raskauden keskeytys on ajankohtainen, ikävä kyllä. Eniten mietityttää tällä hetkellä kumpaan tapaan päätyisin, lääkkeisiin vai kaavintaan.
Lääkkeissä houkuttelee edullisuus ja "helppous" kun ei ole nukutusta. Mutta pelottaa taas "synnyttäminen" (joutuuko sen synnyttämään?) ja se, ettei lääkkeet tehoakaan (onko yleistä, että lääkkeillä ei saada raskautta keskeytettyä?)
Kaavinnassa taas mietityttää nukutus ja myöskin se, että jostain kuulin, ettei kaavintaa tehdä alle 8 tai 7 r.viikolla. Minulla raskaus on alkuvaiheessa, että ilmeisesti pitäisi odottaa sitten vielä hetki ennen kaavintaan menoa.
Jos joku osaa kertoa omia kokemuksiaan tai antaa jotain vinkkejä, niin ne ovat tervetulleita.
kumpi, lääkkeet vai kaavinta
28
42570
Vastaukset
- annika
hae googlella: raskauden keskeytys, niin saat tarkkaa tietoa. hae myös:
läkkeellinen raskauden keskeytys.
tuli paljon sivuja ja jopa potilasohjeita. lisäksi lääkkeellistä keskeytystä koskeva väitöskirja jne,... - Minä
Mulle tehtiin kaavinta eikä siinä ollu mitään kamalaa.Ei edes jälkeenpäin sattunu.Veren vuoto vaan on aika runsasta.
- vaihtoehto
on kaavinta.
Ja varmempi. - Sindy
....tehdään kyllä alkuvaiheessakin. Lääkkeellistä raskauden keskeytystä ei tehdä 9:nen raskausviikon jälkeen.
Kaavinta on helpompi.- edelleen "raskaana"
Mulle tehtiin raskauden keskeytys tuulimunaraskauden vuoksi 13. viikolla lääkkeillä. Tänään, 2kk kuluttua, kuulin lääkäriltä, että kaikki "raskausmateriaali" ei olekaan tullut ulos ja kehoni luulee edelleen olevansa raskaana. Menen seuraavaksi kaavintaan, joka on satavarma keino.
Keskeytykseni lääkkeillä oli kamala kokemus. Verta valui alussa niin paljon, että en ehtinyt vessasta sänkyyn, kun side olisi taas pitänyt vaihtaa. Alapesusta ei ollut sanottavaa hyötyä, kun veri valui samantien reisiä pitkin. Ja tätä jatkui 3 päivää ja pienempää vuotoa 8 viikkoa.
- tehnyt
jos olet vahankaan herkka etka halua nahda sita kun se tulee ulos,parempi kaavinta,ja se EI SATU!
- Kokenut
Itse tein abortin lääkkeillä ja voin sanoa että oli aika rankka kokemus. Helpompi tosiaan sinänsä ettei gynegologista toimenpidettä tehdä lainkaan,ensin otetaan yksi lääke ja toinen parin päivän päästä sairaalassa jolloin jäät pariksi tunniksi valvontaan,lähinnä siksi että kivut saattavat joillain tulla kovinakin ja lääkkeen oton yhteydessä saat niin vahvoja kipulääkkeitä jotka saavat kirjaimellisesti pään niin pyörälle ettei kotiin kannata lähteä haahuilemaan.
Minulla kivut eivät tulleet kovinkaan rajuina ja kipulääkkeet saatuani väsähdin niin että itseasiassa nukuin koko tarkkailu ajan. Sen jälkeen lähdin kotiin,yksinkin onnistuu,mutta saattaja on hyvä kipulääkkeiden vuoksi. Vuoto saattaa alkaa jo sairaalassa muttei välttämättä. Onneksi kuuntelin hoitajaa joka sanoi että vuoto yleensä yllättää kävelemään lähtiessä eli matkalla..näin kävi minulle. onneksi oli tarpeeksi tuhti side koska olo oli kuin uima-altaassa uivalla.
Vatsakipua ei minulla sen enempiä ollut mutta vuoto oli varsinkin sen päivän todella runsasta. Olin kyllä tietoinen siitä että sikiö jossain vaiheessa vuodon mukana tulisi ulos ja pelkäsin kovasti sitä että sen pikkupöksyistäni vessaan mennessäni löytäisin. No lääkkeen otosta seuraavana päivänä vessaan istuessani tuli tunne että oli pakko ponnistaa ja tunsin perätysten kolme möykkyä... En todella osannut ajatella että sen niin konkreettisesti tuntisi. Jähmetyin siihen sitten pöntölle kymmeneksi minuutiksi vedet silmissä kykenemättä vetämään vessaa..sen verran pahalta se tuntui.
Että suosittelen tekemään kaavinnan jos tuntuu ettei hermot tätä koettelemusta kestä. Voin sanoa että oli kyllä helpompi mutta todella rankka henkisesti!!
Lisäksi lääkkeellisessä keskeytyksessä vuoto saattaa kestää 4-6 viikkoa,minulla kesti kuusi.
Ja myös se pitää muistaa että kun ensimmäisen lääkkeen on ottanut,ei mieltänsä voi enää muuttaa!! Lääkkeen ainesosat vaikuttavat sikiöön esim.epämuodostumina.
En kirjoittanut tätä järkyttääkseni ketään vaan lähinnä helpottamaan päätöstä kun tiedät mitä lääkkeellisessä raskauden keskeytyksessä tapahtuu.
Mitä sitten päätätkin tehdä niin ei muuta kun voimia. Toivottavasti tästä oli edes jotain apua..- ei enää toista kertaa
eli mulle tehtiin kuluvalla viikolla lääkkeillä abortti...Jälkeenpäin oon vaan miettiny että teinkö sittenkään oikein?vaikka eihän niin enää sais miettiä,mutta miks se asia jäi kaivelemaan? ja miks justiin sinä aamuna piti sattua sellanen juttu että auton ovet ei auennukkaan poika-ystävän autosta? oliko se tarkotettu niin että me pidettäis se lapsi? tosin eipä sitä enää voi muuttaa tehty mikä tehty.
Jos seuraavan kerran tuun raskaaksi niin kyllä se päätös on pitää se lapsi,koska tämäkin tuntui jo niin vaikealta päätökseltä..
Tämä lääkkeillä tehty abortti ei tuntunut yhtään kivuliaalta paitsi hengisesti..niin mulle kuin toiselle osapuolelle.
Tukea olisin toivonut enemmän..sitä ei ole tullut kuin poika-ystävältä ja kiitos kuuluu hänelle..
Muut tätä asiaa ei hyväksykkään..
Vaikka olisin toivonut toisin.
- entinen pelkääjä
Minulla oli raskauden keskeytys ajankohtainen pari viikkoa sitten. Olin lukenut, että lääkkeellinen raskauden keskeytys on tosi kivulias ja toisaalta minua pelotti kaavinnassa nukutus. Minulle ehdotettiin lääkkeellistä koska viikkoja oli vasta 7. Minun tapauksessa lääkäri sanoi että saan nyt valita kumman haluan, kaavinnan vai lääkkeellisen. Sain valita siksi, että minulla on jo kaksi lasta. Valitsin kaavinnan vaikka nukutus pelotti koska minua ei ollut koskaan nukutettu.
Menin kaavintaan ja hoitajat olivat tosi mukavia. Sain viikon tottua ajatukseen niin enää ei pelottanut nukutus niin paljoa. Menin toimenpidehuoneeseen, hoitaja laittoi tipan ja nukahdin. Heräsin heräämöstä eikä tuntunut missään olo oli vain vähän väsynyt. Nukuin vain 20 min. Söin vähän ja mieheni tuli hakemaan reilun tunnin päästä. Lähtiessä olo oli kuin en olisi ollutkaan koko toimenpiteessä, vertakin tuli aika vähän. Illalla tein jo kotitöitä vaikka olisi pitänyt levätä. Onneksi valitsin kaavinnan, eikä enää pelota edes nukutus. Suosittelen jos vain on mahdollisuus kaavintaan. - Nimetön
kävin itse tänään kaavinnassa, eikä se ollukaan mikään kauhee juttu. lueskelin eilen tätä palstaa ja löyty hyviä juttuja hermoilun lievittämisex.
elikkä ei se mikään kauhee juttu ollu. menin aamulla sinne ja sain melkein heti diapamin mielialojen vaihtelujen "estox" (en kyl kerenny huomata mitään muutosta). sitten mut nukutettiin (se kävi tosi nopeesti) ja hetken kuluttua olin taas hereillä ja kaavinta oli suoritettu. vähän oli pökkyräinen olo (n. 10-15min), mut kyl se siitä sit, kun sai aamupalan (oli muuten hyvät sapuskat :)).
nyt oon kotona ja sain 2 pvää saitsua. vähän alavatsaa kivistää, kun nauraa, mut vuotoa ei enää juurikaan ole.
nopea ns. kivuton toimenpide. valitsisin sen uudestaan, jos tulis tarve (mulla tosin tuli keskenmeno, mut anyway)
tsemppiä sulle!!! - dfgdhdfhd
Eli pääseekö kaavinnasta samana päivänä, koska mulla ei periaatteessa oo mahdollisuutta jäädä yöks
.. oon nyt vkolla 6, mutta ennenku saan ajan lääkärille niin voi olla jo vko 8 , eli eikös sillon saa valita et lääkkeet vai kaavinta ?- ohi on
älkää ruvetko vaan lääkkeillä keskeyttään jos on jo pitkällä,tiedän tapauksia joille se on ollu aika kauheeta,itse olin kaaavinnassa keskiviikkona viikkoja 8 ja suosittelen ehdottomasti sitä vaihtoehtoa,aamulla tehtiin puol kymmene ja kotiin pääsin puolenpäivän jälkeen pian olo oli jo kun mitään ei ois tapahtunu,eikä vuotoakaan ole.ei nukuttamaista kannata nuoren terveen ohmisen pelätä.
- -marski
ohi on kirjoitti:
älkää ruvetko vaan lääkkeillä keskeyttään jos on jo pitkällä,tiedän tapauksia joille se on ollu aika kauheeta,itse olin kaaavinnassa keskiviikkona viikkoja 8 ja suosittelen ehdottomasti sitä vaihtoehtoa,aamulla tehtiin puol kymmene ja kotiin pääsin puolenpäivän jälkeen pian olo oli jo kun mitään ei ois tapahtunu,eikä vuotoakaan ole.ei nukuttamaista kannata nuoren terveen ohmisen pelätä.
itse olen viikolla 10 5 ..ja päätös olisi abortti,..nyt kun tuli luettua näitä juttuja ja kun kaavintaan joutuisin, niin ei ihmisillä niin ''kauheita'' kokemuksia siitä kai? ole ollut.itse olen pelännyt sitä nukutusta, kun ei ole koskaan aikaisemmin nukutettu...mutta kai se tästä... -tsemppiä kaikille =)
- Vielä tyttö
-marski kirjoitti:
itse olen viikolla 10 5 ..ja päätös olisi abortti,..nyt kun tuli luettua näitä juttuja ja kun kaavintaan joutuisin, niin ei ihmisillä niin ''kauheita'' kokemuksia siitä kai? ole ollut.itse olen pelännyt sitä nukutusta, kun ei ole koskaan aikaisemmin nukutettu...mutta kai se tästä... -tsemppiä kaikille =)
Itse olen viikolla 7 ja lääkäri suositteli lläkintää muttakun tutkimus ja papa koe oltiin tehty niin päätin ottaa kaavinnan. ja huomena oisi operaatio ja mua hirvittää se nukutus koska viimeksi kun mut nukutettiin olin tosi pieni. Olen monta kertaa itkenyt sitä kuinka mua pelottaa se nukutus.. mutta onneks löysin tämän palstan ni se helpotti mun pelkoo aika paljonkin :D
- Pikkuihra
Vielä tyttö kirjoitti:
Itse olen viikolla 7 ja lääkäri suositteli lläkintää muttakun tutkimus ja papa koe oltiin tehty niin päätin ottaa kaavinnan. ja huomena oisi operaatio ja mua hirvittää se nukutus koska viimeksi kun mut nukutettiin olin tosi pieni. Olen monta kertaa itkenyt sitä kuinka mua pelottaa se nukutus.. mutta onneks löysin tämän palstan ni se helpotti mun pelkoo aika paljonkin :D
Joku sano aikasemmin et lääkkeellistä tyhjennystä ei tehä viikon 7 jälkeen. Itse olin viikolla 12 ku todettii tm, ja minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys.
Tosin nyt olen menossa ehkäpä kaavintaan, kun runsasta vuotoa on jatkunut kohta jo 2kk - tytsykkä--
Pikkuihra kirjoitti:
Joku sano aikasemmin et lääkkeellistä tyhjennystä ei tehä viikon 7 jälkeen. Itse olin viikolla 12 ku todettii tm, ja minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys.
Tosin nyt olen menossa ehkäpä kaavintaan, kun runsasta vuotoa on jatkunut kohta jo 2kkmua pelottaa ja ahistaa nuo nimetki jo :/..
mä oon vasta 17 ja pelottaa et jos en saa enää sen jälkeen koskaan lapsia jne.
kaikki on päin persettä.
tode4nnäköisesti kaavinta tulee mullekki. vähän onneks autto ku tällä palstalla on sanottu et se kaavinta on kohtuu kivuton. siltikki pelottaa. jos sit ku meen siihe nii se alkio ei ookkaa ainut joka kuolee vaan mä kuolen perässä ?!? apua!
- vinkkejä
Kyllä kaavintaa tehdään aikaisemmillakin kuin 9. raskausviikolla. Itse olin viikolla 8, ja toivoin itse kaavintaa, kun pelkäsin niin paljon sitä lääkkeellistä vaihtoehtoa ja niitä kipuja mitkä siitä tulisi. Pitkään mietin pidänkö lapsen vai en kun sain niin aikaisin tietää raskaudestani, mutta päätökseni oli kuitenkin keskeyttää raskaus. Sai kyllä olla ensimmäinen ja samalla viimeinen keskeytys jonka tein. Olen kyllä tosi tyytyväinen että valitsin kaavinnan, ja suosittelen sitä kaikille, jotka miettivät näiden kahden vaihtoehdon välillä. Vaikka kivut ovat tietysti yksilöllisiä lääkkeellisessä keskeytyksessä, niin kyllä ainakin itse koin kaavinnan helpoksi ja kivuttomaksi fyysisesti. Nukahdat hetkeksi,ja kaikki on ohi kun heräät. Alavatsakipuja voi olla jälkeenpäin, mutta muistuttavat lähinnä ihan kuukautiskipua. Kaavinnasta myös toipuu nopeammin kuin lääkkellisestä menetelmästä,ja jälkivuoto kestää paljon vähemmän aikaa. Jokainen varmaan jännittää kun on toimenpiteeseen menossa, mutta osaaviin lääkäreihin ja hoitajiin voi kyllä suomessa luottaa. Komplikaatiot ovat mahdollisia, mutta erittäin harvinaisia. Yhden kaavinnan ei ole todettu vaikuttavan uudelleen raskaaksi tulemisen mahdollisuuteen. Eri asia on sitten, jos kaavintoja tekee useampia. Kun päätös keskeyttämisestä ei usein ole muutenkaan monelle helppo, ja asia on henkisesti erittäin raskas, niin suosittelen että valitsette itsellenne kaavinnan, joka on naiselle itselle sekä henkisesti että fyysisesti kivuttomampi vaihtoehto. Itse en ainakaan olisi kestänyt nähdä mitään raskausmateriaalia tai tuntea epämääräisten möykkyjen valuvan ulos alapäästä. Se olisi ollut jo liian raskasta. Miettikää tarkkaan ja rauhassa, onko abortti se oikea ratkaisu. Jälkeenpäin on sitten vaikeaa jos miettiikin tehneensä virheen. Toivon kaikille tämän vaikean asian kanssa painiville tsemppiä jatkoon.
- helpottunut
Olin itse hetki sitten lääkkellisessä keskeytyksessä. Kivut olivat sietämättömät ja kestivät useita tunteja, viikkoja oli 16 ja kaikki tuli monen tunnin jälkeen kerralla ulos eikä tarvinut enään kaavintaa. Kipuja jälkeen päin jonkun verran kohdun supistellessa pienemmäksi.
- Kokemusta on
helpottunut kirjoitti:
Olin itse hetki sitten lääkkellisessä keskeytyksessä. Kivut olivat sietämättömät ja kestivät useita tunteja, viikkoja oli 16 ja kaikki tuli monen tunnin jälkeen kerralla ulos eikä tarvinut enään kaavintaa. Kipuja jälkeen päin jonkun verran kohdun supistellessa pienemmäksi.
En todellakaan suosittele lääkkeellistä kenellekään, itselläni on kokemusta...se on sekä henkisesti että fyysisesti rankempaa. Minulla oli niin kovat kivut että itkin ja taju oli lähteä..tuntui kuin rekka olisi ajellut alavatsan päältä edestakaisin..:( Minulta ainakin kysyttiin sairaalassa haluanko lääkkeillä vai kaavinnan, ja valitsin lääkkeet koska pelkään nukutusta enkä uskonut että kivut olisi niin kovat tuossa lääkkeillä tehtävässä.
Enkä oikeastaan ajatellut miltä tuntuu kun "vauva" tulee möykkyinä ulos ja joudut katselemaan kun se menee vessan pöntöstä alas..Itselläni ikävä kyllä taas ajankohtainen tämä aihe ja olen kyllä satavarma että valitsen tälläkertaa kaavinnan! Vaikka kaavinnassa onkin todennäköisempi riski siihen, että lapsia ei voi enää saada. Tsemppiä kaikille! - mievaatyttöne
Kokemusta on kirjoitti:
En todellakaan suosittele lääkkeellistä kenellekään, itselläni on kokemusta...se on sekä henkisesti että fyysisesti rankempaa. Minulla oli niin kovat kivut että itkin ja taju oli lähteä..tuntui kuin rekka olisi ajellut alavatsan päältä edestakaisin..:( Minulta ainakin kysyttiin sairaalassa haluanko lääkkeillä vai kaavinnan, ja valitsin lääkkeet koska pelkään nukutusta enkä uskonut että kivut olisi niin kovat tuossa lääkkeillä tehtävässä.
Enkä oikeastaan ajatellut miltä tuntuu kun "vauva" tulee möykkyinä ulos ja joudut katselemaan kun se menee vessan pöntöstä alas..Itselläni ikävä kyllä taas ajankohtainen tämä aihe ja olen kyllä satavarma että valitsen tälläkertaa kaavinnan! Vaikka kaavinnassa onkin todennäköisempi riski siihen, että lapsia ei voi enää saada. Tsemppiä kaikille!Itselleni tehtiin lääkkeellinen keskeytys 4 viikkoa sitten. Terveyskeskuksessa ensin terveydenhoitaja haastatteli ja kyseli ja otettiin labrakokeet ja varmistettiin raskaus. Sitten keskusteltiin lääkärin kanssa ja hän teki sisäisen tutkimuksen. Sain lähetteen kätilöopistolle. Kättärille mentäessä raskausviikkoja 9 0. Siellä lääkäri tutki taas sisäisesti ja ultrasi (kuvaa en olisi halunnut nähdä mutta siinä se oli pöydällä muiden papereideni päällä), ja kysyttiin vielä haluanko lääkkeellisen keskeytyksen vaiko kaavinnan. Valitsin lääkkeellisen. Sitten menin huoneeseen juttelemaan hoitajatytön kanssa.
Toisella kertaa seuraavalla viikolla, maanantaina, kättärillä minulle annettiin lääkkeet ja kyseltiin vielä olenko varma päätöksestäni. Nielin ekat pillerit joiden tarkoituksena pehmentää kohtua tai jotain.
Sain kotiin mukaan loput lääkkeet, ja kipulääkkeitä (panacod ja burana 800 muistaakseni). Aika oli varattuna osastolta klo 8, ja minulle sanottiin että tarkkailevat minua siellä koko päivän. Seiskalta piti ottaa kipulääkkeet ja puoli 8 tyhjennyslääkkeet. Otin ne suun kautta koska illalla oli tullut jo vähän jotain rusehtavaa vuotoa. Aikatalu meni vähän tiukille joten tilasin taksin-hyvä niin koska oloni huononi vartin päästä. Osastolle päästyäni huimasi ja oli todella kaamea olo, jouduin odottamaan hoitajaa jonkin aikaa (ehkä 20min?) ja hänen saavuttuaan olin jo todella huonovointinen enkä meinannut pysyä pystyssä. En oikeen muista keskustelusta mitään, taidettiin vaan käydä asioita uudestaan ja uudestaan läpi. Sängyn vieressä minulla oli pönttö johon sikiö piti "synnyttää", jotta lääkäri pystyy tarkistamaan että sikiö ja kaikki raskausmateriaali on tullut ulos. Sitten lensikin jo laatta ja alavatsakivut olivat kauheat. Sain lisää kipulääkettä ja kymmeneltä uudet tyhjennyslääkkeet (kohdun suulle). Vuotoa ei siis vielä ollut. Kivut vaan kasvoivat ja oksentelin koko ajan. Sitten sain kipupiikin ja parin tunnin päästä uudet tyhjennyslääkkeet (en enää muista minne tungettiin) ja peräsuoleen kipulääkettä. Oksensin päivän aikana noin 20 kertaa ja lopulta minut laitettiin tiputukseen. Verisuonet oli jo niin pieninä että hoitaja puhkaisi suoneni. Vasta neljännellä kerralla onnistui ja olo alkoikin paranemaan. Kivut loppuivat ja jossain vaiheessa sain taas tyhjennyslääkkeet, kello tais olla jotain 16. Hoitaja huolestui kun kivut, ja siis samalla supistukset, loppuivat ja minkäänlaista vuotoa ei ollut. Sitten n.klo 17 hoitaja tuli kertomaan että saan vielä yhdet tyhjennyslääkkeet ja jos ei ala tapahtua niin joudun jäämään yöksi ja aamulla kaavintaan. Paniikki alkoi iskeä, ei taas sitä kamalaa pahoinvointia... Istuin sängyllä lääkkeet kädessäni kun yhtääkkiä supisti rajusti, ja sikiö syntyi. Siinä se oli, pöntössä oksennuskupissa. Olin niin sekaisin lääkkeistä ja kaikesta etten osannut suhtautua asiaan oikeen mitenkään. Hoitaja vaan paikalle joka vei sikiön pois lääkärille tutkittavaksi (että siis kaikki on tullut ulos). Piti lepäillä vielä pari tuntia ennenkuin pääsi kotiin.
Vuoto oli todella rajua seuraavat pari päivää ja kivut kovat. En saanut minkäänlaista särkylääkereseptiä, ja söin buranaa kuin karkkia. Nyt keskeytyksestä on kulunut 4 viikkoa ja vuoto jatkuu edelleen. Ei kovin rankkana, mutta välillä kosahtaa paljonkin kerralla ja välillä voi olla jopa 12h ettei tule mitään.
Henkisestä puolesta en nyt halua sanoa mitään.
- odottelija
Kuinka paljon maksoi kaavinta ja kuinka paljon lääketieteellinen keskeytys teille?
Olen toivonut lääkkeitä mutta kun olen tässä lääkäriaikoja joutunut odottamaan 3 pitkää viikkoa jo, niin alan kallistua kaavintaan päin. Taitaa viikot pian pakottaa siihen. Rahat vaan tosi tiukilla ja minulla on sellainen käsitys, että se on kalliimpi.- no just
Se mikään lapsi ole siinä vaiheessa kun se on vasta alkio. Joskus se abortti vaan on parempi vaihtoehto, eikä se syntymättä jäävä ihminen tiedä jääneensä syntymättä. Että ehkä täällä ei tarvitse ruveta syyllistämään ketään edes tollasella lauseella.
- kolme päivää
Kuinka pitkään kivulias ja runsas vuoto jatkui teillä lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen? Minulla aika ensi keskiviikkona, jolloin ensimmäinen pilleri annetaan. Lauantaina on sitten ukin 80v synttärit ja mietin, että pystynkö olemaan siellä elävien kirjoissa ja olla vuotamatta ympäriinsä?
- satuapa*
periaatteessa joo. Kipujen suhteen varmasti, ehkä itsellä oli menkkamaista kipua vähän pidempään, mutta ei siis mitään, mikä ei normisärkylääkkeellä täysin aisoissa pysyisi. Vuotojen määrä on hankalampi, koska sitä on aika vaikea ennustaa. Suosittelisin mielellään moninkertaista suojaa (tosin tulehdusvaaran takia tamponeja ei olisi hyvä käyttää), mahdollisimman imukykyisen suojan vaihtamista usein ja varmuuden vuoksi tummaa alaosaa.
- mievaatyttöne
minulla vuoto kestänyt nyt 30 päivää.. aika rankaksi vetää. 3 päivää siitä kirjotettiin sairaslomaa ja siihen vkonloppu päälle. kannattaa varustautua runsain sitein ja paljon särkylääkettä messiin.. ja ruoka ei välttämättä ihan heti maistu.
- ughh
Kaavintaan menossa ensi tiistaina. Sain lääkkeet jotka ottaa aamulla ja jotka aloittavat keskeytyksen ja pari tuntia siitä on aika sairaalaan. Pelottaa, että oksennan lääkkeet aamulla koska olen koko ajan niin huonovointinen, varsinkin aamuisin heti herätessä, ja en saa syödä 24 tuntiin ennen keskeytystä mitään mikä vielä pahentaa huonovointisuutta.
En tiennyt, että ennen kaavintaa otetaan erikseen lääkkeet. Ensi viikolla olen 9. viikolla ja sain valita kummanko haluan kaavinnan vai lääkkeellisen keskeytyksen.- satuapa*
Ilmeisesti nuo aamulla kotona laitettavat (eli kohdunkaulaa pehmentävät) lääkkeet voi laittaa yhtä hyvin myös emättimeen. Silloin ei tarvitse pelätä niiden ulosoksentamista. Jollekin muuten oli juuri neuvottu laittamaan ne kotona aamulla emättimeen, joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa niitä sinne.
Lääkärilehti Duodecimista
"Kohdunkaulan pehmennys ennen kirurgista keskeytystä. Ennen kirurgista keskeytystä kohdunkaulaa pyritään pehmittämään kohdunsuun repeämisen ja kohdun seinämän puhkeamisen riskin pienentämiseksi, verenhukan ja toimenpiteen helpottamiseksi [64-66]. Pehmennyshoidossa käytetään tavallisesti emättimen kautta annettavia prostaglandiineja [66,67]. Prostaglandiinien ja mifepristonin vasta-aiheet tulee muistaa myös kohdunsuun pehmennyshoidossa. Tästä hoidosta ennen kirurgista keskeytystä hyötyvät eniten ne, joilla ei ole ollut aiempia alatiesynnytyksiä, sekä kaikki ne, joiden raskaus on kestänyt yli kymmenen viikkoa [68]. Misoprostoli tehoaa kohdunsuun pehmennyksessä sekä suun että emättimen kautta annettuna [67,69-71](A). Misoprostoliannos (0,4 mg) asetetaan emättimeen sairaalassa 3-4 tuntia ennen toimenpidettä tai potilas asettaa itse misoprostolitabletit emättimeen kotona toimenpidettä edeltävänä iltana. Misoprostoli voidaan ottaa myös suun kautta. Joillakin saattaa alkaa runsas vuoto jo yön aikana kotona, minkä takia potilas voi joutua hakeutumaan sairaalaan päivystysaikana."
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p... - s..s
satuapa* kirjoitti:
Ilmeisesti nuo aamulla kotona laitettavat (eli kohdunkaulaa pehmentävät) lääkkeet voi laittaa yhtä hyvin myös emättimeen. Silloin ei tarvitse pelätä niiden ulosoksentamista. Jollekin muuten oli juuri neuvottu laittamaan ne kotona aamulla emättimeen, joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa niitä sinne.
Lääkärilehti Duodecimista
"Kohdunkaulan pehmennys ennen kirurgista keskeytystä. Ennen kirurgista keskeytystä kohdunkaulaa pyritään pehmittämään kohdunsuun repeämisen ja kohdun seinämän puhkeamisen riskin pienentämiseksi, verenhukan ja toimenpiteen helpottamiseksi [64-66]. Pehmennyshoidossa käytetään tavallisesti emättimen kautta annettavia prostaglandiineja [66,67]. Prostaglandiinien ja mifepristonin vasta-aiheet tulee muistaa myös kohdunsuun pehmennyshoidossa. Tästä hoidosta ennen kirurgista keskeytystä hyötyvät eniten ne, joilla ei ole ollut aiempia alatiesynnytyksiä, sekä kaikki ne, joiden raskaus on kestänyt yli kymmenen viikkoa [68]. Misoprostoli tehoaa kohdunsuun pehmennyksessä sekä suun että emättimen kautta annettuna [67,69-71](A). Misoprostoliannos (0,4 mg) asetetaan emättimeen sairaalassa 3-4 tuntia ennen toimenpidettä tai potilas asettaa itse misoprostolitabletit emättimeen kotona toimenpidettä edeltävänä iltana. Misoprostoli voidaan ottaa myös suun kautta. Joillakin saattaa alkaa runsas vuoto jo yön aikana kotona, minkä takia potilas voi joutua hakeutumaan sairaalaan päivystysaikana."
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p...Lääke on nimeltään Cytotec. En tiedä onko se samaa kuin tuo Duodecimissa mainittu lääke. Pitää lueskella vähän enemmän.
Mutta kiitos. Tuntuu, että emättimen kautta varmemmin toimisi, kun lähes poikkeuksetta olen alkanut nyt aamuisin oksennella.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192206Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392095Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301989Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471396- 741336
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56812Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32718