista ole tapana käyttää ja aamulla käynnistettäessä kuuluu tämä kirottu naputtava ääni, joka herättää naapurienkin huomion ja hilpeyttä heissä. Ei hyvä. Todella huonoa mainosta Hyundaille ja kumpa maahantuojakin ymmärtäisi tämän..

Kerro tänne, kun autosi on taas tutkittu, mitä nyt esittivät. Tämä asia on kuitenkin niin selkeästi takuunalainen, että olisi hyvin tyhmää ja lyhytnäköistä maahantuojalta alkaa kiertelemään asiaa ja luistamaan vastuusta.
Tämä asia ratkaisee oleelisesti sen, onko myös seuraava autoni Hyundai!

auto huollosta

Auto oli nyt myyjäliikkeen huollossa. Tekivät moottorille jonkin sortin huuhtelun, jolla vanhat öljyt saatiin pois ja vaihtoivat öljyfiltterin sekä öljyt. Oli laitettu puolisynteettiset ekassa huollossa, nyt on täyssynteettiset.

Seurailen vielä tilannetta. Oikein kylminä aamuina mitä nyt on vielä ollut (pari +astetta) pieni ääni on kuulunut, mutta muutoin operaatiot tuntuivat parantavan asiaa. Päivällä töistä lähtiessä ei ole enää kuulunut mitään.

Olen kyllä tyytyväinen myyjäliikkeen asenteeseen kun sanoivat tilannetta tarkasteltuaan etteivät he ainakaan tyydy siihen selitykseen että moottorista "kuuluu kuulua sellainen ääni".
Kuule autoosi on tehty varmaan jonkun sorttinen huuhtelu. Ja lisäksi sinne on lorautettu öljyn viscositeetti ominaisuuksia muuttavaa ainetta. Joka on hyvin yleinen käytetty kikka autojobbatreiden maailmassa. Otan osaa ovat hyvin taas Hyundai liikkeessä asiansa osanneet. Nyt eletään vuotta 2010 joten olet varmaan jo joutunut vaihtamaan ajopelisi toiseen merkkiin ajat sitten.
Joo se nuori sälli sieltä helsingin päästä muistaakseni Luostarinen. Sen tehtävä on sepitellä satuja ihmisille. Totta kai, koska maahantuojalle se tulee todella halvemmaksi maksaa palkkaaa satusedälle, kuin vikojen korjaus takuuaikana.

Naputusta

Itselläni on 1996 -mallinen Accent ja se on aina pitänyt kylmänä, varsinkin 20 asteen pakkasilla, dieselauton veroista naputusta kylmänä. Ääni häviää kun öljy taas kiertää kunnolla. Kesäisin naputusääni lähtee pois muutamassa sekunnissa. Näin ainakin minulla. Hyvin on auto kestänyt, joten tuskin se mikään vika ole vaan ominaisuus.

accent 1,3

aina kylmänä mutta häviää muutamassa minuutissa, ajettu on nyt 175 tkm. ääni tulee kyllä jostain nokka-akselin seudulta.

naputus

Tuo naputus kylmänä tuntuu olevan aika monessa merkissä varsinkin kun puhutaan autoista vm.95 ja uudemmat esim. toyota corolla -96 oli sama juttu naputti kylmänä ja varsinkin pakkasilla sen minuutin samoin daihatsu appalausessa on ollut tuo ääni sekä seat cordoba/leon 1.9 tdi kylmänä kuuluu sirisevä naputtavampi ääni vajaan minuutin ja sitten vain katoaa mitsubishi on korvissani myöskin tehnyt sitä eli tuota samaa naputusta ilmenee tosi monessa merkissä nykypäivänä itse olen päätellyt että se on nykyaikainen polttoaine ja korkea puristeiset moottorit joista on tehty yhä tiukempia ja tehokkaimpia vaikka kone koot pienentyneet ja juuri sekin että öljy kun vähän lämpiää ja kiertää täysin ääni katoaa tulisi mieleen se että jotain tekemistä edellä mainitulla on asian kanssa...ps. tämä ei perustu mihinkään fakta tietoon eikä alan koulutukseen pelkkään ajatteluun mikä syyn voisi aiheuttaa.
...työn iloa muillekkin yössä ahertaville

Pois

Ei se tosiaan ole ns vika, vaan se on ominaisuus. Itselläni on 250 tuhatta ajettu Accent ja naputus ominaisuus on ollut aina kylmässä moottorissa.Koneen tai auton kanssa ei ole silti ollut mitään ongelmia, joten huoleton ja luotettava peli.

Ei otsikkoa

Onko ääni kuulunut Accentistasi aivan uudesta asti vai alkoiko se jossain vaiheessa?

Kyllä

En ostanut sitä aivan uutena, vaan lähes. Mutta koko sen ajan mitä olen ajanut ääni on ollut, kun käynnistää kylmänä.

Ääniä on

Autoissa on ollut kaikenlaista kilkatusta. Itse muistan Mitsun moottorien sirinän suurilla kierroksilla. Toinen oli Fiatin moottorien kilkatus, jota tuttu asentaja kommentoi, että sitten pitää huolestua, jos se kilkatus lakkaa. Siloin ovat venttiilinnostajien aluslevyt lakanneet pyörimästä ja kuluvat epätasaisesti.

Ei vika

Punto 16v ja Stilo pitää samanlaista naputusta kylmänä. Stiloni pitää siinä nolla-asteessa ja alle, kovaa naputusta, mutta ääni vaimenee ja häviää muutamassa minuutissa.

ääni

1.6 gezi ja elantara,myös matriksin naputus tulee männänhelmasta se on niiden ominaisuus
 /   /  /  /  / 1.6 Getzin naputtava ääni moottorissa

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta