Tiestä ja matkasta

vapaa kesähevonen

Olen seuraillut tätä palstaa aika ajoin. Aika moni kirjoitus käsittelee esikoislestadiolaisuudessa koettuja negatiivisia asioita. Uskon, että kirjoittajat ovat kertoneet täällä aidosti omista kokemuksistaan enkä halua vähätellä kenenkään kirjoitusta. Joskus minusta vain tuntuu siltä, että aika vähän kirjoitetaan niistä valoisista kokemuksista, joita meillä kaikilla kuitenkin myös on.

Olen käynyt hyvin harvakseltaan seuroissa. Olen perustellut toimintaani työkiireillä, väsymyksellä ja saarnaajien puheilla, joista ei joskus todellakaan tunnu saavan itselleen muuta kuin pahan mielen. Tällaisten kokemusten jälkeen jää sitten helposti yksin miettimään asioita ja voi vaikka hakea vahvistusta senhetkisille käsityksilleen muiden ihmisten negatiivisista ajatuksista. Näin on minulle usein käynyt.

Jokin aikaa sitten kävin isoissa seuroissa eräällä pienemmällä paikkakunnalla. Kuuntelin saarnaa ja ahdistuin siitä melkoisesti. Väliaikavierailun aikana kun ko saarnasta tuli yleisesti puhetta, kysäisin minäkin sitä, mitä saarnassa oli tarkoitettu. Myöhemmässä vaiheessa saarnan pitänyt henkilö tuli luokseni ja kertoi olevansa pahoillaan, jos puhe oli ahdistanut minua. Välillämme käytiin sitten hyvin rakentava ja lämminhenkinen keskustelu. Koin valtavan suurta ymmärtämystä ja huolenpitoa.

Seurat merkitsivät minulle ja puolisolleni monessa mielessä uutta alkua. Avioliittomme olemme kokeneet olevan Jumalan lahjana ja elämän koettelemuksissa meillä on toistemme lisäksi myös Taivaan Isä ja uskonystävät, jotka rukoilevat myös meidän puolestamme.

Esikoislestadiolaisuudessa, kuten varmaankin kaikkialla muuallakin vajavaisten ihmisten yhteisöissä, on toisinaan vaikeaa kokea saavansa olla oma itsensä ja tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Siinä vajavaisten ihmisten joukossa, sielläkin, on kuitenkin edelleen eläväksi tekevä sana ja todellista kristittyjen välistä rakkautta.
Seuroissa käyminen kannattaa, joskus ei vain sen vuoksi, että rakentuisin omassa uskossani - jokaisen läsnäololla voi olla merkitystä toisille ihmisille.

Siunausta päivääsi, Jumalan Rauhan terveisin
Vapautunut

30

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herra auta nääntyviä

      Asiallinen kirjoitus pitkästä aikaa.

      Tulee tuossa hakematta mieleen erään biisn sanoja, "se on piänestä kiinni". Sulla näytti muutos suhtautumisessa tapahtuneen hämmästyttävän nopeasti. Yleensä tällaisissa jutuissa on useita eri osatekijöitä, eikä loukkaannuta varsinaisesti puhujaan tai puhujiin, ja heidän saarnojensa detaljiin, vaan liikkeessä syvällä vaikuttaviin opillisiin ristiriitaisuuksiin Raamatun ilmoituksen kanssa. Siinä on myös puolisot vaikuttamassa, lasten tilanne vaikuttaa, ja niin edelleen.

      Tuollaiset väkivaltajutut joita tänne eilisen päivän aikana ilmestyi, eivät ole luvalla sanoen mistään kotoisin. Ilmiselvästi on liioittelemalla ja yleistämällä haluttu mustamaalata lestadiolaisia. Jokaisella on purkauksii tietenkin henkilökohtaiset syynsä Jos ihmistä kodellaan kaltoin missä hyvänsä kyllä se jälkensä jättää. Yleensä tuollainen vanhempien panikoiva suhteutuminen lapsiinsa, kielii vahvasta omavanhurskaudesta.

      • teuta

        että nuo jutut kirjoitti se vähmmisö joka myös käyttää tätä palstaa , siksi enistä enemmän
        ajan sitä asiaa, että Es/Lestat tarvii oman palstan , se selkeyttäisi tilanteita.


      • savon ukko

        Pyrin nyt myös asiallisuuteen, jos vain minun helvettiini toivottajat tekevät samoin. Jos kertoo poikkeavuuttaan omasta uskostaa, vertailuksi lestaadiolaisuuteen, tai puolustaa toisin ajattelevia. Heti ollaan valmiit toisia tuomitsemaan. Taas syntyy vastareaktio ja vastaukset kovenee ja asiallisuuskin osin katoaa. Kaivetaan kaikki esiin vastapuolen lyömiseksi,kuten politikot.

        Sempä vuoksi olen viesteissäni yrittänyt selittää omaa kasitystä Jumalasta ja kyseinalaistaa tuomitseva ja pelotteleva kanta Jumalan rankaisuista ja tuomioista. Mielestäni uskon asia on hyvä meille kaikille, Se on kantava voima monelle heikoissa tilanteissa. Ei saisi aina olla myöskään pelko jokapäiväisen elämämme tilanteissa mitä minä nyt teen tai sanon onko se raamatun sanan mukaista. Eikä myöskään niin, että voinhan minä tuon tehdä, vaikka se vahigoittaisi lähimmäistään, Jeesus sen minulle on anteeksi antava
        rukouksillani.

        Maailmassa on paljon ihmisiä, on hyviä ja huonompia Jumalastapäinkin katsottuna. Niin lestaadiolaisissa kuin toisin uskojaan ajattelevista,tai jopa ateisteja. Kysymys on erimielisyydestä siitä, kuka ne tuomitsee ja anteeksi antaa kunkin käsityksen mukaistet synnit. Myöskin minne menemme elomme jälkeen, ja kuinka rauhassa.


      • viereltäsi
        savon ukko kirjoitti:

        Pyrin nyt myös asiallisuuteen, jos vain minun helvettiini toivottajat tekevät samoin. Jos kertoo poikkeavuuttaan omasta uskostaa, vertailuksi lestaadiolaisuuteen, tai puolustaa toisin ajattelevia. Heti ollaan valmiit toisia tuomitsemaan. Taas syntyy vastareaktio ja vastaukset kovenee ja asiallisuuskin osin katoaa. Kaivetaan kaikki esiin vastapuolen lyömiseksi,kuten politikot.

        Sempä vuoksi olen viesteissäni yrittänyt selittää omaa kasitystä Jumalasta ja kyseinalaistaa tuomitseva ja pelotteleva kanta Jumalan rankaisuista ja tuomioista. Mielestäni uskon asia on hyvä meille kaikille, Se on kantava voima monelle heikoissa tilanteissa. Ei saisi aina olla myöskään pelko jokapäiväisen elämämme tilanteissa mitä minä nyt teen tai sanon onko se raamatun sanan mukaista. Eikä myöskään niin, että voinhan minä tuon tehdä, vaikka se vahigoittaisi lähimmäistään, Jeesus sen minulle on anteeksi antava
        rukouksillani.

        Maailmassa on paljon ihmisiä, on hyviä ja huonompia Jumalastapäinkin katsottuna. Niin lestaadiolaisissa kuin toisin uskojaan ajattelevista,tai jopa ateisteja. Kysymys on erimielisyydestä siitä, kuka ne tuomitsee ja anteeksi antaa kunkin käsityksen mukaistet synnit. Myöskin minne menemme elomme jälkeen, ja kuinka rauhassa.

        vielä uudestaan, katso palstan yläreunassa on, keskustele lestaaduiolaisuudesta, eikä toisin ajattelevien
        helvettiin menosta.


      • Hätäpiti
        teuta kirjoitti:

        että nuo jutut kirjoitti se vähmmisö joka myös käyttää tätä palstaa , siksi enistä enemmän
        ajan sitä asiaa, että Es/Lestat tarvii oman palstan , se selkeyttäisi tilanteita.

        Tämän avauksen tehnyt henkilö on esikoislestadiolainen. Vain harva esikoislestadiolainen kirjoittaa tänne, sen perusteella ei mielestäni kannata omaa palstaa tehdä.

        "Vessan seinien tuhrijat" tuhoavat samalla tavalla senkin palstan.

        Ainoa mahdollisuus on rekisteröinti henkilötietorekisterin perusteella. Kirjoittamaan pääsisivät vain ne joiden henkilöys on tarkistettu henkilötietorekisteristä. Henkilötietoja vastaan saisi tunnukset. Silloin nämä WC kirjoittajat saataisiin pois häiritsemästä ja tuhoamasta keskusteluilmapiiriä. Muussa tapauksessa uusien palstojen avaamisella ei ole mitään merkitystä.

        Rauhan sanalla on palsta johon rekisteröidytään. Mutta kas .... sielläpä ei olekaan keskustelijoita.
        Ojasta joudutaan helposti allikkoon. Nettiruukku on esikoislestadiolaisille. Kiistelyä näkyy olevan kovasti sielläkin.

        Kyl se vaan niin on, kun "vanhat" ovat sanoneet. Missä Kristuksen kirkko on, siinä on heti vieressä pirulla oma kappelinsa josta se julistaa pseudoevankeliumiaan.


      • Herätyyys
        savon ukko kirjoitti:

        Pyrin nyt myös asiallisuuteen, jos vain minun helvettiini toivottajat tekevät samoin. Jos kertoo poikkeavuuttaan omasta uskostaa, vertailuksi lestaadiolaisuuteen, tai puolustaa toisin ajattelevia. Heti ollaan valmiit toisia tuomitsemaan. Taas syntyy vastareaktio ja vastaukset kovenee ja asiallisuuskin osin katoaa. Kaivetaan kaikki esiin vastapuolen lyömiseksi,kuten politikot.

        Sempä vuoksi olen viesteissäni yrittänyt selittää omaa kasitystä Jumalasta ja kyseinalaistaa tuomitseva ja pelotteleva kanta Jumalan rankaisuista ja tuomioista. Mielestäni uskon asia on hyvä meille kaikille, Se on kantava voima monelle heikoissa tilanteissa. Ei saisi aina olla myöskään pelko jokapäiväisen elämämme tilanteissa mitä minä nyt teen tai sanon onko se raamatun sanan mukaista. Eikä myöskään niin, että voinhan minä tuon tehdä, vaikka se vahigoittaisi lähimmäistään, Jeesus sen minulle on anteeksi antava
        rukouksillani.

        Maailmassa on paljon ihmisiä, on hyviä ja huonompia Jumalastapäinkin katsottuna. Niin lestaadiolaisissa kuin toisin uskojaan ajattelevista,tai jopa ateisteja. Kysymys on erimielisyydestä siitä, kuka ne tuomitsee ja anteeksi antaa kunkin käsityksen mukaistet synnit. Myöskin minne menemme elomme jälkeen, ja kuinka rauhassa.

        ... ei pelastu. Siksi juuri sinulle julistetaan täällä Kristusta, ettei tarvitsisi mennä sinne helvettiin.
        Samoin kun tätikään ei ole setä, ei ole mahdollisuutta päästä taivaaseen itseensä uskomalla.


      • teu.
        Hätäpiti kirjoitti:

        Tämän avauksen tehnyt henkilö on esikoislestadiolainen. Vain harva esikoislestadiolainen kirjoittaa tänne, sen perusteella ei mielestäni kannata omaa palstaa tehdä.

        "Vessan seinien tuhrijat" tuhoavat samalla tavalla senkin palstan.

        Ainoa mahdollisuus on rekisteröinti henkilötietorekisterin perusteella. Kirjoittamaan pääsisivät vain ne joiden henkilöys on tarkistettu henkilötietorekisteristä. Henkilötietoja vastaan saisi tunnukset. Silloin nämä WC kirjoittajat saataisiin pois häiritsemästä ja tuhoamasta keskusteluilmapiiriä. Muussa tapauksessa uusien palstojen avaamisella ei ole mitään merkitystä.

        Rauhan sanalla on palsta johon rekisteröidytään. Mutta kas .... sielläpä ei olekaan keskustelijoita.
        Ojasta joudutaan helposti allikkoon. Nettiruukku on esikoislestadiolaisille. Kiistelyä näkyy olevan kovasti sielläkin.

        Kyl se vaan niin on, kun "vanhat" ovat sanoneet. Missä Kristuksen kirkko on, siinä on heti vieressä pirulla oma kappelinsa josta se julistaa pseudoevankeliumiaan.

        Siksi kirjoitinkin , siitä pahemmasta puheesta , kuka minun mielestä on oli asialla ,
        se ai vain menennyt perille .
        Vastaan tähän viestiin myöhemmin , en nyt lukenutkuinesikois lest kohdan . Jossa en
        mielestäni tätä avaajaa moittinut


      • teuta
        Herätyyys kirjoitti:

        ... ei pelastu. Siksi juuri sinulle julistetaan täällä Kristusta, ettei tarvitsisi mennä sinne helvettiin.
        Samoin kun tätikään ei ole setä, ei ole mahdollisuutta päästä taivaaseen itseensä uskomalla.

        Vaan ja ainostaan ; Uskolla Jeesuksen kristukseen !
        On mahdollista pelastua.


      • Jeesus pelastaa
        teuta kirjoitti:

        Vaan ja ainostaan ; Uskolla Jeesuksen kristukseen !
        On mahdollista pelastua.

        Jeesuksen seuraaminen edellyyttää kaikesta omasta luopumista. Siihen ei perisynnin kautta saatu ylpeys suostu millään. Moni kääntyy ahtaalta portilta takaisin, koska heillä itsellään on (omasta mielestään) niin paljon sellaista jolla he luulevat täyttävänsä Jumalan asettamat edellytykset, joillla päästään taivaaseen.

        Ajatus omilla edellytyksillä pelastumisesta on kuitenkin yhtä absurdi, kun joku sanoisi ajavansa mopedilla kuuhun.


      • vapaa kesähevonen
        savon ukko kirjoitti:

        Pyrin nyt myös asiallisuuteen, jos vain minun helvettiini toivottajat tekevät samoin. Jos kertoo poikkeavuuttaan omasta uskostaa, vertailuksi lestaadiolaisuuteen, tai puolustaa toisin ajattelevia. Heti ollaan valmiit toisia tuomitsemaan. Taas syntyy vastareaktio ja vastaukset kovenee ja asiallisuuskin osin katoaa. Kaivetaan kaikki esiin vastapuolen lyömiseksi,kuten politikot.

        Sempä vuoksi olen viesteissäni yrittänyt selittää omaa kasitystä Jumalasta ja kyseinalaistaa tuomitseva ja pelotteleva kanta Jumalan rankaisuista ja tuomioista. Mielestäni uskon asia on hyvä meille kaikille, Se on kantava voima monelle heikoissa tilanteissa. Ei saisi aina olla myöskään pelko jokapäiväisen elämämme tilanteissa mitä minä nyt teen tai sanon onko se raamatun sanan mukaista. Eikä myöskään niin, että voinhan minä tuon tehdä, vaikka se vahigoittaisi lähimmäistään, Jeesus sen minulle on anteeksi antava
        rukouksillani.

        Maailmassa on paljon ihmisiä, on hyviä ja huonompia Jumalastapäinkin katsottuna. Niin lestaadiolaisissa kuin toisin uskojaan ajattelevista,tai jopa ateisteja. Kysymys on erimielisyydestä siitä, kuka ne tuomitsee ja anteeksi antaa kunkin käsityksen mukaistet synnit. Myöskin minne menemme elomme jälkeen, ja kuinka rauhassa.

        En ole juurikaan lukenut kirjoituksiasi, joten en ota kantaa niihin. Edellä olevassa kirjoituksessa kiinnitin huomiotani siihen, miten tuot esille omia uskonkäsityksiäsi ja osaksi vertailet niitä niihin käsityksiin, joita uskot lestadiolaisuuden piirissä olevan.

        Et usko Jumalan olevan rankaiseva ja tuomitseva eikä sellaisilla asioilla pitäisi ketään pelotella- Mielestäsi on myös väärin, jos arkipäivän tilanteissa kokee pelkoa tekemisistään ja sanomisistaan pohtien olivatko ne Raamatun sanan mukaisia. Esität myös, että usko on meille monelle kantava voima. Korjaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

        Minun ymmärrykseni mukaan lestadiolaisessa opetuksessa Raamatun Sanan arvovalta on kiistaton. Sillä tutkitaan, onko opetus ja puhe oikeaa ja sitä sanaa vasten me yksittäiset ihmisetkin peilaamme omaa arkipäivän toimintaamme. Yksittäistä kristittyä ohjaa myös Pyhä Henki, muistuttamalla synnistä ja siitä, mistä rauha tulee - uskosta Kristukseen.

        En ole mielestäni tiukkapipo ja pingottaja - joskus toivoisin sellainen olevani, koska luulisin pääseväni helpommalla. Minulla on usein päähänpinttymä siitä, että minun täytyy itse sisäistää asia todeksi ennenkuin voin asian hyväksyä osaksi omia käsityksiäni ja toimintamalleja. Olen kuitenkin oppimassa sitä asiaa, että Jumalan Sana on kaiken ylin auktoriteetti, sen alle minunkin tulee taipua. Olimmepa sitten oppineita tai oppimattomia - tie on kaikille sama.

        Elämässä on meillä kaikilla varmasti haasteita ja vaikeuksiakin. Joitakin niistä emme koskaan voi ratkaista ja täytyy tyytyä joskus kovinkin koettelemusten täyttämään arkeen. Mutta tässä arjessa on lupa turvautua niihin lupauksiin, joita Jumalan Sanassa on paljon. Näitä lupauksia tarkastellessa Jumalasta piirtyy vanhurskaan ja pyhän lisäksi lempeä Taivaan Isä, joka pitää meistä huolen ja joka on oman poikansa uhrannut, jotta me pelastuisimme. Meillä on siis lupa turvata kaikkivaltiaaseen Jumalaan arjessakin.

        Kasvatusmetodeista keskusteltaessa on syytä ottaa huomioon myös eri aikakausien merkitys. Luulen, että lestadiolaisten piirisssä kasvatus on ainakin osin myötällyt muidenkin aikalaisten käsityksiä. Kielto lasten ruumiillisesta kurituksesta tuli perin myöhään ja sitä ennen aika moni - olipa sitten lestadiolaisperheen kasvatti tai ei, joutui kärsimään väkivallasta. Seurapuheissa olen useaan otteeseen kuullut, että lasten ruumillista kuritusta ei pidä sallia, vaan rakkaudella ohjata. Se, että osa meistä vanhemmista käyttää ruumiillista tai henkistä/hengellistäkin väkivaltaa lapsiin, on osoitus yksittäisten ihmisten psyykkisen toimintakyvyn heikkenemisestä, ei seurakunnan ohjeistuksen seurausta.

        Erilaisuuden hyväksyminen näyttäisi meille kaikille olevan joskus haaste. Lukaisin nyt Savon Ukon kommentteja lestadiolaisperheiden lasten lukumäärään yms liittyvistä asioista. Tunnen suuren määrän isojen perheiden äitejä ja isiä, kaikki tuntemani kokevat lasten kukumääräasioiden olevan aviopuolisoiden keskenään päätettäviä asioita. Osalle meistä lasten lukumäärä on tähtiin kirjoitettu jo ennen meitä, osa voi pätevästä syystä harkita asiaa toisin. Meidän perheeseemme on annettu muutama lapsi, joten olen jäävi sanomaan tästä asiasta mitään. Toisten elämää on ulkopuolelta kovin vaikeaa arvioida.
        Voisikin ehkä olla syytä oppia tuntemaan näitä perheitä ennenkuin ainakaan kovin yleistäen ottaa kantaa.
        Mutta keskustelu avartaa, sen myötä voi oppia tuntemaan toisin ajattelevia ja löytää uusia ystäviä. Ennen kaikkea keskustelujen myötä oppii tuntemaan itseään.
        Jumalan Rauhan toivotuksin
        Vapautunut


      • savon ukko
        vapaa kesähevonen kirjoitti:

        En ole juurikaan lukenut kirjoituksiasi, joten en ota kantaa niihin. Edellä olevassa kirjoituksessa kiinnitin huomiotani siihen, miten tuot esille omia uskonkäsityksiäsi ja osaksi vertailet niitä niihin käsityksiin, joita uskot lestadiolaisuuden piirissä olevan.

        Et usko Jumalan olevan rankaiseva ja tuomitseva eikä sellaisilla asioilla pitäisi ketään pelotella- Mielestäsi on myös väärin, jos arkipäivän tilanteissa kokee pelkoa tekemisistään ja sanomisistaan pohtien olivatko ne Raamatun sanan mukaisia. Esität myös, että usko on meille monelle kantava voima. Korjaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

        Minun ymmärrykseni mukaan lestadiolaisessa opetuksessa Raamatun Sanan arvovalta on kiistaton. Sillä tutkitaan, onko opetus ja puhe oikeaa ja sitä sanaa vasten me yksittäiset ihmisetkin peilaamme omaa arkipäivän toimintaamme. Yksittäistä kristittyä ohjaa myös Pyhä Henki, muistuttamalla synnistä ja siitä, mistä rauha tulee - uskosta Kristukseen.

        En ole mielestäni tiukkapipo ja pingottaja - joskus toivoisin sellainen olevani, koska luulisin pääseväni helpommalla. Minulla on usein päähänpinttymä siitä, että minun täytyy itse sisäistää asia todeksi ennenkuin voin asian hyväksyä osaksi omia käsityksiäni ja toimintamalleja. Olen kuitenkin oppimassa sitä asiaa, että Jumalan Sana on kaiken ylin auktoriteetti, sen alle minunkin tulee taipua. Olimmepa sitten oppineita tai oppimattomia - tie on kaikille sama.

        Elämässä on meillä kaikilla varmasti haasteita ja vaikeuksiakin. Joitakin niistä emme koskaan voi ratkaista ja täytyy tyytyä joskus kovinkin koettelemusten täyttämään arkeen. Mutta tässä arjessa on lupa turvautua niihin lupauksiin, joita Jumalan Sanassa on paljon. Näitä lupauksia tarkastellessa Jumalasta piirtyy vanhurskaan ja pyhän lisäksi lempeä Taivaan Isä, joka pitää meistä huolen ja joka on oman poikansa uhrannut, jotta me pelastuisimme. Meillä on siis lupa turvata kaikkivaltiaaseen Jumalaan arjessakin.

        Kasvatusmetodeista keskusteltaessa on syytä ottaa huomioon myös eri aikakausien merkitys. Luulen, että lestadiolaisten piirisssä kasvatus on ainakin osin myötällyt muidenkin aikalaisten käsityksiä. Kielto lasten ruumiillisesta kurituksesta tuli perin myöhään ja sitä ennen aika moni - olipa sitten lestadiolaisperheen kasvatti tai ei, joutui kärsimään väkivallasta. Seurapuheissa olen useaan otteeseen kuullut, että lasten ruumillista kuritusta ei pidä sallia, vaan rakkaudella ohjata. Se, että osa meistä vanhemmista käyttää ruumiillista tai henkistä/hengellistäkin väkivaltaa lapsiin, on osoitus yksittäisten ihmisten psyykkisen toimintakyvyn heikkenemisestä, ei seurakunnan ohjeistuksen seurausta.

        Erilaisuuden hyväksyminen näyttäisi meille kaikille olevan joskus haaste. Lukaisin nyt Savon Ukon kommentteja lestadiolaisperheiden lasten lukumäärään yms liittyvistä asioista. Tunnen suuren määrän isojen perheiden äitejä ja isiä, kaikki tuntemani kokevat lasten kukumääräasioiden olevan aviopuolisoiden keskenään päätettäviä asioita. Osalle meistä lasten lukumäärä on tähtiin kirjoitettu jo ennen meitä, osa voi pätevästä syystä harkita asiaa toisin. Meidän perheeseemme on annettu muutama lapsi, joten olen jäävi sanomaan tästä asiasta mitään. Toisten elämää on ulkopuolelta kovin vaikeaa arvioida.
        Voisikin ehkä olla syytä oppia tuntemaan näitä perheitä ennenkuin ainakaan kovin yleistäen ottaa kantaa.
        Mutta keskustelu avartaa, sen myötä voi oppia tuntemaan toisin ajattelevia ja löytää uusia ystäviä. Ennen kaikkea keskustelujen myötä oppii tuntemaan itseään.
        Jumalan Rauhan toivotuksin
        Vapautunut

        Viestissäsi kerrot, kuinka et ole lukenut minun viestejäni, mutta asaman hengenvetoon, otat kantaa viesteihini. Näihän me teemme kaikki, että verailemme asioita toistemme mielipiteisiin. Eikö niin?

        Tästä pelottelu kirjoituksestani sanon, että tarkoitin lähinnä näiät täällä minua helvettiin toivottelijoita. Lisäksi onhan se pienille lapsille kerrottavasta kaameasta helvetintulesta sellaia joita minä en lapsilleni koskaan ole kertonut. Lapset, joitka muutenkin häiriintyvät kamalista tarinoista. ja kun se on vielä jatkuvaa. Ja oletko sitä mieltä, että usko ei ole kantava voima. Sellaisen käsityksen viestistäni yllättäen sain. Korjaa jos olen ymmärtänyt väärin.

        Kaikilla meillä lestaadiolaisten lisäksi, on tavoite elää kunnollista Jumalaan luottavaa elämää. Ei aina tarvitse vilkaista kirjaa, miten elää, se pitää olla hyvän ihmisen sisäinen tahto ja tavoite.Jokainen saa rauhan haluttuaan omasta uskostaan ja tahdostaan.

        On hyvä, että tunnustat päähänpinttymäsi sellaisesta, mitä toiset taas katsovat toisenlaiseksi, sitähän tarkoitat. Kai päähän pinttymiä on jokaisella, minulla on tälle oasatolle tulo, en haluaisi sotkea toisten uskonasiaoita, mutta aina tätyy puolustava vastaukseni antaa, kun näkee moitteita.

        On hyvä, että´täällä joku edes viestii Jumalan hyvyydestä ja lemeydestä. Olen kyllästynyt ainaiseen Jeesuspelastaa meidän synnit lauseisiin, vaikka se totta olisikin, mutta kun sitä syötetään jatkuvasti, ja kuitenkin synninteko jatkuu. Onko tämä sitä oikeata lestaadiolaisuutta. Kehoitetaan parannukseen, mistä? ihmettelen. En katso olevani yhtään enempää parannuksen tarpeessa kuin täällä helvettiin ja pirun kelkaan toivottelijatkaan. Siksi kai minulla karvat sitten pystyyn nouseekin, koska tunnustan Jumalan voiman ja armelijaisuuden. Vai eikö lestaadiolaisilla ole uskonvapautta.

        Kovan käden lastenkasvatuksessa ei liene eroja oli sitten uskossa tai ei, paitsi jos lasta kuritetaan vain sen vuoksi jonka vanhemmat vanhoillisuudellaan katsovat synniksi, ja selkäsaunan arvoiseksi. Kannatan kuria ja sääntöjä lapsille, ne voi tehdä muuten kuin piiskalla. Et kai voi kieltää,että lestaadiolaisten piirissäkään ei oli ruoskaa ole säästelty.

        Mitä tulee lestaadiolaisten suuriin perheisiin, eihän siinä mitään pahaa ole. Lisääntykää ja täyttäkää maa. Näin on lisäännytty Suomessakin ennen viimevuosisadan puoltaväliä. Oli suuria perheitä,oli uskossa tai ei. Mutta, niin oli myös viimeisten lasten kuolemia äitinsä kanssa. Voin sanoa, että minun ja vaimoni sukupuusta löytyy tällaisia tapauksia, ja ne eivä olleet ainoita. Nyt kun sitten terveydenhuolto toimii paremmin, tällaisia tapauksia on enään vähän. Mutta kuitenkin vaimon osa, on se, joka joutuu synnyttämään voimiaan kuluttamalla suuren lapsimäärän. Vaikka sanot, että lapset on Herran lahja, ja se on rikkaus, ja vaimokin on mielissään. olempa eri mieltä. On tietysti onnettomia perheitä ketkä eivä saa lapsia. Mies olisi tässä siinä asemassa, jos rakastaa vaimoaan yli kaiken, hän myös rakastaisi, ettei vaimon loppuelämä mene pyykinpesuksi ja lasten vaatettamiseksi. Mieshän on herra, joittenkin mielestä, nainen ei kelpaa papiksi( minä tosin yksi tässä tapauksessa) ei puhujaksi seuroissa.

        Toivon nyt kaikille tämänkin osaston lukijoille ja viestittäjille terveellisiä elämäntapoja, ettei joutuisi
        sille tielle, mille he minua niin usein toivottavat. Jumala on meille kaikille suojeleva ja armollinen, jos vain me häntä todellisesti rukoilemme, ilman itseämme korostaen.


      • Kuul meit Jeesus
        savon ukko kirjoitti:

        Viestissäsi kerrot, kuinka et ole lukenut minun viestejäni, mutta asaman hengenvetoon, otat kantaa viesteihini. Näihän me teemme kaikki, että verailemme asioita toistemme mielipiteisiin. Eikö niin?

        Tästä pelottelu kirjoituksestani sanon, että tarkoitin lähinnä näiät täällä minua helvettiin toivottelijoita. Lisäksi onhan se pienille lapsille kerrottavasta kaameasta helvetintulesta sellaia joita minä en lapsilleni koskaan ole kertonut. Lapset, joitka muutenkin häiriintyvät kamalista tarinoista. ja kun se on vielä jatkuvaa. Ja oletko sitä mieltä, että usko ei ole kantava voima. Sellaisen käsityksen viestistäni yllättäen sain. Korjaa jos olen ymmärtänyt väärin.

        Kaikilla meillä lestaadiolaisten lisäksi, on tavoite elää kunnollista Jumalaan luottavaa elämää. Ei aina tarvitse vilkaista kirjaa, miten elää, se pitää olla hyvän ihmisen sisäinen tahto ja tavoite.Jokainen saa rauhan haluttuaan omasta uskostaan ja tahdostaan.

        On hyvä, että tunnustat päähänpinttymäsi sellaisesta, mitä toiset taas katsovat toisenlaiseksi, sitähän tarkoitat. Kai päähän pinttymiä on jokaisella, minulla on tälle oasatolle tulo, en haluaisi sotkea toisten uskonasiaoita, mutta aina tätyy puolustava vastaukseni antaa, kun näkee moitteita.

        On hyvä, että´täällä joku edes viestii Jumalan hyvyydestä ja lemeydestä. Olen kyllästynyt ainaiseen Jeesuspelastaa meidän synnit lauseisiin, vaikka se totta olisikin, mutta kun sitä syötetään jatkuvasti, ja kuitenkin synninteko jatkuu. Onko tämä sitä oikeata lestaadiolaisuutta. Kehoitetaan parannukseen, mistä? ihmettelen. En katso olevani yhtään enempää parannuksen tarpeessa kuin täällä helvettiin ja pirun kelkaan toivottelijatkaan. Siksi kai minulla karvat sitten pystyyn nouseekin, koska tunnustan Jumalan voiman ja armelijaisuuden. Vai eikö lestaadiolaisilla ole uskonvapautta.

        Kovan käden lastenkasvatuksessa ei liene eroja oli sitten uskossa tai ei, paitsi jos lasta kuritetaan vain sen vuoksi jonka vanhemmat vanhoillisuudellaan katsovat synniksi, ja selkäsaunan arvoiseksi. Kannatan kuria ja sääntöjä lapsille, ne voi tehdä muuten kuin piiskalla. Et kai voi kieltää,että lestaadiolaisten piirissäkään ei oli ruoskaa ole säästelty.

        Mitä tulee lestaadiolaisten suuriin perheisiin, eihän siinä mitään pahaa ole. Lisääntykää ja täyttäkää maa. Näin on lisäännytty Suomessakin ennen viimevuosisadan puoltaväliä. Oli suuria perheitä,oli uskossa tai ei. Mutta, niin oli myös viimeisten lasten kuolemia äitinsä kanssa. Voin sanoa, että minun ja vaimoni sukupuusta löytyy tällaisia tapauksia, ja ne eivä olleet ainoita. Nyt kun sitten terveydenhuolto toimii paremmin, tällaisia tapauksia on enään vähän. Mutta kuitenkin vaimon osa, on se, joka joutuu synnyttämään voimiaan kuluttamalla suuren lapsimäärän. Vaikka sanot, että lapset on Herran lahja, ja se on rikkaus, ja vaimokin on mielissään. olempa eri mieltä. On tietysti onnettomia perheitä ketkä eivä saa lapsia. Mies olisi tässä siinä asemassa, jos rakastaa vaimoaan yli kaiken, hän myös rakastaisi, ettei vaimon loppuelämä mene pyykinpesuksi ja lasten vaatettamiseksi. Mieshän on herra, joittenkin mielestä, nainen ei kelpaa papiksi( minä tosin yksi tässä tapauksessa) ei puhujaksi seuroissa.

        Toivon nyt kaikille tämänkin osaston lukijoille ja viestittäjille terveellisiä elämäntapoja, ettei joutuisi
        sille tielle, mille he minua niin usein toivottavat. Jumala on meille kaikille suojeleva ja armollinen, jos vain me häntä todellisesti rukoilemme, ilman itseämme korostaen.

        Nille jotka tuntevat syntinsä ja tarvitsevat Jeesuksen ruumiin ja veren pyhdistuksekseen,
        Mutta ei Jumala kääntymättömiä epäuskossa eläviä armahda, sellaisella opilla sinun on turha
        pettää enää itseäsi.

        *) Hyvä veli! Sinun "uskosi" selviää asuvan Pyhän Hengen omaaville Jumalan lapsille yhden viestin lukemisella.
        enempää ei tarvita. Viestisi on selvä, "minä itse tiedän parhaiten". Juuri tätä tietä ihmiset pääsääntöisesti menevät kadotukseen, he hylkäävät Jumalan sanan, ja valitsevat oman tien. Eivätkä he salli itseään nuhdeltavan epäuskostaan. Tämä on savon uskonkin tarina kiteytettynä.

        Emme ole sinua sysäämässä helvettiin, sinähän olet jo siellä. Pois me sinua sieltä yritämme johdataa, kehoittamalla parannukseen ja Jeesuksen Kristuksen vastaanottamiseen henkilökohtaisena vapahtajanasi.


        Pitkien tarinoiden sijaan yritä tiivistää sanottavasi muutama rivin mittaisiksi. Silloin on mahdollista että joku lukee niitä.


      • --------------------
        Kuul meit Jeesus kirjoitti:

        Nille jotka tuntevat syntinsä ja tarvitsevat Jeesuksen ruumiin ja veren pyhdistuksekseen,
        Mutta ei Jumala kääntymättömiä epäuskossa eläviä armahda, sellaisella opilla sinun on turha
        pettää enää itseäsi.

        *) Hyvä veli! Sinun "uskosi" selviää asuvan Pyhän Hengen omaaville Jumalan lapsille yhden viestin lukemisella.
        enempää ei tarvita. Viestisi on selvä, "minä itse tiedän parhaiten". Juuri tätä tietä ihmiset pääsääntöisesti menevät kadotukseen, he hylkäävät Jumalan sanan, ja valitsevat oman tien. Eivätkä he salli itseään nuhdeltavan epäuskostaan. Tämä on savon uskonkin tarina kiteytettynä.

        Emme ole sinua sysäämässä helvettiin, sinähän olet jo siellä. Pois me sinua sieltä yritämme johdataa, kehoittamalla parannukseen ja Jeesuksen Kristuksen vastaanottamiseen henkilökohtaisena vapahtajanasi.


        Pitkien tarinoiden sijaan yritä tiivistää sanottavasi muutama rivin mittaisiksi. Silloin on mahdollista että joku lukee niitä.

        en lukienut kuin ensimmäisen lauseen viestistäsi, inhoan tuollaista ilmaisua Jeesuksen anteeksi annosta. Se on teidän ainainen tehostuskeino......


      • Kuul meit Jeesus
        -------------------- kirjoitti:

        en lukienut kuin ensimmäisen lauseen viestistäsi, inhoan tuollaista ilmaisua Jeesuksen anteeksi annosta. Se on teidän ainainen tehostuskeino......

        Näinhän se on kaikilla muillakin, jotka ovat matkalla kadotukseen eivät he ole heränneet tuntemaan kadotettua ja tuomittua tilaansa.
        Joilta meidän evankeliumimme on peitetty, se on peitetty niiltä jotka kadotetaan. Tämä on Paavalin kirjeessä.

        Valtaosalla ihmiskuntaa on sama selkäpiitä karmiva kohtalo, - ikuinen vaiva helvetissä. Me Jeesuksen seuraajat emme tehtoisi kenenkään joutuvan sinne, siksi julistamme sanaa; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.


      • Leeviläinen
        teuta kirjoitti:

        että nuo jutut kirjoitti se vähmmisö joka myös käyttää tätä palstaa , siksi enistä enemmän
        ajan sitä asiaa, että Es/Lestat tarvii oman palstan , se selkeyttäisi tilanteita.

        "että nuo jutut kirjoitti se vähmmisö joka myös käyttää tätä palstaa , siksi enistä enemmän
        ajan sitä asiaa, että Es/Lestat tarvii oman palstan , se selkeyttäisi tilanteita."

        Siitä vaan, toveri Teutatess! Perusta oma esikoislaestadiolaispalsta, kustanna ja ylläpidä se! Se todellakin selkeyttäisi tilannetta, saisit ikioman foorumin, missä sinä ja kanssamielisesi saisivat kilvan kehua itseään ja esitellä raamatunlauseiden ymmärryksiään! Eikös esikoislaestadiolaisilla ollut joku oma, rekatun nimimerkin vaatima palsta, joku ruukku tai mikä lie? Suomi24 tuskin tulee toteuttamaan toivettasi Teuta? Tämä foorumi lienee toistaiseksi kaikenkansan käytettävissä oleva foorum, kaikkine älyttömine kommentteineen?


      • --------------------
        Kuul meit Jeesus kirjoitti:

        Näinhän se on kaikilla muillakin, jotka ovat matkalla kadotukseen eivät he ole heränneet tuntemaan kadotettua ja tuomittua tilaansa.
        Joilta meidän evankeliumimme on peitetty, se on peitetty niiltä jotka kadotetaan. Tämä on Paavalin kirjeessä.

        Valtaosalla ihmiskuntaa on sama selkäpiitä karmiva kohtalo, - ikuinen vaiva helvetissä. Me Jeesuksen seuraajat emme tehtoisi kenenkään joutuvan sinne, siksi julistamme sanaa; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

        sekopää.


      • Kuul meit Jumal
        -------------------- kirjoitti:

        sekopää.

        Minulla on se rauha jonka Jumala antaa, siksi sitä samaa rauhaa toivottelen sinullekin. Vai sekopää? :-))) Kaikenlaista sitä saa kuulla kun Jumalan armosta todistaa. Kiitos Herralle tästäkin pilkasta!


      • vapaa kesähevonen
        savon ukko kirjoitti:

        Viestissäsi kerrot, kuinka et ole lukenut minun viestejäni, mutta asaman hengenvetoon, otat kantaa viesteihini. Näihän me teemme kaikki, että verailemme asioita toistemme mielipiteisiin. Eikö niin?

        Tästä pelottelu kirjoituksestani sanon, että tarkoitin lähinnä näiät täällä minua helvettiin toivottelijoita. Lisäksi onhan se pienille lapsille kerrottavasta kaameasta helvetintulesta sellaia joita minä en lapsilleni koskaan ole kertonut. Lapset, joitka muutenkin häiriintyvät kamalista tarinoista. ja kun se on vielä jatkuvaa. Ja oletko sitä mieltä, että usko ei ole kantava voima. Sellaisen käsityksen viestistäni yllättäen sain. Korjaa jos olen ymmärtänyt väärin.

        Kaikilla meillä lestaadiolaisten lisäksi, on tavoite elää kunnollista Jumalaan luottavaa elämää. Ei aina tarvitse vilkaista kirjaa, miten elää, se pitää olla hyvän ihmisen sisäinen tahto ja tavoite.Jokainen saa rauhan haluttuaan omasta uskostaan ja tahdostaan.

        On hyvä, että tunnustat päähänpinttymäsi sellaisesta, mitä toiset taas katsovat toisenlaiseksi, sitähän tarkoitat. Kai päähän pinttymiä on jokaisella, minulla on tälle oasatolle tulo, en haluaisi sotkea toisten uskonasiaoita, mutta aina tätyy puolustava vastaukseni antaa, kun näkee moitteita.

        On hyvä, että´täällä joku edes viestii Jumalan hyvyydestä ja lemeydestä. Olen kyllästynyt ainaiseen Jeesuspelastaa meidän synnit lauseisiin, vaikka se totta olisikin, mutta kun sitä syötetään jatkuvasti, ja kuitenkin synninteko jatkuu. Onko tämä sitä oikeata lestaadiolaisuutta. Kehoitetaan parannukseen, mistä? ihmettelen. En katso olevani yhtään enempää parannuksen tarpeessa kuin täällä helvettiin ja pirun kelkaan toivottelijatkaan. Siksi kai minulla karvat sitten pystyyn nouseekin, koska tunnustan Jumalan voiman ja armelijaisuuden. Vai eikö lestaadiolaisilla ole uskonvapautta.

        Kovan käden lastenkasvatuksessa ei liene eroja oli sitten uskossa tai ei, paitsi jos lasta kuritetaan vain sen vuoksi jonka vanhemmat vanhoillisuudellaan katsovat synniksi, ja selkäsaunan arvoiseksi. Kannatan kuria ja sääntöjä lapsille, ne voi tehdä muuten kuin piiskalla. Et kai voi kieltää,että lestaadiolaisten piirissäkään ei oli ruoskaa ole säästelty.

        Mitä tulee lestaadiolaisten suuriin perheisiin, eihän siinä mitään pahaa ole. Lisääntykää ja täyttäkää maa. Näin on lisäännytty Suomessakin ennen viimevuosisadan puoltaväliä. Oli suuria perheitä,oli uskossa tai ei. Mutta, niin oli myös viimeisten lasten kuolemia äitinsä kanssa. Voin sanoa, että minun ja vaimoni sukupuusta löytyy tällaisia tapauksia, ja ne eivä olleet ainoita. Nyt kun sitten terveydenhuolto toimii paremmin, tällaisia tapauksia on enään vähän. Mutta kuitenkin vaimon osa, on se, joka joutuu synnyttämään voimiaan kuluttamalla suuren lapsimäärän. Vaikka sanot, että lapset on Herran lahja, ja se on rikkaus, ja vaimokin on mielissään. olempa eri mieltä. On tietysti onnettomia perheitä ketkä eivä saa lapsia. Mies olisi tässä siinä asemassa, jos rakastaa vaimoaan yli kaiken, hän myös rakastaisi, ettei vaimon loppuelämä mene pyykinpesuksi ja lasten vaatettamiseksi. Mieshän on herra, joittenkin mielestä, nainen ei kelpaa papiksi( minä tosin yksi tässä tapauksessa) ei puhujaksi seuroissa.

        Toivon nyt kaikille tämänkin osaston lukijoille ja viestittäjille terveellisiä elämäntapoja, ettei joutuisi
        sille tielle, mille he minua niin usein toivottavat. Jumala on meille kaikille suojeleva ja armollinen, jos vain me häntä todellisesti rukoilemme, ilman itseämme korostaen.

        Kun kirjoitin tekstini alussa,etten kommentoi muita kirjoituksiasi kuin tässä viestissäsi olevaa, en ollut lukenut muita. Loppupuolella kommentoin kirjoituksiasi koska luin niitä välissä....

        Viittasin lauseellani...korjaa, jos olen väärässä, kaikkiin uskonkäsityksiisi, joita olit esittänyt tässä ketjussa. mm. miten omien tekemisten pohtiminen, onko joku väärin raamatun valossa jne...

        Koska Raamattu meille kristityille on se ainoa ilmoitus, johon uskomisemme tulisi perustua, Raamatun sanan ohjeilla on merkitystä. Jumala ilmoittaa itsensä siellä ja siellä on myös todistus Jeesuksesta. Ilman Raamattua ei siis voi olla pelastavaa uskoa. Näin minä olen sen ymmärtänyt.

        Taivaaseen me haluamme ja sinne tie vie uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Raamatun mukaan olemme kaikki syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla. Meissä itsessämme ei ole mitään hyvää, jonka perusteella Jumala meidät armahtaisi. Mikään meissä itsessämme ei siis riitä. Siksi me kaikki tarvitsemme armahdusta, joka on siinä, että uskomme Jeesuksen sovittaneen myös meidän syntimme.

        Usko on iloinen asia ja tuo vapautuksen synnistä ja syyllisyydestä. Uskovaisena on kuitenkin monta kertaa taistelu omassa sisimmässä siitä, seuraanko sitä omaa vanhan ihmiseni itsekästä ääntä, vai annanko Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen taivuttaa mieltäni kulkemaan Jumalan mielen mukaisesti.
        Pyhiä ei meistä tule elämän aikana, parannusta me joudumme tekemään koko ajan. Ihmeellistä on kuitenkin se asia, että meidät itsessämme syntiset Jumala näkee puhtaina ja synnittöminä poikansa tähden kun me uskomme sen.

        Uskonasioista on hyvä keskustella. Ne eivät mielestäni kuitenkaan avaudu omakohtaiseksi väittelyn kautta. Koska en ole teologi, tieteellisen tason keskusteluihin en edes yltäisi. Koen itse saavani eniten sellaisesta ajatustenvaihdosta, jossa osanottajat tuovat esiin omia kokemuksiaan - toisten ihmisten ajatusten tai toimintojen analysointi ei niinkään rakenna ja syntyy helposti eipäs juupas-asetelmia.

        Tässä viestiketjussa uskonasioista kirjoitellut "Jeesus auttaa" tms nimimerkillä kirjoittaa mielestäni aivan oikeaa asiaa siitä, että ilman parannusta ja kääntymystä ei kukaan pelastu. Asiasisältöjensä puolesta kyseisen kirjoittajan tekstit ovat samansuuntaisia kuin omat käsitykseni oikeasta...vähän kyllä henkilökohtaiset piiloviestit tuntuvat rankoilta....niin että jos tämä kirjoittaja kirjoittaisi ilman näitä arvioita ja heittoja, luulen, että saisin paljon hänenkin kirjoituksistaan...

        Savon ukolta kysyisin, onko sinulla henkilökohtaista kosketusta lestadiolaisuuteen? Olisi mukavaa nähdä sinua seuroissa, livenä saattaa saada paremman kosketuksen todellisuuteen kuin täällä virtuaalimaailmassa, missä saatamme kukin kirjoitella vähän rajunpuoleisesti...

        T Vapautunut




        Jumala


      • vapaa kesähevonen
        vapaa kesähevonen kirjoitti:

        Kun kirjoitin tekstini alussa,etten kommentoi muita kirjoituksiasi kuin tässä viestissäsi olevaa, en ollut lukenut muita. Loppupuolella kommentoin kirjoituksiasi koska luin niitä välissä....

        Viittasin lauseellani...korjaa, jos olen väärässä, kaikkiin uskonkäsityksiisi, joita olit esittänyt tässä ketjussa. mm. miten omien tekemisten pohtiminen, onko joku väärin raamatun valossa jne...

        Koska Raamattu meille kristityille on se ainoa ilmoitus, johon uskomisemme tulisi perustua, Raamatun sanan ohjeilla on merkitystä. Jumala ilmoittaa itsensä siellä ja siellä on myös todistus Jeesuksesta. Ilman Raamattua ei siis voi olla pelastavaa uskoa. Näin minä olen sen ymmärtänyt.

        Taivaaseen me haluamme ja sinne tie vie uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Raamatun mukaan olemme kaikki syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla. Meissä itsessämme ei ole mitään hyvää, jonka perusteella Jumala meidät armahtaisi. Mikään meissä itsessämme ei siis riitä. Siksi me kaikki tarvitsemme armahdusta, joka on siinä, että uskomme Jeesuksen sovittaneen myös meidän syntimme.

        Usko on iloinen asia ja tuo vapautuksen synnistä ja syyllisyydestä. Uskovaisena on kuitenkin monta kertaa taistelu omassa sisimmässä siitä, seuraanko sitä omaa vanhan ihmiseni itsekästä ääntä, vai annanko Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen taivuttaa mieltäni kulkemaan Jumalan mielen mukaisesti.
        Pyhiä ei meistä tule elämän aikana, parannusta me joudumme tekemään koko ajan. Ihmeellistä on kuitenkin se asia, että meidät itsessämme syntiset Jumala näkee puhtaina ja synnittöminä poikansa tähden kun me uskomme sen.

        Uskonasioista on hyvä keskustella. Ne eivät mielestäni kuitenkaan avaudu omakohtaiseksi väittelyn kautta. Koska en ole teologi, tieteellisen tason keskusteluihin en edes yltäisi. Koen itse saavani eniten sellaisesta ajatustenvaihdosta, jossa osanottajat tuovat esiin omia kokemuksiaan - toisten ihmisten ajatusten tai toimintojen analysointi ei niinkään rakenna ja syntyy helposti eipäs juupas-asetelmia.

        Tässä viestiketjussa uskonasioista kirjoitellut "Jeesus auttaa" tms nimimerkillä kirjoittaa mielestäni aivan oikeaa asiaa siitä, että ilman parannusta ja kääntymystä ei kukaan pelastu. Asiasisältöjensä puolesta kyseisen kirjoittajan tekstit ovat samansuuntaisia kuin omat käsitykseni oikeasta...vähän kyllä henkilökohtaiset piiloviestit tuntuvat rankoilta....niin että jos tämä kirjoittaja kirjoittaisi ilman näitä arvioita ja heittoja, luulen, että saisin paljon hänenkin kirjoituksistaan...

        Savon ukolta kysyisin, onko sinulla henkilökohtaista kosketusta lestadiolaisuuteen? Olisi mukavaa nähdä sinua seuroissa, livenä saattaa saada paremman kosketuksen todellisuuteen kuin täällä virtuaalimaailmassa, missä saatamme kukin kirjoitella vähän rajunpuoleisesti...

        T Vapautunut




        Jumala

        Viestiini oli erehdyksessä jäänyt sana Jumala aian loppuun. Se oli siis erehdts eikä tarkoita mitään.
        Nimimerkki, johon viittasin oli Kuul meit Jeesus - siis jos kyseinen henkilö jättäisi heittoja ja arvioita vähemmälle, luulisin hänen tekstiensä lukemisen antoisaksi - niissä on oikeita asioita


      • teuta
        Leeviläinen kirjoitti:

        "että nuo jutut kirjoitti se vähmmisö joka myös käyttää tätä palstaa , siksi enistä enemmän
        ajan sitä asiaa, että Es/Lestat tarvii oman palstan , se selkeyttäisi tilanteita."

        Siitä vaan, toveri Teutatess! Perusta oma esikoislaestadiolaispalsta, kustanna ja ylläpidä se! Se todellakin selkeyttäisi tilannetta, saisit ikioman foorumin, missä sinä ja kanssamielisesi saisivat kilvan kehua itseään ja esitellä raamatunlauseiden ymmärryksiään! Eikös esikoislaestadiolaisilla ollut joku oma, rekatun nimimerkin vaatima palsta, joku ruukku tai mikä lie? Suomi24 tuskin tulee toteuttamaan toivettasi Teuta? Tämä foorumi lienee toistaiseksi kaikenkansan käytettävissä oleva foorum, kaikkine älyttömine kommentteineen?

        Olet niinkuin vihassa , ei tätä pidä silleen tutkistella , että minä olen siihen syypää.
        vaan niin että täällähän on oma palsta pienemmilläkin , jos olen oikein ymmätänyt
        Miksei sitten Es /Lesta . voisi saadä oman , heittää vaikka uuslestaadiolaiset
        perus kasaan silloin meillä olisi oma ja he saisivat vähyyttään kuopata kuoppansa
        ja olla jonkun pien ryhän / ryhmien mukana .

        sangen kovin ihmettelen järjenjuoksuasi ?


      • teuta
        viereltäsi kirjoitti:

        vielä uudestaan, katso palstan yläreunassa on, keskustele lestaaduiolaisuudesta, eikä toisin ajattelevien
        helvettiin menosta.

        Että se jotenkin esittäisi asiaa Vesittäen , että ylärenassa on joku teksti , ja että se vaikuttaa
        sinuun jotenkin . Ei se ollut niiden kirjoittajien mielessäkään kun kirjoittivat kaikenmaailman
        hakkaamisista yms. minä oletan että enemmän kuin puolet oli mustamaalausta , ei edes vanhat
        kaunat voi ajaa asioita tullai .

        Mistä joku tiesi että avaaja oli Es/Lesta niin kuin kirjoitti , tuossa myöhemmin ei jälkiä jäänyt
        ja vaikka olisikin ollut , kuka kertoi vanhentuneista ei henkirikoksista jossa vain on vanhentumattomuus.
        eli sitäkin kautta vahvasti väritettyä tekstiä .


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Vaan ja ainostaan ; Uskolla Jeesuksen kristukseen !
        On mahdollista pelastua.

        Pelastusta ei voi saavuttaa omilla hyvillä töillä .Tämä kriteeri olisi jo paras omata .


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Että se jotenkin esittäisi asiaa Vesittäen , että ylärenassa on joku teksti , ja että se vaikuttaa
        sinuun jotenkin . Ei se ollut niiden kirjoittajien mielessäkään kun kirjoittivat kaikenmaailman
        hakkaamisista yms. minä oletan että enemmän kuin puolet oli mustamaalausta , ei edes vanhat
        kaunat voi ajaa asioita tullai .

        Mistä joku tiesi että avaaja oli Es/Lesta niin kuin kirjoitti , tuossa myöhemmin ei jälkiä jäänyt
        ja vaikka olisikin ollut , kuka kertoi vanhentuneista ei henkirikoksista jossa vain on vanhentumattomuus.
        eli sitäkin kautta vahvasti väritettyä tekstiä .

        Tarkoitin tässä , sitä toista avausta , jossa jossa oli paljon hirveitä juttuja ,
        ja jotka luokittelin muiden kirjoittamaksi . plus että saattoi siinä eri ryhmittymiäkin.


      • teu.
        Hätäpiti kirjoitti:

        Tämän avauksen tehnyt henkilö on esikoislestadiolainen. Vain harva esikoislestadiolainen kirjoittaa tänne, sen perusteella ei mielestäni kannata omaa palstaa tehdä.

        "Vessan seinien tuhrijat" tuhoavat samalla tavalla senkin palstan.

        Ainoa mahdollisuus on rekisteröinti henkilötietorekisterin perusteella. Kirjoittamaan pääsisivät vain ne joiden henkilöys on tarkistettu henkilötietorekisteristä. Henkilötietoja vastaan saisi tunnukset. Silloin nämä WC kirjoittajat saataisiin pois häiritsemästä ja tuhoamasta keskusteluilmapiiriä. Muussa tapauksessa uusien palstojen avaamisella ei ole mitään merkitystä.

        Rauhan sanalla on palsta johon rekisteröidytään. Mutta kas .... sielläpä ei olekaan keskustelijoita.
        Ojasta joudutaan helposti allikkoon. Nettiruukku on esikoislestadiolaisille. Kiistelyä näkyy olevan kovasti sielläkin.

        Kyl se vaan niin on, kun "vanhat" ovat sanoneet. Missä Kristuksen kirkko on, siinä on heti vieressä pirulla oma kappelinsa josta se julistaa pseudoevankeliumiaan.

        Kukaan muu ei puhusellaisista ,, miksi sinukaan tarvii .
        Mikset myönnä että aloit taaspuhumaan eri asiasta ,,
        sinä aloit nyt tästä ,kun minä puhuin siitä joka oli .Esikoisia
        alaarvoiseen kastiin paneva , ei voi kun ihmetellä surullista


      • teuta
        Leeviläinen kirjoitti:

        "että nuo jutut kirjoitti se vähmmisö joka myös käyttää tätä palstaa , siksi enistä enemmän
        ajan sitä asiaa, että Es/Lestat tarvii oman palstan , se selkeyttäisi tilanteita."

        Siitä vaan, toveri Teutatess! Perusta oma esikoislaestadiolaispalsta, kustanna ja ylläpidä se! Se todellakin selkeyttäisi tilannetta, saisit ikioman foorumin, missä sinä ja kanssamielisesi saisivat kilvan kehua itseään ja esitellä raamatunlauseiden ymmärryksiään! Eikös esikoislaestadiolaisilla ollut joku oma, rekatun nimimerkin vaatima palsta, joku ruukku tai mikä lie? Suomi24 tuskin tulee toteuttamaan toivettasi Teuta? Tämä foorumi lienee toistaiseksi kaikenkansan käytettävissä oleva foorum, kaikkine älyttömine kommentteineen?

        Rahasta , vaan järjestelyistä , sinä joka olet varsin älykäs , tee
        laskelmiasi, tee sanontojasi , mutta älä viitsi ,,,,,,,, silti asiat etenee
        hitaasti , kuin suuri laiva , sekin kääntyy vaikka vain lintu istuu kaiteelle
        joskus sen on kuitenkin käännyttävä , ehkä kaarto on isompi , kuitenkin.


      • teuta
        savon ukko kirjoitti:

        Viestissäsi kerrot, kuinka et ole lukenut minun viestejäni, mutta asaman hengenvetoon, otat kantaa viesteihini. Näihän me teemme kaikki, että verailemme asioita toistemme mielipiteisiin. Eikö niin?

        Tästä pelottelu kirjoituksestani sanon, että tarkoitin lähinnä näiät täällä minua helvettiin toivottelijoita. Lisäksi onhan se pienille lapsille kerrottavasta kaameasta helvetintulesta sellaia joita minä en lapsilleni koskaan ole kertonut. Lapset, joitka muutenkin häiriintyvät kamalista tarinoista. ja kun se on vielä jatkuvaa. Ja oletko sitä mieltä, että usko ei ole kantava voima. Sellaisen käsityksen viestistäni yllättäen sain. Korjaa jos olen ymmärtänyt väärin.

        Kaikilla meillä lestaadiolaisten lisäksi, on tavoite elää kunnollista Jumalaan luottavaa elämää. Ei aina tarvitse vilkaista kirjaa, miten elää, se pitää olla hyvän ihmisen sisäinen tahto ja tavoite.Jokainen saa rauhan haluttuaan omasta uskostaan ja tahdostaan.

        On hyvä, että tunnustat päähänpinttymäsi sellaisesta, mitä toiset taas katsovat toisenlaiseksi, sitähän tarkoitat. Kai päähän pinttymiä on jokaisella, minulla on tälle oasatolle tulo, en haluaisi sotkea toisten uskonasiaoita, mutta aina tätyy puolustava vastaukseni antaa, kun näkee moitteita.

        On hyvä, että´täällä joku edes viestii Jumalan hyvyydestä ja lemeydestä. Olen kyllästynyt ainaiseen Jeesuspelastaa meidän synnit lauseisiin, vaikka se totta olisikin, mutta kun sitä syötetään jatkuvasti, ja kuitenkin synninteko jatkuu. Onko tämä sitä oikeata lestaadiolaisuutta. Kehoitetaan parannukseen, mistä? ihmettelen. En katso olevani yhtään enempää parannuksen tarpeessa kuin täällä helvettiin ja pirun kelkaan toivottelijatkaan. Siksi kai minulla karvat sitten pystyyn nouseekin, koska tunnustan Jumalan voiman ja armelijaisuuden. Vai eikö lestaadiolaisilla ole uskonvapautta.

        Kovan käden lastenkasvatuksessa ei liene eroja oli sitten uskossa tai ei, paitsi jos lasta kuritetaan vain sen vuoksi jonka vanhemmat vanhoillisuudellaan katsovat synniksi, ja selkäsaunan arvoiseksi. Kannatan kuria ja sääntöjä lapsille, ne voi tehdä muuten kuin piiskalla. Et kai voi kieltää,että lestaadiolaisten piirissäkään ei oli ruoskaa ole säästelty.

        Mitä tulee lestaadiolaisten suuriin perheisiin, eihän siinä mitään pahaa ole. Lisääntykää ja täyttäkää maa. Näin on lisäännytty Suomessakin ennen viimevuosisadan puoltaväliä. Oli suuria perheitä,oli uskossa tai ei. Mutta, niin oli myös viimeisten lasten kuolemia äitinsä kanssa. Voin sanoa, että minun ja vaimoni sukupuusta löytyy tällaisia tapauksia, ja ne eivä olleet ainoita. Nyt kun sitten terveydenhuolto toimii paremmin, tällaisia tapauksia on enään vähän. Mutta kuitenkin vaimon osa, on se, joka joutuu synnyttämään voimiaan kuluttamalla suuren lapsimäärän. Vaikka sanot, että lapset on Herran lahja, ja se on rikkaus, ja vaimokin on mielissään. olempa eri mieltä. On tietysti onnettomia perheitä ketkä eivä saa lapsia. Mies olisi tässä siinä asemassa, jos rakastaa vaimoaan yli kaiken, hän myös rakastaisi, ettei vaimon loppuelämä mene pyykinpesuksi ja lasten vaatettamiseksi. Mieshän on herra, joittenkin mielestä, nainen ei kelpaa papiksi( minä tosin yksi tässä tapauksessa) ei puhujaksi seuroissa.

        Toivon nyt kaikille tämänkin osaston lukijoille ja viestittäjille terveellisiä elämäntapoja, ettei joutuisi
        sille tielle, mille he minua niin usein toivottavat. Jumala on meille kaikille suojeleva ja armollinen, jos vain me häntä todellisesti rukoilemme, ilman itseämme korostaen.

        Sanoa ukko , sulle niin että ei kukaan ole hyvä kuin sulle on jo sanottu , vaan kaikki on pahoja
        joka ainoa , Ei sinulle ole kerrottu yhtäkään pelottelua siksi , että sinä saisit pelottelulle sijaa
        Kerron toisen laisen jutun , vaikka olisit omastamielestä kuinka hyvä , sinä ehkä olet kävelemässä
        ahtaan portin ohi , katsos sellainen pahantekijä jonka sinäkin voi nimittää pahaksi , voi saada armon
        ja huomaa kuinka elämä on valumassa hukkaan , anoo anteeksi pahoja asioita , saa varmasti anteeksi
        kaikki pahat tekonsa jos nöyrtyy ja anoo . ei tämän pitäisi olla niin vaikeaa, Jumalakin antaa syntiselle
        anteeksi mutta ei ilman nöyryyttä.


    • gfrte

      avioliittoa liittoa ei ole Jumala asettanut vaan herra epäjumala!
      Jeesus toki oli Kaanain häissä mutta Hänkään ei avioliittoa asettanut niinkun kirkoissa papit valehtelee! Eikä siellä Kaanain häissä ollut fariseuksia eikä pappeja!
      Mieti sitä!

      • jotahi holttia sentä

        Sinä olet fariseus, et tiedä Kaanaan häistä etkä avioliitosta mitään. Avioliison asettaja on Jumala, niin kuin Raamattu sanoo. Älä sinä reuhuateisti tule tänne valehtelemaan.


      • teuta

        Sinulle on jo tästä kerrottu , monesti mutta jäärä ei ole hyväksynyt mitään .


      • teuta

        Keksittiin joskus Mooseksen aikaan , mutta sana joka täytti sen oli , Jumalan antama liitto .
        Johon Hän Aadamin ja Eevan liitti oli jo aviovevollisuusden täyttävä , Ja edelleen mieheksi
        ja vaimoksi Hän heidät nimitti.
        Miehettäreksi Aadam hämet kutsui , ja hän oli avuksi tehty Aadamille. 1 Moos. 21-22.
        Ja koska Jumala teki vaimon ,hänen kylkiluusta , se on kumppaniksi . Jumala ei tehnyt
        häntä miehen päästä olemaan miehelle hallitsijana , eikä hänen jalastaan olemaan "tallattavana " , vaan hänen kylkiluusta olemaan hänen ELÄMÄNKUMMPANINA . sE ETTÄ jUMALA LOI YHDELLE MIEHELLE , YHDEN VAIMON ,
        OSOITTAA , että Avioliitto oleva yksiavioinen . Jeesus koroittaa tätä sanoessaan , että "ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi , Matt.19:5.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      58
      1685
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1260
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      654
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe