Tuhkausko muka halvempi?

Ei polttoa minulle

En tajua miksi pidetään yllä sellaista illuusiotac, että tuhkaus olisi aina halvempi hautaustapa?
Olin ihan ihmeissäni kun hautaustoimistosta sain laskelmat, luulin tosiaan "yleisen hypetyksen" takia ja mediassa asian käsittelyn takia että tuhkaus olisi paljon halvempi. Taitaa olla näin vaan pääkaupunkiseudulla, jossa hautapaikat ovat kalliimpia.
Arkkuhautaus olisi maksanut yht. 560€ (arkku, 1 kuljetus, arkkun laitto ja haudan kaivuu )
Tuhkauksesta tuli 380€ enemmän! (tuhkausmaksu 200, kuljetus sinne 120, uurna 50, uurnahaudam kaivuu vain 10€ vähemmän kuin arkkuhaudan!!)

Tässä ei ole kiveä mukana mutta jos tuhkaa ei laita esim omaan pihaan tai vaikka mereen niin hautakivi se pitää sinne uurnan haudallekin hankkia. Tai ei ole pakko, mutta se puuristi mätänee siellä pian.

Luulen että monet ihmiset "tietämättään" toivoo tuhkausta, kun luulee että se on halvempi ja yksinkertaisempi tapa, mutta monella paikkakunnalla varmasti väärin luulee.
Meillä oli krematorioon matkaa vain n 20 km, mutta jossain pohjoisessa voi olla 100km, aika kovat kuljetus kulut tulee sitten vielä. Ihmettelen että tällaisesta niin paljon puhutaan että poltto hautaus olisi halvempi. Tutkikas hintoja ja vaihto ehtoja ennenkuin teette päätökset!

6

4925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

minä ainakin haluan tuhkauksen ja en suinkaan minkään hinnan takia. Ja varmasti monen muunkin ihmisen päätöksen takana on vallat muut asiat kuin hinta..

• paras tapa...

Ei ole pakko uurana haudata, vaan tuhkat laitetaan muistolehtoon ilman uurnaa.Silloin kyllä tuhkaus on halvempi ja jää haudanhoitomaksukin pois. Sukuani on tuhkattu mm. äitini muistolehtoon ja itsekkin aikanaan haluan sellaiseen ei tarvi lapseni miettiä haudan hoitoa kun ei voi tietää missäpäin maailmaa asuu.

• Ramppavaan.

Meillä on ainaishautapaikka, johon on haudattu jo 6 vainajaa. Yhdelle piti ostaa erillinen hautapaikka, koska aikaraja tuli vastaan ja hän oli ilmoittanut, ettei häntä saa polttaa. Mikä lie ennakkoluulo, mutta toivetta tietenkin kunnioitettiin. Nyt kun yksi perheenjäsen kuoli, olisi voinut taas arkkuhautauksenkin tehdä, mutta sitten seuraavan pitäisi sinnitellä hengissä vähintään 8 vuotta jos haluaa hautaan arkussa. Uurnia voi laittaa ilman noita ongelmia. Kiven kanssa tuli tilaongelma vastaan, mutta siihenkin löytyi keino. Kiven viereen pilari, johon laattoja. Käytännössä uurnahautaus oli vain sen uurnan verran kalliimpi. On aika kallista tuhkausta jos se pelkästään 200€. Meillä oli seurakunnan lasku kokonaisuudessaan 141€ ja siinä oli tuhkaus haudan kaivaminen muistotilaisuuspaikka. Krematorioon ei tarvinnut kuljetusta erikseen koska se on samassa paikassa, kuin siunauskappeli.

• atsiuuuu

Krematorioissa on eri hinnat. Helsingissä (Honkanummella) Helsinkiläisen tuhkaus maksaa vain 80€, mutta ulkopaikkakuntalaiiselle 290€. Hietaniemessä 170€.
        Eli riippuu ihan paikkakunnasta.

• sentti

Tuhkan voi ripotella sopivaan paikkaan, ei sitä ole mikään pakko hautaan laittaa.

• perinteinen jos ...

Aikaisemmin ajattelin tuhkausta, mutta jotekin kristittynä nykyään se tuntuu hieman vastenmieliseltä. Syrjäseudulla on tottuttu perinteiseen arkkuhautaukseen. Täällä lähin trematorio on sadan kilometrin päässä. Hyvä rakaisu tuhkaamien on jos kuolema sattuu kaukana varsinäisesta loppusijoituksesta tai ulkomailla.
      Silloin ainakin uurna on edullisempi ratkaisu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      801
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      530
    Aihe