Davis Besse jälkipuintia

Taannoin jenkeissä vahingossa löydetyn Davis Bessen ydinreaktorin suojakuoren kannen miltei täydellinen läpiruostuminen noin nyrkin kokoiselta alueelta on johtanut kahden työntekijän tuomion vahvistamiseen (havaitun vaurion peittely-yrityksestä tarkastajilta).
http://www.zanesvilletimesrecorder.com/article/20100716/NEWS01/7160328

Tuo tapaus oli todellinen läheltä-piti tilanne. Davis Bessestä kirjoitin hiljattain viestissä
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9004570
(Davis Besse - pahoja ongelmia taas)

4

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuulensilmu

      Ehdin kirjoittaa asiasta toiseen ketjuun: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9178532#comment-45014256

      Olisi voinut tapahtua jopa Tshernobyliä suurempi katastrofi. Etsi asiasta lisätietoa googlaamalla:
      davis besse control rod mechanism

      Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!

      Off-topiccina: joudun lähitulevaisuudessa jättämään tämän sivuston tai ainakin huomattavasti vähentämään täällä käyntiä. Työpaikalla ei kukaan ole viitsinyt käydä täällä pitkään aikaan, kun ennen sieltä joku kävi melkein päivittäin lukemassa näitä juttuja muille.

      • tuulensilmu

        kirjoitin viestin "suoraan", siis valmistelematta, ja siihen tuli lause, joka on syytä tarkentaa:

        "Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!"

        Tuossa "ulos" ei tarkoita ulos reaktrorirakennuksesta, vaan reaktorin paineastiasta. Sen jälkeen on vielä teräksinen suojakuori ja reaktorirakennus ennenkuin ollaan "ulkona".

        Toivottavasti tahaton epätarkkuuteni ei ehtinyt aiheuttaa ylimääräisiä sydämensykähdyksiä kenellekkään. Korjattukin mahdollinen tilanne on aivan tarpeeksi kauhea.


      • 9+15
        tuulensilmu kirjoitti:

        kirjoitin viestin "suoraan", siis valmistelematta, ja siihen tuli lause, joka on syytä tarkentaa:

        "Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!"

        Tuossa "ulos" ei tarkoita ulos reaktrorirakennuksesta, vaan reaktorin paineastiasta. Sen jälkeen on vielä teräksinen suojakuori ja reaktorirakennus ennenkuin ollaan "ulkona".

        Toivottavasti tahaton epätarkkuuteni ei ehtinyt aiheuttaa ylimääräisiä sydämensykähdyksiä kenellekkään. Korjattukin mahdollinen tilanne on aivan tarpeeksi kauhea.

        MIssä sijaitsee reaktorin suojakuoren kansi :D


      • tuulensilmu kirjoitti:

        kirjoitin viestin "suoraan", siis valmistelematta, ja siihen tuli lause, joka on syytä tarkentaa:

        "Useita säätösauvoja (STUK kertoo että arvioitu 5 kpl) olisi voinut heti lentää reaktorista ulos!"

        Tuossa "ulos" ei tarkoita ulos reaktrorirakennuksesta, vaan reaktorin paineastiasta. Sen jälkeen on vielä teräksinen suojakuori ja reaktorirakennus ennenkuin ollaan "ulkona".

        Toivottavasti tahaton epätarkkuuteni ei ehtinyt aiheuttaa ylimääräisiä sydämensykähdyksiä kenellekkään. Korjattukin mahdollinen tilanne on aivan tarpeeksi kauhea.

        Kuva reaktorista sivulla http://www.eia.doe.gov/cneaf/nuclear/page/at_a_glance/reactors/davisbesse.html

        Reaktorihan on kuin suuren maitopänikän sisällä! Säätösauvojen uloslentämisellä tarkoitetaan tässä varmaankin sitä, että ne lentää ulos sen pänikän, eli reaktorin paineastian rikkoontuneesta kannesta. Aivan varmasti tapahtuu vesivuoto ja reaktori menee säätämättömään tilaan. Mahtaneeko säätösauvojen mukana lentää polttoainesauvojakin? Käsittääkseni ydinvoimalan työntekijöiden henki olisi silloin vaarassa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe