AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Skootterin käynnistys

9 Vastausta 2 086 Lukukertaa
Joo, eli homma alkoi tänä keväänä, kun skootteri ei meinannut lähteä millään käyntiin ja akku lopulta tyhjeni. Ja polkustarttia ei ole...

Ihmettelin että miten sinne akkuun sitä virtaa nyt saadaan, no yksi kavereistani sanoi että käy ostamassa Biltemasta sellaisen laturin, sille oli ihan numerokin silloin, en muista sitä enään. Mutta sellainen ihan kuin jouluvalojen muuntaja josta menee piuhat akkuun. No, kaupungissa käydessä kävin sellaisen hakemassa.

Kaksi kertaa piti ladata kaksi päivää ja sitten kun kärsivällisyys loppui ton homman kaa. Menin uudestaan Biltemaan ostamaan sellaista laturia joka nopeammin lataa. Toisen kerran piti kaupungissa käydä jo... Kun kerroin että laitos ei lähde käyntiin, mulle myytiin sellainen helvetin iso muuntajan murikka joka maksoi muistaakseni aika paljon.

No, muuntajan avulla sain skootterin useamman tunnin työllä käyntiin, ja käynnistys onnistui sen jälkeen hyvin.


No nyt tässä kuumina kesäpäivinä skootterin käynnistykseen on tullut hiukan hankaluuksia.

Kylmänä skootteri lähtee ihan hyvin käyntiin. Sitten kuumana kun jonkin aikaa on niin eipä meinaakaan lähteä ei mitenkään käyntiin.

Normaalisti ilman kaasua ei lupaakaan. Skootteri lähtee käyntiin vasta avaamalla kaasu n. puoliväliin ja starttaamalla piiitkään. Tämän jälkeen kone alkaa hitaasti nostaa kierroksia. Sitten kun kone vastaa kaasuun normaalisti, voi laskea tyhjäkäynnille.

Ilmeisesti tämä on normaalia, googletin niin jostain bensan kiehumisesta oli puhetta joka on helteellä ongelma.

No nyt kävi niin, että laskin kaasun liian aikaisin tyhjäkäynnille ja skootteri sammui. Starttasin muutaman kerran, moottori aina lähti käyntiin, mutta sammui sitten heti. Kaasun kanssa yritin saada kierroksia ennen sammumista, mutta en saanut, moottori aina vaan sammui. Melkein sain moottorin pyörimään, ainakin käynnissäoloaika piteni joka käynnistyksellä, mutta sitten käynnistäessäni koko vehje pimeni eli ilmeisesti akku loppui.

No skootteri kylällä n. 6 kilometrin päässä kämpiltä... Eikun jalkaa toisen eteen että silleen... Rupesin noita latureita etsimään ja tuli mieleen se pikkulaturi. No se löytyi, mutta mites se siellä kylällä kaksi päivää saa latautua. No ei mitenkään. Sitten tuli mieleen se isompi, jonka olin jemmannut varaston perukoille, ja yksi ilta meni sen etsintään.


Tänä päivänä mietin että miten helvetissä sen skoden saa sieltä pois... Autoo ei oo ja se helvetin muuntaja on ihan pirun painava. Muistin että mulle on jostain kummasta tullu semmone ihmeellinen "rautalankavaunu". No, eikun muuntaja kyytiin ja 6 kilometriä vaunun kanssa kylälle... Sitten piti etsiä pistorasia joka löytyi pienen harhailun jälkeen kaupan takapihalta autonlämmitystolpasta. Sinne tuli jopa virtaa...

Muuntajan avulla startaten ja startaten ja startaten moottori hyrähti lopulta käyntiin. Annoin sen pyöriä n. 10 minuuttia. Pysäytin, otin muuntajan irti ja käynnistin uudelleen melkein kaasu pohjassa. Jonkin aikaa sai vinguttaa mutta lähti pyörimään. Annoin vielä n. 5 minuuttia käydä.

Panin sen muuntajan sellaiseen latausasentoon sitten, ja latasin tota akkua ehkä n. puoli tuntia kun akusta alkoi tulla mädän kananmunan hajua ja kuplintaa alkoi kuulua, joka tarkoittaa ilmeisesti että akku on täynnä.

No nyt se skootteri on edelleen siellä kylällä, ja työnsin tänään 12 kilometriä rautalankavaunua kera muuntajan... Huomenna otan sen pienemmän taskuun, ja kävelen taas 6 kilometriä kylälle aikomuksena tulla sieltä skootterilla pois.


Mutta miten jatkossa voisi tämäntyyppiset ongelmat välttää? Saa nimittäin jäädä ainoaksi kerraksi kun skootteri jää tonne kylälle.
Homma hoituu paremmin jo silläkin, että lirautat tulpan reiästä ruokalusikallisen bensaa männän päälle. Loppuu se laturin raahaaminen. Tarvitset vain pienen lääkeruiskun, tulpan avaimen ja polttoainetta. Jos polttoainetta tulee liikaa, kastelee se tulpan ja sitten on turha sahata. Tulppa irti ja kuivatat sen. Uusi yritys, vähemmän polttoainetta.

Mutta jottei tarvitse sitäkään tehdä olisi hyvä tarkistaa toimiiko sinulla ryyppy. Skoottereissa se yleensä toimii sähköllä ja on kiinni kaasuttajassa. Etsi kaasuttaja ja katso tuleeko sinne johtoa. Tuon johdon liitin on voinut irrota tai ryyppy voi olla rikki. Kylmäkäynnistys kaipaa enemmän polttoainetta, vähemmän ilmaa. Jos ryyppy ei toimi tai hoida tehtäväänsä ei tätä rikkaampaa seosta tule. Tämän takia joudut sahaamaan. Kaasun nostaminen puoli väliin auttaa saamaan lisää polttoainetta mutta se myös lisää ilmanmäärää seoksessa, joten hyöty on lähellä nollaa. Ei vain tarvitse sahata ihan niin kauan. Mutta jos ryyppy toimisi ei kaasuun tarvitse koskea.

Homma kannattaa korjata. Turha sahaaminen rikkoo startin.

pihassa on

No joo, kävin tänään hakemassa sen skootterin sieltä hittoon, ensin sai sahata ehkä n. vajaan minuutin ja sitten skode alkoi taas nostaa kierroksia, no se sitten jotenkin stumppasi.

No 3 noin 15 sekunnin starttia, kaasu melko pohjassa, ei lähde. No sitten ajattelin että nyt jos ei koskaan; Kaasu lähes pohjaan, ja starttia, starttia, starttia, ja lopulta moottori hörähti käyntiin ja lisäsin samantien kaasua ihan pohjaan asti ja pitkään moottori pyöri alhaísilla kierroksilla sammumisen rajoilla, otti vähän kierroksia, sitten lopetti, melkein pysähtyi, kiekat nousi taas, ja lopulta pamahti kunnolla käyntiin, ja todella sankka savu pamahti putkesta.

Noin 10 minuuttia kaasuttelin siinä sitten, no sen jälkeen toimi taas ilman huolen häivää. Nyt se on tuossa pihassa taas =)

Katselin johtoja, ja kaikki tuntuu olevan kiinni. Mutta ongelmahan ei ole kylmänä käynnistyminen, vaan kuumana käynnistyminen.

Ja sitten jos käy niin, että skootteri pääsee sammumaan heti kun on kuumana käynnistynyt, ei auta onko moottori kylmä vai kuuma, käynnistyminen on todella vaikeaa.

Normaalisti skootteri hörähtää käyntiin kylmänä oikein hyvin, n. 5 sekuntia starttaa, sitten moottori alkaa olla ihan käynnistymisen rajoilla ja tuolloin hurauttaa hiukan kaasua niin lähtee käyntiin.
Tjaah, ai kyse olikin lämpinä starttaamisesta. Voip olla että saakin sitten liikaa polttoainetta. Ilmansuodatin tukossa?

Kun en tiedä sun pyörän historiaa niin suosittelen vaihtamaan tulpan ja säätämään venttiilit jos niitä on. Jos olet laittanut salaa isompia suuttimia kaasuttajaan, vaihda niitä pienemmäksi. Tai kasvata ilman saantia. Seos pitää kuitenkin saada oikeaksi. Joka tapauksessa rikkaalla seoksella ajo lisää karstan määrää moottorissa. Tulppa, palotila, pakoputki. Huono juddu.

kaasuttaja

Eipä ole suuttimia tai kaasuttajia viritelty.

Vika siis tuli vasta nyt tänä keväänä. Viime vuonna lähti kylmänä käyntiin kun nappia hipaisi, ja nosti kierrokset ylös. Nyt lähtee käyntiin kun n. 5 sekuntia starttaa ja sitten starttauksen aikana vääntää vähän kaasua. Kaasua ei kannata vääntää ennen kuin moottori pyörii "startin mukana", muuten käynnistysaika pitenee.

Mutta en koe kylmänä käynnistymistä ongelmaksi.

Kuumana ei meinaa lähteä pyörimään, ei sitten millään. Keväälläkään ei meinannut lähteä pyörimään. Tänään kävin kaupassa sillä, no pihasta hurahti pyörimään hyvin, kaupan pihassa joutui jo vinguttamaan vaikka kuinka kauan mutta lopulta lähti taas röpisten ja paukkuen pyörimään.

Vaihtavatko nuo huoltoasemalla tulppia / korjaavat ongelmaa jos vie skootterin sinne?
Nykyään huoltoasemilta ei saa kuin polttoainetta, kahvia ja pullaa. Vähänkin korjaamiseen liittyvä on poistettu valikoimasta. Hyvä jos sulakkeita löytää hyllystä. Jos tietenkin onnistut löytämään huoltoaseman missä on yhdistetty korjaamo niin mikä ettei. Se riippuu aivan heistä. Uskoisin kuitenkin että vaihtavat vaikka olisi ruuhkaa, jos sinulla on mukana oikea tulppa.

Tulpan tosin vaihtaa hetkessä itsekkin.

Yleensä bensan kiehuminen estetään sokerila

eli laita vaan 2-4 palaa sokeria tankkiin riippuen tankin koosta, yleensä mokoille laitetaan se 2 ja autoille 4 tai 5.

älä puhu paskaa

ÄLÄ PUHU paskaa:

bensapummpu

Moi. Pojallani oli samanlainen ongelma keväällä kun oli talven seissyt. Meillä oli kylläkin akku otettu sisään, tosin vasta puolesta talvesta, mutta silti toimi oikein hyvin keväällä. No ei lähtenyt eikä käynnyt joten aloin tutkia. Tankin pohjassa on se niinsanottu bensapumppu, eli sellainen UFON näköinen mötikkä. Siinä on kaksi putkea. Otin sen irti siitä isosta mutterista avaamalla. VARO sillä samalla bensat valuu ulos joten trattia ja astiaa alle. Tässä vaiheessa pane merkille, mistä ja mihin ne kaksi letkua lähteee ja menee. No eikun ufo käteen ja puhaltelemaan putkien reiistä . Tuntuu että on ihan tukossa. Otin sitten pyörän pumpun ja sillä pumppaamalla sain ilman kulkemaan jonka jälkeen kaadoin hieman "ompelukoneöljyä#, ajattelin että jos joku kalvo olisi jumissa.
Sen jälkeen avasin kaasarin päällä olevan messinkisen värisen kannen, jonka alla on pitkä jousi ja kaadoin sinne hieman bensaa. Kansi kiinni ja startista käyntiin.
Eli se ufo toimii alipaineella ja kun moottori ei pyöritä niin ei ole myöskään alipainetta.
Tämä siis auttoi meillä.
Miksi vitussa työnsit rautalankakärrejä... Olisit työntänyt mieluummin skootterin sieltä kotiin, niin oisit selvinny helpommalla... Kannattaa ottaa ensikerralla järki käteen, tosin tämä viesti tulee 3 vuotta myöhemmin, mutta halusin nyt kertoa kummiski mite tyhmä olet.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta