Käsityö yrittäjäksi

Lasi spiralli

Olen miettinyt, että josko alkaisi yrittäjäksi, kun en ole töitäkään onnistunut löytämään, eikä muutenkaan hirveästi kiinnosta olla renkinä vieraan yrityksen alaisena.
Yritys maailmasta ei ole hirveästi kokemusta, mutta yritys olisi toiminen alaisena toimiva.
Yritys idea on ainakin sellainen, ettei sen alan tekijöitä ole kovin montaa ja työ liittyy käsityöläisyyteen.
Idea olisi alkaa tekemään taidelasiin liittyviä juttuja, sisustukseen ja kaikkeen mahdolliseen.
Tietenkin saa heti kuulla, ettei sillä voi elää eikä menestyä. Miksi ei voisi, eihän sitä voi ennalta tietään mikä kannattaa ja mikä ei. Metallimiehiä, talonrakentajia, leipureita, kampaajia, opettajia, siivoojia ja lukuisia muita on maa täynnä, niin että miksi ei kokeilla jotain ihan tavallisuudesta poikkeavaa alaa.

Olen opiskellut ja myös harrastan lasitöiden tekemistä, niin sellaisen työn parhaiten hallitsee ja myös sen tekeminen kiinnostaa, koska eihän sitä muuten harrastaisi.
Voi sitä laittaa lasitöitä myyntiin ja katsoa kuinka ne menevät kaupan ja jos siltä vaikuttaa, että kysyntää on, niin silloinhan yritystominta kannattaa aloittaa.
Jos haluaa tienata paljon, niin ei kannata ryhtyä käsityöläiseksi, mutta jos haluaa tehdä työtä mistä tykkään, eikä suuret tulot ole tärkein aisia, niin silloin kannattaa ryhtyä käsityöläiseksi.

24

4367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • internetmarkkinointiinfo

      Olen taasen sitä mieltä että ammattitaitoisilla käsityö-yrittäjien tuotteilla riittää kysyntää. Varsinkin jos on ala jolla ei ole älyttömästi kilpailua. Moni käsityöläinen ei vain mielestäni osaa markkinoida osaamistaan oikein.

      Nykyaikaisen käsityöläis-yrittäjän markkina-aluetta voi olla koko Suomi tai miksei koko maailma. Internetmarkkinoinnin ja oikein rakennetun verkkosivuston avulla viestiä tuotteista on erittäin edullista levittää. Puskaradiomarkkinointi on jokaisen yrityksen paras markkinointikanava. Monikaan yrittäjä ei vain meinaa pysyä markkinoiden muutos tahdissa mukana ja haluaa edelleen uskoa siihen että suusta suuhun menevä puskaradio toimii vaikka tosiasiassa yhä enenevissä määrin puskaradion toiminta siirtyy verkkoon.
      Verkossa puskaradion toiminta taas pysähtyy lyhyeen ilman rakenteellisesti ja sisällöllisesti oikein rakennettua verkkosivustoa.

      Verkkosivuston avulla muuten voit erittäin edullisesti lähteä testaamaan tuotteidesi potentiaalista kysyntää. .fi verkkotunnuksen hinta palveluntarjoajasta riippuen 13-30€ / vuosi webhotel-maksu n. 50-100€ / vuosi jos itsellä riittää intoa ja aikaa opetella laadukkaan sisällön tuottamista verkkosivustolle voi ammattimaisen ulkoasun ja rakenteen julkaisujärjestelmällä saada muutamalla satasella. Tällöin tietenkin jää itselle paljon opeteltavaa.

      • Kyllä lähtee

        Internetmainonta yksin ei autuaaksi tee. Paras tapa myydä lasiesineitä voisi olla osallistuminen eri tapahtumiin (messut ym.) joissa liikkuu ostovoimaisia asiakkaita. Riippuu tietysti paljon minkälaisia lasiesineitä myy.


      • Lasi spiralli

        Tuota olen mielessäni vähän toivonutkin. Mielestäni kannattaa erikoistua johonkin sellaiseen, jolle ei ole paljon tarjontaa, mutta mahdollisesti kysyntää.
        Ei oikein ole järkeä lähteä yrittämään sellaista mille on enemmän tarjontaa, kuin on kysyntää, jollei sitten kehitä jotain erikoista ja valtavirrasta poikkeavaa.
        Sisutukseen liittyvä tuntuisi olevan sellainen, mille voisi olla kysyntää.
        Ihmiset arvostavat kotiaan ja halauvat luoda siitä uniikin ja tunnelmallisen.
        Tämä markkinointi ja oman työn hinnoittelu on yksi ehkä käsityö yrittäjälle eniten päänvaivaa tuottava asia.
        Moni käsityöläinen myy valmistamansa tuoteen liian halvalla siihen nähden paljon aikaa tuotteen valmistamiseen on mennyt ja paljonko materiaalit ovat maksaneet.
        Vaikuttaisi siltä, että käsityön arvostus on pikkuhiljaa lisääntymässä Suomessa.
        Harmittaa vain, että suuret marketit osaltaan ovat polkeneet käsitöiden hintoja alaspäin tuomalla maahan halvan työvoiman maissa valmistettuja käsityö tuotteita.
        Yksikään siellä valmistettu esim. taidelaistuote ei ole uniikki. Jotkut kaupat jopa väittävät näiden olevan kotimaassa valmistettuja, vaikka ne on tehty Kiinassa.

        Itsekin olen ajatellut nettiä parhaana markkinointi kanavana ja tietenkin myös puskaradio.
        Netin vahvuuksiin kuuluu se, että sillä ei ole rajoja. Eräs taiteilija perusti omat nettisivut ja nyt on tilauksia tullut hyvinkin kaukaisista maista.
        Nettisivut ovat myös edullisempi markkinointipaikka käsityö yrittäjälle, kuin mainostaminen sanomalehdissä tai fyysisen myyntiliikkeen perustaminen vilkkaalle liikepaikalle.
        Jos perustaisi fyysisen myymälän, niin siellä joutuisi olemaan paikalla myymälässä ja se on taas pois tuotteiden valmistamisesta.
        Itse näen käsityöläisyyden mahdollisuutena erikostua erilaisuuteen.


    • Kyllä lähtee

      Siitä vaan yrittämään. Jokin yrittäjäkurssi on hyvä käydä ja ottaa yhteyttä ely-keskuksen tai uusyrityskeskuksen yilmaiseen yritysneuvojaan. Sitten vaan tekemään liiketoimintasuunnitelma ja toimeksi.

      • Lasi spiralli

        Yrittäjäkurssille menemistä oon suunnitellut ja se on varmaan ihan hyvä kurssi, niin tietää näistä viranomais ja verotus jutuista sitä kautta paremmin.
        Kävin minä muutama vuosi sitten paikallisessa uusyritys keskuksessa, mutta silloin ei ollut vielä tämä nykyinen idea mielessä.
        Sain tämän idean myöhemmin, kun opiskelin tätä käsityö alaa.
        Voisi sielläkin käydä jokupäivä ideaa esittämässä. Ei sen ainakaan siihen pitäisi kaatua, että samanlaista yritystoimintaa on tarjolla, koska aika vähän näyttää olevan tarjontaa, kun ole selvittänyt.
        Kyllä kaikkea uutta kannattaa yrittää ja kokeilla, eihän sitä muuten tiiä mitenkä sitä pärjää.


      • internetmarkkinointiinfo
        Lasi spiralli kirjoitti:

        Yrittäjäkurssille menemistä oon suunnitellut ja se on varmaan ihan hyvä kurssi, niin tietää näistä viranomais ja verotus jutuista sitä kautta paremmin.
        Kävin minä muutama vuosi sitten paikallisessa uusyritys keskuksessa, mutta silloin ei ollut vielä tämä nykyinen idea mielessä.
        Sain tämän idean myöhemmin, kun opiskelin tätä käsityö alaa.
        Voisi sielläkin käydä jokupäivä ideaa esittämässä. Ei sen ainakaan siihen pitäisi kaatua, että samanlaista yritystoimintaa on tarjolla, koska aika vähän näyttää olevan tarjontaa, kun ole selvittänyt.
        Kyllä kaikkea uutta kannattaa yrittää ja kokeilla, eihän sitä muuten tiiä mitenkä sitä pärjää.

        Hinta on se millä on nykyään aivan turha lähteä pienyrittäjän kilpailemaan. Laitoit hinnan miten alas tahansa aina joku laittaa alemmas. Oikeanlaisella markkinointiviestinnällä asiakkaat saadaan kiinnostumaan laadukkaasta / uniikista tuotteesta tai palvelusta jolloin hinta menettää merkitystään.

        Joku kommentoi että mene messuille ja tapahtumiin. ok hyvä idea. Tosiasia on kuitenkin että pienyrittäjä ei voi olla niin paljon tapahtumissa ja messuilla että se yksin autuaaksi tekisi. Mutta väitän, että oikein toteutettuna internetmarkkinointi voi tehdä autuaaksi! Helppoa se ei missään nimessä ole eikä aina nopeaa ja edullista mutta mahdollista. Internetmarkkinoinnilla voi saada nopeita tuloksia mutta silloin se ei ole helppoa ja edullista. Tuloksia voi saada edullisesti mutta helppoa ja nopeaa se ei ole.

        Ja toki kannattaa ottaa huomioon että voit hakea starttirahaa:
        http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen/05_starttiraha/index.jsp

        Jos haluat lukea ajatuksiani internetmarkkinoinnista niin blogi löytyy osoitteesta
        http://www.internetmarkkinointi.info


      • Kyllä lähtee
        internetmarkkinointiinfo kirjoitti:

        Hinta on se millä on nykyään aivan turha lähteä pienyrittäjän kilpailemaan. Laitoit hinnan miten alas tahansa aina joku laittaa alemmas. Oikeanlaisella markkinointiviestinnällä asiakkaat saadaan kiinnostumaan laadukkaasta / uniikista tuotteesta tai palvelusta jolloin hinta menettää merkitystään.

        Joku kommentoi että mene messuille ja tapahtumiin. ok hyvä idea. Tosiasia on kuitenkin että pienyrittäjä ei voi olla niin paljon tapahtumissa ja messuilla että se yksin autuaaksi tekisi. Mutta väitän, että oikein toteutettuna internetmarkkinointi voi tehdä autuaaksi! Helppoa se ei missään nimessä ole eikä aina nopeaa ja edullista mutta mahdollista. Internetmarkkinoinnilla voi saada nopeita tuloksia mutta silloin se ei ole helppoa ja edullista. Tuloksia voi saada edullisesti mutta helppoa ja nopeaa se ei ole.

        Ja toki kannattaa ottaa huomioon että voit hakea starttirahaa:
        http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen/05_starttiraha/index.jsp

        Jos haluat lukea ajatuksiani internetmarkkinoinnista niin blogi löytyy osoitteesta
        http://www.internetmarkkinointi.info

        lakkaa sissimarkkinoimasta firmaasi täällä, tämä ei ole markkinointifoorumi vaan yrittäjien keskusteluryhmä.

        pienyrittäjän nimenomaan on tärkeää olla sellaisissa tapahtumissa, missä on maksukykyisiä asiakkaita. Postimyynti ja internetmarkkinointi ovat vain yksi osa onnistunutta markkinastrategiaa, mutta ei tee autuaaksi, ei.


    • 22

      Teeppäs pien koemarkkinointi. mene "maalaistenpäydille " torilla myymään töitäsi ja katso kelpaako tuotteet.

      • Lasi spiralli

        Tuo on ihan hyvä idea testata tuotteiden menekkiä.
        Tuotteet täytyy vaan valmistaa markkinaväen maksukykyä ajatellen. Eli jotain pieniä lasitöitä, joiden hinta taso on muutaman kympin luokkaan.
        Ei ole mitään järkeä yrittää myydä "maalaispöydässä" usemman sadan euron tuotteita, joiden valmistukseen menee aikaa useita viikkoja ja maalaismarkkinoilla ei ihmisillä ole kovin paljon rahaa mukana.
        Voihan sinne näytille ottaa muutaman arvokkaamman käsityön ja jos asiakas on siitä kiinnostunut, niin voi antaa vaikka käyntikortin, jossa on yhteystiedot, niin voi sitten jälkeenpäin palata asiaan.


      • Kyllä lähtee
        Lasi spiralli kirjoitti:

        Tuo on ihan hyvä idea testata tuotteiden menekkiä.
        Tuotteet täytyy vaan valmistaa markkinaväen maksukykyä ajatellen. Eli jotain pieniä lasitöitä, joiden hinta taso on muutaman kympin luokkaan.
        Ei ole mitään järkeä yrittää myydä "maalaispöydässä" usemman sadan euron tuotteita, joiden valmistukseen menee aikaa useita viikkoja ja maalaismarkkinoilla ei ihmisillä ole kovin paljon rahaa mukana.
        Voihan sinne näytille ottaa muutaman arvokkaamman käsityön ja jos asiakas on siitä kiinnostunut, niin voi antaa vaikka käyntikortin, jossa on yhteystiedot, niin voi sitten jälkeenpäin palata asiaan.

        Oikein - oikea hinta/laatusuhde on tärkeä. "Maalaispyöydässä" eri tuotteet kuin Savonlinnan oopperajuhlilla. Niinkuin tuolla toinen vastaaja kirjoitti, jos alkaa myydä halvalla, aina on joku joka myy vielä halvemmalla, eli panostat laatuun ja hinnoittelet niin, että elää - jos tuntuu siltä, että eim. "maalaispöydässä" kukaan ei osta edullisimpiakaan tuotteitasi, niin paikka on väärä, ei välttämättä hintataso. Niin, ja myönnetään, kyllä se internetissä markkinointikin on varteenotettava kanava, mutta jos puhutaan jostain todella arvokkaasta, vaikka satojen eurojen tuotteista niin eipä pelkkä internetmainonta vaikka kuinka tehokkaana, riitä. Pitää päästä oikeisiin paikkoihin esittelemään tuotteita.


      • käsityöläinen s
        Kyllä lähtee kirjoitti:

        Oikein - oikea hinta/laatusuhde on tärkeä. "Maalaispyöydässä" eri tuotteet kuin Savonlinnan oopperajuhlilla. Niinkuin tuolla toinen vastaaja kirjoitti, jos alkaa myydä halvalla, aina on joku joka myy vielä halvemmalla, eli panostat laatuun ja hinnoittelet niin, että elää - jos tuntuu siltä, että eim. "maalaispöydässä" kukaan ei osta edullisimpiakaan tuotteitasi, niin paikka on väärä, ei välttämättä hintataso. Niin, ja myönnetään, kyllä se internetissä markkinointikin on varteenotettava kanava, mutta jos puhutaan jostain todella arvokkaasta, vaikka satojen eurojen tuotteista niin eipä pelkkä internetmainonta vaikka kuinka tehokkaana, riitä. Pitää päästä oikeisiin paikkoihin esittelemään tuotteita.

        ja 14 vuotta tilauspohjaista käsityötä tehnyt yrittäjänä. Tee spiralli tarkat laskelmat menoistasi ja mahdollisista tuloistasi yrittäjänä, uusyrityskeskukseen kannattaa ilman muuta mennä, jo siksikin, että saat starttirahaa. Itse kävin aikoinani käsityöläisille suunnatun yrittäjäkurssin ja se oli erittäin hyvä. Perustin yritykseni kurssilla ja sain arvokkaita neuvoja vielä puoli vuotta kurssin jälkeen.
        Tee tuttavuutta toisten käsityöläisten kanssa, saat yrittäjyydestä paljon tietoa heiltä.
        Tuttavapiiristäni löytyy myös lasialan yrittäjä ja hän on myös palkkatyössä yriyksensä ulkopuolella, kun ei pärjää pelkillä lasitöillään.Suurin osa käsityöläisistä tekee palkkatyötä lisäksi, opettamista tai siivoamista, itselläni on pieni sijoitusasunto, josta saan säännöllistä tuloa.
        Mieti, ketkä olisivat potetntiaalisia ostajia tuotteillesi, ja mistä heidät löytää. Onko tuotteesi sellainen,että sitä tarvitaan päivittäin, vai onko se lahjatavara/koriste-esine, silloin kannattaa harkita, ryhtyykö ollenkaan, makuja on niin monia niissäkin jutuissa. Koriste-esineet on vaikeimpia hinnoitellakin, käsityöstä harvemmin maksetaan siinä vaiheessa, jos on kyseessä esim. samankaltainen tuote, mitä tuodaan ulkomailta.
        Onnea ideallesi, puntaroi tarkasti vaihtoehdot!


      • Lasi spiralli
        Kyllä lähtee kirjoitti:

        Oikein - oikea hinta/laatusuhde on tärkeä. "Maalaispyöydässä" eri tuotteet kuin Savonlinnan oopperajuhlilla. Niinkuin tuolla toinen vastaaja kirjoitti, jos alkaa myydä halvalla, aina on joku joka myy vielä halvemmalla, eli panostat laatuun ja hinnoittelet niin, että elää - jos tuntuu siltä, että eim. "maalaispöydässä" kukaan ei osta edullisimpiakaan tuotteitasi, niin paikka on väärä, ei välttämättä hintataso. Niin, ja myönnetään, kyllä se internetissä markkinointikin on varteenotettava kanava, mutta jos puhutaan jostain todella arvokkaasta, vaikka satojen eurojen tuotteista niin eipä pelkkä internetmainonta vaikka kuinka tehokkaana, riitä. Pitää päästä oikeisiin paikkoihin esittelemään tuotteita.

        Näitä musiikki ja elokuvateollisuuden tähtiä ja vastaavia ja tietenkin näitä uusrikkaita, jotka käytää rahaa sisustamiseen ja kauniisiin taide-esineisiin.
        Tuossa tapauksessa täytyis mennä sitten ulkomaille saakka, no kyllähän suomessakin varmaan löytyy ihmisiä jotka ostaa kauniita uniikkeja taidekäsityö esineitä ja ihan tavalliset ihmisetkin.
        Täytyis olla vaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

        Tuotteen olisivat lähinnä koriste ja lahja esineitä ikkunaan tai vitriiniin/kirjahyllyyn, mutta myös valaisimia voisi valmistaa ja niille on enemmän jokapäiväistä käyttöä.

        On täällä yksi sellainen kesäisin auki oleva käsityöläisten myymälä, jossa on n.9 paikallisten taiteilijoiden ja käsityöläisten valmistamia tuotteita, kuten grafiikkaa, keramiikkaa, maalauksia,tekstiilejä, hopeakoruja ja pieniä rautalanka teoksia. Lasitöitä tekevää käsityöläistä ei siellä vielä olekaan.
        Tuotteet ovat enemmän koriste ja lahjaesineitä, kuin käyttöesineitä, paitsi keramiikassa on myös käyttöön soveltuvia esineitä.
        Se on yksi paikka, johon voisi lähteä mukaan, niin voisi saada sinne tuotteita esille ja myyntiin.
        On ollut pidempi tauko näiden käsityöiden tekemisen suhteen eri syiden takia, mutta täytyy ensin tehdä erilaisia lasitöitä vähän varastoon, että on sitten mitä voi laittaa myyntiin.
        No täytyy tehdä myös jonkinlainen "ansioluettelo" ja laittaa valokuvia tekemistään töistä, kun siellä käsityömyymälässä päättävät sitten, että onko mahdollisuus päästä mukaan jäseneksi.

        Täytyy kehitellä jotain omaperäistä, joka ei ole minkään kopio siitä, mitä on myynnissä.
        Tuollaiseen pieneen ja idylliseen käsityöläisliikkeeseen voisi valmistaa pieniä koriste esineitä hinnaltaan vaikka 10-40 euron väliltä. Kyllä näitä pieniä 10 euron esinetä voisi mennä hyvinkin kaupaksi, kun kesällä liikkuu paljon turisteja ja kesälomalaisia ja paljon helpommin tuollainen edullisempi käsityö tuote lähtee hyllystä turistin mukaan, kuin yli 100 euron esine.
        On täälläpäin myös näitä iltatoreja, jotka on ihan hyvä myynti ja markkinapaikka käsityöläiselle. Kyllä sielläkin varmaan kauppoja syntyy, kun myy pieniä ja edullisempia käsityö tuotteita.
        Voipa torilla tuotteitaan myyvä käsityöläinen saada myös tilaustöitä tätä kautta, joltakin tori asiakkaalta.


      • Kyllä lähtee
        Lasi spiralli kirjoitti:

        Näitä musiikki ja elokuvateollisuuden tähtiä ja vastaavia ja tietenkin näitä uusrikkaita, jotka käytää rahaa sisustamiseen ja kauniisiin taide-esineisiin.
        Tuossa tapauksessa täytyis mennä sitten ulkomaille saakka, no kyllähän suomessakin varmaan löytyy ihmisiä jotka ostaa kauniita uniikkeja taidekäsityö esineitä ja ihan tavalliset ihmisetkin.
        Täytyis olla vaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

        Tuotteen olisivat lähinnä koriste ja lahja esineitä ikkunaan tai vitriiniin/kirjahyllyyn, mutta myös valaisimia voisi valmistaa ja niille on enemmän jokapäiväistä käyttöä.

        On täällä yksi sellainen kesäisin auki oleva käsityöläisten myymälä, jossa on n.9 paikallisten taiteilijoiden ja käsityöläisten valmistamia tuotteita, kuten grafiikkaa, keramiikkaa, maalauksia,tekstiilejä, hopeakoruja ja pieniä rautalanka teoksia. Lasitöitä tekevää käsityöläistä ei siellä vielä olekaan.
        Tuotteet ovat enemmän koriste ja lahjaesineitä, kuin käyttöesineitä, paitsi keramiikassa on myös käyttöön soveltuvia esineitä.
        Se on yksi paikka, johon voisi lähteä mukaan, niin voisi saada sinne tuotteita esille ja myyntiin.
        On ollut pidempi tauko näiden käsityöiden tekemisen suhteen eri syiden takia, mutta täytyy ensin tehdä erilaisia lasitöitä vähän varastoon, että on sitten mitä voi laittaa myyntiin.
        No täytyy tehdä myös jonkinlainen "ansioluettelo" ja laittaa valokuvia tekemistään töistä, kun siellä käsityömyymälässä päättävät sitten, että onko mahdollisuus päästä mukaan jäseneksi.

        Täytyy kehitellä jotain omaperäistä, joka ei ole minkään kopio siitä, mitä on myynnissä.
        Tuollaiseen pieneen ja idylliseen käsityöläisliikkeeseen voisi valmistaa pieniä koriste esineitä hinnaltaan vaikka 10-40 euron väliltä. Kyllä näitä pieniä 10 euron esinetä voisi mennä hyvinkin kaupaksi, kun kesällä liikkuu paljon turisteja ja kesälomalaisia ja paljon helpommin tuollainen edullisempi käsityö tuote lähtee hyllystä turistin mukaan, kuin yli 100 euron esine.
        On täälläpäin myös näitä iltatoreja, jotka on ihan hyvä myynti ja markkinapaikka käsityöläiselle. Kyllä sielläkin varmaan kauppoja syntyy, kun myy pieniä ja edullisempia käsityö tuotteita.
        Voipa torilla tuotteitaan myyvä käsityöläinen saada myös tilaustöitä tätä kautta, joltakin tori asiakkaalta.

        Hyvä - Tee liiketoimintasuunnitelma. Tuostahan se hommasi alkaa hahmottua. Googleta sanaa liiketoimintasuunnitelma ja laadi semmoinen. Tee edes jonkinlainen hahmotelma (kerää talteen se mitä olet jo tässä keskusteluketjussa pohdiskellut ja vastauksista saamasi ideat!) ja sitten varaa aika uusyrityskeskuksesta tai ely-keskuksesta, kumpi lähempänä on.

        Liiketoimintasuunnitelman laiminlyönti on yleisimpiä virheitä mitä aloittavat yrittäjät tekevät. Ja syynkin ymmärtää: se on työläs, mutta kun se on valmis niin hämmästyttävän helposti se kuitenkin tuli. Mutta jos se ei synny, voi olla, ettei yritysidea olekaan vielä täysin kypsynyt. Suunnitelman ei tarvitse olla pitkä - muutama sivu voi riittää pienelle yritykselle, mutta toisaalta esim. oman konsulttifirmani liiketoimintasuunnitelma on 40-sivuinen, heh... ;=> Mutta siis muutama sivu voi riittää ja sitten yritysneuvojan juttusille täydentämään sitä. Jos Sinulla on edes jonkinlainen hahmotelma paperille neuvontaan mennessäsi, olet jo tehnyt hyvän alun ja enemmän kuin moni.

        Katso mallia osoitteesta: http://www.liiketoimintasuunnitelma.com/business_idea_logout.php


      • käsityläinenkin
        Kyllä lähtee kirjoitti:

        Hyvä - Tee liiketoimintasuunnitelma. Tuostahan se hommasi alkaa hahmottua. Googleta sanaa liiketoimintasuunnitelma ja laadi semmoinen. Tee edes jonkinlainen hahmotelma (kerää talteen se mitä olet jo tässä keskusteluketjussa pohdiskellut ja vastauksista saamasi ideat!) ja sitten varaa aika uusyrityskeskuksesta tai ely-keskuksesta, kumpi lähempänä on.

        Liiketoimintasuunnitelman laiminlyönti on yleisimpiä virheitä mitä aloittavat yrittäjät tekevät. Ja syynkin ymmärtää: se on työläs, mutta kun se on valmis niin hämmästyttävän helposti se kuitenkin tuli. Mutta jos se ei synny, voi olla, ettei yritysidea olekaan vielä täysin kypsynyt. Suunnitelman ei tarvitse olla pitkä - muutama sivu voi riittää pienelle yritykselle, mutta toisaalta esim. oman konsulttifirmani liiketoimintasuunnitelma on 40-sivuinen, heh... ;=> Mutta siis muutama sivu voi riittää ja sitten yritysneuvojan juttusille täydentämään sitä. Jos Sinulla on edes jonkinlainen hahmotelma paperille neuvontaan mennessäsi, olet jo tehnyt hyvän alun ja enemmän kuin moni.

        Katso mallia osoitteesta: http://www.liiketoimintasuunnitelma.com/business_idea_logout.php

        suosittelen,että todellakin menet ensin sinne käsityömyymälään tuotteittesi kanssa ja annat heidän arvioida töitäsi. Jos ottavat myyntiin, niin siellä sitten kannattaa katsella rauhassa, meneekö niitä kaupaksi. Lahjatavara-ja koristeala on aina vaikea! Turhaa haaveilla filmitähdistä ja idoleista, kyllä ne tuotteet on saatava kaupaksi ihan tavallisille ihmisille.

        Yrittäjänä sun olisi saatava työstäsi n.30-50/e tunti, josta vähennät työhuonekulut, ALV:t, YEL-maksut, vakuutukset, materiaalit, mahd.autokulut, yms, JA oma palkkasi. Eli päivässä on kerättävä rahaa 200.--300e ja tämä on vielä köyhän käsityöläisen tavoite, hyvin menestyvät yrittäjät tekevät rahaa ihan eri malliin... Mieti, paljonko sun on tehtävä lasitöitäsi tuohon summaan ja vielä myytävä ne!!!
        Olisi hyvä keksiä jokin sellainen tuote, joka on nopea valmistaa ja helppo myydä. Eli sarjatyötä on käsityöläisenkin tehtävä, josta rahaa tulisi, uniikki ei elätä.
        Tsemppiä:)


      • huhheijaa1
        käsityläinenkin kirjoitti:

        suosittelen,että todellakin menet ensin sinne käsityömyymälään tuotteittesi kanssa ja annat heidän arvioida töitäsi. Jos ottavat myyntiin, niin siellä sitten kannattaa katsella rauhassa, meneekö niitä kaupaksi. Lahjatavara-ja koristeala on aina vaikea! Turhaa haaveilla filmitähdistä ja idoleista, kyllä ne tuotteet on saatava kaupaksi ihan tavallisille ihmisille.

        Yrittäjänä sun olisi saatava työstäsi n.30-50/e tunti, josta vähennät työhuonekulut, ALV:t, YEL-maksut, vakuutukset, materiaalit, mahd.autokulut, yms, JA oma palkkasi. Eli päivässä on kerättävä rahaa 200.--300e ja tämä on vielä köyhän käsityöläisen tavoite, hyvin menestyvät yrittäjät tekevät rahaa ihan eri malliin... Mieti, paljonko sun on tehtävä lasitöitäsi tuohon summaan ja vielä myytävä ne!!!
        Olisi hyvä keksiä jokin sellainen tuote, joka on nopea valmistaa ja helppo myydä. Eli sarjatyötä on käsityöläisenkin tehtävä, josta rahaa tulisi, uniikki ei elätä.
        Tsemppiä:)

        ottavat myyntiprovisiota yleensä 30-50% eli 10 e tuotteesta jäsi sulle 5-7e, kannattaako...


      • --------------------
        huhheijaa1 kirjoitti:

        ottavat myyntiprovisiota yleensä 30-50% eli 10 e tuotteesta jäsi sulle 5-7e, kannattaako...

        "Yrittäjänä sun olisi saatava työstäsi n.30-50e/tunti.."

        "Eli päivässä on kerättävä rahaa 200-300e ja tämä on vielä köyhän käsityöläisen tavoite.."

        ASIAA -juuri näin se menee! (Markkinoilla tms. voi käydä niinkin, ettei kukaan osta mitään koko päivänä.) (Itsekin ajattelin joskus, että jos eläisin sillä, että myisin tuotteitani vaan niin rikkaille ihmisille, joilla ei ole rahalla mitään väliä.) :)


      • näin85
        -------------------- kirjoitti:

        "Yrittäjänä sun olisi saatava työstäsi n.30-50e/tunti.."

        "Eli päivässä on kerättävä rahaa 200-300e ja tämä on vielä köyhän käsityöläisen tavoite.."

        ASIAA -juuri näin se menee! (Markkinoilla tms. voi käydä niinkin, ettei kukaan osta mitään koko päivänä.) (Itsekin ajattelin joskus, että jos eläisin sillä, että myisin tuotteitani vaan niin rikkaille ihmisille, joilla ei ole rahalla mitään väliä.) :)

        riittää kun tienaa alvin, ennakkoveron ja yelin. Loppu on sit plussaa sun käteen. olettaen että toiminimi ja ei työntekijöitä. Ite tienaan noin tuhat euroa kuussa ja se on ihan ok, vaikkakin lisää olis kiva saada, et jäis säästöönkin jotain. Mutta se vaatis lisää taksaa, mutta eihän se näin pitäs mennä, koska sillon rankastaan asiakasta. Mieluummin laittaa vähän jostain markkinointiin ja haalii asiakkaita lisää, jos aikaa uusille on.


    • koneyrittäjä

      > Idea olisi alkaa tekemään taidelasiin liittyviä juttuja, sisustukseen ja
      > kaikkeen mahdolliseen.

      Tekeminen on yksi asia, mutta se myyminen on vähintään yhtä tärkeätä. Kerros kokeeksi kolme (3..5) eri reittiä ja mediaa ja menetelmää mitä kautta alat markkinoimaan tuotettasi.

      > Voi sitä laittaa lasitöitä myyntiin ja katsoa kuinka ne menevät kaupan

      Minne laitat niitä myyntiin? Nettisivu ja sinne jotakin lasille koristeltuja ja pinnoitettuja esineitä esille? Toi ei vaan yksinään riitä. Noita sivustoja nimittäin on jo! Tulet yllättymään kuinka vaikeata on saada kävijöitä kotisivullesi kaiken muun tarjonnan joukosta.

      Nettikauppa ei myy tällaista kamaa lopulta kovin hyvin, joten nimeä vailla olevan taiteilijan ei kannattais tämän netteilyn varaan laskea juuri lainkaan.

      > Jos haluaa tienata paljon, niin ei kannata ryhtyä käsityöläiseksi, mutta jos haluaa
      > tehdä työtä mistä tykkään, eikä suuret tulot ole tärkein aisia, niin silloin kannattaa
      > ryhtyä käsityöläiseksi.

      Käsityöläisenkin pitää pystyä myymään tavaraansa niin paljon että saa elantonsa kasaan. Sosiaalitoimistolta ei tipu mitään yrittäjälle. Joten nautinnollisesti käsin tekevänkin on lopulta ja viime kädessä ajateltava asioita kaupallisen raadollisesti, elantorahat on saatava myynneistä joka kuukausi kasaan.

      Jos et tykkää tuotteidesi "tyrkyttämisestä", tarjoamisesta eri kanaviin, jatkuvasta esilläpidosta, ihmisten puhelin- ym. kontaktoinnista ja markkinoinnista lainkaan, niin pelkkä käsityöpuoli ei valitettavasti riitä, ja tavarasi jäävät hyllyyn.

    • hipsuhillevi

      Täälläkin yksi käsityöyrittäjyyttä miettivä. Minulla on monia ideoita tuotteista, joita tekisin, vaan en tiedä, miten niitä markkinoisin.
      Miten nettisivua mainostetaan, ja voisiko joku kauppaketju ottaa tuotteita myyntiin?
      Kauppaketjuhan ottaa osansa, ja tuotteen valmistajalle jäävä summa voi olla niin pieni, että menee raaka-aineisiin.

      • 19+6

        Enpä muista tältä istumalta kirjan nimeä, mutta jokin aikaa sitten näin kirjaston hyllyssä juuri käsityön markkinointia koskevan teoksen. Kannattaa kahlata kirjasto läpi, koska niissä on pohdittu käsityöyrityksen erityisongelmia.

        Itse pitäisi tärkeänä oman alansa hyvää tuntemusta ja kykyä asennoitua asiakkaan asemaan. Aika ajoin pitäisi pystähtyä kysymään itseltään, ostaisinko minä noita tuhon hintaan, onko niissä tarpeeksi myyvyyttä ja/tai lisäarvoa teollisiin tuotteisiin nähden.

        Monet näkemäni käsityöyrittäjät ylläpitävät liian korkeaa hintatasoa ja eivät siksi myy. Toksi työlleen pitää palkaa saada, mutta kulurakennetta kannattaa tutkia tarkoin ja miettiä voisiko jossain kohtaa käyttää vaikkapa teollista puolivalmistetta tai muuten jouduttaa prosessia.

        Kauppaketjujen ongelma voi olla se, että silloin käsintehty tuote on helposti rinnan teollisen vastaavan kanssa ja hintaero on huomattava. Vain käsitöitä myyvissä puodeissa ei tätä ongelmaa ole.

        Koneiden kanssa ei kannata kilpailla.


      • hipsuhillevi
        19+6 kirjoitti:

        Enpä muista tältä istumalta kirjan nimeä, mutta jokin aikaa sitten näin kirjaston hyllyssä juuri käsityön markkinointia koskevan teoksen. Kannattaa kahlata kirjasto läpi, koska niissä on pohdittu käsityöyrityksen erityisongelmia.

        Itse pitäisi tärkeänä oman alansa hyvää tuntemusta ja kykyä asennoitua asiakkaan asemaan. Aika ajoin pitäisi pystähtyä kysymään itseltään, ostaisinko minä noita tuhon hintaan, onko niissä tarpeeksi myyvyyttä ja/tai lisäarvoa teollisiin tuotteisiin nähden.

        Monet näkemäni käsityöyrittäjät ylläpitävät liian korkeaa hintatasoa ja eivät siksi myy. Toksi työlleen pitää palkaa saada, mutta kulurakennetta kannattaa tutkia tarkoin ja miettiä voisiko jossain kohtaa käyttää vaikkapa teollista puolivalmistetta tai muuten jouduttaa prosessia.

        Kauppaketjujen ongelma voi olla se, että silloin käsintehty tuote on helposti rinnan teollisen vastaavan kanssa ja hintaero on huomattava. Vain käsitöitä myyvissä puodeissa ei tätä ongelmaa ole.

        Koneiden kanssa ei kannata kilpailla.

        Kiitos vastauksestasi. =)


    • Kässärit myyntiin

      >>Täälläkin yksi käsityöyrittäjyyttä miettivä. Minulla on monia ideoita tuotteista, joita tekisin, vaan en tiedä, miten niitä markkinoisin.>>

      Oletko tähän mennessä saanyt aikaiseksi minkäänlaista nettisivua? Sellaista jossa noita tuotteitasi olisi edes teoriassa jonkun asiakkaan nähtävissä ja löydettävissä?

      Sivustot voi tehdä moneen paikkaan ilmaiseksi ja ihan itsekin. Mutta ehkä voisit 100 euroa jollekin tuttavan peruskoululaiselle maksaa, että tekee sivut puolestasi.

      >>Miten nettisivua mainostetaan, >>

      Kun kerrot Googlelle kerran sivustostasi, niin sen perästä se on Google-hauilla asiakkaidesi löydettävissä. Tähän asti kaikki on ilmaista.

      Sen perästä voit ostaa Googlelta maksullista mainosnäkyvyyttä, kertoa muilla saiteilla kaupastasi. Ehkä muutama pieni oman alasi lehti-ilmoitus jne.

      >>ja voisiko joku kauppaketju ottaa tuotteita myyntiin?>>

      Kunhan saisit alkajaisiksi edes johonkin YHTEEN vähittäiskauppaan tai erikoisliikkeeseen tuotteitasi myyntiin.
      Varsinaisiin Suomen isoihin kauppaketjuihin on käsitöillä todella vaikeata päästä sisään.

      >>Kauppaketjuhan ottaa osansa, ja tuotteen valmistajalle jäävä summa voi olla niin pieni, että menee raaka-aineisiin. >>

      Jos näin on, niin siinä tapauksessa tuo hommasi on lähinnä harrastejuttua. Sellaisenaan sen ei ole tarkoituskaan toimia elinkeinona.

      Elinkeinomielessä tehtävissä käsityöjutuissa on osattava ja viitsittävä laskea kustannuspuolen asioita myös. Niin että löydetään tuote jonka tekeminen kiinnostaa ja tyydyttää itseä, mutta joka kiinnostaa myös asiakkaita.
      Kiinnostaa niin että ovat valmiita siitä pyydetyn summan maksamaan.

    • hipsuhillevi

      Kiitos vastauksestasi.
      On paljon miettimistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe